eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ادامه 👇 👌همینطور , ادّعاى مهدويت از سوى خلفای عبّاسيان که سنی مسلک بودند , مطرح می شد و آنان خود را مصداق مهدى مى‏دانستند. القابى مانند: منصور، مهدى، هادى و رشيد، از جمله القابى هستند كه نشان از نوعى باور به مهدويت است. ❕خلفای عباسی خود را مهدى مى‏دانستند و القابى را كه نشانى از مهدويت بود، درباره خود به كار مى‏بردند . در احاديث ساختگى اهلسنت كه برخى از آنها از ابن عبّاس نقل شده , روى مهدويت عبّاسيان، تأكيد شده است. 📚براى آگاهى از اين نقل‏ها، ر. ك: أخبار الدولة العبّاسية: ص 29، 51- 52، 207 و 256، البدء و التاريخ: ج 6 ص 95 ❕انتخاب نام محمّد و لقب مهدى (محمّد المهدى) براى سومين خليفه عبّاسى از سوى پدرش منصور، بر پایه همین سخن بوده است. نوشته‏اند كه منصور عبّاسى در برابر آنچه از محمّد بن عبد اللَّه (نفس زكيّه) نقل مى‏شد كه گفته است مهدى است، گفت: «كذب عدوّ اللَّه، بل هو ابنى؛ "دشمن خدا دروغ مى‏گويد. مهدى فرزند من است» 📚مقاتل الطالبيّين: ص 212 ❕یا ابو مسلم خراسانى که از دشمنان اهلبیت علیهم السلام بود , چنین بود كه پاره‏اى از فرقه «خرّميه» یعنی پيروان اتابك خرّمى پنداشتند او همان كسى باشد كه بايد زمين را پر از عدل و داد كند و كشته شدنش را بدست منصور دوانيقى تكذيب نمودند و به انتظار ظهورش بسر مى‏بردند . 📚المهديه فى الاسلام ص 184 ❕یا يكى از مشهورترين جنبش‏هاى مهدى‏گرايانه سنّى در هند، متعلّق به محمّد جونپورى است كه پيروان وى تا به امروز نيز در هند زندگى مى‏كنند. در باره اين گروه، آثارى از قديم و جديد نوشته شده است كه از آن جمله يك رساله فارسى است كه با عنوان عقايد مهدويان در دفاع از مهدويت وى در برابر مخالفان نوشته است. 👌سيّد محمّد جونپورى، در سفر به حج در سال 901 ق (1495 م) جمله‏ «من اتبعنى فهو مؤمن؛ هر كه از من پيروى كند، او مؤمن است» بر زبان راند و در 903 ق (1498 م) ادّعاى مهدويت خود را كامل ساخت. او تحت پيگرد قرار گرفت و به قندهار و فراه گريخت و در آن جا در گذشت. پيروانش پس از مرگ او نيز در هند نفوذ داشته‏اند. يكى از ايشان، امير اللَّه داد بن جنيد است كه وى را خليفه ششم مهدويان مى‏خوانند . 📚فهرستواره كتاب‏هاى فارسى: ج 11 ص 438. ❕ابن تيميّه در مورد کثرت مدعیان مهدویت در میان اهلسنت مى‏گويد: " در روزگارمان، تعدادى از مشايخ را مى‏شناسم كه زاهد و عابدند و هر كدام بر اين باورند كه مهدى هستند و بسا كه بارها كسانى آنان را مهدى خطاب كرده‏اند، در حالى كه اين شيطان است كه آنان را بدين نام مى‏خواند، هرچند آنان بر اين باورند كه خدا آنان را به اين عنوان مخاطب ساخته است. نام يكى از آنان، احمد بن ابراهيم است. به او گفته مى‏شود: احمد و محمّد در واقع يك اسم است، و ابراهيم خليل هم كه جدّ رسول اللَّه بوده است. بنا بر اين، نام پدر تو ابراهيم است و بدين ترتيب، نام تو (احمد)، نام او (رسول) و نام پدر تو (ابراهيم)، نام پدر اوست! " 📚منهاج السنّة: ج 4 ص 211. ❕بنابراین , سوء استفاده از مفاهيم و باورهاى اصيل و پُرطرفداری چون مهدویت , دلیل بر بطلان آن باور و عقیده نیست , بلکه این سوء استفاده دلیلی بر اصالت و واقعیت آن عقیده است تا جایی که مدعیان دروغین , در صدد بودند که ادعاهای باطل خود را با باور اصیل مهدویت در هم بیامیزند و برای خود جایگاهی کسب کنند . 👌شايع‏ترين و مهم‏ترين انگيزه ادّعاى مهدويت توسط مدعیان دروغگو و برخی از طرفداران منحرف , قدرت‏طلبى و تسلّط بر امور سياسى جامعه است؛ چرا كه اساساً مهدويت، مفهومى دينى- سياسى است و كسى كه مدّعى مهدويت مى‏شود، كمترين نتيجه‏اى كه در ذهن دارد، به دست گرفتن رهبرى و قدرت سياسى است. بنا بر اين، فراوانىِ مدّعيان مهدويت، در درجه اوّل، معطوف به اين انگيزه است , پیروان منافق برخی از ائمه نیز برای کسب قدرت و بابیت , مدعی مهدی بودن برخی از ائمه می شدند و خود را نیز پل ارتباطی با آن امام معرفی می کردند و از این طریق کسب قدرت و اعتبار می کردند اما همواره مطرود جامعه شیعی بودند ,چرا که جامعه شیعی بر پایه نص خداوند و روایات پیامبر اسلام , معتقد به ائمه دوازده گانه و این که مهدی موعود امام دوازدهم است , بودند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3255 ❕در کتابهای ذیل نیز , به صورت مفصل از مدعیان دروغگو مهدویت در میان اهلسنت , بحث شده است : 📚امام مهدی ع , رضوی , ص ١٤٣ _ اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل تسنن , فقیه ایمانی , ص ١٤٤ _ تاریخ عصر غیبت , پور سید آقایی , ص ٤٠٥ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به وهابی در مورد قرآن جمع آوری شده توسط علی علیه السلام !!!! 🤔❓وهابی اشکال کرده است که چرا علی علیه السلام قرآن جمع آوری شده توسط خود را به مسلمانان عرضه نداشت و آنان را از تفسیر قرآن محروم ساخت !!!! ❕در پاسخ او گفتنی است که : 👌قرآن جمع آوری شده توسط علی علیه السلام حاوی تفسیر و تاویلات و شان نزول آیات از پیامبر گرامی بود , که در ذیل پیرامون آن توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3366 👌از سوی دیگر در روایات ما آمده است که دو چهارم آیات قرآن مرتبط با اهلبیت علیهم السلام است , یک چهارم از فضائل آنان سخن به میان می آورد و یک چهارم هم مذمت دشمنان آنان است و نیز احکام و سننی در قرآن است که در قرآن علی علیه السلام , منطبق با فقه اهلبیت ع تبیین و تفسیر شده بود : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2570 ❕دشمنان علی ع و اهلبیت ع از خلفای غاصب تا مردمی که طرفدار آنان بودند , قرآنی را که علی علیه السلام جمع کرده بود که مواضع و اعتقادات و عملکردهای آنان را به چالش می کشید , نپذیرفتند و گفتند که ما به قرآن تو احتیاج نداریم , لذا علی علیه السلام قرآن مذکور را عرضه نکرد , که در نمایه ابتدایی پیرامون این مساله توضیح دادیم . ❕وقتی هم که حکومت به علی علیه السلام رسید , باز علی ع دست بازی برای عرضه قرآن مذکور نداشت , چرا که اکثر کسانی که با علی ع بیعت کرده بودند , از پیروان سر سخت جریان سقیفه بودند و با علی ع هم همواره مخالفت می کردند , و خود علی ع تصریح می کرد که به واسطه فشار افکار عمومی , من نمی توانم بدعت های خلفای سابق را از بین ببرم , زیرا شورش و هرج و مرج به وجود می آمد , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3561 👌امامان پس از امام علی ع هم همواره تحت فشار حکام جور و مردم طرفدار جریان سقیفه بودند و نمی توانستند قرآنی را که مواضع و اعتقادات و مقدسات آنان را زیر سوال می برد و حقانیت اهلبیت علیهم السلام را روشن تر می کند , به صورت عمومی عرضه کنند , زیرا در هر صورت این کتاب به دست دشمنان و مخالفین می رسید , در دو نمایه ذیل , در مورد این فشار بر اهلبیت ع توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3560 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 👌این فشارها و تهدیدها تا جایی ادامه داشت که این مردم نابکار , تصمیم داشتند که امام دوازدهم را در بدو تولد بکشند و طومار امامت اهلبیت ع را در هم بپیچند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2579 ❕با توجه به این جو فشار و خفقان حاکم بر زندگی اهلبیت علیهم السلام , نمی توان توقع داشت که آنان آزادانه کتاب تفسیر قرآن خود را به مردم عرضه کنند , و اعتقادات و احکام و عملکردهای این مردم گمراه و جانی را به چالش بکشند و حقانیت خود را بیش از پیش به اثبات برسانند , با این وجود آنان شیعیان را از تفسیر قرآن بی بهره نگذاشتند , بلکه با صراحت تصریح می کردند که تفسیر قرآن تنها باید با استفاده از بیانات و راهنمایی های آن بزرگواران باشد , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3675 ❕و بر همین اساس , روایات فراوانی در تفسیر قرآن از آن بزرگواران به دست ما رسیده است که وهابی یا سایر مسلمین اگر متمایل اند به روایات تفسیری اهلبیت علیهم السلام عمل کنند و از تفسیر قرآن محروم نباشند , باید به این کتابها رجوع کند : ❕تفسیر عیاشی _ تفسیر فرات کوفی _ تفسیر قمی _ تفسیر نور الثقلین _ تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب _ تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن _ تفسیر الصافی _ التفسیر المنسوب الی الامام العسکری . 👌با توجه به آنکه امام مهدی علیه السلام پس از ظهور , مامور به تقیه نیست , چنان که در ذیل گفته ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4475 ❕انشاء الله قرآن جمع آوری شده توسط علی علیه السلام را به صورت عمومی پس از ظهورش عرضه می کند , در نمایه ابتدایی در آغاز کلام در مورد این سخن خود , توضیح داده ایم . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🔔 🔊🔊🔊🔊🔊 📢پاسخ به شبهات پوسیده و تکراری کانالهای ورشکسته معاند !!!! 1⃣مدافعین حرم به مانند داعش سر می برند !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2656 2⃣یهودیان حق ساختن معبد ندارند !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2302 3⃣رفتار ناجوانمردانه حسنین علیهما السلام , با ابن ملجم !!!! https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2720 4⃣دستور به تجاوز به زنان اسیر در قرآن !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2364 👌با نشر این پست در ثواب روشنگری شریک شوید !!!!!!
پاسخی به هتاکی وهابی ملعون نسبت به امام کاظم علیه السلام !!!! 🤔 : ❓شیخ کلینی : امام کاظم از همسرِ پدرش، صاحب فرزند بود ‼️ [والعياذ بالله] ⚠️ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عِيسَى بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ : إِذَا فُقِدَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِ السَّابِعِ فَاللَّهَ اللَّهَ فِي أَدْيَانِكُمْ‌.. قَالَ فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي مَنِ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِ السَّابِعِ؟ فَقَالَ يَا بُنَيَّ عُقُولُكُمْ تَصْغُرُ عَنْ هَذَا.. ✍🏻 على بن جعفر [معروف به علي عُریضي] از امام کاظم نقل می‌كند كه ایشان فرمود : هر گاه پنجمين فرزند از هفتمين [امام]، ناپديد شود؛ خدا را، خدا را، نسبت به دين‌تان مواظب باشيد. علی‌عریضی می‌گوید : عرض كردم : سرور من! پنجمين فرزند از هفتمين، كيست‌؟ 👈🏻 امام فرمود : ای پسر کوچک من! عقل شما کوچکتر از آن است که این را درک کند. 📚 اصول کافی، شيخ کلینی 336/1 📚 علل الشرائع، شيخ صدوق 244/1 📚 الغيبة، شيخ طوسی 166/1 📚 بحارالأنوار، علامه مجلسی 150/51 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 🔥 در حدیث فوق، امام کاظم صراحتاً بیان می‌دارد که برادرش [علی عُریضی] درحقیقت، پسر خود اوست. لذا از واژه‌ی «بُنَيَّ» استفاده کرده. که به معنای «پسر کوچک من» است. و اگر برادرش می‌بود، قطعاً باید کلمه‌ی «أُخَيَّ» به معنای «برادر کوچکم» را به‌کار می‌بُرد. 👨🏻‍🦳 ممکن است یک پیرمردی به پسری بگوید : پسرم! این یعنی تو را مانند فرزند خودم می‌دانم. 🚫 ولی هرگز یک برادر جوان، به برادر خودش نمی‌گوید : تو درحقیقت، پسر من هستی. ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ علی عريضي، دو سال قبل از وفات امام صادق [یعنی در سال 146] به دنیا آمد. 📚 مستدرك الوسائل 626/3 📚 تاريخ قم /244 و امام کاظم، در ابتدای سال 128 هجری متولد شده. 📚 کافی 476/1 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ يعنی : ایشان در حدود 18 سالگی، از همسرِ پدرش صاحب فرزند شده. و پدرش نیز در قید حیات بوده است. ❗️❗️ 💠💠 👌وهابی هتاک و بی تربیت در بیان مطلب فوق , از چهار نکته غافل شده است : 1⃣مطابق روایات شیعه و سنی , برادر بزرگتر به مانند پدر است و همان نقش پدر را برای برادر کوچک بازی می کند . ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود : "حقّ كبير الإخوة على صغيرهم كحقّ الوالد على ولده " حق برادر بزرگ بر برادرهاى كوچك مانند حق پدر بر فرزند است. " 📚شعب الایمان , بیهقی , ج ٦ ص ٢١٠ _ الجامع الصغیر , سیوطی , ج ١ ص ٥٧٨ _ ربیع الابرار , زمخشری , ج ٤ ص ٢٩٢ ❕یا نقل می کنند که فرمود : " الأكبر من الاخوة بمنزلة الأب " برادر بزرگتر به مانند پدر است " 📚مجمع الزوائد , هیثمی , ج ٨ ص ١٤٩ _ المعجم الکبیر ج ١٩ ص ٢٠٠ _ کنزالعمال ج ١٦ ص ٤٦٦ ❕همین سخن در روایت امام رضا ع هم مورد تاکید قرار گرفته است که فرمود : " الْأَخُ الْأَكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الْأَبِ. " " برادر بزرگتر به منزله پدر است " 📚تحف العقول ص ٤٤٢ _ تهذیب الاحکام ج ٧ ص ٢٩٣ 👌قرآن از کسانی یاد می کند که گره ازدواج به دست آنان است : " الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاح‏ " ( بقره ٢٣٧ ) ❕در روایات ما بیان شده است که مقصود از تعبیر فوق , پدر و برادر بزرگتر است که فرزندان کوچکتر باید با اجازه آنان ازدواج کنند , چرا که برادر بزرگتر همچون پدر است : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ قَالَ هُوَ الْأَبُ وَ الْأَخ‏ ... " 📚التهذیب ج ٧ ص ٣٩٣ _ وسائل الشیعه ج ٢٠ ص ٢٨٣ 👌امام کاظم ع هم برادر بزرگتر علی بن جعفر بوده است و برای او چون پدر محسوب می شده است که فرزندش را مورد لطف و مهربانی و حمایت خود قرار می دهد , لذا امام ع از برادر کوچکترش با عنوان فرزندم یاد می کند , این تعبیر مطابق روایات شیعه و سنی است که وهابی بیسواد و هتاک بدون توجه به این نکته لجن پراکنی می کند !!!! ❕لذا می بینیم علامه مجلسی در شرح روایت می نویسد : " امام کاظم ع از برادرش علی بن جعفر با عنوان پسرم یاد می کند چرا که این تعبیر برای بیان لطف و شفقت و مهربانی نسبت به او بود و برادر کوچکتر به مانند فرزند است " سماه ابنا على وجه اللطف و الشفقة، و الأخ الصغير كالابن " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏4، ص: 34 💠 👇
💠ادامه 👇 2⃣از سوی دیگر , مطابق روایات ما , امام ع برای امت چون پدر است , چنان که امام رضا ع فرمود : " امام،همدمِ همراه و پدرِ مهربان‏ است " الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيق‏ " " يَكُونَ لَهُمْ كَالْوَالِدِ الرَّحِيمِ. " 📚الکافی ج ١ ص ٢٠٠ _ ص ٤٠٧ ❕بنابراین امام پدر امت است و می تواند از امت با تعبیر فرزندانم استفاده کند , امام کاظم ع هم چون پدر امت بود از برادرش با تعبیر فرزند یاد می کند . 3⃣برخی از علما احتمال داده اند که در اعراب گذاری جمله " یا بنی " اشتباه شده است , یعنی امام ع فرزندان خود و برادر خود را با تعبیر " فرزندانم " مخاطب قرار داده است و برادرش را نیز از باب تغلیب در عنوان فرزندان قرار داده است : ( «تغليب» آن است يكى از دو چيز را بر چيز ديگر برترى بخشيم و لفظ آن را بر ديگرى نيز به كار گيريم ، مثلا مردان را بر زنان غلبه داده و ضمائر مذکر را برای مجموع آنها استفاده کنیم ؛ « كتغليب المذكر على المؤنث‏ » ) 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج‏1، ص: 440 ❕در مثال ما نیز امام ع عنوان فرزند را بر برادر تغلیب داده است و وقتی فرزندان خود را مخاطب قرار داده است , به یک خطاب و از باب تغلیب , برادر خود را نیز مخاطب قرار داده است و داخل عنوان فرزندان کرده است و مقصود از تعبیر : " یا بنی " جمع " ابن " به معنای فرزندان است که اشتباها به صورت مصغر اعراب گذاری شده است که در این صورت به معنای پسر کوچک میشود : " (يا بنى) الظاهر أنه على صيغة الجمع و أن على بن جعفر يدخل فى الخطاب على سبيل التغليب. " 📚شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏6، ص: 230 ❗️این که در ادامه روایت مورد استناد وهابی , امام کاظم ع از ضمائر جمع استفاده کرده است , می تواند شاهدی بر صدق این احتمال باشد که مخاطب امام ع تمام فرزندان حضرت بوده اند و علی بن جعفر هم از باب تغلیب داخل در خطاب امام ع بوده است : " عُقولُكُم تَصغُرُ عَن هذا، وأَحلامُكُم تَضيقُ عَن حَملِهِ، ولكِن إن تَعيشوا فَسَوفَ تُدرِكونَهُ " 4⃣وهابی هتاک برای آنکه بر بی اصل و نسبی عمر بن خطاب یا معاویه , پرده بپوشاند , چنین لجن پراکنی می کند , مثلا علمای اهلسنت در مورد عمر بن خطاب نقل می کنند : " کان الخطاب والد عمر بن الخطاب عمه و اخا لامه " " خطاب هم پدر عمر بود و هم عمویش و هم برادر مادرش بود ( یعنی دایی عمر هم بود ) " 📚البدایه و النهایه , ابن کثیر , ج ٢ ص ٢٩٦ ❕در ذیل توضیح داده ایم که چگونه خطاب , پدر و عمو و دایی عمر بوده است : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4430 👌همینطور در مورد حرام زادگی معاویه ملعون طبق منابع اهلسنت , در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2663 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
📢🔊🔊🔊🔊 پاسخ به شبهات پوسیده و تکراری عقیل هاشمی , مدیر شبکه وهابی کلمه !!!! 1⃣حاجت گرفتن از امامزاده ای که جمجمه گوساله در قبرش دفن شده بود !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2900 2⃣فرق بین خداوند و امام در چیست !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2122 3⃣آیا از علمای اهلسنت , کسی گفته است که امام زمانی که سنیان به آن معتقدند , همان امام مهدی فرزند امام عسکری است !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1098 4⃣آیا دفن شدن ابوبکر و عمر در کنار مدفن پیامبر اسلام برای آنان فضیلتی است !!! https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1647 📢بانشر این پست در ثواب روشنگری شریک شوید !!!!
🌸بخشی از پیامهای پر مهر کاربران گرامی که قوت قلب ما برای ادامه فعالیت در مسیر آگاهی سازی و شبهه زدایی است . 👌شما نیز نظرات بیشتر خود پیرامون کانال را با ما در میان بگذارید . @Rahnamye_Behesht
برتری مردمان آخر الزمان بر اصحاب پیامبر اسلام !!!!! 🤔 : ❓الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مِرْدَاسٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى وَالْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ... جُعِلْتُ فِدَاكَ قَدْ وَ اللَّهِ رَغَّبْتَنِي فِي الْعَمَلِ وَحَثَثْتَنِي عَلَيْهِ وَلَكِنْ أُحِبُّ أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ صِرْنَا نَحْنُ الْيَوْمَ أَفْضَلَ أَعْمَالًا مِنْ أَصْحَابِ الْإِمَامِ الظَّاهِرِ مِنْكُمْ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ وَنَحْنُ عَلَى دِينٍ وَاحِدٍ فَقَالَ إِنَّكُمْ سَبَقْتُمُوهُمْ إِلَى الدُّخُولِ فِي دِينِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَإِلَى الصَّلَاةِ وَالصَّوْمِ وَالْحَجِّ وَإِلَى كُلِّ خَيْرٍ وَفِقْهٍ... ✍🏻 عمار ساباطى می‌گويد : به امام صادق عرض كردم : قربانت گردم، بخدا كه شما مرا ب عمل تشويق فرمودى. ولى من دوست دارم بدانم دليلش چيست كه اعمال ما از اعمال اصحاب امام آشكار و دولت حى [یعنی امام زمان] بهتر است؟! با وجود اينكه همگی، يک دين [ومذهب] داريم! 👈🏻 امام فرمود : زيرا شما در وارد شدن به دين خدا، و انجام دادن نماز و روزه و حج و هر كار خير و دانشى، بر آنها سبقت داريد. 📚 اصول کافی 333/1 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ ⁉️ سؤال : یاران امام صادق، برتر از یاران امام زمان اند. زیرا آنها در اسلام آوردن، سبقت داشتند. پس تکلیف یاران پیغمبر خدا ﷺ چه می‌شود؟ که از هرکسی، حتی از امام‌های شیعه، در اسلام آوردن‌شان سبقت گرفتند ⁉️ ♻️ همانان که خداوند درباره آنها فرمود : ﴿وَٱلسَّـٰبِقُونَ ٱلۡأَوَّلُونَ مِنَ ٱلۡمُهَـٰجِرِینَ وَٱلۡأَنصَارِ وَٱلَّذِینَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحۡسَـٰنࣲ رَّضِيَ ٱللَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُوا۟ عَنۡهُ وَأَعَدَّ لَهُمۡ جَنَّـٰتࣲ تَجۡرِی تَحۡتَهَا ٱلۡأَنۡهَـٰرُ خَـٰلِدِینَ فِیهَاۤ أَبَدࣰاۚ ذَ ٰ⁠لِكَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِیمُ﴾ ✍🏻 و سبقت‌گیرانِ نخستین، یعنی از مهاجرین وانصار، و هرکس به‌خوبی از آنها تبعیت کند؛ خدا از همه‌شان خشنود است و آنها نیز از خدا خشنود اند. و برای آنان، بهشت‌هایی را آماده ساخته که زیر (درختانش) نهرها جاری‌ست. که تا ابد، در آن جاویدان بمانند. این، رستگاری بزرگ وعظیم است. {سوره توبه/ آیه ١٠٠} 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 در {ختم کتاب کافی} با ما همراه باشید ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه وهابی در بیان روایت مذکور تقطیع کرده است و تمام سخن امام صادق ع را نقل نکرده است , چرا که امام ع تنها سبقت در ایمان را دلیل بر برتری اصحابش بر اصحاب امام مهدی ع نمی داند , بلکه موارد دیگری را بیان می دارد و می فرماید : "«شما در پذيرفتن دين خداى عز و جل و گزاردن نماز و روزه و حج و در هر گونه نيكى‏اى كه خدا توفيقتان داده، و در عبادت خداوندِ متعال به دور از چشم دشمنتان و همراه با پيشواى پنهانتان، بر آنان پيشى گرفته‏ايد، در حالى كه فرمان‏بردار پيشوايتان هستيد و پا به پاى او شكيب مى‏ورزيد و چشم به راه دولت حق هستيد و از شاهان ستمگر در باره پيشوايتان و خودتان، بيمناك هستيد و شاهد آنيد كه ستمگران حق پيشوايتان و حقوق خودتان را گرفته‏اند و شما را از آن محروم ساخته‏اند و به كشت و كار در دنيا و طلب معاش، ناچارتان كرده‏اند، به علاوه صبر در دين و عبادتتان و فرمان‏بردارى از پيشوايتان و تحمّل‏ترس و نگرانى از دشمنتان. به اين دلايل است كه خداوند عز و جل اعمال شما را چند برابر قرار داده است. گوارايتان باد!». " " إنَّكُم سَبَقتُموهُم إلَى الدُّخولِ في دينِ اللَّهِ عَزَّ وجَلَّ، وإلَى الصَّلاةِ وَالصَّومِ وَالحَجِّ وإلى‏ كُلِّ خَيرٍ وَفَّقَهُ، وإلى‏ عِبادَةِ اللَّهِ عَزَّ ذِكرُهُ سِرّاً مِن عَدُوِّكُم مَعَ إمامِكُمُ المُستَتِرِ، مُطيعينَ لَهُ، صابِرينَ مَعَهُ، مُنتَظِرينَ لِدَولَةِ الحَقِّ، خائِفينَ عَلى‏ إمامِكُم وأَنفُسِكُم مِنَ المُلوكِ الظَّلَمَةِ، تَنظُرونَ إلى‏ حَقِّ إمامِكُم وحُقوقِكُم في أيدِي الظَّلَمَةِ، قَد مَنَعوكُم ذلِكَ، وَاضطَرّوكُم إلى‏ حَرثِ الدُّنيا وطَلَبِ المَعاشِ، مَعَ الصَّبرِ عَلى‏ دينِكُم وعِبادَتِكُم وطاعَةِ إمامِكُم وَالخَوفِ مَعَ عَدُوِّكُم، فَبِذلِكَ ضاعَفَ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ لَكُمُ الأَعمالَ، فَهَنيئاً لَكُم. " 📚الکافی ج ١ ص ٣٣٤ 👌می بینیم امام ع ویژگی های دیگری نیز در بیان چرایی برتری یارانش بر یاران امام مهدی ع در دوران ظهور بیان می دارد که مهمترین آنها ایمان یارانش در جو فشار و خفقانی است که حکام ظالم به وجود آورده اند , اینان از اصحاب مهدی ع در دوران ظهور برترند چرا که اصحاب مهدی ع در دوران ظهور تحت این فشارها نیستند , چنان که یاران پیامبر ص پس از هجرت هم تحت چنین فشارهایی نبودند و آزادانه اعمال عبادی خود را انجام می دادند !!!!! 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕از سوی دیگر , چنین نیست که اصحاب پیامبر که پیامبر و معجزاتش را دیدند و به ایشان ایمان آوردند , برترین افراد امت تا روز قیامت باشند , بلکه مطابق روایات شیعه و سنی , برترین افراد امت آنانی اند که بدون آنکه حجت الهی و معجزاتش را به عینه دیده باشند , به حجت الهی ایمان آورده اند !!!! 👌امام سجاد ع فرمود : " «سپس غيبت ولىّ خداى عز و جل كه دوازدهمين نفر از اوصياى پيامبر خدا و امامانِ پس از اوست، استمرار مى‏يابد. اى ابو خالد! باورمندان به امامت و منتظرانِ ظهورش در روزگار غيبت او، از مردم هر زمان ديگرى، برترند؛ زيرا خداى- تبارك و تعالى- چنان عقل و فهم و شناختى به آنان داده كه غيبت نزد آنان همچون شهود است، و آنان را در آن روزگار، به سان مجاهدان با شمشير در پيش روى پيامبر خدا قرار داده است. آنان، مخلصان حقيقى و شيعيان راستين ما و دعوتگران پيدا و نهان به دين خداى عز و جل هستند». " " ثُمَّ تَمتَدُّ الغَيبَةُ بِوَلِيِّ اللَّهِ عز و جل الثّاني عَشَرَ مِن أوصِياءِ رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله وَالأَئِمَّةِ بَعدَهُ. یا أبا خالِدٍ، إنَّ أهلَ زَمانِ غَيبَتِهِ القائِلينَ بِإِمامَتِهِ وَالمُنتَظِرينَ لِظُهورِهِ أفضَلُ مِن أهلِ كُلِّ زَمانٍ؛ لِأَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أعطاهُم مِنَ العُقولِ وَالأَفهامِ وَالمَعرِفَةِ ما صارَت بِهِ الغَيبَةُ عِندَهُم بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ، وجَعَلَهُم في ذلِكَ الزَّمانِ بِمَنزِلَةِ المُجاهِدينَ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله بِالسَّيفِ، اولئِكَ المُخلِصونَ حَقّاً وشيعَتُنا صِدقاً، وَالدُّعاةُ إلى‏ دينِ اللَّهِ عز و جل سِرّاً وجَهراً. وقالَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام: انتِظارُ الفَرَجِ مِن أعظَمِ الفَرَجِ. " 📚كمال الدين: یک جلدی ص 319 ح 2، الاحتجاج: ج 2 ص 152، إعلام الورى‏: ج 2 ص 194، قصص الأنبياء، راوندى: ص 365 ح 438، الصراط المستقيم: ج 2 ص 130 ، بحار الأنوار: ج 36 ص 386 ح 1 ❕در نقل دیگر , امام باقر عليه السلام فرمود: «روزى پيامبر خدا نزد گروهى از يارانش بود كه دو بار فرمود:" خدايا! برادرانم را به من نشان بده". ياران گرداگرد ايشان گفتند: مگر ما برادران شما نيستيم، اى پيامبر خدا؟! فرمود:" خير! شما ياران من هستيد! برادران من، گروهى از مردم آخر الزمان هستند كه بى آن كه مرا ديده باشند، به من ايمان آورده‏اند. خداوند، آنان را به نامشان و نام پدرانشان، پيش از آن كه از پشت پدرانشان و رحم مادرانشان بيرون بيايند، به من شناسانده است. هر كدام از آنها بر دين خود، پايدارتر از كسى است كه در شب تاريك، شاخه پُر تيغ قَتاد را صاف و تهى از خار مى‏كند، يا مانند كسى است كه آتش غَضا به دست گرفته است. آنان چراغ‏هايى در دل تاريكى اند و خداوند از هر فتنه غبارآلودى نجاتشان مى‏دهد"» " قالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله ذاتَ يَومٍ وعِندَهُ جَماعَةٌ مِن أصحابِهِ: اللَّهُمَّ لَقِّني إخواني- مَرَّتَينِ- فَقالَ مَن حَولَهُ مِن أصحابِهِ: أما نَحنُ إخوانُكَ يا رَسولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله؟! فَقالَ: لا، إنَّكُم أصحابي، وإخواني قَومٌ مِن آخِرِ الزَّمانِ آمَنوا بي ولَم يَرَوني، لَقَد عَرَّفَنيهِمُ اللَّهُ بِأَسمائِهِم وأَسماءِ آبائِهِم مِن قَبلِ أن يُخرِجَهُم مِن أصلابِ آبائِهِم وأَرحامِ امَّهاتِهِم، لَأَحَدُهُم أشَدُّ بَقِيَّةً عَلى‏ دينِهِ مِن خَرطِ القَتادِ فِي اللَّيلَةِ الظَّلماءِ، أو كَالقابِضِ عَلى‏ جَمرِ الغَضى‏ اولئِكَ مَصابيحُ الدُّجى‏، يُنَجيهِمُ اللَّهُ مِن كُلِّ فِتنَةٍ غَبرآءَ مُظلِمَةٍ. " 📚 بصائر الدرجات: ص 84 ح 4، بحار الأنوار: ج 52 ص 123 ح 8 ❕و مطابق نقل دیگر , پيامبر گرامی فرمود: «گروهى پس از شما مى‏آيند كه يك مرد از آنان، پاداش پنجاه تن از شما را دارد». اصحاب گفتند: اى پيامبر خدا! ما در جنگ بدر و احُد و حنين همراه تو بوديم و [آيه‏هايى از] قرآن در باره ما نازل شده است! پيامبر فرمود: «اگر بار گرانى كه بر دوش آنان است، بر عهده شما نهاده مى‏شد، مانند آنان شكيب نمى‏ورزيديد». " "سَيَأتي قَومٌ مِن بَعدِكُم، الرَّجُلُ الواحِدُ مِنهُم لَهُ أجرُ خَمسينَ مِنكُم. قالوا: يا رَسولَ اللَّهِ، نَحنُ كُنّا مَعَكَ بِبَدرٍ واحُدٍ وحُنَينٍ، ونَزَلَ فينَا القُرآنُ؟! فقالَ: إنَّكُم لَو تُحَمَّلونَ لِما حُمِّلوا لَم تَصبِروا صَبرَهُم. " 📚الغيبة، طوسى: ص 456 ح 467 ، الخرائج و الجرائح: ج 3 ص 1149، بحار الأنوار: ج 52 ص 130 ح 26. 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕و در نقل دیگر فرمود : " «اى على! بدان كه شگفت‏ترين ايمان و بزرگ‏ترين يقين را مردمى دارند كه در آخر الزمان اند و با اين كه به پيامبر نرسيده‏اند و حجّت از ديده‏هايشان غايب شده، امّا به نوشته‏هايى بر كاغذ، ايمان آورده‏اند». " " يا عَلِيُّ، وَاعلَم أنَّ أعجَبَ النّاسِ إيماناً وأَعظَمَهُم يَقيناً، قَومٌ يَكونونَ في آخِرِ الزَّمانِ لَم يَلحَقُوا النَّبِيَّ، وحُجِبَ عَنهُمُ الحُجَّةُ، فَآمَنوا بِسَوادٍ عَلى‏ بَياض‏ " 📚. كمال الدين: ص 288 ح 8، كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 4 ص 366، مكارم الأخلاق: ج 2 ص 329، بحار الأنوار: ج 52 ص 125 ح 12. ❕علمای اهلسنت هم این مضمون از روایات را نقل کرده اند . 👌ابن مُحَيريز می گوید : "به ابو جمعه (مردى از اصحاب پيامبر ) گفتم: يك حديث از احاديثى كه از پيامبر خدا شنيده‏اى، براى ما بگو. گفت: باشد. حديثى نيكو را برايت مى‏گويم: همراه ابو عبيده جرّاح با پيامبر خدا صبحانه خورديم. ابو عبيده گفت: اى پيامبر خدا! كسى از ما كه اسلام آورديم و همراهت جهاد كرديم، بهتر هست؟ فرمود: «آرى. كسانى كه پس از شما هستند و بى آن كه مرا ببينند، به من ايمان مى‏آورند ( آنان بهترند )». " عَنِ ابنِ مُحَيرِيزٍ، قالَ: قُلتُ لِأَبي جُمُعَةَ- رَجُلٍ مِنَ الصَّحابَةِ-: حَدِّثنا حَديثاً سَمِعتَهُ مِن رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله. قالَ: نَعَم، احَدِّثُكَ حَديثاً جَيِّداً: تَغَدَّينا مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله ومَعَنا أبو عُبَيدَةَ بنُ الجَرّاحِ، فَقَالَ: يا رَسولَ اللَّهِ، أحَدٌ خَيرٌ مِنّا، أسلَمنا وجاهَدنا مَعَكَ؟ قالَ: نَعَم، قَومٌ يَكونونَ مِن بَعدِكُم، يُؤمِنونَ بي ولَم يَرَوني. " 📚سنن الدارمى: ج 2 ص 764 ح 2642، مسند ابن حنبل: ج 6 ص 43 ح 16974، المستدرك على الصحيحين: ج 4 ص 95 ح 6992، المعجم الكبير: ج 4 ص 22 ح 3537، كنز العمّال: ج 14 ص 46 ح 37895 ❕و باز نقل می کنند : " ابو اميّه شعبانى می گوید : "نزد ابو ثعلبه خُشَنى رفتم و گفتم: اى ابو ثعلبه! در باره اين آيه چه مى‏گويى؟ گفت: كدام آيه؟ گفتم: آيه «اى مؤمنان! خودتان را بپاييد، هنگامى كه راه را يافتيد، گم‏راهى ديگران، به شما زيانى نمى‏زند». ❕ابو ثعلبه گفت: هان! به خدا سوگند، از فرد آگاهى سؤال كردى! من در باره اين آيه از پيامبر خدا پرسيدم. فرمود: «بلكه بايد يكديگر را امر به معروف و نهى از منكر كنيد؛ امّا هنگامى كه از حرص و بخل اطاعت شود و از هوس پيروى گردد و دنيا ترجيح داده شود و هر صاحب‏نظرى از نظر خودش خوشش بيايد، آن گاه مراقب خودت باش و كار عموم را وا گذار؛ چرا كه پشت سر شما، روزگار تلخى پيش‏ مى‏آيد كه شكيبا در آن روزگار، مانند كسى است كه آتش به دست گرفته است. عامل در آن روزگار، پاداش پنجاه مرد را دارد». راويان ديگر اين حديث، چنين افزوده‏اند: گفته شد: اى پيامبر خدا! پاداش پنجاه مرد از آنان يا از ما؟ پيامبر فرمود: «نه؛ بلكه پاداش پنجاه مرد از شما». " " قيلَ: يا رَسولَ اللَّهِ، أجرُ خَمسينَ رَجُلًا مِنّا أو مِنهُم؟ قالَ: لا بَل أجرُ خَمسينَ رَجُلًا مِنكُم. " 📚المعجم الكبير: ج 22 ص 220 ح 587، مسند الشاميّين: ج 1 ص 428 ح 753. 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌وهابی جاهل مدعی شده بود که چون اصحاب پیامبر سبقت در ایمان دارند , پس حتی از امامان شیعه علیهم السلام هم برترند , در حالی که توجه ندارد که مطابق روایات خودشان , کسی با امامان و اهلبیت پیامبر اسلام علیهم السلام قابل قیاس و مقایسه نیست !!!! ❕علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود : " نحن أهل بيت لا يقاس بنا أحد " " ما اهلبیتی هستیم که هیچکس با ما قابل مقایسه و قیاس نیست " 📚کنزالعمال ج ١٢ ص ١٠٤ _ کنوز الحقائق ص ١٥٣ _ ذخائر العقبی ص ١٧ _ سبل الهدی و الرشاد ج ١١ ص ٧ 👌علی ع می فرمود : " ما اهل بیتی هستیم که کسی با ما برابری نمی کند " " نحن اهل البیت لا یوازینا احد " 📚کنزالعمال ج ١٣ ص ٨ _ حلیه الاولیاء ج ٧ ص ٢٠١ ❕ابن عمر می گفت : " علی از اهلبیتی است که هیچ کس با آنان مقایسه نمیشود " " من اهل البیت لا یقاس بهم احد " 📚الریاض النضره ج ٣ ص ١٨٠ _ شواهد التنزیل ج ٢ ص ٢٧٣ ❕خود علی ع در نهج البلاغه فرمود : "هيچ كس از اين امّت را با آل محمّد نمى‏توان مقايسه كرد و آنها كه از نعمت آل محمد بهره گرفتند با آنان برابر نخواهند بود، چرا كه آنها اساس دين و ستون استوار بناى يقينند. غلوّ كننده، به سوى آنان باز مى‏گردد و عقب مانده به آنان ملحق مى‏شود و ويژگيهاى ولايت و حكومت، از آن آنهاست و وصيّت و وراثت (پيامبر) تنها در آنهاست " " لا يقاس بآل محمّد صلّى اللّه عليه و آله من هذه الامّة احد، و لا يسوّى بهم من جرت نعمتهم عليه ابدا. هم اساس الدّين، و عماد اليقين. اليهم يفي‏ء الغالي، و بهم يلحق التّالي. و لهم خصائص حقّ الولاية، و فيهم الوصيّة و الوراثة " 📚نهج البلاغه خطبه ٢ ❕در شرح این جمله می نویسند : " دليل آن هم روشن است زيرا آنها ( آل محمد ) به گفته صريح پيامبر در حديث ثقلين كه تقريبا همه علماى اسلام آن را در كتابهاى خود آورده‏اند قرين قرآن و كتاب اللّه‏ شمرده شده‏اند و مى‏دانيم هيچ كس از امّت، غير آنها، قرين قرآن نيست. (در ذیل پیرامون این حدیث توضیح داده ایم : ) 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2920 ❕افزون بر اين، آياتى همچون آيه تطهير كه شهادت به معصوم بودن آنها مى‏دهد و آيه مباهله كه بعضى از آنان را نفس پيامبر مى‏شمرد و آيات و روايات ديگر شاهد اين مدّعاست. ( در ذیل در مورد آیه تطهیر و مباهله توضیح داده ایم ) : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3814 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1319 ❗️( روایاتی در صحاح ستّه (كتب ششگانه‏اى كه معروفترين منابع حديث اهل سنّت است) وارد شده، آن قدر فضايل و مناقب در باره اهل بيت ذكر شده كه بالاتر از آن تصوّر نمى‏شود و بعضى از دانشمندان آن را در چند جلد كتاب خلاصه كرده‏اند . 📚كتاب فضائل الخمسة من الصحاح الستة، نوشته محقق دانشمند مرحوم فيروزآبادى. ❗️و بعضى، مجموع اين روايات را كه در منابع مختلف اسلامى (از طريق اهل سنّت) آمده، در دهها جلد گردآورى نموده‏اند. 📚عبقات الانوار، نوشته مير حامد حسين هندى. ❗️ولى با نهايت تأسف، فشارهاى قدرتهاى حاكم بعد از رسول خدا (ص) چنان زياد بود كه عظمت مقام اهل بيت در ميان مردم ناشناخته ماند. ❕بعلاوه علوم و دانشها و معارفى كه از آنان نقل شده با علوم و دانشهاى ديگران قابل مقايسه نيست. آيا نظير آنچه در همين نهج البلاغه آمده است و يا عشرى از اعشار آن از ديگران نقل شده است، آيا مجموعه‏اى همچون صحيفه سجّاديه و حتّى يك دعاى آن از ديگرى سراغ داريد، احكام وسيع و گسترده‏اى كه از امام باقر و امام صادق- عليهما السلام- در باره جزييات دين نقل شده و مناظراتى كه از امام على بن موسى الرضا در ابواب مختلف عقايد دينى يا پيروان مذاهب ديگر، در حالات آن امام نقل شده، شبيه و مانندى در اين امت دارد؟ " 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏1، ص: 306 👌در رابطه با آیه ای که وهابی در فضل تمام اصحاب پیامبر مورد استناد قرار داد , در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1858 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir