eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
196 ویدیو
42 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
5_6089150035197428093.ogg
686.2K
👌برخی از طرفداران زئوس به پی وی ما آمده و می گویند زئوس در صوت فوق ، پاسخ شما را داده است . ❕زئوس در صوت مذکور اشاره به دو جواب ما کرده است که در سالهای گذشته در پاسخ به او ارائه دادیم ، با این وجود او ، با وقاحت و دروغگویی تمام مدعی شده است که ما در حقیقت پاسخ اشکالاتش را ندادیم و باز دست به فریب و گمراه کردن مخاطبین زده است . 👌 دو پاسخ ما در مورد « دریای شور و شیرین در قرآن » و « جواز قمار در اسب سواری و تیراندازی » است ، صوت زئوس را گوش کرده و استدلال او را با دو پاسخ ما مقایسه کنید ، تا بیشتر به وقاحت و فریب کاری این دروغگو پی ببرید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1914 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3332
❕پاسخی که ما به زئوس در مورد جواز قمار در اسب سواری و تیر اندازی ، داده بودیم ، در پایگاه اطلاع رسانی حوزه به نقل از سایت ما « ipasookh.ir » قرار گرفته است .
👌کاربری در مورد کلیپی از یک مولوی اهلسنت پرسش کرده است که می گوید ایرانیان ، اسلام خود را مدیون عمر هستند و او بود که اسلام را به ایران آورد ❗️ ❕در حالی که ؛ 1⃣اسلام برای نخستین بار توسط علی ع به ایران آمد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3012 2⃣اساسا لشکر کشی عمر به ایران خلاف آیات قرآن و سنت پیامبر ص بوده است ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2736 3⃣اهلبیت ع مخالف لشکرکشی های خودسرانه عمر بن خطاب بوده اند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2735 4⃣اگر مشورت و راهنمایی علی ع نبود ، با بی کفایتی خلیفه دوم ، ایرانیان بر مسلمین غلبه کرده بودند و اسلام نابود شده بود ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/637 5⃣ایران در زمان عمر تنها فتح شد ، اما اسلام ایرانیان سالها بعد با تحقیقات خود ایرانیان واقع شد ، چنان که ذیل مفصلا توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2734
👌کانال وهابی مدعی شده است که قرآن و سنت ، دستور به عفو کردن ظالمین داده است ، بنابراین اگر خلفا در حق اهلبیت ع ظلمی هم کرده باشند ، حتما اهلبیت ع آنان را بخشیده اند و مطابق حکم مذکور عمل کرده اند ❗️ ❕در حالی که عفو و گذشت برای ظالمی است که از ظلم خودش پشیمان باشد ، نه ظالمی که بر ظلم خود اصرار داشته باشد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2338 ❕خلفای اهلسنت ، لحظه ای از ظلمشان باز نگشتند ، و گذشته خود را جبران نکردند ، لذا فاطمه صدیقه س تا زمان شهادت ، از ابوبکر و عمر روی برگرداند و حتی جواب سلامشان را نیز نداد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2952 👌و علی ع در خطبه شقشقیه یعنی خطبه 3 نهج البلاغه ( که علامه امینی در الغدیر جلد 7 ص 82 به بعد ، آن خطبه را از 28 کتاب نام می برد که از علی ع نقل کرده اند ) از خلفای ثلاثه مذمت و بدگویی می کند . ❕و علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 30 ص145 باب 20 ، صد و هفتاد و سه روایت در مذمت و بیزاری جستن اهل بیت ع از خلفای ثلاثه نقل می کند .
👌پاسخ دروغ پراکنی های ملحد در مورد چگونگی رسیدن شمشیر ذوالفقار به دست علی علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2574
👌پاسخ ملحد را که مدعی است قرآن در بیان منشا خلقت انسان ، دچار تضاد گویی شده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2155 ❕این که می گوییم عالم یا انسان از نیستی و عدم و هیچ به هستی آمده اند ، یعنی قبلا نبوده اند و هیچ و معدوم بوده اند ، سپس به قدرت الهی ، موجود شدند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3331
👌پاسخ معاند را در مورد روایتی که خبر از قدرت طی الارض علی علیه السلام می دهد ، اما معاند روایت را اشتباه ترجمه کرده و صحبت های کارشناس شبکه ولایت را نیز ، تقطیع نموده تا وانمود کند او پاسخی برای این روایت نداشته است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1693
🤔 ❔قابل توجه ربات‌های نماز‌خوانِ گوشت و‌ پوست و خون‌دار! ✍به راستی فرق این ربات نماز‌خوان با مسلمین نمازخوانی که روزی پنج نوبت به زبان تازی که خودشان هم آن را درک نمی‌کنند نماز می‌خوانند چیست؟ ✍مسلمانان متعبدانه بر این باورند که چون زبان قرآن و دین اسلام عربی است و بر طبق آیه ۷۵ سوره قیامت که می‌گوید: [ پس هنگامی که کلام وحی را بر تو به طور کامل خواندیم، به همان صورت خواندنش را دنبال کن ]٬ اصل بر لزوم عربی خواندن قرآن و نماز و دعاهای مذهبی است٬ پس همگی می‌بایست نماز و دعاهای مذهبی‌شان را به عربی بخوانند! حال آنکه اگر هدف خداوند از انجام فرایض دینی مثل نماز آن است که پیروان دین به درستکاری و اجتناب از گناهان و تنزیه اخلاقی ترغیب شوند٬ در این صورت باید قبول کنیم که عموم مردم جهان که عربی بلد نیستند٬ برای درک مفاهیم و فلسفه‌ی عبادات خود باید به زبانی که برایشان قابل درک و فهم باشد فرایض دینی خود را انجام دهند ❗️❗️ 💠💠 👌نماز خواندن به عربی در نماز ، دستور تعبدی و توقیفی از جانب خداوند متعال است که توسط امامان اهلبیت ع این دستور به ما رسیده است ‌. ❕محمد بن مسلم می گوید از امام باقر ع از فردی پرسیدم که سوره فاتحه را در نمازش نمی خواند ❗️امام ع پاسخ داد ؛ « نماز او صحیح نیست ، مگر زمانی که آن را بخواند » 📚الاستبصار ج 1 ص 310 👌در نقل دیگر آمده است ؛ « هر نمازی که در آن سوره فاتحه خوانده نشود ، ناقص است » 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 39 ❕امام رضا ع فرمود ؛ « در دو رکعت اول نماز ، قرائت ( سوره حمد و یک سوره دیگر ) قرار داده شده است و در دو رکعت آخر تسبیح ( سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر )» 📚الفقیه ج 1 ص 308 ❕و در بیان چرایی این حکم و خواندن نماز به زبان عربی فرمود ؛ « مردم به قرائت در نماز فرمان يافتند، تا قرآن مهجور و تباه نشود، بلكه محفوظ باشد و تكرار شود، تا نابود و مجهول نگردد و قرائت هم با حمد و نه ديگر سوره ها آغاز مى شود؛ چون نه در قرآن و نه در سخنان ديگر، همانند سوره حمد نداريم كه جوامع خير و حكمت در آن گرد آمده باشد.... بى گمان در سوره حمد، كلماتى جامع از خير و حكمت در امور دنيا و آخرت گرد آمده است كه نظير آن را در هيچ كجا نمى توان يافت. .....» ❕« اگر سائل بگويد ، براى چه در نماز تسبيح (سبحان اللَّه و الحمد اللَّه الخ) و ركوع و سجود قرار داده شده؟ در جواب گفته مى‏ شود ؛ « براى علّت‏هاى متعددى، از جمله آن كه بنده علاوه بر خضوع و خشوع و تعبّد و تورّع و تذلّل و خاكسارى و تقرّبش به بارى تعالى او را تقديس و تمجيد نموده، تسبيحش كرده و مراسم بزرگداشت بجا آورده، خالق را شكر و از رازق تشكّر كند و نيز به خاطر آن كه عبد همان طورى كه تكبير و تهليل را به كار برده تسبيح و تحميد را نيز استعمال نمايد و همچنين جهت ديگرش آن است كه‏ قلب و ذهن بنده به ذكر خدا مشغول شده و به غيرش متوجّه نگردد. » 📚علل الشرائع ، ج 1 ص 260 _ الفقیه ج 1 ص 310 _ عیون الاخبار ، ج 2 ص 107 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👌برخی از علما ، در چرایی خواندن نماز به زبان عربی می نویسند ؛ «خواندن نماز به زبان عربى يكى از نشانه ‏هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيّتى كه در يك صف قرار مى ‏گيرند و در يك جبهه واحد فعّاليّت مى‏ كنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند كه به وسيله آن تفاهم كنند؛ يعنى، علاوه بر زبان مادرى و محلّى، يك «زبان عمومى و جهانى» هم داشته باشند و وحدت جمعيّت بدون اين قسمت مسلّماً كامل نيست. 👌امروز عدّه ‏اى از متفكّران معتقدند تا دنيا به صورت يك كشور در نيايد، مردم جهان روى سعادت را نخواهند ديد و براى اين كه اين موضوع جامه عمل به خود بپوشد، نقشه ‏هايى طرح كرده ‏اند و يكى از موادّ برنامه آنها به وجود آوردن يك زبان بين ‏المللى و جهانى است. ❕خلاصه اين كه خواندن نماز به يك زبان از طرف تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه يگانگى مسلمانان است و با توجّه به اين كه زبان عربى به اعتراف اهل فن‏ يكى از وسيعترين و جامع‏ترين زبان‏هاى دنياست، اين حقيقت روشنتر مى‏ شود كه تمام فرق مسلمانان مى‏ تواند آن را به عنوان يك زبان بين‏ المللى بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگى استفاده كنند. 👌علاوه بر اين، خواندن نماز به يك صورت معيّن، آن را از دستبرد و تحريف و آميخته شدن به خرافات و مطالب بى ‏اساس كه بر اثر مداخله افراد غير وارد ( هنگام ترجمه آن به زبان‏هاى ديگر ) رخ مى‏ دهد، نگاه مى‏ دارد و به اين وسيله روح اين عبادت اسلامى محفوظتر مى ‏ماند . ❕منتها بر هر مسلمانى لازم است به قدر توانايى با زبان دينى خود آشنا باشد و بداند با خداى خود چه مى‏ گويد و اتّفاقاً ياد گرفتن ترجمه نماز كه در يك صفحه كتاب خلاصه مى ‏شود، به اندازه ‏اى ساده و آسان است كه ممكن است آن را در يك ساعت ( براى تمام عمر )ياد گرفت. ❕كوتاه سخن اين كه همان‏ طور كه مى‏ دانيم مسأله توحيد و يگانگى، در تمام اصول و فروع اسلام يك زيربناى اساسى محسوب مى ‏گردد و نماز به سوى قبله واحد و در اوقات معيّن و به يك زبان مشخّص، نمونه ‏اى از اين وحدت است. 👌اگر به هنگام مراسم حج در مكّه باشيم و نماز جماعتى را كه صدها هزار نفر از نژادها و ملّيّت‏هاى مختلف از سراسر جهان در آن شركت مى‏ جويند و همه با هم مى‏گويند «اللَّهُ اكبر» ... مشاهده كنيم، آن‏گاه به عظمت و عمق اين دستور آشنا مى ‏شويم كه اگر هريك، اين جمله روح پرور يا ساير اذكار نماز را به زبان محلّى خود مى‏ گفت چه هرج و مرج زشتى در آن روى مى ‏داد.» 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی وسبحانی تبریزی ، ص 293 👌برخی دیگر نیز در این رابطه می نویسند ؛ ❕« ما موظّفيم به همان نحوى كه مقرّر شده نماز بخوانيم، و عبادات ديگر را به جاى آوريم، و حق نداريم از خود چيزى در اين موارد اختراع نماييم. 👌البتّه توجّه به معانى و ترجمه آيات و اذكارى كه در موقع نماز خوانده مى ‏شود بسيار خوب بوده و موجب كمال نماز، شدّت فضل، و كثرت اجر و ثواب مى‏ شود؛ ولى بايد همان حمد و سوره و اذكارى را كه معيّن شده بخوانند و اگر از آن تخلّف شود عنوان اطاعت از آن سلب مى‏ شود، و نتايج بزرگى كه مقصود است حاصل نگشته‏ است ... ❕اكتفا به قرائت ترجمه در نماز و غير آن به زبان‏هاى مختلف، جدايى مسلمين از هم، و اختلاف و پراكندگى و بعضى تعصّبات را موجب مى‏ شود. در حالى كه اسلام براى نزديك كردن مردم، و متّحد ساختن جامعه‏ هاى بشرى، برقرارى تفاهم بين افراد و رفع اختلاف زبانى، نژادى و ديگر اختلافات آمده است. 👌اكنون هم يكى از جهات جامعه مسلمانان همان متّحد بودن وضع عبادات و نماز و روزه و حج و غير آن است كه در تشييد اخوّت اسلامى، كمال دخالت را دارا است. ❕امّا اين كه نوشته‏ ايد مردم بيشتر از معانى نماز بى ‏اطّلاعند ؛ 🔸اوّلًا ؛ بيشتر به طور اختصار، متوجّه اجمال معانى افعال و اذكار نماز هستند و مى ‏دانند كه نماز، توجّه بنده به خدا است، و عباراتى كه مى‏ خوانند متضمّن حمد، تمجيد، تسبيح، دعا، استغفار، اقرار به شهادتين است؛ اگر چه خصوصيّات آن را ندانند، يا در بيان آن عاجز باشند . 🔸ثانياً ؛ فرا گرفتن آن به طور اجمال براى هر كس آسان است، و حتّى در رساله‏ هاى عمليّه‏ اى كه با زبان فارسى ساده نوشته شده و در دسترس عوام است، ترجمه اذان و اقامه و حمد و سوره و اذكار نماز نوشته شده است . » 📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ، ج 1 ص 232 ❕در رابطه با چرایی خواندن قرآن و دعاها به زبان عربی ، دو پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3333 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3334 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌ملحد به نقلی استناد کرده است که ؛ 🔸اولا ؛ سند آن ضعیف است ، چنان که علامه مجلسی در ذیل این روایت می گوید ، سند آن مجهول است ؛ 📚مراه العقول ، ج 23 ص 401 🔸ثانیا ؛ روایت در مورد مرتدین از اسلام است و مطلق کفار به پیامبر گرامی اسلام را شامل نمی شود ، زیرا اسلام با غیر مسلمینی که نبوت پیامبر اسلام را نپذیرفته اند ، و در صدد نابودی اسلام هم نیستند ، از در صلح و حسن معاشرت وارد شده است ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/204 🔸ثالثا ؛ فلسفه برخورد با مرتد در اسلام ، فلسفه روشن و عقلایی دارد که در ذیل مفصلا پیرامون آن توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2020
👌زئوس به زعم باطل خویش ، طب اسلامی را مورد نقد و اشکال قرار داده است ، در حالی که اصطلاح طب اسلامی مورد تایید علمای شیعه نبوده و آنان تصریح می کنند که اسلام یک مکتب طبی مستقل تاسیس نکرده است ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1882 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1693
❕زئوس ، حکم اسلام در مجازات لواط کننده را وحشیانه دانسته است و میگوید افرادی به خاطر تفاوت گرایش جنسی به این عمل روی می آورند ، چرا مجازات اعدام درانتظار آنان باشد ❗️ 👌اسلام به خاطر مفاسد عدیده ای که این عمل دارد ، آن را ممنوع و حرام اعلام کرده است که می توانید در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3258 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3259 ❕اما راه اثبات جرم را بسیار سخت قرار داده است که تنها افراد بی باک و بی پرده اند که مشمول آن می شوند که در ذیل می توانید در این رابطه و فلسفه مجازات چنین گناهکارانی ، بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3260 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3261 ❕افرادی هم که ادعا می شود اختلالات جنسی دارند ، غالبا تحت تاثیر تربیت های ناصحیح و محیط فاسد قرار گرفته اند ، که با تربیت صحیح و اصلاح محیط و حتی مراجعه به روان پزشک ، مشکلشان قابل حل است و این که ادعا شود آنان ژن همجنسگرایی دارند ، یک دروغ واضح و آشکار است ، فطرت پاک انسانی در طول تاریخ این عمل را تقبیح کرده و از آن بیزاری جسته است و هیچگاه در ژن و فطرت انسانها ، چنین تمایلی نبوده است به خاطر همین ، افراد همجنسگرا همواره به عنوان یک اقلیت در جامعه شناخته می شدند ، که مورد انکار اکثریت بوده اند . ❕اگر چه مطابق برخی فتاوا ، این افراد می توانند ، با بهره گیری از روشهای پزشکی ، جنسیت واقعی خود را آشکار کنند و صرف اختلال جنسی مجوز تن دادن به محرمات نمی گردد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3262
👌بخش اندکی از پیامهای پر مهر شما عزیزان ، که قوت قلب ما جهت ادامه فعالیت در مسیر شبهه زدایی و آگاهی سازی می باشد .🌺🌺 ❕شما نیز نظرات خود در مورد کانال را با ما مطرح فرمایید 🌺
🤔 : روايت داريم که پیغمبر اسلام به عیادت شخص یهودی که هر روز از بالای خانه‌اش بر سر پیغمبر آشغال و محتویات شکم چهارپایان را می‌ریخته، رفته است و از این روست که پیغمبر اسلام خیلی مهربان و با‌گذشت بود. ▪️پرسش يك انسان خردمند: مگر اين پیغمبر شما مجبور بود که فقط از آنجا رد شود!؟ يعنى هيچ راه دیگری نبوده!؟ آدم عاقل حتی ماشینش را زیر یک درخت که پاتوق کلاغ‌ها شده پارك نميكند، چه برسد به اینکه هر روز از جایی رد شود که مطمئن باشد یک نفر روی سرش آشغال و یا حتی یک استکان آب تمیز خالی می‌کند ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه که تحت عنوان اذیت و آزار پیامبر گرامی با شکمبه حیوانات ، در منابع تاریخی نقل شده است ، روایت ذیل از عبد اللّه بن مسعود است که می گوید ؛ «جز يك روز، هيچ‏گاه نديدم رسول خدا قريش را نفرين كند و آن زمانى بود كه حضرت در حال نماز گزاردن بود . جمعى از قريش نشسته بودند و در نزديكى آنان شكمبه شترى قرار داشت آن گروه با خود گفتند: چه كسى حاضر است اين شكمبه را بردار و بر پشت پيامبر بيفكند. فردى- عقبة بن أبى معيط- به پا خاست و گستاخانه آن را برداشت و بر پشت پيامبر انداخت و حضرت هم‏چنان در سجده باقى ماند تا فاطمه زهرا عليها السّلام از راه رسيد و آن را از پشت مبارك پدر برگرفت، اين‏جا بود كه رسول خدا عرضه داشت: ، خدايا! از آزار و اذيّت جمعى از قريش به تو شكوه مى‏كنم، خدايا! كيفر عتبة بن ربيعه، شيبة بن ربيعه، ابو جهل بن هشام، عقبة بن أبى معيط، ابّى بن خلف و اميّة بن خلف را به تو وامى‏ گذارم.‌.. » 📚ذخائر العقبى طبرى 57 _ البداية و النهايه ابن كثير ج 3 ص 357 . ❕اما آنچه که ملحد به صورت ناقص به آن استناد کرد ، نقلی است که در برخی از کتب علمای هم عصر و معاصر آمده است و ریشه در مجامع متقدم روایی و تاریخی ندارد ، اینان نقل می کنند ؛ « حضرت همسايه‏ اى يهودى داشت كه وى را بسيار اذيّت مى‏ كرد، هر روز از پشت بام خاكستر همراه آتش بر روى سر آن حضرت مى‏ ريخت. اين كار در ظاهر به عنوان ريختن زباله و خاكستر در كوچه، و در حقيقت به منظور ابراز خشم و كينه يهودى نسبت به پيامبر اسلام انجام مى ‏شد، و پيامبر كريمانه از كنار آن مى‏ گذشت. تا اينكه يك روز خبرى از مرد يهودى نشد، پيامبر اسلام از غيبت آن مرد سؤال كرد.گفتند: خوشبختانه بيمار گشته، و بر اثر بيمارى مزاحمتهايش قطع شده است. فرمود:بايد به عيادتش برويم! به سمت خانه‏ اش حركت كرد. در خانه يهودى را كوبيد.همسرش به پشت درآمد و سؤال كرد: كيست؟ حضرت فرمود: پيامبر مسلمانان به ديدار و عيادت همسايه بيمار خود آمده است! زن ماجرا را به شوهرش گفت. مرد يهودى كه بسيار تعجّب كرده بود، و در مقابل عملى غير قابل پيش‏بينى قرار گرفته بود، گفت: در را باز كن تا داخل شوند. پيامبر وارد شد، و كنار بستر بيمار نشست.و از حال بيمار پرسيد، و به گونه‏ اى برخورد كرد كه گويا هيچ اذيّت و آزارى از اين مرد يهودى به آن حضرت نرسيده است. مرد يهودى كه از فرط خجالت صورت خويش را مى‏ پوشانيد و در برخورد با اين اخلاق كريمانه پيامبر اسلام مبهوت شده بود، از آن حضرت پرسيد: اين نوع برخورد آيا اخلاق شخصى شماست، يا جزء دستورات دينى محسوب مى‏ شود؟ حضرت فرمود: جزء دستورات دينى است، و ما به همه مسلمين سفارش مى ‏كنيم كه چنين كنند. مرد يهودى با برخورد زيبا و پرجاذبه پيامبر اسلام مسلمان شد » 📚سوگندهای پر بار قرآن ، مکارم شیرازی ، ص 355 ❕استاد مکارم شیرازی ، در تفسیر نمونه نیز به این واقعه اشاره کرده و می نویسد ؛ « آيه بعد در توصيف ديگرى از پيامبر ص مى‏ گويد:" تو صاحب اخلاق عظيم و برجسته‏ اى هستى" (وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ).اخلاقى كه عقل در آن حيران است لطف و محبتى بى ‏نظير، صفا و صميميتى بى ‏مانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصله ‏اى توصيف ناپذير. اگر مردم را به بندگى خدا دعوت مى ‏كنى تو خود بيش از همه عبادت مى ‏نمايى، و اگر از كار بد بازمى‏ دارى تو قبل از همه خوددارى مى‏ كنى آزارت مى ‏كنند و تو اندرز مى‏ دهى، ناسزايت مى ‏گويند و براى آنها دعا مى ‏كنى، 👈بر بدنت سنگ مى ‏زنند و خاكستر داغ بر سرت مى‏ ريزند 👉و تو براى هدايت آنها دست به درگاه خدا برمى‏ دارى. آرى تو كانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمتى. » 📚تفسیر نمونه ج 24 ص 371 🔸 👇
🔸ادامه 👇 ❕در کتاب تفسیر اطیب البیان ، اثر مرحوم سید عبدالحسین طیب از علمای معاصر نیز می خوانیم ؛ « نقل كردند كه يك يهودى بود همه روزه بالاى بام مى‏ رفت و خاك‏روبه بر سر حضرت مى‏ ريخت چند روزى شد كه ديگر اين عمل را نميكرد حضرت پرسش فرمود گفتند ، مريض شده حضرت به عيادت او تشريف برد سه مرتبه صورت برگردانيد باز حضرت مقابل صورتش نشست اين خلق را كه مشاهده كرد به شرف اسلام مشرف شد، خاكروبه مى ‏ريختند چند قدمى دور ميشد و خود را تكان مى‏ داد و روى خود نمى‏ آورد... » 📚اطیب البیان فی تفسیر القرآن ، ج 9 ص 463 👌چنان که گفتیم ، این نقل در منابع متقدم روایی و تاریخی نیست و تنها تنی چند از علمای معاصر بدون سند دهی از منابع متقدم ، آن را در کتب خویش آورده اند . ❕ما اگر نقل مذکور را قبول نیز کنیم ، عملکرد پیامبر گرامی ، فلسفه و وجه روشنی دارد . 👌پیامبر اسلام حاکم جامعه اسلامی بود و به راحتی می توانست یهودی را به سزای عمل خود برساند و نیازی به تغییر مسیر حرکت و ... هم نداشت ، اما ایشان چنین نکردند تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود ، یهودی را جذب اسلام کند که نهایتا موفق به این امر هم شدند . ایشان به دستور خداوند عمل کردند که فرمود ؛ « هرگز نيكى و بدى يكسان نيست، بدى را با نيكى دفع كن ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است ، اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به اين مقام نمى‏ رسند و جز كسانى كه بهره عظيمى (از ايمان و تقوا) دارند به آن نائل نمى‏ گردند. » ( فصلت 34 _ 35) ❕بر همین اساس علی ع فرمود ؛ «با رفتار نيك خود، بدكار را اصلاح كن، و با گفتار نيكويت، به سوى خوبى رهنمون باش » 📚غرر الحكم ح 2304 ❕یا امام صادق ع نیز فرمود ؛ « مردم را با عمل و رفتارتان فراخوانيد و [تنها] با زبان‏هايتان، مردم را دعوت نكنيد » 📚بحار الأنوار ، ج 5 ص 198 👌پیامبر گرامی نیز با آن یهودی برخورد خشنی نکرد ، حتی مسیر حرکت خود را تغییر نداد ، تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود یهودی را جذب اسلام کند و دشمنی او را تبدیل به دوستی و محبت کند که نهایتا موفق بر این امر نیز شدند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕در تصویر فوق می بینید ، طرفداران زئوس که مدعی اند منتقد اسلام اند ، چه غلط های املائی فاحشی دارند ، آن وقت اینان شده اند منتقد اسلام در فضای مجازی و درخواست بحث و مناظره با ما در مسائل اسلامی را دارند .
🤔 ❔پیامبر اسلام حتی به درختان هم رحم نمی‌کند ؛ پیامبر اسلام در جریان حمله به یهود بنی نضیر٬ شروع به تخریب خانه‌های یهودیان می‌کند. یهودیان نیز برای اینکه خانه‌هایشان نصیب مسلمانان نشود خود شروع به خراب کردن خانه‌هایشان می‌کنند. محمد به تلافی این رفتار دستور می‌دهد نخل‌هایشان را نیز قطع کنند! ↓↓↓ علی بن ابراهیم روایت کرده‌است که: حضرت متوجه خراب کردن خانه‌های ایشان شد و ایشان نیز به چون قطع امید از خانه‌های خود کردند خانه‌های نیکوی خود را به دست خود خراب می‌کردند. پس حضرت فرمود درخت‌های خرمای ایشان را نیز قطع کنند تا مورث قطع طمع ایشان شود؛ ایشان گفتند: یا محمد! خدا تو را امر به فساد نکرده‌است چرا درخت‌ها را می‌بری؟ اگر (درختان) از آن توست٬ پس بردار٬ و اگر از آن ماست٬ قطع مکن! 📚حیاة القلوب - تألیف مجلسی - انتشارات سرور ٫ قم ٫ ۱۳۸۴ - ج۴ - ص۱۰۰۷ ✍پی‌نوشت: در قرآن هم به این رخداد اشاره شده‌است: آنچه از درخت خرما بریدید یا آنها را بر ریشه ها و تنه هایش رها کردید، به فرمان خدا بود، تا نافرمانان را زبون و رسوا کند. (الحشر/۵) ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌پیامبر گرامی و امامان اهلبیت علیهم السلام ، همواره به غرس کردن و کاشت درختان توصیه می کردند و از قطع کردن آنها نهی می کردند . ❕ پيامبر گرامی فرمود ؛ « هيچ مردى نيست كه درختى بنشاند، مگر اين كه خداوند به اندازه ميوه ‏اى كه آن درخت مى‏ دهد برايش اجر بنويسد. » ، « هر كه درختى بنشاند و در نگهدارى و رسيدگى به آن صبر به خرج دهد تا آن درخت به بار نشيند، در قبال هر ميوه ‏اى از آن كه روزى جوينده ‏اى بخورد، يك صدقه نزد خدا برايش منظور مى‏ شود. » 📚میزان الحکمه ج 5 ص 480 ❕امام صادق ع در پاسخ به سؤال از مكروه بودن شغل كشاورزى فرمود ؛ « زراعت كنيد و درخت بكاريد؛ به خدا سوگند كه مردم شغلى حلالتر و پاكيزه ‏تر از آن پيشه نكرده‏ اند. به خدا سوگند [حتى‏] بعد از خروج دجّال (نزديك شدن قيامت) هم كشاورزى و نخل كارى ادامه خواهد يافت » 📚الکافی ج 5 ص 260 ❕و فرمود ؛ « درختان ميوه را قطع ‏نكنيد، كه خداوند بر سر شما عذاب فرو مى ‏ريزد. » _ « قطع درخت خرما، مكروه است » 📚الکافی ج 5 ص 260 _ 264 👌پیامبر گرامی ، هنگامی که سپاهی را برای نبردی ، گسیل می داشت به آنان امر می کرد که درختان را از بین نبرند ، چنان که در نقلی آمده است که خطاب به سپاهیان می فرمود ؛ «درختان خرما را نسوزانيد و آنها را در آب، غرق نكنيد و هيچ درخت ميوه ‏اى را قطع ننماييد و زراعتى را به آتش نكشيد. » 📚الكافي ، ج 5 ص 29 _ تهذيب الأحكام: ج 6 ص 138 👌این مضمون را علمای اهلسنت هم نقل می کنند ؛ 📚سبل الهدی ، ج 6 ص 146 _ المغازی ، ج 2 ص 758 ❕و مطابق نقل دیگر ، امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « رسول خدا هرگاه مى‏ خواست سپاهى را گسيل دارد، آنها را فرا مى‏ خواند و در برابر خود مى ‏نشاند و مى‏ فرمود به نام خدا و با يارى خدا و در راه خدا و بر آيين پيامبر خدا رهسپار شويد، در غنايم دست نبريد، دست به مُثْله كردن نزنيد، خيانت نكنيد، پيرمرد رفتنى و كودك خردسال و زن را نكشيد، و درختى را قطع نكنيد، مگر آن كه ناچار بدين كار (قطع درخت) شويد. » 📚وسائل الشیعه ، ج 15 ص 58 👌بنابراین قطع درختان حتی در هنگام نبرد ، ممنوع و حرام است و تنها در صورتی که ضرورت و اضطرار و مصلحتی مهم تر بر قطع درختان واقع شود ، در این صورت قطع کردن اشکالی ندارد ، چنان که در جریان نبرد بنی نضیر ، این ضرورت و مصلحت مهمتر اتفاق افتاد . ❕پیامبر گرامی به خاطر پیمان شکنی و خیانت بنی نضیر و دسیسه ای که آنان برای از بین بردن اسلام انجام داده بودند که در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1641 👌تصمیم به نبرد با یهود بنی نضیر گرفت ‌ . مسلمانان براى جنگ با اين قوم پيمان‏ شكن حركت كردند . هنگامى كه آنها با خبر شدند به قلعه ‏هاى مستحكم و دژهاى نيرومند خود پناه بردند، و درها را محكم بستند، پيامبر ص دستور داد بعضى درختان‏ نخل را كه نزديك قلعه‏ ها بود بكنند يا بسوزانند. ❕👈این كار شايد به اين منظور صورت گرفت كه يهودان را كه علاقه شديدى به اموال خود داشتند از قلعه بيرون كشد و پيكار رودررو انجام گيرد، اين احتمال نيز داده شده كه اين نخلها مزاحم مانور سريع ارتش اسلام در اطراف قلعه ‏ها بود و مى‏ بايست بريده شود. 👉 📚تفسیر نمونه ، ج 23 ص 486 🔸ادامه 👇
❕به هر حال اين كار فرياد يهود را بلند كرد گفتند اى محمد! تو پيوسته از اينگونه كارها نهى مى‏ كردى، پس اين چه برنامه‏ اى است؟ آيه پنجم از سوره حشر نازل شد و به آنها پاسخ گفت كه اين يك دستور خاص الهى بود. 👌محاصره چند روز طول كشيد و پيامبر ص براى پرهيز از خونريزى به آنها پيشنهاد كرد كه سرزمين مدينه را ترك گويند و از آنجا خارج شوند، آنها نيز پذيرفتند، مقدارى از اموال خود را برداشته و بقيه را رها كردند، جمعى به سوى" اذرعات" شام و تعداد كمى به سوى" خيبر" و گروهى به" حيره" رفتند، و باقيمانده اموال و اراضى و باغات و خانه‏ هاى آنها به دست مسلمانان افتاد.هر چند تا آنجا كه مى‏ توانستند، خانه ‏هاى خود را به هنگام كوچ كردن تخريب كردند. 📚فروغ ابدیت ، ص 585 👌چنان که گفتیم ، آیه 5 سوره حشر در این رابطه نازل شد که فرمود ؛ « هر درخت با ارزش نخل را قطع و يا آن را به حال خود واگذار كرديد، همه به فرمان خدا بود، و هدف اين بود كه فاسقان را خوار و رسوا كند. » ❕ظاهر آيه اين است كه مسلمانان بعضى از درختان « لينه » (نوع خوب) را بريدند و بعضى از همانها را رها ساختند، و اين عمل باعث ايراد يهود شد و قرآن به آنها پاسخ گفت تا روشن شود اين كار از روى هواى نفس نبوده، بلكه يك دستور الهى در اين زمينه صادر شده بود كه در شعاع محدود اين كار عملى گردد، تا بيش از حد ضايعاتى رخ ندهد. ❕در هر صورت اين حكم يك استثنا در قانون معروف اسلامى است كه مى‏ گويد به هنگام حمله به دشمن نبايد درختان را قطع كرد، و حيوانات را كشت، و زراعتها را آتش زد، اين تنها مربوط به موردى بوده است كه براى بيرون كشيدن دشمن از قلعه، و يا فراهم ساختن ميدان جنگ و مانند آن ضرورت داشته، و در هر قانون كلى استثنائات جزئى ضرورى غالبا وجود دارد، همانگونه كه اصل كلى بر نخوردن گوشت مردار است، ولى به هنگام اجبار و اضطرار" اكل ميته" مجاز است. 📚تفسیر نمونه ، ج 23 ص 495 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir