eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌معاند اشکال کرده است که آیا این نقص بر پیامبر اسلام نیست که نتوانست یارانی وفادار تربیت کند تا پس از خودش به علی و فاطمه سلام الله علیهما ظلم نکنند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/836
👌ملحد شبهه تکراری مطرح کرده است که در اسلام توصیه شده که زنان را در منزل حبس کنید ، و این کرامت زن در اسلام است ❗️ ❕در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2381
👌معاند مدعی است که مرحوم ، سید جعفر عاملی تصریح کرده است که پیامبر گرامی اسلام ، زنان و کودکان اسیر را به فروش می رسانده است ، در ذیل پاسخ شبهه پراکنی او را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3091
🤔 ❔وقتى كه علم توى دهان الله و پيامبرانش زده و كل اديان را به زباله دان ميفرستد. پیوند همزمان دو دست جدید به یک زن در طی یک جراحی ۱۸ ساعته در گوتنبورگ طی یک جراحی کم نظیر در بیمارستان «ساهلگرنسکا» در گوتنبورگ، دو دست یک انسان پس از مرگ مغزی به زنی که از سال ها پیش دست های خود را از دست داده بود پیوند زده شد. این نخستین مورد از پیوند همزمان دو دست به یک انسان در شمال اروپا بشمار می رود. بیمار در روز پس از جراحی بیمار قادر به تکان دادن انگشت های دو دست تازه خود بود. این زن به تلویزیون اس و ت گفت: داشتن دو دست که بتوانم تکان بدهم احساس بی نظیری است. كدام پيامبر و امامى در طول تاريخ قادر به انجام چنين كارى شده بود؟ الله بايد در مقابل اين پزشكان زانو زده و دستشان را ببوسد. ❗️❗️ 💠💠 👌ملحد گمان کرده است که خدایی خداوند زمانی کامل می شود که تمام مشکلات بشر را با قدرت تکوینی و اعجازی خود ، حل کند و اگر چنین نکند ، او ناتوان است و خدا نیست ، در حالی که یکی از سنتهای الهی در جوامع بشری ، امتحان و آزمایش است ، تا بشر در سختی ها ، استعدادهایشان شکوفا شود و پیشرفت علمی و عملی کنند ، و قدم در مسیر سعادت بردارند . اگر خداوند تمام مشکلات بشر را خودش حل می کرد ، بشر هیچ پیشرفتی نمی کرد ، بشر هر آنچه از پیشرفت و تکامل دارد ، مدیون خداوند جهان است . ❕خداوند می فرماید ؛ « إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلا » « ما آنچه را روى زمين است زينت آن قرار داديم، تا آنها را بيازمائيم كدامينشان بهتر عمل مى‏ كنند » ( کهف 7 ) 👌 و می فرماید ؛ « نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ » « ما شما را با بديها و نيكيها آزمايش مى‏ كنيم، و سرانجام به سوى ما باز مى‏ گرديد. » ( انبیاء 35 ) ❕و می فرماید ؛ « الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ » « همان كسى كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مى‏ کنيد و او شكست‏ ناپذير و بخشنده است. » ( ملک 2 ) 👌 على عليه السلام فرمود ؛ «اى مردم! خداوند شما را پناه داده است كه بر شما ستم روا ندارد اما پناه نداده است كه آزمايشتان نكند. خداوند عظيم الشأن فرموده است: «براستى در اين [داستان‏] نشانه ‏هايى است و ما بى ‏گمان آزمايش كننده بوديم». 📚نهج البلاغه خطبه 103 ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « هيچ گرفتگى و گشايشى صورت نمى‏ گيرد مگر اين كه خداوند در آن، بخشش و آزمايشى دارد. » 📚توحید صدوق ، ص 354 👌و فرمود ؛ « هيچ گرفتارى و گشايشى نيست، مگر اين كه خدا را در آن، خواست و قضا و آزمايشى است. » 📚همان منبع ❕در روایت دیگر فرمود ؛ « لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أن يُمَحَّصوا ويُمَيَّزوا ويُغَربَلوا » « «مردم بايد تصفيه و سَره و ناسَره و غربال شوند » 📚الكافي ، ج 1 ص 370 ❕چنان که گفتیم ، آزمون‏هاى الهى جنبه پرورشى دارد، يعنى همان‏گونه كه «طلا» را به بوته مى ‏برند تا زير فشار آتش ناخالصى ‏هايش بسوزد و خالص گردد، يا سربازان را با كارها و اعمال سنگين و خشن تمرين مقاومت و پايدارى مى‏ دهند تا سطح كارآئى آنها را از اين طريق بالا برند، آزمون‏هاى الهى درست به همين صورت است. 👌انسان‏ها را مقاوم‏تر، آگاه‏تر، و خالص‏تر مى‏ سازد، و در يك كلمه آزمون‏هاى الهى وسيله تكامل و پرورش روح و جسم انسان است. ❕بنابراين جاى تعجب نيست كه بخشى از مصائب و مشكلات زندگى در همين راستاى آزمون و امتحان باشد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌برخی از نویسندگان می نویسند ؛ « هيچ ملتى در جهان قادر به پيشرفت و ترقى در جنبه ‏هاى صنعتى و نظامى و علمى نشد مگر اين‏كه تحت فشارهايى قرار گرفته بود، و به گفته فيلسوف و مفسّر معروف تاريخ « تواين بى » ، تمدن‏هاى درخشانى كه در جهان به وجود آمد به خاطر آن بود كه ملتى مورد هجوم شديد يك دشمن خارجى قرار گرفته (و در اينجا بود كه تمام استعداد و توان و قدرت خود را به كار گرفت و آنچه در درون‏ داشت برون ريخت و به جلو پرتاب شد). ❕فرماندهانى كه در كوره داغ جنگ‏هاى بزرگ قرار مى‏ گيرند كاملًا نيرومند و آبديده ‏اند، و تجارى كه در تنگناهاى شديد اقتصادى واقع مى‏ شوند تجربه ‏هاى ذى‏ قيمتى مى ‏اندوزند، و سياستمدارانى كه بحران‏هاى مختلف را از سر گذرانده‏ اند سياستمدارانى ورزيده و قوى مى ‏باشند. 👌افراد انقلابى در زندان‏ها و زير شكنجه‏ ها آبديده مى‏ شوند نمى‏گوئيم بايد به زندان بيفتند، بلكه مى‏ گوئيم زندان آنها را مقاوم‏تر و آبديده‏ تر مى‏ كند. 🔸ادامه 👇 ❕بسيارى از محروميت‏ها سبب شكوفائى استعدادها و تلاش‏هاى عظيم مى‏ شود، چرا كه انسان به هر حال براى جبران محروميتش به پا مى ‏خيزد، و تمام آنچه را در درون وجود دارد به كار مى ‏گيرد، و همان‏ها غالباً سبب جهش‏هاى علمى و اجتماعى می ‏گردد. 👌بسيارى از نيازها و محروميت‏ها سرچشمه اختراعات بزرگ شده است، و بسيارى از كمبودها مقدّمه پيدا كردن منابع مهم جديد گرديده است . ❕گياهانى كه در لابه ‏لاى سنگ‏ها مى ‏رويند، و درختانى كه در دل بيابان‏ها با انواع كمبودها پرورش مى‏ يابند، استحكام چوب و دوام آتش آنها از گياهان ناپرورده در كنار نهرها به مراتب بيشتر است، انسان نيز مشمول همين قانونند. 👌صحرانشينان كه دائماً با مشكلات دست و پنجه نرم مى ‏كنند، و با انواع حيوانات وحشى دست به گريبانند، مردمى شجاع و نيرومند و پر استقامت‏ اند، در حالى كه شهرنشينانى كه در ناز و نعمت و امنيت به سر مى‏برند نسبت به آنها در برابر حوادث سست و كم توان‏اند. ❕قرآن مجيد در اين زمينه بيان لطيفى دارد، مى‏ فرمايد: فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً- إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً: « (آرى) به يقين با سختى آسانى است.- مسلّماً با سختى آسانى است». ( شرح ، 5 _ 6 ) ❕اشاره به اين‏كه پيوند اين دو گاه آنچنان قوى و نزديك است كه گوئى هر دو در كنار هم قرار دارند، همان‏گونه كه از كلمه «مع» استفاده مى‏ شود. 👌اين نكته نيز قابل توجّه است كه عُسر با الف و لام يسر به صورت نكره ذكر شده كه در اين‏گونه موارد براى بيان عظمت است يعنى با سختى ‏ها آسانى‏هاى مهمّى است. ❕بعضى از مورخان يكى از عوامل مهم پيشرفت سريع مسلمانان را در آغاز اسلام همان انبوه مشكلاتى مى‏دانند كه مسلمين در ميان آن پرورش يافته بودند و در سايه آن افراد سلحشور و پرقدرت و آبديده شدند، در حالى كه يكى از عوامل عقب‏ نشینى مسلمانان قرون بعد زندگى مرفّه و بى دردسر، و پرورش در ميان انواع ناز و نعمت بود. ❕اين سخن را با چند جمله از گواهى‏هاى دانشمندان بزرگ در اين زمينه پايان مى‏ دهيم. 👌يكى از نويسندگان غرب مى‏ گويد ؛ « من عقيده ندارم كه هر فرد لازم است مصيبت بكشد، ولى اين را مى‏ دانم كه مصيبت غالباً مفيد فايده است بلكه ضرورت دارد، امّا با اين شرط كه شخص بداند چگونه با رنج‏ها روبرو شود و اين كار را از كارهاى آموزنده و اساسى زندگى بشمرد. » 📚رمز موفقیت ❕اين تعبير بسيار دقيق است كه هرگز انسان نبايد به استقبال مصائب رود، و يا در مقابل آنها خاموش بنشيند و مبارزه با عوامل مصيبت نكند، ولى با اين حال نبايد فراموش كرد كه بخش مهمّى از مصائب ناخواسته كه ما قدرت مبارزه با آن را نداريم مى ‏تواند تبديل به عوامل سازنده‏اى در زندگى ما گردد. 👌الكسيس كارل فيلسوف و پزشك معروف فرانسوى، در كتاب خود انسان موجود ناشناخته چنين مى ‏نويسد ؛ « افراد ثروتمند كه يك عمر با ثروت و خوشى گذرانده‏ اند، و از هر حيث نيرومند و قوى بوده ‏اند فرزندانشان به اعتماد ثروت پدر (غالباً) از كار كناره ‏گيرى مى‏ كنند، و اسباب ضعف نفس و نابودى نيرو و استعداد خلّاق خود را فراهم مى‏ سازند. » 📚انسان موجود ناشناخته ، ص 152 ❕و به عكس بسيارى از كسانى كه فرزندانشان در ميان انبوه مشكلاات پرورش مى‏يابند به پيروزى‏هاى چشمگير و موفقيت‏هاى فراوان دست مى‏ يابند. 👌اميرمؤمنان على عليه السلام در نامه 45 نهج ‏البلاغه در پاسخ اين سؤال كه چگونه ممكن است آن حضرت با استفاده از غذاهاى بسيار ساده و ناگوار قدرت مقابله با شجاعان عرب را داشته باشد مى ‏فرمايد ؛ «آگاه باشيد درختان بيابانى چوبهايشان محكم‏تر است، ولى درختان سرسبزى كه‏ همواره در كنار آب قرار دارند پوست‏هاى نازكتر و كم ‏داوم‏ترى دارند و گياهان بيابانى كه جز با آب باران سيراب نمى‏ شوند، آتشى شعله ‏ورتر و پردوام‏تر دارند». 📚نهج البلاغه نامه 45 _ پیام قرآن ج 4 ص 563 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕بنابراین اگر بشر به پیشرفتی هم رسیده است ، مدیون خالق جهان است که با سنت ابتلاء و آزمایش ، و برطرف نکردن سختی ها و مشکلات با قدرت غیبی ، آنان را در کوره مشکلات قرار داده تا آبدیده شوند و استعدادهایشان شکوفا شده و قدم در مسیر پیشرفت و تکامل بردارند . 👌از سوی دیگر ، بشر با امکاناتی که خداوند در اختیارش گذاشته است قدم در مسیر پیشرفت بر می دارد ، این امکانات هم مواهب طبیعی است که در عالم وجود داشته و بشر از آن در جهت درمان و اکتشافات بهره می گیرد و هم امکانات موجود در وجود بشر را شامل می شود ، بشر با قدرت و اختیار و صحت و توانایی و عقل و استعدادی که خداوند در اختیارش قرار داده است ، می تواند پله های ترقی را بپیماید ، بنابراین در هر صورت ما سپاسگزار خداوند یا همان الله بوده و خواهیم بود . 👌امامان گرامی ما هم ، مطیع امر خداوند هستند ، وقتی اراده خداوند بر آن است که بشر باید در مشکلات دست و پا بزند تا پیشرفت کند ، آنان نیز اطاعت امر الهی کرده و چنین نیست که مثلا بخواهند با قدرت غیبی ، تمام مشکلات بشر را رفع و حل کنند ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» 📚بحار الانوار ج 5 ص 114 👌اگر چه امامان گرامی ما در برخی از موارد ، کارهایی بس فراتر از پیوند دست انجام داده اند ، آنان با قدرت غیبی ، مردگان را زنده می کردند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/297 ❕و حتی دست قطع شده را نیز پیوند می زدند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3269 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔برخی از شبکه های وهابی شبهه کرده اند که اگر عقیده شیعه درست است که خلفا منافق بوده اند ، پس چرا پیامبر با آنان نبرد نکرد و آنان را از بین نبرد ، مگر خداوند در سوره توبه نمی گوید با کفار و منافقین جهاد کن ❗️یا باید بگویید که پیامبر به حکم آیه عمل نکرده است و یا بگوییم که خلفا منافق نبوده اند ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد استناد قرار گرفته است ، آیه شریفه ذیل است که می فرماید ؛ « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ » « اى پيامبر! با كافران و منافقان جهاد كن، و بر آنها سخت‏گير، جايگاهشان جهنم است و چه بد سرنوشتى دارند » ( توبه 73 ) ❕طرز جهاد در برابر كفار ، روشن است، و آن جهاد همه جانبه، و مخصوصا جهاد مسلحانه است، ولى در طرز جهاد با منافقان بحث است، زيرا مسلما پيامبر ص با منافقان جهاد مسلحانه نداشت، چه اينكه منافق كسى است كه ظاهرا در صفوف مسلمين قرار دارد و بحكم ظاهر محكوم به تمام آثار اسلام است. هر چند در باطن كارشكنى مى ‏كند، چه بسا افرادى كه مى‏ دانيم ايمان واقعى ندارند، ولى بخاطر اظهار اسلام نمى‏ توانيم رفتار يك نامسلمان با آنها كنيم. 👌لذا همانگونه كه از روايات اسلامى و گفتار مفسران استفاده مى‏ شود بايد گفت: که منظور از جهاد با منافقان انواع و اشكال ديگر مبارزه غير از مبارزه مسلحانه است، مانند مذمت و توبيخ و تهديد و رسوا ساختن آنها، و شايد جمله" وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ" اشاره به همين معنى باشد. 📚تفسیر نمونه ج 8 ص 40 ❕بنابر اين مراد از جهاد با منافقان همان توبيخ و سرزنش و تهديد و انذار و رسوا ساختن آنها است ، چه اينكه جهاد ، معنى وسيع و گسترده ‏اى دارد، و هر گونه تلاش و كوشش را شامل مى‏ شود، تعبير به « وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ » (بر آنها سخت بگير و خشونت كن) نيز اشاره به خشونت در سخن و افشاگرى و تهديد و مانند آن است. 👌اين وضع خاص در مقابل منافقان، با اينكه آنها خطرناكترين دشمن اسلام بودند، به خاطر اين بود كه آنها ظاهرا دم از اسلام مى‏ زدند، و با مسلمانان كاملا آميزش داشتند، لذا ممكن نبود همچون يك كافر با آنها رفتار كرد. 📚تفسیر نمونه ج 24 ص 299 ❕در روایات اهلسنت هم آمده است که مقصود از جهاد با منافقین ، همان خشونت در سخن گفتن و عدم رفق و مدارا در کلام است ، چنان که علمای اهلسنت از ابن عباس نقل می کنند که در تفسیر آیه شریفه فرمود ؛ « جهاد با کفار ، با شمشیر است و جهاد با منافقین ، با زبان و سخت گرفتن و عدم مدارا با آنان است » « جاهد الکفار قال بالسیف و المنافقین ، قال باللسان و اغلظ علیهم قال اذهب الرفق عنهم » 📚الدر المنثور ، ج 3 ص 258 _ تفسیر ابن ابی حاتم ، ج 6 ص 1842 ❕در روایات صحیح اهلسنت آمده است که پیامبر ، اطرافیان را نهی می کرد که مثلا منافقینی چون ابی را بکشند ، تا مبادا افراد شایعه کنند که محمد ، پس از به قدرت رسیدن ، اصحابش را کشت و از این طریق ، مردم را از اسلام بترسانند ، چنان که بخاری و دیگران نقل می کنند که عمر به پیامبر گفت ؛ « بگذار گردن این منافق (عبدالله بن ابی ) را بزنم ، پیامبر گفت او را رها کن تا مبادا مردم سخن بگویند که محمد ، اصحابش را می کشد » « لا یتحدث الناس ان محمدا یقتل اصحابه » 📚صحیح بخاری ج 8 ص 51 _ صحیح مسلم ج 4 ص 1999 👌همین سخن در روایات شیعه از پیامبر گرامی نقل شده است که فرمود ؛ «اگر از اين اتّهام کراهت نداشتم كه بگويند: «محمّد در آغاز نبوّتش عدّه‏ اى را به كمك طلبيد و با كمك و يارى آن‏ها پيروز شد و پس از استحكام پايه‏ هاى حكومت، آنان را كشت ، گردن عدّه زيادى از منافقين را مى‏ زدم (و اسلام را از شرّ آن‏ها راحت مى‏ كردم.) » « لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يُقَالَ إِنَّ مُحَمَّداً اسْتَعَانَ بِقَوْمٍ حَتَّى إِذَا ظَفِرَ بِعَدُوِّهِ قَتَلَهُمْ لَضَرَبْتُ أَعْنَاقَ قَوْمٍ كَثِيرٍ » 📚الکافی ج 8 ص 345 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕بنابراین پیامبر گرامی مامور به جهاد با شمشیر با منافقین نبود ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « پيامبر هرگز با منافقان جنگ مسلحانه نكرد » «انَّ رَسُولَ اللَّهِ لَمْ يُقاتِلْ مُنافِقاً قَطُّ» 📚مجمع البيان، جلد 10، صفحه 319 ❕در روایت دیگر آمده است ؛ « پیامبر با منافقین قتال مسلحانه نکرد ، ... چرا که آنان کفر خود را ظاهر نمی کردند و علم خداوند به کفرشان ، قتل آنها را مباح نمی گرداند تا زمانی که اظهار ایمان می کردند » 📚تفسیر نور الثقلین ج 2 ص 241 ❕ایشان مطابق روایات اهلسنت ، مامور به جهاد با لسان و رسوا سازی منافقین بود ، چنان که در نقلهای دیگر آنان آمده است که پیامبر گرامی اصحاب منافق خود را بشارت به دوزخ می داد و از این طریق ، آنان را خوار و ذلیل می کرد . ❕بخارى از پیامبر گرامی نقل می کند كه فرمود: «من پيش از شما بر حوض وارد مى ‏شوم، برخى از مردان شما از آن جلوگيرى مى ‏شوند، سپس نزد من دچار آشفتگى مى‏ گردند. مى ‏گويم: خدايا اينان اصحاب منند. گفته شود نمى‏ دانى پس از تو چه بدعت‏ها پديد آوردند.» 📚صحیح بخاری ج 10 ص 194 نشر جمهوریه مصر العربیه ، لجنه احیاء کتب السنه 👌و باز نقل می کند که فرمود ؛ «گروهى از اصحابم را از ورود به حوض كوثر باز مى ‏دارند. تا آنكه من آنان را بشناسم و نزد من آشفته مى‏ شوند. من مى‏ گويم: آيا اصحاب مرا مانع مى‏ شوند؟ گويند: نمى‏ دانى پس از تو چه كردند» 📚همان مدرک 👌و باز نقل می کند که فرمود: «من پيش از شما بر حوض وارد مى ‏شوم. هر كه بر من بگذرد مى‏ نوشد و هر كه نوشيد، هرگز تشنه نمى ‏شود گروهى را هم جلوگيرى مى‏ كنند كه آنان را مى‏ شناسم، آنان هم مرا مى ‏شناسند و ميان من و آنان فاصله مى ‏افكنند.» 📚همان مدرک 👌و باز نقل می کند که فرمود ؛ «گروهى از اصحابم روز قيامت‏ بر من‏ وارد مى‏ شوند وآنان را از حوض كوثر محروم مى ‏كنند و من مى‏ گويم: خدايا، اصحابم مى ‏گويد: تو نمى ‏دانى پس از تو چه كردند، آنان به جاهليت و به عقب برگشتند.» 📚همان مدرک @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آیا دلیل قانع کننده ای برای رد نظرات مخالفان ولایت فقیه وجود دارد ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ، اسلام دینی سیاسی و حکومتی است و به حکم آیات و روایات ، مسلمین ناگزیر هستند که برای اجرای دستورات اسلام ، حکومتی دایر کنند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2229 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1734 👌روشن است که کسی باید در راس حکومت باشد که نسبت به احکام اسلامی آگاهی داشته باشد تا بتواند احکام اسلامی را در جامعه پیاده کند و نیز اهل گناه و معصیت نباشد تا مبادا حکومت رافدای هوای نفس خودش کند و چنین کسی همان است که ما از او تعبیر می کنیم به « فقیه عادل » ❕بنابراین ، ما از همین طریق به روشنی به اولویت فقیه در زمامداری می رسیم ، و نیازی نداریم که روایتی باشد که بالخصوص ، بگوید حاکم تنها فقیه باید باشد ( اگر چه روایاتی در این زمینه داریم که در ادامه بیان می شود ) . ❕لذا می بینیم فقهای شیعه هم در طول تاریخ عقیده به ولایت فقیه داشته اند که ما از برخی از آنها در گذشته یاد کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1019 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1943 ❕چنان که گفتیم ، به وضوح روایاتی است که ثابت می کند که برای اجرای دستورات اسلام در جامعه و زمامداری حکومت اسلامی که برقراری آن مورد تاکید آیات و روایات است ، فقیه نسبت به دیگران اولویت داشته و سزاوارتر است . 1⃣امام صادق ع فرمود ؛ «مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدرَوي حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ احْكَامَنَا فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَما فَانِّي قَدْ جَعَلْتُهُ حَاكِما عَلَيْكُمْ. فَاذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يْقْبَلْ مِنْهُ فَانَّما اسْتَخَفَّ بِحُكْمِنَا وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا كَالرَّادِّ عَلَي اللَّهِ وَ هُوَ عَلَي حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّهِ » « هر كس از شما كه راوى حديث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد (صاحب نظر باشد) و احكام ما را بشناسد پس او را به عنوان داور بپذيريد ، همانا من او را بر شما حاكم ( و قاضی ) ، قرار دادم. پس هر گاه حكمى كرد و از او قبول نكردند، حكم ما را سبك شمرده ‏اند و ما را رد كرده‏ اند، و آن كس كه ما را رد كند خدا را رد كرده است و رد كردن خدا در حد شرك به خداى متعال است. » 📚الکافی ج 1 ص 67 2⃣و فرمود ؛ « فردى را كه به ‏خوبى حلال و حرام ما را مى‏ شناسد، (براى فصل خصومت و داورى‏ ) تعيين كنيد؛ زيرا من او را بر شما داور ( قاضى‏ ) قرار دادم و مبادا كه بعضى از شما عليه برخى ديگر، به زمامدار ستمگر (براى شكايت ) مراجعه كند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 139 👌این که فقیه در این روایات به عنوان جانشین امام ع در قضاوت و داوری معرفی شده است ، روشن می کند که فقیه شایسته تر از دیگران برای جانشینی از امام ع در امر حکومت و زمامداری برای اجرای دستورات اسلام است . 3⃣امام زمان ع فرمود ؛ « امَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِيهَا الي رُواةِ حَدِيثِنا فَانَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ انَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلْيهِم » « در رخدادهايى كه اتفاق مى‏ افتد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم. » 📚کمال الدین ج 2 ص 484 _ الغیبه طوسی ، ص 291 _ الاحتجاج ، ج 2 ص 470 👌این که امام ع ، مردمان را ارجاع به فقهاء و راویان حدیث داده و آنان را حجت خویش معرفی کرده است ، روشن می کند که فقیه و حجت از ناحیه امام معصوم ع ، سزاوارتر از دیگران برای زمامداری و اجرای احکام اسلام در جامعه به نیابت از امام معصوم ع است . 👌امام خمینی ع می گوید ؛ « ظاهر حديث دلالت بر آن دارد كه فقها در مورد بيان حكم رويدادها مرجعيت دارند ... ثانياً ... تمام اختياراتى كه براى امام به ‏عنوان حجت خداوند بر مردمان وجود دارد، عيناً براى فقها كه از جانب امام به‏ عنوان حجت بر مردمان تعيين شده‏ اند نيز جارى است. بنابراين در دلالت حديث بر ولايت ‏فقيه ترديد نيست. » 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ، ص 45 _ 46 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣در روایت دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛ «اللّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفائِي قِيلَ يا رَسُولَ اللّهِ وَ مَنْ خُلفَائُكَ؟ قالَ الَّذيِنَ يَأتُونَ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ عَنِّي حَدِيثِي وَ سُنَّتِي » « خدايا بر جانشينان من رحمت فرست. پرسيدند اى رسول خدا جانشينان شما كيانند؟ فرمود: آنان كه بعد از من مى ‏آيند و حديث و سنت مرا نقل مى ‏كنند. » 📚الفقیه ج 4 ص 420 _ امالی صدوق ص 180 5⃣و در روایت دیگر فرمود ؛ «عالمان وارثان پيامبران هستند. به‏ درستى انبيا درهم و دينار از خود به ارث نمى ‏گذارند، اما ارث آنان «علم» است. پس هر كس از آن (علم‏ ) بهره گيرد، بهره فراوان برده است » 📚الکافی ج 1 ص 32 👌این که در این دو روایت ، فقیه ، در تبلیغ دین و نشر احکام پیامبر گرامی ، به عنوان خلیفه و وارث پیامبر ، معرفی شده اند ، به وضوح ثابت می کند که برای اجرای احکام اسلام در جامعه نیز ، همین فقها که وارثان و خلیفه پیامبر در نشر دین اند ، از دیگران سزاوار تر هستند . 6⃣امام‏ كاظم ع فرمود ؛ « فقهاى مؤمن دژهاى اسلام ‏اند؛ همان‏گونه كه ديوارهاى شهر، دژ مستحكم آن هستند. » « لان المومنین الفقهاء حصون الاسلام کحصن سور المدینه لها » 📚الکافی ج 1 ص 38 _ علل الشرایع ج 2 ص 462 👌مرحوم امام خمینی می گوید ؛ « اينكه فرموده ‏اند «فقها دژهاى اسلام ‏اند»، يعنى مكلف‏ اند اسلام را حفظ كنند و زمينه حفظ اسلام را فراهم آورند ( حكومت تشكيل دهند و احکام اسلام را در جامعه پیاده کنند ) تا بتوانند حافظ اسلام باشند و اين از اهم واجبات است. » 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 67 7⃣و فرمود ؛ «فقيهان امانت‏داران رسولان هستند.» « الفقهاء امناء الرسل » 📚الکافی ج 1 ص 46 👌امام‏ خمينى با استناد به اين روايت، مهم‏ترين امانت پيامبر را رهبرى امت و گسترش عدالت در جامعه و ( و تشکیل حکومت و اجرای احکام پیامبر اسلام در جامعه می داند ) . 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 44 8⃣امام ع على ع به يكى از قضات به نام شريح فرمود ؛ « ا ى شريح ، تو بر جايگاهى تكيه زده‏ اى كه جز پيامبر يا وصى پيامبر يا انسان نگون‏بخت، كسى ديگر بر آن تكيه نمى‏ زند. » 📚الکافی ج 7 ص 406 _ الفقیه ج 3 ص 5 👌مرحوم امام خمینی در توضيح اين روايت بيان مى‏ کند ؛ «از روايت برمى‏ آيد كه تصدى منصب قضا با پيغمبر يا وصى اوست. اما در اينكه فقهاى عادل به حسب تعيين ائمه (عليهم السلام) منصب قضا را دارا هستند و منصب قضا از مناصب فقهاى عادل است، اختلافى نيست ....» و چون فقيه عادل نه پيامبر است و نه شقى، پس وصى است و وصى از تمام اختيارات وصيت ‏كننده ( یعنی امامان ) برخوردار است ( و یکی از اختیارات امامان ع حکومت و زمامداری است ) 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 45 👌بنابراین به حسب این روایت هم که فقیه را وصی ائمه ع در نشر دین و احکام اسلام معرفی می کند ، اولویت فقیه برای حکومت و زمامداری نسبت به دیگران روشن می شود ، زیرا برای اجرای احکام اسلام در جامعه ، کسی که در دین و احکام ، وصی ائمه است ، نسبت به دیگران اولویت دارد . 9⃣امام صادق ع فرمود ؛ « از تصدى مقام حكومت و داورى بپرهيزيد؛ زيرا حكومت براى پيشوايى است كه‏ دانشمند به قضاوت و در ميان مسلمانان عادل و دادگر باشد. چنين امرى براى پيامبر يا جانشين اوست‏ » 📚الکافی ج 7 ص 406 _ الفقیه ج 3 ص 5 ❕این حدیث نیز می گوید کسی حق قضاوت و داوری دارد که پیامبر یا وصی پیامبر باشد ، و این که فقها حق قضاوت دارند ، یعنی وصی پیامبر اند ، و وصی پیامبر ، نسبت به دیگران در زمامداری و اجرای احکام اسلام در جامعه اولویت دارد . 0⃣1⃣علی ع فرمود ؛ « العلماء حکام علی الناس » « علما ، حکام ( و حکمرانان ) بر مردم اند » 📚بحار الانوار ج 1 ص 183 👌این حدیث نیز از علما به عنوان افرادی نام می برد که مردم باید از آنان تبعیت کنند ، روشن است که در حکمرانی جامعه برای اجرای احکام اسلام نیز ، چنین علمایی نسبت به دیگران سزاوارتر هستند . 1⃣1⃣علی ع فرمود ؛ « جريان امور و احكام به دست دانشمندان الهى است كه به حلال و حرام خدا امين هستند. » 📚تحف العقول ، ص 238 _ بحار الانوار ج 97 ص 80 👌روشن است که وقتی امور و اجرای احکام الهی در جامعه به دست علما است ، آنان نسبت به دیگران در حکومت و زمامداری و اجرای احکام اسلام در جامعه ، سزاوارتر هستند . ❕این روایات به وضوح اولویت و شایستگی فقیه را برای زمامداری جامعه و اجرای احکام اسلام در جامعه ، ثابت می کند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌ممکن است عده ای بگویند که ما نباید در عصر غیبت ، حکومت تشکیل داده و قیام کنیم ، زیرا ائمه فرموده اند که هر پرچمی که قبل از ظهور بر افراشته شود ، پرچم گمراهی است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 50 ❕این روایات که به صورت مطلق ، دستور به سکوت و عدم قیام در برابر حکومت های ظالم می دهد ، خلاف قرآن و روایات متواتر ائمه ع است و برای ما حجت نیست . 1⃣خداوند می فرماید ؛ « از کسی که قلبش از ذکر ما غافل است و از هوی و هوس پیروی می کند اطاعت نکنید» ( کهف 28 ) « از گناهاکاران و کافران اطاعت مکن» ( قلم 10 ) « از مسرفین اطاعت مکن» ( شعراء ) 151 « تکیه بر ظالمان نکنید که موجب می شود آتش شما را فرو گیرد» ( هود 113 ) ❕چگونه ممکن است که ما چشم خود را بر این آیات ببندیم و بر خلاف حکم این آیات ، تا زمان ظهور از ظالمین اطاعت کنیم و قیام نکنیم ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 2⃣یا در روایات می بینیم که از اطاعت از ظالمین نهی شده است . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « چون روز قيامت شود، ندا دهنده ‏اى ندا مى‏ دهد: «كجايند ستمگران و ياران آنها؟ هر كسى كه دواتى براى آنان ليقه كرده، يا سرِ كيسه‏اى را براى آنان بسته، يا قلمى براى آنان در مركّب فرو برده است، اينان را نيز با ستمگران محشور كنيد!». 📚ثواب الاعمال ص 309 ❕در روایت دیگر آمده است ؛ « ستمگر را در ستمش کمک نکنید ، که برتری شما از بین می رود » 📚الفقیه ج 4 ص 400 👌امام صادق ع فرمود ؛ « کسی که بقاء ظالمین را دوست داشته باشد ، پس دوستدار آن است که خداوند عصیان شود » 📚الکافی ج 5 ص 108 _ معانی الاخبار ص 253 👌و فرمود ؛ « عامل به ظلم و یاری کننده ظالم و راضی به ظلم ، شریکان سه گانه اند » 📚الکافی ج 2 ص 333 ❕علی ع فرمود ؛ « دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید » « کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا » 📚نهج البلاعه نامه 47 👌بنابراین ترک قیام در برابر حکومت ظالمین ، تقویت و یاری آنان است که به حسب این روایات ممنوع است و روایاتی که می گوید تا زمان ظهور باید در برابر ظالم سکوت کنید ، چون بر خلاف این روایات مشهور و موافق قرآن است ، برای ما قابل پذیرش نیست ، ما ماموریم که روایتی را که بر خلاف روایات مشهور اهل بیت علیهم السلام است را طرد کنیم ، چنان که راوی می گوید ؛ « از امام باقر ع پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 3⃣روایاتی که دستور به سکوت در برابر ظالم به صورت مطلق تا زمان ظهور می دهد ، موافق روایات اهلسنت و بر خلاف روایات فوق الذکر شیعه است و باید طرد شود ، زیرا اهلسنت عقیده به اطاعت از حکام ظالم دارند و از پیامبر نقل می کنند که فرمود ؛ «مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» «هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. » 📚صحیح بخاری ج 11 ص 9 _ صحیح مسلم ج 3 ص 1477 👌و نقل می کنند که فرمود ؛ « پس از من پیشوایانی بر مسند قدرت خواهند نشست که از هدایت من بهره نبرده اند و به سنت من عمل نکرده و در میان آنها افرادی خواهند بود که در شکل و پوست آدمیزاد اما قلب آنها قلب شیطان است . به سخنان آنان گوش ده و از فرمانشان اطاعت کن اگر شما را مورد ضرب و شتم قرار داده و اموال شما را غارت کردند وظیفه شما اطاعت و فرمانبرداری آنهاست» 📚صحیح مسلم ج 3 ص 1476 _ سنن بیهقی ج 8 ص 159 _ کنزالعمال ج 5 ص 309 ❕احمد بن حنبل می گوید ؛ « شنیدن و اطاعت کردن برای امیر و حاکم مومنین واجب است ، چه حاکم نیکوکار باشد و چه بدکار و فاجر و هرکس بر امام مسلمین خروج کند و در حال خروج بر او بمیرد ، به مرگ جاهلیت مرده است » 📚تاریخ المذاهب الاسلامیه ، ابی زهره ، ج 2 ص 322 ❕یا در کتاب شرح عقیده الطحاویه که از کتب مشهور در حوزه های اهلسنت است آمده است ؛ « جایز نمی دانیم خروج بر حاکمان و ولاه امرمان را ، اگرچه آنان اهل جور و ستم باشند » 📚شرح العقیده الطحاویه ص 110 ❕شیخ اشعری نیز به این نکته تصریح می کند ؛ 📚مقالات الاسلامیین ص 323 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌ما ماموریم ، روایاتی را که موافق با عقیده اهلسنت و مخالف با قرآن و روایات مشهور اهلبیت ع است را طرد کنیم ، زیرا چنین روایاتی از روی تقیه ، موافق عقیده اهلسنت صادر شده است . ❕لذا می بینیم راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 ❕در گذشته در این رابطه ، توضیحات بیشتری داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2227 🔸ادامه 👇 👌ما ماموریم ، روایاتی را که موافق با عقیده اهلسنت و مخالف با قرآن و روایات مشهور اهلبیت ع است را طرد کنیم ، زیرا چنین روایاتی از روی تقیه ، موافق عقیده اهلسنت صادر شده است . ❕لذا می بینیم راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 ❕در گذشته در این رابطه ، توضیحات بیشتری داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3523 4⃣اگر هم وجه تقیه ای بودن این روایات را نادیده بگیریم , باز هم گفتنی است که این روایات مربوط به افرادی است که با انگیزه های منافع شخصی قیام می کنند و مردم را به جای آنکه دعوت به خداوند کنند , دعوت به خود می کنند , لذا در این روایات از چنین افرادی با عنوان " طاغوت " یاد شده است , اما اگر قیام برای دعوت به خداوند و از بین بردن ظالم باشد , به مقتضای آیات و روایات فوق الذکر که دستور به قیام در برابر ظالم را می دهد , چنین قیام کردنی مرضی خداوند و اهلبیت علیهم السلام است , لذا می بینیم که اهلبیت علیهم السلام قیام زید بن علی را تایید کنند , زیرا اگر چه قیام زید قبل ظهور امام مهدی علیه السلام بود اما چون قیامش برای احیاء دستورات خداوند و دعوت به خداوند و اهلبیت علیهم السلام بود , لذا اهلبیت ع قیام او را تایید کردند و او را شهید فی سبیل الله معرفی می کردند , در ذیل مفصل توضیح داده ایم : https://t.me/Rahnamye_Behesht/3849 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3523 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir