eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔قابل توجه ربات‌های نماز‌خوانِ گوشت و‌ پوست و خون‌دار! ✍به راستی فرق این ربات نماز‌خوان با مسلمین نمازخوانی که روزی پنج نوبت به زبان تازی که خودشان هم آن را درک نمی‌کنند نماز می‌خوانند چیست؟ ✍مسلمانان متعبدانه بر این باورند که چون زبان قرآن و دین اسلام عربی است و بر طبق آیه ۷۵ سوره قیامت که می‌گوید: [ پس هنگامی که کلام وحی را بر تو به طور کامل خواندیم، به همان صورت خواندنش را دنبال کن ]٬ اصل بر لزوم عربی خواندن قرآن و نماز و دعاهای مذهبی است٬ پس همگی می‌بایست نماز و دعاهای مذهبی‌شان را به عربی بخوانند! حال آنکه اگر هدف خداوند از انجام فرایض دینی مثل نماز آن است که پیروان دین به درستکاری و اجتناب از گناهان و تنزیه اخلاقی ترغیب شوند٬ در این صورت باید قبول کنیم که عموم مردم جهان که عربی بلد نیستند٬ برای درک مفاهیم و فلسفه‌ی عبادات خود باید به زبانی که برایشان قابل درک و فهم باشد فرایض دینی خود را انجام دهند ❗️❗️ 💠💠 👌نماز خواندن به عربی در نماز ، دستور تعبدی و توقیفی از جانب خداوند متعال است که توسط امامان اهلبیت ع این دستور به ما رسیده است ‌. ❕محمد بن مسلم می گوید از امام باقر ع از فردی پرسیدم که سوره فاتحه را در نمازش نمی خواند ❗️امام ع پاسخ داد ؛ « نماز او صحیح نیست ، مگر زمانی که آن را بخواند » 📚الاستبصار ج 1 ص 310 👌در نقل دیگر آمده است ؛ « هر نمازی که در آن سوره فاتحه خوانده نشود ، ناقص است » 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 39 ❕امام رضا ع فرمود ؛ « در دو رکعت اول نماز ، قرائت ( سوره حمد و یک سوره دیگر ) قرار داده شده است و در دو رکعت آخر تسبیح ( سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر )» 📚الفقیه ج 1 ص 308 ❕و در بیان چرایی این حکم و خواندن نماز به زبان عربی فرمود ؛ « مردم به قرائت در نماز فرمان يافتند، تا قرآن مهجور و تباه نشود، بلكه محفوظ باشد و تكرار شود، تا نابود و مجهول نگردد و قرائت هم با حمد و نه ديگر سوره ها آغاز مى شود؛ چون نه در قرآن و نه در سخنان ديگر، همانند سوره حمد نداريم كه جوامع خير و حكمت در آن گرد آمده باشد.... بى گمان در سوره حمد، كلماتى جامع از خير و حكمت در امور دنيا و آخرت گرد آمده است كه نظير آن را در هيچ كجا نمى توان يافت. .....» ❕« اگر سائل بگويد ، براى چه در نماز تسبيح (سبحان اللَّه و الحمد اللَّه الخ) و ركوع و سجود قرار داده شده؟ در جواب گفته مى‏ شود ؛ « براى علّت‏هاى متعددى، از جمله آن كه بنده علاوه بر خضوع و خشوع و تعبّد و تورّع و تذلّل و خاكسارى و تقرّبش به بارى تعالى او را تقديس و تمجيد نموده، تسبيحش كرده و مراسم بزرگداشت بجا آورده، خالق را شكر و از رازق تشكّر كند و نيز به خاطر آن كه عبد همان طورى كه تكبير و تهليل را به كار برده تسبيح و تحميد را نيز استعمال نمايد و همچنين جهت ديگرش آن است كه‏ قلب و ذهن بنده به ذكر خدا مشغول شده و به غيرش متوجّه نگردد. » 📚علل الشرائع ، ج 1 ص 260 _ الفقیه ج 1 ص 310 _ عیون الاخبار ، ج 2 ص 107 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👌برخی از علما ، در چرایی خواندن نماز به زبان عربی می نویسند ؛ «خواندن نماز به زبان عربى يكى از نشانه ‏هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيّتى كه در يك صف قرار مى ‏گيرند و در يك جبهه واحد فعّاليّت مى‏ كنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند كه به وسيله آن تفاهم كنند؛ يعنى، علاوه بر زبان مادرى و محلّى، يك «زبان عمومى و جهانى» هم داشته باشند و وحدت جمعيّت بدون اين قسمت مسلّماً كامل نيست. 👌امروز عدّه ‏اى از متفكّران معتقدند تا دنيا به صورت يك كشور در نيايد، مردم جهان روى سعادت را نخواهند ديد و براى اين كه اين موضوع جامه عمل به خود بپوشد، نقشه ‏هايى طرح كرده ‏اند و يكى از موادّ برنامه آنها به وجود آوردن يك زبان بين ‏المللى و جهانى است. ❕خلاصه اين كه خواندن نماز به يك زبان از طرف تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه يگانگى مسلمانان است و با توجّه به اين كه زبان عربى به اعتراف اهل فن‏ يكى از وسيعترين و جامع‏ترين زبان‏هاى دنياست، اين حقيقت روشنتر مى‏ شود كه تمام فرق مسلمانان مى‏ تواند آن را به عنوان يك زبان بين‏ المللى بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگى استفاده كنند. 👌علاوه بر اين، خواندن نماز به يك صورت معيّن، آن را از دستبرد و تحريف و آميخته شدن به خرافات و مطالب بى ‏اساس كه بر اثر مداخله افراد غير وارد ( هنگام ترجمه آن به زبان‏هاى ديگر ) رخ مى‏ دهد، نگاه مى‏ دارد و به اين وسيله روح اين عبادت اسلامى محفوظتر مى ‏ماند . ❕منتها بر هر مسلمانى لازم است به قدر توانايى با زبان دينى خود آشنا باشد و بداند با خداى خود چه مى‏ گويد و اتّفاقاً ياد گرفتن ترجمه نماز كه در يك صفحه كتاب خلاصه مى ‏شود، به اندازه ‏اى ساده و آسان است كه ممكن است آن را در يك ساعت ( براى تمام عمر )ياد گرفت. ❕كوتاه سخن اين كه همان‏ طور كه مى‏ دانيم مسأله توحيد و يگانگى، در تمام اصول و فروع اسلام يك زيربناى اساسى محسوب مى ‏گردد و نماز به سوى قبله واحد و در اوقات معيّن و به يك زبان مشخّص، نمونه ‏اى از اين وحدت است. 👌اگر به هنگام مراسم حج در مكّه باشيم و نماز جماعتى را كه صدها هزار نفر از نژادها و ملّيّت‏هاى مختلف از سراسر جهان در آن شركت مى‏ جويند و همه با هم مى‏گويند «اللَّهُ اكبر» ... مشاهده كنيم، آن‏گاه به عظمت و عمق اين دستور آشنا مى ‏شويم كه اگر هريك، اين جمله روح پرور يا ساير اذكار نماز را به زبان محلّى خود مى‏ گفت چه هرج و مرج زشتى در آن روى مى ‏داد.» 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی وسبحانی تبریزی ، ص 293 👌برخی دیگر نیز در این رابطه می نویسند ؛ ❕« ما موظّفيم به همان نحوى كه مقرّر شده نماز بخوانيم، و عبادات ديگر را به جاى آوريم، و حق نداريم از خود چيزى در اين موارد اختراع نماييم. 👌البتّه توجّه به معانى و ترجمه آيات و اذكارى كه در موقع نماز خوانده مى ‏شود بسيار خوب بوده و موجب كمال نماز، شدّت فضل، و كثرت اجر و ثواب مى‏ شود؛ ولى بايد همان حمد و سوره و اذكارى را كه معيّن شده بخوانند و اگر از آن تخلّف شود عنوان اطاعت از آن سلب مى‏ شود، و نتايج بزرگى كه مقصود است حاصل نگشته‏ است ... ❕اكتفا به قرائت ترجمه در نماز و غير آن به زبان‏هاى مختلف، جدايى مسلمين از هم، و اختلاف و پراكندگى و بعضى تعصّبات را موجب مى‏ شود. در حالى كه اسلام براى نزديك كردن مردم، و متّحد ساختن جامعه‏ هاى بشرى، برقرارى تفاهم بين افراد و رفع اختلاف زبانى، نژادى و ديگر اختلافات آمده است. 👌اكنون هم يكى از جهات جامعه مسلمانان همان متّحد بودن وضع عبادات و نماز و روزه و حج و غير آن است كه در تشييد اخوّت اسلامى، كمال دخالت را دارا است. ❕امّا اين كه نوشته‏ ايد مردم بيشتر از معانى نماز بى ‏اطّلاعند ؛ 🔸اوّلًا ؛ بيشتر به طور اختصار، متوجّه اجمال معانى افعال و اذكار نماز هستند و مى ‏دانند كه نماز، توجّه بنده به خدا است، و عباراتى كه مى‏ خوانند متضمّن حمد، تمجيد، تسبيح، دعا، استغفار، اقرار به شهادتين است؛ اگر چه خصوصيّات آن را ندانند، يا در بيان آن عاجز باشند . 🔸ثانياً ؛ فرا گرفتن آن به طور اجمال براى هر كس آسان است، و حتّى در رساله‏ هاى عمليّه‏ اى كه با زبان فارسى ساده نوشته شده و در دسترس عوام است، ترجمه اذان و اقامه و حمد و سوره و اذكار نماز نوشته شده است . » 📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ، ج 1 ص 232 ❕در رابطه با چرایی خواندن قرآن و دعاها به زبان عربی ، دو پاسخ ذیل را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3333 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3334 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌ملحد به نقلی استناد کرده است که ؛ 🔸اولا ؛ سند آن ضعیف است ، چنان که علامه مجلسی در ذیل این روایت می گوید ، سند آن مجهول است ؛ 📚مراه العقول ، ج 23 ص 401 🔸ثانیا ؛ روایت در مورد مرتدین از اسلام است و مطلق کفار به پیامبر گرامی اسلام را شامل نمی شود ، زیرا اسلام با غیر مسلمینی که نبوت پیامبر اسلام را نپذیرفته اند ، و در صدد نابودی اسلام هم نیستند ، از در صلح و حسن معاشرت وارد شده است ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/204 🔸ثالثا ؛ فلسفه برخورد با مرتد در اسلام ، فلسفه روشن و عقلایی دارد که در ذیل مفصلا پیرامون آن توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2020
👌زئوس به زعم باطل خویش ، طب اسلامی را مورد نقد و اشکال قرار داده است ، در حالی که اصطلاح طب اسلامی مورد تایید علمای شیعه نبوده و آنان تصریح می کنند که اسلام یک مکتب طبی مستقل تاسیس نکرده است ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1882 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1693
❕زئوس ، حکم اسلام در مجازات لواط کننده را وحشیانه دانسته است و میگوید افرادی به خاطر تفاوت گرایش جنسی به این عمل روی می آورند ، چرا مجازات اعدام درانتظار آنان باشد ❗️ 👌اسلام به خاطر مفاسد عدیده ای که این عمل دارد ، آن را ممنوع و حرام اعلام کرده است که می توانید در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3258 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3259 ❕اما راه اثبات جرم را بسیار سخت قرار داده است که تنها افراد بی باک و بی پرده اند که مشمول آن می شوند که در ذیل می توانید در این رابطه و فلسفه مجازات چنین گناهکارانی ، بیشتر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3260 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3261 ❕افرادی هم که ادعا می شود اختلالات جنسی دارند ، غالبا تحت تاثیر تربیت های ناصحیح و محیط فاسد قرار گرفته اند ، که با تربیت صحیح و اصلاح محیط و حتی مراجعه به روان پزشک ، مشکلشان قابل حل است و این که ادعا شود آنان ژن همجنسگرایی دارند ، یک دروغ واضح و آشکار است ، فطرت پاک انسانی در طول تاریخ این عمل را تقبیح کرده و از آن بیزاری جسته است و هیچگاه در ژن و فطرت انسانها ، چنین تمایلی نبوده است به خاطر همین ، افراد همجنسگرا همواره به عنوان یک اقلیت در جامعه شناخته می شدند ، که مورد انکار اکثریت بوده اند . ❕اگر چه مطابق برخی فتاوا ، این افراد می توانند ، با بهره گیری از روشهای پزشکی ، جنسیت واقعی خود را آشکار کنند و صرف اختلال جنسی مجوز تن دادن به محرمات نمی گردد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3262
👌بخش اندکی از پیامهای پر مهر شما عزیزان ، که قوت قلب ما جهت ادامه فعالیت در مسیر شبهه زدایی و آگاهی سازی می باشد .🌺🌺 ❕شما نیز نظرات خود در مورد کانال را با ما مطرح فرمایید 🌺
🤔 : روايت داريم که پیغمبر اسلام به عیادت شخص یهودی که هر روز از بالای خانه‌اش بر سر پیغمبر آشغال و محتویات شکم چهارپایان را می‌ریخته، رفته است و از این روست که پیغمبر اسلام خیلی مهربان و با‌گذشت بود. ▪️پرسش يك انسان خردمند: مگر اين پیغمبر شما مجبور بود که فقط از آنجا رد شود!؟ يعنى هيچ راه دیگری نبوده!؟ آدم عاقل حتی ماشینش را زیر یک درخت که پاتوق کلاغ‌ها شده پارك نميكند، چه برسد به اینکه هر روز از جایی رد شود که مطمئن باشد یک نفر روی سرش آشغال و یا حتی یک استکان آب تمیز خالی می‌کند ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه که تحت عنوان اذیت و آزار پیامبر گرامی با شکمبه حیوانات ، در منابع تاریخی نقل شده است ، روایت ذیل از عبد اللّه بن مسعود است که می گوید ؛ «جز يك روز، هيچ‏گاه نديدم رسول خدا قريش را نفرين كند و آن زمانى بود كه حضرت در حال نماز گزاردن بود . جمعى از قريش نشسته بودند و در نزديكى آنان شكمبه شترى قرار داشت آن گروه با خود گفتند: چه كسى حاضر است اين شكمبه را بردار و بر پشت پيامبر بيفكند. فردى- عقبة بن أبى معيط- به پا خاست و گستاخانه آن را برداشت و بر پشت پيامبر انداخت و حضرت هم‏چنان در سجده باقى ماند تا فاطمه زهرا عليها السّلام از راه رسيد و آن را از پشت مبارك پدر برگرفت، اين‏جا بود كه رسول خدا عرضه داشت: ، خدايا! از آزار و اذيّت جمعى از قريش به تو شكوه مى‏كنم، خدايا! كيفر عتبة بن ربيعه، شيبة بن ربيعه، ابو جهل بن هشام، عقبة بن أبى معيط، ابّى بن خلف و اميّة بن خلف را به تو وامى‏ گذارم.‌.. » 📚ذخائر العقبى طبرى 57 _ البداية و النهايه ابن كثير ج 3 ص 357 . ❕اما آنچه که ملحد به صورت ناقص به آن استناد کرد ، نقلی است که در برخی از کتب علمای هم عصر و معاصر آمده است و ریشه در مجامع متقدم روایی و تاریخی ندارد ، اینان نقل می کنند ؛ « حضرت همسايه‏ اى يهودى داشت كه وى را بسيار اذيّت مى‏ كرد، هر روز از پشت بام خاكستر همراه آتش بر روى سر آن حضرت مى‏ ريخت. اين كار در ظاهر به عنوان ريختن زباله و خاكستر در كوچه، و در حقيقت به منظور ابراز خشم و كينه يهودى نسبت به پيامبر اسلام انجام مى ‏شد، و پيامبر كريمانه از كنار آن مى‏ گذشت. تا اينكه يك روز خبرى از مرد يهودى نشد، پيامبر اسلام از غيبت آن مرد سؤال كرد.گفتند: خوشبختانه بيمار گشته، و بر اثر بيمارى مزاحمتهايش قطع شده است. فرمود:بايد به عيادتش برويم! به سمت خانه‏ اش حركت كرد. در خانه يهودى را كوبيد.همسرش به پشت درآمد و سؤال كرد: كيست؟ حضرت فرمود: پيامبر مسلمانان به ديدار و عيادت همسايه بيمار خود آمده است! زن ماجرا را به شوهرش گفت. مرد يهودى كه بسيار تعجّب كرده بود، و در مقابل عملى غير قابل پيش‏بينى قرار گرفته بود، گفت: در را باز كن تا داخل شوند. پيامبر وارد شد، و كنار بستر بيمار نشست.و از حال بيمار پرسيد، و به گونه‏ اى برخورد كرد كه گويا هيچ اذيّت و آزارى از اين مرد يهودى به آن حضرت نرسيده است. مرد يهودى كه از فرط خجالت صورت خويش را مى‏ پوشانيد و در برخورد با اين اخلاق كريمانه پيامبر اسلام مبهوت شده بود، از آن حضرت پرسيد: اين نوع برخورد آيا اخلاق شخصى شماست، يا جزء دستورات دينى محسوب مى‏ شود؟ حضرت فرمود: جزء دستورات دينى است، و ما به همه مسلمين سفارش مى ‏كنيم كه چنين كنند. مرد يهودى با برخورد زيبا و پرجاذبه پيامبر اسلام مسلمان شد » 📚سوگندهای پر بار قرآن ، مکارم شیرازی ، ص 355 ❕استاد مکارم شیرازی ، در تفسیر نمونه نیز به این واقعه اشاره کرده و می نویسد ؛ « آيه بعد در توصيف ديگرى از پيامبر ص مى‏ گويد:" تو صاحب اخلاق عظيم و برجسته‏ اى هستى" (وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ).اخلاقى كه عقل در آن حيران است لطف و محبتى بى ‏نظير، صفا و صميميتى بى ‏مانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصله ‏اى توصيف ناپذير. اگر مردم را به بندگى خدا دعوت مى ‏كنى تو خود بيش از همه عبادت مى ‏نمايى، و اگر از كار بد بازمى‏ دارى تو قبل از همه خوددارى مى‏ كنى آزارت مى ‏كنند و تو اندرز مى‏ دهى، ناسزايت مى ‏گويند و براى آنها دعا مى ‏كنى، 👈بر بدنت سنگ مى ‏زنند و خاكستر داغ بر سرت مى‏ ريزند 👉و تو براى هدايت آنها دست به درگاه خدا برمى‏ دارى. آرى تو كانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمتى. » 📚تفسیر نمونه ج 24 ص 371 🔸 👇
🔸ادامه 👇 ❕در کتاب تفسیر اطیب البیان ، اثر مرحوم سید عبدالحسین طیب از علمای معاصر نیز می خوانیم ؛ « نقل كردند كه يك يهودى بود همه روزه بالاى بام مى‏ رفت و خاك‏روبه بر سر حضرت مى‏ ريخت چند روزى شد كه ديگر اين عمل را نميكرد حضرت پرسش فرمود گفتند ، مريض شده حضرت به عيادت او تشريف برد سه مرتبه صورت برگردانيد باز حضرت مقابل صورتش نشست اين خلق را كه مشاهده كرد به شرف اسلام مشرف شد، خاكروبه مى ‏ريختند چند قدمى دور ميشد و خود را تكان مى‏ داد و روى خود نمى‏ آورد... » 📚اطیب البیان فی تفسیر القرآن ، ج 9 ص 463 👌چنان که گفتیم ، این نقل در منابع متقدم روایی و تاریخی نیست و تنها تنی چند از علمای معاصر بدون سند دهی از منابع متقدم ، آن را در کتب خویش آورده اند . ❕ما اگر نقل مذکور را قبول نیز کنیم ، عملکرد پیامبر گرامی ، فلسفه و وجه روشنی دارد . 👌پیامبر اسلام حاکم جامعه اسلامی بود و به راحتی می توانست یهودی را به سزای عمل خود برساند و نیازی به تغییر مسیر حرکت و ... هم نداشت ، اما ایشان چنین نکردند تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود ، یهودی را جذب اسلام کند که نهایتا موفق به این امر هم شدند . ایشان به دستور خداوند عمل کردند که فرمود ؛ « هرگز نيكى و بدى يكسان نيست، بدى را با نيكى دفع كن ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است ، اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به اين مقام نمى‏ رسند و جز كسانى كه بهره عظيمى (از ايمان و تقوا) دارند به آن نائل نمى‏ گردند. » ( فصلت 34 _ 35) ❕بر همین اساس علی ع فرمود ؛ «با رفتار نيك خود، بدكار را اصلاح كن، و با گفتار نيكويت، به سوى خوبى رهنمون باش » 📚غرر الحكم ح 2304 ❕یا امام صادق ع نیز فرمود ؛ « مردم را با عمل و رفتارتان فراخوانيد و [تنها] با زبان‏هايتان، مردم را دعوت نكنيد » 📚بحار الأنوار ، ج 5 ص 198 👌پیامبر گرامی نیز با آن یهودی برخورد خشنی نکرد ، حتی مسیر حرکت خود را تغییر نداد ، تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود یهودی را جذب اسلام کند و دشمنی او را تبدیل به دوستی و محبت کند که نهایتا موفق بر این امر نیز شدند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕در تصویر فوق می بینید ، طرفداران زئوس که مدعی اند منتقد اسلام اند ، چه غلط های املائی فاحشی دارند ، آن وقت اینان شده اند منتقد اسلام در فضای مجازی و درخواست بحث و مناظره با ما در مسائل اسلامی را دارند .
🤔 ❔پیامبر اسلام حتی به درختان هم رحم نمی‌کند ؛ پیامبر اسلام در جریان حمله به یهود بنی نضیر٬ شروع به تخریب خانه‌های یهودیان می‌کند. یهودیان نیز برای اینکه خانه‌هایشان نصیب مسلمانان نشود خود شروع به خراب کردن خانه‌هایشان می‌کنند. محمد به تلافی این رفتار دستور می‌دهد نخل‌هایشان را نیز قطع کنند! ↓↓↓ علی بن ابراهیم روایت کرده‌است که: حضرت متوجه خراب کردن خانه‌های ایشان شد و ایشان نیز به چون قطع امید از خانه‌های خود کردند خانه‌های نیکوی خود را به دست خود خراب می‌کردند. پس حضرت فرمود درخت‌های خرمای ایشان را نیز قطع کنند تا مورث قطع طمع ایشان شود؛ ایشان گفتند: یا محمد! خدا تو را امر به فساد نکرده‌است چرا درخت‌ها را می‌بری؟ اگر (درختان) از آن توست٬ پس بردار٬ و اگر از آن ماست٬ قطع مکن! 📚حیاة القلوب - تألیف مجلسی - انتشارات سرور ٫ قم ٫ ۱۳۸۴ - ج۴ - ص۱۰۰۷ ✍پی‌نوشت: در قرآن هم به این رخداد اشاره شده‌است: آنچه از درخت خرما بریدید یا آنها را بر ریشه ها و تنه هایش رها کردید، به فرمان خدا بود، تا نافرمانان را زبون و رسوا کند. (الحشر/۵) ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌پیامبر گرامی و امامان اهلبیت علیهم السلام ، همواره به غرس کردن و کاشت درختان توصیه می کردند و از قطع کردن آنها نهی می کردند . ❕ پيامبر گرامی فرمود ؛ « هيچ مردى نيست كه درختى بنشاند، مگر اين كه خداوند به اندازه ميوه ‏اى كه آن درخت مى‏ دهد برايش اجر بنويسد. » ، « هر كه درختى بنشاند و در نگهدارى و رسيدگى به آن صبر به خرج دهد تا آن درخت به بار نشيند، در قبال هر ميوه ‏اى از آن كه روزى جوينده ‏اى بخورد، يك صدقه نزد خدا برايش منظور مى‏ شود. » 📚میزان الحکمه ج 5 ص 480 ❕امام صادق ع در پاسخ به سؤال از مكروه بودن شغل كشاورزى فرمود ؛ « زراعت كنيد و درخت بكاريد؛ به خدا سوگند كه مردم شغلى حلالتر و پاكيزه ‏تر از آن پيشه نكرده‏ اند. به خدا سوگند [حتى‏] بعد از خروج دجّال (نزديك شدن قيامت) هم كشاورزى و نخل كارى ادامه خواهد يافت » 📚الکافی ج 5 ص 260 ❕و فرمود ؛ « درختان ميوه را قطع ‏نكنيد، كه خداوند بر سر شما عذاب فرو مى ‏ريزد. » _ « قطع درخت خرما، مكروه است » 📚الکافی ج 5 ص 260 _ 264 👌پیامبر گرامی ، هنگامی که سپاهی را برای نبردی ، گسیل می داشت به آنان امر می کرد که درختان را از بین نبرند ، چنان که در نقلی آمده است که خطاب به سپاهیان می فرمود ؛ «درختان خرما را نسوزانيد و آنها را در آب، غرق نكنيد و هيچ درخت ميوه ‏اى را قطع ننماييد و زراعتى را به آتش نكشيد. » 📚الكافي ، ج 5 ص 29 _ تهذيب الأحكام: ج 6 ص 138 👌این مضمون را علمای اهلسنت هم نقل می کنند ؛ 📚سبل الهدی ، ج 6 ص 146 _ المغازی ، ج 2 ص 758 ❕و مطابق نقل دیگر ، امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « رسول خدا هرگاه مى‏ خواست سپاهى را گسيل دارد، آنها را فرا مى‏ خواند و در برابر خود مى ‏نشاند و مى‏ فرمود به نام خدا و با يارى خدا و در راه خدا و بر آيين پيامبر خدا رهسپار شويد، در غنايم دست نبريد، دست به مُثْله كردن نزنيد، خيانت نكنيد، پيرمرد رفتنى و كودك خردسال و زن را نكشيد، و درختى را قطع نكنيد، مگر آن كه ناچار بدين كار (قطع درخت) شويد. » 📚وسائل الشیعه ، ج 15 ص 58 👌بنابراین قطع درختان حتی در هنگام نبرد ، ممنوع و حرام است و تنها در صورتی که ضرورت و اضطرار و مصلحتی مهم تر بر قطع درختان واقع شود ، در این صورت قطع کردن اشکالی ندارد ، چنان که در جریان نبرد بنی نضیر ، این ضرورت و مصلحت مهمتر اتفاق افتاد . ❕پیامبر گرامی به خاطر پیمان شکنی و خیانت بنی نضیر و دسیسه ای که آنان برای از بین بردن اسلام انجام داده بودند که در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1641 👌تصمیم به نبرد با یهود بنی نضیر گرفت ‌ . مسلمانان براى جنگ با اين قوم پيمان‏ شكن حركت كردند . هنگامى كه آنها با خبر شدند به قلعه ‏هاى مستحكم و دژهاى نيرومند خود پناه بردند، و درها را محكم بستند، پيامبر ص دستور داد بعضى درختان‏ نخل را كه نزديك قلعه‏ ها بود بكنند يا بسوزانند. ❕👈این كار شايد به اين منظور صورت گرفت كه يهودان را كه علاقه شديدى به اموال خود داشتند از قلعه بيرون كشد و پيكار رودررو انجام گيرد، اين احتمال نيز داده شده كه اين نخلها مزاحم مانور سريع ارتش اسلام در اطراف قلعه ‏ها بود و مى‏ بايست بريده شود. 👉 📚تفسیر نمونه ، ج 23 ص 486 🔸ادامه 👇
❕به هر حال اين كار فرياد يهود را بلند كرد گفتند اى محمد! تو پيوسته از اينگونه كارها نهى مى‏ كردى، پس اين چه برنامه‏ اى است؟ آيه پنجم از سوره حشر نازل شد و به آنها پاسخ گفت كه اين يك دستور خاص الهى بود. 👌محاصره چند روز طول كشيد و پيامبر ص براى پرهيز از خونريزى به آنها پيشنهاد كرد كه سرزمين مدينه را ترك گويند و از آنجا خارج شوند، آنها نيز پذيرفتند، مقدارى از اموال خود را برداشته و بقيه را رها كردند، جمعى به سوى" اذرعات" شام و تعداد كمى به سوى" خيبر" و گروهى به" حيره" رفتند، و باقيمانده اموال و اراضى و باغات و خانه‏ هاى آنها به دست مسلمانان افتاد.هر چند تا آنجا كه مى‏ توانستند، خانه ‏هاى خود را به هنگام كوچ كردن تخريب كردند. 📚فروغ ابدیت ، ص 585 👌چنان که گفتیم ، آیه 5 سوره حشر در این رابطه نازل شد که فرمود ؛ « هر درخت با ارزش نخل را قطع و يا آن را به حال خود واگذار كرديد، همه به فرمان خدا بود، و هدف اين بود كه فاسقان را خوار و رسوا كند. » ❕ظاهر آيه اين است كه مسلمانان بعضى از درختان « لينه » (نوع خوب) را بريدند و بعضى از همانها را رها ساختند، و اين عمل باعث ايراد يهود شد و قرآن به آنها پاسخ گفت تا روشن شود اين كار از روى هواى نفس نبوده، بلكه يك دستور الهى در اين زمينه صادر شده بود كه در شعاع محدود اين كار عملى گردد، تا بيش از حد ضايعاتى رخ ندهد. ❕در هر صورت اين حكم يك استثنا در قانون معروف اسلامى است كه مى‏ گويد به هنگام حمله به دشمن نبايد درختان را قطع كرد، و حيوانات را كشت، و زراعتها را آتش زد، اين تنها مربوط به موردى بوده است كه براى بيرون كشيدن دشمن از قلعه، و يا فراهم ساختن ميدان جنگ و مانند آن ضرورت داشته، و در هر قانون كلى استثنائات جزئى ضرورى غالبا وجود دارد، همانگونه كه اصل كلى بر نخوردن گوشت مردار است، ولى به هنگام اجبار و اضطرار" اكل ميته" مجاز است. 📚تفسیر نمونه ، ج 23 ص 495 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🌸فرا رسیدن میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را تبریک می گوییم ؛ 💐پرسش و پاسخ های مرتبط ؛ 1⃣آیا پیامبر برای خودش جشن تولد می گرفت❕اگر می گرفت کجاست و اگر نمی گرفت چرا ما برای ایشان جشن تولد می گیریم آیا این بدعت در دین نیست❓کاری را که پیامبر انجام نمی داد چرا ما انجام دهیم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/674 2⃣آیا آنچه دگر اندیشان می گویند درست است که خرافات مسلمین است که می گویند در زمان تولد پیامبر اسلام ایوان فرو ریخت و دریاچه ساوه خشک شد و آتشکده خاموش شد .این ها منبع ندارند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1881 3⃣من اهل سنت هستم ، شیعه بر اساس چه مستنداتی می گوید که تولد پیامبر اسلام در روز ربیع الاول بوده است در حالی که اهل سنت و جماعت می گویند در روز ربیع الاول بوده است ❗️چرا شما از اجماع مسلمین در این مساله جدا شدید ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1882
🌸پرسش ها و پاسخ های پیرامون امام علیه السلام ؛ 1⃣آیا حقیقت دارد که امامان و بزرگان اهل شاگرد امام صادق علیه السلام بوده اند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2215 2⃣در ميان دانش آموختگان و شاگردان دو نام بزرگ به چشم ميخورد يا امام ابوحنيفه از ائمه اهل و پايه ريز مذهب حنفى از مذاهب اهل سنت٢- يا امام مالك از ائمه اهل سنت و پايه ريز مذهب مالكى از مذاهب اهل سنت سئوال: اگر امام صادق دانشمند و تئوريسين بزرگ شيعه و پايه گذار است، چگونه از بزرگان اهل سنت هستند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2216 3⃣ تحدی کانال ضد دین ؛ به تمامى روحانيون و مراجع شيعه در كل فضاى مجازى تحدى ميكنيم كه فقط و فقط يكى از كتابهاى را براى اثبات دانشمند بودن ايشان، معرفى كنند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2217 4⃣چرا ما شیعیان را شیعه می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام شیعه نبوده است ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2218 5⃣❔چرا به امام صادق ، می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان شده اند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2219 6⃣جایگاه امام صادق علیه السلام در نظر و اندیشمندان اهل سنت ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2220 7⃣مادر امام صادق درسته که دختر ابوبکر بوده؟ آیا این با <والأصلاب الشامخه و الأرحام المطهره> میسازه؟ سوال بنده در مورد این عبارت هست آیا این عبارت در مورد امام صادق هم صادق است در حالی که ماری ایشان ابوبکر است مگر نمیگوییم هر کس بغض علی ع را دارد حرام زاده است ❗️❗ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2221 8⃣شما مطلبی را در مورد مادر امام جعفر صادق (علیه سلام گذاشتید که کذب اندر کذب هست ایشان دختر قاسم ابن محمد ابن ابو ثمره است سنی ها از یه طرف به اولی چسباندن ، شما از دو طرف فکر این را بکنید فردای قیامت چه جوابی به حضرت خواهید داد به شما توصیه میکنم به نوار سخنرانی اقای احمدی اصفهانی در مورد ولادت این امام واصل ونصب مادرش گوش کنید من از بیگانگان نمی نالم که بامن هر چه کرد ان اشنا کرد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1649
👌برخی از کانالهای شیعیان افراطی در این ایام که نامگذاری شده است به ایام وحدت ، در صدد ترویج برائت علنی اند ، در حالی که همان امامانی ع که مساله برائت را مطرح کرده اند ، تصریح کرده اند که اگر برائت علنی جستن با تقیه منافاتی داشته باشد و جان شیعیان را به خطر اندازد ، نباید صورت گیرد ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651 ❕و امامان تصریح کرده اند که نباید مساله برائت موجب شود که شما با اهلسنت ، رفتاری کینه جویانه و جنگ طلبانه داشته باشید ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2415
🤔 ❔مطالب شما بر باب خروج از منزل زن را خواندم میخواستم بدونم با چه منطقی مرد اگه نخواد (طبق فتوای اکثریت فقها شیعه از غیبت امام عصر تا به حال ) زن تا اخر عمرش حتی به طور محدود پدر و مادرشو نمیتونه ببینه و مرد میتونه مانع شه ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق روایات متعددی ، زن برای خروج از منزل باید اجازه شوهرش را بگیرد و حق خروج بی اجازه او را ندارد . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « زنی به نزد پیامبر آمد و سوال کرد ، حق بر زن چه چیزهایی است پیامبر گرامی پاسخ داد ؛ « از شوهر اطاعت کند و ( در مسائل جنسی و خروج از منزل ) را نکند ، و جز با اجازه او از منزلش ندهد ، و روزه را با اجازه شوهر بگیرد ، و خود را برای لذت شوهر آماده سازد ، و بدون اجازه شوهر از خارج نشود ، که اگر بدون اجازه او خارج شود ، فرشتگان و ، و فرشتگان و ، او را لعنت می کنند تا زمانی که به منزل باز گردد » 📚الکافی ج5 ص506 ❕در رابطه با چرایی لزوم اجازه شوهر در خروج از منزل ، گفتنی است از آنجایی که مرد سرپرست خانواده است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10451 👌حق طبیعی اوست که برای اداره بهتر خانواده ، نسبت به ورود و خروج اعضای خانواده ، نظارت و کنترل داشته باشد ، چنان که برخی در فلسفه این حکم دو وجه ذکر می کنند و چنین می گویند ؛ 1⃣ « تأمين نياز جنسى‏ ؛ ❕رعايت حقوق مرد، اقتضاى هماهنگى زن در خروج از منزل را دارد. سيد محمد حسين فضل ‏اللّه در تفسير من وحى القرآن مى‏ گويد ؛ «عقد ازدواج، تعهدهايى را در پى دارد كه زن و مرد ملزم به رعايت آنها هستند ... بر زن واجب است كه به نيازهاى جنسى مرد پاسخ مثبت دهد و مانع مادى و معنوى در برابر او ايجاد نكند. همين نياز، بيرون رفتن بدون اجازه زن را از منزل ناروا مى ‏نماياند». 📚من وحی القرآن ، ج 7 ص 156 2⃣ آسيب پذيرى زن‏ ؛ ❕به طور معمول، آسيب‏ پذيرى زن در بيرون از خانه، بيش از مرد است. زن ممكن است مورد تعرض و تجاوز قرار گيرد، از اين رو مرد براى اطمينان خاطر خويش و مصونيت زن، بايد در مورد آمد و شد همسرش به خانه و خارج از آن مطلع باشد. با توجه به آسيب ‏پذيرى بيشتر زن، به مرد اين حق داده شده كه بر اين مسئله نظارت داشته باشد.» 📚پرسشها و پاسخهای دانشجویی ، دفتر هفتم ، ص 344 ❕برخی دیگر نیز می نویسند ؛ « تشريع اين حكم بدين منظور بوده كه مرد بتواند به وظيفه سنگين سرپرستى خانواده و مراقبت و صيانت از زن و فرزند عمل كند. بنابراين، اگر مرد نسبت به همسر خود اعتماد دارد، نبايد آزادى را از او بگيرد و بدون عذر شرعى و عرفى او را از خروج از منزل نهى كند. به‏ ويژه ديدار با پدر و مادر و خويشان نزديك و يا شركت در جلسات دينى و علمى و انجام وظايف اجتماعى....» 📚همسرداری ، امینی ، ص 128 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕با این وجود ، از حکم فوق ، مواردی استثناء می شود ، آن هم در جایی است که زن باید وظیفه واجب و ضروری خود را انجام دهد ، اما مرد اجازه خروج از منزل را به او نمی دهد ، در چنین موردی ، زن برای خروج از منزل ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ، چنان که پیامبر گرامی و علی علیهماالسلام فرمود ؛ « لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ » «طاعت مخلوق در خالق روا نيست‏ » 📚الفقیه ، ج 4 ص 381 _ نهج البلاغه حکمت 165 👌امام صادق ع فرمود ؛ « به خاطر رضایت هیچ یک از مخلوقین ، خداوند را به خشم نیاورید و با دوری از خداوند ، به مردم نزدیکی نجویید » 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 154 👌امام رضا ع فرمود ؛ « کسی که به خاطر مخلوق ، تن به معصیت خالق بدهد ، دین ندارد » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 43 ❕بر این اساس ، تصریح شده است که زن برای انجام حج واجب ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 11 ص 155 باب 59 ❕و بر همین اساس ، استاد مکارم شیرازی فتوا می دهد ؛ « در مواردى اجازه شوهر لازم نيست، مانند انجام واجبات (حج واجب، صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم)، فراگرفتن احكام اسلام مانند رفتن به مسجد و امثال آن، تهيه اجناس ضرورى منزل در حالى كه مجبور باشد، شركت در انتخابات و راهپيمايى‏ هاى ضرورى، و همچنين در مورد مراجعه به طبيب. » 📚احکام بانوان ، ص 210 👌و در استدلال دیگر خود می گوید ؛ « ( مورد استثناء از اجازه شوهر ) ، خروج براى انجام تكليفى از تكاليف واجب مثل اداى دين واجب و يا حج و صله رحم. يكى از واجبات صله رحم است كه يك معناى عرفى دارد و معناى آن اين است كه قطع رابطه با پدر و مادر نكند و در حدّ عرفيّات رابطه را برقرار كند. در عرف شركت در عزا و عيادت و حتّى شركت در مراسم عروسى هم صله رحم است و بايد ارتباط در حدّى باشد كه عرفا نگويند اينها قهر هستند و مشكل دارند. از جمله مسائلى كه اين روزها جزء واجبات است، حضور در مجالس وعظ و خطابه است، براى اين كه تعلّم احكام دينى واجب است و معمولا جايى جز مساجد براى تعليم احكام نيست، حال اگر زن را از خروج از منزل نهى كنند چگونه مسائل را ياد بگيرند ، علاوه بر اين كه اگر در جماعت شركت نكنند سبب استخفاف جماعت است پس بايد كم و بيش در جماعت حاضر شوند. و از جمله واجبات حضور در بعضى از راه‏پيمايى ‏هاست كه اگر حاضر نشوند، نيمى از جامعه در واقع شركت نكرده ‏اند و باعث ضعف نظام است؛ پس اينها مسائلى است كه واجب است و اگر زن از منزل خارج نشود نمى‏ تواند به واجبات خود عمل كند. » 📚کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ، ج 6 ص 120 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔ شبکه کلمه جدیدا تحدی کرده یک روایت صحیح السند بیاورید دال بر اینکه در زمان امیرالمومنین کسی ایشون و با لفظ « امام » خطاب کرده باشد ❗️❗️ 💠💠 👌بر اساس روایات متعدد اهلسنت ، خداوند و پیامبرش از علی ع به عنوان « امام » یاد کردند و مردم هم مامور شدند که به علی ع بر اساس آنکه « امام » و « امیر » مومنان است ، سلام دهند و آنان نیز چنین می کردند . ❕علمای اهلسنت به نقل از انس بن مالك می آورند ؛ « پيامبر مرا به سوى ابو بَرزه اسلمى فرستاد و من شنيدم كه به او مى‏ فرمود: «اى ابو برزه! پروردگار جهانيان، درباره على بن ابى طالب، با من عهدى بسته و گفته است: او پرچم هدايت، نشان ايمان، امام اولياى من و نور همه پيروانم است". اى ابو برزه! على بن ابى طالب در فرداى قيامت، امين من است و در قيامت، پرچمدارم و [امين‏] بر كليدهاى گنجينه‏ هاى رحمت پروردگار من است». 📚حلية الأولياء ، ج 1 ص 66 _ تاريخ دمشق: ج 42 ص 330 ح 8892، تاريخ بغداد ، ج 14 ص 99 ح 7441 _ المناقب للخوارزمي: ص 311 ح 311، كفاية الطالب: ص 215. ❕در نقل دیگر می آورند که پيامبر خدا خطاب به على عليه السلام فرمود ؛ «آفرين به سَرور مسلمانان و امام پرهيزگاران » 📚تاريخ دمشق: ج 42 ص 370، حلية الأولياء: ج 1 ص 66 . 👌و فرمود ؛ « اى على! تو سَرور مسلمانان، امام پرهيزگاران، پيشواى سپيدرويان و بزرگِ مؤمنانى. » 📚المناقب لابن المغازلي: ص 65 ح 93، المناقب للخوارزمي: ص 295 ح 287؛ 👌و مطابق نقل دیگر فرمود ؛ «سه چيز درباره على به من وحى شد: «اوست سَرور مسلمانان، امام پرهيزگاران و پيشواى سپيدرويان است » 📚المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 148 ح 4668، تاريخ دمشق: ج 42 ص 303 ح 8836، _ المناقب لابن المغازلي: ص 105 ح 147 _ كنز العمّال: ج 11 ص 620 ح 33011 ❕و مطابق نقل دیگر فرمود ؛ «شبى كه مرا به آسمان بردند، به كاخى از مرواريد رسيدم كه با طلاى درخشان، سنگ ‏فرش شده بود. پس خداوند، سه چيز درباره على به من وحى كرد يا بدان فرمان داد ، اوست سرور مسلمانان، امام پرهيزگاران و رهبر سپيدرويان. » 📚اسد الغابة: ج 3 ص 173 الرقم 2813، تاريخ دمشق: ج 42 ص 302 ح 8834 ص 303 ح 8835، المناقب لابن المغازلي: ص 104 ح 146 👌و فرمود ؛ « خداوند عز و جل در شب معراج درباره على، سه چيز به من وحى كرد: «او سرور مؤمنان، امام پرهيزگاران و پيشواى سپيدرويان است». 📚المعجم الصغير: ج 2 ص 88، تاريخ أصبهان: ج 2 ص 200 ح 1454 _ المناقب للخوارزمي: ص 328 ح 340 ❕و فرمود ؛ « اى على! پس از من، تو امام امّتم و جانشين من در ميان آنهايى و تو راهبر مؤمنان به سوى بهشتى » 📚فرائد السمطين: ج 2 ص 243 👌و فرمود ؛ « او ( علی ) امام امّت من است. » 📚ينابيع المودّة: ج 1 ص 202 ح 5 ❕ابن عساکر از بريده اسلمى نقل می کند که گفت ؛ « پيامبر به ما فرمان داد كه بر على عليه السلام به امارت مؤمنان، سلام دهيم؛ آن روز، ما هفت نفر بوديم و من، كوچك‏ترينِ آنان بودم. » 📚تاريخ دمشق: ج 42 ص 303؛ ❕شیخ مفید این نقل را کاملتر آورده که گفت ؛ « پيامبر خدا به ما هفت نفر، كه ابو بكر و عمر و طلحه و زبير هم در ميان ما بودند، فرمان داد و گفت: «بر على به امارت مؤمنان، سلام دهيد». پس بر او چنين سلام داديم و پيامبر خدا، در ميان ما حى و حاضر بود. » 📚الإرشاد: ج 1 ص 48 ❕و در نقل دیگر آمده است ؛ « پیامبر در خيمه ‏اش جلوس كرد و به على ع فرمان داد كه در خيمه روبه‏ روى او بنشيند. سپس به مسلمانان دستور داد كه دسته دسته نزد او بيايند و مقامش را تهنيت گويند و بر او به امارت مؤمنان، سلام دهند. پس همه مردم چنين كردند. سپس همسران خود و همه زنان مؤمن همراهش را فرمان داد تا به نزد او بيايند و بر او به امارت مؤمنان، سلام دهند. پس چنين كردند. » 📚الإرشاد: ج 1 ص 176، إعلام الورى: ج 1 ص 262 👌بنابراین علی ع به عنوان امام و امیر مومنان ، شناخته می شد ، در روایات ما تصریح شده است که این لقب یعنی « امیر مومنان » ، لقب اختصاصی علی ع است ، و همواره تنها از علی ع به این لقب یاد می شد ، چنان که در نقلی آمده است که پیامبر گرامی فرمود ؛ « آن گاه كه شبانه به آسمان برده شدم و ميان من و پروردگارم فاصله‏ اى جز به اندازه دو سرِ كمان يا كمتر از آن نبود، پروردگارم آنچه كه بايد به من وحى كند، وحى كرد و سپس فرمود: «اى محمّد! به على بن ابى طالب، امير مؤمنان، سلام برسان، كه پيش از او هيچ كس را به اين نام نناميده ‏ام و پس از او نيز كسى را به اين نام نمى ‏نامم». 📚الأمالي للطوسي: ص 295 ح 578، بشارة المصطفى: ص 186 👌علی ع نیز فرمود ؛ « پيامبر خدا فرمان داد كه در حيات و پس از وفاتش، «امير مؤمنان» خوانده شوم و آن را براى كسى جز من اجازه نداد » 📚الخصال یک جلدی ص 580 ح 1 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی وجود اختلاف میان فاطمه و علی علیهما السلام می باشد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1901