eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
مخالفت فاطمه با پیامبر در مورد شیر دادن به امام حسن علیهم السلام !!!!! 🤔 : ❓بر روی منابر شنیده ایم که حضرت زهرا هیچگاه با پیامبر مخالفت نکرده است اما در روایتی در کتاب مناقب نقل شده که پیامبر به حضرت زهرا فرمود که فعلا به امام حسن شیر نده اما حضرت زهرا شیر داد ? 💠💠 ❕روایتی است که مرحوم ابن شهر آشوب در کتاب مناقب آل ابی طالب به نقل از فردی به نام " بره ابنه امیه الخزاعی " نقل می کند که راوی می گوید : " هنگامی که فاطمه حسن را باردار بود، پیغمبر خدا که می‌خواست دنبال کاری برود به فاطمه فرمود: «تو به زودی پسری خواهی زایید که جبرئیل به خاطر او به من تهنیت گفته. تو وی را شیر نده تا من نزد تو بازگردم. » دختر امیه می‌گوید: «موقعی که فاطمه زهرا امام حسن را به دنیا آورد، من نزد آن بانو رفتم. سه روز بود که آن نوزاد عزیز را شیر نداده بود. من به وی گفتم: «امام حسن را بده تا من هم به او شیر بدهم. » فرمود ابدا! اما چندی که گذشت محبت مادری بر او غلبه کرد و خود آن بانو امام حسن را شیر داد. هنگامی که رسول خدا آمد به فاطمه اطهر فرمود: «چکار کردی؟ » گفت: «محبت مادری باعث شد که حسنم را شیر دهم. » فرمود: «خدا اراده خود را عملی خواهد کرد. » زمانی که فاطمه زهرا امام حسین را باردار شد، پیغمبر اسلام به حضرت زهرا فرمود: «تو به زودی پسری به دنیا خواهی آورد که جبرئیل به خاطر او به من تبریک گفته است. به وی شیر نده تا من نزد تو بازگردم، اگر چه یک ماه باشد. » آنگاه پیامبر خدا به دنبال کار خود رفت. هنگامی که فاطمه اطهر امام حسین را به دنیا آورد، او را شیر نداد تا پیغمبر خدا آمد و به وی فرمود: «چه کار کردی؟ » گفت: که من حسین را شیر نداده ام. پیامبر خدا حسین را گرفت و زبان خود را در دهان آن حضرت گذاشت. امام حسین آنقدر زبان آن بزرگوار را مکید که رسول خدا فرمود: «ای حسین! کافی است! کافی است! خدا اراده خود را درباره تو و فرزندانت عملی خواهد کرد. امامت در تو و فرزندان توست. " " بَرَّةُ ابْنَةُ أُمَيَّةَ الْخُزَاعِيِّ قَالَتْ لَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ بِالْحَسَنِ خَرَجَ النَّبِيُّ ص فِي بَعْضِ وُجُوهِهِ فَقَالَ لَهَا إِنَّكِ سَتَلِدِينَ غُلَاماً قَدْ هَنَّأَنِي بِهِ جَبْرَئِيلُ فَلَا تُرْضِعِيهِ حَتَّى أَصِيرَ إِلَيْكِ قَالَتْ فَدَخَلْتُ عَلَى فَاطِمَةَ حِينَ وَلَدَتِ الْحَسَنَ وَ لَهُ ثَلَاثٌ مَا أَرْضَعَتْهُ فَقُلْتُ لَهَا أَعْطِنِيهِ حَتَّى أُرْضِعَهُ فَقَالَتْ كَلَّا ثُمَّ أَدْرَكْتَهَا رِقَّةُ الْأُمَّهَاتِ فَأَرْضَعَتْهُ فَلَمَّا جَاءَ النَّبِيُّ ص قَالَ لَهَا مَا ذَا صَنَعْتِ قَالَتْ أَدْرَكَنِي عَلَيْهِ رِقَّةُ الْأُمَّهَاتِ فَأَرْضَعْتُهُ فَقَالَ أَبَى الله عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا مَا أَرَاد .... " 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج‏4، ص: 50 ❕روایت فوق از نظر سندی مرسل و راوی آن نیز مجهول بوده و توثیقی ندارد . بنابراین با استناد به یک روایت ضعیف نمی توان در مورد عصمت فاطمه صدیقه سلام الله علیها اشکال تراشی کرد . ▫️اساسا بر اساس روایات شیعه و سنی , حضرت فاطمه سلام الله علیها ملقب به لقب " صدیقه " و " مرضیه " بوده است . لقب صدیقه که مبالغه در صدق و راستی را میرساند نشان می دهد که حضرت حتی برای یک لحظه از صدق و راستی و درستکاری و اطاعت از خداوند و پیامبر تخطی نکرده است به خاطر همین خداوند از همه کارهای او راضی بوده و به او لقب " مرضیه " را داده است . "قَالَ أَبُو عَبْدِ الله الصَّادِقُ ع لِفَاطِمَةَ ع تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَ الله عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّيقَةُ وَ الْمُبَارَكَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّكِيَّةُ وَ الرَّضِيَّةُ وَ الْمَرْضِيَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاء " _ " أوتيت ثلاثا لم يؤتهن أحد و لا أنا، صهرا مثلى و لم أوت أنا مثلى، و أوتيت زوجة صديقة مثل ابنتى و لم أوت مثلها زوجة، و أوتيت الحسن و الحسين من صلبك و لم أوت من صلبى مثلهما، و لكنكم منى و أنا منكم. " 📚امالی صدوق ص 592 _ الرياض النضرة ج 2 ص 202 ▫️برخی می گویند فاطمه صدیقه مامور به ظاهر قضیه بوده به خلاف پیامبر گرامی که مامور به باطن بوده است لذا فاطمه صدیقه بر پایه ظاهر قضیه و عاطفه مادری با سخن پیامبر در مورد شیر دادن به امام حسن مخالفت کرد و مورد اعتراض پیامبر هم قرار نگرفت زیرا به وظیفه ظاهری خودش عمل کرد . ❕به هر حال به نظر ما بر پایه ضعف سندی روایت فوق و تضادش با شان اطاعت پذیری فاطمه سلام الله علیها از اساس داستان فوق غیر قابل قبول است و نیازی به ایراد پاسخ و توجیهات دیگری نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
💠پرسش و پاسخ پیرامون عید نوروز ؛ 1⃣نظر اسلام در مورد عید نوروز چیست ؟ در روایتی دیدم که امام کاظم فرمود این عید سنت فارس ها است که اسلام آن را محو و نابود کرده است❕❕ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3692 2⃣ببخشید می خواستم ببینم که آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده میشود « یا مقلب القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❗️برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند❕❕ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1030 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می گویند وقتی ماه رمضان می شود ، شیطان در غل و زنجیر قرار می گیرد !!! اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه گناه می کنیم❕❕ 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . حجت الاسلام کریمی پور @Rahnamye_Behesht @baghiyatallah_khokha
دستور اسلام به مدارای مطلق با مردم ?!!! 🤔 : ❓آیا اسلام دستور به مدارا کردن با افراد را می دهد ?   به نظرتون این حکم اسلام ( مدارای مطلق ) خلاف عقل نیست ?  زیرا در برخی موارد مدارا کردن سبب تجری افراد خاطی می شود ? 💠💠 ❕در این شکی نیست که مدارا کردن با مردم یک دستور مسلم اسلامی است , چنانچه که برخی در این رابطه می نویسند : " منظور از «رفق»، مدارا و نرمش و ملايمت و خلاصه همه راه‌هايى است كه ضد خشونت است. قرآن كريم در اين زمينه بيان جالب توجّهى دارد. مى‌فرمايد: «فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ‌» ؛ «به سبب رحمت الهى، در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مى‌شدند». ( آل عمران آیه 159 ) انسان كارهاى خوب را تنها به كمك ديگران مى‌تواند انجام دهد؛ زيرا نيروى انسان براى انجام دادن كارهاى نيك كافى نيست. بنابراين، براى پيشرفت كارهاى روزمره و تعامل با ديگران، لازم است ملايم و نرمخو باشد، تا ديگران جذب او شوند؛ زيرا اگر خشن باشد مردم از اطرافش پراكنده شده و در نتيجه از همۀ كارهاى خير محروم مى‌شود. اساس اسلام بر محبّت و ملايمت است؛ نه بر درشتى و خشونت. البتّه خشونت گاهى از اوقات خوب است؛ امّا استثناست. همچنين اين نكته به توضيح نياز ندارد كه منظور محبّت و دوستى در برابر مؤمنان و اولياء اللّٰه است، نه در برابر دشمنان خدا." 📚آداب معاشرت در اسلام، ص 245 ❕چنانچه که در توضیح بالا آمد در مواردی مدارا ورزیدن مناسب نیست بلکه اعمال خشونت مناسب است . امیر مومنان علیه السلام در این رابطه می فرماید : " در آنجا كه رفق و مدارا سبب خشونت مى‏شود خشونت مدارا محسوب خواهد شد؛ چه بسا داروهايى كه سبب بيمارى گردد و بيمارى‏هايى كه داروى انسان است " "إِذَا كَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً «كَانَ الْخُرْقُ رفْقاً رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً، وَ الدَّاءُ دَوَاءً " 📚نهج البلاغه نامه 31 ❕در شرح کلام فوق برخی می نویسند : " اصل و اساس در برنامه‏هاى زندگى، نرمش و مداراست؛ ولى گاه افرادى پيدا مى‏شوند كه از اين رفتار انسانى سوء استفاده كرده بر خشونت خود مى‏افزايند در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است. جمله بعد در واقع به منزله علت براى اين جمله است، زيرا مواردى پيدا مى‏شود كه دوا، درد را فزون‏تر مى‏سازد و تحمل درد، دوا محسوب مى‏شود همان گونه كه شاعر گفته است: هر كجا داغ بايدت فرمود        چون تو مرهم نهى ندارد سود اشاره به اينكه زخم‏هايى است كه تنها درمان آن در گذشته داغ كردن و سوزاندن بود، به يقين در آنجا مرهم نهادن بيهوده و گاه سبب افزايش بيمارى و به عكس گاه بيمارى‏هايى عارض انسان مى‏شود كه سبب بهبودى از بيمارى‏هاى مهم‏ترى است. " 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏9، ص: 637 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕امیر مومنان علیه السلام در بیان دیگری فرمود : "مادام كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن؛ اما در آنجا كه جز شدت عمل تو را بى‏نياز نمى‏كند تصميم به شدّت بگير " " وَارْفُقْ مَا كَانَ الرِّفْقُ أَرْفَقَ، وَاعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لَاتُغْنِي عَنْكَ إِلَّا الشِّدَّةُ " 📚نهج البلاغه نامه 46 ❕باز در شرح کلام فوق می خوانیم : "به اين ترتيب اصل و اساس در مناسبات ميان حاكميّت و مردم، بلكه در تمام مديريت‏ها رفق و مداراست؛ ولى اگر كسانى از مدارا كردن مدير خواستند سوء استفاده كنند، جز برخورد شديد چيز ديگرى كارساز نيست. امروز هم مشاهده مى‏كنيم كه بهترين راه براى مبارزه با مفاسد اجتماعى و امر به معروف و نهى از منكر استفاده از برخوردهاى محبّت‏آميز و منطق توأم با ادب و مداراست كه اكثريت افراد از اين طريق رام مى‏شوند؛ ولى گروه اندكى هستند كه جز با شدت عمل دست از اعمال خلاف برنمى‏دارند. " 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏10، ص: 253 ❕همینطور امیر مومنان در موارد دیگری نیز متذکر استثناء در مدارا شده اند و فرمودند : " اين امر (خروج ناكثين) را تا زمانى كه قابل مهار كردن باشد، مهار مى‏كنم، و هر گاه ناچار شدم، آخرين چاره، داغ كردن است (و با آنها مى‏جنگم‏ ) _  كسى كه احترام نهادنْ اصلاحش نكند، بى‏احترامى كردنْ اصلاحش مى‏كند _ كسى كه احترام نهادن درستش نكند، بى‏احترامى [به او]، درستش مى‏كند _  هر گاه ارج نهادن، سود نبخشد، خوار داشتن، كارگرتر است، و هر گاه تازيانه كارگر نباشد، شمشير، مؤثرتّر است _  احترام نهادن، به همان اندازه كه فرومايه را فاسد مى‏كند، بزرگوار را اصلاح مى‏كند _ كسى كه زيبايىِ مدارا اصلاحش نكند، بدىِ مجازات، اصلاحش مى‏كند. " "سَامسِكُ الأَمرَ مَا استَمسَكَ، وإذا لَم أجِد بُدّاً فَآخِرُ الدَّواءِ الكَيُ _ مَن لَم تُصلِحهُ الكَرامَةُ، أصلَحَتهُ الإِهانَةُ _ مَن لَم تُقَوِّمهُ الكَرامَةُ، قَوَّمَتهُ الإِهانَةُ _ إذا لَم تَنفَعِ الكَرامَةُ فَالإِهانَةُ أحزَمُ، وإذا لم يَنجَعِ  السَّوطُ فَالسَّيفُ أحسَمُ. _الكَرامَةُ تُفسِدُ مِنَ اللَّئيمِ بِقَدرِ ما تُصلِحُ مِنَ الكَريمِ _ مَن لَم يُصلِحهُ حُسنُ المُداراةِ أصلَحَهُ سوءُ المُكافاةِ. " 📚دانشنامه قرآن و حدیث ج 2 ص 301 به نقل از کتابهایی چون نهج البلاغه , تاریخ طبری , بحار الانوار , غرر الحکم و .... @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛ ⚫️برخی از پرسش و پاسخ های مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه سلام الله علیها ؛ 1⃣اهل سنت می گویند برترین زنان پیامبر عایشه بوده است نه خدیجه س ، چگونه پاسخ دهیم ❕❕ ▪️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/911 2⃣آیا در کتب اهل سنت آمده است که عایشه بارها به حضرت خدیجه س حسادت می کرد ❕❕ ▪️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/911 3⃣آیا حضرت خدیجه س قبل از همسری با پیامبر ازدواج کرده بودند ❕❕ ▪️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1423 4⃣برخی می گویند پیامبر به خاطر پول و ثروت حضرت خدیجه با ایشان ازدواج کردند❗️آیا راست است ❕انگیزه ازدواج خدیجه س با پیامبر چه بود ❕❕ ▪️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3478 5⃣شبهه ای مطرح شده است که حضرت خدیجه در چهل سالگی با پیامبر ازدواج کرد و حدود 60 سالگی حضرت فاطمه را به دنیا آورده است در حالی که زن در آن سن یائسه است و نمی تواند فرزند آورد ❗ ▪️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1934 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
آیا پیامبر اسلام قبل از بعثت بی ایمان بوده است ? 🤔 : ❓در سوره شوری آمده است که پیامبر قبل از بعثت ایمان نداشته است ? ( ما کنت تدری ما الکتاب و لا الایمان ) ! در این رابطه لطفا توضیح دهید ?!!! 💠💠 👌خداوند می فرماید : "همانگونه كه بر پيامبران پيشين وحى فرستاديم بر تو نيز روحى را به فرمان خود وحى كرديم، تو پيش از اين نمى‏دانستى كتاب و ايمان چيست ولى ما آن را نورى قرار داديم كه بوسيله آن هر كس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت مى‏كنيم، و تو مسلما به سوى راه مستقيم هدايت مى‏كنى " "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا ... " ( سوره شوری آیه 52 ) ❕حجت الهی در همان ابتدای تولد مورد عنایت الهی قرار می گیرد و از طریق فرشتگان محتوای ایمان و کتاب و علم و دانش بر او عرضه می شود , چنانکه خداوند در مورد پیامبرانی مانند یحیی و عیسی علیهما السلام می فرماید ؛ « اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان نبوت را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 ) ❕و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن  عیسی علیه السلام در گهواره می فرماید؛ « (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و  مرا  هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه  کرده است و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 ) ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که حجت خدا به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس هیبت و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال بندگان را می بیند » " فَإِذَا خَرَجَ إِلَى الْأَرْضِ أُوتِيَ الْحِكْمَةَ وَ زُيِّنَ بِالْعِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ أُلْبِسَ الْهَيْبَةَ وَ جُعِلَ لَهُ مِصْبَاحٌ مِنْ نُورٍ يَعْرِفُ بِهِ الضَّمِيرَ وَ يَرَى بِهِ أَعْمَالَ الْعِبَاد " 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 432 ❕امیر مومنان در مورد پیامبر گرامی اسلام علیهما و آلهما السلام تصریح می کند که از همان ابتدای تولد , خداوند بزرگترين فرشته از فرشتگانش را با پیامبر اسلام قرين ساخت، تا شب و روز وى را به راههاى مكارم، و طرق اخلاق نيك سوق دهد " و لقد قرن الله به  من لدن ان كان فطيما اعظم ملك من ملائكته، يسلك به طريق المكارم، و محاسن اخلاق العالم، ليله و نهاره " 📚نهج البلاغه خطبه 192 (خطبه قاصعه) ❕آیه مورد بحث از سوره شوری می گوید که پس از نزول روح از ناحیه خداوند , پیامبر به محتوای کتاب و ایمان علم پیدا کرد , این نزول روح و علم پیدا کردن در همان ابتدای تولد بوده است , چنانچه که در تفسیر آیه فوق الذکر می خوانیم که راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در باره آیه «وکَذَلکَ أَوحَینَا إِلیکَ رُوحًا .... سئوال کردم. امام علیه السلام فرمود: " روح یکی از مخلوقات خداوند بود که دارای جایگاهی برتر از جبرئیل و میکائیل است و همراه رسول خدا بود و امور را به او اطلاع می‌داد و از او حمایت می‌کرد و پس از ایشان، همراه با ائمه پس از ایشان خواهد بود. " " سألت أبا عبد الله عن قول الله عز و جل: وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ، قال: «خلق من خلق الله عز و جل، أعظم من جبرئيل و ميكائيل، كان مع رسول الله يخبره و يسدده، و هو مع الأئمة من بعده " 📚الکافی ج 1 ص 273 _بصائر الدرجات ج 1 ص 455 ❕بنابراین مقصود از نزول روح بر پیامبر اسلام ,  فرشته‏اى است  كه حتى از جبرئيل و ميكائيل برتر بوده و همواره پيامبر اسلام را همراهى مى‏كرد . مطابق اين بیان " اوحينا" به معنى" انزلنا" (نازل كرديم) مى‏باشد يعنى  آن فرشته عظيم را بر تو نازل كرديم که بر اساس توضیحات فوق الذکر , این ارسال در همان ابتدای تولد بوده است و پیامبر اسلام پس از این ارسال , از همان ابتدای تولد با نزول روح بر او , دارای علم و آگاهی و ایمان به تمام محتوای شریعت شدند , چنانچه که علامه مجلسی به این تفسیر اشاره می کند : " أما استدلالهم بقوله تعالى ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ فلا يدل إلا على أنه ص كان في حال لم يكن يعلم القرآن و بعض شرائع الإيمان و لعل ذلك كان في حال ولادته قبل تأييده بروح القدس كما دلت عليه رواية أبي حمزة  و غيرها و هذا لا ينافي نبوته قبل الرسالة و العمل بشريعة نفسه قبل نزول الكتاب ..." 📚بحار الأنوار ج‏18، ص: 281 ❕در ذیل در مورد ایمان پیامبر اسلام قبل از بعثت بیشتر توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3388 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا امام حسن علیه السلام مِطْلاق بوده است ? جریانهای معاند همواره شبهه می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امیر مومنان بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن در نیاورند , زیرا امام حسن فردی پر طلاق و مِطلاق است !!!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
به جماعت خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان !!!! 🤔 : ❓امام جعفر صادق دستور میدهد در ماه رمضان نماز نافله را به جماعت بخوانید و علمای شیعه میگویند پاسخی نداریم و علمش را به اهل علم واگذار میکنیم !!!! امام صادق دستور میدهد در ماه رمضان نماز نافله را همراه با خانواده خود به جماعت برگزار کن عن عبدالرحمن عن أبي عبدالله (ع) قال: صل بأهلك في رمضان الفريضة و النافلة فإني أفعله  ( کتاب ملاذ الاخيار ج5 ص 505 ) این روایت جواز اقامه نماز نافله و‌ مستحبی به صورت جماعت را ثابت میکند !!!! 💠💠 ❕خواندن نمازهای مستحبی شب های ماه رمضان به صورت جماعت بر اساس روایات شیعه باطل و مردود و بدعت است . ▫️در نقلی آمده است که راوی می گوید : " از امام صادق عليه السلام درباره [چگونگى‏] نماز در [ماه‏] رمضان در مساجد پرسيدم. فرمود: «چون امير مؤمنان عليه السلام به كوفه آمد، به حسن بن على عليهما السلام فرمان داد تا ميان مردم ندا دهد كه در ماه رمضان در مساجد، نمازها [ى مستحب‏] به جماعت نيست. حسن بن على عليهما السلام طبق فرمان امير مؤمنان عليه السلام ندا داد. مردم، چون سخن حسن بن على عليهما السلام را شنيدند، فرياد كشيدند:" وا عُمَراه! وا عُمَراه!". چون حسن عليه السلام نزد امير مؤمنان عليه السلام برگشت، امير مؤمنان پرسيد: اين صدا چيست؟ گفت: اى امير مؤمنان! مردم فرياد مى‏زنند:" وا عُمَراه! وا عُمَراه! ( سنت عمر از بین رفت ) " " .... فَلَمّا سَمِعَ النّاسُ مَقالَةَ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ صاحوا: وا عُمَراه وا عُمَراه!! فَلَمّا رَجَعَ الحَسَنُ عليه السلام إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام قالَ لَهُ: ما هذَا الصَّوتُ؟فَقالَ: يا أميرَ المُؤمِنينَ، النّاسُ يَصيحونَ: وا عُمَراه وا عُمَراه" 📚تهذيب الأحكام: ج 3 ص70 👌در نقل دیگری خود امیر مومنان علیه السلام فرمود : " زمامداران پيش از من، كارهايى كردند كه در آنها با پيامبر خدا مخالفت نمودند و... و سنّتش را دگرگون ساختند. من اگر مردم را وادار مى‏كردم كه آنها را ترك كنند و كارها را به جايگاه خود و به آنچه زمان پيامبر خدا بود، برمى‏گرداندم، سپاهم متفرّق مى‏شد .... به خدا سوگند، مردم را فرمان دادم كه در ماه رمضان، جز براى نماز واجب، اجتماع نكنند و به آنان اعلام كردم كه گردآمدنشان بر نافله‏ها [به صورت جماعت‏]، بدعت است. برخى از لشكريانم كه همراه من پيكار مى‏كنند، فرياد برآوردند كه: اى مسلمانان! سنّت عمر، دگرگون شد؛ ما را از نماز مستحب در ماه رمضان، نهى مى‏كند. بيم آن داشتم كه در بخشى از لشكريانم شورش پديد آورند .... " " وَ اللّهِ لَقَد أمَرتُ النّاسَ ألّا يَجتَمِعوا في شَهرِ رَمَضانَ إلّا في فَريضَةٍ، و أعلَمتُهُم أنَّ اجتِماعَهُم فِي النَّوافِلِ بِدعَةٌ، فَتنادى بَعضُ أهلِ عَسكَري مِمَّن يُقاتِلُ مَعي: يا أهلَ الإِسلامِ، غُيِّرَت سُنَّةُ عُمَرَ! يَنهانا عَنِ الصَّلاةِ في شَهرِ رَمَضانَ تَطَوُّعاً و لَقَد خِفتُ أن يَثوروا في ناحِيَةِ جانِبِ عَسكَري‏ " 📚الکافی ج 8 ص 59 ❕این که به جماعت خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان بدعت خلیفه دوم است , در روایات اهلسنت هم مورد اشاره قرار گرفته است . بخاری نقل می کند که راوی می گوید : " در ماه رمضان، شبى با عمر بن خطّاب به سوى مسجد بيرون رفتم. مردم را دسته‏دسته و پراكنده ديديم. هر كس براى خود نماز مى‏خواند، يا كسى نماز مى‏خواند و تعدادى اندك با او به جماعت نماز مى‏خواندند. عمر گفت: «به نظرم اگر همه اين جمعيّت، پشت سر يك نفر نماز بخوانند، بهتر است». پس تصميم گرفت و همه را پشت سر ابَىّ بن كعب گرد آورد. شبى ديگر با او بيرون آمدم، مردم پشت سر يك نفر نماز مى‏خواندند. عمر گفت: «اين، چه بدعت خوبى است " " خَرَجتُ مَعَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ لَيلَةً في رَمَضانَ إلَى المَسجِدِ، فَإِذَا النّاسُ أوزاعٌ مُتَفَرِّقونَ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفسِهِ، و يُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلّي بِصَلاتِهِ الرَّهطُ، فَقالَ عُمَرُ: إنّي أرى لَو جَمَعتُ هؤُلاءِ عَلى قارِىً؟ واحِدٍ لَكانَ أمثَلَ، ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُم عَلى ابَيِّ بنِ كَعبٍ، ثُمَّ خَرَجتُ مَعَهُ لَيلَةً اخرى وَ النّاسُ يُصَلّونَ بِصَلاةِ قارِئِهِم. قالَ عُمَرُ: نِعمَ البِدعَةُ هذِهِ! " 📚صحیح بخاری ج 2 ص 707 در ذیل بیشتر در این رابطه توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1129 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕حال وهابی مدعی شده است که به حسب روایتی که مورد استناد قرار داده است , به جماعت خواندن نمازهای مستحبی در ماه رمضان اشکال ندارد !!!! 👌شیخ حر عاملی به وهابی دو پاسخ مهم می دهد : " فیجب حمله اما علی التقیه او علی مجرد المتابعه .... " 📚وسائل الشیعه ج 8 ص 337 ❗️توضیح دو پاسخ شیخ حر عاملی رحمه الله علیه : ▫️1 _ روایت می گوید که انسان در ماه رمضان به همراه خانواده نمازهای واجب و مستحب را بخواند " صل باهلک فی رمضان الفریضه و النافله " ❕لزوما به همراه خانواده نماز خواندن به معنای نماز خواندن به صورت جماعت نیست . بلکه این همراهی به صورت متابعت و همزمان نماز خواندن هم صدق می کند و امام علیه السلام هم قید به جماعت خواندن را نیاوردند تا بگویید مقصود امام به جماعت خواندن بوده است . ▫️2 _ اگر بگوییم که از روایت تنها به جماعت خواندن استفاده می شود باز هم پاسخ می دهیم که در این صورت روایت مذکور از روی تقیه و بر خلاف روایات شیعه و موافق با فقه اهلسنت صادر شده است زیرا اهلسنت نمازهای مستحبی ماه رمضان را تحت عنوان تراویح به جماعت می خوانند . ❗️در مواردی که روایتی موافق با اهلسنت است و به ظاهر با روایات شیعه هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط می شود , زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است , چنان که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ «  دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ  قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد » 📚 الکافی  ج 1 ص 68 👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
نقد برنامه زندگی پس از زندگی !!!! 1 _ کلیپ اول در نقد این برنامه : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5005 2 _ کلیپ دوم در نقد این برنامه : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5022 3 _تحریفات دینی ناشی از القاءات شیطان یا توهمات ذهنی تجربه گران در برنامه زندگی پس از زندگی : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5006 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5021 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5029 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5038 4 _ نقد علمی برنامه زندگی پس از زندگی با استدلال به آیات و روایات : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5040 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5011 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2100 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنین !!!! 🤔 : ❓ در زمینه سوره مریم آیه ۹۶ سوال دارم که قرآن میفرماید کسانی که ایمان آوردند و اعمال نیک انجام دهند محبت آنها در دل دیگران قرار میدهد اما پیامبر ص و امام علی ع که در نهایت ایمان و اعمال نیک بودن از گذشته تا کنون کسانی بودند که بغض آنها را داشته اند و نه تنها برنگشتند بلکه بدتر نیز شدند این آیه چطور با اتفاقات دیده شده ترکیب میشود ❕❕❕ 💠💠 ▫️خداوند می فرماید : " كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند خداوند رحمن محبت آنها را در دلها مى‏افكند. " " إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا "( سوره مریم آیه 96 ) ❕در روایاتی که در تفسیر آیه مذکور در کتب شیعه و سنی نقل شده است تصریح شده که مخاطب آیه یا مصداق اتم آن امیر مومنان علیه السلام  است . 👌اما نکته مهم اینجاست که در این روایات بیان شده شده که مقصود آیه آن است که محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنان قرار داده شده است : " عن ابن عباس، قال: نزلت هذه الآية في علي  إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا، قال: محبة في قلوب المؤمنين." _ " عن أبي عبد الله ... «نزلت في علي (عليه السلام)، فما من مؤمن إلا و في قلبه حب لعلي  _ " قال الصادق ع «كان سبب نزول هذه الآية، أن أمير المؤمنين كان جالسا بين يدي رسول الله  فقال له: قل- يا علي- اللهم اجعل لي في قلوب المؤمنين ودا، فأنزل الله: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا». " 📚تاویل الایات ج 1 ص 308 _ 309 _تفسیر قمی ج 2 ص 56 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 737 ❕در کتاب پیام قرآن در مورد مدارک اهلسنت پیرامون آیه مذکور می خوانیم : " در شواهد التنزيل روايات متعددى ...  با طرق مختلف نقل مى‏كند كه اين آيه درباره على بن ابى طالب عليه السلام است كه محبت او را در دل هر فرد با ايمانى جاى داده است.    در حديثى از ابوسعيد خدرى آمده است كه پيامبر اكرم  به على عليهما السلام فرمود: «يا ابَا الْحَسَن! قُلْ الّلهُمَّ اجْعَلْ لى عِنْدَكَ عَهْداً وَاجْعَلْ لى فى صُدُورِ الْمُؤمِنينَ مَوَدَّةٍ»: «اى ابوالحسن! بگو خداوندا! براى من نزد خودت عهد و پيمانى قرار ده، و محبت مرا در دل‏هاى مؤمنان بيفكن». در اين هنگام آيه انَّ الَّذيْنَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّاً نازل شد، سپس افزود: «به همين جهت فرد با ايمانى را ملاقات نمى‏كنيم مگر اينكه در دل او محبت على بن ابيطالب  است». 📚شواهد التنزیل ج 1 ص 539 _ کشاف زمخشری ج 3 ص 47 و .... ❕ آنچه در اين روايات درباره على عليه السلام آمده و اينكه محبت او راخداوند در دل‏هاى جميع مؤمنان قرار داده درباره هيچيك از امت محمد ديده نمى‏شود؛ و اين فضيلتى است بسيار والا براى اميرمؤمنان على عليهما السلام كه احدى با او در اين فضيلت برابرى ندارد. آيا چنين كسى كه خداوند قلوب تمام مؤمنان را آكنده از مودّت و محبّت او ساخته از همه شايسته‏تر براى منصب الهى امامت و خلافت پيامبر نيست؟ " 📚پیام قرآن ج 9 ص 341 ❕بنابراین مقصود از آیه , قرار دادن محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنین است نه غیر مومنین لذا دیگر جایی برای اشکال شما باقی نمی ماند , زیرا دشمنان امیر مومنان ع مومن نیستند تا مخاطب آیه مذکور باشند . با این وجود برخی از محققین معتقدند که آیه مذکور شامل غیر مومنین هم می شود و در این رابطه می گویند : " ظاهر آيه شريفه اين است كه ايمان و عمل صالح نه تنها موجب نفوذ محبّت شخص مؤمن در دل مؤمنان مى‏گردد؛ بلكه شعله اين محبّت، قلب غير مؤمنان را نيز تسخير مى‏كند. به همين جهت حتّى دشمنان على عليه السلام نيز او را دوست مى‏داشتند، هر چند هواى نفس به آن‏ها اجازه ابراز دائمى آن را نمى‏داد، ولى گاه بناچار آن را ابراز مى‏كردند. معاويه بطور مكرّر از ياران حضرت على عليه السلام، به هنگامى كه با آن‏ها ملاقات داشت، مى‏خواست كه حالات على را برايش بازگو كنند و او پس از شنيدن آن‏ها را تأييد مى‏كرد. ( نمونه‏هايى از اين جريانات را در كتاب 110 داستان از زندگانى حضرت على عليه السلام، بخش پنجم، آورده‏ايم. ) عمرو عاص، آن مكّار حيله‏باز، كه تمام توطئه‏ها و خرابكارى‏هاى دوران معاويه از او نشأت مى‏گرفت و در حقيقت او فرد اوّل جنايات معاويه به شمار مى‏رفت و معاويه نقش دوم را داشت، در قصيده معروفى به نام جلجليّه به جنايات دوران معاويه و فضايل على عليه السلام به شكل زيبايى اعتراف مى‏كند .... " 📚آیات ولایت در قرآن , آیت الله مکارم شیرازی , ص 382 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| تقدیر اعمال در شب قدر و اختیار انسان !!!! ❓اگر تقدیرات انسان در شب قدر رقم می خورد در این صورت اختیار و آزادی انسان چه می شود ? آیا این تقدیرات سبب سلب اختیار از انسان نمی شود ? 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| شبهات شهادت امیر مومنان علیه السلام !!!! ▪️1 _ قاتل امام علی (ع) یک سردار ایرانی به نام بهمن جاذویه بوده که با قتل حضرت انتقام حمله اعراب به ایرانیان را گرفت ? ▪️2_امام حسن (ع) , ابن ملجم را به قصاص خون امام علی آتش زده است ? ▪️3_چرا امام حسن (ع) ابن ملجم را نبخشید ? مگر اسلام دستور به بخشیدن نمی دهد ? ▪️4_امام علی در محراب مسجد مورد هجوم قرار نگرفت بلکه ابن ملجم در هنگام ورود به مسجد , به ایشان حمله کرد و گفتن جمله "فزت و رب الکعبه " در محراب نماز دروغ است ? ▪️5_اتفاقات خارق العاده اتفاق افتاده پس از شهادت امام علی (ع) در کتب اهلسنت ? @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺دلیلی بر حقانیت انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب با استناد به آیات قرآن !!!! ▫️حجت الاسلام کریمی پور @baghiyatallah_khokha
اختصاص شب قدر به امت اسلام ?!!!! 🤔 : ❓آیا شب قدر اختصاص به امت اسلام دارد یا امتهای قبلی هم شب قدر داشتند ? 💠💠 ▫️برخی معتقدند که شب قدر اختصاصی امت اسلامی است و در امتهای قبلی چنین مساله ای وجود نداشته و در این رابطه با استناد به روایتی از اهلسنت می نویسند : " آيا در امتهاى پيشين نيز بوده است يا نه ? صريح روايات متعددى اين است كه اين از مواهب الهى بر اين امت مى‏باشد، چنان كه در حديثى از پيغمبر اكرم ص آمده است كه فرمود: "ان اللَّه وهب لامتى ليلة القدر لم يعطها من كان قبلهم‏ " "خداوند به امت من شب قدر را بخشيده و احدى از امتهاى پيشين از اين موهبت برخوردار نبودند" ( در المنثور" جلد 6 صفحه 371 ) " 📚تفسير نمونه، ج‏27، ص: 190 ❗️در پاسخ دیدگاه فوق گفتنی است که بر اساس روایات شیعه و سنی , امتهای قبلی هم شب قدر داشته اند . ▫️در روایات اهلسنت تصریح شده است که امتهای قبلی شب قدر داشته اند اما با مرگ پیامبرشان شب قدر از بین نمی رفته بلکه تا روز قیامت باقی مانده است . ❕ ابوذر می گوید که به پیامبر اسلام گفتم: " اى پيامبر خدا! تا پيامبران هستند، شب قدر با آنان است. وقتى پيامبران مى‏ميرند، آيا شب قدر برداشته مى‏شود، يا تا روز قيامت هست؟ فرمود: «آن شب، تا روز قيامت هست " " قُلتُ: يا رَسولَ اللّهِ، تَكُونُ [لَيلَةُ القَدرِ] مَعَ الأنبِياءِ ما كانوا فَإذا قُبِضَ الأنبِياءُ رُفِعَت أم هِيَ إلى يَومِ القيامَةِ؟ قالَ: «بَل هِيَ إلى يَومِ القيامَةِ " 📚المستدرك على الصحيحين: ج 1 ص 603  و ج 2 ص 578 _  صحيح ابن خزيمة: ج 3 ص 321 ❕در نقل دیگر اهلسنت آمده است که راوی می گوید : "با ابوذر [در مِنا] كنار جمره ميانى بودم. از او درباره شب قدر پرسيدم. گفت: بيش از همه، من درباره آن از پيامبر خدا مى‏پرسيدم. [يك بار] گفتم: اى پيامبر خدا! آيا شب قدر در عهد و دوران پيامبران بود؟ و آنگاه كه در گذشتند، آن شب هم برداشته شد؟ فرمود: «نه؛ بلكه تا روز قيامت خواهد بود "  لَيلَةُ القَدرِ كانَت تَكونُ عَلى عَهدِ الأنبِياءِ فإذا ذَهَبوا رُفِعَت؟ قالَ: «لا، وَ لكِن تَكونُ إلى يَومِ القِيامَةِ» " 📚المصنَّف ابن أبي شيبة ج  2 ص 394 _صحيح ابن خزيمة: ج 3 ص 320 _ مجمع الزوائد ج  3 ص 411 ❕روایت فوق از ابوذر در منابع شیعه هم نقل شده است : " عن أبي ذر (رضي الله عنه)، قال: قلت: يا رسول الله، ليلة القدر، شي‏ء يكون على عهد الأنبياء ينزل عليهم فيها الأمر، فإذا مضوا رفعت؟ قال: «لا، بل هي إلى يوم القيامة " 📚تاویل الآیات ص 792 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 714 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در نقل دیگری از امام باقر علیه السلام , با صراحت تصریح شده است که شب قدر قبل از اسلام هم بوده است . مطابق نقل شیخ کلینی در کافی شریف , امام باقر علیه السلام فرمود : " شب قدر را در آغاز آفرینش دنیا آفرید و در آن شب، نخستین کسی را که بایست پیامبر باشد و نخستین کسی را که بایست وصی باشد، بیافرید، و حکم فرمود تا در هر سال، شبی باشد که در آن شب، تفسیر امور را تا رسیدن چنان شبی در سال آینده، فرود آورد. هر کس این را انکار کند، دانش خداوند - که یادش بلند مرتبه و با شکوه باد - را رد کرده است؛ چرا که پیامبران و فرستاده شدگان و محدّثان (برای اعلان رسالت الهی) جز از راه حجّتی که در آن شب به ایشان می‌رسد و نیز حجّتی که جبرئیل علیه السلام (در غیر آن شب) برای ایشان می‌آورد، به پا نمی خیزند. (راوی می‌گوید: ) عرض کردم: آیا جبرئیل علیه السلام و یا دیگر فرشتگان نزد محدّثان نیز می‌آیند؟ فرمود: در رابطه با پیامبران و فرستاده شدگان شکّی در این امر نیست و امّا نسبت به غیر ایشان، ناچار بایست از نخستین روز آفرینش زمین تا به پایان این دنیا بر زمین حجّتی باشد تا خداوند متعال در آن شب آن امر را بر بنده ای که دوستش می‌دارد، نازل فرماید. به خدا سوگند که جبرئیل علیه السلام و فرشتگان در شب قدر، آن امر را بر حضرت آدم علیه السلام فرود آوردند و به خدا سوگند که حضرت آدم علیه السلام درنگذشت، مگر این که کسی را به عنوان وصی داشت و خداوند متعال به هر یک از پیامبران پس از حضرت آدم علیه السلام آن امر را در آن شب رسانید و پس از او برای وصیّ او نیز مقدّر داشت و به خدا سوگند که هر پیامبری از حضرت آدم علیه السلام تا حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم در همان امری که در آن شب به او می‌رسید، فرمان می‌گرفت که به فلان کس وصیّت کند." " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة.... " 📚الکافی ج 1 ص 249 ❕وجه جمع بین دو دسته روایات : 👌می توان بین روایتی که در تفسیر نمونه مورد استناد قرار گرفت و روایاتی که ما مورد استناد قرار دادیم , چنین جمع کرد که امتهای قبلی هم شب قدر داشته اند یعنی شبی که تقدیر امور یکساله در آن اتفاق می افتاده است  اما این که عبادت در شب قدر برابر با هزار ماه باشد , این فضیلت اختصاص به امت پیامبر اسلام دارد , چنانچه که از روایتی این نکته استفاده می شود : " فَأُنْزِلَ عَلَيْهِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ. لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ  جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِيِّهِ ع- خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرِ مُلْكِ بَنِي أُمَيَّةَ. " 📚من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 157 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
آیا حالت تجربه گران برنامه زندگی پس از زندگی حالت احتضار است ? 🤔 : ❓در پاسخ های شما اشاره ای به حالت احتضار نشده پس آنچه که طبق روایات انسان ها در حالت احتضار می بینند چیست؟ زندگی پس از زندگی هم حالت احتضار است. استاد عابدینی هم در کلیپی همین را توضیح دادند ❕❕ 💠💠 👌ما در بررسی مفصل و توضیحات مستندی که در مورد برنامه زندگی پس از زندگی ارائه دادیم , ثابت کردیم که آنچه تجربه گران دیده اند , چیزی جز خواب و رویا نیست , در این رابطه ویژه نامه ای را که منتشر کردیم مطالعه فرمایید : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5877 ❕حال یکی از کاربران مدعی شده است که حالت تجربه گران همان حالت احتضار است و مشاهدات آنان در حالت احتضار اتفاق افتاده است . 👌ادعای فوق نیز مبتنی بر ادله نیست , زیرا حالت احتضار , همان حالت جان کندن و جان دادن است و هنوز روح از تن جدا نشده است اما تجربه گران مدعی اند روح از تن جدا شده و آزادانه در محیطهای مختلف سیر می کردند !!! ❕خداوند در مورد حالت احتضار می فرماید : " پس چرا هنگامى كه جان به گلوگاه مى‏رسد (توانايى بازگرداندن آن را نداريد)؟ " " فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُوم‏ " ( سوره واقعه آیه 83 ) ❗️در تفسیر نمونه در مورد آیه فوق می خوانیم : " آيا جان دادن تدريجى است؟ تعبير جان به گلو رسيدن كه در آيات فوق بود (فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ) كنايه از واپسين لحظه‏هاى زندگى است و شايد منشا آن اين است كه غالب اعضاى‏ پيكر مانند دستها و پاها به هنگام مرگ قبل از ساير اعضاء از كار مى‏افتد، و گلوگاه از آخرين اعضايى است كه از كار خواهد افتاد. در آيه 26 سوره قيامت نيز مى‏خوانيم: كَلَّا إِذا بَلَغَتِ التَّراقِيَ:" كافران ايمان نمى‏آورند تا زمانى كه روح به ترقوه آنها برسد" (" ترقوه" استخوانهايى است كه اطراف حلق را فرا گرفته است)." 📚تفسير نمونه، ج‏23، ص: 278 ❕از سوی دیگر حالت احتضار ویژگی های مهمی دارد که ما این ویژگی ها را به عنوان یک اصل مسلم در تجربه تجربه گران نمی بینیم , مانند : ▫️1 _ مومن و کافر در هنگام احتضار پیامبر گرامی و امام علی و اهلبیت علیهم السلام و فرشتگان الهی مانند جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل را می بینند : "إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ حَضَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَهْلُ بَيْتِهِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ جَمِيعُ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ وَ لَكِنِ اكْنُوا عَنِ اسْمِ فَاطِمَةَ وَ يَحْضُرُهُ جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ وَ إِسْرَافِيلُ وَ عِزْرَائِيلُ ع‏ _ إِذَا احْتُضِرَ الْكَافِرُ حَضَرَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلِيٌّ ع وَ جَبْرَئِيلُ ع وَ مَلَكُ الْمَوْت‏ _ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ مِنْ جَمِيعِ الْأَدْيَانِ يَمُوتُ إِلَّا رَأَى رَسُولَ اللَّهِ ص وَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حَقّاً مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ. " 📚تفسير فرات الكوفي، ص: 553 _ الكافي ج‏3، ص: 132 _ تفسير العياشي، ج‏1، ص: 284 ▫️2_ شیطان در هنگام احتضار دیده می شود که می خواهد دین و اعتقادات فرد را مخدوش کند : " مَا مِنْ أَحَدٍ يَحْضُرُهُ الْمَوْتُ إِلَّا وَكَّلَ بِهِ إِبْلِيسُ مِنْ شَيْطَانِهِ أَنْ يَأْمُرَهُ بِالْكُفْرِ وَ يُشَكِّكَهُ فِي دِينِهِ حَتَّى تَخْرُجَ نَفْسُه‏ " 📚الكافي  ج‏3، ص: 123 ▫️3 _ جایگاه مومن در بهشت و نیز جایگاه دوزخی فرد به او نشان داده می شود : " إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ ثُمَّ أُرِيَ مَنْزِلَهُ مِنَ الْجَنَّةِ فَيَقُولُ رُدُّونِي إِلَى الدُّنْيَا حَتَّى أُخْبِرَ أَهْلِي بِمَا أَرَى فَيُقَالُ لَهُ لَيْسَ إِلَى ذَلِكَ سَبِيلٌ." 📚الكافي  ج‏ 3، ص: 135 ▫️4 _ حالت احتضار و جان دادن همراه با سختی و درد و رنج است حتی برای اولیاء الهی در حالی که این سختی و رنج اصل مسلم تجربه تجربه گران نیست و اساسا این سختی و جان کندن تا زمان مرگ همراه محتضر است به گونه ای که محتضر تماما مشغول قضیه جان کندن است و بر خلاف تجربه تجربه گران  , محتضر فرصتی برای سیر و سیاحت در محیطهای مختلف پیدا نمی کند !!!! ❕و همینطور  در هنگام احتضار آنچه انسان می بیند حقیقت محض است اما تجربه گران برنامه مذکور مدعی اند چیزهایی را دیده اند که خلاف ادله شرعی است مانند حجیت داشتن دعای جعلی معراج یا ناپسند بودن گریه بر اموات و .... که در نمایه فوق الذکر مفصلا هم مستندات سختی جان کندن حتی برای اولیاء الهی را بیان کرده ایم و هم تحریفات دینی تجربه گران را مورد بررسی قرار داده ایم . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
آیا این قضیه شرف الشمس در روز نوزدهم فروردین واقعیت دارد ? چقدر مستند است ?آیا از اهل بیت علیهم السلام وارد شده است ? 👌پاسخ را در ذیل بخوانید : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1078
👌 بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مصادف است با سالروز وفات علامه جلیل القدر ، محمد باقر مجلسی رحمه الله علیه ، صاحب دائره المعارف بزرگ شیعه یعنی « بحار الانوار » . علامه مجلسی کسی است که شیخ حر عاملی در وصف او می نویسد ؛ «مولانا الجليل ، محمد باقر بن محمد تقى مجلسى، عالم فاضل ماهر، محقّق مدقّق، علّامه فهّامه، فقيه متكلم، محدّث ثقه، جامع همه خوبيها و فضائل، جليل القدر عظيم الشأن اطال اللَّه بقاءه داراى تأليفات سودمند بسيارى است، مانند «بحار الأنوار» در اخبار ائمه اطهار كه احاديث تمام كتب شيعه را غير از كتب اربعه (كافى، من لا يحضره الفقيه، تهذيب و استبصار) و نهج البلاغه كه كمتر از آن نقل ميكند، با ترتيبى پسنديده در آن جمع نموده و مشكلات آن را شرح كرده است ...» 📚امل الامل ج 2 ص 248 👌توضیحات بیشتر ما در مورد علامه مجلسی و کتاب شریف « بحار الانوار » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1878 ipasookh.ir
ـ🍃💌🍃💌☘🍃 ـ💌🍃💌🍃 ـ🍃💌☘🍃 ـ💌🍃﷽ ـ☘🍃 ـ🍃 🌹پرسش و پاسخ های مرتبط با عید سعید و پایان ماه مبارک رمضان ؛ 1⃣مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و ميكنند؟ معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را ميگيرند ❗️ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/177 2⃣فلسفه خواندن نماز فطر چیست؟ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/178 3⃣فلسفه پرداخت زکات چیست؟ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/176 4⃣علت اختلاف مراجع در رویت هلال ماه در چیست چه اختلاف در آغاز ماه و چه در پایان ماه ❗️ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2745 5⃣نظرتان درباره این سخن در مورد هلال ماه چیست ❕اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ نوری همدانی: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم. این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه است. در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص است. آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم. متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطراعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند. 🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2746 6⃣این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ؟ چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند؟ چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند ؟ 🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2156 . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir 🍃 ☘🍃 💌🍃 🍃💌☘🍃 💌🍃💌🍃 🍃💌🍃💌☘🍃
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺فلسفه تقلید از مراجع !!!! ▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : "چرا باید از مراجع تقلید کنیم و چشم و گوش بسته هر چه گفتند عمل کنیم چرا با وجود داشتن عقل برده فکری دیگران باشیم " !!! @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| شهادت پیامبر اسلام به رسالت و سلام بر خویش در نماز !!!! ❓برخی شبهه می کنند : " آیا پیامبر گرامی اسلام در سلام نماز به خودشان سلام می دادند یا در تشهد نمازشان , به رسالت خود شهادت داده و مثلا می گفتند اَشهد اَنّ خودم رسولُ الله ? 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
تعلیم علم اسماء به آدم علیه السلام !!!! 🤔 : ❓در تورات، سِفر پیدایش فصل دوم در داستان خلقت چنين آمده است؛ پس از اینکه خدا آدم را آفرید، همه حیوانات و پرندگان را برای او آورد و از او خواست که برآنها نام  بگذارد: در حالی که قرآن در سوره بقره اين داستان را به نحوی نقل می کند که با تورات تفاوت دارد .... قرآن به گونه ای داستان را بیان می کند که گویی فرشتگان با الله جر و بحث می کنند  ...❗️❗️❗️ 💠💠 ❕آیات مورد اشکال معاند ناظر به آیات ابتدایی سوره بقره است که خداوند می فرماید : " هنگامى كه پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در روى زمين جانشين و حاكمى قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند (پروردگارا) آيا كسى را در زمين قرار مى‏دهى كه فساد و خونريزى كند؟  ما تسبيح و حمد تو را به جا مى‏آوريم، پروردگار فرمود: من حقائقى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد. سپس علم اسماء  را همگى به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست مى‏گوئيد اسامى اينها را برشماريد!- فرشتگان عرض كردند: منزهى تو!، ما چيزى جز آنچه به ما تعليم داده‏اى، نمى‏دانيم تو دانا و حكيمى- فرمود اى آدم آنها را از (اسامى و اسرار) اين موجودات آگاه كن، هنگامى كه آنها را آگاه كرد خداوند فرمود: نگفتم من غيب آسمانها و زمين را مى‏دانم، و نيز مى‏دانم آنچه را شما آشكار مى‏كنيد يا پنهان مى‏داشتيد. " ❕در مورد آیات فوق توجه به چند نکته لازم است : ▫️1 _ سخنان فرشتگان در آیات فوق پیرامون خلقت آدم علیه السلام از باب سوال و کشف حقیقت بوده است نه از باب تمرد از امر الهی , چرا که فرشتگان مطیع امر خداوند هستند و نمی توانند تمردی در برابر خداوند داشته باشند , چنانچه که در قرآن در مورد فرشتگان آمده است : " بندگان شايسته او هستند - كه هرگز در سخن بر او پيشى نمى‏گيرند، و به فرمان او عمل مى‏كنند. " " بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ _ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ " (انبیاء 26 _ 27 ) ▫️2 _ در مورد چرایی سخن فرشتگان برخی می نویسند : " آنها فكر مى‏كردند اگر هدف عبوديت و بندگى است كه ما مصداق كامل آن هستيم، همواره غرق در عبادتيم و از همه كس سزاوارتر به خلافت! بى‏خبر از اين كه عبادت آنها با توجه به اين كه شهوت و غضب و خواستهاى گوناگون در وجودشان راه ندارد با عبادت و بندگى اين انسان كه اميال و شهوات او را احاطه كرده و شيطان از هر سو او را وسوسه مى‏كند تفاوت فراوانى دارد، اطاعت و فرمانبردارى اين موجود طوفان زده كجا، و عبادت آن ساحل‏نشينان آرام و سبكبار كجا؟! آنها چه مى‏دانستند كه از نسل اين آدم پيامبرانى همچون محمد و ابراهيم و نوح‏ و موسى و عيسى ع و امامانى همچون ائمه اهل بيت ع و بندگان صالح و شهيدان جانباز و مردان و زنانى كه همه هستى خود را عاشقانه در راه خدا مى‏دهند قدم به عرصه وجود خواهند گذاشت، افرادى كه گاه فقط يك ساعت تفكر آنها برابر با سالها عبادت فرشتگان است ... " " خدا مى‏خواست موجودى بيافريند كه گل سر سبد عالم هستى باشد و شايسته، مقام خلافت الهى و نماينده" الله" در زمين گردد. در حديثى كه از امام صادق ع در تفسير اين آيات آمده نيز به همين معنى اشاره شده است كه فرشتگان بعد از آگاهى از مقام آدم دانستند كه او و فرزندانش سزاوارترند كه خلفاى الهى در زمين و حجتهاى او بر خلق بوده باشند ... ( تفسیرنمونه ج 1 ص 174 ) "وقفوا على عظم منزلتهم عند الله عز ذكره، فعلموا أنهم أحق بأن يكونوا خلقاء في أرضه، و حججه على بريته " 📚کمال الدین ج 1 ص 14 جمله" ما كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ" (آنچه را در درون مكتوم مى‏داشتيد) با توجه به روایات تفسیری , اشاره است که فرشتگان خود را واقعا شايسته‏تر از هر كس براى خلافت الهى در روى زمين مى‏دانستند، گر چه اشاره‏اى به اين مطلب كردند ولى با صراحت آشكار ننمودند . و همینطور اشاره است به آن حالت استكبار ابليس  كه آن روز در صف فرشتگان قرار داشت، و مخاطب به خطاب فرشتگان بود. او در درون خود تصميم داشت كه هرگز در برابر آدم خضوع نكند. " و ما كان يعتقده إبليس من الإباء على آدم إن أمر بطاعته، و إهلاكه إن سلط عليه، و من اعتقادكم أنه لا أحد يأتي بعدكم إلا و أنتم أفضل منه، بل محمد و آله الطيبون أفضل منكم، الذين أنبأكم آدم بأسمائهم " 📚تفسیر منسوب به امام عسکری ص 217 ▫️3 _ به حسب روایات , سخن فرشتگان در مورد فساد و خونریزی در زمین , از این جهت بود که آدم علیه السلام نخستين مخلوق روى زمين نبود، بلكه پيش از او نيز مخلوقات دیگرى بودند كه به نزاع و خونريزى پرداختند . سوء پيشينه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد " " لو لا أنهم قد كانوا رأوا من يفسد فيها و يسفك الدماء " 📚تفسير العياشي، ج‏1، ص: 29 ▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇 ▫️4 _ فرشتگان از سوال نابجا و بدگمانی که در مورد آدم علیه السلام مطرح کرده بودند پشیمان شده و توبه و استغفار و تضرع کردند و خداوند هم توبه آنان را پذیرفت : " ثُمَّ سَأَلُوهُ التَّوْبَةَ فَأَمَرَهُمْ أَنْ يَطُوفُوا بِالضُّرَاحِ وَ هُوَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ وَ مَكَثُوا يَطُوفُونَ بِهِ سَبْعَ سِنِينَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا قَالُوا ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ وَ رَضِيَ عَنْهُم‏ " 📚الکافی ج 4 ص 188 ▫️5 _ در مورد علم اسماء هم که خداوند به آدم علیه السلام تعلیم داد , برخی  می نویسند : " گر چه مفسران در تفسير" علم اسماء" بيانات گوناگونى دارند، ولى مسلم است كه منظور تعليم كلمات و نام‏هاى بدون معنا به آدم نبوده، چرا كه اين افتخارى محسوب نميشده است، بلكه منظور دادن معانى اين اسماء و مفاهيم و مسماهاى آنها بوده است. البته اين آگاهى از علوم مربوط به جهان آفرينش و اسرار و خواص مختلف موجودات عالم هستى، افتخار بزرگى براى آدم بود. در حديثى داريم كه از امام صادق ع پيرامون اين آيه سؤال كردند، فرمود:"الارضين و الجبال و الشعاب و الاوديه ثم نظر الى بساط تحته، فقال و هذا البساط مما علمه‏ " "منظور زمينها، كوه‏ها، دره‏ها و بستر رودخانه‏ها (و خلاصه تمامى موجودات) مى‏باشد، سپس امام ع به فرشى كه زير پايش گسترده بود نظرى افكند فرمود حتى اين فرش هم از امورى بوده كه خدا به آدم تعليم داد " 📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 32   بنا بر اين علم اسماء چيزى شبيه" علم لغات" نبوده است بلكه مربوط به فلسفه و اسرار و كيفيات و خواص آنها بوده است، خداوند اين علم را به آدم تعليم كرد تا بتواند از مواهب مادى و معنوى اين جهان در مسير تكامل خويش بهره گيرد. همچنين استعداد نام‏گذارى اشياء را به او ارزانى داشت تا بتواند اشياء را نام‏گذارى كند و در مورد احتياج با ذكر نام آنها را بخواند تا لازم نباشد عين آن چيز را نشان دهد، و اين خود نعمتى است بزرگ، ما هنگامى به اهميت اين‏ موضوع پى مى‏بريم كه مى‏بينيم بشر امروز هر چه دارد به وسيله كتاب و نوشتن است و همه ذخائر علمى گذشتگان در نوشته‏هاى او جمع است، و اين خود بخاطر نام‏گذارى اشياء و خواص آنها است، و گر نه هيچگاه ممكن نبود علوم گذشتگان به آيندگان منتقل شود. " ( تفسیر نمونه ج 1 ص 176 ) ▫️6 _ از برخی روایات نیز استفاده می شود که علم اسماء تعلیم داده شده به آدم , اشاره به اسامی امامان اهلبیت علیهم السلام نیز می باشد که این اسامی به آدم آموزش داده شد و در ادامه اشباح آن بزرگواران بر فرشتگان عرضه شد و با تعلیم آدم علیه السلام به فرشتگان  , آنان متوجه شدند که آدم و امامانی که از فرزندان او هستند شایسته خلافت خداوند در روی زمین هستند : " عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَّمَ آدَمَ ع أَسْمَاءَ حُجَجِ اللَّهِ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ وَ هُمْ أَرْوَاحٌ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ بِأَنَّكُمْ أَحَقُّ بِالْخِلَافَةِ فِي الْأَرْضِ لِتَسْبِيحِكُمْ وَ تَقْدِيسِكُمْ مِنْ آدَمَ ع قالُوا سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمائِهِمْ وَقَفُوا عَلَى عَظِيمِ مَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ فَعَلِمُوا أَنَّهُمْ أَحَقُّ بِأَنْ يَكُونُوا خُلَفَاءَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ حُجَجَهُ عَلَى بَرِيَّتِهِ " 📚کمال الدین ج 1 ص 14 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir