eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
14030716.mp3
9.84M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و شصت و نهم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
7.75M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و دوم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 خاستگاه مشروعیت احکام قضایی قاضی القضاة و قضات فرودست 🔻 شأن دیگری که برای ولی امر برشمردیم گماردن و نصب یعنی رییس قوه قضاییه است و این در زمانی است که شخص ولی امر به تنهایی توان رسیدگی به همه ی بخش های فرآیند قضا را ندارد. 🔻 این از شؤون ولی امر است یعنی جز او کس دیگری حق نصب رییس را ندارد چرا که مشروعیت تصرفات قاضی القضاة در فرآیند دادرسی و مشروعیت داوری های قضات فرودست همگی بسته به تنفیذ ولی امر است چرا که در زمان برپایی حکومت اسلامی بی تنفیذ ولی امر کسی حتی حق ورود به امر قضا را ندارند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 ششمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی 🔸 با حضور آیت الله ، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذی‌ربط 📅 دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
📸 🔰 استقلال قاضی و قضاوت او بر اساس فتوای خویش 🔻 سیره پیامبر اکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام اینگونه بوده است که هنگام گماردن کسی بر او را به استنباط خویش از قرآن فرا می خواندند و این خود نشان از خودایستایی و استقلال رای قضات در داوری دارد. گرچه این قاعده نیز مانند هر قاعده ی دیگری استثنائاتی دارد و برای نمونه اگر در قلمرو قضا نهی صریحی دارد نهی صریح ایشان همچون حکم حکومتی بر اجتهاد قاضی منصوب مقدم است و قاضی در آن مورد حق داوری بر اساس فتوای خویش را ندارد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030717.mp3
11.28M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتاد 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هفتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اولویت نصب قاضی افضل در عین مشروعیت نصب قاضی مفضول 🔻 امام معصوم که رأی قاضی افضل را ترجیح داده است شیعیان را از رجوع به قاضی مفضول منع یا قاضی مفضول را از داوری نهی نفرموده است و این خود نشان از جواز نصب قاضی مفضول با وجود قاضی افضل دارد. هیچ و نقلی در دست نیست که نصب افضل را برای قضا واجب نماید بلکه ظاهر ادله دلالت دارند که گرچه نصب افضل اولی است ولی نصب مفضول نیز مشروع است. 🔻 این ادعا که اصحاب همگی صاحب رای و فتوی بودند و مفضول ایشان نیز می داد و کسی آنها را از استنباط و رای باز نمی داشت قابل استوانش و اثبات نیست و چه بسا در میان ایشان هم اصحاب مفضول به افضل روی می آوردند کما اینکه خلیفه اول و دوم فراوان در احکام شرعی و قضایی به امیرالمومنین علیه السلام رجوع نموده و پرسش می کردند و رای آن حضرت را می پذیرفتند. از این رو اینکه مفضولین از اصحاب به افتاء پرداخته و ائمه اطهار علیهم السلام ایشان را باز نمی داشتند و ادعای اجماع در این قلمرو شایان پذیرش نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و خانواده ها برگزار می شود: 🔰 محفل اخلاقی و معارفی با حضور آیت الله 📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء ⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
14030717.mp3
9.12M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و سوم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش دلیل عقل در امور شرعی 🔻 برخی از مانند عدالت انفسی و پاره ای دیگر مانند سلامت بینایی و شنوایی جسمی هستند و اگر یکی در عدالت برتر و دیگری در تندرستی فرادست بود بر ولی امر است که به نیروی تدبیر خویش یکی را بر دیگری ترجیح داده و او را برگزیند. کسی که بدنش تاب ساعت های طولانی جلسه ی دادگاه را ندارد گرچه عادل باشد چگونه می تواند بر جایگاه قضا تکیه بزند؟ 🔻 اساسأ در همه ی احکام اگر با مبنی و منطق بدانها درآییم حق آن است که نخست باید به دلیل عقل روی بیاوریم. بزرگان ما نیز هماره هنگامی که در گفتار خویش از اصل اولی دم می زنند مراد ایشان از اصل اولی دلیل عقل است. یعنی با عقل پالیده و بی آلایش به مسأله نظر کنیم. حتی برخی از بزرگان ما بی پرده گفته اند که همواره دلیل نخست در استوانش گزاره های دینی عقل است و تا و سنت و ضرورت دین ورزی با عقل اثبات نشود نمی توان بدان ها استناد نمود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
30.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 گوشه هایی از محفل معارفی و جلسه با حضور آیت الله 💢 تهران، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
🔸 در اجلاسیه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با حضور آیت الله رشاد صورت گرفت: 🔰 تجلیل از هیات حمایت از کرسی ها 💢 در حاشیه اجلاسیه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره از آیت الله برای مدیریت کرسی علوم نقلی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تقدیر به عمل آمد. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/alidoosthemayat 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نصب قاضی مفضول با وجود قاضی فاضل و افضل 🔻 حتی اگر بپذیریم که با وجود افضل گماردن مفضول و فاضل در جایگاه قضا روا نیست ولی گاه اقتضائات آفاقی و پیرامونی ما را بدان وا می دارد چرا که امروزه بسندگی کردن به افضل و خودداری از گماردن فاضل و مفضول در نیاز جامعه را بر نمی آورد و ناچار باید از ایشان نیز بهره برد. از آنجا که این امری عقلایی است در سنجش با رجوع ما به طبیب در می یابیم که با وجود طبیب افضل، اطباء فاضل و مفضول نیز شرعاً حق ورود به امر طبابت دارند و رجوع بیماران به ایشان نیز شرعاً و عقلاً رواست. 🔻 شاید کسی خرده بگیرد که چه فرقی هست میان و قاضی که در مفتی واجب است به افضل و اعلم روی بیاوریم ولی در می توان به مفضول رجوع کرد در پاسخ می توان گفت که ضرورت، ولی امر را بر آن وا می دارد که در کنار افضل مفضول را نیز بر امر قضا بگمارد و به او نیز ولایت قضایی را واسپاری نماید چرا که امروزه اگر جز این باشد نیاز جامعه ی اسلامی به قضا برآورده نمی شود و این نیازی است که در باب تقلید نیست چرا که همه مومنین می توانند از یک که است تقلید کنند ولی همه آنها نمی توانند برای قضا به یک قاضی که افضل است رجوع کنند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 حکم قاضی با واسطه حکم ولی امر است و تبعیت از آن حتی بر مراجع تقلید واجب است 🔻 با نصب و اذن ، آرای قاضی منصوب و ماذون با واسطه حکم ولی امر به شمار می روند چرا که قاضی از قبل ولی امر در جایگاه قضا و حکم نشسته است و تبعیت و التزام از احکام این قاضی مانند بر همگان حتی بر فقهای اعلم از ولی امر بایسته و واجب است و نقض آن بر ایشان روا نیست. یعنی گرچه این قاضی که از قبل ولی امر منصوب یا ماذون است مفضول است ولی چون منصوب ولی امر است همانگونه که در ولی امر اعلمیت شرط نیست و تبعیت از احکام او بر همگان واجب است، احکام قضایی نیز با واسطه و نافذ هستند 🔻 چه افضلیت را شرط برای قاضی بدانیم و چه عدم را مانع برای نصب او بیانگاریم چه بسا که ولی امر به صلاحدید ولایی خویش و با حکم تدبیری خود آن شرط را ندیده انگاشته و یا آن مانع را مرتفع نماید. این صلاحدید می تواند گسترش بلاد اسلامی و فراوانی نفوس و انباشت و کیفری باشد تا آن جا که دیگر قاضی افضل از پس چاره کردن همه ی نزاع بر نیاید. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030721.mp3
16.27M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو یکم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هشتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
◽️آیین معارفه مدير برنامه‌ریزی و ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه 🔸با حضور آیت‌الله رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد؛ ▪️صبح امروز شنبه مورخ ۲۱ مهرماه جاری آیین معارفه آقای به عنوان مدير برنامه‌ریزی و ارزشیابی پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه با حضور ریاست مکرم پژوهشگاه، معاونین، روسای پژوهشکده‌ها، رییس حوزه ریاست و مدیران ارشد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. 🆔 @iictchannel
📸 🔰 غایت نظام های دینی 🔻 گزاره های بینشی متعلق ایمان انسان بوده و کفر و ایمان آدمی به باور یا انکار آنها وابسته است ولی گزاره های علمی اینگونه نیستند. همچنین گزاره های بینشی از غیب ملکوت خبر می دهند و گزاره های دانشی ما را از مشاهدات ملکی آگاه می نمایند. غایت این پنج ، کمال فردی نفس آدمی و تدبیر شؤون زندگی جمعی اوست تا رابطه ی انسان با خدا و خود و خلق و دنیا سامان یابد. 🔻 پنج کلان نظام نخست نظام های محتوایی بوده و چهار کلان ارتباطی پسین یعنی ارتباط انسان با خدا، با خود، با خلق و با دنیا را تدبیر می نمایند. این پنج و آن چهار با هم می آمیزند و با کنش و واکنش ایشان یک رشته میان نظام ها و خرده نظام ها ساخته می شوند و این میان نظام ها و همه ی ساحات و مساحات نیازهای حیات بشری در حوزه های مختلف اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، قضا و غیره را پاسخ می دهند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_irش
📸 🔰 نظامات اسلامی پدیده هایی مرکب اند که فقه تنها بخش کوچکی از آنهاست 🔻 تنها از فقه یا تنها از نظامی که بتوان با آن جامعه را اداره نمود به دست نمی آید بلکه انسان دارای ابعاد گوناگون است و نظامی که بنابر اداره کردن شؤون دنیوی و اخروی او را دارد نیز باید دارای اضلاع و ابعاد گوناگون باشد. سخت ترین آسیب به نظام سازی و نظامات اسلامی آن است که گمان کنیم تنها با فقه می توان یک نظام اسلامی پدید آورد. بی گمان رها کردن عقاید و اخلاق و معنویت و برساختن نظام قضایی اسلام با فقه شدنی نیست. 🔻 از کنار نهادن توحید و اخلاق و معنویت داوری و و کارآمد پدید نمی آید. چنین نظامی نه تنها سودمند نیست بلکه چه بسا زیانبار است مانند دارویی مرکب که برخی از عناصر آن کنار گذاشته شوند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030722.mp3
12.23M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو دوم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه نهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش نهادسازی و سازماندهی در تبلیغ دین 🔻 حضرت یوسف به فرعون می فرماید که برای بازداری از قحطی مرا بر منابع طبیعی مصر حاکم گردان و آن حضرت با ذخیره ی محصولات مصر در هفت سال فراوانی، آذوقه ی مردم مصر را در هفت سال قحط تامین کردند. اینگونه آن حضرت با تدبیر و خویش بدون آنکه صریحاً نامی از خدا و دین بر زبان آورند بذر ایمان را در دلهای ایشان کاشتند و با پایان گرفتن قحطی همه ایمان آوردند. بی گمان این تدبیر شگرف و کار کلان اقتصادی به دست یک نفر ولو پیامبر الهی و بدون برپاکردن یک و الگوها و نهادها و روش های پویا شدنی نبود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030722.mp3
8.84M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و چهارم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هفتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅یکشنبه ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ 🔰 غیظ و غضب؛ امهات رذائل اخلاقی ⁉️ هم و هم داریم که جنبه ریشه ای دارند و امهات فضائل و رذائل هستند و اگر در انسان وجود داشته باشند به تدریج شاخ و برگ هایی به وجود می آورند که مساله غیظ و غضب از این جنس رذائل است! ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقش پیامبر اسلام (ص) در دگرگونی نظام حکمرانی 🔻 در طول تاریخ به دست گرفتن زمان امور یا به شکل قبائلی و یا با قهر و غلبه بوده است. بیعت نیز بیشتر امری پسینی بوده است یعنی پس از چیرگی نظامی یک قبیله و طایفه و فرمانروایی رئیس آن قبیله مردم برای بیعت و اعلام وفاداری به نزد او بار می یافتند. پیامبر اکرم اسلام (ص) در این زمینه یک دگرگونی کلان پدید آورده و نظامات جاهلی را به دگرگون کردند. آن حضرت با برچیدن ساختار قبایلی به جنگ امثال اوس و خزرج پایان داد و ساختاری به نام امت پدید آورد. 🔻 همانگونه که از نامش پیداست به ترک بادیه نشینی و روی آوردن به شهرنشینی اشاره دارد و یکی از عناصر ذاتی آن برپایی نظام ها و نهادهایی برای سامان دادن به زندگی شهری است. به عنوان عناصر دیگر زندگی شهری می توان از قانومندی، آبادسازی و سازمانمندی نام برد. ولی بر وارون نظر مشهور جوهر نه عناصر بالا بلکه یکی دیگر از عناصر شهرنشینی یعنی سبک زندگی است. چرا که عناصر بالا همه در خدمت دگرگون کردن هستند. سیره ی پیامبر اکرم اسلام (ص) نشان می دهد که آن حضرت با به دست گرفتن زمام حکم نظام کهن قبائلی و طائفی را برچیدند و مدنیت را در مدینه بنیان نهادند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ 🔰 انسان ذاتا فطرتمند است! ⁉️ در وجود انسان عناصری وجود دارد که ریشه در فطرت دارد. خداوند متعال انسان را و دارای استعداد شأنیت آفریده است و اگر بخواهیم به لحاظ تعریف منطقی فصل مقوم برای انسان انتخاب کنیم باید بگوییم انسان موجود عبد است! ⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله 📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اسلام و تفکیک قوا 🔻 تقسیم قوای حکومتی به سه قوه نیز از دستاوردهای عقل بشری است و چه بسا روزی بر شمار آنها افزوده شود کما اینکه به نگره ی ما و امنیتی و یا شاید را نیز بتوان بر آنها افزود. یا شاید بتوان برای نیازهای کلان جامعه قوای چندی را برپا ساخت و در درون آن قوا بخشی را برای قانونگذاری، بخشی را برای اجرا و بخش دیگری را برای داوری و قضا در همان حوزه پی ریزی نمود. 🔻 انسان در نهاد خویش در پی آن است که هماره در امور گرانمایه و گرانسنگ از نهادها و روش های سامانمند و سازمانمند بهره ببرد. و نحوه ی وجود آدمی اینگونه اقتضا می کند که امور و شؤون خود را به نحو سامانمند اداره کند و لازمه ی این کشش فطری برپایی سامانه و سازمانی به نام قوه ی قضاییه است. همچنین پیآمد این گرایش فطری آن است که انسان امور خطیر را در یک فرآیند و با سلسله مراتب اداری و سازمانی به انجام برساند. چرا که پاسخ دادن به نیاز کلان جامعه در امر قضا بدون سپری شدن یک فرآیند سنجیده و تصمیم سازی گروهی از نخبگان در یک سلسله مراتب کارآمد اداری شدنی نیست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
13.89M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو سوم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
6.96M
🔊 🔰 جلسه دویست و نود و پنجم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هشتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 امر به معروف و نهی از منکر گونه ای اعمال ولایت است 🔻 در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر تذکر نیست بلکه امر و نهی مرتبه و گونه ای از ولایت است. دارای دو سویه طولی و عرضی است. در سویه ی طولی سلسله مراتبی است که بر فراز آن ولی امر جای دارد. سویه ی دیگر، ولایت عرضی است که رابطه ای دوسویه میان مؤمنین است. 🔻 امر را در لغت طلب فعل به همراه معنی کرده اند ولی در اصطلاح شرعی وجود استعلاء لازم و بایسته نیست و اینگونه نیست که انسان فقط بتواند افراد فرودست تر خود را امر به معروف و یا تهی از منکر نمایند. آمر به معروف و ناهی از منکر باید خود عامل باشد چرا که اگر خود عامل نباشد سخنش فاقد تاثیر خواهد بود و بنا بر نظر مشهور اگر انسان بداند که سخنش در بازداری از منکر ثمری ندارد امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نخواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و خانواده ها برگزار می شود: 🔰 محفل اخلاقی و معارفی با حضور آیت الله 📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء ⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران 🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
14030724.mp3
14.19M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو چهارم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه یازدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir