هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
🔸کلاس درس حضرت حجه الاسلام والمسلمین استاد خرمیان با موضوع قواعد عقلی در قلمرو روایات(۳ جلدی) با اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حکمت دوشنبه ها ساعت ۱۶:۳۰ در شعبه قم موسسه حکمت و فلسفه برگزار خواهد شد.
🔻اساتید و فرهیختگانی که مایل به حضور در این محفل عملی هستند جهت هماهنگی با آی دی زیر با ذکر مشخصات تحصیلی پیام دهند:
@ho_rezaei
ثبت نام در کلاس محدود است و صرفا حضوری می باشد.
هدایت شده از حدیث گرافی ( اِلتجا♡)
🔻امام صادق علیهالسلام:
🔸کسانی اهل نجاتاند که ظهور را نزدیک بدانند و برای تعجیل آن دعا کنند.
🔹... وَ نَجَا الْمُقَرِّبُون...
📚 الغيبة للنعماني، ص۱۹۶.
👈علامه مجلسی در شرح کلمه «مقرِّبون» مینویسد:
الذين يقولون الفرج قريب و يرجون قربه أو يدعون لقربه
یعنی کسانی که میگویند فرج نزدیک است و به نزدیک بودن ظهور امیدوارند یا برای نزدیک شدن ظهور دعا میکنند.
📚بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۳۸.
موید این مطلب، فرمایش مشهور امام عسکری علیهالسلام است که: در دوران غیبت تنها کسانی نجات خواهند یافت که خدا به آنها توفیق دعا برای تعجیل فرج بدهد.
#بلای_غیبت
#دعا_برای_فرج
▫️عضویت در حدیث گرافی (اِلتجا)
@Elteja_Hadith
هدایت شده از آنتی سکولار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کمک امیرالمومنین (ع) به مجاهدان لبنانی!
🎙 خاطره جالب استاد رحیم پور از عملیات تاریخ ساز جهاد اسلامی لبنان علیه مقر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت
⭕️ در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳ در بیروت حمله انتحاری نیروی جهاد اسلامی لبنان به مقر نظامیان آمریکایی و فرانسوی ۲۹۹ کشته بر جای گذاشت.
♨️ ابراهیم عقیل یکی از رهبران ارشد حزب الله لبنان که چند هفته قبل به شهادت رسید یکی از طراحان این عملیات بود.
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 روایت پرواز یک قهرمان
این کلیپ با استفاده از #هوش_مصنوعی تولید شده، که بازنمایی آخرین نبرد قهرمان فلسطینی «شهید #یحیی_سنوار» را از زبان خودش روایت میکند.
🇵🇸 حکایت مردی که تا پای جان در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی ایستاد. قصهای از عشق به سرزمین و فداکاری که به بلندای آزادی طنینانداز شد.
📤زیرنویس و نشر:
انجمن فرهنگی شاخه زیتون
🇵🇸https://t.me/Zeytoon_NGO/452
🔸
@Salehi786
هدایت شده از تبیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 انتشار برای اولینبار؛ شبیهسازی حمله به ایران
🔸جزئیاتی از شرارت اخیر رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و عملکرد موفق پدافند هوایی
@TebyanOnline
هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
💠 ۱۷۶۳امین روز بعد از شهادت #شهید_سلیمانی
♦️ من اسرائیل را میزنم و فکر اینکه چه اتفاقی میافتد هم نخواهم بود...
🔹️من همه جا گفتم اگر اسرائیلیها غلطی بکنند و محلی از ما را بزنند که کسی شهید بشود من حتماً تلاویو را میزنم. حتماً این کار را می کنم. دشمن میداند ما برای این [موضوع] خودمان را هم آماده کردیم. میداند خودمان را برای این تجهیز کردیم، میداند. و تردید نمیکنیم در این کار.
🔸️ما یا نیستیم یا اگر بنا باشد باشیم از عزتمان دفاع میکنیم، این حتمی است. اگر بنا باشد کسی بگوید به من که: نه، زدند تو نزن، من نیستم. حتماً نخواهم ماند. من حتماً درنگ نمیکنم سؤال هم از جایی نمیکنم و میزنم. در فکر اینکه چه اتفاقی میافتد نخواهم بود.
🔹️به هر صورت این عزت نباید در هیچ شرایطی خدشهدار بشود. ما برای تفریح که نیامدیم، ما برای دفاع از این نظام آمدیم. تا وقتی عزت داریم میمانیم اگر روزی بنا شد ما برویم با عزت میرویم.
🔰 سخنرانی خصوصی شهید سلیمانی در جمع فرماندهان یگانهای نیروی قدس در حرم حضرت رقیه، سوریه، اسفند ۱۳۹۷
#تربیت_جهادی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
هدایت شده از وحید یامین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️اجرای گروه سرود نجم الثاقب در محضر رهبر انقلاب
۱۲ آبان ۱۴۰۳
➕️ @yaminpour
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨تشدید احتمال درگیریهای پساانتخاباتی در آمریکا
فضای سیاسی آمریکا دقیقا مانند فضای منتهی به شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۰ که طرفداران ترامپ در اعتراض به نتیجه انتخابات، کنگره را تصرف کردند، به شدت متشنج است.
تیتر رسانههای غربی را که در رسانههای ایران به شدت سانسور شده است، ببینید(برای مشاهده منابع میتوانید روی بخشهای آبی کلیک کنید):
▫️تلگراف: هر کس در انتخابات آمریکا پیروز شود، درگیری داخلی حتمی است.
▫️سی ان ان: دونالد ترامپ در حال زمینهسازی برای تشکیک در نتیجه انتخابات است.
▫️آسوشیتدپرس: رایدهندگان آمریکایی نگران خشونتهای پساانتخاباتی و ابطال نتایج انتخابات هستند.
▫️ان بی سی نیوز: بر اساس گزارش مندرج در بولتن محرمانه اف بی آی و وزارت امنیت داخلی آمریکا، تندروهای خشونتطلب به دنبال ایجاد وحشت و اخلال در جریان انتخابات و مراسم روز تحلیف رئیس جمهور جدید هستند.
▫️واحد اطلاعات اکونومیست(EIU): یکسانی آراء رقبا در نظرسنجیها، تردیدهای انتخاباتی، دوقطبی شدن فضای سیاسی و خشونتهای سیاسی اخیر، همه و همه زمینه را برای یک پایان پرآشوب برای انتخابات ۵ نوامبر آمریکا فراهم کرده است.
@syjrebraily
صالحی - ارتباط کاربران
✨تشدید احتمال درگیریهای پساانتخاباتی در آمریکا فضای سیاسی آمریکا دقیقا مانند فضای منتهی به شورش ۶
.
لذا الان (در فتنه داخلی آمریکا) بهترین وقت برای زدن ناوهای آمریکایی در منطقه هست، توسط ایران، به تلافی همکاریشان با حمله اسرائیل علیه ایران
هدایت شده از کانال خبری فتح
#فوری
🚨 وال استریت ژورنال : ایران به کشورهای منطقه طی یک پیام دیپلماتیک و رسمی اطلاع داده است که قصد دارد یک حمله «قوی و پیچیده» علیه اسرائیل انجام دهد که شامل کلاهکهای قدرتمندتر و سایر سلاحها میشود.
ايران همچنین اعلام کرد که ارتش نیز در حملات مشارکت خواهد داشت.
📡 @news_fath
هدایت شده از کانال خبری فتح
🚨خروج ناگهانی ناو هواپیمابر آمریکا از دریای عمان
به احتمال زیاد آمریکا برای یک عملیات سریع و پیشدستانه آماده میشود. امیدواریم ایران ضربه اول رو بزند
📡 @news_fath
هدایت شده از کانال خبری فتح
#فوری
🚨رسانه های غربی :
گزارش شده است که حریم هوایی ایران امشب ساعت 2:30 بامداد به وقت محلی ایران (EST: 6:00 PM / PST: 15:00) بنا به درخواست ارتش ایران بسته خواهد شد و این بسته شدن تا روز شنبه ساعت 15 ادامه خواهد داشت. 6:30 عصر (EST: 11:00 صبح / PST: 8:00 صبح).
📡 @news_fath
کتاب انسان در عرف عرفان - علامه حسن زاده آملی .pdf
13.9M
🔸 کتاب انسان در عرف عرفان
🔻 اثر علامه حسن زاده آملی (رحمة الله علیه)
#PDF
🔖نشر سروش، چاپ پانزدهم، ١٣٩٨
📌دریافتشده از سایت علامه
🌐 najmeddinamoli.ir/رساله-انسان-در-عرف-عرفان-علامه-حسن-زاده
🔹
🔻مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی (ره) در این اثر خود که موضوع آن «انسان در عُرف عرفان از دیدگاه قرآن کریم و احادیث» است، پس از بیان تعریف انسان در فصل اول، و توضیح مراد خود از عرفان در فصل دوم،
سپس در فصل سوم «۲۳ واقعه» از سلوک عملی را که خودشان تجربه کردهاند شرح میدهند، و آنگاه در فصل چهارم به بیان «۴۷ اصل سلوک معرفت نفسی و عرفانی» که از آن تجربیاتِ عملی استنباط کردهاند میپردازند.
🔻این کتاب به لحاظ در برداشتن هر دو جنبهی نقل تجارب سلوک عملی و تبیین حقایق علمی آنها مورد استقبال علاقه مندان به مباحث عرفانی قرار گرفته است.
🔹
#عرفان
#سلوکی
#معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده
🔸
@Salehi786
@Salehy
بسم الله
#حدیث
🔸حقیقت «نــــورِ #سوره_قدر»
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/300440
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۲۸۰
https://hadith.inoor.ir/hadith/234452
نشانی: بحار الأنوار، ج ۲۵، ص ۵۱
+ نقل مختصر در كافی، ج۱، ص۵۳۳
https://hadith.inoor.ir/hadith/105297
🔹
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام صادق (علیه السلام) >امام جواد (علیه السلام)
🔹حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ حَرِيشٍ
🔻عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ:
⚡سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (علیه السلام) رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ عَنْ سُورَةِ «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ»؟
🔻فَقَالَ وَيْلَكَ سَأَلْتَ عَنْ عَظِيمٍ
⚡إِيَّاكَ وَ اَلسُّؤَالَ عَنْ مِثْلِ هَذَا
🔻فَقَامَ اَلرَّجُلُ.
🔻قَالَ (حسن بن عباس): فَأَتَيْتُهُ يَوْماً فَأَقْبَلْتُ عَلَيْهِ فَسَأَلْتُهُ؟
🔻فَقَالَ: «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» نُورٌ عِنْدَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ لاَ يُرِيدُونَ حَاجَةً مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ لاَ مِنَ اَلْأَرْضِ إِلاَّ ذَكَرُوهَا لِذَلِكَ اَلنُّورِ فَأَتَاهُمْ بِهَا
⚡فَإِنَّ مِمَّا ذَكَرَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام) مِنَ اَلْحَوَائِجِ أَنَّهُ قَالَ لِأَبِي بَكْرٍ يَوْماً «وَ لاٰ تَحْسَبَنَّ اَلَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ أَمْوٰاتاً بَلْ أَحْيٰاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ»،
⚡فَاشْهَدْ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَاتَ شَهِيداً، فَإِيَّاكَ أَنْ تَقُولَ إِنَّهُ مَيِّتٌ وَ اَللَّهِ لَيَأْتِيَنَّكَ، فَاتَّقِ الله (فَأَيقِن) إِذَا جَاءَكَ، [فَإِنَّ] اَلشَّيْطَانُ غَيرَ مُتَمَثِّلٍ بِهِ (غَيرُ مُتَخَيِّلٍ بِهِ).
🔻فَعَجِبَ (فَبَعَثَ) بِهِ أَبُوبَكرٍ، فَقَالَ: إِنْ جَاءَنِي وَ اَللَّهِ أَطَعْتُهُ وَ خَرَجْتُ مِمَّا أَنَا فِيهِ
🔻قَالَ فَذَكَرَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) لِذَلِكَ اَلنُّورِ فَعَرَجَ إِلَى أَرْوَاحَ اَلنَّبِيِّينَ فَإِذَا مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) قَدْ أُلْبِسَ وَجْهَهُ ذَلِكَ اَلنُّورُ، وَ أَتَى وَ هُوَ يَقُولُ:
⚡يَا أَبَابَكْرٍ آمِنْ بِـعَلِيٍّ (علیه السلام) وَ بِأَحَدَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِهِ إِنَّهُمْ مِثْلِي إِلاَّ اَلنُّبُوَّةَ وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ بِرَدِّ مَا فِي يَدَيْكَ إِلَيْهِمْ، فَإِنَّهُ لاَ حَقَّ لَكَ فِيهِ
🔻قَالَ ثُمَّ ذَهَبَ فَلَمْ يُرَ
🔻فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ أَجْمَعُ اَلنَّاسَ فَأَخْطُبُهُمْ بِمَا رَأَيْتُ وَ أَبْرَأُ إِلَى اَللَّهِ مِمَّا أَنَا فِيهِ إِلَيْكَ يَا عَلِيُّ عَلَى أَنْ تُؤْمِنَنِي
🔻قَالَ مَا أَنْتَ بِفَاعِلٍ وَ لَوْ لاَ أَنَّكَ تَنْسَى مَا رَأَيْتَ لَفَعَلْتَ
🔻قَالَ فَانْطَلَقَ أَبُو بَكْرٍ إِلَى عُمَرَ،
🔻وَ رَجَعَ نُورُ «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» إِلَى عَلِيٍّ (علیه السلام) فَقَالَ لَهُ: قَدِ اِجْتَمَعَ أَبُو بَكْرٍ مَعَ عُمَرَ
🔻فَقُلْتُ: أَ وَ عَلِمَ اَلنُّورُ؟
🔻قَالَ: إِنَّ لَهُ لِسَاناً نَاطِقاً وَ بَصَراً نَاقِداً يَتَجَسَّسُ اَلْأَخْبَارَ لِلْأَوْصِيَاءِ (علیهم السلام) وَ يَسْتَمِعُ اَلْأَسْرَارَ وَ يَأْتِيهِمْ بِتَفْسِيرِ كُلِّ أَمْرٍ يَكْتَتِمُ بِهِ أَعْدَاؤُهُمْ
🔻فَلَمَّا أَخْبَرَ أَبُو بَكْرٍ اَلْخَبَرَ عُمَرَ
🔻قَالَ سَحَرَكَ وَ إِنَّهَا لَفِي بَنِي هَاشِمٍ لَقَدِيمَةٌ
🔻قَالَ ثُمَّ قَامَا يُخْبِرَانِ اَلنَّاسَ فَمَا دَرَيَا مَا يَقُولاَنِ
🔻قُلْتُ لِمَا ذَا؟
🔻قَالَ لِأَنَّهُمَا قَدْ نَسِيَاهُ
🔻وَ جَاءَ اَلنُّورُ فَأَخْبَرَ عَلِيّاً (علیه السلام) خَبَرَهُمَا،
⚡فَقَالَ : بُعداً لَهُمَا «كَمٰا بَعِدَتْ ثَمُودُ» (هود، ۹۵).
🔹
✅ ترجمه حدیث
🔸
🔻نقل مشابه دیگر از نـور سوره قدر👇
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/235236
بحار الأنوار، ج ۲۶، ص ۱۳۵؛ نقل از بصائرالدرجات، ص۴۴٢
امام صادق (علیه السلام)
🔻قَالَ أَبُو عَبْدِالله (علیه السلام) :
⚡«إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» نُورٌ كَهَيْئَةِ اَلْعَيْنِ عَلَى رَأْسِ اَلنَّبِيِّ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ لاَ يُرِيدُ أَحَدٌ مِنَّا عِلْمَ أَمْرٍ مِنْ أَمْرِ اَلْأَرْضِ أَوْ مِنْ أَمْرِ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْحُجُبِ اَلَّتِي بَيْنَ اَللَّهِ وَ بَيْنَ اَلْعَرْشِ إِلاَّ رُفِعَ طَرْفُهُ إِلَى ذَلِكَ اَلنُّورِ فَرَأَى تَفْسِيرَ اَلَّذِي أَرَادَ فِيهِ مَكْتُوباً.
🔹
🔻امام صادق (علیه السلام):
⚡سوره «إنّا أنزلناه» نوری است به صورت چشم بالای سر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اوصیاء (علیهم السلام). هیچ کدام از ما دانستن چیزی را از مسائل زمین یا آسمان تا حجابهای بین خدا و عرش، را اراده نمیکند، مگر اینکه از یک طرف آن نور بلند میشود و تفسیر مطلبی را که میخواست، در آن مکتوب شده مییابد.
🔸
🔖 نقل دیگر از همین اعجاز مولا
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔖 نــور سوره قدر (متن عربی حدیث)
🔸
✅ ترجمه #حدیث:
🔻احمد بن اسحاق، نقل میکند از حسن بن عباس بن حریش، از حضرت جواد (عليه السلام) که فرمودند:
⚡شخصى از خويشاوندان امام صادق (عليه السلام) از آن جناب راجع بسوره «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ» پرسيد؟
🔻حضرت صادق (علیه السلام) فرمود:
⚡ سؤال بسیار بزرگى كردى! بر حذر باش، از اینچنین سؤالهای بزرگی!
⚡سپس آن مرد از نزد حضرت صادق (ع) بلندشد و رفت.
🔻حسن بن عباس بن حریش میگوید: من (مجددا) روز دیگری به خدمت امام جواد (علیه السلام) رسيدم و همان سؤال را كردم (در مورد سوره قدر)؟
🔻 حضرت جواد الائمه (علیه السلام) فرمودند:
⚡حقیقت سوره «إِنَّا أَنزَلناه» نــوری است در نزد انبیاء الهی و اوصیاء الهی، که ایشان هر امر و حاجتی در آسمان یا زمین داشته باشند نزد آن «نـــورِ سوره قدر» یاد میکنند و میخواهند، و او آن حاجت را برای ایشان میآورد.
🔻از جمله حوائجی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) نزد این «نـــورِ سوره قدر» خواستند، آن بود که: روزی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به ابوبکر فرمودند:
⚡ «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِم» (آل عمران، ۱۶۹)
{هرگز کسانی را که در راه خدا شهید شده اند، مرده مپندارید! بلکه آنها زنده اند نزد پروردگارشان}.
🔻همانا من گواهی میدهم که رسول الله (صلی الله علیه و آله) با شهادت از دنیا رفتند، پس مبادا بگویی: ایشان مرده اند!
🔻و به خدا قسم من ایشان را برای تو حاضر میکنم. پس از خدا بترس و یقین داشته باش که خودشان را میبینی، چراکه شیطان نمیتواند به شکل و صورت ایشان متمثّل شود.
🔻ابوبکر از این سخن تعجب کرد و گفت: به خدا قسم اگر پیامبر را حاضر کنی، از او اطاعت میکنم و از این جایگاه (خلافت) که در آن قرارگرفتهام دست برمیدارم.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) به آن «نـــورِ سوره قدر» دستور دادند؛ او به جانب ارواح پیامبران بالا رفت، ناگاه حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) نزد ایشان حاضر شدند، در حالی که صورتشان غرق در همان نـــور بود، و آمدند و فرمودند:
⚡ ای ابابکر! به علی (عليه السلام) و یازده فرزندش ایمان بیاور! آنها جز در نبوت، همانند مناند. و با برگرداندن خلافت بهسوی ایشان، از آنچه (غاصبانه) در اختیار گرفتهای نزد خدا توبه کن، که تو را حقی در آن مقام نیست.
⚡سپس حضرت رفتند و دیگر دیده نشدند.
🔻ابوبکر گفت: ای علی! مردم را جمع میکنم تا با آنها در مورد آن چه دیدهام صحبت کنم و در حضور مردم تبری بجویم بسوی خداوند از این غصب جایگاهی که انجام دادهام، مشروط بر این که ای علی، تو به من امان بدهی.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند:
⚡ هرچند تو چنین کاری نمیکنی، ولی اگر آنچه را که دیدی فراموش نکنی، کاری خواهی کرد و خود را تبرئه میکنی و خلافت را بر میگردانی (و من هم به تو امان خواهم داد).
🔻ابوبکر پیش عمر رفت، و «نـــورِ سوره قدر» پیش علی (علیه السلام) آمد و به ایشان گفت: ابو بکر پیش عمر رفته است.
🔻حسن بن عباس میگوید: به امام جواد (ع) عرض کردم:
⚡ مگر آن نـور، حقایق را میداند؟
🔻حضرت جواد (علیه السلام) فرمودند:
⚡(بله) آن «نـــورِ سوره قدر» دارای زبانی گویا و چشمی نافذ و بیناست؛ حقایق و خبرها را برای اوصیاء الهی کشف میکند، و اسرار را میشنود، و تمام نقشههای پنهان دشمنان را فاش میکند، و تفسیر هر امری را که ائمه (ع) بخواهند برای ایشان میآورد.
🔹
🔻پس وقتی ابوبکر جریانش با امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را به عمر خبر داد، عمر گفت: او سحرت کرده، که سحر در میان بنی هاشم از قدیم بوده است. بعد هر دو از جای برخاستند که به مردم خبر دهند، ولی نمیدانستند چه بگویند.
🔻پرسیدم: چرا؟
🔻حضرت فرمودند: زیرا که فراموش کرده بودند.
⚡آن «نـــورِ سوره قدر» هم نزد مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) آمد و جریان آن دو را برای ایشان نقل کرد.
ایشان هم فرمودند: آن دو از رحمت خدا دور باشند، «چنانچه قوم ثمود دور شد!».
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 کرامت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در اثبات ولایتشان بر ابوبکر و مجاب کردن او
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/291218
شناسه حدیث : ۲۹۱۲۱۸
نشانی : الإختصاص ج ۱، ص ۲۷۲
سَعْدٌ قَالَ حَدَّثَنَا عَبَّادُ بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِيهِ سُلَيْمَانَ عَنْ عُثَيْمِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ اَلدُّهْنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
🔻 دَخَلَ أَبُو بَكْرٍ عَلَى عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَقَالَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لَمْ يُحْدِثْ إِلَيْنَا فِي أَمْرِكَ حَدَثاً بَعْدَ يَوْمِ اَلْوَلاَيَةِ وَ أَنَا أَشْهَدُ أَنَّكَ مَوْلاَيَ مُقِرٌّ لَكَ بِذَلِكَ وَ قَدْ سَلَّمْتُ عَلَيْكَ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) بِإِمْرَةِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أَخْبَرَنَا رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَنَّكَ وَصِيُّهُ وَ وَارِثُهُ وَ خَلِيفَتُهُ فِي أَهْلِهِ وَ نِسَائِهِ وَ لَمْ يَحُلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ ذَلِكَ وَ صَارَ مِيرَاثُ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) إِلَيْكَ وَ أَمْرُ نِسَائِهِ،
وَ لَمْ يُخْبِرْنَا بِأَنَّكَ خَلِيفَتُهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ لاَ جَرَمَ لَنَا فِي ذَلِكَ فِيمَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَكَ وَ لاَ ذَنْبَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
🔻 فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنْ أَرَيْتُكَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى يُخْبِرَكَ بِأَنِّي أَوْلَى بِالْمَجْلِسِ اَلَّذِي أَنْتَ فِيهِ وَ أَنَّكَ إِنْ لَمْ تَنَحَّ عَنْهُ كَفَرْتَ فَمَا تَقُولُ؟
فَقَالَ إِنْ رَأَيْتُ رَسُولَ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) حَتَّى يُخْبِرَنِي بِبَعْضِ هَذَا اِكْتَفَيْتُ بِهِ.
قَالَ فَوَافِنِي إِذَا صَلَّيْتَ اَلْمَغْرِبَ قَالَ فَرَجَعَ بَعْدَ اَلْمَغْرِبِ فَأَخَذَ بِيَدِهِ وَ أَخْرَجَهُ إِلَى مَسْجِدِ قُبَا فَإِذَا رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) جَالِسٌ فِي اَلْقِبْلَةِ فَقَالَ:
⚡ يَا عَتِيقُ وَثَبْتَ عَلَى عَلِيٍّ وَ جَلَسْتَ مَجْلِسَ اَلنُّبُوَّةِ وَ قَدْ تَقَدَّمْتَ إِلَيْكَ فِي ذَلِكَ فَانْزِعْ هَذَا اَلسِّرْبَالَ اَلَّذِي تَسَرْبَلْتَهُ فَخَلِّهِ لِعَلِيٍّ وَ إِلاَّ فَمَوْعِدُكَ اَلنَّارُ
⚡ قَالَ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِهِ فَأَخْرَجَهُ فَقَامَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَنْهُمَا وَ اِنْطَلَقَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى سَلْمَانَ فَقَالَ لَهُ :
يَا سَلْمَانُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّهُ كَانَ مِنَ اَلْأَمْرِ كَذَا وَ كَذَا
فَقَالَ سَلْمَانُ لَيَشْهَرَنَّ بِكَ وَ لَيُبْدِيَنَّهُ إِلَى صَاحِبِهِ وَ لَيُخْبِرَنَّهُ بِالْخَبَرِ
🔻فَضَحِكَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ قَالَ أَمَا إِنْ يُخْبِرْ صَاحِبَهُ فَسَيَفْعَلُ ثُمَّ لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يَذْكُرَانِهِ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ، هُمَا أَنْظَرُ لِأَنْفُسِهِمَا مِنْ ذَلِكَ
⚡ فَلَقِيَ أَبُو بَكْرٍ عُمَرَ فَقَالَ إِنَّ عَلِيّاً أَتَى كَذَا وَ كَذَا وَ صَنَعَ كَذَا وَ كَذَا وَ قَالَ لِرَسُولِ اَللَّهِ كَذَا وَ كَذَا
🔻 فَقَالَ لَهُ عُمَرُ وَيْلَكَ مَا أَقَلَّ عَقْلَكَ فَوَ اَللَّهِ مَا أَنْتَ فِيهِ اَلسَّاعَةَ إِلاَّ مِنْ بَعْضِ سِحْرِ اِبْنِ أَبِي كَبْشَةَ قَدْ نَسِيتَ سِحْرَ بَنِي هَاشِمٍ وَ مِنْ أَيْنَ يَرْجِعُ مُحَمَّدٌ، وَ لاَ يَرْجِعُ مَنْ مَاتَ إِنَّ مَا أَنْتَ فِيهِ أَعْظَمُ مِنْ سِحْرِ بَنِي هَاشِمٍ فَتَقَلَّدْ هَذَا اَلسِّرْبَالَ وَ مُرَّ فِيهِ .
(الاختصاص: ۲۷۲ – ۲۷۳، و بصائر الدرجات: ۲۹۸ – ۲۹۹، حدیث ۱۴)
🔸
✅ ترجمه حدیث
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔸 کرامت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در اثبات ولایتشان بر ابوبکر و مجاب کردن او
(متن عربی حدیث)
🔸
✅ ترجمه #حدیث :
🔻از معاویه دهنی نقل است:
⚡ ابوبکر بر علی (علیه السلام) وارد شد و به او گفت: رسول خدا در خصوص تو، پس از روز ولایت چیزی نگفت، و من شهادت میدهم که تو مولای من هستی و به آن اذعان دارم، و در زمان رسول الله بر تو به عنوان امیرالمؤمنین درود فرستادم، و رسول خدا به ما گفت که تو فقط وصی و وارث و جانشینش بر امور اهل و همسران او هستی، و بین تو و آن امور، مانعی باقی نگذاشت، پس میراث پیامبر و امر همسرانش به تو محوّل شد،
ولی به ما نگفت که پس از او، تو خلیفه او (بر امتشان) هستی، لذا در خصوص آنچه بین ما و تو است، گناهی بر ما نیست، و گناهی میان ما و تو و خداوند وجود ندارد.
علی علیه السلام فرمود: اگر رسول الله را به تو نشان دهم که به تو بگوید که «من نسبت به آنچه که در دست گرفتی، از تو و غیر تو سزاوارترم، و اگر از آنچه در دست گرفتی، منصرف نشوی کافر خواهی بود»، نظرت چیست؟
ابوبکر گفت: اگر رسول الله را ببینم که برخی از این سخنان را برایم بگوید، برایم کافی است.
حضرت فرمود: پس هرگاه نماز مغرب را خواندی، پیش من بیا.
پس بعد از نماز مغرب نزد او آمد، و او را به مسجد قبا برد. ناگهان (دیدند) رسول الله رو به قبله نشسته بود، و فرمود: ای پیرمرد، به علی حمله کردی و بر مجلس نبوت نشستی، و در این باره با تو صحبت کرده بودم! پس این جامه ای که بر تن کرده ای را درآور و آن را به علی بسپار، و گرنه میعادگاه تو آتش جهنم است.
سپس علی علیه السلام دستان او را گرفت و او را از آنجا بیرون برد، و پیامبر برخاست و از میان آنها رفت.
پس امیرالمؤمنین علیه السلام به سوی سلمان رفت و فرمود: ای سلمان، بدان که این داستان اتفاق افتاد، سلمان گفت: حتما تو را برسر زبانها میاندازد و نزد دوستش میرود و او را از خبر آگاه میکند.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) خندید و فرمود: در خصوص باخبر ساختن دوستش، این کار را میکند، ولی به خدا سوگند، تا روز قیامت خبر را به کسی نخواهند گفت، آنها بیش از این هوای خود را دارند.
پس ابوبکر عمر را دید و به او گفت: علی این امر را به من نشان داد و این گونه با من عمل کرد. عمر گفت: وای بر تو، چقدر کم خرد هستی؟ به خدا سوگند، آنچه تو اکنون تحت تاثیر آن هستی، چیزی نیست مگر برخی از جادوهای فرزند ابی کبشه! مگر جادوی بنی هاشم را فراموش کردی؟ چگونه محمد باز میگردد در حالیکه آن کس که مرد، دیگر برنمیگردد؟ آنچه تو تحت تاثیر آن هستی، از سحر بنی هاشم هم بالاتر است، پس جامه خلافت را بر تن کن و کارت را ادامه بده.
(علیهما لعائن الله)
🔸
@Salehi786
سلام
قابل توجه دوستان اهل قم👇اهتمام داشته باشن در مراسم شرکت کنن، هم توزیع کنن در گروههای طلبگی و مردمی، که در جهت تقدیر فعالیت قرآنی و در جهت تقویت فرهنگ مقاومت است، آنهم در چهلم سید مقاومت (علیه الرحمة)
هدایت شده از استاد عابدینی
#اعلان | آیین رونمایی از تازه ترین اثر استاد عابدینی
📚 کتاب #ربیون_مقاومت
و اولین شماره نشریه معارفی تمحیص به پاسداشت برگزاری ۱۰۰۰ جلسه شرح تفسیر المیزان
🔖 با حضور حجتالاسلام و المسلمین ملکی (قائم مقام مدیر حوزه علمیه قم)
و نمایندگانی از گروههای محور مقاومت
📆 چهارشنبه، ۱۶ آبان ساعت ۱۱ صبح
📍قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۱، دارالقرآن علامه طباطبایی (ره)
#برادران | #خواهران
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از 🌷محمدحسین صالحی
809.7K
توضیحاتی مهم در مورد جلسه فردا، در پاسداشت ١۰۰۰ جلسه شرح تفسیر المیزان
بسم الله
#حدیث
🔸 جریان ولادت امام زمان (علیه السلام) از زبان جناب حکیمه خاتون خواهر امام هادی (علیه السلام)
(ترجمه حدیث)
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/357258
کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۴۲۶
https://hadith.inoor.ir/hadith/250584
بحار الأنوار، ج ۵۱، ص ۱۱
امام هادی (علیه السلام) >امام حسن عسکری (علیه السلام) >امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)
▫️١
حدّثنا الحسین بن احمد بن ادریس (رضی الله عنه)، قال حدثنا أبی، قال حدثنا محمد بن اسماعیل، قال حدثنی محمد بن ابراهیم الکوفی، قال حَدَّثَنَا محمدُ بنُ عبد اللهِ المُطَهَّرِيّ (اَلطُّهَوی) قال:
🔻قَصَدْتُ حَكِيمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بَعْدَ مُضِيِّ أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَسْأَلُهَا عَنِ اَلْحُجَّةِ وَ مَا قَدِ اِخْتَلَفَ فِيهِ اَلنَّاسُ مِنَ اَلْحَيْرَةِ اَلَّتِي هُمْ فِيهَا
فَقَالَتْ لِي:
اِجْلِسْ،
فَجَلَسْتُ ثُمَّ قَالَتْ:
يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ يُخْلِي اَلْأَرْضَ مِنْ حُجَّةٍ نَاطِقَةٍ أَوْ صَامِتَةٍ وَ لَمْ يَجْعَلْهَا فِي أَخَوَيْنِ بَعْدَ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ تَفْضِيلاً لِلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ تَنْزِيهاً لَهُمَا أَنْ يَكُونَ فِي اَلْأَرْضِ عَدِيلُهُمَا إِلاَّ أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَصَّ وُلْدَ اَلْحُسَيْنِ بِالْفَضْلِ عَلَى وُلْدِ اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَمَا خَصَّ وُلْدَ هَارُونَ عَلَى وُلْدِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ،
وَ إِنْ كَانَ مُوسَى حُجَّةً عَلَى هَارُونَ وَ اَلْفَضْلُ لِوُلْدِهِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ،
وَ لاَ بُدَّ لِلْأُمَّةِ مِنْ حَيْرَةٍ يَرْتَابُ فِيهَا اَلْمُبْطِلُونَ وَ يَخْلُصُ فِيهَا اَلْمُحِقُّونَ كَيْ لاَ يَكُونَ لِلْخَلْقِ عَلَى اَللَّهِ حُجَّةٌ وَ إِنَّ اَلْحَيْرَةَ لاَ بُدَّ وَاقِعَةٌ بَعْدَ مُضِيِّ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
فَقُلْتُ يَا مَوْلاَتِي هَلْ كَانَ لِلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَلَدٌ؟
فَتَبَسَّمَتْ، ثُمَّ قَالَتْ إِذَا لَمْ يَكُنْ لِلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَقِبٌ فَمَنِ اَلْحُجَّةُ مِنْ بَعْدِهِ وَ قَدْ أَخْبَرْتُكَ أَنَّهُ لاَ إِمَامَةَ لِأَخَوَيْنِ بَعْدَ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ
فَقُلْتُ يَا سَيِّدَتِي حَدِّثِينِي بِوِلاَدَةِ مَوْلاَيَ وَ غَيْبَتِهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ؟
قَالَتْ نَعَمْ، كَانَتْ لِي جَارِيَةٌ يُقَالُ لَهَا نَرْجِسُ فَزَارَنِي اِبْنُ أَخِي فَأَقْبَلَ يَحْدِقُ اَلنَّظَرَ إِلَيْهَا فَقُلْتُ لَهُ يَا سَيِّدِي لَعَلَّكَ هَوِيتَهَا فَأُرْسِلُهَا إِلَيْكَ فَقَالَ لَهَا لاَ يَا عَمَّةِ وَ لَكِنِّي أَتَعَجَّبُ مِنْهَا فَقُلْتُ وَ مَا أَعْجَبَكَ مِنْهَا فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ سَيَخْرُجُ مِنْهَا وَلَدٌ كَرِيمٌ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِي يَمْلَأُ اَللَّهُ بِهِ اَلْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً
فَقُلْتُ فَأُرْسِلُهَا إِلَيْكَ يَا سَيِّدِي
فَقَالَ اِسْتَأْذِنِي فِي ذَلِكَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ
قَالَتْ فَلَبِسْتُ ثِيَابِي وَ أَتَيْتُ مَنْزِلَ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَسَلَّمْتُ وَ جَلَسْتُ فَبَدَأَنِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَالَ يَا حَكِيمَةُ اِبْعَثِي نَرْجِسَ إِلَى اِبْنِي أَبِي مُحَمَّدٍ
قَالَتْ فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي عَلَى هَذَا قَصَدْتُكَ عَلَى أَنْ أَسْتَأْذِنَكَ فِي ذَلِكَ
فَقَالَ لِي يَا مُبَارَكَةُ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ أَنْ يُشْرِكَكِ فِي اَلْأَجْرِ وَ يَجْعَلَ لَكِ فِي اَلْخَيْرِ نَصِيباً
قَالَتْ حَكِيمَةُ فَلَمْ أَلْبَثْ أَنْ رَجَعْتُ إِلَى مَنْزِلِي وَ زَيَّنْتُهَا وَ وَهَبْتُهَا لِأَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ جَمَعْتُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا فِي مَنْزِلِي فَأَقَامَ عِنْدِي أَيَّاماً ثُمَّ مَضَى إِلَى وَالِدِهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وَجَّهْتُ بِهَا مَعَهُ
قَالَتْ حَكِيمَةُ:
فَمَضَى أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ جَلَسَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَكَانَ وَالِدِهِ وَ كُنْتُ أَزُورُهُ كَمَا كُنْتُ أَزُورُ وَالِدَهُ فَجَاءَتْنِي نَرْجِسُ يَوْماً تَخْلَعُ خُفِّي، فَقَالَتْ يَا مَوْلاَتِي نَاوِلِينِي خُفَّكِ
فَقُلْتُ بَلْ أَنْتِ سَيِّدَتِي وَ مَوْلاَتِي وَ اَللَّهِ لاَ أَدْفَعُ إِلَيْكِ خُفِّي لِتَخْلَعِيهِ وَ لاَ لِتَخْدُمِينِي بَلْ أَنَا أَخْدُمُكِ عَلَى بَصَرِي
فَسَمِعَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ذَلِكَ فَقَالَ جَزَاكِ اَللَّهُ يَا عَمَّةِ خَيْراً
فَجَلَسْتُ عِنْدَهُ إِلَى وَقْتِ غُرُوبِ اَلشَّمْسِ فَصِحْتُ بِالْجَارِيَةِ وَ قُلْتُ نَاوِلِينِي ثِيَابِي لِأَنْصَرِفَ
▫️٢
فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ يَا عَمَّتَا بِيتِيَ اَللَّيْلَةَ عِنْدَنَا فَإِنَّهُ سَيُولَدُ اَللَّيْلَةَ اَلْمَوْلُودُ اَلْكَرِيمُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِي يُحْيِي اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ اَلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهٰا
فَقُلْتُ مِمَّنْ يَا سَيِّدِي وَ لَسْتُ أَرَى بِنَرْجِسَ شَيْئاً مِنْ أَثَرِ اَلْحَبَلِ
فَقَالَ مِنْ نَرْجِسَ لاَ مِنْ غَيْرِهَا
قَالَتْ فَوَثَبْتُ إِلَيْهَا فَقَلَبْتُهَا ظَهْراً لِبَطْنٍ فَلَمْ أَرَ بِهَا أَثَرَ حَبَلٍ فَعُدْتُ إِلَيْهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَأَخْبَرْتُهُ بِمَا فَعَلْتُ
فَتَبَسَّمَ ثُمَّ قَالَ لِي إِذَا كَانَ وَقْتُ اَلْفَجْرِ يَظْهَرُ لَكِ بِهَا اَلْحَبَلُ لِأَنَّ مَثَلَهَا مَثَلُ أُمِّ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَمْ يَظْهَرْ بِهَا اَلْحَبَلُ وَ لَمْ يَعْلَمْ بِهَا أَحَدٌ إِلَى وَقْتِ وِلاَدَتِهَا لِأَنَّ فِرْعَوْنَ كَانَ يَشُقُّ بُطُونَ اَلْحُبَالَي فِي طَلَبِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هَذَا نَظِيرُ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ
قَالَتْ حَكِيمَةُ فَعُدْتُ إِلَيْهَا فَأَخْبَرْتُهَا بِمَا قَالَ وَ سَأَلْتُهَا عَنْ حَالِهَا فَقَالَتْ يَا مَوْلاَتِي مَا أَرَى بِي شَيْئاً مِنْ هَذَا
قَالَتْ حَكِيمَةُ فَلَمْ أَزَلْ أَرْقُبُهَا إِلَى وَقْتِ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ وَ هِيَ نَائِمَةٌ بَيْنَ يَدَيَّ لاَ تَقْلِبُ جَنْباً إِلَى جَنْبٍ حَتَّى إِذَا كَانَ آخِرُ اَللَّيْلِ وَقْتُ طُلُوعِ اَلْفَجْرِ وَثَبَتْ فَزِعَةً فَضَمَمْتُهَا إِلَى صَدْرِي وَ سَمَّيْتُ عَلَيْهَا،
فَصَاحَ إِلَيَّ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَالَ: اِقْرَئِي عَلَيْهَا إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ
فَأَقْبَلْتُ أَقْرَأُ عَلَيْهَا وَ قُلْتُ لَهَا مَا حَالُكِ؟
قَالَتْ ظَهَرَ بِيَ اَلْأَمْرُ اَلَّذِي أَخْبَرَكِ بِهِ مَوْلاَيَ فَأَقْبَلْتُ أَقْرَأُ عَلَيْهَا كَمَا أَمَرَنِي، فَأَجَابَنِي اَلْجَنِينُ مِنْ بَطْنِهَا يَقْرَأُ مِثْلَ مَا أَقْرَأُ وَ سَلَّمَ عَلَيَّ
قَالَتْ حَكِيمَةُ: فَفَزِعْتُ لِمَا سَمِعْتُ فَصَاحَ بِي أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ تَعْجَبِي مِنْ أَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُنْطِقُنَا بِالْحِكْمَةِ صِغَاراً وَ يَجْعَلُنَا حُجَّةً فِي أَرْضِهِ كِبَاراً
فَلَمْ يَسْتَتِمَّ اَلْكَلاَمَ حَتَّى غِيبَتْ عَنِّي نَرْجِسُ فَلَمْ أَرَهَا كَأَنَّهُ ضُرِبَ بَيْنِي وَ بَيْنَهَا حِجَابٌ فَعَدَوْتُ نَحْوَ أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَنَا صَارِخَةٌ
فَقَالَ لِي اِرْجِعِي يَا عَمَّةِ فَإِنَّكِ سَتَجِدِيهَا فِي مَكَانِهَا
قَالَتْ فَرَجَعْتُ فَلَمْ أَلْبَثْ أَنْ كُشِفَ اَلْغِطَاءُ اَلَّذِي كَانَ بَيْنِي وَ بَيْنَهَا وَ إِذَا أَنَا بِهَا وَ عَلَيْهَا مِنْ أَثَرِ اَلنُّورِ مَا غَشِيَ بَصَرِي وَ إِذَا أَنَا بِالصَّبِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَاجِداً لِوَجْهِهِ جَاثِياً عَلَى رُكْبَتَيْهِ رَافِعاً سَبَّابَتَيْهِ وَ هُوَ يَقُولُ:
⚡ «أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ جَدِّي مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ وَ أَنَّ أَبِي أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ»،
ثُمَّ عَدَّ إِمَاماً إِمَاماً إِلَى أَنْ بَلَغَ إِلَى نَفْسِهِ
ثُمَّ قَالَ:
«اَللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ أَتْمِمْ لِي أَمْرِي وَ ثَبِّتْ وَطْأَتِي وَ اِمْلَإِ اَلْأَرْضَ بِي عَدْلاً وَ قِسْطاً»
فَصَاحَ بِي أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ: «يَا عَمَّةِ تَنَاوَلِيهِ وَ هَاتِيهِ»
فَتَنَاوَلْتُهُ وَ أَتَيْتُ بِهِ نَحْوَهُ فَلَمَّا مَثَلْتُ بَيْنَ يَدَيْ أَبِيهِ وَ هُوَ عَلَى يَدَيَّ سَلَّمَ عَلَى أَبِيهِ
فَتَنَاوَلَهُ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنِّي وَ اَلطَّيْرُ تُرَفْرِفُ عَلَى رَأْسِهِ وَ نَاوَلَهُ لِسَانَهُ فَشَرِبَ مِنْهُ
ثُمَّ قَالَ: اِمْضِي بِهِ إِلَى أُمِّهِ لِتُرْضِعَهُ وَ رُدِّيهِ إِلَيَّ
قَالَتْ فَتَنَاوَلْتُهُ أُمَّهُ فَأَرْضَعَتْهُ فَرَدَدْتُهُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ،
وَ اَلطَّيْرُ تُرَفْرِفُ عَلَى رَأْسِهِ فَصَاحَ بِطَيْرٍ مِنْهَا فَقَالَ لَهُ:
اِحْمِلْهُ وَ اِحْفَظْهُ وَ رُدَّهُ إِلَيْنَا فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَتَنَاوَلَهُ اَلطَّيْرُ وَ طَارَ بِهِ فِي جَوِّ اَلسَّمَاءِ وَ اِتَّبَعَهُ سَائِرُ اَلطَّيْرِ
فَسَمِعْتُ أَبَا مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
أَسْتَوْدِعُكَ اَللَّهَ اَلَّذِي أَوْدَعَتْهُ أُمُّ مُوسَى مُوسَى
.
▫️٣
فَبَكَتْ نَرْجِسُ، فَقَالَ لَهَا اُسْكُتِي فَإِنَّ اَلرَّضَاعَ مُحَرَّمٌ عَلَيْهِ إِلاَّ مِنْ ثَدْيِكِ وَ سَيُعَادُ إِلَيْكِ كَمَا رُدَّ مُوسَى إِلَى أُمِّهِ، وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: فَرَدَدْنٰاهُ إِلىٰ أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهٰا وَ لاٰ تَحْزَنَ
قَالَتْ حَكِيمَةُ :
فَقُلْتُ وَ مَا هَذَا اَلطَّيْرُ؟
قَالَ: هَذَا رُوحُ اَلْقُدُسِ اَلْمُوَكَّلُ بِالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ يُوَفِّقُهُمْ وَ يُسَدِّدُهُمْ وَ يُرَبِّيهِمْ بِالْعِلْمِ
قَالَتْ حَكِيمَةُ : فَلَمَّا كَانَ بَعْدَ أَرْبَعِينَ يَوْماً رُدَّ اَلْغُلاَمُ وَ وُجِّهَ إِلَى اِبْنِ أَخِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَدَعَانِي فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ فَإِذَا أَنَا بِالصَّبِيِّ مُتَحَرِّكٌ يَمْشِي بَيْنَ يَدَيْهِ
فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي هَذَا اِبْنُ سَنَتَيْنِ؟!
فَتَبَسَّمَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ثُمَّ قَالَ: إِنَّ أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ إِذَا كَانُوا أَئِمَّةً يَنْشَئُونَ بِخِلاَفِ مَا يَنْشَأُ غَيْرُهُمْ وَ إِنَّ اَلصَّبِيَّ مِنَّا إِذَا كَانَ أَتَى عَلَيْهِ شَهْرٌ كَانَ كَمَنْ أَتَى عَلَيْهِ سَنَةٌ وَ إِنَّ اَلصَّبِيَّ مِنَّا لَيَتَكَلَّمُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ يَقْرَأُ اَلْقُرْآنَ وَ يَعْبُدُ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِنْدَ اَلرَّضَاعِ تُطِيعُهُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ تَنْزِلُ عَلَيْهِ صَبَاحاً وَ مَسَاءً
قَالَتْ حَكِيمَةُ: فَلَمْ أَزَلْ أَرَى ذَلِكَ اَلصَّبِيَّ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً إِلَى أَنْ رَأَيْتُهُ رَجُلاً قَبْلَ مُضِيِّ أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِأَيَّامٍ قَلاَئِلَ فَلَمْ أَعْرِفْهُ
فَقُلْتُ لاِبْنِ أَخِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَنْ هَذَا اَلَّذِي تَأْمُرُنِي أَنْ أَجْلِسَ بَيْنَ يَدَيْهِ؟
فَقَالَ لِي هَذَا اِبْنُ نَرْجِسَ وَ هَذَا خَلِيفَتِي مِنْ بَعْدِي وَ عَنْ قَلِيلٍ تَفْقِدُونِّي فَاسْمَعِي لَهُ وَ أَطِيعِي
قَالَتْ حَكِيمَةُ: فَمَضَى أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بَعْدَ ذَلِكَ بِأَيَّامٍ قَلاَئِلَ وَ اِفْتَرَقَ اَلنَّاسُ كَمَا تَرَى وَ وَ اَللَّهِ إِنِّي لَأَرَاهُ صَبَاحاً وَ مَسَاءً
وَ إِنَّهُ لَيُنْبِئُنِي عَمَّا تَسْأَلُونَ عَنْهُ فَأُخْبِرُكُمْ وَ وَ اَللَّهِ إِنِّي لَأُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ اَلشَّيْءِ فَيَبْدَأُنِي بِهِ وَ إِنَّهُ لَيَرُدُّ عَلَيَّ اَلْأَمْرَ فَيَخْرُجُ إِلَيَّ مِنْهُ جَوَابُهُ مِنْ سَاعَتِهِ مِنْ غَيْرِ مَسْأَلَتِي
وَ قَدْ أَخْبَرَنِي اَلْبَارِحَةَ بِمَجِيئِكَ إِلَيَّ وَ أَمَرَنِي أَنْ أُخْبِرَكَ بِالْحَقِّ
- قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ:
فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ أَخْبَرَتْنِي حَكِيمَةُ بِأَشْيَاءَ لَمْ يَطَّلِعْ عَلَيْهَا أَحَدٌ إِلاَّ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَعَلِمْتُ أَنَّ ذَلِكَ صِدْقٌ وَ عَدْلٌ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ أَطْلَعَهُ عَلَى مَا لَمْ يُطْلِعْ عَلَيْهِ أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ .
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/357258
🔹
✅ ترجمه حدیث
🔸
@Salehi786
🔸 ترجمه #حدیث جریان ولادت امام زمان (علیه السلام)
(متن عربی حدیث)
🔸
🔻نقل حدیث از کتاب کمال الدین شیخ صدوق ج٢ ص۴٢۶، بحار ج۵١ ص١١
https://hadith.inoor.ir/hadith/250584
▫️١
🔸محمد بن عبدالله مطهری میگوید:
⚡بعد از رحلت امام حسن عسکری علیه السّلام، به خدمت حکیمه خاتون، دختر امام جواد علیه السّلام رسیدم تا درباره امام زمان که مردم اختلاف نظر داشتند و متحیر بودند، از او سؤال کنم.
(حضرت حکیمه خاتون که عمه امام حسن عسکری علیه السلام هستند و در ضریح سامرا کنار ایشان مدفوناند).
چون به خدمتش رسیدم، ایشان فرمود که بنشینم. پس از آنکه نشستم فرمود:
«ای محمد! خداوند زمین را از وجود حجت گویا یا ساکت خالی نمی گذارد. خداوند این منصب بزرگ را بعد از امام حسن و امام حسین (علیهما السلام)، به دو برادر نداد تا بدین سبب آن دو را بر سایر برادران برتری بخشد و اینکه معلوم باشد که در روی زمین نظیر ندارند.
با این وصف خداوند این منصب بزرگ را فقط به فرزندان امام حسین علیه السّلام اختصاص داده است و نه به فرزندان امام حسن علیه السلام. چنان که فرزند هارون را به جای اولاد حضرت موسی به مقام نبوت برگزید، هر چند که موسی بر هارون حجت بود. با این حال این فضیلت تا روز قیامت برای فرزندان هارون ماند.
در این امت هم ناچار باید امتحانی پیش آید تا بدان وسیله، پیروان باطل و طالبان حق تمیز داده شوند و در سرای دیگر، مردم را از خدا بازخواستی نباشد، و لازم بود که این امتحان بعد از رحلت امام حسن عسکری علیه السّلام واقع گردد.»
گفتم: «ای بانوی من! امام حسن عسکری علیه السلام فرزندی دارد؟»
حضرت حکیمه خاتون تبسمی فرمود و گفت: «اگر امام حسن عسکری علیه السّلام فرزندی ندارد، پس بعد از او حجت خدا کیست؟ مگر نگفتم بعد از امام حسن و امام حسین، امامت برای دو برادر نمی تواند باشد؟»
گفتم: «ای بانوی من! چگونگی ولادت با سعادت و غیبت آن حضرت را برای من شرح دهید!»
🔻حکیمه فرمود:
«من کنیزی داشتم که نامش نرجس بود. روزی پسر برادرم امام حسن عسکری علیه السّلام به دیدن من آمد و سخت به وی نظر دوخت. گفتم که اگر مایل هستید، او را نزد شما روانه میکنم (که با وی ازدواج نمایید).
فرمود: «نه عمه جان! ولی من از وی در شگفتم.»
گفتم از چه چیز تعجب میکنید؟
فرمود: «به زودی فرزند با کرامتی از جانب خدای عزوجل از وی به وجود میآید که خداوند، زمین را پس از آنکه پر از ظلم و ستم میشود، به وسیله او پر از عدل و داد میکند.»
گفتم پس من او را نزد شما میفرستم.
حضرت فرمود: «در این خصوص از پدرم (امام علی النقی الهادی علیه السلام) اجازه بگیر!»
من هم لباس پوشیدم و به منزل امام علی النقی الهادی (علیه السلام) رفتم، سلام کردم و نشستم.
پیش از آنکه من چیزی بگویم آن حضرت فرمود: «ای حکیمه! نرجس را نزد فرزندم بفرست.»
عرض کردم که آقا! من برای همین مطلب نزد شما آمده ام.
فرمود: «ای مبارکه (بانوی با برکت)، خدا میخواهد تو را در ثواب این ازدواج شریک گرداند و از این خیر بهره مند کند»
بی درنگ به خانه برگشتم، نرجس را زینت کرده و او را به نزد امام عسکری علیه السلام فرستادم و در خانه خودم وسیله عروسی و تشکیل زندگی آنها را فراهم کردم.
سپس حضرت چند روز بعد نزد پدر بزرگوارش رفت و من نرجس را با او فرستادم.
بعد از رحلت امام علی النقی علیه السّلام، آن حضرت به جای پدر در منصب امامت نشست. من هم مانند سابق که به دیدن امام علی النقی نائل میگشتم، به ملاقات او نیز میرفتم.
یک روز که به خانه آن حضرت رفته بودم، نرجس آمد تا کفش از پایم درآورد و گفت: «ای بانوی من! بگذار کفش شما را دربیاورم!»
گفتم «بانو و سرور من تو هستی. به خدا قسم نمی گذارم و خدمت تو را رضایت نمی دهم. بلکه من هستم که خدمت به تو را بر روی چشم میپذیرم.»
چون امام گفتگوی ما را شنید فرمود: «ای عمه! خدا پاداش نیک به تو مرحمت فرماید.»
من تا غروب آفتاب خدمت امام علیه السّلام بودم و با نرجس صحبت میکردم. آنگاه کنیز خانه را صدا کردم و به او گفتم که جامههای مرا بیاورد تا بروم.
امام فرمود: «عمه جان! امشب را نزد ما به سر ببر که در این شب، مولود مبارکی از جانب خدای عزوجل متولد میشود که زمین مرده را زنده میگرداند.»
پرسیدم که این مولود مبارک از چه زنی خواهد بود؟ من که چیزی در نرجس نمیبینم؟
حضرت فرمود: «همانا با همین وصف، فقط از نرجس خواهد بود!»
من نزدیک نرجس رفتم و او را وارسی کردم، ولی اثری از حمل (بارداری) در وی ندیدم. لذا رفتم و موضوع را به امام هم اطلاع دادم.
حضرت تبسمی کرد و فرمود: «عمه جان! موقع طلوع فجر اثر حملش بر شما آشکار میشود، زیرا او هم مانند مادر موسی است که اثر آبستنی در وی مشهود نبود و تا موقع تولد موسی هیچ کس اطلاع نداشت، چرا که فرعون برای دست یافتن به موسی، شکم زنان باردار را میشکافت.
این هم مانند موسی است (که دشمنان در صدد کشتن او هستند.)»
.