eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
205 دنبال‌کننده
618 عکس
232 ویدیو
5 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول به تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 رهبر معظم انقلاب: بیست و دوم بهمن امسال ان‌شاءالله به توفیق الهی مظهر حضور مردم، مظهر عزت مردم، مظهر اعتماد مردم به یکدیگر است، مظهر اتحاد ملی است. من توصیه‌ام هم این است به همه‌ی آحاد مردم عزیزمان که سعی کنند این راهپیمایی را، این روز بزرگ را، این حرکت پرشکوه را مظهر اتحاد ملی و وحدت ملی قرار بدهند. (۱۴۰۱/۱۱/۱۹) 🆔 @Smh_Doaei
🔰 مقدمه‌ای بر ضرورت آشنایی با اندیشه‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب ▪️ به بهانۀ سالروز صدورِ «بیانیۀ گام دوم انقلاب» ✍️ سید محمدحسین دعائی [بخش ۱ از ۲] 🔸 در ۲۱ بهمن ۱۳۹۷، یک خبر کوتاه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و همۀ توجهات را به‌سمت خود جلب کرد: «در روزهای آینده منتشر خواهد شد: بیانیه تفصیلی رهبر انقلاب در تبیین گام دوم انقلاب اسلامی. ملت سرافراز ایران اسلامی با هدایت الهی و به اتکاء اندیشۀ دوران‌ساز حضرت امام خمینی رحمه الله و راهبری‌های جانشین صالحش، می‌رود تا با شرکت در جشن چهل سالگی انقلاب پرشکوهش، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کند و وارد فرآیند بزرگ و جهانی چهل سال دوم شود. به همین مناسبت و در ارزیابی سرگذشت راه طی‌شده و مسیری که پیش روی ملت بزرگ ایران است، حضرت آیة الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بیانیه‌ای تفصیلی را در تبیین گام دوم برای پیشبرد انقلاب اسلامی به نگارش درآورده‌اند. متن بیانیۀ تفصیلی رهبر انقلاب اسلامی در روزهای آینده منتشر خواهد شد.» 🔹 آری؛ فردای آن روز ـ یعنی ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ـ با انتشار متن کامل بیانیه، فصل جدیدی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران آغاز شد که رهبر معظم انقلاب حضرت آیة الله خامنه‌ای مدّ ظلّه العالی، عنوانِ «گام دوم» را برای آن انتخاب کرده بودند؛ همان شخصیتی که هم در اصل به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران ـ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های تاریخ بشریت ـ نقش جدی ایفا کرده و هم در دوران چهل سالۀ پس از پیروزی انقلاب ـ یعنی در یکی از مهم‌ترین دوره‌های حیات بشری ـ مسئولیت‌های مهمی هم‌چون: عضویت در شورای انقلاب، دبیر کلی حزب جمهوری اسلامی، امامت جمعۀ تهران، نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع، ریاست جمهوری و در نهایت، رهبری انقلاب اسلامی را بر عهده داشته است. همین مقدار از اطلاعات، برای پی بردن به اهمیتِ «بیانیۀ گام دوم انقلاب» و ضرورت پرداختن به آن کافی است. اما برای عبور از هرگونه اجمال و زمینه‌سازی برای رسیدن به یک بصیرت تفصیلی، بگذارید کمی روی این سؤال تمرکز کنیم که: واقعا «بیانیۀ گام دوم انقلاب» چیست و چرا این‌قدر مهم است؟ 🔸 جدای از حجم انبوه مطالب راهبردی موجود در بیانات و سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب، صدور یا ابلاغ اَسناد راهبردی خاص از سوی ایشان، امری مسبوق به سابقه است. مواردی مثل: سند چشم‌انداز بیست‌ساله، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف، سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه، سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، فرمان هشت‌ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی و ... برخی از این اَسناد به‌شمار می‌روند. اما «بیانیۀ گام دوم انقلاب» چیز دیگری است؛ به‌گونه‌ای که شاید بتوان از آن، با عنوانِ «مهم‌ترین سند راهبردی و بالادستی کشور» یاد کرد؛ سندی که از فرط اهمیت، حتی خود رهبر معظم انقلاب را به تلاشی آشکار و صریح برای توجه‌دادن افراد به اهمیت آن واداشته است: «من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم. من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی گفتم، از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند؛ ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند.»
[بخش ۲ از ۲] 🔹 اما آن‌چه شدیدا جای تأسف دارد آن است که بسیاری از عموم مردم و نخبگان جامعه، حتی متنِ «بیانیۀ گام دوم انقلاب» را یک‌بار به‌شکل کامل مطالعه نکرده‌اند؛ چه رسد به این‌که بخواهند محتوای آن را مورد مداقّه قرار داده و به درکی تحلیلی از آن برسند؛ اقدام در راستای عملیاتی‌کردن آن هم که دیگر هیچ! به‌راستی آیا می‌توان برای جامعه‌ای که توجه شایسته‌ای به راهبری‌های رهبر جامعه ندارد، آینده‌ای متعالی را توقع داشت؟ آن هم رهبری که به اعتراف صاحبان انصاف، در دوران حدودا سی‌سالۀ زعامت خود، به بهترین شکل ممکن انجام وظیفه کرده و کشتی انقلاب را در دل سهمگین‌ترین طوفان‌ها به پیش برده است. به عبارت دیگر، رهبر یک جامعه، هر چقدر هم که آگاه، دلسوز و وظیفه‌شناس باشد، بدون برخورداری از رهروانی همراه و آگاه، راه به جایی نخواهد برد؛ هم‌چنان‌که بهترین جمعیت‌های ایمانی نیز جز در پرتو راهبری‌های رهبری شایسته، به سعادت کامل دست نخواهند یافت؛ همان قاعده‌ای که امیرالمؤمنین علیه السلام با نگاه به آن، سعادت دنیوی و اخروی جامعۀ اسلامی را در گرو تلاشِ «حاکم» و «مردم» برای اداء حقوق متقابل خویش دانسته و از «تلاش علمی و عملی برای پاسخگویی به مطالبات و ابلاغیه‌های حاکم»، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین «حقوق حاکم بر مردم» یاد می‌کنند. 🔸 بر همین اساس، برای رسیدن به قله‌های تعالی و تحقق آرمان‌های الهی انقلاب اسلامی، راهی جز شناخت تحلیلی آموزه‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب و تلاش برای عملیاتی‌کردن آن‌ها در حوزه‌های مختلف نیست؛ همان شناخت و تلاشی که نه فقط به حکمِ «عقل» و «شرع»، بلکه به مقتضای «تجربه» نیز راهگشایی‌اش تضمین‌شده است. نتیجه آن‌که یکی از اولویت‌های اصلی آموزشی و فرهنگی در جامعۀ امروز، عبارت است از: «ایجاد نهضت آشنایی با اندیشه‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب». 🔹 هرگونه تلاشی برای تحلیل و ترویجِ «بیانیۀ گام دوم انقلاب» نیز حرکتی در همین راستاست؛ حرکتی که گستراندن اصلی‌ترین گفتمان رهبر معظم انقلاب ـ یعنی «گفتمان تمدن نوین اسلامی» ـ در میان عموم مردم و نخبگان را هدف‌گذاری کرده است. امید آن‌که با شکل‌گیری و توسعۀ چنین حرکت‌هایی در سطح جامعه، زمینۀ لازم برای تحقق عینی این گفتمان فراهم آمده و ایران اسلامی، هرچه سریع‌تر شاهد شیرین پیشرفت و تعالی را در آغوش کشد، ان شاء الله. 🆔 @Smh_Doaei
🔰 مرور سریع بیانیۀ گام دوم انقلاب 🆔 @Smh_Doaei
﴿۹﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا مانِعُ، يَا دافِعُ، يَا رافِعُ، يَا صانِعُ، يَا نافِعُ، يَا سامِعُ، يَا جامِعُ، يَا شافِعُ، يَا واسِعُ، يَا مُوسِعُ. سُبْحانَكَ يَا لَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. (٩) بارالها! چقدر نام‌های تو زیباست! همان نام‌هایی که هنگام دعا و در وقت عرض حاجت، تو را به آن نام‌ها خوانده و می‌کوشم تا از این رهگذر، خود را در معرض نگاه تو قرار دهم، ای سیل‌بند روستای هستی! ای فریاد رسای دورباش! ای پرچم‌افراز خوبان! ای یگانه صنعت‌گر کارگاه آفرینش! ای سودای پُرسود بازار زندگی! ای نیوشای هر نیش و نوش! ای میزبان فراگیرترین گردهمایی! ای تنها برگ برندۀ انسان‌ها در وقت حساب و کتاب! ای اقیانوس بیکران وجود! و ای وسعت‌افزای برکۀ برکت! تو از تمام پلشتی‌ها پاک و از همۀ پستی‌ها پیراسته‌ای، ای آن‌که هیچ خدایی جز تو نیست! ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است! فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان، ای یگانه پروردگار من! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 یادی از حضرت ابوطالب علیه السلام ▪️ به‌مناسبت فرارسیدن ۲۶ رجب، سالروز رحلت آن بزرگوار ✍️ سید محمدحسین دعائی [بخش ۱ از ۲] 🔸 یکی از ابعاد مهم شخصیت حضرت ابوطالب علیه السلام، بعد هنری و شعری ایشان است. تا آن‌جا که امروز، دیوانی از اشعار آن بزرگوار موجود بوده و بسیاری از بزرگان شیعه، برای اثبات اسلام ایشان، به بعضی از آن‌ها استشهاد می‌کنند. 🔹 به‌عنوان مثال، مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان می‌نویسند: «أقواله و أشعاره المنبئة عن إسلامه كثيرة مشهورة لا تحصى فمن ذلك قوله: و قالوا لأحمد أنت امرؤ ـ خلوف اللسان ضعيف السبب‏ ـ ألا إن أحمد قد جاءهم ـ بحق و لم يأتهم بالكذب‏.» (مجمع البیان، ج۴، ص۴۴۵) 🔸 علامه طباطبائی رضوان الله علیه نیز در تفسیر المیزان، بعد از نقل کلام مرحوم طبرسی، چنین می‌نگارند: «العمدة في مستند من قال بعدم إسلامه بعض روايات واردة من طريق الجمهور في ذلك، و في الجانب الآخر إجماع أهل البيت (ع) و بعض الروايات من طريق الجمهور، و أشعاره المنقولة عنه، و لكل امرئ ما اختار.» (المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۵۹) 🔹 در ادامه، متن کامل و ترجمۀ همین شعری که مورد استشهاد این دو مفسر قرار گرفته است، تقدیم می‌شود. البته گفتنی است که این شعر، در کتب روایی شیعه، مثل: مناقب آل ابی‌طالب (ج۱، ص۶۶)، الدر النظيم فی مناقب الأئمة اللهاميم (ص۲۱۵) و بحارالانوار (ج‏۳۵، ص۹۵) نیز ـ با اندکی تفاوت ـ نقل شده است.
[بخش ۲ از ۲] 🔸 متن شعر حضرت ابوطالب علیه السلام: تَطاوَلَ لَيْلِي بِهَمٍّ وَصِب ـ وَ دَمْعٍ كَسَحِّ السِّقَاءِ السَّرِب لِلَعْبِ قُصَيٍّ بِأَحلامِها ـ وَ هَلْ يَرجِعُ الْحِلْمُ بَعدَ اللَعِب وَ نَفیِ قُصَيٍّ بَني هاشِمٍ ـ كَنَفیِ الطُّهاةِ لِطافَ الْحَطَب وَ قَوْلٍ لِأَحمَدَ أَنْتَ امْرُؤٌ ـ خَلُوفُ الحَديثِ ضَعيفُ السَّبَب وَ إِنْ كانَ أَحمَدُ قَدْ جاءَهُم ـ بِحَقٍّ وَ لَمْ يَأتِهِم بِالكَذِب عَلَى أَنَّ إِخوانَنا وازَرُوا ـ بَني هاشِمٍ وَ بَني الْمُطَّلِب هُما أَخَوَانِ كَعَظْمِ الْيَمينِ ـ أَمَرّا عَلَيْنا بِعَقْدِ الكَرَب فَيالِقُصَيٍّ أَ لَمْ تُخبَروا ـ بِما قَدْ خَلا مِنْ شُؤُونِ الْعَرَب فَلا تُمْسِكُنَّ بِأَيديكُمُ ـ بُعَيْدَ الأُنوفِ بِعَجْبِ الذَنَب وَ رُمْتُمْ بِأَحمَدَ ما رُمتُمُ ـ عَلَى الأَصَراتِ وَ قُرْبِ النَسَب إِلامَ إِلامَ تَلاقَيْتُمُ ـ بِأَمرٍ مُزاحٍ وَ حِلْمٍ عَزَب زَعَمتُمْ بِأَنَّكُمُ جِيرَةٌ ـ وَ أَنَّكُمُ إِخوَةٌ في النَسَب فَكَيفَ تُعادُونَ أَبناءَهُ ـ وَ أَهلَ الدِيانَةِ بَيْتَ الحَسَب فَإِنّا وَ مَنْ حَجَّ مِنْ راكِبٍ ـ وَ كَعبَة مَكَّةَ ذاتِ الحُجُب تَنالُونَ أَحمَدَ أَوْ تَصْطَلُوا ـ ظُباةَ الرِّماحِ وَ حَدَّ الْقُضُب وَ تَعتَرِفُوا بَيْنَ أَبْياتِكُم ـ صُدُورَ الْعَوالي وَ خَيْلاً عُصَب إِذِ الخَيلُ تَمزَعُ في جَرْيِها ـ بِسَيْرِ الْعَنِيقِ وَ حَثِّ الخَبَب تَراهُنَّ مِنْ بَيْنِ ضافي السَبِيبِ ـ قَصيرَ الْحِزامِ طَويلَ اللَّبَب وَ جَرْداءَ كَالظَبْي سَيْمُوحَةٍ ـ طَواها النَقائِعُ بَعدَ الْحَلَب عَلَيها كِرامُ بَني هاشِمٍ ـ هُمُ الأَنجَبُونَ مَعَ الْمُنتَخَب 🔹 ترجمۀ پیام‌محور شعر حضرت ابوطالب علیه السلام: «غصه‌های بی‌پایان» و «گریه‌های بی‌امان»، روزگارم را تیره و تار کرده‌اند؛ همان غصه‌ها و گریه‌هایی که ریشه در «بی‌عقلی‌های جبران‌ناپذیر قریش» دارند. آری؛ این قوم نابخرد، بنی‌هاشم را چونان قبیله‌ای بی‌مقدار، از خانه‌هایشان بیرون رانده‌اند و برادرزاده‌ام احمد را ـ با آن‌که رهاوردی جز «درستی» و «راستی» برایشان نداشته ـ دروغ‌گویی سست‌بنیاد خوانده‌اند. البته در این میان، عزیزانی از فرزندان هاشم و مُطّلب، به یاریمان آمدند؛ همان‌ها که در قامت پشتیبانی مطمئن، اجازه ندادند رشتۀ امیدمان از هم بگسلد. اما شما ای قریش! ای عرب‌هایی که نسلتان به قُصَی می‌رسد! مگر از شأن و پیشینۀ طوائف این قوم بی‌خبرید؟ مبادا که به‌خاطر عده‌ای فرومایه، دست از گران‌مایه‌گان جمع خود بکشید و در حق آنان کوتاهی کنید. آری؛ علی‌رغم همۀ پیمان‌ها و پیوندهایی که با احمد داشتید، او را آماج بدی‌های خود قرار دادید. با شما هستم! واقعا تا به کی می‌خواهید به این لودگی‌ها و سبکسری‌ها ادامه دهید؟ نه! باورم نمی‌شود! شمایی که دم از همسایگی و خویشاوندی می‌زدید، چگونه می‌توانید با بنی‌هاشم و دیگر کسانی که به دین احمد گرویده‌اند دشمنی کنید؟ آری؛ سوگند به آن سوارانی که به آهنگ کعبه می‌تازند و سوگند به خود کعبه ـ کعبۀ مکه؛ کعبۀ پنهان در پس پرده‌هایی از شکوه ـ که برای دست‌یافتن به احمد، باید از دم تیغ ما بگذرید؛ و بدانید که با سرنیزه‌ها و اسب‌های ما، نه در میدان نبرد، که در خانه‌هایتان روبرو خواهید شد؛ چراکه این اسب‌ها، یک لحظه هم آرام و قرار ندارند؛ همان اسب‌های نیک‌منظر و خوش قد و قامتی که مثل آهو، چست و چالاکند و جوانمردانی از بنی‌هاشم بر آن‌ها سوار؛ و این، سپاهی است از نجیب‌زادگان پاک‌نهادی که گرداگرد احمد ـ برگزیدۀ الهی ـ را گرفته‌اند. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
امیرالمؤمنین علیه السلام: «بر بزرگ بطحاء (حضرت ابوطالب علیه‌السلام) و بر بانوی بانوان (حضرت خدیجه علیهاالسلام) که خداوند او را برتری‌اش داد، اشک بریزید. با مرگ این دو، شب‌ها را در سوگ به سر می‌کنم. آن دو آیین محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را در برابر ستمکاران یاری کردند.» 🆔 @Smh_Doaei
🔰 صد باغ پُرگل ▪️ در مدح پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم غیر او آخر کدامین پیک حق معراج داشت؟ یا که پیش از خویش سلطه بر سپاه عاج داشت؟ روحش از مهر خلائق آن‌قدر آیینه بود کز برای سنگ قهر از جسم خود آماج داشت ناوک‌انداز و سیه‌دل، خون‌فشان و می‌پرست آری آری چشم‌هایش حالت تاراج داشت هر یک از آثار او روح‌آفرین صد مسیح هر یک از اسرار او صد کشته چون حلاج داشت فرق احمد با احد یک واج میم است و خدا عالمی را غرقۀ امواج آن یک واج داشت در خیالم خویش را می‌دیدم و یک ناشناس من لباسم ساده بود و او به تن دیباج داشت من مسلمان بودم و صد باغ پُرگل داشتم او مسیحی بود و تنها یک درخت کاج داشت 🗓 ۱۴۳۶ هجری قمری 🏷 🆔 @Smh_Doaei
﴿۱۰﴾ يَا صانِعَ كُلِّ مَصْنُوعٍ، يَا خالِقَ كُلِّ مَخْلُوقٍ، يَا رازِقَ كُلِّ مَرْزُوقٍ، يَا مالِكَ كُلِّ مَمْلُوكٍ، يَا كَاشِفَ كُلِّ مَكْرُوبٍ، يَا فَارِجَ كُلِّ مَهْمُومٍ، يَا رَاحِمَ كُلِّ مَرْحُومٍ، يَا نَاصِرَ كُلِّ مَخْذُولٍ، يَا سَاتِرَ كُلِّ مَعْيُوبٍ، يَا مَلْجَأَ كُلِّ مَطْرُودٍ. سُبْحانَكَ يَا لَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. (١٠) ای پدیدآور هر پدیده! ای آفریدگار هر آفریده! ای روزی‌رسان هر روزی‌مند! ای صاحب‌اختیار هر بی‌اختیار! ای غمگسار هر غمگین! ای دلگشای هر دل‌افگار! ای شادباش هر شادکام! ای سرافراز هر سرافکنده! ای پرده‌پوش هر سیه‌پرده! و ای پناهگاه هر بی‌پناه! تو از تمام پلشتی‌ها پاک و از همۀ پستی‌ها پیراسته‌ای، ای آن‌که هیچ خدایی جز تو نیست! ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است! فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان، ای یگانه پروردگار من! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 چقدر من از این صورت‌های نورانی، ایمانی، اسلامی خوشم می‌آید؛ چقدر من این برادرها و فرزندانم را دوست دارم ... ❤️ 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔸 چند روز قبل، در خبرها آمده بود که عده‌ای از «شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی جبهۀ انقلاب»، طی نامه‌ای به «رئیس محترم قوۀ قضائیه»، خواستار توقف اجرای احکام صادرشده برای «وحید اشتری» ـ یکی از چهره‌های شاخص در جریان موسوم به عدالتخواه ـ شده‌اند. 🔹 در بخشی از نامۀ مذکور آمده است: «برخی امضاکنندگان این نامه، چه بسا با بخش زیادی از مواضع و کنش‌های سیاسی آقای اشتری همراه نباشند. اما همگی چنین برخوردی با یک فعال اجتماعی را به دور از مصالح جامعه دانسته و با آن مخالف هستند. چنین برخوردی ممکن است با دلسرد و بدبین کردن بخش‌هایی از جوانان و دانشجویان علاقه‌مند به انقلاب، جایگاه رفیع دستگاه عدلیه را در نظر آنان مخدوش کند.» 🔸 فارغ از صحت و سقم این درخواست و با صرف نظر از جوابی که به آن داده خواهد شد، آن‌چه که قطعی است، مخدوش‌بودن، بلکه مخاطره‌آمیزبودن بخشی از گفتار و رفتار آقای اشتری و ضرورت تبیین این امر در فضای جامعه است. 🔹 به‌عنوان نمونه، سال گذشته، مصاحبه‌ای از ایشان با عنوان «کنشگری مردم در مبارزه با فساد» منتشر شد که در ادامه، گزیده‌ای از این مصاحبه، به‌ضمیمۀ نقد بسیار مختصری بر آن تقدیم می‌شود:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بخشی از مصاحبۀ آقای اشتری در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰، با عنوان «کنشگری مردم در مبارزه با فساد»