eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️بن‌بست ادیان . ♦️به نظر می‌رسد که همه ادیان و شریعت‌های الهی و ابراهیمی، در «بن‌بست» قرار دارند؛ چه عقیده داشته باشند که شرطِ سعادت و رستگاری انسان‌ها، داشتن اعتقادات نظری «صحیح» است، و چه عقیده داشته باشند، شرطِ سعادت و رستگاری انسان، انجام دستورات و احکام دینی «صحیح» است؛ و چه سخت‌تر، هر دو آنها را شرطِ سعادت و رستگاری انسان‌ها بدانند. . ♦️به عنوان نمونه، در دین اسلام، دو عنوان یا مرحله دینی متصور است: مرحله نظری، یعنی اعتقاد یافتن به خدا، پیامبر، امام و ...؛ و مرحله عملی، یعنی انجام واجبات و ترک محرمات و ... در مرحله نظری، مناقشات گسترده‌ای میان اندیشمندان، فیلسوفان و متکلمین اسلامی دربارۀ اصول و گزاره‌های اعتقادی اسلامی وجود دارد؛ که این معرکه آراء، سردرگمی ویژه‌ای را برای مسلمانانِ غیرمادرزادی به وجود آورده است؛ که تحقیق برای درستی این آراء، عمری را کفایت نمی‌کند. مسلمانانِ مادرزادی نیز، بسته به دین خانوادۀ خود، که ارزشی ندارد، عمر می‌سوزانند. امّا حال فرض کنیم که در مقام نظری، هیچ اختلافی میان علماء اسلامی وجود ندارد؛ و همه مردم بپذیرند که خدا، پیامبر، امام و ... مفاهیم و مسائلی یکسان و بدون مناقشه میان اندیشمندان هستند؛ و همه ایشان، تنها یک رأیِ هماهنگ دارند. ♦️اکنون زمان عمل فرا می‌رسد، تا با انجام دستورات و احکام اسلامی، انسان‌ها رستگار و سعادتمند شوند؛ امّا متأسفانه «سیر انتقال متون شفاهی و کتبی اسلامی»، آنچنان مشوش و محرّف است، که هیچ متن دقیق قابل استنادی از صدر اسلام، در دست نیست؛ تا به اتکای آن بتوان دستورات اسلامی را استخراج کرد. حتی اگر بپذیریم قرآن کریم کنونی، همان است که بر پیامبر نازل شده، نمی‌توانیم به قرآن عمل کنیم؛ زیرا دستورات آن، بسیار کلی و مجمل هستند؛ که بدون استفاده از روایات و متون دیگر اسلامی، قابل فهم و استفاده نیستند؛ و این متون نیز، متأخر و مخدوش‌اند. . بر این معضل مهم، اضافه کنید قرائت‌های متعدد از متون اسلامی را، که به واسطه آن، معرکه آرای جدیدی پیرامون احکام و دستورات اسلامی به وجود آورده است. . ❓سؤال 🔹کدام فهم و اجتهاد از اسلام صحیح است؟ تا به واسطه عمل به دستورات و احکام برآمده از آن فهم، رستگار و سعادتمند شویم؟ . 👇👇 @Taammolate_talabegi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠در کانال ها و سایت های مرتبط با جریان لاله زاری، از قول حاج آقا محمود لولاچیان پدر همسر حجةالاسلام والمسلمین حاج آقا سید میثم خامنه ای نقل کردند که : مقام معظم رهبری کتاب روح مجرد را هفت بار مطالعه کرده اند!! ♦️در این کلیپ حاج آقا لولاچیان به شدت این نقل را تکذیب می کنند. ای کاش مدعیان عالَم عرفان و توحید، صادقانه رفتار کنند و تا به این حد، به کذب و دروغ پناه نبرند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از عصر پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 شب زیارتی امام حسین علیه السلام دولت مردمی؛ ایران قوی 🇮🇷 🔆 @BaraayeMardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: فاش کننده ی کار زشت مثل انجام دهنده آن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍محمد ذکاوت صفت/رئیسی یا جلیلی؟ 🔹بعضی از دوستانِ من ـ شاید بیشترِ آنها ـ و شاید تمام کسانی که به آقایان رئیسی و جلیلی ارادت دارند، اکنون در موقعیتی اند که شاید نتوانند بین این دو انتخاب کنند. آنها دوست دارند که یکی از این دو به نفع دیگری کنار رود و آراء را به دیگری واگذار کند. شاید هم تا زمان باقی مانده برای رأی گیری، همین اتفاق بیفتد و یکی از این دو به نفع دیگری، عرصه ی انتخابات را به دیگری واگذارد. 🔻 اما اگر هر دو در این عرصه بمانند، می توان گفت: ظاهراً آقای رئیسی آمده است که بماند، مگر این که مانعی پیش بیاید. از بیانیه ای که در ابتدای آمدنش صادر کرد، روشن است که آمده که بماند. به نظر او قوه ی مجریه از قوه ی قضائیه مهمتر است. از دید او می توان در قوه ی مجریه کاری کرد که از حجم بزهکاری در جامعه و رجوع به دستگاه قضا کاسته شود (به نظر می رسد استدلال درستی است، اما با یک رئیس و یک رئیسی چیزی درست نمی شود). اما آقای جلیلی هرگز نمی تواند و نمی خواهد رقیب رئیسی باشد. او ـ به نظر بنده ـ «به شرط لای از رئیسی» آمده است. اما آقای رئیسی ـ با آن بیانیه ـ «لا بشرط از جلیلی» است، بلکه «لابشرط از همه» است. 🔸دوستانِ بنده و همه ی مردم می توانند در نظر بگیرند که واقعاً استدلال جناب آقای رئیسی در بیانیه اش درست است. او اگر رئیس جمهور شود، قطعاً جلیلی را در دستگاه اجرائی، مسؤولیتی مهم خواهد داد. اما اگر آقای جلیلی تا آخر بماند و حتی رئیس جمهور هم شود، هرگز آقای رئیسی را نمی تواند در دستگاه اجرائی وارد کند؛ دستگاهی که ما به عنوان فرضِ درست، در نظر گرفتیم که مهمتر از دستگاه قضائی است. ✅ بنابراین با رئیس جمهور شدنِ آقای جلیلی، آقای رئیسی به دستگاه قضائی برمی گردد، اما با رئیس جمهور شدنِ آقای رئیسی هر دو وارد دستگاه اجرائی خواهند شد. برای همین است که فکر می کنم، بهتر است آقای جلیلی خود را کنار بکشد تا این بُردِ دو طرفه محقّق شود. با این استدلال، توصیه می کنم کسانی که آقایان رئیسی و جلیلی را قبول دارند، می توانند به آقای رئیسی رأی دهند تا این برد دو طرفه را تأمین کنند. مَنْ كَانَ يرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا. 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️نسخه شیعی برای دندان درد 🔹در باقیات الصالحات مفاتیح الجنان اینگونه آمده است : سوره‌های «حمد» و «
✍️به مناسبت دندان درد ادمین کانال (مردم بی عقیده می شوند جناب شیخ عباس!!) ♦️طی این دو روز ادمین نگون بخت کانال تاملات دچار دندان درد شدیدی شده و از تمام اعضای محترم کانال التماس دعا دارد🙏. به این مناسبت نسخه التیام درد دندان مفاتیح قرائت شد ولی همانطور که حدس می زدم التیامی در کار نبود . ♦️این دندان درد و نسخه غیر موثر شیخ عباس قمی مرا یاد اعتراض شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی به صاحب مفاتیح انداخت . ♦️توضیح اینکه : به نوشته مرحوم حاج شیخ علی دوانی، حاج آقا حسین قنبری از شاگردان مرحوم سید ابوالحسن حافظیان نقل کرده اند که مرحوم حافظیان به ایشان گفته بود: «با استادم مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی به دیدن مرحوم حاج شیخ عباس قمی رفتیم. در آن حال حاج شیخ عباس دعاهای حاشیه مفاتيح را می نوشت. استادم گفت: حاج شیخ! این دعاها احتیاج به اجازه استاد دارد و بدون اجازه اثر ندارد، شما که این دعاها را می نویسید وقتی مردم می خوانند و نتیجه نمی گیرند از دعاهایی مثل دعای کمیل هم بی عقیده می شوند!». (مفاخر اسلام، جلد ۱۳، صفحه ۵۹۵). 🔸تذکر: نکته فوق مربوط به حاشیه مفاتیح الجنان «باقیات صالحات» است و منظور دعاهایی است که جهت شفای امراض و تسکین درد و مانند آن ذکر شده و اما در متن مفاتیح نیز ضمن اذکار مأثوره و ادعیه عالیة المضامین، برخی ادعیه با اسناد ضعیف و متن مخدوش یا تحریف شده دیده می شود، کما لا یخفی علی المتأمل 👇👇 @Taammolate_talabegi
علوم انسانی حوزه معصومیه.m4a
29.43M
🔹نقشه کلی از افراد و موسساتی که در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی کار می کنند. 🔹مولفه های اصلی این جریان ها و تمایزات آنها با همدیگر چیست؟ 🔹آسیب شناسی و معرفی افراد شاخص و احیانا افراد یا کتاب هایی که بتواند هر کدام از این جریان ها را معرفی کند. 📲این صوت استاد رئوفی حاصل۷ سال مطالعه، تحقیق و رصد در فضای علوم انسانی اسلامی حوزه و دانشگاه است جهت استماع توصیه می شود به خصوص برای طلابی که قصد تولید محتوا در علوم انسانی دارند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: برترین عبادت پاکدامنی است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️طرح اقتصادى مراجع تقليد ♦️ در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی دو تن از مراجع تقليد، به رييس جمهور ، نامه نوشتند و در فضاى مجازى منتشر كرده و به گرانى اجناس و وضع نابسامان اقتصادى مردم، اعتراض نمودند. ♦️اگر اين اعتراض ايشان، زمان شاه رخ مى‌داد، قابل‌توجیه بود؛ چون مراجع تقلید «همراه حكومت» نبودند، و جزء بدنه حکومت حساب نمی‌شدند. اما به نظر مى‌رسد که اعتراض ايشان در وضعيت كنونى، تنها نوعى «تبليغات دينى» برای خودشان محسوب مى‌شود؛ مگر اينكه ايشان به جاى اعتراض به ظاهر گرانى‌ها، به «عوامل اصلی گرانى» اعتراض كنند. يعنى اعتراض به سياست‌هاى داخلی و خارجى حكومت ايران، كه اين وضعيت گرانى و نابسامانی اقتصادی را از گذشته تاکنون ايجاد نموده است. . ♦️منطقاً، دولت‌ها تمايل دارند تا به مردم فشار اقتصادى نيايد، و مردم از دولت و زندگى خود راضى باشند؛ بنابراين، اکنون خود دولت بنفش، از گرانى‌ها خبر دارد؛ و اعتراض مراجع معظم تقليد، فايده‌ای ندارد، جز براى خودشان، كه بنمايند به فكر مردم هستند. مگر اينکه‌مراجع معظم تقلید، به جاى اعتراض ظاهری، «راه كار» حل مشکل ارايه دهند. ♦️به عبارت ساده، چون مراجع تقليد، فقيه اعلاء در ميان فقهاى شيعى هستند؛ و از طرفى، هميشه ادعا شده كه «فقه به همه شؤون زندگى مردم كار دارد، و ارتباط دارد»؛ بسم الله، مراجع تقليد به عنوان نظريه‌پردازان فقهى و كسانى كه «خوب»، فقه و مخصوصاً «فقه اقتصادى» را مى‌دانند، لطف نمایند و در «فقه اقتصاد و معیشت مردم» نيز، راهكار عملیاتی ارایه دهند. یعنی، مراجع تقلید عزيز، لطف كنند و از نظر اجتهاد پوياى فقه شيعى، بفرمايند كه دولت ایران چه كند تا وضع اقتصادى مردم در شرایط تحریم، خوب شود؛ و ارزش پول ملی به حالت قبلى، بلكه بهتر از آن برگردد. (و الا، اعتراض را، خود مردم هم بلدند انجام دهند) . ❓سؤال «طرح و ايده» مراجع تقليد شيعه، براى بهبود وضعيت اقتصادى مردم ايران در شرایط کنونی چیست ؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹 در برخی از جوامع مسلمان جریاناتی به قدرت رسیدند که برای توجیه قدرت و مشروعیت بخشی به خویش نیازمند یک ایدئولوژی بودند. لذا دست به ساخت نوعی ایدئولوژی، تحت لوای اسلام زدند و اسلام را به یک ایدئولوژی سیاسی تبدیل کرده، و گرایش های سیاسی و ایدئولوژیک خود را از زبان دین و اسلام بیان داشتند، سپس کوشیدند تاریخ اسلام را به گونه ای تفسیر کنند که به این «ایدئولوژی قدرت» اعتبار بخشد. 🔸به بیان دیگر، آنان دست به «تاریخ سازی تئولوژیک و ایدئولوژیک» زدند و از اکنون به سوی «گذشته» حرکت کرده، لیکن مفهوم سازی خود و تعبیری همچون «حکومت دینی و اسلامی» را آگاهانه یا ناآگاهانه، و بیشتر ناآگاهانه برخاسته و نشأت گرفته از دل سنت تاریخی اسلام تلقی کردند و با ایجاد تقابل میان «حکومت اسلامی» در برابر «عرف و تجربیات بشری» جوامع مسلمان را از منبع عظیم و سرشار تجربیات تاریخی بشری محروم ساخته ، سبب انسداد تفکر و اندیشه مسلمانان شدند و کوشیدند براساس نوعی ظاهراندیشی و نص گرایی غیراصیل چند آیه و روایت را با تفسیرهای کج و معوج جانشین عقل و تجربیات عظیم بشری سازند و زمینه های تقابل تئولوژیک و ایدئولوژیک، و نه حِکمی و فلسفی و فرهنگی، با جهانیان را در فضایی خصمانه و نه براساس نوعی دیالوگ و گفت و شنود فرهنگی فراهم آوردند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا علیه السلام: هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۳) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۳) 🔸مرحله دوم: دغدغه معرفت شناسی دینی و تأکید بر نسبیت معرفت دینی 🔹مرحله نخست تنها دکتر سروش را در نقد مارکسیسم مدد نرسانید بلکه او را به دنیای دیگری سوق و جهت داد. وی با استمداد از مرحله نخست، وارد دومین مرحله می شود یعنی معرفت دینی را به جای معرفت تجربی، موضوع پژوهش خود قرار می دهد. رویکرد معرفت شناسانه و درجه دوم و تاریخی و فلسفه مضاف به علوم و معارف اسلامی او را به نسبی گرایی معرفت دینی می کشاند. 🔻سروش با نوشتن قبض و بسط تئوریک شریعت نه تنها متون دینی را صامت معرفی می کند بلکه فهم دین و معرفت دینی را زاییده همه معارف بشری اعم از علم و فلسفه می داند. معرفت تجربی که هیچ گاه توفیق اثبات نمی یابند و پرونده آنها تنها در حد ابطال به بایگانی می رود، ترابط وثيق تأثير گذارانه بر معارف دینی می گذارد و معرفت دینی نامقدس و ناکامل و نسبی و عصری را به ارمغان می آورد. پس مبنای سروش در فلسفه علوم تجربی، منشا پیدایش نظریه قبض و بسط در فلسفه علوم دینی گردید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
👌حرکت انقلابی و خود جوش طلاب 🔹رفقا در هر جای این کشور هستیم باید آستین ها رو بالا بزنیم بریم وسط میدان 😏جای توجیه و خجالت و گوشه گیری هم نیست 🎙هرکس در منطقه خودش تبلیغ میدانی رو شروع کنه انشاءالله شاهد حضور حداکثری خواهیم بود. ✌️بیشتر مردم با حرف زدن های ما و گوش دادن به درد و دل هایشان دلگرم به انتخابات می شوند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 حوزه علمیه امام زمان یا کمیته امداد امام زمان؟؟!! ♦️پرداختی بیوت مراجع عظام طوری شده که حوزه در حال تبدیل شدن به کمیته امدادی بزرگتر است. ♦️چه لزومی داره وقتی که در تامین معیشت طلاب فعلی مانده ایم شروع به تبلیغ برای جذب افراد جدید کنیم؟ ❓سوال 🔹به راستی وقتی حوزه طی چهل سال آنهم در سایه حکومتی شیعی نتوانسته مشکلات مالی خود را حل کند آیا سپردن حل مشکلات اقتصادی جامعه بدست چنین سازمانی کاری عاقلانه هست؟ 🔹اصلا می توان از این چنین نهادی انتظار حل مشکلات اقتصادی داشت؟ 🔹آیا کسی منکر این است که مشکلات مالی حوزه از مهمترین عوامل ثمره دهی ناچیز آن و در نتیجه عدم مقبولیت حوزه و روحانیت نزد مردم است؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: نفرت انگیز ترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شر زبان او از او دوری می‌کنند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مسئله مبارزه با فساد امروز خواست جدی مردم هست. برخورد با فساد هم واقعا خط قرمز ندارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ زکات امری تاریخی یا عرفی!؟/ دکتر بیژن عبدالکریمی 🔸 احکام فقهی یا فقه الأصغر اموری صرفا تاریخی هستند و نه دینی و اسلامی. حوزه های علمیه ما از آنجایی که به شدت تحت تأثیر اسانسیالیسم (ذات گرایی) ارسطویی و فاقد نگرش تاریخی هستند اصلا توجهی به این حقیقت ندارند که بسیاری از احکام فقهی اموری تاریخی، یعنی جغرافیایی، فرهنگی، قومی و... هستند و نه احکامی دینی و قدسی. 🔹برای مثال، هرکس اندکی با قرآن و اسلام آشنایی داشته باشد، می داند که قرآن در آیات متعددی زکات را در کنار نماز آورده، پرداخت آن را مورد تأکید و سفارش قرار داده است تا آنجا که می توان گفت پس از نماز، زکات از مهم ترین احکام و فریضه های اسلامی است. اگر پیامبر اسلام از غلات اربعه ، انعام ثلاثه و نقدین زکات می گرفتند برای آن نبود که زکات آنها حکمی دینی، مقدس، مطلق و بلاشرط است که به هر نحو ممکن باید در جامعه اجرا شود، بلکه برای آن بود که اقتصاد شبه جزیره عربستان و قبایل عرب در آن روزگار در مدار این اقلام می‌چرخید. اما زکات در فقه شیعه تحول قابل ملاحظه ای نیافته و کماکان در قالب ها و در خصوص اقلام پیشین مطرح می شود. این در حالی است که اجرای حکم زکات به همان صورت پیشینش نه فقط اسلامی نیست بلکه کاملا ضد اسلامی است. چرا؟ زیرا خود پیامبر می گوید: « أمرت أن آخذ الصدقه مِن أغنيائكم فاردّها في فقرائكم». (امرشده ام تا اموالی را از اغنیا بگیرم و به فقرا بازگردانم). پس این امر، یعنی ایجاد نوعی تعادل و عدالت اجتماعی میان اغنیاء و فقراء، فلسفه حکم احکامی چون خمس، صدقات و زکات است. 🔻اما در دوران جدید با توجه به تحولات عظیم تاریخی، اجتماعی، صنعتی و تکنولوژیک و تغییر در شرایط زندگی آشکار است که دیگر منابع ثروت را نه در غلات اربعه و اغنام ثلاثه و طلا و نقره بلکه در امور دیگری چون بانک ها، چاه های نفت، بورس های مالی، کشتی ها، شرکت ها و کارخانه های گوناگون باید جست وجو کرد. حال، فرضا در جامعه ما چه کسانی گاو و شتر و گوسفند دارند که از آنها باید زکات گرفت؟ جز عشایر، بلوچی ها یا اعراب محروم ما در جنوب کشور؟! خب حال، از اینها زکات بگیریم و به چه کسی بدهیم؟ بنابراین، با توجه به اینکه منابع و موارد ثروت در روزگار ما تغییرات بنیادینی یافته است، اگر شما حكم زکات را در همان اقلام پیشین و سنتی تلقی کنید و تصور کنید اجرای این احکام اجرای احکام حقیقی اسلام است، بسی بیراهه رفته اید. آشکار است که با یک چنین فهم غیرتاریخی از احکام به اصطلاح اسلامی، جامعه ای اسلامی در معنای جامعه ای منطبق با معیارهای دین و پیامبر اسلام متحقق نخواهد گشت. اما اگر ما بر اساس نه صرف متون فقهی، بلکه با توجه به عرف زمانه و فهم عادی و رایج مردم که عموما نیز با علم فقه آشنایی ندارند منابع ثروت را همه اموال و فعالیت هایی بدانیم که به تولید ثروت و ارزش افزوده بالا منتهی می شود، مالیات هایی را گرفته، آنها را صرف خدمات عمومی نماییم تا بخشی از ثروت ثروتمندان به فقرا و محرومین بازگردد، این تلقی عرفی به مراتب از احکام فقهی سنتی ما به حقیقت و به روح اسلام و تعالیم نبی نزدیک تر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: چه بد گردنبدی است گردنبند گناه برای مؤمن. 👇👇 @Taammolate_talabegi