💠 تشیع علوی vs تشیع صفوی
🔹در تشيع علوی عالم محقق در اجتهادش آزاد است، عامی بايد در برابر مجتهد مقلد باشد، اين يك نظام اجتماعی و در عين حال علمی است اما در تشيع صفوی، تقليد یعنی: " صم، بكم، عمی " بودن همه در برابر كسانی كه لباس رسمی دارند و رسميت هم به نامشان در تشيع صفوی ابلاغ شده و ديگران به كلی حق تحقيق و برداشت و استنباط تازه، نه در مسائل فنی بلكه در فهم و تلقی مذهب و مسائل اعتقادی كه طبق اصل اسلامی هر کسی خود بايد اجتهاد كند ندارند؛ سپس تمام اصول اعتقادی، احكام، ارائه راه حل ها، نظريات، مسائل عقلی و اجتماعی همه بی منطق و بی تحليل صادر مي شود و عقيده را هم به عموم بخشنامه می كنند.
🔻در تشيع علوی، تقليد در اصول نيست، در عقايد نيست، در احكام است، در فروع است، آن هم نه در خود فروع، بلكه در فروع فروع. در چگونگی مسائل عملی خاصی كه احتمالا ميان مجتهدان اختلاف هست، مثلا نماز كه جز فروع دين است، قابل تقليد نيست، مسلم است و ضروری.
🔸در تشيع صفوی مردم در همه چيز مقلد كور و تسليم منطق روحانی خويشند و روحانی صفوی عقل و علم و دين و احساس و سليقه و فهم و زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اخلاقی مردم را همه با فتوی، كه به صورت فرمان های كوتاه و قاطع و امر و نهی صادر می شود تعيين می كند.
#دکتر_شریعتی
#روحانیت
#مرجعیت
#تقلید
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠مکاشفه سید هاشم حداد در آرامگاه مرحوم دکتر شریعتی و شباهت آن با ابوحنیفه!!!
♦️عجب ظلمتی دارد!!عجب ظلمتی دارد!!!
#دکتر_شریعتی
#سید_هاشم_حداد
#علامه_طهرانی
#مدعیان
#استاد_اخلاق
#عرفان
#تصوف
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هر که مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد جایگاه او آتش خواهد بود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام رضا علیه السلام:
هر که غم و نگرانی مومنی را بزداید خداوند در روز قیامت گره غم از دل او بگشاید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹براساس تلقی وجود شناسانه و غیر تئولوژیک از تاریخ، هیچ سنت تاریخی، فرهنگ یا تمدنی، از جمله تاریخ، تمدن، علم، تکنولوژی و علوم انسانی غربی بی بنیاد نیست و هر سنت تاریخی، فرهنگ و تمدنی و نظام معرفتی خاص آن پاره ای از تاریخ هستی و جلوه هایی از غنا و سرشاری بیکران هستی را آشکار می سازد.
🔸بنابراین، تمدن، علم، تکنولوژی و علوم انسانی جدید نیز با هستی نسبتی دارد و نباید در هیاهوهای سیاسی، ایدئولوژیک و تئولوژیک این نسبت نادیده گرفته شود.
🔻مولانا اعتقاد داشت همه عقول محو در عقل اول هستند. براساس این نگرش، و در سیاق بحث کنونی، می توان گفت که تاریخ متافیزیک غرب و ظهور عقلانیت جدید و نظام معرفتی علمی و تکنولوژیک و علوم انسانی دوره جدید یکی از انواع عقلانیت ها و یکی از نظام های گوناگون معرفتی و جلوه ای از عقل اول، یعنی جلوه ای از جهان هستی ای است که از امکانات بسیار گوناگون و متکثری برخوردار می باشد، و به این اعتبار عقلانیت علمی جدید که جلوه ای از جهان هستی و عقل جهانی حاکم بر آن و بخشی از تاریخ
هستی است، امری مقدس است.
#دکتر_عبدالکریمی
#علوم_انسانی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️اصالتِ شر
♦️در یک تقسیمبندی متداول، شر را از جهت مصداق، به دو دسته تقسیم میکنند: شر اخلاقی و شر طبیعی.
شر اخلاقی، شری است که با یک فعل و مستقیماً در نتیجه عمل ناپسند (انسانی و غیر انسانی) به وجود میآید؛ همانند قتل، دزدی، غارت و تجاوز و ...
و شر طبیعی، شری است که بدون فعل، و ظاهراً در فرآیند طبیعت، رخ میدهد؛ همچون زلزله، آتشفشان، سیل، طوفان، مرگ، امراض و ...
البته، شر را به اشکال غیربشری حیات نیز، بسط دادهاند، تا شامل زجر حیوانات از شرور طبیعی و ستمهای بشری علیه آنان نیز بشود.
♦️سه حالت، متصور است:
۱- شر وجود دارد؛ و خير، «عدم شر» است؛ و اصالت با شر مىباشد.
۲- خیر وجود دارد؛ و شر، «عدم خیر» است؛ و اصالت با خیر مىباشد.
۳- هم شر و هم خیر، هر دو وجود دارند، و هیچکدام، عدم دیگری نیستند؛ و هر دو، اصالتِ مستقل دارند.
♦️اگر فرض بگیریم که شر، وجودِ مستقل دارد؛ از دو حال خارج نیست:
الف. شر، مخلوق خداوند است.
ب. شر، مخلوق خدا نیست.
هر دو حالت بالا، در کلام اسلامی و غير اسلامى، کفر و ناسزا محسوب میگردد؛ و به همین خاطر، متکلمین اديان، تلاش دارند تا شر را «اصیل» ندانند؛ و آن را عدم خیر تصور و تعریف نمایند.
💠نکته
مسئله شر، پرسش از چگونگی وفقدادن وجود شر با «خدایِ قادر ِمطلق» و «خیرخواه مطلق» و «دانای مطلق» است.
یک مدل از برهان شر، ادعا میکند که، چون شر وجود دارد، یا خدا وجود ندارد، یا خدا همه آن سه ویژگی بیانشده را ندارد.
مسئله شر، یکی از جدّیترین و خطیرترین ایرادهایی به شمار میرود که در خصوص اعتقاد به وجودِ خدایِ خداباوران، صورت گرفته است.
حتی برخی، میگویند که از تمام براهین خداناباورانه، فقط «برهان شر» است که سزاوار است واقعاً جدی گرفته شود.
#تأمل
#کلام
#کلام_جدید
#شرور
#توحید
#خداشناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله خامنهای: برای یک ملت - مثل بعضی از ملت هایی که شما می بینید با همه باد و بروتی که دارند - ننگ است که در انتخابات ریاست جمهوری اش، سی وپنج درصد یا چهل درصد حائزان شرایط شرکت کنند. پیداست که مردم به نظام سیاسىِ خود نه اعتماد دارند، نه اعتنا می کنند و نه امید دارند.
بخشی از خطبه های نمازجمعه تهران ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰
♦️پ .ن:
درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 کمتر از پنجاه درصد است.
#تأمل
#سیاسی
#ریاست_جمهوری
#حکومت_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#شورای_نگهبان
#ولایت_فقیه
#مقام_معظم_رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
امام علی علیه السلام:
چون دیدی خداوند سبحان با وجود آن که گناه میکنی پیاپی به تو نعمت می دهد این برای غافلگیر کردن و به دام انداختن توست.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تعبیر ملاصدرا در مورد قرآن
🔹استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
💠آیت الله خامنهای: برای یک ملت - مثل بعضی از ملت هایی که شما می بینید با همه باد و بروتی که دارند -
♦️میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2020 شصت و دو درصد بوده است
#تأمل
#سیاسی
#ریاست_جمهوری
#حکومت_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#شورای_نگهبان
#ولایت_فقیه
#مقام_معظم_رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
4_5884497420523407955.mp3
28.76M
🔹 فایل صوتی نشست «چیستی #فقه_اجتماعی»
🔹ارائه: دکتر مجید کافی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
▫️برگزار شده در: ۵ اسفند ۱۳۹۹
#فقه
#علوم_انسانی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
هيچ تهيدستى گرسنه نماند، مگر به سبب اين كه ثروتمندى از حقّ او بهره مند شده است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۶)
💠 ارکان نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت
🔹حقیقت مطلب آن است که نظریه قبض و بسط از سه اصل و شش تز تجاوز می کند و قابلیت بسط تا ده ركن را خواهد داشت و بیش از آنچه در خلاصه نظریه آمده، در متن کتاب ادعا شده است.
🔻ترتیب منطقی اصول و ارکان این نظریه به شرح زیر است:
١. دین از معرفت دینی متمایز است.
۲. احکام دین از احکام معرفت دینی تمایز دارند. توضیح اینکه دین صامت، ثابت، مقدس، خالص، کامل و حق است ولكن معرفت دینی ناطق، متغیر، نامقدس، غير خالص، ناقص و آمیزه ای از حق و باطل می باشد.
٣.معرفت دینی، معرفتی بشری است.
۴. معارف بشری با یکدیگر ترابط عمومی دارند.
۵. معرفت دینی نیز به عنوان یک معرفت بشری با معارف بیرون دینی در ارتباط و تلائم است. (نتیجه رکن سوم و چهارم)
۶. معارف بشری غیر دینی متحولند.
۷. معرفت دینی به تبع تحول در سایر معارف بشری دستخوش تحول و قبض و بسط است. (نتیجه رکن پنجم و ششم)
۸. معرفت دینی متکامل است.
۹. معرفت دینی نسبی است.
۱۰. معرفت دینی عصری است.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادعایی غریب از حجت الاسلام سید احمد خاتمی
♦️خبرگزاری رسا روز اول تیر ۱۴۰۰ به نقل از سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان و عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان نوشته است:
«بعد از انقلاب، استقبال فوق العاده مردمی را از نامزدی آیتالله رئیسی در موارد دیگری سراغ ندارم. البته ریاست جمهوری مقام معظم رهبری حساب جدایی دارد بعد از دوره ایشان، این همه استقبال از یک نامزد ریاست جمهوری پدیده کمنظیر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود.»
♦️برای درستیسنجی این ادعا کافی است نگاهی به آمارهای رسمی سیزده دوره انتخابات ریاست جمهوری بیندازیم،
این آمار نشان میدهد در میان ۸ نفری که در جمهوری اسلامی به ریاست جمهوری رسیدهاند، سید ابراهیم رئیسی با رکورد ۳۰/۲۲ درصد پایینترین نرخ رای را به نسبت جمعیت واجد شرایط دارد.
اگر نسبت رای رئیسی را به نسبت شرکتکنندگان در انتخابات ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری بسنجیم، نسبت آرای رئیسجمهوری سیزدهم با رکورد ۶۱/۹۶ درصد آرا چهارمین نسبت آرای پایین در سیزده دوره است.
اگر تعداد آرا را در نظر بگیریم رئیسی با رکورد ۱۷,۹۲۶,۳۴۵ کمترین تعداد رای یک رئیس جمهور را بعد از سال ۱۳۸۴ به دست آورده است. این در حالی است که طی ۱۶ سال گذشته جمعیت واجدین شرایط در ایران بیش از ۱۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.
♦️طبق آمار رسمی وزارت کشور ایران، بیشترین نرخ رای به نسبت جمعیت واجد شرایط شرکت در انتخابات مربوط به انتخابات دوره سوم در سال ۱۳۶۰ است که آیت الله خامنهای با رکود ۷۰ درصد آرای کل واجدین شرایط و با رای ۹۴ درصد شرکتکنندگان در انتخابات به ریاست جمهوری رسید. بعد آن بیشترین نرخ رای به نسبت جمعیت واجدین شرایط در اختیار شهید رجایی با رکورد ۵۶/۲۹درصد و دوره اول محمد خاتمی با رکورد ۵۵/۲۳ درصد است.
#تأمل
#سیاسی
#ریاست_جمهوری
#حکومت_اسلامی
#جمهوری_اسلامی
#شورای_نگهبان
#ولایت_فقیه
#مقام_معظم_رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
شتابگر فاش کننده ی اسرار نباشید.
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎷 نی خبر دارد ز درد اشتیاق
💔 سینه های شرحه شرحه از فراق
🎙استاد هوشنگ ابتهاج
⁉️چرا برخی هنرمندان ما به خاطر اختلاف عقیده مجبور به ترک سرزمین خود می شوند؟!
❗️کاش می شد با تمامی سلایق همزیستی داشتیم و از وجود هنرمندان ایرانی در هر سلیقه و تخصصی استفاده می کردیم.
#شعر
#هوشنگ_ابتهاج
#تلرانس
#تساهل
#تسامح
#مدارا
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️از مراجع تقلید نترسید
.
♦️سؤال: آیا میتوان مراجع معظم تقلید را امر به معروف و نهی از منکر نمود؟ یا اینکه چون ایشان بر کرسی فتوا قرار گرفتهاند؛ و مسائل را بهتر از مردم میدانند، امر به معروف و نهی از منکر کردن ایشان، امکان پذیر نیست؟
.
♦️هر مرجع تقلیدی، حتی اگر بسیار بزرگ و مهم باشد، سه حوزه دارد:
1ـ حوزه رفتار و گفتار شخصی.
2ـ حوزه رفتار و گفتار اجتماعی.
3ـ حوزه اجتهاد و فتاوای اجتهادی.
به نظر میرسد که در هر سه حوزه، میتوان مراجع تقلید را (هر چند بزرگ باشند)، امر به معروف کرد؛ حتی اگر آمر به معروف و ناهی از منکر، فردی به ظاهر کوچک و معمولی باشد.
.
♦️روشن است که مقام عمل و نظر برای انسانها متفاوت است؛ و افراد میتوانند در این حیطه، هماهنگ باشند و یا متضاد عمل کنند. بنابراین ممکن است یک مرجع تقلید، در دو حوزه گفتار و رفتار شخصی و اجتماعی، درست عمل نکند؛ بنابراین بر مردم لازم است تا راه درست را چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، به ایشان تذکر دهند.
امّا در حوزه سوم، یعنی «فتاوای اجتهادی» نیز، باز راه امر به معروف برای مردم، بسته نیست. به عبارت ساده، هر مرجع تقلیدی در مقام افتا، از دو حال خارج نیست؛ یا اجتهاد منجر به افتای او، درست است یا نادرست. بنابراین افراد متعددی از جوانب گوناگون، میتوانند مراجع تقلید را در مقام اجتهاد و فتوا نیز، امر به معروف و نهی از منکر کنند.
.
♦️هر اجتهادی، اگر شهودی نباشد، متکی به مقدماتی است؛ و این مقدمات، شامل علوم مختلف دینی و غیردینی خواهد بود. ممکن است افرادی در هر کدام از این مقدمات اجتهاد و فتوای مرجع تقلید، اشکالات و اشتباهاتی ببینند؛ بنابراین لازم است که مرجع تقلید را، امر به معروف نمایند.
به عنوان مثال، یک نسخهشناس، میتواند به مرجع تقلیدی گوشزد نماید که، این حدیث مورد استناد شما، در نسخههای خطی، مخدوش است؛ بنابراین فتوای شما مخدوش است.
یا یک لغتشناس، به فقیه تذکر دهد که این استناد لغوی شما مخدوش است؛ یا یک زبانشناس و فیلسوف زبان، به فقیه تذکر دهد که این برداشت اصولی شما از این گزاره، مخدوش است.
و ...
بنابراین، تمامی افراد مطلع در علوم مختلف، که به نحوی مرتبط با مقدمات و فرآیند اجتهاد و فتوای دینی هستند؛ حتی اگر کارشناس دینی نباشند، لازم است مرتب و مکرر، مراجع تقلید را «امر به معروف» کنند؛ و نباید از عظمت و بزرگی و شهرت ایشان بترسند.
💠نکته
امر به معروف و نهی از منکر، هر چه مخاطباش بزرگتر باشد، ضروریتر است؛ بنابراین، رهبر سیاسی، رهبر دینی، علماء و مراجع تقلید و همه کسانی که منشأ اثر دینی و دنیای مردم هستند؛ نسبت به امر به معروف و نهی از منکر شدن، اولویت دارند.
#تأمل
#فقه_سنتی
#فقه
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi