eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لایق وصل تو که من نیستم اذن به یک لحظه نگاهم بده رضا جان❤️ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️اصالتِ شر ♦️در یک تقسیم‌بندی متداول، شر را از جهت مصداق، به دو دسته تقسیم می‌کنند: شر اخلاقی و شر طبیعی. شر اخلاقی، شری است که با یک فعل و مستقیماً در نتیجه عمل ناپسند (انسانی و غیر انسانی) به وجود می‌آید؛ همانند قتل، دزدی، غارت و تجاوز و ... و شر طبیعی، شری است که بدون فعل، و ظاهراً در فرآیند طبیعت، رخ می‌دهد؛ همچون زلزله، آتشفشان، سیل، طوفان، مرگ، امراض و ... البته، شر را به اشکال غیربشری حیات نیز، بسط داده‌اند، تا شامل زجر حیوانات از شرور طبیعی و ستم‌های بشری علیه آنان نیز بشود. ♦️سه حالت، متصور است: ۱- شر وجود دارد؛ و خير، «عدم شر» است؛ و اصالت با شر مى‌باشد. ۲- خیر وجود دارد؛ و شر، «عدم خیر» است؛ و اصالت با خیر مى‌باشد. ۳- هم شر و هم خیر، هر دو‌ وجود دارند، و هیچکدام، عدم دیگری نیستند؛ و هر دو، اصالتِ مستقل دارند. ♦️اگر فرض بگیریم که شر، وجودِ مستقل دارد؛ از دو حال خارج نیست: الف. شر، مخلوق خداوند است. ب. شر، مخلوق خدا نیست. هر دو حالت بالا، در کلام اسلامی و غير اسلامى، کفر و ناسزا محسوب می‌گردد؛ و به همین خاطر، متکلمین اديان، تلاش دارند تا شر را «اصیل» ندانند؛ و آن را عدم خیر تصور و تعریف نمایند. 💠نکته مسئله شر، پرسش از چگونگی وفق‌دادن وجود شر با «خدایِ قادر ِمطلق» و «خیرخواه مطلق» و «دانای مطلق» است. یک مدل از برهان شر، ادعا می‌کند که، چون شر وجود دارد، یا خدا وجود ندارد، یا خدا همه آن سه ویژگی بیان‌شده را ندارد. مسئله شر، یکی از جدّی‌ترین و خطیرترین ایرادهایی به شمار می‌رود که در خصوص اعتقاد به وجودِ خدایِ خداباوران، صورت گرفته ‌است. حتی برخی، می‌گویند که از تمام براهین خداناباورانه، فقط «برهان شر» است که سزاوار است واقعاً جدی گرفته شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله خامنه‌ای: برای یک ملت - مثل بعضی از ملت هایی که شما می بینید با همه باد و بروتی که دارند - ننگ است که در انتخابات ریاست جمهوری اش، سی وپنج درصد یا چهل درصد حائزان شرایط شرکت کنند. پیداست که مردم به نظام سیاسىِ خود نه اعتماد دارند، نه اعتنا می کنند و نه امید دارند. بخشی از خطبه های نمازجمعه تهران ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ ♦️پ .ن: درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 کمتر از پنجاه درصد است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: چون دیدی خداوند سبحان با وجود آن که گناه می‌کنی پیاپی به تو نعمت می دهد این برای غافلگیر کردن و به دام انداختن توست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
4_5884497420523407955.mp3
28.76M
🔹 فایل صوتی نشست «چیستی » 🔹ارائه: دکتر مجید کافی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) ▫️برگزار شده در: ۵ اسفند ۱۳۹۹ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هيچ تهيدستى گرسنه نماند، مگر به سبب اين كه ثروتمندى از حقّ او بهره مند شده است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۶) 💠 ارکان نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت 🔹حقیقت مطلب آن است که نظریه قبض و بسط از سه اصل و شش تز تجاوز می کند و قابلیت بسط تا ده ركن را خواهد داشت و بیش از آنچه در خلاصه نظریه آمده، در متن کتاب ادعا شده است. 🔻ترتیب منطقی اصول و ارکان این نظریه به شرح زیر است: ١. دین از معرفت دینی متمایز است. ۲. احکام دین از احکام معرفت دینی تمایز دارند. توضیح اینکه دین صامت، ثابت، مقدس، خالص، کامل و حق است ولكن معرفت دینی ناطق، متغیر، نامقدس، غير خالص، ناقص و آمیزه ای از حق و باطل می باشد. ٣.معرفت دینی، معرفتی بشری است. ۴. معارف بشری با یکدیگر ترابط عمومی دارند. ۵. معرفت دینی نیز به عنوان یک معرفت بشری با معارف بیرون دینی در ارتباط و تلائم است. (نتیجه رکن سوم و چهارم) ۶. معارف بشری غیر دینی متحولند. ۷. معرفت دینی به تبع تحول در سایر معارف بشری دستخوش تحول و قبض و بسط است. (نتیجه رکن پنجم و ششم) ۸. معرفت دینی متکامل است. ۹. معرفت دینی نسبی است. ۱۰. معرفت دینی عصری است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر ادعایی غریب از حجت الاسلام سید احمد خاتمی ♦️خبرگزاری رسا روز اول تیر ۱۴۰۰ به نقل از سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان و عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان نوشته است: «بعد از انقلاب، استقبال فوق العاده مردمی را از نامزدی آیت‌الله رئیسی در موارد دیگری سراغ ندارم. البته ریاست جمهوری مقام معظم رهبری حساب جدایی دارد بعد از دوره ایشان، این همه استقبال از یک نامزد ریاست جمهوری پدیده کم‌نظیر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود.» ♦️برای درستی‌سنجی این ادعا کافی است نگاهی به آمارهای رسمی سیزده دوره انتخابات ریاست جمهوری بیندازیم، این آمار نشان می‌دهد در میان ۸ نفری که در جمهوری اسلامی به ریاست جمهوری رسیده‌اند، سید ابراهیم رئیسی با رکورد ۳۰/۲۲ درصد پایین‌ترین نرخ رای را به نسبت جمعیت واجد شرایط دارد. اگر نسبت رای رئیسی را به نسبت شرکت‌کنندگان در انتخابات ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری بسنجیم، نسبت آرای رئیس‌جمهوری سیزدهم با رکورد ۶۱/۹۶ درصد آرا چهارمین نسبت آرای پایین در سیزده دوره است. اگر تعداد آرا را در نظر بگیریم رئیسی با رکورد ۱۷,۹۲۶,۳۴۵ کمترین تعداد رای یک رئیس جمهور را بعد از سال ۱۳۸۴ به دست آورده است. این در حالی است که طی ۱۶ سال گذشته جمعیت واجدین شرایط در ایران بیش از ۱۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. ♦️طبق آمار رسمی وزارت کشور ایران، بیشترین نرخ رای به نسبت جمعیت واجد شرایط شرکت در انتخابات مربوط به انتخابات دوره سوم در سال ۱۳۶۰ است که آیت الله خامنه‌ای با رکود ۷۰ درصد آرای کل واجدین شرایط و با رای ۹۴ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات به ریاست جمهوری رسید. بعد آن بیشترین نرخ رای به نسبت جمعیت واجدین شرایط در اختیار شهید رجایی با رکورد ۵۶/۲۹درصد و دوره اول محمد خاتمی با رکورد ۵۵/۲۳ درصد است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: شتابگر فاش کننده ی اسرار نباشید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎷 نی خبر دارد ز درد اشتیاق 💔 سینه های شرحه شرحه از فراق 🎙استاد هوشنگ ابتهاج ⁉️چرا برخی هنرمندان ما به خاطر اختلاف عقیده مجبور به ترک سرزمین خود می شوند؟! ❗️کاش می شد با تمامی سلایق همزیستی داشتیم و از وجود هنرمندان ایرانی در هر سلیقه و تخصصی استفاده می کردیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️از مراجع تقلید نترسید . ♦️سؤال: آیا می‌توان مراجع معظم تقلید را امر به معروف و نهی از منکر نمود؟ یا اینکه چون ایشان بر کرسی فتوا قرار گرفته‌اند؛ و مسائل را بهتر از مردم می‌دانند، امر به معروف و نهی از منکر کردن ایشان، امکان پذیر نیست؟ . ♦️هر مرجع تقلیدی، حتی اگر بسیار بزرگ و مهم باشد، سه حوزه دارد: 1ـ حوزه رفتار و گفتار شخصی. 2ـ حوزه رفتار و گفتار اجتماعی. 3ـ حوزه اجتهاد و فتاوای اجتهادی. به نظر می‌رسد که در هر سه حوزه، می‌توان مراجع تقلید را (هر چند بزرگ باشند)، امر به معروف کرد؛ حتی اگر آمر به معروف و ناهی از منکر، فردی به ظاهر کوچک و معمولی باشد. . ♦️روشن است که مقام عمل و نظر برای انسان‌ها متفاوت است؛ و افراد می‌توانند در این حیطه، هماهنگ باشند و یا متضاد عمل کنند. بنابراین ممکن است یک مرجع تقلید، در دو حوزه گفتار و رفتار شخصی و اجتماعی، درست عمل نکند؛ بنابراین بر مردم لازم است تا راه درست را چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، به ایشان تذکر دهند. امّا در حوزه سوم، یعنی «فتاوای اجتهادی» نیز، باز راه امر به معروف برای مردم، بسته نیست. به عبارت ساده، هر مرجع تقلیدی در مقام افتا، از دو حال خارج نیست؛ یا اجتهاد منجر به افتای او، درست است یا نادرست. بنابراین افراد متعددی از جوانب گوناگون، می‌توانند مراجع تقلید را در مقام اجتهاد و فتوا نیز، امر به معروف و نهی از منکر کنند. . ♦️هر اجتهادی، اگر شهودی نباشد، متکی به مقدماتی است؛ و این مقدمات، شامل علوم مختلف دینی و غیردینی خواهد بود. ممکن است افرادی در هر کدام از این مقدمات اجتهاد و فتوای مرجع تقلید، اشکالات و اشتباهاتی ببینند؛ بنابراین لازم است که مرجع تقلید را، امر به معروف نمایند. به عنوان مثال، یک نسخه‌شناس، می‌تواند به مرجع تقلیدی گوشزد ‌نماید که، این حدیث مورد استناد شما، در نسخه‌های خطی، مخدوش است؛ بنابراین فتوای شما مخدوش است. یا یک لغت‌شناس، به فقیه تذکر ‌دهد که این استناد لغوی شما مخدوش است؛ یا یک زبان‌شناس و فیلسوف زبان، به فقیه تذکر ‌دهد که این برداشت اصولی شما از این گزاره، مخدوش است. و ... بنابراین، تمامی افراد مطلع در علوم مختلف، که به نحوی مرتبط با مقدمات و فرآیند اجتهاد و فتوای دینی هستند؛ حتی اگر کارشناس دینی نباشند، لازم است مرتب و مکرر، مراجع تقلید را «امر به معروف» کنند؛ و نباید از عظمت و بزرگی و شهرت ایشان بترسند. 💠نکته امر به معروف و نهی از منکر، هر چه مخاطب‌اش بزرگ‌تر باشد، ضروری‌تر است؛ بنابراین، رهبر سیاسی، رهبر دینی، علماء و مراجع تقلید و همه کسانی که منشأ اثر دینی و دنیای مردم هستند؛ نسبت به امر به معروف و نهی از منکر شدن، اولویت دارند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: آفت عالمان حب ریاست است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
😎با توجه به اینکه در کانال چندین مطلب از دکتر عبدالکریمی پست کردیم 😌با مرور اجمالی متوجه شدم چندین کانال، عمدتا فلسفی و مطرح موضع گرفتند و ندای آرمان های فلسفه اسلامی سر داده اند که چرا فلسفه اسلامی نخواندید، شما عبد آبقی هستید که دیگر هیچ گاه تعلق فکری به خاستگاه حوزوی اش نخواهد داشت. 🤗خوب عزیزان توجه کنند نقل مطالب از شخصی ملازمه ای با قبول تفکر و مطالب ایشون نداره؛ لذا این غیب خوانی ها لازم نیست. ما هم زیاد دلخوشی از دکتر عبدالکریمی نداریم. خلاصه خیالتان راحت تو زحمت نیافتید، حیفه وقت کانالتون رو برای نقد کانال ما تلف کنید.🌺 🤔رویکرد کانال تأملات طلبگی چنانچه در پی وی مراجعین به کرات اعلام شده صرف نقل و قول مطالب از اندیشمندان مختلف و طرح بحث است، نتیجه گیری و قضاوت و تحقیق پیرامون آن بر عهده مخاطب است. 🧐به طور کلی گاهی نیازه در مطالب غلط و ناقص هم البته در نظر عده ای از مخاطبین تأمل صورت بگیره. پستی داشتیم که مخاطبی به شدت نقد کرده و انواع برچسب ها رو به ما زد و مخاطبی استقبال کرده و تشکر و تشویق برای دنبال کردن آن.(که یحتمل در نظر برخی این افراد جزء مارقین و قاسطین و ناکثین هستند).😁 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️علم‌الهدی و تفسیر به رای دین . ♦️تفسیر به رأی، دقیقاً همان چیزی است که ۱۴ قرن، اسلام را «فربه» و «منحرف» نموده است. هر کسی، استنباط خود از گزاره‌های دینی را، دین قلمداد می‌کند؛ و بر مبنای آن، دایره دینداران و کافران را تبیین می‌کند؛ و بر اساس آرای ذهنی خویش، احکام دینی صادر می‌کند. . ♦️نمونه اخیر و در دوره معاصر آن، احکام عبادی و شرعی امام جمعه محترم مشهد است؛ که هر ازگاهی، برداشت‌های ویژه دینی خود را، که مبتنی بر دیدگاه سیاسی خاص ایشان نیز هست، از تریبون آزادشان، مطرح می‌کنند. . مثلاً به این نمونه توجه کنید.ایشان به این مضمون، گفته‌اند: ۱- شرکت در انتخابات واجب شرعی است. ۲- بارزترین مصداق اهتمام به امور مسلمین، شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت زندگی اجتماعی با رأی دادن است. ۳- بر اساس روایت پیامبر اکرم(ص) کسی که در انتخابات شرکت نکند، مسلمان نیست. . ♦️جدای از اینکه، از اول انقلاب اسلامی تاکنون، تعدادی از علما و برخی مراجع معظم تقلید، اساساً هیچگاه رأی نداده‌اند؛ و یا حداقل، تعداد بسیاری در برخی انتخابات، همانند انتخابات اخیر، شرکت نکرده‌اند؛ این مهم است که به حکم امام جمعه مشهد، جمعیت غیر مسلمان کشور، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ و یا حداقل، اگر به نسبت تعداد شرکت کنندگان دوره‌های قبل مقایسه کنیم؛ چندین میلیون ایرانی، جدیداً نامسلمان گشته‌اند. . ❓سؤال اگر حکم دینی جناب امام جمعه مشهد، صحیح باشد؛ مسؤولیت نامسلمان شدن این درصد زیاد از مردم ایران با کیست؟ . 💠نکته اگر تعداد شرکت کنندگان در انتخابات، معیار عملکرد مسؤولین کشور باشد؛ قابل بررسی است که، چرا اوایل انقلاب درصد زیادی از مردم در انتخابات شرکت می‌کردند و اکنون این چنین نیست؟ 🔹لینک مربوط به بیانات حجت الاسلام علم الهدی در https://www.isna.ir/news/1400030705141/قابل مشاهده است 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا