▪️مکاسب محرمه شیخ مرتضی انصاری
▪️مساله ی نهم: سب مومن!
▪️بخشِ مستثنیاتِ حرمتِ سبّ!
💠در مواضعی که سب یعنی دشنام دادن و فحش دادن و ناسزا گفتن جایز می باشد:
1_ سب کسی که متجاهر به فسق است، (بنابر این در فقه شیعی کسی که از نظر علمای شیعه متجاهر به فسق می باشد، جایز است که به او فحش داده شود و شما به عنوان یک شیعه می توانید یک چنین شخصی را به فحش بکشید، آبرویش را ببرید، ناسزا بگویید، هیچ مشکلی که ندارد هیچ، تازه کاملا هم شرعی می باشد، کاملا هم اسلامی، از نوع اسلام ناب محمدی!!!)
2_ سب بدعت گذار در دین، تا جامعه نسبت به او تنفر پیدا کرده و سمت چنین شخصی نرود تا خدای نکرده گمراه شود! دلیل آن روایتی از پیامبر است!
«إذا رأیتم أهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم و أکثروا من سبهم و القول فیهم و الوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لایتعلموا من بدعهم یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخرة.»
«هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید ، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و درباره ی آنها زیاد بدگویی کنید، و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید( در روایتی دیگر مبهوت سازید نیز آمده است اما فقها فرموده اند، بهتان به آنان نیز طبق این روایات جایز می باشد) تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند. خداوند در برابر این کارهایتان برای شما حسنات می نویسد و درجاتتان را در آخرت بالا خواهد برد.»
🔹مصداق هایی از سب در شرح کتاب مکاسب نیز آمده است، همانندِ؛ "کچل خواندن بدعت گذار یا خر و سگ و احمق و... نامیدن او یا صفتی منفی به او نسبت دادن!"
🔹بنابراین کسی که در نظر علمای شیعه بدعت گذار است، میتوان به او فحش داد، ناسزا گفت، یعنی در این فقه، اگر فی المثل شخصی بنامِ تقی، بدعت گذار شناخته شود، می توان به صورت کاملا فقهی و شرعی او را چنین وصف کرد؛ "تقیِ کچلِ خرِ الاغ، حرام زاده ی اجنبی، حرام لقمه ی بی شعور و احمقِ بدعت گذارِ ضال و مضل"
🔹می توان آنقدر از او بدگویی کرد و فحش و ناسزایش گفت تا آبرو و اعتباری برایش باقی نماند، تا در نزد توده، شخصیتش لجن مال شود، ضایع شود، تا خدای نکرده مردم را نتواند گمراه کند، (پاسخ نقد و شبهه و یا حتی در دیدگاه اینان! بدعت را با فحش و ناسزا و پاپوش دوختن میدهند، و این را کاملا شرعی و اسلامی و الهی هم میدانند!)
3_ سب کسی که عرفا توهین و تنقیص به حساب نمی آید، مانند سب فرزند توسط پدر و عبد توسط مولی.
📌چنان چه مشاهده می کنیم ، فحش و ناسزای صاحب برده، یعنی مولا، به برده، یعنی عبد، جایز و کاملا شرعی می باشد!
اخلاق هم به هیچ و لابد برای افراد صاحب مدعا و طبقه ی به اصطلاح روشنفکر است!!
#فقه_با_اخلاق_یا_بی_اخلاق
#فقه_سنتی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
هر کس حسین علیه السلام را زیارت کند، اگر شقی هم باشد سعادتمند میشود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ روحانیت در عالم تجدد و شبهه اندیشی
🔸در دوران جدید در ایران، صف آرایی روحانیان در برابر تجدد به رویارویی منظومه ی معرفتی سنت با نظام اندیشگی تجدد و مناقشه های نظری جدی نینجامید.
بر خلاف دوران متأخر سده های میانی اروپا و برخورد نظری متألهان مسیحی با اندیشه های مدرن، در ایران معاصر به سختی میتوان رساله ها و مکتوباتی را یافت که از منظر حکمت اسلامی، طبیعیات قدیم یا جهان شناسی پیشینیان، آموزه های تجدد را نقادی کرده باشد.
🔹روحانیان به تجدد، در مقام معرفتی تازه، رویکردی چندان ریشه ای نکردند و از این رو به مدعيات تهدید گر نظام فکری تجدد، عنوان "شبهه" دادند؛ اصطلاحی کلیدی در الاهیات اسلامی که هم در فقه به کار می رود و هم در کلام.
🔻 کلام، دستگاه نظری سامان مندی است که وظیفه ی آن حجت مندی و دفاع از آموزه های اعتقادی است؛ آموزه هایی که "حق" (آن چه در دین راست و درست است) به شمار می روند و هر مسلمان باید بدانها باور داشته باشد و از آن روی نتابد.
🔻شبهه، کژاندیشی، طغیان نظری و بیرون رفتن از صراط مستقیم اعتقادات حقه است، شبهه خویشاوند بدعت و دشمن سنت است. شبهه نامی است بر آموزه ی باطل حق نما که "مذهب مختار" و سنت ارتدوکسی را به پرسش می گیرد و ناراست فرا مینماید. اگر مسلمان "حق" را (آن گونه که در علم کلام تبیین شده است) گردن گزارد، هرچه جز آن را باید بدعت و شبهه بینگارد، اگرچه پاسخی بالفعل در دفع و رد آن شبهه نداشته باشد.
مخالفان دستگاه نظری کلام با آموزه های تثبیت شده ی اسلامی، اهل شبهه و بدعت اند. متکلم یا متأله اسلامی پیشاپیش تکلیف خود را با آنان روشن کرده است، زیرا تمایز شبهه از حق بر شالوده ی تمایز کفر و ایمان استوار
است.
#تحمل_مخالف
#نقد_حوزه
#کلام
#روحانیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام باقر علیه السلام:
اگر مردم می دانستند چه فضیلتی در زیارت حسین(ع) است از شوق جان
می سپردند و نفسشان از روی حسرت و اندوه قطع میشد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ تاثیرات اقتصادی در مقوله فرهنگ(اختیار انتخاب در دین)
🔹آرمان جستجوی افراد برای جهانبینی خودشان در جوامعی که مشخصه ی آنها درجه ی نسبتا بالایی از فردگرایی است، حمایت می شود.
🔻برخی جامعه شناسان این استدلال را بیشتر به کار می برند و فردگرایی معاصر را به عنوان نتیجه ی نظام اقتصادی ای توصیف می کنند که به طور فزاینده جهان را تحت سلطه ی خود قرار داده است؛ یعنی اقتصاد بازار سرمایه دارانه.
🔸ما به عنوان مصرف کنندگان در صددیم تا در بین کالاها و خدماتی که به بازار آورده شده اند، آزادانه انتخاب کنیم و تبلیغات و رسانه ها ما را تشویق می کنند فقره ی مناسب را انتخاب کنیم چرا که «سزاوار آن» هستیم.
🔻عجیب خواهد بود اگر این رویکرد دست چین گری و انتخاب به زندگی، بر حوزه ی فرهنگ و دین تأثیر نگذاشته باشد.
#جامعه_شناسی
#فلسفه_دین
#اقتصاد
#فرهنگ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻برعکسِ شیطان عمل کن!
🔹استاد پناهیان
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹"تشیع مصلحت"، تشیع صفوی است و در برابرش تشیع علوی که" تشیع حقیقت" است. همیشه مصلحت، روپوش دروغین زیبایی بوده است، تا دشمنان"حقیقت"، حقیقت را در درونش مدفون کنند.
و همیشه "مصلحت" تیغ شرعی بوده است تا حقیقت را رو به قبله ذبح کنند. که مصلحت همیشه مونتاژ دین و دنیا بوده است.
📚تشیع علوی، تشیع صفوی
#دکتر_شریعتی
#حکومت_اسلامی
#فلسفه_دین
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
از دو رویی دور باش
زیرا دو رو در نزد خدا آبرویی ندارد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ اسلام قرآن محور (محوریت قرآن و مداریت سنت)
📕همه معارف اسلامی - اعم از اعتقادات، اخلاقیات و مسائل فقهی - در درجه اول باید بر اساس ادله و مبانی قرآنی سامان یابند، و بحث از روایات باید در طول آیات قرآنی و به گونه ای هماهنگ با آنها مطرح شود، نه اینکه اصل و اساس علوم دینی و جهان بینی اسلامی بر پایه احادیث بنا شوند، و آیات قرآن در حاشیه قرار گیرند و صرفا رجوعی سطحی و حداقلی به آن صورت گیرد.
🔹در «اسلام القرآن»، آیات قرآنی اولین و مهمترین ملاک و معیار برای ارزیابی روایات و تشخیص درستی یا نادرستی آنهاست. هر روایتی که با مبانی قرآنی ناسازگار باشد، کنار گذاشته می شود، اگر چه سند آن صحیح و حتی متواتر بوده باشد. اما در «اسلام الحديث» (اسلام روایت محور)، به صرف اینکه روایتی در یکی منابع روایی نقل شده باشد، مورد قبول واقع می شود (بنا بر روش اخباريون)، و به فرض اینکه روی آن بررسی سندی و رجالی انجام شود و از صحت سند آن اطمینان حاصل گردد (بنا بر شیوۂ غالب اصوليون)، با این وجود پیش از آنکه انطباق یا عدم انطباق آن روایت با اصول و خطوط کلی قرآنی، به نحو اجتهادی مورد بحث تفسیری قرار گیرد، روایت مذکور تلقی به قبول می گردد، حال آنکه در منطق «اسلام قرآن»، صرف وثاقت راوی و اعتبار کتاب روایی، برای قبول روایات کافی نیست، بلکه صرف نظر از اینکه سند حدیث مورد نظر صحيح باشد یا ضعیف، اول بر اساس یک روش خاص و تفسیری، به قرآن عرضه می شود، و چنانچه عدم مخالفت و یا موافقت آن با قرآن احراز شد، مورد استفاده و احتجاج قرار می گیرد.
🔸در مقابل نظریه «اسلام قرآن محور»، نظریه «اسلام روایت محور» قرار دارد که رویکرد اصلی و غالب در حوزه های علمیه است. استاد سید کمال حیدری در کتاب
«میزان التصحیح الموروث الروایی» در صدد بیان این شیوه و روش هستند.
#قرآن
#نقد_حوزه
#اصول
#سید_کمال_حیدری
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اگر آدم یک کلمه رو باور کنه همه جا می تونه بر خدا توکل کنه.
🔹استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ تأثیر نیاز بر فرهنگ
🔹نیاز دو اثر بر فرهنگ دارد: اولا نیاز، برای فرهنگ، موضوع تولید می کند؛ ثانیا فرهنگ را مقید به خویش می کند و درنتیجه فرهنگ باید خودش را با نیازها هماهنگ نگه دارد و در صورت عدم هماهنگی فرهنگ با نیازها، ابتدا افراد و سپس جامعه دچار عدم تعادل می شوند و سرانجام، فرهنگ ناهماهنگ با نیازها محکوم به تغییر است.
🔸مثال بارز این موضوع، فرهنگ ریاضت در میان متصوفه است که به دلیل ناهماهنگی با طبیعت انسان و نیازهایش (نیاز به خوراک به میزانی معین و با کیفیتی خاص و نیاز به تعامل و ارتباط با انسان های دیگر) دوام نیاورد و تغییر کرد.
🔻نیاز انسان در امر پوشش به مواردی مثل راحتی، سبک بودن، چالاکی، عدم جلب توجه بیش از حد و ... می تواند از عوامل مهم دوزیستی طلاب با لباس روحانیت باشد که نیاز طلاب متغیر فرهنگ پوششی این دسته اجتماعی است.
#جامعه_شناسی
#لباس_روحانیت
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام کاظم علیه السلام:
کسی که نمی تواند با ما دیدار کند
باید به دیدار فقرای شیعه برود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۲۲)
💠رکن پنجم: معرفت دینی نیز به عنوان یک معرفت بشری با معارف بیرون دینی در ارتباط و تلائم است.
🔹مؤلف قبض و بسط برای اثبات ترابط عمومی به دلایل استقرایی و منطقی تمسک جسته است؛ البته وی در مقالات قبض و بسط تنها به تأیید ادعای ترابط عمومی فتوا می دهد و می نویسد: هویت جمعی داشتن دانش بشری، امری است که هم منطقا و هم استقرائا قابل تأیید است. وی در مقالات قبض و بسط بیشتر به ادله استقرایی و در مقالات موانع فهم تئوری قبض و بسط به دلایل منطقی پرداخته است.
🔻بدون تردید نمونه های استقرایی ایشان اثبات کننده امری نیستند و تنها فرضیه علمی خاصی را در اختیار اندیشمندان قرار می دهد که با ذكر نمونه های معارض، ابطال می شود.
لازم به ذکر است که مؤلف محترم در بیان ادله گاه به ترابط عمومی و همگانی معارف بشری نظر می کند و گاه در صدد اثبات ارتباط معرفت دینی با معارف بیرون دینی می باشد.
🔸در نحوه ارتباط میان معارف دینی با معارف بیرون دینی پنج احتمال وجود دارد:
۱.هیچ گونه ارتباطی میان معارف دینی با معارف بیرون دینی وجود ندارد.
۲. همه معارف دینی با همه معارف بیرون دینی مرتبط هستند.
٣. همه معارف دینی با بعضی از معارف بیرون دینی ارتباط دارند.
۴. بعضی از معارف دینی با همه معارف بیرون دینی مربوط هستند.
۵. بعضی از معارف دینی با بعضی از معارف بیرون دینی در ارتباط هستند.
🔻احتمال اول نه قایلی دارد و نه با عقل و تجربه و تاریخ قابل اثبات است؛ احتمال دوم و سوم از احتمالاتی است که مؤلف قبض و بسط در کتاب خود به آن پرداخته است. احتمال چهارم هم مدعی ندارد ولی احتمال پنجم از کلمات عالمان اصول فقه و بزرگان معاصری مانند استاد مطهری و شهید صدر استفاده میشود.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ برای چی خلق شدی؟!
👌اولویت در واجب ترین کارها
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ خباثت زن در اساطیر مسیحی
📕بر اساس متون اساطیری مسیحی، همسر اول آدم، پیش از حوا، لیلیت نام داشت. او زنی مبارز و تساوی طلب بود. با قاطعیت تقسیم برابر قدرت با آدم را طلب می کرد و چون آدم از پذیرش این خواسته، سرباز زد، باغ عدن را ترک گفت.
🔹اصرار مأمورین الهی برای بازگرداندن او نیز فایده ای نداشت؛ زیرا همچنان بر خواسته ی خود اصرار می ورزید. به همین سبب مطرود و ملعون گشت. از آن پس، همه ی ارواح پلید و خبیث و همه ی رنجها و دردها، از او منشأ می گیرند.
🔸لیلیت که در صدد گرفتن انتقام از آدم بود به شکل ماری بر حوا ظاهر شد و او را به خوردن میوه ی ممنوعه، تشویق کرد. حوا نیز موجب اغوای آدم و عامل گناه اول گشت. چنانچه می بینیم بر اساس عقاید کهن مسیحی، زن منشأ خباثت، گناه و رنج است.
#مسیحیت
#حقوق_زنان
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
بهترین وساطت ها این است که میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود تا سر و سامان بگیرد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍تمایز بین«مرجعیت دینی» و«مرجعیت فقهی»
🔹«مرجع دینی»، غیر از «مرجع فقهی» صرف یا «مرجع اعتقادی» صرف است. مرجع دینی کسی است که از تمام ابعاد معارف دینی آگاهی داشته و در همه آن ها - به طور نسبی - مجتهد و صاحب نظر – و نه لزوما اعلم - باشد. کسی که فقط در یک یا دو ساحت از آموزه های دینی مجتهد است، اما از سایر ابعاد آن یا اطلاعی ندارد و یا شناختش کافی و تخصصی نیست، مرجع دینی به معنای واقعی کلمه نیست، بلکه فقط مرجع در همان علمی است که در آن متخصص است.
🔸برخی از علومی که یک مرجع دینی باید از آنها آگاهی تفصیلی و اجتهادی داشته باشد، عبارت اند از: معرفت شناسی، عرفان، فلسفه، کلام، تفسير و هرمنوتیک و زبان شناسی، حدیث، فقه، اصول، اخلاق و برخورداری از نگرش سیاسی و اجتماعی.
🔻وصول به درجه اجتهاد و کسب تخصص در علوم فوق اگرچه دشوار است و فقط تعداد اندکی از عالمان موفق می شوند به یک چنین جامعیتی دست یابند، اما با این وجود محال و غیر ممکن نیست. نمونه این عالمان جامع و ذوابعاد را، هم در گذشته داشته ایم و هم در عصر حاضر ایشان را مشاهده می کنیم. کسی که فقط «فقه» می داند، «فقه شناس» است نه «دین شناس»؛ لذا می توان گفت چنین شخصی صلاحیت مرجع قرار گرفتن را ندارد. «مرجع دینی» کسی است که هم در «اصول» دین مجتهد باشد و هم در «فروع دین».
#مرجعیت
#فقه_سنتی
#فقه
#اصول
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
تاریخ گذشتگان و آیندگان و برنامه زندگی شما در قرآن است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ روحانیت و شبهه ی تجدد
🔹در روزگار جدید، روش برخورد روحانیان با آموزه های نظری تجدد، بر امتداد سنت رویارویی آنان با اهل کفر، بدعت و شبهه ایستاده است. بر این بنیاد، روحانیان، تجدد را نه گسستی معرفت شناختی از منظومه ی فکری سنت، که شبهاتی برای از میان بردن باورهای پذیرفته شده ی سنت دریافته اند؛ شبهاتی که در نهایت قابل و لازم الدفع اند و به فرجام از میان خواهند رفت و تنها حادثه ای زودگذرند.
🔸در سی سال پس از انقلاب، این رویکرد روحانیان به دنیای مدرن دگرگون نشده است. تصرف نظام آموزشی در ایران، تأسیس نهادهای آموزشی تازه در درون حوزه ی علمیه، افزایش امکانات مادی چاپ و نشر و شمار رسانه ها، کتاب، مجلات، شبکه های رادیویی و تلویزیونی، راه اندازی صدها وب سایت و وبلاگ مذهبی، برگزاری صدها کنفرانس و کنگرهی مذهبی و حوزوی، تأسیس کتابخانه های کلان و واردات فزاینده ی کتاب های انگلیسی و عربی در زمینه ی اندیشه ی مدرن، بدل شدن شهر قم به پایتخت کامپیوتری ایران و تبدیل نسخه های خطی و چاپی متون مذهبی به نرم افزارهای کامپیوتری هیچ کدام به تحولی بنیادی در نگرش روحانیت به سویه ی معرفت شناختی دنیای مدرن نینجامیده است. هنوز روحانیت، تجدد را انبانی از شبهاتی مینگرد که می توان و باید بدانها پاسخ داد.
#روحانیت
#نقد_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi