✍ تأملی بر ذیل دعای عرفه
🔹مرحوم محدث قمی در مفاتيح اشاره مي کند که اين ذيل دعا در اقبال سيد بن طاووس آمده ولی در کتاب بلد الامين کفعمی نقل نشده است، علامه مجلسی با وجود مقدم بودن سيد بن طاووس و نزديک بودن وی به زمان ائمه، نقل کفعمی را ترجيح داده و موافق روايت کفعمی (بدون ذيل دعا) دعای عرفه را ايراد نموده است.
با تحقيق در سخنان علامه مجلسي دانسته می شود که مرحوم سيد در کتاب مصباح دعا را بدون ذيل آورده است.
🔻آيت الله شبیری زنجانی در یکی از سخنرانی های خود در مدرسه فيضيه چند دقيقه ای در مورد دعای عرفه سخن گفتند و در ضمن اشاره به ذيل دعای عرفه کرده و گفتند: مرحوم جلال همایی در مولوی نامه اين ذيل را از ابن عطا ء الله اسکندرانی دانسته است.
🔸مواردی را هم باید لحاظ کرد:
الف) عدم سازگاری لسان اين دعا با ادعيه صادره از معصومين ـ عليهم السلام ـ به طوری که از تغيير لحن به خوبي فهميده می شود.
ب) عبارات دعا، در بعضی موارد، شبيه به اصطلاحات اهل معقول و عرفان است و شايد توجه بيش از حد بعضی به اين قسمت، همين بوده که احساس کرده اند با اصطلاحات و کلمات فلاسفه و عرفا سازگارتر است.
براي نمونه به اين فقره توجه کنيد که با عبارات معصومين از حيث سبک هم خوانی ندارد، «کيف أتوسل اليک بما هو محال ان يصل اليک».
ج) در اين تتمه و ذيل دعا، حتي يک بار هم ذکر صلوات بر محمد و آل محمد نيامده است در صورتي که روش ائمه ـ عليهم السلام ـ بر اين بوده که، به ويژه در دعاهای مفصل و طولانی، حتي اگر در اوايل دعا نام پيامبر و آلش نيايد و صلوات بر آن نفرستد، در اواسط و خاتمه مکرر نام محمد و آل او مي آيد همين طور که در دعای عرفه سيد الشهداء نيز چنين است ولي در تتمه نام پيامبر و آل او نيامده که اين با ديگر دعاه های مأثوره تفاوتی چشم گير دارد.
د) در هيچ جای دعا، از موقف حج و عرفه ياد نشده، در حالي که در دعای امام ـ عليه السلام ـ چندين بار به مناسبت، از آنها نام برده شده است.
🔻برخی از محققين پيش از آنکه در مورد انتساب ذيل دعا به امام ـ عليه السلام ـ و اثبات صدور اين کلمات از حضرت سيد الشهداء ـ عليه السلام ـ بپردازند به سازگاري آن با متن قرآن و روايات پرداخته اند اين بررسی درست نيست زيرا اين کار را مي توان در مورد کلمات مندرج در اشارات بو علي و اسفار ملا صدرا و ديگران نيز انجام داد و در آخر به اين نتيجه رسيده که فلان گزاره در اين کتاب ها با قرآن و روايات سازگار است ولي بايد دانست که مخالف قرآن نبودن مطلبی دليل نمی شود که ائمه اطهار آن را گفته باشند و آنچه مغفول مانده بررسی سندی اين ذيل از دعاست نه بررسی محتوایی.
#ادعیه
#جعلیات
#مفاتیح
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
✍ تأملی بر ذیل دعای عرفه 🔹مرحوم محدث قمی در مفاتيح اشاره مي کند که اين ذيل دعا در اقبال سيد بن طاوو
خیلی جالب شد!!!
این قسمت دعا رو مجبور شدم من بخونم تو مسجد محلمون😁😁
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
خداوند عید قربان را قرار داد تا مستمندان از گوشت سیر شوند
پس از گوشت قربانی به ایشان بدهید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
خوشا آنان که با حق آشنایند
مطیع محض فرمان خدایند
چو ابراهیم اسماعیل خود را
فدای امر الله می نمایند
🎊عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
#استوری
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ علاقه به انسان زیبارو (۵)
💠 این علاقه را نباید سرکوب کرد؛ بلکه باید آن را مدیریت کرد و به آن جهت داد.
⚫️ همانطور که در بخشهای پیشین گفتیم، علاقه به همجنس زیبارو یک علاقهی فطری و طبیعی است که نشانهی سلامت روح و روان است. بنابراین نمیتوان با آن مقابله کرد و اگر کسی با ترفندهایی بتواند با آن بجنگد و آن را به خیال خودش سرکوب کند، دچار آسیبهای دیگری میشود که ضررش میتواند خیلی بیشتر باشد.
🔵 نیز قطع ارتباط کامل با محبوب، حل مسأله نیست؛ بلکه پاک کردن صورت مسأله است. با حذف عنصر «الف»، اصل مسألهی علاقه به انسان زیبارو حل نمیشود؛ بلکه در ظرفی دیگر در قالب علاقه به عنصر زیباروی دیگری مانند «ب» و «ج» و «د» نمایان میشود. با همهی انسانها هم که نمیشود قطع رابطه کرد! پس باید فکری اساسی کرد و مسأله را برای همیشه از ریشه حل کرد. البته قطع رابطه تنها در دو صورت کار خوبی است:
۱. در جایی که احتمال میدهیم رابطه با محبوب منجر به گناه میشود، در اینجا باید ابتدا با قطع رابطه، جلوی ارتکاب گناه گرفته شود، سپس با روشهای دیگر، پدیدهی علاقه به همجنس زیبارو را در درون خود مدیریت کرد و مسأله را از ریشه حل کرد.
۲. در جایی که روشهای دیگر به هیچ وجه جواب ندهد و تنها راه خلاصی از بحران، قطع ارتباط کامل باشد.
🔴 در این دو صورت، قطع ارتباط میتواند کاری موجه و صحیح و گاه لازم و بایسته باشد؛ اما در غیر این دو صورت، باید خود و علایق خود را مدیریت کرد و به آن جهت داد.
#علاقه_به_انسان_زیبا_رو
#همجنسگرایی
#مدیریت_غریزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹داستان کسی که اصرار زیادی برای استفاده از تکنولوژی در زندگیاش دارد!
کلیپ جالبیه، از دستش ندید!!
#تکنولوژی
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هر که مسئولیت کاری از امور مسلمانان به او واگذار شود، روز قیامت او را در حالی که دستان او را به گردنش بستهاند میآورند و چیزی جز عدالت او را از غول و زنجیر آزاد نمیسازد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
◾️به مناسبت درگذشت استاد فرج نژاد، سخنی با مسئولین حوزه
😔آنچه انسان را از زندگی استاد فرج نژاد می رنجاند فروش ماشینشان برای چاپ کتاب است که به یکی از دوستانشان گفتند: هرجا رفتم هزینه چاپ کتابم را ندادند و چون موضوعش را برای جبهه انقلاب لازم میدانستم، مجبور شدم ماشینم رو بفروشم و هزینه کنم.
⚠️حمایت از عموم طلاب که هیچ، ولی حمایت از جامعه ی نخبگان وظیفه ی حداقلی مسئولین حوزه است!
❓چرا ایشان باید با اعضای خانواده خود سوار بر موتور رفت و آمد می کردند تا شاهد این سانحه دلخراش باشیم؟!
📃کاش به جای نامه ها و بیانیه های تسلیت، مسئولین حوزه پاسخگوی ناکارآمدی خود از حمایت های حداقلی برای جامعه نخبگانی حوزه باشند.
#نقد_حوزه
#تحول_حوزه
#روحانیت
#نظام_آموزشی_حوزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍وحدت اجتماعی، ضرورتی حیاتی/ دکتر عبدالکریمی
🔹امروز یکی از مهم ترین مسائل ما شکاف عمیق اجتماعی ای است که از دو قرن پیش در جامعه ما شکل گرفته است و تاکنون
نتوانسته ایم برآن فائق آییم.
🔸این شکاف عمیق اجتماعی عبارت است از شکاف میان نوگرایان و سنت گرایان جامعه ما. این مهم ترین شکاف اجتماعی است که جامعه ما با آن روبرو بوده است. این شکاف اجتماعی خود را در دوران مشروطه به صورت شکاف میان مشروطه خواهان و مشروعه خواهان نشان داد که سبب شکست نهضت مشروطه و روی کار آمدن دیکتاتوری رضاشاه شد. بار دیگر این شکاف خود را در نهضت ملی و در شکل نمادین شکاف میان مصدق و کاشانی نشان داد که منجر به سقوط دولت ملی مصدق و کودتای ۲۸ مرداد شد.
🔻این شکاف در بعد از انقلاب نیز در حوادث گوناگون سیاسی و اجتماعی و به صور گوناگون خود را آشکار ساخته است. یکی از مهم ترین خطاهای استراتژیک حکومت پهلوی این بود که فقط بخش مدرن و نوگرای جامعه را هدایت و رهبری کرد لیکن بخش سنتی جامعه را نادیده انگاشت. اما همین بخش سنتی با طرح ها و برنامه های حکومت همراه نشد، چوب لای چرخ حکومت گذاشت و در نهایت نیز آن را سرنگون ساخت.
🔻امروز نیز همین اشتباه را حکومت جمهوری
اسلامی، لیکن از سوی دیگر مرتکب می شود. این حکومت نیز تنها بخش سنتی و سنت گرای جامعه را می بیند و آن را تحت هدایت و رهبری خود قرار می دهد اما بخش مدرن و نوگرای جامعه را خس و خاشاک می انگارد، یا لااقل آن را به منزله نیرویی اثرگذار و صرف نظرناکردنی در امر توسعه کشور تلقی نمی کند. لذا بخش نوگرای جامعه نیز با سیاست های کلی نظام هماهنگ نشده، در برابر آنها مقاومت می ورزد. اما بدون غلبه بر شکاف اجتماعی موجود در جامعه ما هیچ گونه استراتژی و طرحی برای توسعه ملی در ایران موفقیت آمیز نخواهد بود. نیل به وحدت اجتماعی ضرورتی حیاتی، استراتژیک، ملی و امنیتی برای کشور ماست.
#دکتر_عبدالکریمی
#حکومت_اسلامی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
فروتنی رفعت می بخشد
تکبر پست می گرداند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍کارکرد روحانیت از منظری جامعه شناختی
🔹دین که بر شالوده ی مفاهیمی مابعدطبیعی و انتزاعی استوار است، در نظام روحانیت تجسد می یابد و به واقعیتی تجربی بدل می شود.
هم چنین، روحانیت در مقام تجسد آن مابعد طبیعت، مفاهیم انتزاعی دین را می آفریند و می پرورد.
🔸کارکرد اصلی روحانیت بدل کردن دین به ایدئولوژی است؛ یعنی واقعیت ذهنی و کلیت مفهومی دین از خلال نهاد روحانیت و کنش نظری و عملی آن به واقعیت عینی بدل می شود.
انگاره های مجردی مانند خدا، پیامبری، متن مقدس و جهان آخرت در فرآیند ایدئولوژیک شدن به دست روحانیت به "کالایی اجتماعی" تغییر ماهیت می دهند و سرمایه ای نمادین" می آفرینند.
🔻روحانیان با این سرمایه ی نمادین قدرت می یابند تا امر قدسی یا سپهر معنوی را دست مایه ی بازرگانی و داد و ستد دنیوی کنند و روابط ویژه ای را با قدرت سیاسی، پول، تکنیک و ابزارهای تولید اقتصادی برقرار نمایند.
دین بدون بدل شدن به این سرمایه ی نمادین حضوری اجتماعی ندارد.
#روحانیت
#فلسفه_دین
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙نیاز جنسی بچتو چه جوری برطرف می کنی؟
❓فاصله بین بلوغ که نیاز جنسی برانگیخته می شه تا فراهم شدن ازدواج چه باید کرد؟
⁉️چرا خداوند اینگونه تدبیری دیده است در حالی که نمی توان بعد از سن بلوغ بلافاصله ازدواج کرد، حال وضع موجود و مشکلات آن پیش کش!!!
📲راهکار های خودتون رو جهت اشتراک بفرستید.
#مصاحبه
#ازدواج
#فقه_سنتی
#عقد_موقت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
شنونده غیبت مانند غیبت کننده است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍تأملی بر حکم شرعی ریش تراشی(۲)
ادله قائلین به حرمت ریش تراشی؛ کتاب
از قرآن کریم به آیه «..ولآمرنهم فليغيرن خلق الله...» (نساء،۱۱۹) استدلال
کرده اند: خداوند از قول شیطان نقل می کند که گفته است: «و آنها را گمراه می کنم و به آرزوها سرگرم میسازم و به آنها دستور میدهم که گوش چهار پایان را بشکافند و آفرینش خدایی را تغییر دهند و آنها که شیطان را به جای خدا ولی خود برگزینند زیان آشکاری کرده اند.»
🔸تبيين استدلال بدین شکل است که تراشیدن ریش تغییر و دگرگون کردن خلقت خداست و هر چیزی که دگرگون کردن خلقت خدا باشد حرام است پس تراشیدن ریش حرام است لذا کسی که ریشش را می تراشد از جمله مغیرین خلق الله است.
🔻استدلال به این آیه ناتمام است زیرا اگر گفته شود مراد آیه، مطلق تغییر است و تمام تغییرات را شامل می شود می گوییم دلیلی بر حرمت تغییر خلقت به نحو مطلق و عام وجود ندارد و کسی
چنین ادعایی نکرده است وگرنه لازم می آید تا بگوییم تغییر و تصرف در کلیه مصنوعات خداوندی حرام است حتى نهرسازی و سدسازی و درختکاری و باغبانی و ناخن گرفتن و تراشیدن موی سر و شکستن چوبها و میلیونها مثال دیگر و التزام به چنین سخنی ممکن نیست.
اگر گفته شود این موارد از عموم آیه تخصیص خورده اند و آیه شامل این مثال ها نمی شود، می گوییم سیاق آیه اباء از تخصیص
دارد یعنی لحن آیه با تخصیص سازگار نیست و اگر بخواهیم امثال این موارد را استثنا کنیم تخصيص اكثر لازم می آید و این مستهجن است.
🔻آیه شریفه حکم کلی را بیان می کند یعنی تغییر در خلق الله کار شیطانی است اما این خلق الله چیست؟ مصادیقش کدامند؟ و آیا ریش تراشی هم مصداقی از آن است دلیلی غیر از این آیه می طلبد.
در تفسیر این آیه، معانی گوناگونی احتمال داده شده است، که مناسب ترین تفسیری که برای آن شده این است که مراد آیه از تغییر خلقت خدای تعالی، خارج شدن از حکم فطرت و ترک دین حنیف میباشد.
#فقه
#ریش_تراشی
#فقه_سنتی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍😍😍😍😍
این کلیپ واقعیه، دیالوگی هم در کار نیست.
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🎙نیاز جنسی بچتو چه جوری برطرف می کنی؟ ❓فاصله بین بلوغ که نیاز جنسی برانگیخته می شه تا فراهم شدن ازد
🔹نیاز جنسی بعد از بلوغ به حدی نیست که شخص نیاز به ازدواج داشته باشه و چنان شدید نیست.
🔻اگر در تربیت فرزند درست کار شود بعد چندسال از بلوغ قابلیت ازدواج نمایان می شه و حقیر خودم هیجده سالگی ازدواج کردم و خداروشکر مشکلی نداشتم. متاسفانه در جامعه، تربیت فرزند برای رسیدن به بلوغ فکری مورد غفلت قرار گرفته است هم توسط خانواده هم توسط آموزش و پروش.
لذا تربیت فرزند برای آمادگی به ازدواج در سنین کم نقش کلیدی دارد.
#نظرات_کاربران
👇👇
@Taammolate_talabegi
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
قسم می خورم هیچگاه مال با صدقه دادن کم نمیشود، پس صدقه بدهید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۹)
💠رکن دوم: تمایز احکام دین از احکام معرفت دینی( ثابت بودن دین، متغیر بودن معرفت دینی)
🔹 نظریه قبض و بسط در عین اینکه بر ثبات دین ادعا دارد، خود دین را نیز صددرصد متحول خواهد کرد؛ زیرا وقتی دین عبارت از کتاب و سنت شد یکسری علوم بشری هستند که دین یعنی کتاب و سنت (به گمان نویسنده نظریه) را به ما می دهند مانند علم رجال و بخشی از علم اصول و پاره ای از مباحث علم کلام مثلا علم رجال به ما می گوید راویانی که
حديث النظافة من الايمان را نقل کرده اند، ویژگی های صداقت، پر حافظگی و عدالت را باید دارا باشند و یا دارا هستند و همچنین علم اصول حجیت تواتر و خبر واحد را برای ما تثبیت می کند و نتیجه این دو مسأله رجالی و اصولی حدیث فوق جزو سنت محسوب می شود و یا علم کلام مدعای نبوت نبی را صادق معرفی می کند، پس آیات منقوله از ایشان جزو دین حق به حساب می آید، لذا پس این علوم بشری دین یعنی کتاب و سنت را برای ما می سازند و همه این علوم معارف درجه اول و بشری هستند که جملگی گرفتار تحول عمومی نظریه قبض و بسط می گردند.
🔸علومی چون تفسیر قرآن، شرح حدیث، کلام، فقه، اخلاق و غیره علومی هستند که به ما معرفت دینی عطا می کنند. همچنین علومی وجود دارد که خود دین را به ما می دهند مانند علم رجال که
به ما نشان می دهد که از زبان پیامبران و ائمه اطهار چه احادیثی نقل شده است؟
پس برای این که استناد حدیثی به معصوم ثابت شود، وجود حداقل دو علم ضرورت دارد: اول علم رجال، دوم بخشی از علم اصول مانند حجیت تواتر، خبر واحد و ظن و این دانش ها به لحاظ این که از متون دینی به دست نمی آیند، معارف غیر دینی شمرده می شوند و البته بشری نیز هستند.
🔻اگر تحول عمومی معارف بشری را بپذیریم به ناچار تحول این علوم را نیز باید پذیرفت و در نتیجه دینی که از این علوم به دست می آید، گرفتار تحول می شود بلکه اگر دین را به معنای کتاب و سنت نگیریم و آن را به علم مکنون الهی و تمام گفته هایی که في الواقع از دهان مبارک معصومین صادر شده است حمل کنیم، می توان به ثبات دین فتوا داد؛ در غیر این صورت نظریه قبض و بسط در عین این که ادعای ثبات دین را دارد، ولی در واقع آن را صددرصد متحول می داند.
به نظر نگارنده، اگر دین را عبارت از علم مکنون الهی بگیریم، از آن جهت که این گزاره نیز معرفتی بشری است همچنان در دام تحول عمومی معارف اسیر است مگر اینکه از تحول همه معارف بشری دست بشوییم و ایجاب کلی آن نظریه را کنار زده و به ایجاب جزیی بسنده کنیم.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
آبروی تو چون یخی جامد است که درخواست، آن را قطره قطره آب می کند پس بنگر که آن را نزد چه کسی فرو می ریزی.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ علاقه به انسان زیبارو (۶)
🔵 برای مدیریت این پدیدهی روحی، چند حقیقت را باید آموخت و باور کرد و چند عمل را باید انجام داد و به کار بست.
💠 حقایقی که باید آموخت و باور کرد:
۱. کسی که به انسان زیبارو علاقهمند است، در حقیقت دلباختهی خدا است؛ هرچند خودش متوجه این حقیقت نباشد. کسی که از ابتدای عمر در یک سیاهچال تاریک و ظلمانی زیسته است و از دنیای نور و روشنایی، جز یک پرتو نازک و کمسو که از روزنهی باریکی میتابد، بهرهی دیگری نداشته است، آن نور حقیر و ناچیز را عاشقانه و با تمام وجود دوست خواهد داشت؛ غافل از اینکه او در حقیقت عاشق آن پرتو باریک و کمسو نیست، بلکه عاشق نور جهانگیر و عالمتاب خورشید است؛ اما چون نه به نور آزاد خورشید دسترسی دارد و نه حتی از آن خبر دارد، همهی توجهش به آن پرتو تابیده از روزنهی باریک است. او خیال میکند جز لذت بردن از این نور ضعیف، خواستهی دیگری ندارد و همهی معشوقش همان نورباریکهی کمسو است.
🔻در بخش اول این مقاله، این حقیقت را به تفصیل توضیح دادیم و دیگر نیازی به تکرار نیست. کسی که به این آموزه باور داشته باشد، دیگر در وادی عشق مجازی خود را گم نخواهد کرد و رشتهی کار از دستش در نخواهد رفت. با اعتماد به نفس مثبت بر اوضاع مسلط خواهد بود و بهخوبی خود و دل عاشقش را در مسیر درست اداره خواهد کرد.
۲. ورود به وادی محبت و عشق و تلاش برای رشد عاطفی و احساسی، سختیها و درد و رنجها
برای شکار کردن دل زیباپرست ما پهن کرده است، تا دل عاشق ما را که سرشار است از عشق صیاد، اما در اثر جهل و غفلت خیال میکند عاشق چیز دیگری است، با عشق خود آشنا کند و به سوی خود هدایت کند.
🔻اگر دوست داشتن انسان زیبارو زشت و ناپسند بود، هرگز خداوند متعال در وصف زیباییهای بهشت به نوجوانان و جوانان زیبارو اشاره نمیکرد و به پیامبر خود نمیفرمود: بر گِرد اهل بهشت پسرانی زیبا میگردند که همیشه در اوایل جوانیاند (و هرگز پیر نمیشوند). وقتی به آنها بنگری، گمان بری که مروارید و لؤلؤ پراکنده و تازه از صدف خارج شدهاند!
🔹حضرت پیامبر (ص) نیز میفرماید: خیر و نیکی را در نزد زیبارویان بجویید؛ زیرا کردار آنان به زیبایی شایستهتر است؛ یعنی بین زیبایی ظاهری و زیبایی معنوی و درونی ارتباط هست و انسان زیبارو از شخصیت زیباتری برخوردار است.
#علاقه_به_انسان_زیبا_رو
#همجنسگرایی
#مدیریت_غریزه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹ویس لامبر(جامعه شناس فرانسوی):
ظهور مدرنیته چهار تاثیر بر دین دارد: افول، انطباق و تفسیر جدید، واکنش محافظهکارانه و نوآوری.
به طور قطع فقط میتوان گفت که تاثیر نخست دربرگیرنده سکولاریزاسیون است.
🔻تفسیری از سکولاریزاسیون:
جهان قداست زدایی شده است. زندگی انسان، طبیعت و جامعه بر مبنای خِرد تبیین میشوند و بر مبنای خرد دربارهشان سخن گفته میشود نه به عنوان نتیجه کنشهای قدرتهای الهی.
این آن چیزی است که ماکس وبر افسون زدایی جهان نامیده است.
الزام مبتنی بر ارزش ها و کنشهای سنتی با یک مبنای منطقی فایده گرایانه و معقول برای همه انتخاب ها و کنش ها جایگزین شده است.
#جامعه_شناسی
#فلسفه_دین
#سکولاریسم
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi