eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: زخم زبان از زخم نیزه عمیق تر و برنده تر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرفتار سیاسی کاری ها گرفتار بگو مگوها بشیم زندگی مردم رو نگاه کنیم بسیاری از مسائل قابل حله. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی در محکمات قرآن . ♦️طبق تصریح آیه 7 سوره آل‌عمران، گفته شده که آیات قرآن دارای «محکم و متشابه» است؛ و دانشمندان اسلامی پذیرفته‌اند که قرآن، دارای آیات متشابه است. از سوی دیگر گفته شده، آیات فاقد معانی روشن و قابل حمل بر وجوه مختلف، یا آیاتی با احتمالات متعدّد، متشابهات قرآن هستند. ♦️ مهم است که بدانیم، خود قرآن مشخص نکرده که کدام آیاتش، متشابه و کدام آن، جزء محکمات است؛ بنابراین، از خود قرآن، نمی‌توان مصادیق آیات متشابه را مشخص نمود. ♦️جدای از نامشخص بودن وضعیت محکمات و متشابهات از قرآن و در قرآن؛ دانشمندان علوم اسلامی نیز تعریف واحدی از متشابه و محکم وجود ندارد. یعنی تعاریف متعدد و متفاوتی از محکمات و متشابهات برای آیات قرآن بیان شده است. 💠نکته 🔹1- اکنون تشخیص مصادیق آیات متشابه و محکم با کیست؟ اگر تشخیص آن با امام(ع) باشد که در حال حاضر دسترسی به وی نیست؛ 🔹2-اگر تشخیص آنها به تمسک از روایات و احادیث، حواله داده شود؛ دو مشکل پیش روی ماست: یک ـ احادیث پیرامون همۀ آیات قرآن سخن نگفته‌اند، و البته مصادیق متشابهات را نیز، روشن ننموده‌اند. دو ـ روایات، منسوب به ائمه(ع) هستند و اساساً معلوم نیست مستند و غیرجعلی باشند. ♦️نتیجه اینکه، تشخیص آیات محکم و متشابه قرآن، با مردم، یعنی عالمان دینی است؛ و هر عالمی با فضای ذهنی و دینی خودش، آیات قرآن را تقسیم به محکم و متشابه می‌کند. ❓سوال 🔹1-آیا می‌توان به قرآنی که نمی‌دانیم کدام آیاتش محکم است و کدام آیاتش متشابه است، استناد کرد و از آن احکام دینی و اجتماعی را استخراج نمود؟ 🔹2- با توجه به این که اکنون تقریبا هیچ آیه‌ای از قرآن وجود ندارد که تفسیر واحدی از آن در دسترس باشد، و همۀ آیات قرآن توسط مفسرین، متعدد یا متفاوت تفسیر شده‌اند؛ آیا با تعریف دانشمندان از متشابه، که آیات فاقد معانی روشن و قابل حمل بر وجوه مختلف یا آیاتی با احتمالات متعدّد را متشابه دانسته‌اند، نمی‌توان استدلال نمود که تمامی آیات قرآن، متشابهات هستند؟ 🔹3- اگر همۀ آیات قرآن را جزء متشابهات بدانیم، آیا قرآن می‌تواند موجب هدایت انسان باشد و روش زندگی را از آن به دست آورد؟ 🔹4-اگر آیات قرآن را روشن و محکم بدانیم؛ این سؤال به وجود می‌آید که چرا فرق متعدد اسلامی، از یک متن واحد، به وجود آمده‌اند؟ و چرا نمی‌توانند بر اساس قرآن، یگانه شوند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خردمند خوش گذران از رشد باز می ماند و اهل کوشش و تلاش به رشد می رسند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بورس ساز و کار نظارتی داره چرا ساز و کار نظارتی بورس درست عمل نکرد؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔸 من که اصول دین نیستم 🔹حجة الاسلام والمسلمين سید هادی خسروشاهی: 🔸آیة‌الله موسوی اردبیلی که از علاقه و سابقه آشنایی من با شادروان مهندس مهدی بازرگان و دوستانش مطلع بود، روزی در پاسخ گله‌های من از دوستانی که آنان را مورد بی‌احترامی قرار می‌دادند، گفتند که: «نظر امام هم درباره اینها مطلقاً چنین نبود». 🔹و بعد اضافه کردند: یک شب منزل احمدآقا بودیم؛ آقای هاشمی، آقای خامنه‌ای و یکی دو نفر دیگر هم بودند. امام به تناسبی، بدون ذکر نام فرمودند: «اینها آدمهای بدی نیستند» و معلوم بود که منظورشان چه کسانی هستند. 🔸بعد فرمودند: «آنهایی را که من می‌شناسم، آدمهای مسلمان خوبی هستند.» 🔹یکی گفت: «اینها روحانیت را قبول ندارند» 🔸امام فرمود: «چرا، روحانیت را قبول دارند، شماها را قبول ندارند!» 🔹آن آقا در ادامه گفت: «شخص حضرت عالی را هم قبول ندارند» 🔸امام فرمود: «قبول نداشته باشند، من که اصول دین نیستم!» 🔹من این ماجرا را در زمان حیات امام، در نمازجمعه تهران نقل کردم تا جای شک و شبهه باقی نماند. روزنامه اطلاعات، شنبه 18 دی ماه 95 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر علیه السلام: عالمی که از علمش بهره ببرد برتر از هفتاد هزار عابد است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۴) 💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۴) 🔸مرحله سوم: تفسیر گزاره و باورهای دینی سروش با طرح قبض و بسط تئوریک شریعت، در اردیبهشت ۶۷ و خرده گیری های ناقدان و توصیه های پاره ای از دوستان بر آن شد تا پا به عرصه دیگری بگذارد و خود را از بی دینی مبرا سازد. بر این اساس در سال ۱۳۶۸ در مسجد جامع امام صادق (ع) به تفسیر نهج البلاغه پرداخت. او خطبه امام علی(ع) درباره متقین را با عنوان اوصاف پارسایان و نیز نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع) را با عنوان حکمت و معیشت در سه دفتر شرح و تبیین کرد. 🔸مرحله چهارم: دغدغه دین و تأکید بر نسبیت آن مرحله چهارم اندیشه سروش زاییده تأثیرگذاری مرحله دوم است. وی در این مرحله وارد دین شناسی می شود، به عبارت دیگر، نظريه قبض و بسط تئوریک شریعت که به حوزه فلسفه معرفت دینی ارتباط داشت بر مباحث فلسفه دین و دین شناسی تأثیر می گذارد. سروش در این مرحله، دیگر از فهم دین سخن نمی گوید بلکه خود دین، موضوع تحقیق او است. در سال ۱۳۶۷ در مسجد امام صادق (اقدسیه تهران) بحث علل اقبال به دعوت انبیا را ارایه می کند و در سال ۱۳۶۸ به قم آمده و در مؤسسه امام رضا (ع) بعد از توصیف و گزارش نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت و تبیین نسبی گرایی معرفت دینی به مباحث فلسفه دین مانند انتظار بشر از دین و علم و دین می پردازد و بعدها کتاب های فربه تر از ایدئولوژی (۱۳۷۳ ش) و بسط تجربه نبوی (۱۳۷۸ ش) را به انتشار می رساند. حقیقت دین را با تجربه دینی مترادف دانسته و آن را بسط می دهد. ⁉️سروش با طرح این گونه مباحث و بیان شبهات چه غرضی را دنبال می کند؟ ❓چرا به جای تأثیر پذیری از اندیشه های نو ظهور مسیحیت به سراغ تولید اندیشه های دینی بومی و اسلامی نمی رود؟ ❗️آیا بهتر نبود سروش این گونه مباحث را در جمع فضلای حوزوی و دانشگاهی مطرح می کرد که هم دیدگاه های او به صورت منطقی تحلیل و ارزیابی شود و هم اینکه منشأ تولید علم گردد؟ ❓آیا جلساتی که در سالهای ۱۳۶۸ به بعد در قم برای جمعی از فرهیختگان حوزه داشتند، برای او و حاضران مفید نبود؟ 🔻نمیدانم شاید سروش سودای دیگری در سر داشت که با پیشنهاد و توصیه هایش در کتاب حکمت و معیشت سازگاری نداشت، حال با حکمت نمی ساخت یا با معیشت؟ خدا می داند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرده کاروان ما عزم شتاب بانگ نسل سوم این انقلاب احیاگر شعائر حسینی لبیک یا خمینی🖤 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️از مشکلات حوزه های علمیه این است که هنوز به این مرتبه از بلوغ در معرفت دینی نرسیده اند که بین "حقیقت دین" که خطاناپذیر است و بین "برداشت های شخصی عالمان از نصوص دینی" که بشری و آمیخته به خطاهای بی شمار است، تفکیک قائل شوند 🔹گوشه ای از نظر فقه سنتی در مورد زن را از زبان حاج آقای مجتهدی ( استاد اخلاق مشهور) بشنوید ♦️زن حق رئیس جمهور شدن ندارد ♦️زن نمی تواند مرجع تقلید شود ♦️زن ناقص العقل و ناقص الارث است ( استناد به خطبه ای مشهور از نهج البلاغه ) ♦️برابر دانستن فهم علماء از دین با خود دین ( مغالطه ای خطرناک و مانعی بزرگ برای فهمی تازه از دین ) 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: آنچه را نمی دانی مگو که در بیان چیز هایی که می دانی متهم به دروغگویی می شوی. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙دکتر عبدالکریمی: 🔹 نواب صفوی و فدائیان اسلام با چاپ و انتشار جزوه ای با عنوان « راهنمای حقایق»، برنامه های حکومت اسلامی مورد نظر خود را ارائه دادند. در این جزوه تأكید آنان بر مواردی چون جداسازی کامل زن و مرد در محل کار، رعایت حجاب توسط زنان، اجرای کامل حدود اسلامی و محدودسازی کتاب و موسیقی و سینما مگر با هدف ترویج اسلام بود. 🔸می بینیم که چگونه فهم این جریان از اهداف و شيوه تأسیس حکومت اسلامی، که فقط نمونه ای از ده ها نمونه دیگر از حامیان ایده تأسیس حکومت اسلامی است، به مسأله اجرای ظاهر پاره ای از احکام فقهی- بدون توجه به آرمان های بزرگ معنوی و انسانی ادیان مثل بسط تفسیری معنوی از جهان، رشد وحدت بشری، بسط حقوق و کرامت انسانی افراد جامعه، رشد حیات اخلاقی و معنوی و از بین رفتن هرآنچه خانواده بزرگ انسانی را پاره پاره کرده، جنگ و خونریزی و خشونت را میان انسان ها حاکم ساخته است محدود می شود و بسيار سطحی و ساده اندیشانه تنها طريق رشد حیات دینی، فرهنگی و معین اجرای برخی احکام ظاهری فقهی منحصر می گردد. 🔻این همان معضل بنیادینی است که امروز جهان اسلام، از جمله جامعه ما، با آن روبروست. تئوریسین های حکومت دینی مسیر و روش دیگری را، به جز پیاده کردن ساده اندیشانه و از درون تهی شدہ احکام فقهی، برای تحقق یک جامعه دینی و معنوی نمی شناسند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️کدام دین ؟ . ♦️مبلغان دینیِ ادیان مختلف، بر تحقیق و کشف راه درست و «دین برتر» تأکید دارند. از طرف دیگر، چون هر کدام دین خود را درست و برتر می‌دانند؛ تحقیقی را صحیح و علمی می‌دانند که به دین آنها رهنمون کند. مبلغان اسلامی و مخصوصاً شيعى، بر اين ادعا و تأكيد، پر سر و صداترند. . ♦️انسان‌های کنونی شش دسته هستند: ۱- بی‌دین مادرزادی یا بدون تحقیق ۲- بی‌دین با توهم تحقیق ۳- دیندار مادرزادی یا بدون تحقیق ۴- دیندار با توهم تحقیق ۵- ندانم‌گرای بدون تحقیق ۶- ندانم‌گرای با تحقیق . ♦️به نظر می‌رسد که تاریخ ادیان و معارف آنها، پیچیدگی‌های سختی دارند؛ که با چند سال و چند دهه، نمی‌توان حقایق یا واقعیات را کشف کرد. مثلاً همين انواع فرق شيعه؛ آيا با چندين سال تحقيق شبانه‌روزى و دقيق و زير بنايى، به آسانى مى‌توان فهمید که اسماعیلیه حق است یا امامیه اثنی‌عشریه واقعیت دارد؟ اگر واقعاً محقق سخت‌اندیش و سخت‌کوش باشیم، خیر. زیرا برای استدلال مثبت یا منفی فقط یک آیه از قرآن، پیرامون اصل امامت، ساعت ها زمان نیاز است؛ آن هم برای یک پژوهشگر حرفه‌ای. آنوقت چطور می‌توان برای تمامی مسائل زیربنایی مذهب به راحتی و زمان کوتاه، تحقیق و راست‌آزمایی نمود. . ♦️اگر واقع‌بین باشیم؛ تنها با گذاشتن تمام عمر، شاید مقداری از تاریکی‌های مسایل مذهبی، مخصوصاً در اصول مذهب، روشن شود. بنابراین، انسان سه راه دارد: الف. عمرش را تباه تحقیق نماید، بدون زندگی و لذت بردن از آن. ب. به حرف دیگرانی که ادعای دانش دارند گوش کند؛ به خیال اینکه شاید درست بگویند. ج. زندگی کند و از آن لذت ببرد؛ و تنها اخلاق مشترک بین‌الادیانی را پایبند شود. یعنی، دزدی نکند، امانت دار و راستگو باشد، مهر و محبت به دیگران بورزد و ... . 🔹نکته تا کنون کسی از آخرت بر نگشته است تا بدون نیاز به هیچ پژوهش و تحقیقی، و به صرف دیده‌های عینی خود، بگوید کدام مذهب بر تراز واقعیت، و الهی است. البته جدای از خواب و خیال‌ها، و نیز ادعاهای توهمی پیرامون بازگشتگان از مرگ و عالم برزخ. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خلوص و یکرنگی از اخلاق بزرگواران است و ناخالصی از خویهای فرومایگان. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اتفاقا سوال جدی از شما مطرحه چرا داد همه رو در آوردید؟؟؟!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: خشم را با سکوت درمان کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 «چگونه می شود هم مسلمان بود و هم تحت یک حکومت مدرن غیراسلامی زندگی کرد؟» 🔹باید توجه داشت این سؤال، پرسش تقریبا دو قرنه همه مسلمانان و پرسش تقریبا چهار قرنه همه مسیحیان و یهودیان است. یعنی برای غربیان مسیحی بعد از ظهور مدرنیته در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی به این سو و برای مسلمانان بعد از مواجه با مدرنیته از قرن نوزده به این سواین پرسش شکل گرفت: 🔻در پرتوظهور و سيطره عقلانیت علمی و تکنولوژیک جدید، چگونه می توان کماکان از تفکرو زیستی دینی و معنوی برخوردار بود؟ اندیشه بسیاری از فیلسوفان و متفکران، اعم از غربی مسیحی و یهودی یا شرقی و مسلمان حول این پرسش بنیادین قابل فهم و تبیین است. به نظرم، نه متفکران بزرگ غربی و نه اندیشمندان و صاحب نظران مسلمان، علی رغم کوششهای نظری و عملی بسیار، هنوز هیچ یک به پاسخی درخور و به نظام انتولوژیک و اپیستمولوژیک شایسته ای برای پاسخ گویی به این پرسش دست نیافته اند. ليکن، در سؤال شما، که پرسش بسیاری از افراد، به خصوص حوزویون و سنت گرایان ما نیز هست، دو مفروض بسیار سترگ، تأمل ناشده و نیز خطرناک وجود دارد: 🔸اولا، این پرسش امکان برخورداری از تفکر و حیات دینی را در جهان بالذات سکولار کنونی بسیار سهل و ساده گرفته است. 🔸ثانيا، این پرسش مفروض گرفته است که می توان با تأسیس یک حکومت به اصطلاح دینی و اسلامی در دوران مدرن دست به تشکیل یک جامعه دینی و اسلامی زد، تو گویی این صرفا حکومت ها هستند که مانع زیست دینی و اسلامی جوامع مسلمان هستند و با صرف تشکیل یک حکومت به اصطلاح دینی و اسلامی می توان سرشت زندگی مدرن و جوامع مدرن را به یک زندگی و جامعه اسلامی تغییر ماهیت داد. این یکی از ساده اندیشانه ترین و نادرست ترین پاسخ هایی است که می توان به پرسش سترگ مذكور داد. 🔻تجربه انقلاب ما به خوبی نشان داد صرف تغییر یک حکومت سکولار و تأسیس یک حکومت به اصطلاح دینی و اسلامی نه تنها نمی تواند در دینی سازی و اسلامی سازی زندگی و جامعه نقشی مثبت داشته باشد، بلکه حتی می تواند سبب رویگردانی توده های وسیعی از جامعه نسبت به ارزش های دینی، معنوی و اسلامی نیز گردد. 👇👇 @Taammolate_talabegi