eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎چرا باید از اهلبیت علیهم‌السّلام کرد 🌟می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» ای کسانی که ایمان آورده‌اید! «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ»📚(حجرات/١)، بر خدا و رسولش مقدم نشوید. بعد ما عرض می‌کنیم: «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ»، کسانی که بر این خاندان متقدم می‌شوند، پیشی می‌گیرند و جلو می‌افتند، اینها گمراه هستند. 🌟«وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ» اینهایی هم که عقب می‌مانند، اینها هم در گمراهی و ضلالت هستند. «واللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» کسانی که ملازمت می‌کنند و قدم‌به‌قدم با 🌟خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السّلام پا بر می‌دارند، به واصل می‌شوند. که اهلبیت علیهم‌السّلام عقل کل، معادن رحمت و علم ریخته‌شده‌ی خدای تعالی هستند. تو در برابر آنها ارزشی نداری و به حساب نمی‌آیی. در برابر اقیانوس بی‌انتها از یک قطره هم کمتر هستی. اقیانوس بی‌انتها، چرا بی‌انتها؟ چون آن‌طرف به خدای متعال وصل است و این علم  همین‌طور دارد جوشش پیدا می کند و می‌آید. علمی که ما می‌گوییم: «وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ»، این دارد می‌آید. 💠استاد حاج آقا زعفری‌زاده کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّ الَّذِينَ يُحَآدُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُوْلَئِكَ فِى الْأَذَلِّينَ. كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَاْ وَ رُسُلِى إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ (مجادله/۲۰-۲۱) 🔹همانا كسانى كه در برابر خدا و رسولش دشمنى مى‌كنند، آنان در زمره خوارترین مردم‌اند. خداوند حكم كرده است كه همانا من و پیامبرانم (بر كافران و منافقان) چیره خواهیم شد. همانا خداوند، قدرتمند شكست ناپذیر است. 🔸ظاهراً آیه ۲۰ در ادامه آیات قبل و ادامه حركات منافقان است، خصوصاً با توجّه به این‌كه در آیه پنجم همین سوره، سرنگونى و هلاكت موضع‌گیرى خصمانه در برابر خدا و رسول را خواندیم. «یحادّون اللّه و رسوله كبتوا كما كبت الّذین من قبلهم». مشكلاتى كه گاهى مؤمنان متحمّل می‌شوند، زودگذر، مقطعی و برطرف شدنى است. «و لقد نصركم اللّه ببدر و أنتم اذلّة»(آل‌عمران/۱۲۳) ولى ذلّت مخالفان، ابدى و عزّتشان مقطعى است. «اولئک فى الاذلّین» 🔸گرچه سنّت خداوند پیروزى حق بر باطل است ولی این پیروزى در سایه ایمان، استقامت و اتحاد حاصل می‌شود، چنانكه قرآن مى‌فرماید: « الّذین قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائكة »(فصلت/۳۰)، « لاتهنوا و لاتحزنوا و أنتم الاعلون ان كنتم مؤمنین »(آل‌عمران/۱۳۹) امّا اگر سستى و تفرقه و نافرمانى پدیدار شد، شكست حتمى خواهد بود، «حتّى اذا فشلتم و تنازعتم فى الامر و عصیتم»(آل‌عمران/۱۵۲) و این ریشه در سنّت الهی دارد. بر اساس روایات، وعده خداوند در مورد غلبه كامل حق بر باطل، در زمان ظهور امام زمان(عج) محقق خواهد شد. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️نفاق و دورویى، انسان را به جایى مى‌رساند كه خود را در برابر خدا و رسول قرار مى‌دهد. «یحادّون اللّه و رسوله» ▫️همان‌گونه كه دستورات پیامبر، دستورات خداست، جنگ با رسول خدا، جنگ با خداست. «الّذین یحادّون اللّه و رسوله» ▫️هر كس در مقابل حق بایستد، به بدترین ذلّت‌ها دچار خواهد شد. «یحادّون اللّه... فى الاذلّین» ▫️كسانى كه مسلمانان را ذلیل مى‌دانستند، «لئن رجعنا الى المدینه لیخرجنّ الاعزّ منها الاذلّ»(منافقون/۸) خودشان بدترین نوع ذلّت را تحمّل خواهند كرد. «فى الاذلین» ▫️چون عزّت تنها از آنِ خدا و رسول او است، پس كسانى كه در برابر آنان جبهه مى‌گیرند، ذلیل‌ترین و خوارترین افراد مى‌شوند. «فى الاذلّین» ▫️سرانجام مخالفت با دستورات خدا و پیامبر، خوارى و ذلّت در دنیا و آخرت است. «أولئک فى الاذلین» کانال 👇 @Targomeh
👇آیه 80 نمل مرگ و حيات در فرهنگ قرآن، هم به مرگ و و گفته مى‌شود و هم به مرگ و . قرآن، كسانى را كه تحت تأثير كلام حقّ قرار نمى‌گيرند، مرده مى‌داند «إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‌» چنانكه مكرّر مى‌فرمايد: شهدا را مرده ندانيد، آنان زنده و شادمانند و به يكديگر نويد مى‌دهند و از كاميابند. بنابراين، و ، مرده‌اند، و كه از دنيا رفته‌اند، . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋من خضر شيعه على عليه‏السلام هستم‏🦋 🌱عمش روايت كرده و مى‏گويد: در مدينه بانويى سياه چهره و نابينا را ديدم به تشنگان آب مى‏داد و مى‏گفت: به عشق و حب على عليه‏السلام بنوشيد. 🌱پس از مدتى به مكه رفتم او را بينا يافتم، به مردم آب مى‏داد و مى‏گفت: به عشق على عليه‏السلام بنوشيد، همان كسى كه چشمم را بينا كرد. 🌱نزدش رفتم و گفتم: اى خانم! تو در مدينه نابينا بودى و مى‏گفتى به عشق على عليه‏السلام بنوشيد، ولى اكنون تو را بينا مى‏نگرم، ماجراى تو چيست؟ 🌱 او چنين پاسخ داد: مردى را ديدم نزد من آمد و گفت: اى بانو! تو كنيزه آزاد شده على عليه‏السلام و از دوستان آن حضرت هستى؟ گفتم: آرى. گفت: خدايا! اگر اين بانو راست مى‏گويد، او را بينا كن! 🌱سوگند به خدا به دعاى او بينا شدم، به سؤال كننده گفتم تو كيستى؟ گفت: اَنَا الخِضرُ وَ اَنا مِن شِيعَةِ عَلِىِّ بنِ اَبِيطالِب؛ 🌱من خضر هستم و من شيعه على عليه‏السلام مى‏باشم. کانال 👇 @Targomeh
ورزش در قرآن 1⃣ حضرت موسی (قدرتمند)💚 ✅الف) قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺯﻥ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﭘﺪﺭ ! ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍم ﻛﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍم ﻣﻰ ﻛﻨﻲ ﺁﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ ﺍﻣﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ [ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﺳﺖ . ](قصص٢٦) ✅ ب)‌ فَوَكَزَهُ مُوسَىٰ فَقَضَىٰ عَلَيْهِ ﭘﺲ ﻣﻮﺳﻲ ﻣﺸﺘﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺯﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ.(قصص١٥) 2⃣ طالوت (قوی اندام) 💚 وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ﻭ ﻭﻱ ( طالوت ) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺟﺴﻤﻰ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺩﺍﺩﻩ.(بقره۲۴۷) 3⃣ بازی و مسابقه دادن برادران یوسف💚 ✅الف) مسابقه دادن قَالُوا يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِندَ مَتَاعِنَا ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﭘﺪﺭ ! ﻣﺎ ﻳﻮﺳﻒ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﺎﺭ ﻭ ﻛﺎﻟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﻬﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺭﻓﺘﻴﻢ (یوسف١٧) ✅ ب) بازی کردن أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﻓﺮﺩﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻦ ﺗﺎ [ ﺩﺭ ﺩﺷﺖ ﻭ ﺻﺤﺮﺍ ] ﺑﮕﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﺎﺯﻱ ﻛﻨﺪ.(یوسف١٢) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅اینها از تبار همونایی هستن که از حضرت نوح نپرسیدن، توی این بیابون، تو کشتی سازی رو از کجا یادگرفتی😳 وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا (هود 37) با راهنمایی و نظارت ما کشتی را بساز ╭─🍃🌸🍃🌸🍃🌸─╮ کانال 👇 @Targomeh
🌱آخرت جاویدان را... به دنیای زودگذر و فانی نفروش 📖 سوره بقره، آیه ۸۶ ‌ ‌ ‌‌ 🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهم‌تر از انجام كار نيك در دنيا، بردن آن به صحنه‌ى قيامت است. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها» کانال 👇 @Targomeh
داده شود، به باز مى‌گردد. «أَلْقاهُ‌- رَادُّوهُ‌، جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ» (مادر موسى به فرمان خداوند فرزندش را كرد، خداوند هم او را برگرداند و هم به رساند.) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، عامل در است «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ۰۰۰ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ» کانال 👇 @Targomeh
منظور از «دگرگوني زمين» که از نشانه هاي نزديك شدن «قیامت» است، چیست؟ از نشانه هاي نزديك شدن «قيامت»، «دگرگوني زمين» است. به تاكيد «قرآن»، وعده الهى در آن روز تحقق مى يابد و اين زمين به زمين ديگر و آسمان ها [به آسمان هاى ديگر] مبدّل مى شود و انسان ها در پيشگاه خداوند واحد قهّار، ظاهر مى گردند. منظور از تبديل زمين به زمين ديگر در اينجا عوض شدن ذات آن نيست؛ بلكه منظور، تبديل صفات آن است، مانند از ميان رفتن كوه ها و صاف و مسطح شدن آن، بى آنكه ذات آن عوض شود. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 -> ◀️ 7. 🍁🍃خداوند، انسان را آفریده ( حجرات ۱۳ ) و جهت به فعلیّت رساندن به او دستور مرابطه، ایجاد و گسترش روابط اجتماعى داده است : * یـأَیُّها الَّذینَ ءامنوا اصبروا و صابروا و رابطوا ...... ( آل عمران ۲۰۰) 🍀🍂 قوام و جامعه جز در سایه قانوان میسر نمیشود و فلسفه حضور قانون ، پیشگیری از تعدّی و ستمگران و تضمین آزادی افراد جامعه است . 🍁🍃در مواردی نیز که ساکت است ، انسان آزادی دارد . 🍀🍂 قران ضمن دستور به محبت آمیز بین افراد جامعه ( انعام ۵۴ ؛ زخرف ۸۹ ) به آنان می کند تا به همدیگر سلام و بدین وسیله به تامین آزادی همدیگر در اعلام وفاداری کنند . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲ وَآتُوا الْيَتَامَىٰ أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَىٰ أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﺷﺪﺷﺎﻥ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺪﻫﻴﺪ ، ﻭ [ ﺍﻣﻮﺍﻝ ]ﭘﺴﺖ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ [ ﺧﻮﺩ ] ﺭﺍ ﺑﺎ [ ﺍﻣﻮﺍﻝِ ] ﻣﺮﻏﻮﺏ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ [ ﺁﻧﺎﻥ ] ﻋﻮﺽ ﻧﻜﻨﻴﺪ ; ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺿﻤﻴﻤﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ; ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(٢) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢) شأن نزول: شخصى از قبيلۀ «بنى غطفان» برادر ثروتمندى داشت كه از دنيا رفت، و او به عنوان سرپرستى از يتيمان برادر، اموال او را به تصرف در آورد، و هنگامى كه برادرزاده به حدّ رشد رسيد، از دادن حق او امتناع ورزيد، موضوع را به خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كردند، آيه نازل گرديد، و مرد غاصب بر اثر شنيدن آن توبه كرد و اموال را به صاحبش بازگرداند و گفت: اعوذ باللّه من الحوب الكبير: «به خدا پناه مى‌برم از اين كه آلوده به گناه بزرگى شوم» . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 371 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: خيانت در اموال يتيمان ممنوع -در هر اجتماعى بر اثر حوادث گوناگون پدرانى از دنيا مى‌روند و فرزندان صغيرى از آنها باقى مى‌مانند. در اين آيه سه دستور مهم در بارۀ اموال يتيمان داده شده است. ١-نخست دستور مى‌دهد كه: «اموال يتيمان را (به هنگامى كه رشد پيدا كنند) به آنها بدهيد» (وَ آتُوا الْيَتامى أَمْوالَهُمْ) . يعنى، تصرف شما در اين اموال تنها به عنوان امين و ناظر است نه مالك. ٢-دستور بعد براى جلوگيرى از حيف و ميلهايى است، كه گاهى سرپرستهاى يتيمان به بهانۀ اين كه تبديل كردن مال به نفع يتيم است يا تفاوتى با هم ندارد، و يا اگر بماند ضايع مى‌شود، اموال خوب و زبدۀ يتيمان را بر مى‌داشتند و اموال بد و نامرغوب خود را به جاى آن مى‌گذاشتند قرآن مى‌گويد: «و هيچ گاه اموال پاكيزۀ آنها را با اموال ناپاك و پست خود تبديل نكنيد» (وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ) . ٣- «و اموال آنها را با اموال خود نخوريد» (وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى أَمْوالِكُمْ) . يعنى، اموال يتيمان را با اموال خود مخلوط نكنيد بطورى كه نتيجه‌اش تملّك همه باشد، و يا اين كه اموال بد خود را با اموال خوب آنها مخلوط نسازيد كه نتيجه‌اش پايمال شدن حق يتيمان باشد. در پايان آيه، براى تأكيد و اثبات اهميت موضوع مى‌فرمايد: «اين گونه تعدى و تجاوز به اموال يتيمان، گناه بزرگى است» (إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 372 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 و َءَاتُواْ الْيَتاَمَى أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُواْ الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلَا تَأْكُلُواْ أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوباً كَبِيرا ً 🍀 ترجمه: و اموال یتیمان را به آنان بدهید و مال بد و نامرغوب را با مال مرغوب عوض نكنید و اموال آنان را همراه با اموال خود تصرف نكنید، قطعاً آن گناهى بزرگ است. 🌷 : بدهید 🌷 : یتیمان، جمع یتیم است، یتیم کسی است که پدرش قبل از بلوغ او بمیرد و تا بالغ نشده او را یتیم گویند. 🌷 : عوض نکنید 🌷 : بد و نامرغوب 🌷 : خوب و مرغوب 🌷 : نخورید، تصرف نکنید 🌷 : گناهی بزرگ، یکی از نام های گناه حوب است، یعنی گناه سبب فقر و تهیدستی می شود. 🔴 : شخصی از قبیله بنی غطفان برادر ثروتمندی داشت که از دنیا رفت و او به عنوان سرپرست برادر زاده یتیم خود، اموال برادر خود را به تصرف در آورد وقتی که برادر زاده خود به حد بلوغ رسید ، از دادن حق او امتناع ورزید یتیم شکایت نزد پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برد و این آیه 2 سوره نساء نازل گردید. پیامبر به عموی او دستور داد که اموال او را به وی بدهد مرد بر اثر شنیدن آن آیه توبه کرد و اموال را به برادر زاده خود داد و گفت: اعوذ بالله من الحوب الکبیر: به خدا پناه می برم از این گناه بزرگ 🌸 در هر جامعه ای بر اثر حوادث گوناگون پدرانی از دنیا می روند و فرزندانی که هنوز به بلوغ نرسیده اند از آنها باقی می مانند. در این آیه سه دستور مهم درباره اموال یتیمان داده شده است. 1⃣ : و ءاتوا اليتامى أموالهم: و اموال یتیمان را به آنان بدهید. هر وقت به سن رشد و بلوغ رسیدند به آسانی و راحتی و با میل و رغبت اموالشان را بدهید و همراه با تلخی و تندی نباشد. 2⃣ : و لا تتبدلوا الخبيث بالطيب: مال بد و نامرغوب را با مال مرغوب عوض نکنید. اگر به یتیم دارایی یا یک زمین یا یک خانه رسیده باشد که دارایی یا زمین یا خانه خوب و مرغوبی باشد از طرفی شما دارایی یا خانه یا زمین نامرغوبی داشته باشید مبادا که دارایی خود را با دارایی او عوض کنید. 3⃣ : و لا تأكلوا أموالهم إلى أموالكم: و اموال آنان را همراه با اموال خود تصرف نکنید. اموال یتیمان را با اموال خود مخلوط نکنید بطوریکه نتیجه اش تصرف اموال یتیمان می شود و پایمال شدن حق یتیمان است. 🌸 در پایان آیه برای تأكيد و اثبات اهميت موضوع مى فرمايد: إنه كان حوباً كبيرا: قطعاً آن گناهی بزرگ است. گناه در قرآن نام های مختلفی دارد از جمله این نام ها که در این آیه آمده کلمه حوب است. یعنی گناه انسان را فقیر و تهیدست می کند. 🔹 پيام های آیه 2 سوره نساء 🔹 ✅ اموال یتیمان را باید به آنان پس داد، هرچند خودشان ندانند یا فراموش كنند. ✅ ، حامى طبقه ى محروم و ضعیف است. ✅ ، حقّ مالكیّت دارند. ✅ ممانعت، تبدیل و كم کردن از مال یتیم، است. ✅ ، كبیره و صغیره دارند. «حوباً كبیراً» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا