eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش1 🌸 وَاللَّاتِى يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِّسَآئِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِى الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً (15) و اللذان يأتيانها منكم فآذوهما فإن تابا و أصلحا فأعرضوا عنهما إن الله كان توابا رحيما (16) 🍀 ترجمه: و کسانی از زنان شما كه مرتكب زنا شوند، پس چهار نفر مرد از میان شما را بر آنان شاهد بگیرید، پس اگر شهادت دادند، آن زنان را در خانه ها نگه دارید، تا مرگشان فرا رسد، یا آنكه خداوند، راهى براى آنان قرار دهد. (15) و از میان شما، آن مرد و زنی که مرتکب آن می شوند پس آنها را سرزنش کنید پس اگر توبه کنند و خود را اصلاح نمایند از آنها درگذرید زیرا خداوند توبه پذیر مهربان است. (16) 🌷 : کسانی که 🌷 : کار بسیار زشت که در اینجا منظور زنا است. 🌷 : شاهد بگیرید 🌷 : چهار 🌷 : آنها را نگه دارید 🌷 : خانه ها 🌷 : مرگ 🌷 : از یتوفی به معنای دریافت کامل است. یتوفاهن الموت یعنی زمان مرگشان فرا رسد. 🌷 : آنها را آزار دهید 🌷 : از آنها درگذرید 🌷 : توبه پذیر 🌷 : مهربان 🌸 این آیه ، به طوری که غالب مفسران از آن فهمیده اند، اشاره به مجازات زنان شوهرداری است که آلوده می شوند، نخست می فرماید: و اللاتی یأتين الفاحشة من نسآئكم فاستشهدوا عليهن أربعة منكم: و کسانی از زنان شما که مرتکب شوند، پس چهار مرد از میان شما را بر آنان شاهد بگیرید. فاحشة به معنى کار و گفتار بسیار زشت است که در آیه 15 سوره نساء منظور زنا است. آن گاه می فرماید: فإن شهدوا فأمسكوهن فى البيوت حتى يتوفاهن الموت: پس اگر شهادت دادند ، آن را در خانه ها نگه دارید، تا مرگشان فرا رسد. 🌸 مجازات عمل برای زنان شوهر دار در این آیه حبس ابد در خانه است ولی این حکم موقتی است زیرا بلافاصله می فرماید: أو يجعل الله لهن سبيلا: يا آنکه ، راهی برای آنان قرار دهد. یعنی در آینده حکم جدیدی درباره آنها نازل خواهد شد. در روایتى مى خوانیم كه مسئله ى حبس در خانه نسبت به زن زناكار، در جاهلیّت نیز بوده و در آغاز آن را پذیرفته است. حبس آنها در خانه ها حکمی است که از یک طرف به نفع آنهاست؛ زیرا که از حبس در زندان های عمومی به مراتب بهتر است و از طرف دیگر تجربه نشان داده زندان های عمومی اثر عمیقی در آلوده شدن اجتماع دارد. 🌸 سپس در آیه بعد می فرماید: و اللذان یأتيانها منكم فآذوهما: و از ميان شما آن مرد و زنی که مرتکب زنا می شوند آنها را سرزنش کنید. نقل شده منظور از این آیه و بی همسر است که اگر مرتکب عمل منافی عفت شوند ، آنها را سرزنش کنید (باید مجازات کرد) سپس می فرماید؛ فإن تابا و أصلحا فأعرضوا عنهما إن الله کان توابا رحیما: پس اگر کنند و خود را اصلاح نمایند از آنها در گذرید زیرا توبه پذیر مهربان است. این دستور راه بازگشت را به روی این گونه خطاکاران گشوده است که در صورت و اصلاح، جامعه اسلامی آنها را با آغوش باز می پذیرد. هرگز نباید افرادی را که توبه کرده اند در برابر گناهان سابق، مورد ملامت قرار داد. کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش2 🌸 وَاللَّاتِى يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِّسَآئِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِى الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً (15) و اللذان يأتيانها منكم فآذوهما فإن تابا و أصلحا فأعرضوا عنهما إن الله كان توابا رحيما (16) 🍀 ترجمه: و کسانی از زنان شما كه مرتكب زنا شوند، پس چهار نفر مرد از میان شما را بر آنان شاهد بگیرید، پس اگر شهادت دادند، آن زنان را در خانه ها نگه دارید، تا مرگشان فرا رسد، یا آنكه خداوند، راهى براى آنان قرار دهد. (15) و از میان شما، آن مرد و زنی که مرتکب آن می شوند پس آنها را سرزنش کنید پس اگر توبه کنند و خود را اصلاح نمایند از آنها درگذرید زیرا خداوند توبه پذیر مهربان است. (16) 🔴 در جلسه قبلی به شرح آیات پرداختیم و در این جلسه پیام های آیات را بیان خواهیم کرد. 🔹 پیام های آیات15و16سوره نساء 🔹 ✅ برای حفظ آبرو و شرف دیگران، برای اثبات زنا، چهار شاهد مقرر کرده است و حتی اگر سه شاهد گواهی دهند، هر سه شلاق می خورند ولی برای اثبات قتل، دو شاهد کافی است. ✅ شاهد بر ، هم باید مرد باشد و هم مسلمان، تا در اثبات جرم، دقت لازم صورت گیرد. ✅ شاهد بر زنا نیست. ✅ در قضاوت به علم خود قناعت نکنیم ، گواهی لازم است. ✅ کیفر زن زناکار، حبس در است ، نه زندان های عمومی که ممکن است فساد بیشتر بیاموزد. ✅ حبس زناکار در خانه ، برای آن است که افراد جامعه را فاسد نکند. ✅ برای سالم سازی و پاکسازی جامعه ، حبس مجرم لازم است. ✅ حبس ابد، کیفر زنان شوهرداری بوده است که مرتکب زنا شده اند. البته این حکم موقت بوده است. ✅ اگر بعد از سرزنش و مجازات زناکار، او توبه کرد و خود را اصلاح کرد از او در گذرید. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 وإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ 🔸و هرگاه وسوسه‌هایی از شیطان متوجّه تو گردد، از خدا پناه بخواه که او شنوده‌ای داناست 📖سوره فصلت، آیه ٣٦ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جرعه‌ای از زلال قرآن 📖 سوره حج، آیه ۳۴ و ۳۵ 💠 ...وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ(۳۴) الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ(۳۵) 💠 و تو (ای رسول ما) متواضعان و مطیعان را (به سعادت ابدی) بشارت ده!(۳۴) آنهایی که چون یاد خدا شود دلهاشان هراسان شود و (در راه او) هر چه مصیبت بینند صبور باشند و نماز به پا دارند و از آنچه روزیشان کردیم انفاق کنند. (۳۵) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋دعاى گيراى زكريا عليه‏السلام و اجابت آن، و ولادت يحيى عليه‏السلام‏🦋 💠حضرت زكريا عليه‏السلام هميشه اهل دعا و راز و نياز بود، ولى ديدن منظره غذاهاى بهشتى كنار محراب حضرت مريم عليهاالسلام، و استجابت دعاهاى مريم عليه‏السلام، گويى جرقه‏اى بود كه چاشنى قلب او را منفجر كرد و سخت تحت تأثير قرار گرفت. سال‏ها بود تقاضاى فرزندى از خدا نموده بود، تا پس از او وارث او گردد، ولى نتيجه نگرفته بود. 🔷️شايد زكريا عليه‏السلام ديگر اميد نداشت تا داراى فرزند شود، زيرا هم خودش به نهايت پيرى رسيده بود و هم همسرش پير شده بود، چنان كه از ابن عباس نقل شده: زكريا صد و بيست سال داشت، و همسرش داراى نود و هشت سال بود 🔶️اما ديدار منظره ميوه‏هاى بهشتى تابستانى در فصل زمستان و بر عكس، روح و جان او را سرشار از اميد كرد، و دريافت كه مى‏تواند در فصل پيرى داراى ميوه فرزند شود، چنان كه مريم عليهاالسلام در غير فصل ميوه، داراى ميوه‏هاى گوناگون شده است. در همين جا بود كه به خدا عرض كرد: 📘رَبِّ هَبْ لِى مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء؛ 💠خداوندا! از طرف خود، فرزند پاكيزه‏اى (نيز) به من عطا فرما، كه تو دعا را مى‏شنوى. 🤲 🔷️طولى نكشيد كه فرشتگان در آن موقع كه او در محراب ايستاده، مشغول نيايش بود، صدا زدند: كه هان اى زكريا! خداوند تو را به يحيى بشارت مى‏دهد، در حالى كه كلمه خدا (حضرت عيسى عليه‏السلام) را تصديق مى‏كند و آقا و رهبر خواهد بود، و از هوى و هوس بركنار، و پيامبرى از صالحان است. 🔶️زكريا عليه‏السلام (كه به چگونگى داشتن فرزند در سنين پيرى مى‏انديشيد) گفت: 🗣 💠پروردگارا! چگونه ممكن است فرزندى براى من باشد در حالى كه پيرى به من رسيده، و همسرم نازا است. 🔷️خداوند به او فرمود: اين گونه خداوند هر كاری را كه بخواهد انجام مى‏دهد. 💠زكريا عليه‏السلام مى‏خواست قلبش سرشار از يقين گردد و ايمانش به مرحله شهود برسد (چنان كه ابراهيم خليل عليه‏السلام براى آرامش قلبش، تقاضاى مشاهده صحنه معاد كرد از اين رو به خدا عرض كرد: پروردگارا! نشانه‏اى براى من قرار بده! 🤲 🔷️خداوند فرمود: 📘آيَتُكَ أَلاَّ تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ إِلاَّ رَمْزًا وَاذْكُر رَّبَّكَ كَثِيرًا وَ سَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالإِبْكَارِ؛ 🔶️نشانه تو آن است كه سه روز، جز به اشاره و رمز، با مردم سخن نخواهى گفت. (و زبانت، بدون علّت ظاهرى، از كار مى‏افتد.) پروردگار خود را (به شكرانه اين نعمت بزرگ،) بسيار ياد كن، و به هنگام صبح و شام، او را تسبيح بگو.🤲 💠زكريا از محراب عبادتش به سوى مردم آمد و با اشاره به آن‏ها گفت: صبح و شام (به شكرانه اين نعمت) خدا را تسبيح گوييد. 🤲 🔷️آرى، اين علامت آشكار شد، زكريا عليه‏السلام ديد بدون علت زبانش بسته شد وى هنگام ذكر خدا زبانش گشوده مى‏شد، او از همين راه دريافت و يقين كرد همان خدايى كه زبان بسته را براى ذكرش مى‏گشايد، قادر است كه رَحِم بسته (بر اثر نازايى) را بگشايد و از آن، فرزندى به وجود آورد. 🔷️او در اين سه روز، با اشاره لب‏ها و تكان دادن سر، با مردم سخن مى‏گفت، و بقيه را به ذكر خدا و سپاسگزارى پروردگار به خاطر بشارت به داشتن فرزند اشتغال داشت. 🤐 💠طولى نكشيد كه همسر زكريا عليه‏السلام احساس باردارى كرد، و پس از مدتى يحيى عليه‏السلام چشم به جهان گشود و حضرت زكريا و همسرش، پس از سال‏ها اميد و آرزو داراى فرزندى مبارك شدند. 🤱🏻 🔷️شايد اين حادثه مقدمه‏اى بود تا اذهان مردم براى تولد حضرت عيسى عليه‏السلام بدون پدر آماده گردد، و بدانند همان خدايى كه قادر است از زن و شوهر پير فرزندى به وجود آورد، قدرت آن را دارد كه به بانويى بدون شوهر، فرزندى بدهد. 🔶️به هر حال بايد به خدا توكل كرده و قدرت بى كران او را باور نمود و نسبت به الطاف ذات اقدس او اميد سرشار داشت.🙏 کانال 👇 @Targomeh
✅ بهترین گزینه برای ازدواج، فردی است که تو را در رسیدن به خدا و بهشت، کمک کار باشد! ❌ ولی اگر مؤمن نباشد، تا قعر جهنم میکشاند تو را! 👈 سفارش خدا نیز برای همین است که گزینه انتخابی‌ات، خوشبخت و بهشتی‌ات کند 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ‌«221» ⚡️ترجمه: وبا زنان مشرك، ازدواج نكنيد تا ايمان آورند وقطعاً كنيز با ايمان از زن (آزاد) مشرك بهتر است، اگرچه (زيبايى يا ثروت يا موقعيّت او) شما را به شگفتى درآورد. و به مردان مشرك، زن ندهيد تا ايمان آورند وقطعاً برده با ايمان از مرد (آزاد) مشرك بهتر است، هر چند (زيبايى و موقعيّت و ثروت او) شما را به شگفتى وادارد. آن مشركان (شما را) به سوى آتش دعوت مى‌كنند، در حالى كه خداوند با فرمان و دستورات خود، شما را به بهشت وآمرزش فرا مى‌خواند و آيات خويش را براى مردم روشن مى‌كند تا شايد متذكّر شوند. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اوصاف شایسته در بیان قرآن 🔅قرآن، درباره لزوم رعایت شایستگی و اهمّیت اوصاف همسری که انسان در ابتدا برمی‌گزیند یا اگر با همسر نامناسبی صورت گرفته، باید این شایستگی را در او پدید آورد، مباحثی را مطرح کرده هست. 🌹← صلاحیت ظاهری و باطنی تکیه قرآن در موارد متعدّد بر صلاحیت و شایستگی همسر، مفهومی عام است و شامل جنبه‌های گوناگون ظاهری (جسمی) و معنوی (دینی و اخلاقی) می‌تواند باشد. آیه ‌۹۰ سوره انبیاء، که گزارشی از اجابت دعای زکریا است، می‌فرماید: «واَصلَحنا لَهُ زَوجَه». برخی این آیه را به اصلاح ظاهری و جسمی معنا کرده و گفته‌اند: همسر زکریا عقیم بود، خداوند نازایی او را از بین برد یا پیر و شکسته بود و خداوند او را جوان کرد و برخی، آیه‌را به اصلاح اخلاقی معنا کرده و گفته‌اند: خداوند، همسر زکریا را خوش اخلاق قرار داد. 🌹← خضوع و درستکار آیه ‌۳۴ سوره نساء ، زنان صالح و درستکار را کسانی می‌داند که در برابر نظام خانواده خاضع هستند و نه‌تنها در حضور شوهر، بلکه در غیاب او مرتکب خیانت مالی و ناموسی نمی‌شوند و حقوق او را مراعات می‌کنند: «فالصاّلِحتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلغیبِ بِما حَفِظَ اللّهُ‌...». 🌹← تربیت شده در خانواده شایسته در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «تزوّجوا فی الحجز الصالح فاِنّ العِرق دسّاس»؛ با خانواده شایسته ازدواج کنید؛ زیرا خصایص والدین و اجداد، به نسل بعد سرایت‌می‌کند. 🌹← صلاحیت اخلاقی قرآن در آیه ‌۳۲ سوره نور ، صلاحیت و شایستگی بردگان هنگام ازدواج، مورد توجّه اولیای آنان قرار داده است: «...والصاّلِحینَ مِن عِبادِکم واِمائِکم‌...». گروهی صلاحیت در آیه را به آمادگی برای ازدواج ، و برخی آن را به صلاحیت دینی، تفسیر کرده‌اند. زیرا بسیاری از بردگان، در سطح پایینی از فرهنگ و اخلاق قرار داشتند؛ به‌طوری که هیچ‌گونه مسؤولیتی در زندگی مشترک احساس نمی‌کردند و همسر خود را به آسانی رها کرده، او را بلاتکلیف می‌گذاشتند؛ بدین سبب دستور داده شده، هرکدام صلاحیت اخلاقی دارند، به ازدواج با او اقدام‌کنید. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ «2 عنکبوت» الف، لام، ميم. آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى‌گيرند؟! کانال 👇 @Targomeh
چون آیه أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ* وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللهُ الَّذِینَ صَدَقُوا؛ نازل گردید، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به عمّار فرمود: بعد از من، و خواهد بود تا اینکه /میان ایشان واقع خواهد شد و همدیگر را خواهند کشت و از یکدیگر خواهند جست. پس چون را چنین دیدی، با علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) باش؛ زیرا اگر همه‌ی مردم به یک راه روند و او به به راه دیگر، راه او بر است. ای عمّار! علی (علیه السلام) تو را از# راه_هدایت_منحرف نمی‌کند و به و از علی (علیه السلام)، از من است و اطاعت از من، از خداست  بحار الأنوار، ج۲۸، ص۶۸/ المناقب، ج۳، ص۲۰۳/ البرهان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ (ص/۲۹) 🔹(این) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستادیم تا در آیات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گیرند. 🔸«مبارک» به چیزى گفته مى‌شود كه فایده و خیر آن، رشد و فزونىِ زیاد و ثابت داشته باشد. قرآن از منبع مبارک است. «تبارک الّذى» در شب مبارک نازل شده است. «فى لیلة مباركه» در مكان مبارک نازل شده «ببكة مباركا» و خودش نیز مبارک است. «كتاب... مبارک» 🔸سیماى قرآن در این آیه ترسیم شده است: الف) متن آن نوشته شده است. «كتاب» ب) از سرچشمه‌ى وحى و علم بى‌نهایت الهى است. «انزلناه» ج) گیرنده‌ى آن شخص معصوم است. «الیک» د) محتوایش پر بركت است. «مبارک» ه) هدف از نزول، تدبّر در آن است. «لیدّبروا» و) علم و آگاهى به نكات و معارف آن، مقدّمه‌ى حركت معنوى و قرب به خداست. «لیتذكّر» ز) كسانى این توفیق را خواهند داشت كه خردمند باشند. «اولوا الالباب» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قرآن، مبارک است. (تلاوت، تدّبر، تاریخ، استدلال، داستان، الگوهاى، معارف، اخبار غیبى، تشبیهات، اوامر و نواهى آن، همه و همه پر از راز و رمز است). «كتاب... مبارک» ▫️گرچه قرآن، مبارک است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّک جستن به ظاهر آن. (براى حفظ منزل، مسافر و ... از خطرات) «كتاب... مبارک لیدبّروا» ▫️تدّبر در قرآن مقدّمه‌ى تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطایف علمى قرآن را درک كند ولى مایه‌ى غرورش شود. «یدّبّروا - یتذكّر» ▫️تدّبر باید در همه‌ى آیات قرآن باشد نه تنها در آیات الاحكام. «لیدّبروا آیاته» ▫️شرط تدبّر و بهره گیرى و پندپذیرى، عقل و خرد است. «لیدّبروا... و لیتذكّر اولوا الالباب» ▫️كسانى كه از قرآن متذكّر نمى‌شوند، بى‌خردند. «لیتذكّر اولوا الالباب» ▫️قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پى مى‌برند. « لیتذكّر اولوا الالباب » (در قرآن، امرى مخالف عقل یافت نمى‌شود) ▫️معارف قرآن پایان ناپذیر است. این كه به همه دستور تدبّر مى‌دهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكته‌ى تازه‌اى مى‌رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه‌ى اسرار قرآن را فهمیده باشند، تدّبر ما لغو است. «لیدبّروا آیاته» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"‌«وَهُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ» ✨خدا همراهتونه هر جا که باشید؛قدم به قدم، توی سخت ترین و حساس ترین لحظه ها،همه جا و همیشه پس بدون ترس ادامه بده رفیق🕊🍁⛅️" ❥✦✺⃟🌹࿐ུ═✺⃟🌹࿐ کانال 👇 @Targomeh
🔎◀️🔍 «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیاء»؛  ای کسانی که ، افرادی که آئین شما را به باد و می‌گیرند، از اهل کتاب و مشرکان، و خود . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 📖 🅰 > ⬅️ 🔶احساس‌ و آرامش در دین اسلام در سطحى گسترده‌تر مورد توجّه قرار گرفته و بخش از آموزه‌هاى این دین به آن اختصاص یافته و افزون بر ارائه جامع از آن به راه‌کارهاى روانى و رفتارى فراوانى برای به این نیاز اصیل بشری پرداخته شده است . 🔷بر این اساس ، اسلامی به آرامش ، نگاهی قدسی افکنده و آن را پدیده ای شمرده‌اند که از سوی فرشتگان در دل های مومنان فرود می آید و زمینه ساز ایمانشان است ؛ 🔶همانگونه که و نگرانی از جانب شیطان بر دل های آلوده به گناه چنگ انداخته و زمینه‌ساز و کفر است . 🔷 در جایگاه جامع ترین مفهوم دینی در اسلام ، از ریشه * * به معنای آرامش جان و رهایی از هرگونه هراس و اندوه است که ارتباط میان گفتار خداوند و دستیابی به آرامش روح و روان را نشان میدهد . 🔶آنان که ایمان آورده ، ناپاکی را به حریم آن راه ندهند ، آرامش از آنِ ایشان است و آنها همان یافتگانند : * الّذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون * ( انعام ۸۲ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۷ إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿١٧﴾ بی تردید توبه نزد خدا فقط برای کسانی است که از روی نادانی مرتکب کار زشت می شوند، سپس به زودی توبه می کنند؛ اینانند که خدا توبه آنان را می پذیرد، و خدا همواره دانا و حکیم است. (۱۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٧) -در آيۀ قبل مسألۀ سقوط حد و مجازات مرتكبين اعمال منافى عفت در پرتو توبه صريحا بيان شد، در اين آيه پاره‌اى از شرايط آن را بيان مى‌كند و مى‌فرمايد: «پذيرش توبه از سوى خدا تنها براى كسانى است كه كار بدى (گناهى) را از روى جهالت انجام مى‌دهند» (إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ) . منظور از «جهالت» در آيۀ فوق طغيان غرايز و تسلط هوسهاى سركش و چيره شدن آنها بر نيروى عقل و ايمان است، و در اين حالت، علم و دانش انسان به گناه گر چه از بين نمى‌رود اما تحت تأثير آن غرايز سركش قرار گرفته و عملا بى‌اثر مى‌گردد، و هنگامى كه علم اثر خود را از دست داد، عملا با جهل و نادانى برابر خواهد بود. در جملۀ بعد قرآن به يكى ديگر از شرايط توبه اشاره كرده، مى‌فرمايد: «سپس به زودى توبه مى‌كنند» (ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ) . يعنى، به زودى از كار خود پشيمان شوند و به سوى خدا باز گردند، زيرا توبۀ كامل آن است كه آثار و رسوبات گناه را بطور كلى از روح و جان انسان بشويد. پس از ذكر شرايط توبه در پايان آيه مى‌فرمايد: «خداوند توبۀ چنين اشخاصى را مى‌پذيرد و خداوند دانا و حكيم است» (فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللّهُ عَلِيماً حَكِيماً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 383 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 📚 موضوع: شرایط توبه 🌸 إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُوْلَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيما ً 🍀 ترجمه: قطعاً (پذیرش) توبه بر خدا، براى كسانى است كه از روى جهالت كار بد انجام می دهند، سپس زود توبه مى كنند. پس خداوند توبه ى آنان را مى پذیرد و خداوند، دانا و حكیم است. 🌷 : انجام می دهند 🌷 : کار بد 🌷 : دانا 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و به گوشه اى از شرایط قبولى اشاره مى كند. و مى فرمايد: إنما التوبة على الله للذين يعملون السوء بجهالة: قطعاً (پذیرش) توبه بر خدا، برای کسانی است که از روی جهالت کار بد انجام می دهند. منظور از در این آیه تسلط هوس های سرکش و چیره شدن آنها بر نیروی عقل و ایمان است، و در این حالت ، علم و دانش انسان به ، اگر چه از بین نمی رود اما تحت تأثیر آن هوس ها قرار گرفته و عملاً بی اثر می گردد و هنگامی که علم اثر خود را از دست داد، عملا با جهل و نادانی برابر خواهد بود. 🌸 امام صادق علیه السلام فرمود: هر گناهی که مرتکب شود اگر چه آگاهانه باشد در حقیقت جاهل است، زیرا خود را در خطر قهر الهی قرار داده است. در جمله بعد به یکی دیگر از شرایط توبه اشاره می کند و می فرماید: ثم یتوبون من قریب: سپس به زودی می کنند. یعنی به زودی از کار خود پشیمان شوند و به سوی خدا باز گردند، زیرا توبه کامل آن است که آثار و رسوبات را بطور کلی از روح و جان انسان بشوید. پس از ذکر شرایط توبه در پایان آیه می فرماید: فأولئك يتوب الله عليهم و کان الله علیما حکیما: پس توبه ی آنان را می پذیرد و خداوند، دانا و حکیم است. 🔹 پیام های آیه 17 سوره نساء 🔹 ✅ پذیرفتن توبه ى واقعى، از حقوقى است كه براى مردم، بر عهده ى خودش قرار داده است. ✅ علمى كه در برابر هوس ها وغرایز پایدار نباشد، است. ✅ تا گناه زیاد نشده، آسان است. در این آیه مى خوانیم: «یعملون السوء» كه منظور انجام یک گناه است، ولى در آیه ى بعد مى خوانیم: «یعملون السیّئات» كه منظور گناهان زیاد است كه توبه از آن مشكل است. ✅ ، گناهكاران را به توبه ى فورى تشویق مى كند. ✅ سرعت در ، كلید قبولى آن است. ✅ باید واقعى باشد، اگر تظاهر به توبه كنیم خدا مى داند. ✅ پذیرش عذر گناهكاران بى عناد، مطابق با است. کانال 👇 @Targomeh