eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙📙 🧕> 👈 💚از امام علیه السلام نقل شده که آسیه و فرعون برای تفریح در ایام بهار ، در ای ( قصری ) کنار رود نیل به سر می بردند که موسی را یافتند و با دیدن موسی گفت : چگونه است این کودک کشته نشده ؟ 🌺آسیه گفت : تو فرمان کودکانی را صادر کرده ای که امسال به دنیا آمده اند و این ، بیش از یک سال دارد . 💚به گفته بیشتر مفسران ، ابتدا قصد کشتن موسی را داشت و در مقابل سخن آسیه که این کودک نور من و تو است . 🌺فرعون گفت : چشم من نیست . 💚از جمله * لا تقتلوه * نیز بر می آید که آنها کشتن موسی را داشتند ؛ همچنین آسیه واسطه می شود تا موسی در مقام دایه پذیرفته شود . 🌺 از امام باقر علیه السلام نقل شده که ، ابتدا نمی‌پذیرفت مادر موسی که از بنی اسرائیل بود ، به وی دهد ؛ ولی با اصرار آسیه پذیرفت . 💚بار دیگر که تصمیم گرفت موسی را به قتل برساند ، آسیه با مانع شد . 🌺به گفته علی بن ابراهیم ، اینبار بود که موسی با چنگ زدن به فرعون چند مو از آن را کَند . 💚فرعون به شدت شد و تصمیم گرفت او را . 🌺 آسیه گفت : این است که نمی داند چه می کند . 💚فرعون گفت : میداند . 🌺 آسیه گفت : دانه ای ( یاقوت ) و حبه ای در برابرش بگذار ؛ اگر آن دو را تشخیص داد ، تو میگویی . 💚او چنین کرد و به گفت : . موسی دست به طرف برد ؛ ولی جبرئیل ، دستش را به طرف گرداند . 🌺موسی را گرفت و در دهان گذاشت و همین زبان ، سبب لکنت زبان او شد و بدین وسیله یافت . ادامه دارد .....‌. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۹۳-۹۵ وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا ﴿٩٣﴾ و هر کس مؤمنی را از روی عمد بکشد، کیفرش دوزخ است که در آن جاودانه خواهد بود، و خدا بر او خشم گیرد، و وی را لعنت کند و عذابی بزرگ برایش آماده سازد. (۹۳) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ ۚ كَذَٰلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا ﴿٩٤﴾ ای اهل ایمان! هنگامی که در راه خدا [برای نبرد با دشمن] سفر می کنید [در مسیر سفر نسبت به شناخت مؤمن از کافر] تحقیق و تفحّص کامل کنید. و به کسی که نزد شما اظهار اسلام می کند، نگویید: مؤمن نیستی. [تا] برای به دست آوردن کالای بی ارزش و ناپایدار زندگی دنیا [او را بکشید، اگر خواهان غنیمت هستید] پس [برای شما] نزد خدا غنایم فراوانی است. شما هم پیش از این ایمانتان ایمانی ظاهری بود؛ خدا بر شما منّت نهاد [تا به ایمان استوار و محکم رسیدید]. پس باید تحقیق و تفحّص کامل کنید [تا به دست شما کاری خلاف اوامر خدا انجام نگیرد] یقیناً خدا همواره به آنچه انجام می دهید، آگاه است. (۹۴) کانال 👇 @Targomeh
آیه ۹۵ لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿٩٥﴾ آن گروه از مؤمنانی که بدون بیماری جسمی [و نقص مالی، و عذر دیگر، از رفتن به جهاد خودداری کردند و] در خانه نشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با اموال و جان هایشان به جهاد برخاستند، یکسان نیستند. خدا کسانی را که با اموال و جان هایشان جهاد می کنند به مقام و مرتبه ای بزرگ بر خانه نشینان برتری بخشیده است. و هر یک [از این دو گروه] را [به خاطر ایمان و عمل صالحشان] وعده پاداش نیک داده، و جهادکنندگان را بر خانه نشینانِ [بی عُذر] به پاداشی بزرگ برتری داده است. (۹۵) کانال 👇 @Targomeh
(آيۀ ٩٣) شأن نزول: «مقيس بن صبابه كنانى» كه يكى از مسلمانان بود، كشتۀ برادر خود «هشام» را در محلۀ «بنى النجّار» پيدا كرد، جريان را به عرض پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسانيد، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله او را به اتفاق «قيس بن هلال» نزد بزرگان «بنى النجار» فرستاد و دستور داد كه اگر قاتل «هشام» را مى‌شناسند، او را تسليم نمايند و اگر نمى‌شناسند، خونبها و ديۀ او را بپردازند. آنان هم چون قاتل را نمى‌شناختند، ديه را به صاحب خون پرداختند و او هم تحويل گرفت و به اتفاق «قيس بن هلال» به طرف مدينه حركت كردند، در بين راه بقاياى افكار جاهليت « مقيس » را تحريك نمود و با خود گفت: قبول ديه موجب سرشكستگى و ذلت است، لذا همسفر خود را كه از قبيلۀ «بنى النجار» بود به انتقام خون برادر كشت و به طرف مكّه فرار نمود و از اسلام نيز كناره‌گيرى كرد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله هم در مقابل اين خيانت خون او را مباح نمود، و آيۀ مورد بحث به همين مناسبت نازل شد كه مجازات قتل عمد در آن بيان شده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 438 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: مجازات قتل عمد- بعد از بيان حكم قتل خطا در اينجا به مجازات كسى كه فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند اشاره كرده، و چهار مجازات و كيفر شديد اخروى (علاوه بر مسألۀ قصاص كه مجازات دنيوى است) ذكر مى‌كند، مى‌فرمايد: 👈١- «و هر كسى فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است كه براى هميشه در آن مى‌ماند» (وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها) . 👈٢- «و خداوند بر او غضب مى‌كند» (وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ) . 👈 ٣- «و از رحمتش او را دور مى‌سازد» (وَ لَعَنَهُ) . 👈٤- و عذاب عظيمى براى او آماده ساخته است» (وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً) . از آنجا كه آدمكشى يكى از بزرگترين جنايات و گناهان خطرناك است و اگر با آن مبارزه نشود، امنيت كه يكى از مهمترين شرايط يك اجتماع سالم است به كلى از بين مى‌رود، قرآن قتل بى‌دليل يك انسان را همانند كشتن تمام مردم روى زمين معرفى مى‌كند انسانى را بدون اين كه قاتل باشد و يا در زمين فساد كند بكشد، گويا همۀ مردم را كشته است» . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 438 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُّتَعَمِّداً فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خاَلِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيما ً 🍀 ترجمه: و هر كسی به عمد مؤمنى را بكشد پس كیفرش جهنم است كه همیشه در آن خواهد بود، و خداوند بر او غضب و لعنت كرده و براى او عذابى بزرگ آماده ساخته است. 🌷 : کسی که کاری را دانسته و از روی عمد انجام دهد. 🌷 : جاوید ، همیشه 🌷 : آماده ساخته است 🌷 : بزرگ 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدینه نازل شده است. در این آیه به کسی که فرد با ایمانی را از روی عمد به قتل برساند اشاره کرده که می فرماید: «و من یقتل مؤمنا متعمدا : و هر کسی به عمد مؤمنی را بکشد.» بلافاصله چهار مجازات شدید اخروی را برای آن ذکر می کند. 1⃣ فجزآؤه جهنم خالدا فیها: پس کیفرش جهنم است که همیشه در آن خواهد بود. 2⃣ و غضب الله علیه: و خداوند بر او غضب کرده 3⃣ و لعنه: و او را لعنت کرده. یعنی از رحمتش او را دور می سازد. 4⃣ و أعد له عذابا عظیما: و برای او عذابی بزرگ آماده ساخته است. 🌸 از آنجا که یکی از بزرگترین جنایات و گناهان خطرناک است و اگر با آن مبارزه نشود، امنیت که یکی از مهمترین شرایط یک اجتماع سالم است به کلی از بین می رود، قتل بی دلیل یک انسان را همانند کشتن تمام مردم روی زمین معرفی می کند انسانی را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد، گویا همه مردم را کشته است. 🔹 پيام های آیه ۹۳ سوره نساء 🔹 ✅ در ، هیچ مقامى حقّ قتل و اعدام بى جهت دیگران را ندارد. ✅ ارزش به افكار و عقاید صحیح اوست. ✅ در ، حساب لغزش هاى آگاهانه و مغرضانه جداست. ✅ قتل و خونریزى از گناهان كبیره است. ‌‌ ✅ و كیفر سنگین، از عوامل بازدارنده فساد در جامعه و عامل ایجاد و حفظ امنیّت اجتماعى است. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٩٤) شأن نزول: نقل شده كه: پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بعد از بازگشت از جنگ خيبر «اسامة بن زيد» را با جمعى از مسلمانان به سوى يهوديانى كه در يكى از روستاهاى «فدك» زندگى مى‌كردند فرستاد، تا آنها را به سوى اسلام و يا قبول شرايط ذمّه دعوت كنند. يكى از يهوديان به نام «مرداس» كه از آمدن سپاه اسلام باخبر شده بود به استقبال مسلمانان شتافت، در حالى كه به يگانگى خدا و نبوت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گواهى مى‌داد. اسامة بن زيد به گمان اين كه مرد يهودى از ترس جان و براى حفظ مال اظهار اسلام مى‌كند و در باطن مسلمان نيست به او حمله كرد و او را كشت. هنگامى كه خبر به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيد، سخت از اين جريان ناراحت شد و فرمود: تو مسلمانى را كشتى، «اسامة» ناراحت شد و عرض كرد اين مرد از ترس جان و براى حفظ مالش اظهار اسلام كرد، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: تو كه از درون او آگاه نبودى، چه مى‌دانى؟ شايد به راستى مسلمان شده است، در اين موقع آيه نازل شد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 439 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: در اين آيه يك دستور احتياطى براى حفظ جان افراد بيگناهى كه ممكن است مورد اتهام قرار گيرند بيان مى‌كند و مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد هنگامى كه در راه جهاد گام برمى‌داريد، تحقيق و جستجو كنيد و به كسانى كه اظهار اسلام مى‌كنند نگوييد مسلمان نيستيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَتَبَيَّنُوا وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً) . سپس اضافه مى‌كند كه «مبادا به خاطر نعمتهاى ناپايدار اين جهان افرادى را كه اظهار اسلام مى‌كنند متهم كرده و آنها را به عنوان يك دشمن به قتل برسانيد و اموال آنها را به غنيمت بگيريد» (تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا) . «در حالى كه غنيمتهاى جاودانى و ارزنده در پيشگاه خداست» (فَعِنْدَ اللّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ) . «گر چه در گذشته چنين بوديد و در دوران جاهليت جنگهاى شما انگيزۀ غارتگرى داشت» (كَذلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ) . «ولى اكنون در پرتو اسلام و منّتى كه خداوند بر شما نهاده است (از آن وضع نجات يافته‌ايد، بنابراين به شكرانۀ اين نعمت بزرگ) لازم است كه در كارها تحقيق كنيد» (فَمَنَّ اللّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُوا) «و اين را بدانيد كه خداوند از اعمال و نيّات شما آگاه است» (إِنَّ اللّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً) . جهاد يك قانون عمومى در عالم آفرينش است و همۀ موجودات جهان اعم از نباتات و حيوانات به وسيلۀ جهاد موانع را از سر راه خود برمى‌دارند تا بتوانند به كمالات مطلوب خود برسند. البته بايد توجه داشت كه جهاد علاوه بر نبردهاى دفاعى و گاهى تهاجمى، مبارزات علمى، اقتصادى، فرهنگى و سياسى را نيز دربرمى‌گيرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 439 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش1 🌸 يا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُواْ وَ لَاتَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمْ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَلِكَ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُم فَتَبَيَّنُواْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرا ً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! هرگاه در راه خدا گام برداشتید پس تحقیق كنید و به كسى كه نزد شما اظهار اسلام و صلح مى كند، نگویید: تو مؤمن نیستى، تا بدین بهانه كالاى زندگى دنیا و غنایم به دست آورید. زیرا كه غنیمت های بسیار، نزد خداوند است. شما نیز خودتان قبلاً این گونه بودید، پس خداوند بر شما منّت نهاد پس تحقیق كنید كه خداوند همواره به آنچه انجام مى دهید، به خوبى آگاه است. : زدید، در این آیه یعنی گام برداشتید : راه : تحقیق کنید، آشکار کنید : نگویید : اظهار : نیست : طلب شدید می کنید : چیز ناپایدار، در این آیه به مال دنیا عرض گفته شده زیرا ناپایدار است. 🌷 : غنیمت ها 🌷 : انجام می دهید 🌷 : کسی که از همه چیز باخبر است. 🔴 : پس از نبرد خیبر، رسول خدا صلى الله علیه و آله «اُسامة بن زید» را همراه گروهى از مسلمانان به سوى یهودیان در یكى از روستاهاى فدک اعزام كرد تا آنان را به یا قبول شرایط ذمّه دعوت كنند. یكى از یهودیان به نام «مرداس» با آگاه شدن از آمدن سپاه اسلام، در حالى كه به توحید و نبوّت پیامبر گواهى مى داد به استقبال آمد. اُسامه به خیال آنكه او است و از روى ترس اظهار اسلام مى كند، او را كشت و اموالش را به غنیمت گرفت. هنگامی که خبر به صلی الله علیه و آله رسید، سخت از این جریان ناراحت شد و فرمود: تو مسلمانی را کشتی‌. اسامه ناراحت شد و عرض کرد این مرد از ترس جان و برای حفظ مالش اظهار اسلام کرد ، صلی الله علیه و آله فرمود: تو که از درون او آگاه نبودی، چه می دانی! شاید به راستی مسلمان شده است، در این موقع آیه ۹۴ سوره نساء نازل شد. 🌸 «یا أیها الذین ءامنوا إذا ضربتم فی سبیل الله فتبینوا: ای کسانی که ایمان آورده اید! هر گاه در راه خدا گام برداشتید پس تحقیق کنید.» وقتی فعل ضرب کنار فی سبیل الله قرار می دهد بیشتر منظور در راه خداست. یعنی وقتی می خواهید در راه خدا جهاد کنید مانند تمام امور دیگر تحقیق و بررسی کنید مبادا یک مرتبه دست به شمشیر بردارید. سپس می فرماید: «و لا تقولوا لمن ألقی إلیکم السلام لست مؤمنا تبتغون: و به کسی که نزد شما اظهار و صلح می کند، نگویید تو مؤمن نیستی» یعنی می گوید بدون بررسی و تحقیق به او نگویید تو ایمان نداری شما از کجا می دانید مگر از او خبر دارید شاید در دل با خداست. 🌸 دلیل اینکه عده ای به کسی که اظهار می کند می گویند تو ایمان نداری ریشه در دنیا خواهی آنهاست. که در ادامه می فرماید: «تبتغون عرض الحیوة الدنیا: تا به این بهانه کالای زندگی دنیا و غنایم به دست آورید.» قرآن به مال دنیا می گوید عرض یعنی نمی ماند و از بین می رود. افرادی که نبودند و قبلا دشمن بودند و الآن اظهار اسلام می کنند را نکشید و اموال آنها را دست نزنید. سپس می فرماید: «فعند الله مغانم کثیرة: زیرا که غنیمت های بسیار، نزد خداوند است.» 🌸 سپس می فرماید: «کذلک کنتم من قبل: شما خودتان قبلا اینگونه بودید.» در دوران جنگ های شما انگیزه غارتگری داشت ولی اکنون در پرتو اسلام و منتی که بر شما نهاده است از آن وضع نجات یافته اید ، بنابراین به شکرانه این نعمت بزرگ لازم است که در کارها تحقیق کنید که می فرماید: «فمن الله علیکم فتبینوا: پس بر شما منت نهاد پس تحقیق کنید.» که در پایان آیه می فرماید: «إن الله کان بما تعملون خبیرا: قطعا خداوند همواره به آنچه انجام می دهید، به خوبی آگاه است.» می داند در دل ها چه می گذرد. کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش2 🌸 يا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُواْ وَ لَاتَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمْ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَلِكَ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُم فَتَبَيَّنُواْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرا ً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! هرگاه در راه خدا گام برداشتید پس تحقیق كنید و به كسى كه نزد شما اظهار اسلام و صلح مى كند، نگویید: تو مؤمن نیستى، تا بدین بهانه كالاى زندگى دنیا و غنایم به دست آورید. زیرا كه غنیمت های بسیار، نزد خداوند است. شما نیز خودتان قبلاً این گونه بودید، پس خداوند بر شما منّت نهاد پس تحقیق كنید كه خداوند همواره به آنچه انجام مى دهید، به خوبى آگاه است. 🔴 در جلسه قبلی به ترجمه واژه ها ، شأن نزول آیه و شرح آیه پرداختیم و در این جلسه به پیام های آیه می پردازیم. 🔹 پیام های آیه 94 سوره نساء 🔹 🌷 باید بر اساس اطلاعات و آگاهی از وضعیّت و اهداف دشمن باشد. 🌷 كسانى را كه اظهار مى كنند، با آغوش باز بپذیرید. 🌷 در جبهه ى ، از قدرت خود سوء استفاده نكنید. 🌷 بر چسبِ بى دینى به دیگران زدن و عجله در نسبت دادن به افراد مشكوک ممنوع است. 🌷 نه تنها ادّعا دلیل مى خواهد، بلكه ردّ مطلب نیز دلیل مى خواهد. 🌷 با انگیزه هاى مادّى، دیگران را تكفیر نكنید. 🌷 در جنگ ها، اهداف مادّى را كنار بگذارید و قداست را با غنیمت طلبى نشكنید. 🌷 جاذبه ى ، رزمندگان جان بر كف را هم رها نمى كند. 🌷 هدف از ، پیوستن دیگران به اسلام است، نه كسب غنایم. پس به خاطر غنایم، دیگران را متّهم به بى دینى نكنیم. 🌷 خطر عوض شدن انگیزه ها در جهاد، بسیار مهم است. 🌷 ، عارضى، ناپایدار و زودگذر است. 🌷 بى تحقیق و بى پروا گام برنداریم، مسایل مادّى را حل مى كند. 🌷 یاد پاداش هاى ، دنیا را در نظر كوچک مى كند. 🌷 نعمت هاى را هم از خدا بخواهیم. 🌷 کسی که ایمان دارد مغرور نشود زیرا ایمانش از خداست. 🌷 هدایت هاى الهى، منّت بر ماست. 🌷 نعمت ها مسئولیّت آورند. 🌷 خطر و ضرر قتل نابجا، بیشتر از احتمال از سوى دشمنان و از دست دادن غنایم است. عهده داران مال و جان و آبروى مردم، باید اصل احتیاط و تحقیق را فراموش نكنند. 🌷 نه ساده اندیش باشید، نه زود باور. نه بد اندیش و نه كینه توز. 🌷 در حوادث كه زمینه و بهانه براى قتل بى گناهان است، با عقل و حوصله برخورد كنید، نه با احساسات، كه خداوند، آگاه است. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٩٥) -در آيات گذشته سخن از جهاد در ميان بود، اين آيه مقايسه‌اى در ميان مجاهدان و غير مجاهدان به عمل آورده، مى‌گويد: «افراد با ايمانى كه از شركت در ميدان جهاد خوددارى مى‌كنند، و بيمارى خاصى كه آنها را از شركت در اين ميدان مانع شود ندارند، هرگز با مجاهدانى كه در راه خدا و اعلاى كلمۀ حق با مال و جان خود جهاد مى‌كنند يكسان نيستند» (لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ) . سپس برترى مجاهدان را بار ديگر به صورت صريحتر و آشكارتر بيان كرده، مى‌فرمايد: «خداوند مجاهدانى را كه با مال و جان خود در راهش پيكار مى‌كنند بر خوددارى‌كنندگان از شركت در ميدان جهاد برترى عظيمى بخشيده» (فَضَّلَ اللّهُ الْمُجاهِدِينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدِينَ دَرَجَةً) . ولى چون نقطۀ مقابل اين دسته از مجاهدان افرادى هستند كه جهاد براى آنها واجب عينى نبوده و يا اين كه به خاطر بيمارى و ناتوانى و علل ديگر قادر به شركت در ميدان جنگ نبوده‌اند لذا براى اين كه پاداش نيت صالح و ايمان و ساير اعمال نيك آنها ناديده گرفته نشود به آنها نيز وعدۀ نيك داده، مى‌فرمايد: «به هر دو دسته (مجاهدان و غير مجاهدان) وعده نيك داده است» (وَ كُلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنى) . ولى از آنجا كه اهميت جهاد در منطق اسلام از اين هم بيشتر است بار ديگر به سراغ مجاهدان رفته و تأكيد مى‌كند كه «خداوند مجاهدان را بر قاعدان اجر عظيمى بخشيده است» (وَ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 440 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۶ دَرَجَاتٍ مِنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿٩٦﴾ به درجات و رتبه هایی، و آمرزش و رحمتی ویژه از سوی خود؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٩٦) -اين اجر عظيم در اين آيه چنين تفسير شده: «درجات مهمى از طرف خداوند و آمرزش و رحمت او» (دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: اگر در اين ميان افرادى ضمن انجام وظيفۀ خويش مرتكب لغزشهايى شده‌اند و از كردۀ خويش پشيمانند خدا به آنها نيز وعدۀ آمرزش داده «زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است» (وَ كانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِيماً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 440 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَا يَسْتَوِى الْقاَعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِى الضَّرَرِ وَ الْمُجاَهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاَهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاَعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلّاً وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقاَعِدِينَ أَجْراً عَظِيما (95) دَرَجاَتٍ مِّنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيما (96) 🍀 ترجمه: مؤمنانى كه بدون عذر و ضرر از جهاد بازنشسته اند، با مجاهدانى كه با اموال و جان هاى خود در راه خدا جهاد مى كنند، برابر نیستند. خداوند، جهادگران با اموال و جانشان را بر نشستگان (از جنگ) به درجه اى برترى داده است و خداوند همه مؤمنان را وعده ى نیكو داده است و خداوند مجاهدان را بر نشستگان، با پاداشی بزرگ برترى داده است. (95) (آن پاداش بزرگ) درجاتِ همراه با آمرزش و رحمتى از جانب اوست و خداوند همواره آمرزنده ی مهربان است. (96) 🌷 : مساوی نیستند 🌷 : نشستگان - منظور کسانی هستند که به جنگ نمی رودارند 🌷 : صاحبان ضرر- کسانی که عذر و ضرری دارند 🌷 : کسانی که در راه خدا جهاد می کنند 🌷 : جان هایشان 🌷 : نیکو 🌷 : پاداش 🌷 : بزرگ 🌷 : از جانب او 🌷 : آمرزنده 🌷 : مهربان 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدینه نازل شده است و مقایسه ای میان مجاهدان و غیر مجاهدان به عمل آورده و به پاداش اشاره کرده است. که در ابتدا می فرماید:《لا یستوی القاعدون من المؤمنين غير أولى الضرر و المجاهدون فى سبيل الله بأموالهم و أنفسهم: مؤمنانى که بدون عذر و ضرر از باز نشسته اند، با مجاهدانی که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد می کنند، مساوی نیستند.》 بعضی افراد هستند که توانایی جسمی دارند و بیماری خاصی ندارند که بخواهد مانع آنها از حضور در شود و دشمن قصد حمله و هجوم به آنها دارد ولی آنها در خانه هایشان می نشینند و برای مقابله با دشمن نمی روند از طرفی بعضی افراد دیگر هستند که به مقابله و جنگ با دشمن می روند طبیعی است که این دو گروه با هم نیستند. 🌸 سپس برتری را بصورت آشکارتر بیان کرده که می فرماید: 《فضل الله المجاهدين بأموالهم و أنفسهم على القاعدين درجة: خداوند ، جهادگران با اموال و جانشان را بر نشستگان به درجه ای برتری داده است.》 اما بعضی افراد بیمار و ناتوان هستند و نمی توانند در جنگ حضور پیدا کنند لذا برای اینکه پاداش نیت صالح و ایمان و سایر اعمال نیک آنها نادیده گرفته نشود می فرماید: 《و کلا وعد الله الحسنی: و خداوند همه مؤمنان را وعده ى نيکو داده است.》 ولی از آنجا که اهمیت در اسلام از این هم بیشتر است بار دیگر تأکید می کند و می فرماید: و 《فضل الله المجاهدين علی القاعدین أجرا عظيما: و خداوند مجاهدان را بر نشستگان، با پاداشی بزرگ برتری داده است.》 🌸 در ادامه این پاداش بزرگ را چنین بیان می کند: 《درجات منه و مغفرة و رحمة: درجات همراه با آمرزش و رحمتی از جانب اوست.》 اگر در این میان افرادی ضمن انجام وظیفه خود مرتکب لغزش هایی شده اند و از رفتار خود پشیمان به آنها وعده آمرزش داده است.《 و کان الله غفورا رحیما: زیرا خداوند همواره آمرزنده ی مهربان است.》 اسمی دارد و ویژگی هایی دارد خداوند هم اسمی دارد و هم ویژگی هایی دارد نام خداوند است و دو ویژگی از ویژگی های خداوند که در پایان آیه آمده است و است. که به این ویژگی ها اسماء الحسنى يعنى نام هاى نيکو گفته می شود. 🔹 پيام های آیات 95و96 سوره نساء ✅ آنان كه مشكلات جسمى دارند از جهاد معافند. ✅ در كنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانه ى مالى، جبهه ضعیف مى شود. ✅ كمك هاى داوطلبانه ى مردم، از جمله منابع تأمین بودجه هاى دفاعى است. ✅ خدمات و تلاش هر كسی محترم است و به خاطر شركت كسانى در ، نباید ارزش هاى دیگران نادیده گرفته شود. برترى مجاهدان آرى، امّا طرد دیگران هرگز. ✅ هر كسی در هر موقعیّت و مقام و خدمتى كه باشد، باید بداند مقام رزمندگان از او بالاتر است. ✅ اگر به رزمندگان فضیلت داده است، پس جامعه هم باید براى مجاهدان و شهدا در اجتماع، گزینش ها و برخوردها حساب خاصى باز كند. ✅ میان و کسانی که بدون عذر جهاد نمی کنند، فاصله بسیار است. ✅ شرط دریافت و برخوردارى از رحمت ، پاک بودن و پاک شدن است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️چه كسانى رستگارند؟ 1. عابدان. «وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «4» پروردگارتان را پرستش كنيد، شايد رستگار شويد. 2. آنان كه اعمالشان ارزشمند وسنگين است. «فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «5»* 3. دورى كنندگان از بخل. «وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «6»* 4. حزب اللّه. «أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «7» حزب خدا رستگارند. 5. اهل ذكركثير. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «8»* خدارا بسيار يادكنيد تا رستگار شويد. 6. تقوا پيشگان. «فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «1» اى خردمندان! تقوا پيشه كنيد تا رستگار شويد. 7. مجاهدان. «وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «2» در راه خدا جهاد كنيد تا رستگار شويد. 8. توبه كنندگان. «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» «3» اى اهل ايمان! همگى توبه كنيد تا رستگار شويد کانال 👇 @Targomeh
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃 ‏هاى_مؤمن_مخلص در زلال وحی 1⃣ در انفاق ؛ از كسى توقع پاداش و تشكر ندارد 📖 «...لَانُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَاشُكُورًا»انسان۹ گویندما فقط برای رضای خدا به شما طعام می‌دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی هم نمی‌طلبیم. 2⃣ در عبادت ؛ جز خداوند كسى را بندگى نمی ‏كند 📖 «...لَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا»كهف ۱۱۰ هر کس به لقای رحمت پروردگارش امیدوار است باید نیکوکار شود و هرگز در پرستش خدایش احدی را با او شریک نگرداند. 3⃣ در تبلیغ ؛ به غیر خداوند از كسى پاداش نمی ‏خواهد 📖«... إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ ..» هود۲۹ ای قوم، من از شما در عوض هدایت ملک و مالی نمی‌خواهم، اجر من تنها بر خداست. 4⃣ در ازدواج ؛ از فقر نمی ‏هراسد و با توكل به وعده خدا ازدواج می كند 📖 «...إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ...» نور۳۲ و البته باید مردان و زنان مجرد وشایسته را به نکاح هم درآورید، آن مردان و زنان را خدا به لطف و فضل خود بی‌نیاز خواهد فرمود 5⃣ در برخورد با مردم ؛ جز رضاى او همه چیز را كنار می گذارد 📖 «..قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُ..» انعام ۹۱ اى پيامبر!بگو: خدا بود كه آنها را نازل كرد، سپس رهايشان كن تا در ياوه‌گويى‌هاى خود غوطه‌ور باشند. 6⃣ در جنگ وبرخورد با دشمن ؛ از كسى به جز خداوند نمی ‏هراسد 📖 «..وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ...»احزاب ۳۹ این سنّت خداست در حق آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند.. 7⃣ در مهرورزى و محبّت ؛ هیچ كس را به اندازه خداوند دوست نمی ‏دارد 📖 «..وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ...»بقره ۱۶۵ آنها که اهل ایمانند کمال محبّت و دوستی را فقط به خدا مخصوص دارند. 8⃣ در تجارت وكسب وكار ؛ از یاد خداوند غافل نمی شود 📖 «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ...» نور ۳۷ پاکمردانی که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات غافل نگرداند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 خائن و امین ⚠️ /75 📖 ✴آیه درباره دو نفر از یهود نازل گردید که یکی امین و درستکار و دیگری خائن و پست بود . 🔶️ نفر اول عبدالله بن سلام ثروتمندی ، اقیه یعنی یک دوازدهم رطل ، معادل هفت مثقال طلا ، نزد او به امانت گذارد . عبدالله همه آن را به موقع به صاحبش رد کرد و به واسطه این امانت داری ، خداوند او را ستود . ✴نفر دوم فخاص بن عاز بود که مردی از قریش یک دینار به او امانت سپرد ، فخاص در آن خیانت کرد . 🔶️خداوند او را به واسطه خیانت در امانت نکوهش می کند ✴و درباره هر دو می فرماید : در میان اهل کتاب کسانی هستند که اگر ثروت زیادی به رسم امانت به آنها داده شود باز می گردانند و کسانی هم هستند که اگر یک دینار به آنها بسپاری به تو بر نمی گردانند . 📙وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿٧٥﴾ ✴و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند. (۷۵) کانال 👇 @Targomeh
🔰 🔹 روز قیامت روزی است که : [ لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ ۚ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا تا راستگويان را از صدقشان بپرسد، و براى كافران عذابى دردآور مهيا كرده است. ] (احزاب-۸) 🍃 امام صادق عليه السلام فرمودند : «در صورتى كه راستگو از راستى‌اش سؤال مى‌شود كه به چه انگيزه‌اى بوده و بر طبق آن جزا داده مى‌شود❗️ پس حال دروغگو چگونه خواهد بود !؟؟؟» 👈 خداوند در روز قیامت از راستگویان میپرسد چرا راست گفته اید؟ خب این خیلی عجیب است! 👈یعنی حرف حق را زدی برای رضایت یا برای رضایت مردم و خودت؟👉 وای از روز قیامت که فقط اعمالی که برای خدا باشد قبول میشود ، مثلا به پدر مادرم احترام میگذارم چون در کودکی مرا بزرگ کردند و زحمت کشیده اند! این هم بدرد نمیخورد باید برای خدا باشد ... 👈خیلی خیلی از اعمال ما نیت فاسد داره فکری به حال خودمون بکنیم ... ! و راه رسیدن به اخلاص 👈 "یاد مرگ" :))) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذَا كَانُواْ مَعَهُ عَلَى‌ أَمْرٍ جَامِعٍ لَّمْ يَذْهَبُواْ حَتَّى‌ يَسْتَئْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَئْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَئْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمُ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ (نور/۶۲) 🔹مؤمنان (واقعى) تنها كسانى هستند كه به خدا و پیامبرش ایمان آورده و هر گاه با پیامبر(ص) بر كارى اجتماع نمایند، بدون اجازه او نمى‌روند، (اى پیامبر!) كسانى كه اجازه مى‌گیرند آنانند كه به خدا و پیامبرش ایمان دارند. پس اگر براى بعضى از كارهاى خود از تو اجازه خواستند، به هركس از آنان ‌كه خواستى (و مصلحت بود) اجازه بده و براى آنان از خدا طلب آمرزش كن، كه خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. 🔸مقصود از «امر جامع» در این آیه، هر کار مهمی است که اجتماع مردم در آن‌جا لازم است؛ هم‌چون جهاد، نماز جمعه، نماز عید، مشورت عمومی و امروز هم مسأله «جهاد تبیین» یکی از مصادیق بارز امر جامع است. در این‌گونه موارد هنگامی که رهبر الهی جامعه، مردم را به صحنه فرا می‌خواند، باید مؤمنان همگی حاضر شوند و پیامبر اکرم (ص) یا امام جامعه را تنها نگذارند و رابطه‌ی نظام‌مند را حفظ نمایند. امروز مطالبات رهبری در سطح کلان از مصادیق امر جامع است؛ «اصلاح سبک زندگی»، «جمعیت و فرزندآوری» و ... از امور جامعی است که رهبری بر آن تأکید داشته و دارند و لازم است در جهت تحقق این امور حیاتی، فرهنگ‌سازی صورت گیرد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️حضور در كنار رهبرى، براى حل مشكلات، نشانه‌ى ایمان، و ترک آن نشانه‌ى نفاق یا ضعف ایمان است. «انّما المؤمنون الّذین... كانوا معه على امر جامع» ▫️در مسائل تشكیلاتى، كه بر اساس همفكرى و مشورت، تصمیم گرفته مى‌شود، خودمحورى و خودمختارى ممنوع است. «على امر جامع لم یذهبوا» ▫️در زندگى اجتماعى، وجود رهبر و پیروى از او لازم است. «على امر جامع لم‌ یذهبوا» ▫️ایمان باید همراه با تسلیم و اطاعت از رهبرى باشد. «لم یذهبوا حتّى یستأذنوه» ▫️باید نظام اجتماعى و كارهاى گروهى را ارج نهیم. «لم یذهبوا حتّى یستأذنوه» ▫️بعضى مسائل را باید سربسته گفت. «لبعض شأنهم» ▫️رهبرى در اسلام، همراه با مصلحت‌اندیشى و رحمت است. «فأذن لمن شئت منهم - و استغفر لهم» ▫️تصمیم‌گیرى نهایى با رهبر است. «لمَن شئت منهم» (پیامبر در مسائل جامعه، بر مردم ولایت دارد). ▫️رهبر باید در اعمال سیاست‌هاى خود انعطاف‌پذیر و واقع‌بین باشد. «فأذن لمن شئت منهم و استغفر لهم اللّه» ▫️اذن پیامبر(ص)، كار را مجاز و حلال مى‌كند ولى نفسِ رها كردن كارهاى عمومى، نیاز به استغفار دارد. «فأذن... واستغفرلهم» ▫️طرح مسائل شخصى در هنگام اشتغال به كارهاى عمومى، گرچه با اجازه باشد، زیبا نیست و باید عذرخواهى كرد. «و استغفر لهم» ▫️استغفار و دعاى پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله) براى دیگران، مستجاب است. «واستغفر لهم اللّه اِنّ اللّه غفور رحیم» کانال 👇 @Targomeh
💎الگوهای حقیقی در دنیا و آخرت 🌟خدای تعالی می‌فرماید: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ»📚(نساء/۵٩)،🌟«أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ»📚 (نساء/۶٩) اینها را قرار بدهید. این شهید چه گذشتی از مال و جان کرد؟ کجاست؟🌟«عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»📚(آل عمران/۱۶۹)، نزد خدا روزی می‌خورد. از خدا بالاتر دارید؟! - نه، این‌طرفی و آن‌طرفی بیایید. لذا در الگو هم یک الگوی نه حسن بلکه احسن قرار بدهید. اولیای خدا داریم، احسن‌شان را قرار بدهید. 💠استاد حاج آقا زعفری‌زاده کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا