eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜در راه خدا صدقه بده... که برکتش باعث چند برابر شدن آن می‌شود. 📚سوره - 261 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 ◀️ 🌼 تعبیر * امام مبین * دو بار در به کار رفته که بار نخست درباره علم جامع خداوند به اعمال و همه آدمیان (یس ۱۲ ) و بار دوم در ارتباط با عذاب بر دو شهر قوم لوط و شعیب (حجر ۷۹ ) است . 🌴خداوند در آیات سوره یس ، پس از بیان گمراهی ، کوردلی و عناد کفرپیشگان در برابر پیامهای آسمانی رسولان ، از علم خویش به کارهای گذشته و آثار برجای مانده از آنان یاد می کند : *و نکتب ما قدّموا و آثارهم و کل شیء احصیناه فی امام مبین * (یس۱۲ ) 🌼غالب مفسران ، امام را در این آیه به معنای لوح محفوظ دانسته‌اند که در آیات دیگر از آن به * * ( رعد ۳۹ ) و * * (انعام ۵۹) یاد شده است . 🌴با این حال در بیان آن دچار اختلافاتی شده‌اند که در نمونه ای از این تعاریف ، حاوی و آثار انسانها و بلکه دربرگیرنده همه اشیا و موجودات دانسته شده و در اجرای وظایف خویش به عمل بر طبق آن موظف شمرده شده‌اند . 🌼 شماری دیگر از مفسران ، موردنظر را به معنای اعمال آدمیان دانسته و بخش نخست آیه را به استشهاد آورده‌اند : * و نکتب ما قدّموا و آثارهم * . 🌴این در برخی روایات نیز به چشم می‌خورد . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۱ الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا ﴿١٤١﴾ آنان که همواره حوادثی را برای شما انتظار می برند، اگر از سوی خدا برایتان فتح و پیروزی رسد، می گویند: مگر ما با شما [در میدان جنگ] نبودیم؟ [پس سهم ما را از غنایم جنگی بپردازید.] و اگر برای کافران بهره ای اندک [از غلبه و پیروزی] باشد، به آنان می گویند: آیا [ما که در میان ارتش اسلام بودیم] بر شما چیره و مسلّط نبودیم؟ [ولی دیدید که ازضربه زدن به شما خودداری کردیم] و شما را [ازآسیب و زیان مؤمنان] مانع می شدیم [پس سهم غنیمت ما را بدهید.] خدا روز قیامت میان شما داوری می کند؛ و خدا هرگز هیچ راه سلطه ای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. (۱۴۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٤١) -صفات منافقان! اين آيه و آيات بعد قسمتى ديگر از صفات منافقان و انديشه‌هاى پريشان آنها را بازگو مى‌كند، مى‌گويد: «منافقان كسانى هستند كه هميشه مى‌خواهند از هر پيشامدى به نفع خود بهره‌بردارى كنند، اگر پيروزى نصيب شما شود فورا خود را در صف مؤمنان جا زده، مى‌گويند آيا ما با شما نبوديم و آيا كمكهاى ارزندۀ ما مؤثر در غلبه و پيروزى شما نبود؟ بنابراين، ما هم در تمام اين موفقيتها و نتايج معنوى و مادى آن شريك و سهيميم» (الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللّهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ) . اما اگر بهره‌اى از اين پيروزى نصيب دشمنان اسلام شود، فورا خود را به آنها نزديك كرده، مراتب رضامندى خويش را به آنها اعلام مى‌دارند و مى‌گويند: «اين ما بوديم كه شما را تشويق به مبارزۀ با مسلمانان و عدم تسليم در برابر آنها كرديم؛ بنابراين، ما هم در اين پيروزيها سهمى داريم» ! (وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرِينَ نَصِيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ) . به اين ترتيب اين دسته با فرصت طلبى مخصوص خود، گاهى «رفيق قافله» اند و گاهى «شريك دزد» و عمرى را با اين دو دوزه بازى كردن مى‌گذرانند! ولى قرآن سر انجام آنها را با يك جملۀ كوتاه بيان مى‌كند و مى‌گويد: بالاخره روزى فرا مى‌رسد كه پرده‌ها بالا مى‌رود و نقاب از چهرۀ زشت آنان برداشته مى‌شود. آرى! «در روز قيامت خداوند در ميان شما قضاوت مى‌كند» (فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) . و براى اين كه مؤمنان واقعى مرعوب آنان نشوند در پايان آيه اضافه مى‌كند: «هيچ گاه خداوند راهى براى پيروزى و تسلط كافران بر مسلمانان قرار نداده است» (وَ لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً) . يعنى كافران نه تنها از نظر منطق بلكه از نظر نظامى و سياسى و فرهنگى و اقتصادى و خلاصه از هيچ نظر بر افراد با ايمان، چيره نخواهند شد. و اگر پيروزى آنها را بر مسلمانان در ميدانهاى مختلف با چشم خود مى‌بينيم به خاطر آن است كه بسيارى از مسلمانان مؤمنان واقعى نيستند، نه خبرى از اتحاد و اخوت اسلامى در ميان آنان است و نه علم و آگاهى لازم كه اسلام آن را از لحظۀ تولد تا لحظۀ مرگ بر همه لازم شمرده است دارند، و چون چنانند طبعا چنينند! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 467 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَكُنْ مَّعَكُمْ وَإنْ كَانَ لِلْكاَفِرِينَ نَصِيبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِياَمَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ للِكاَفِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلا ً 🍀 ترجمه: آنان كه همواره حوادثی را برای شما انتظار می ‌برند، اگر از سوی خدا برای شما پیروزی رسد، می‌ گویند: مگر ما با شما [در میدان جنگ‌] نبودیم؟ و اگر برای كافران بهره‌ ای اندک باشد، به آنان می‌ گویند: آیا بر شما مسلّط نبودیم؟ و شما را [از آسیب مؤمنان ‌] مانع می‌ شدیم. خدا روز قیامت میان شما داوری می‌ كند؛ و خدا هرگز هیچ راه سلطه ‌ای به سود كافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. 🌷 : انتظار می کشند 🌷 : پیروزی 🌷 : مسلط بودیم 🌷 : مانع می شدیم 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. اين آیه درباره عبدالله بن ابی، رئیس منافقان و یاران او نازل شده که در جنگ احد شرکت نکردند و هر وقت مسلمانان در جنگ پیروز می شدند به مسلمانان می گفتند: آیا ما با شما نبودیم؟ و هر وقت کافران پیروز می شدند به کافران می گفتند: آیا ما شما را از اسرار مسلمین آگاه نساختیم. 🌸 اين آيه و آيات بعد قسمتى ديگر از ویژگی های و انديشه‌ هاى آنها را بازگو مى ‌كند که می فرماید: الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوٓا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوٓا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ: آنان كه همواره حوادثی را برای شما انتظار می ‌برند، اگر از سوی خدا برایتان پیروزی رسد، می‌گویند: مگر ما با شما نبودیم؟ و اگر برای كافران بهره ‌ای اندک [از پیروزی‌] باشد، به آنان می ‌گویند: آیا بر شما مسلّط نبودیم؟ و شما را [ از آسیب مؤمنان ‌] مانع می‌ شدیم. منافقان كسانى هستند كه هميشه مى ‌خواهند از هر پيشامدى به نفع خود بهره ‌ببرند، اگر مسلمانان پيروز شود فوراً خود را در صف جا زده، مى ‌گويند آيا ما با شما نبوديم و آيا كمک هاى ارزنده ما مؤثّر در پيروزى شما نبود؟ بنابراين، ما هم در تمام اين موفقيّت ها و نتايج معنوى و مادى آن شريک و سهيميم. 🌸 امّا اگر بهره ‌اى از اين پيروزى نصيب دشمنان اسلام شود، فوراً خود را به آنها نزديک كرده، و مى‌ گويند: اين ما بوديم كه شما را تشويق به مبارزه با مسلمانان در برابر آنها كرديم؛ بنابراين، ما هم سهمى داريم. سپس درباره سرانجام آنها مى ‌فرماید: فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ: پس خدا روز قیامت میان شما داوری می کند. براى اين كه واقعى مرعوب آنان نشوند در پايان آيه اضافه مى ‌كند: وَ لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً: و خدا هرگز هیچ راه سلطه ای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. يعنى نه تنها از نظر منطق بلكه از نظر نظامى و سياسى و فرهنگى و اقتصادى و خلاصه از هيچ نظر بر افراد با ايمان، چيره نخواهند شد. و اگر پيروزى آنها را بر مسلمانان در ميدان هاى مختلف با چشم خود مى‌بينيم به خاطر آن است كه بسيارى از مسلمانان مؤمنان واقعى نيستند، نه خبرى از اتّحاد اسلامى در ميان آنان است. 🔹 پيام های آیه 141 سوره نساء 🔹 ✅ فرصت طلبند واز هر پیشامدى به سود خود بهره مى ‌گیرند. ✅ ، با داورى به حقّ خدا، همه ى نیرنگ ها و نفاق ها آشكار مى شود. ✅ ، حقِ پذیرفتن سلطه‌ ى كافران را ندارند، و سلطه پذیرى نشانه نداشتن ایمان واقعى است. ✅ باید كارى كرد كه از سلطه بر مؤمنان براى همیشه مأیوس باشند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ع) 🦋تجديد روحيه قوا، و تعقيب دشمن‏🦋 🌱وقتى كه خبر حركت لشكر اسلام در تعقيب لشكر كفر، به ابوسفيان رسيد، و دانست كه لشكر اسلام كمال آمادگى را دارد و تا حمراء الاسد آمده است، با ياران خود تصميم گرفتند كه به سرعت به مكه بگريزند. 🌻ولى به خيال خود، براى اين كه مسلمانان را بترسانند، نعيم بن مسعود اشجعى را در راه ديدند، به او گفتند: كجا مى‏روى؟ او گفت: براى خريد گندم به مدينه مى‏روم. 🌱ابوسفيان به او گفت: اگر به حمراء الاسد بروى و پيام مرا به محمد، برسانى، فلان قدر خرما و كشمش به تو خواهم داد، او گفت: مانعى ندارد، پيام شما را مى‏رسانم. 🌿ابوسفيان گفت: به پيامبر اسلام و مسلمانان خبر بده كه: ابوسفيان و بت‏پرستان قريش با لشكر انبوهى به سرعت به سوى مدينه مى‏آيد، تا بقيه ياران پيامبر را از پاى در آورند. 🌱نعيم بن مسعود به حمراء الاسد، آمد، و جريان را گفت كه انبوهى از لشكر دشمن به سوى مدينه مى‏آيند، برگرديد، خطر بسيار است. 🌿پيامبر و مسلمانان گفتند: حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَكِيلُ؛ خدا ما را كافى است و او بهترين مدافع است. آن گاه با پيام جبرئيل، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به مدينه بازگشت و دشمنان بر اثر رعب و وحشتى كه از مسلمانان، در دلشان افتاده بود، به سوى مكه گريختند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر سوره فجر 👇 ⚪️ فرمود ما شما را داریم امتحان می‌کنیم، شما که نمی‌میرید نمی‌پوسید مرگ را می‌میرانید این حرف‌های آسمانی است که قرآن به ما گفته است مگر انسان می‌میرد؟ انسان مرگ را می‌میراند 🔴﴿کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[12] نه «یذوقه الموت»! هر ذائقی مذوق خودش را هضم می‌کند و از آن می‌گذرد. ما هستیم و مرگ نیست که نیست که نیست! مرگی در کار نیست بعد از مرگ. وارد صحنه برزخ شدیم ما هستیم و مرگ نیست، وارد صحنه قیامت شدیم ما هستیم و مرگ نیست، 🌕 از صراط و اینها می‌گذریم ما هستیم و مرگ نیست، ـ ان‌شاءالله ـ وارد بهشت شدیم ما هستیم و مرگ نیست ما هستیم که هستیم! این است. این را قرآن گفت: ﴿وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‌ آدَم﴾؛ آن وقت این خیلی حیف است که آدم خودش را هدر بدهد. کانال 👇 @Targomeh
💎رمز مستجاب الدعوه شدن اولاً  آنهایی که و شان کامل می‌شود و اولوالالباب می‌شوند، از خدا و اهلبیت علیهم‌السّلام چیزهای خوب و بزرگ می‌خواهند. آنها می‌بینند ما عقلمان کامل است و بزرگ شده‌ایم، به ما می‌دهند. پس چیزی بخواهید که خدا برای شما می‌خواهد. این رمز مستجاب الدعوه شدن است. به آن صورت مستحاب‌ الدعوه نشدید بهتر است. دعاهایتان مستجاب نشود. ولی وقتی عقلتان کامل شد 🌟«وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ»📚 (انسان/۳۰)، و هرچه که خدا می‌خواهد شما بخواهید، برایتان سریعاً انجام می‌شود. اینها برای این است که ما به خدا و رحمت خدا داشته باشیم و مأیوس نباشیم. 💠استاد حاج آقا زعفری‌زاده کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوند میفرماید “ان ربک لبالمرصاد” ” حقا که پروردگار تو درکمینگاه ستمکاران است” مرصاد یعنی کمینگاه مرصاد فقط برای فرعون و امثال او نیست بلکه هرکس دارای مرصاد میباشد حتی نماز شب خوان هم دارای مرصاد است 🌕صاحب دلی فرمود “ان ربک لبالمرصاد” از کنار شروع میشود تا ی آدم می آید 🔴یعنی گوشمالی و تادیب یا عقاب خداوند دارای مراتب است؛ برای هرکس به ؛ مثلا نماز شب خوان اگر پیدا کند،برای نماز شب یا آن را از او میگیرند خیلی باید مراقب اعمال خود باشیم 💢حضرت آیت الله فاطمی نیا کانال 👇 @Targomeh
🔴 وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‌ قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ «52هود» 🔵 و (هود گفت) اى قوم من! از پروردگارتان كنيد، سپس به سوى او باز گرديد و توبه نماييد تا او از آسمان پى در پى بر شما باران بفرستد، (چنانكه گويى همه‌ى آسمان در حال ريزش است) و نيرويى بر نيروى شما بيفزايد، و (از راه حق) به خاطر گناه اعراض نكنيد و روى برنتابيد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌱بخشش 🌱🌺   (انس ) گويد: نزد امام حسين عليه السلام بود كه كنيزى براو وارد شد و يك دسته گل به او تقديم كرد. 🔵امام عليه السلام به او فرمود: تو را بخاطر خدا آزاد كردم . انس گويد: من گفتم : او يك دسته گل كه بهائى ندارد براى تو آورد آنگاه او را آزاد مى كنى ؟ 🔴 امام عليه السلام فرمود: خداوند اين گونه ما را ادب كرده ‌‌و در قرآن فرموده است : إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَسِيباً «86نساء» يعنى : هر گاه مورد تحيتى قرار گرفتيد بهتراز آن تحيت كنيد يا همان گونه پاسخ گوئيد. 🌕و بهتر از اين كه او به من داشت‌ ، مى باشد. کانال 👇 @Targomeh
سابِقُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ  (۲۱حدید) از هم سبقت بگيريد و براى رسيدن به مغفرتى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش همچون پهناى آسمان و زمين است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سرنوشت فرعونيان در آخرت چنان كه بيان شد، سرانجام فرعونيان در دنيا، غرق شدن در دريا بود، ولي قرآن عذاب هايي را كه خداوند در آخرت براي آن ها تدارك ديده، بيان فرموده تا براي هر فرد مؤمن عاشق خدمت در راه خدا، عبرت باشد. 🔴 وَ حَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوّاً وَعَشِيّاً وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ (غافر: 45 ـ 46) 🌕 عذاب سخت فرعونيان فرا رسيد ]و در دريا غرق شدند[ و اينك در عالم برزخ، صبح و شام به آتش دوزخ عرضه مي شوند و در قيامت، به آنان خطاب مي شود كه فرعونيان را به سخت ترين عذاب هاي جهنم وارد كنيد. 🔵 رياست طلبان مستكبر در هر سه جهان، طعم تلخ برتري جويي و جاه طلبي خود را به سخت ترين عذاب ها و دردها خواهند چشيد. کانال 👇 @Targomeh
-پروردگارت از هر کسی بهتر می‌داند، چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت یافتگان داناتر است. 📚سوره - 125 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاگرد در برابر استاد ششمـــــــ 🍃براساس آیات قرآن، شکیبا بودن و اطاعتـــــــ از استاد، ادبــــــ و شرط تعلّم است؛  🍃 چنان‌که موسی (علیه‌السلام) بر اطاعتـــــ کامل خود از خضر (علیه‌السلام) و سرپیچیــــــ نکردن از فرمان‌های او تأکید کرد. 🍃به گفته برخی مفسّران  موارد فراوانی از و متانت و ادبــــــــــ در کلام موسی (علیه‌السلام) دیده می‌شود: 🍃۱. ‌درخواستــــــ خود را جهت یادگیری با استفهامــــــ آغاز کرد: 📖«قالَ لَهُ موسی هَل اَتَّبِعُک عَلی اَن تُعَلِّمَنِ‌...»  🍃۲. مبدأ علمـــــ خضر را به جهت تکریمـــــ ذکر نکرد و با صیغه مجهول آورد؛ 🍃۳. علمـــــ او را رشدآفرینــــــ دانست: 📖«مِمّا عُلِّمتَ رُشدا»  🍃٤. فقط بخشیــــ از علمـــــ او را طلبید 📖(ممّا علّمت)؛ 🍃۵. وعدهـــــ صریحــــــ به صبر نداد؛ بلکه به‌صورت 📖«قالَ سَتَجِدُنی اِن شاءَ اللّهُ صابِرًا»   ذکر کرد؛ 🍃۶. سفارش‌هایــــــ او را امر تلقّیــــــ کرد و متعهّد شد که با او در هیچ زمانی مخالفتـــــ نکند: 📖«و‌لا اَعصی لَک اَمرا».  کانال 👇 @Targomeh
-در هنگام مصیبت بگو... ما از آن خداییم و... به سوی او باز می‌گردیم. 📚سوره - 156 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا