eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽📚🕥📚🎆 📖 ✨حضرت خضر عليه‏السلام كه در آن جا حاضر بود به ذوالقرنين گفت: اى سرور ما! تو از كسانى كه آگاهى ندارند، سؤال مى‏كنى، من به راز اين سنگ آگاهى دارم از من بپرس. ذوالقرنين گفت: تو به ما خبر بده، و راز و اسرار اين سنگ را براى ما بيان كن. 🌻خضر عليه‏السلام ترازو را به پيش كشيد، و آن سنگ را از ذوالقرنين گرفت و در ميان يك كفه ترازو نهاد، سپس سنگى هموزن و مشابه آن در كفه ديگر ترازو نهاد، سنگ ذوالقرنين مثل سابق سنگين‏تر بود، خضر مقدارى خاك روى سنگ ذوالقرنين ريخت، با اين كه اين كه اين مقدار خاك موجب سنگينى بيشتر مى‏شد، در عين حال وقتى كه ترازو را بلند كرد، ديد دو كفه ترازو مساوى و يكنواخت شد. ✨همه حاضران در برابر علم خضر عليه‏السلام شگفت‏زده شده، و بر احترام خود نسبت به خضر عليه‏السلام افزودند، سپس حاضران به ذوالقرنين گفتند: ما راز اين موضوع را ندانستيم و مى‏دانيم كه خضر عليه‏السلام جادوگر نيست، پس چرا ما كه هزار سنگ در كفه ديگر نهاديم باز سنگ شما سنگين‏تر بود، اما خضر عليه‏السلام با اين كه مقدارى خاك بر سر سنگ شما ريخت، و با يك سنگ سنجيد، دو كفه ترازو مساوى و يكنواخت شدند؟! ذوالقرنين به خضر گفت: علت و راز اين موضوع را براى ما شرح بده. 🌻خضر عليه‏السلام گفت: اى سرور من! فرمان خدا در ميان بندگانش نافذ، و سلطان او بر همه چيز قاهر و غالب، و حكمتش بيانگر مشكلات است، خداوند انسان‏ها را به همديگر مبتلا كند، و اكنون من و تو را به همديگر مبتلا نموده است... اى ذوالقرنين! اين سنگ يك مثال است كه صاحب صور (اسرافيل) براى تو زده است، در حقيقت صاحب صور چنين گفته: مَثَل انسان‏ها همانند اين سنگ است كه اگر هزار سنگ ديگر را با او بسنجند، باز اين سنگ سنگين‏تر است. ولى وقتى كه خاك بر سر آن ريختى، سير (معتدل) مى‏شود و به حال واقعى خود بر مى‏گردد، مَثَل تو (ذوالقرنين) نيز همين گونه است، خداوند آن همه ملك در اختيار تو نهاده به آن‏ها راضى نشدى تا اين كه چيزى را طلب كردى كه هيچ كس قبل از تو آن را طلب نكرده است، و به منطقه‏اى وارد شده‏اى كه هيچ انسان و جنى به آن وارد نشده است. صاحب صور مى‏خواهد اين نصيحت را به تو كند كه: اِبنُ آدَمَ لا يَشبعُ حَتَّى بُحثى عَلَيهِ التِّرابُ؛ ✨انسان‏ها سير نمى‏شوند مگر وقتى كه خاك (گور) بر سر آن‏ها بريزد. ذوالقرنين از اين مثال، سخت تحت تأثير قرار گرفت و گريه شديد كرد و گفت: 🌻اى خضر! راست گفتى، صاحب صور براى من اين مَثَل را زد، و پس از اين پيشروى، ديگر فرصتى براى من نخواهد بود تا باز به پيشروى ديگر دست بزنم. ✨سپس ذوالقرنين از آن منطقه باز گشت و به سرزمين دَومَة الجندل (واقع در سرزمين مرزى بين سوريه و عراق) كه خانه‏اش بود، مراجعت نمود، و در همان جا بود تا مرگش فرا رسيد آرى: 🌻اگر چرخ گردون كشد زين تو سرانجام خشت است بالين تو دلت را به تيمار چندين مبند بس ايمن مشو بر سپهر بلند جهان سر به سر حكمت و عبرت است چرا بهره ما همه غفلت است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
شیطان یک دزد است؛ و هیچ دزدی خانه خالی را سرقت نمی‌کند!‌ اگر شیطان زیاد مزاحمتان می‌شود، بدانید در قلبتان گنجینه‌ای است که ارزش دزدی را دارد... پس از آن درست نگهداری کنید. و آن گنجینه است🤍! حافظ عزیز: قدر خودتو بدون و لحظات با قرآن بودن غنیمت بشمار تو زمونه ای که مردمانش برا تسکین حال روحی شون به انواع و اقسام راهها متوسل میشوند تو حالت با قرآن خوشه و باهاش آروم میگیری 😊 ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ ( /1-5) 📖 💠پیامبر صلی الله علیه و آله گاه که نزد زینب بنت حجش یکی از همسرانش می رفت او را نگاه می داشت و از عسلی که تهیه کرده بود خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله می آورد . این سخن به گوش عایشه رسید ، و بر او گران آمد ، او می گوید : با حفصه یکی از همسران پیامبر قرار گذاشتیم که هر وقت پیامبر صلی الله علیه و آله نزد ما آمد فورا بگوییم آیا صمغ مغافیر خودداری ؟ 🍁 مغافیر ، صمغی بود که از یکی از درختان حجاز به نام عرفط بر وزن هرمز تراوش می کرد و بوی نامناسبی داشت و پیامبر صلی الله علیه و آله مقید بود که هرگز بوی نامناسبی از دهان یا لباسش شنیده نشود بلکه به عکس اصرار داشت همیشه خوش بو و معطر باشد 💠به این ترتیب ، روزی پیامبر صلی الله علیه و آله نزد حفصه آمد ، او را به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت ، حضرت فرمود : من مغافیر نخورده ام بلکه عسلی نزد زینب حجش نوشیده ام ، و من سوگند یاد می کنم دیگر از آن عسل ننوشم نکند زنبور آن عسل روی گیاه نامناسبی و احتمالا معافیر نشسته باشد ولی این سخن را به کسی مگو مبادا به گوش مردم برسد ، و بگویند چرا پیامبر صلی الله علیه و آله غذای حلال را بر خود تحریم کرده و یا از کار پیامبر صلی الله علیه و آله در این مورد و یا مشابه آن تبعیت کنند ، و یا به گوش زینب برسد و او دل شکسته شود 🍁 ولی سرانجام او این راز را افشاء کرد ، و بعدا معلوم شد اصل این قضیه توطئه ای بوده است . پیامبر صلی الله علیه و آله سخت ناراحت شد و آیات نازل گشت و ماجرا را چنان پایان داد که دیگر این گونه کارها در درون خانه پیامبر صلی الله علیه و آله تکرار نشود . 📚سوره تحریم 📖يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَآ أَحَلَّ ٱللَّهُ لَكَۖ تَبۡتَغِي مَرۡضَاتَ أَزۡوَٰجِكَۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيمٞ (١) 🍁اى پيامبر! چرا آنچه را كه خدا بر تو حلال كرده براى به دست آوردن خشنودى همسرانت بر خود حرام مى كنى ؟ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔸خسِرَ الدُّنیَا وَ الأخِرَة در دنیا و آخرت زیان دیده است. 🔴از آنجا مانده و از این جا رانده...!😕 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۲۸ توبه را « آیه » نامیده‌اند . 🌠یکى از فرمان‌هاى چهارگانه‌اى که امام علیه‌السلام در مراسم سال نهم هجرى به مردم مکّه ابلاغ کرد، این بود که نجسند و از سال آینده، هیچ یک از آنان حق به مسجدالحرام و طواف کعبه را ندارد : * یا ایّها الّذین آمنوا انّما المشرکون نجس فلا یقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا * 🌅در اینکه این آیه دلیل بر بودن مشرکان به همان مفهوم فقهی است یا نه ، میان مفسران و فقیهان است . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
17.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۱و۷۲ آرشیو : قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٧١﴾ بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم که نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟ و پس از آنکه خدا ما را هدایت کرد [به سبب شرک و بت پرستی] به فرهنگ و فضای جاهلیت بازمان گردانند، مانند کسی که شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان [و بی هدف و گمراه] است، در حالی که برای او یارانی است که وی را به سوی هدایت دعوت می کنند که به جانب ما بیا [ولی او به سبب سرگردانی و حیرت زدگی نمی پذیرد.] بگو: یقیناً هدایت خدا همان هدایت [واقعی] است، و ما مأموریم که تسلیم پروردگار جهانیان باشیم. (۷۱) وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٧٢﴾ و [نیز فرمان یافته ایم] به اینکه نماز را بر پا دارید و از خدا پروا کنید، و اوست که به سویش گردآوری می شوید. (۷۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧١) -اين آيه در برابر اصرارى كه مشركان براى دعوت مسلمانان به كفر و بت‌پرستى داشتند به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مى‌دهد كه با يك دليل دندانشكن به آنها پاسخ بده و «بگو: آيا شما مى‌گوييد ما چيزى را شريك خدا قرار دهيم كه نه سودى به حال ما دارد كه به خاطر سودش به سوى او برويم و نه زيانى دارد كه از زيان او بترسيم» ؟ ! (قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا) . اين جمله در حقيقت اشاره به آن است كه معمولا كارهاى انسان از يكى از دو سر چشمه ناشى مى‌شود، يا به خاطر جلب منفعت است و يا به خاطر دفع ضرر؛ سپس به استدلال ديگرى در برابر مشركان دست مى‌زند و مى‌گويد: «اگر ما به سوى بت‌پرستى بازگرديم و پس از هدايت الهى در راه شرك گام نهيم به عقب بازگردانده شده‌ايم» اين بر خلاف قانون تكامل است كه قانون عمومى عالم حيات مى‌باشد (وَ نُرَدُّ عَلى أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللّهُ) . و بعد با يك مثال، مطلب را روشنتر مى‌سازد و مى‌گويد بازگشت از توحيد به شرك «همانند آن است كه كسى بر اثر وسوسه‌هاى شيطان (يا غولهاى بيابانى، به پندار عرب جاهليت كه تصور مى‌كردند در راهها كمين كرده‌اند و مسافران را به بيراهه‌ها مى‌كشانند!) راه مقصد را گم كرده و حيران و سرگردان در بيابان مانده است» (كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ) . «در حالى كه يارانى دارد كه او را به سوى هدايت و شاهراه دعوت مى‌كنند و فرياد مى‌زنند به سوى ما بيا» (لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا) ولى آنچنان حيران و سرگردان است كه گويى سخنان آنان را نمى‌شنود و يا قادر بر تصميم گرفتن نيست. و در پايان آيه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مى‌دهد كه بگو: «هدايت، تنها هدايت خداست و ما مأموريت داريم كه فقط در برابر پروردگار عالميان تسليم شويم» (قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدى وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِينَ) . اين جمله در حقيقت دليل ديگرى بر نفى مذهب مشركان است زيرا تنها در برابر كسى بايد تسليم شد كه مالك و آفريدگار و مربى جهان هستى است نه بتها كه هيچ نقشى در ايجاد و ادارۀ اين جهان ندارند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 612 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٢) -در اين آيه دنبالۀ دعوت الهى را چنين شرح مى‌دهد كه، گذشته از توحيد به ما دستور داده شده: «نماز را بر پا داريد و از او بپرهيزيد و اوست كه به سوى او محشور خواهيد شد» (وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 612 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُٓ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُٓ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ (۷۱) وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِيٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (۷۲) 🍀 ترجمه: بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم كه نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟ و ما را پس از آنكه خدا هدایت كرد به فرهنگ و فضای جاهلیّت بازگردانند، مانند كسی كه شیاطین عقلش را ربوده ‌اند و در زمین سرگردان است، در حالی كه برای او یارانی است كه وی را به سوی هدایت دعوت می ‌كنند كه به جانب ما بیا بگو: یقیناً هدایت خدا همان هدایت است، و ما مأموریم كه تسلیم پروردگار جهانیان باشیم (۷۱) و نماز را بر پا دارید و خدا را تقوا پیشه كنید، و او کسی است كه به سویش محشور می ‌شوید ‌(۷۲) 🌸 اين آيات همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در برابر اصرارى كه مشركان براى دعوت مسلمانان به كفر و بت ‌پرستى داشتند به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى ‌دهد كه با يک دليل دندانشكن به آنها پاسخ بدهد «قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا: بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم که نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟» اين جمله در حقيقت اشاره به آن است كه معمولاً كارهاى از يكى از دو سرچشمه ناشى مى‌ شود، يا به خاطر جلب منفعت است و يا به خاطر دفع ضرر 🌸 سپس به استدلال ديگرى در برابر مشركان دست مى‌ زند و مى‌ فرماید: «وَ نُرَدُّ عَلى أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللّه: و پس از آنکه ‌ ما را هدایت کرد به فرهنگ و فضای جاهلیت بازگردانده می شویم» یعنی اگر ما به سوی بت پرستی بازگردیم و پس از هدایت الهی در راه شرک گام نهیم به عقب بازگردانده شده ایم. و بعد با يک مثال، مطلب را روشن تر مى ‌سازد و مى ‌گويد بازگشت از به شرک «كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ: مانند کسی است که شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان است» شیطان یارانی دارد «لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا: در حالی که برای او یارانی است که وی را به سوی هدایت دعوت می کنند که به جانب ما بیا» ولى آن شخص چنان حيران و سرگردان است كه گويى سخنان آنان را نمى ‌شنود و يا قادر بر تصميم گرفتن نيست. 🌸 و سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى ‌دهد که می فرماید: «قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدى وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِين: بگو: یقینا هدایت خدا همان هدایت است و ما مأموریم که تسلیم پروردگار جهانیان باشیم» اين جمله در حقيقت دليل ديگرى بر نفى مذهب مشركان است زيرا تنها در برابر كسى بايد تسليم شد كه مالک و آفريدگار و مربّى جهان هستى است نه بت ها كه هيچ نقشى در ايجاد و اداره اين جهان ندارند. سپس دنباله دعوت الهى را چنين شرح مى ‌دهد كه، گذشته از به ما دستور داده شده: «وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ: و را برپا دارید و خدا را تقوا پیشه کنید و او کسی است که به سویش محشور می شوید» 🔹 پیام های آیات ۷۱و۷۲ سوره أنعام ✅ ، غیر منطقی است. ✅ ، مایه سرگردانی و تحیر است. ✅ در برابر انحرافات، باید موضع گیری صریح و مکرر داشت. ✅ تسلیم شدن، مایه ی رشد خود ما هست. ✅ ، همراه تقوا کارساز است. ✅ ایمان به معاد و رستاخیز، عامل پیدایش تقوا در است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا