eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠«وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا» دعوت به نماز، لازم اما کافی نیست؛ باید در رفتار ما شعف دیدار با پروردگار موج بزند، اگر فرزندانمان آرامش پس از سجده را در نگاه ما ببینند،عاشقانه جذب نماز می‌شوند. نماز را نه به اجبار بلکه با مهر و حکمت به خانه‌هایمان بیاوریم. طه آیه ۱۳۲ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 💟 💠اجتهاد 📃 اسلام مکتبى و منطبق با سرشت آدمى است که در همه عصرها قدرت پاسخ گویى به انسان را دارد. آموزه‌هاى اسلامى در ۳ عقاید، اخلاق و احکام خلاصه مى‌شود. 📜 این تعالیم هر کدام در حوزه خود انسان را تامین و هدایت او را تضمین می‌کنند . 📃 فقه و احکام آن در مقام عمل شناخت راه صحیح از سقیم و تبیین کننده عمل خوب از بد ، بر اساس و مفاسد است . 📜هر انسانی به حکم و بندگی ، در برابر احکام الهی مسئولیت دارد و باید رفتار خود را در همه مراحل با قوانین و دستورهای الهی هماهنگ سازد . 📃 از این رو لازم است موضع عملی خویش را در برابر هر بر اساس خواست شارع مقدس تعیین کند . 📜 انجام تکالیف ، جز با و شناخت ممکن نیست و یگانه راه شناخت و معرفت تکالیف _ با توجه به صعوبت احتیاط در همه امور _ و فقاهت است . 📃 اگر احکام شرعی در همه ، روشن بود ، هر مکلفی می‌توانست حکم را به سادگی کند و عمل خویش را بر آن منطبق سازد و نیازی به کاوش و تحقیق نداشت ؛ 📜 ولی عواملی گوناگون از جمله زمانی ما با زمان تشریح و نقش علوم گوناگون دیگر ، سبب در شناخت احکام شده است و همین امر سبب پیدایش و گسترش علم فقه شده تا با استنباط و اجتهاد ، احکام و وظایف مشخص شود و آنان بتوانند اعمال خود را در عبادات ، معاملات ، سیاست و امور کیفری بر شریعت منطبق سازند و چون این کار ، امری نظری و نیازمند صرف برای تعلم است و اگر همه افراد به تحصیل ملکه و فقاهت بپردازند ، نظام معیشتی جامعه مختل می‌شود . 📃تنها گروهی به آن اقدام می‌کنند و دیگران به آنان و احکام را از آنان فرا می‌گیرند . 📜در سایر چنین است که برای رفع نیاز جامعه افرادی با صرف وقت و تعلیم و تعلم ، نیازهای همنوعان خود را برطرف می‌سازند و مردم نیز در غیر تخصصی خود به متخصص آن مراجعه می‌کنند ، تا آنجا که غیر متخصص به متخصص ، سیره عقلایی شناخته شده است . ادامه دارد ....... @Targomeh
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ «هود آیه47» (نوح) گفت: پروردگارا! به تو پناه مى‌برم از اينكه چيزى را كه به (خير و شرّ) آن آگاهى ندارم، از تو درخواست كنم و اگر تو (اين خواسته را) بر من نبخشايى و بر من ترحّم ننمايى، از زيانكاران خواهم بود. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ «هود آیه47» (نوح) گفت: پروردگارا! به تو پناه مى‌برم از اينكه چيزى را كه به (خير و شرّ) آن آگاهى ندارم، از تو درخواست كنم و اگر تو (اين خواسته را) بر من نبخشايى و بر من ترحّم ننمايى، از زيانكاران خواهم بود. جلد 4 - صفحه 67 پیام ها 1- پيامبران بى‌درنگ تسليم خداوند هستند. فَلا تَسْئَلْنِ‌ ... قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ‌ 2- در دعاها از كلمه‌ى‌ «رَبِّ» غفلت نكنيم. رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ ... 3- استعاذه و پناه‌بردن به خداوند، بهترين راه بيمه‌ى انسان در گرفتارى‌هاست. «رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ» 4- در برابر مواعظ الهى، ادب و تواضع كنيم. إِنِّي أَعِظُكَ‌ ... رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ‌ 5- هركجا علم به مصلحت نداريم، درخواست نكنيم. «إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ» 6- هر گونه سؤال بيجا و كلام بيجا، نياز به توبه دارد. «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي» (اگر پيامبران از تقاضاى بيجا به خداوند پناه مى‌برند، پس تكليف ما كه دائماً براى خداوند تعيين تكليف مى‌كنيم چگونه است؟) 7- اوّل آمرزش و سپس دريافت رحمت. «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي» 8- خسارت واقعى، بخشيده نشدن است. وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي‌ ... أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ‌ 9- انسان‌ها حتّى انبيا، بدون لطف خداوند به مقصد نمى‌رسند و آن كس كه از مغفرت الهى محروم شد، خاسر و زيانكار است. «أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ ءَايَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ عَلَى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ‏ (انفال/۲) 🔹مؤمنان، تنها كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهایشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آیات خدا بر آنان تلاوت شود، ایمانشان را مى‌افزاید و تنها بر پروردگارشان توكّل مى‌كنند. 🔸خداوند در این آیه مى‌فرماید: «اذا ذُكِر اللّه وَجلَت قلوبهم»، یاد خداوند دلهاى مؤمنان را مضطرب مى‌كند، ولى در جاى دیگر مى‌فرماید: «ألا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب» (رعد/۲۸)، با یاد خداوند دل‌ها آرام مى‌گیرد. این دو آیه با هم منافاتى ندارد، زیرا در یک جا ترس از عظمت خداوند است و در جاى دیگر اطمینان به خداوند است. 🔸چنان‌كه در آیه‌اى دیگر مى‌خوانیم: «اللّه نَزّل احسن الحدیث كتاباً متشابهاً تَقشَعِرّ منه جلود الّذین یَخشون ربّهم ثمّ تلین جلودهم و قلوبهم الى ذكر اللّه» (زمر/۲۳)؛ كسانى كه از خداوند خشیت دارند با خواندن و شنیدن قرآن پوست بدنشان مى‌لرزد و پس از مدّتى آرام شده و دل‌هایشان نرم مى‌شود. آرى، یاد قهر و عقاب الهى، دل مؤمن را مى‌لرزاند و با یاد لطف و مهر الهى، دلش آرام مى‌گیرد. 🔸«وَجل»، به حالت اضطراب و خوف و ترس انسان گفته مى‌شود كه گاهى به خاطر درک مسئولیّت‌ها و احتمال عدم انجام وظایف است و گاهى به خاطر درک عظمت مقام و هیبت الهى است. لذا در قرآن مى‌خوانیم: «انّما یَخشَى اللّه من عباده العلماء» (فاطر/۲۸)؛ تنها بندگان عالم و آگاه، از خداوند خشیت دارند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️آنكه با شنیدن نداى اذان و آیات الهى بى‌تفاوت باشد، باید در كمال ایمان خود شک كند. «انّما المؤمنون اذا ذُكر اللّه وَجِلَت» ▫️ذكر نام خدا از سوى هركس باشد، در مؤمن اثر مى‌گذارد. «اذا ذُكر اللّه وَجِلَت» ▫️ایمان، با عشق و خشیت درونى همراه است. «المؤمنون... وَجِلت قلوبهم» ▫️ایمان، مراتب و درجاتى دارد و قابل كاهش و افزایش است. «زادتهم ایماناً» ▫️ترسى كه ریشه در جهل داشته باشد بد است، ولى ترسى كه از معرفت سرچشمه بگیرد، پسندیده است. «المؤمنون ... وجلت» ▫️هر آیه‌ى قرآن، حجّت و دلیل و نورى است كه مى‌تواند بر ایمان بیفزاید. «اذا تلیت... زادتهم ایماناً» ▫️مؤمن، میان بیم و امید است. «المؤمنون، وجلت قلوبهم، یتوكّلون» ▫️كسى كه تنها خداوند را ربّ خود مى‌داند، تنها به او توكّل مى‌كند. «على ربّهم یتوكّلون» ▫️نشانه‌ى ایمان آن است كه ابتدا دل مؤمن با یاد خدا خشیت پیدا مى‌كند، «وَجِلَت قلوبُهم»، سپس با تلاوت و یادآورى آیات الهى، بر ایمانش افزوده مى‌شود، «زادتهم ایماناً» و توكّل بر خدا نموده‌اند، «یتوكّلون» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 قصّه‌های قرآنی ⬅️ یادآوری: در ابتدای جلسه‌ی هفتگی قرآن، به این نکته اشاره شد که بخش عمده‌ی آیات سوره‌ی شعراء به داستان پیامبران الهی اختصاص دارد. ❇️ در قرآن کریم بیش از ۲۰۰ داستان ذکر شده است. قرآن، کتاب انسان‌‌سازی است. هدف اصلی قرآن؛ هدایت بشر است به‌سوی کمال، به‌سوی نور، به‌سوی الله (ابراهیم/۱). هدایتی که در پرتو آن؛ رحمت همه جانبه مادی و معنوی برای انسان‌ها به‌دست می‌آید (یونس/۵۷). حدود ۱/۴ قرآن را، داستان تشکیل می‌دهد. البته قرآن، کتاب قصّه و داستان نیست ولی از داستان در خدمت هدف، رشد و تعالی عقل‌ها و جهت‌دادن به زندگی بشر استفاده می‌کند. 🔸قصّه در لغت یعنی پِی گرفتن (قصص/۱۱، کهف/۶۴) و منظور از قصهٔ قرآنی، پِی گرفتن اخبار گذشتگان است. در قرآن برای قصه از واژه «قصص» استفاده شده است. «قصص» را می‌توان داستان یا سرگذشت واقعی و ماجرایی دانست که گوینده آن را تعقیب می‌کند و به دنبال آن است و توالی قسمت‌های مختلف آن واحد داستانی را تشکیل می‌دهد. «نحن نقصّ علیک احسن القصص»؛ ما بهترین سرگذشت را برای تو حکایت می‌کنیم (یوسف/۳). البته وقایعی که در گذشته‌های دور رخ داده است در قرآن با تعبیر «انباء» آمده است (کهف/۱۳، هود/۱۰۰). در مورد وقایع نزدیک یا آن‌چه باید نزدیک تلقی شود، تعبیر «اخبار» به‌کار رفته است (محمد/۳۱، زلزال/۴) 🔹ویژگی‌های قصّه‌های قرآنی: ▫️گزینشی بودن ▫️پراکندگی و تکرار ▫️داشتن پیام ▫️واقعیت‌گرایی ▫️شخصیت‌پردازی 🔹برخی از اهداف قصّه‌های قرآنی، عبارت است از: ▫️عبرت‌آموزی (یوسف/۱۱۱) ▫️گسترش قدرت تفکّر (اعراف/۱۷۶) ▫️بیان اخبار غیبی (هود/۴۹) ▫️آشنایی با سیره‌ی انبیا (بقره/۲۸۵) ▫️تثبیت و دلگرمی پیامبر اعظم(ص) (فاطر/۴) ▫️آشنایی با قوانین و سنّت‌های خداوند (احزاب/۶۲) ▫️بیان قدرت الاهی (مائده/۱۱۰) ▫️ارائه دعوت دینی (انبیاء/۹۲) 🔹از نکات تربیتی قصه‌های قرآنی، می‌توان به این موارد اشاره کرد: ▫️خدا محوری ▫️هدایت الاهی ▫️بیداری وجدان ▫️عزّت نفس و تکریم شخصیت انسان ▫️توجّه دادن به معاد ▫️معرفی الگوی سازنده و ... @Targomeh