eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
هرگاه به شما تحیت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید؛ خداوند حساب همه چیز را دارد. 📚[ - 88] کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 ⌛️ ..... ادامه 👈۳. در پی موسی علیه السلام از فرعون برای فرستادن بنی اسرائیل با وی ،‌ از اینکه موسی علیه السلام سالیانی چند مورد او بود ، بر وی منت نهاد : * قال اَلم نربّک فینا ولیدًا و لبثت فینا من عمرک سنین * ( شعراء ۱۸ ) 🏮مفسران مدت موسی علیه السلام در خانه را ۱۸ ، ۳۰ یا ۴۰ سال دانسته‌اند . 👈۴ . موسی علیه السلام از سوی مخیر شد یکی از دخترانش را ۸ یا ۱۰ سال چوپانی برای شعیب قرار دهد : * قال انّی اُرید ان انکحک احدی ابنتی هاتین علی تاجرنی ثمانی حجج فان اتممت عشرا فمن عندک * ( قصص ۲۷ ) 🌕* * جمع * * به معنای یک سال است . عرب با توجه به انجام سالیانه یک بار حج خانه خدا ، سال را * * می گوید . 🏮خداوند هنگام بر شمردن خویش به موسی علیه السلام نیز از مدت اقامت چند ساله وی نزد در مدین یاد کرده است : * ...... فلبث سنین فی اهل مدین * ( طه ۴۰ ) 👈 ۵. در پی بنی اسرائیل از موسی علیه السلام برای ورود به سرزمین ، خداوند آنان را به چهل سال در بیابان دچار و از ورود به آن سرزمین محکوم کرد : * قال فانّها محرّمه علیهم اربعین سنه یتیهون فی الارض * ( مائده ۲۶ ) 👈 ۶. زنده شدن به همراه او به امر خداوند و پس از شدن اجزای بدن الاغ و سالم ماندن غذای وی پس از ۱۰۰ سال ، از های قدرت خداوند بر زنده کردن مردگان در قیامت شمرده شده است : * .... فاماته الله مائه عام ثمّ بعثه قال کم لبثت قال لبثت یومًا او بعض یوم قال بل لبثت مائه عام فانظر الی طعامک و شرابک لم یتسنّه و انظر الی حمارک ...‌ و انظر الی العظام کیف ننشزها ثمّ نکسوها لحماً فلمّا تبیّن له قال اعلم انّ الله علی کلّ شیء قدیر * ( بقره ۲۵۹ ) 🌕بعضی از مفسران ، فرد یاد شده را و گروهی نیز دانسته اند ‌. ادامه دارد .... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۱۶ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‌ جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشايند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مى‌داند و شما نمى‌دانيد. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢١٦) - 💠آيۀ گذشته عمدتا در مورد انفاق اموال بود و در اين آيه سخن از انفاق جانها در راه خدا است و اين هر دو در ميدان فداكارى دوش به دوش يكديگر قرار دارند. مى‌فرمايد: «جنگ (با دشمن) بر شما مقرر شده است در حالى كه از آن اكراه داريد» (كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ) . 💠تعبير به «كُتِبَ» (نوشته شده) اشاره به حتمى بودن و قطعى بودن اين فرمان الهى است. 💠براى انسانهاى معمولى يك امر طبيعى است كه جنگ و لو با دشمن و در راه خدا خوشايند نيست زيرا در جنگ هم تلف اموال و هم نفوس و هم جراحتها و مشقتها است البته براى عاشقان شهادت در راه حق و كسانى كه در سطح بالايى از معرفت قرار دارند جنگ با دشمنان حق شربت گوارايى است كه همچون تشنه كامان به دنبال آن مى‌روند و مسلما حساب آنها از حساب تودۀ مردم جدا است. سپس به يك قانون كلى و اصل اساسى كه حاكم بر قوانين تكوينى و تشريعى خداوند است اشاره مى‌كند، مى‌فرمايد: «چه بسا شما از چيزى اكراه داشته باشيد در حالى كه براى شما خير است و مايۀ سعادت و خوشبختى» (وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ) . 💠 به عكس كناره‌گيرى از جنگ و عافيت طلبى ممكن است خوشايند شما نباشد در حالى كه واقعا چنين نيست «چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد و آن براى شما شرّ است» (وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ) . 💠 و در پايان مى‌فرمايد: «و خدا مى‌داند و شما نمى‌دانيد» (وَ اللّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) . 💠پروردگار جهان با اين لحن قاطع مى‌گويد كه افراد بشر نبايد تشخيص خودشان را در مسائل مربوط به سرنوشتشان حاكم سازند چرا كه علم آنها از هر نظر محدود و ناچيز است و معلوماتشان در برابر مجهولات همچون قطره‌اى در برابر دريا است. 💠آنها با توجه به علم محدود خود نبايد در برابر احكام الهى روى در هم كشند. بايد بطور قطع بدانند كه خداوند اگر جهاد و روزه و حجّ را تشريع كرده همه به سود آنها است، توجه به اين حقيقت روح انضباط و تسليم در برابر قوانين الهى را در انسان پرورش مى‌دهد، و درك و ديد او را از محيطهاى محدود فراتر مى‌برد و به نامحدود يعنى علم بى‌پايان خدا پيوند مى‌دهد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 195 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسَى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ و َعَسَى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً و َهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ‏ 🍀 ترجمه:جهاد بر شما نوشته شد، در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مى‏‌داند و شما نمى‏ دانید. 🌷 :نوشته شد 🌷 :جهاد ، جنگ 🌷 :به مشقّتى گفته مى‏شود كه انسان از درون خود احساس كند، مانند ترس از جنگ. 🌷 :به مشقتى گویند كه از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حكم اجبارى در آیه ‏ى «اتینا طَوعاً او كَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمان‏ها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اكراه، گفتند: ما با رغبت مى‏‌آییم. 🌷 :چه بسا 🌺 بعضی چیزها خوش هستند اما خوب نیستند بعضی چیزها خوب هستند اما ممکنه در ظاهر خوش نباشند ولی همین خوبی ها بعد از مدتی با خود خوشی می آورند. ما از خداوند خوشی می خواهیم ولی خداوند برای ما خوبی می خواهد زیرا به صلاح ما می باشد. مثل جنگ و جهاد که در این آیه آمده است که برای ما نا خوشایند است ولی خیر در آن است. زیرا خداوند می داند و ما نمی دانیم. اكراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ‏ى رفاه‏طلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران ویا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى‏ فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى‏ دانید و فقط به زیان‏هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى‏‌كنید، در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز وفرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است. 🔴 با همه‏ ى سختى ‏هایى كه دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله: 🌷 رزمى بالا مى ‏رود. 🌷 جسور نمى‏‌شود. 🌷 روح و در افراد جامعه بوجود مى‏‌آید. 🌷 قدرت و عزت و مسلمین در دنیا مطرح مى‏‌شود. 🌷 امدادهاى غیبى سرازیر مى‏‌گردد. 🌷 روحیّه‏ ى استمداد از پیدا مى‏‌شود. 🌷 اجر و پاداش الهى بدست مى ‏آید. 🌷 روحیّه‏ ى ابداع و اختراع و ابتكار بوجود مى ‏آید. 🔹 پيام های آیه 216سوره بقره 🔹 ✅ ملاک و ، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلكه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیش داورى خود تكیه كنیم. «عسى ان تكرهوا شیئاً وهو خیر لكم» ✅ و نفسانى، نشانه‏ ى خیر و شرّ واقعى نیست. «تكرهوا... و هو خیر لكم... تحبوا... و هو شرّ لكم» ✅ و در راه دین، مایه‏ ى خیر است. «كُتب علیكم القتال... و هو خیر لكم» ✅ تسلیم فرمان خدایى باشیم كه بر اساس بى ‏نهایت به ما دستور مى ‏دهد، اگر چه ما دلیل آن را ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁دیدی تو خیابون دعوا میشه ⚔ همه جمع میشن یکی فیلم میگیره یکی انگار داره فیلم نگاه میکنه 🚫 قرآن میگه: 1⃣یا برو جدا کن وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا 📜(حجرات9) 2⃣یا اگه نمیتونی جدا کنی (نمون و رد شو برو) «وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»(فرقان72) زمانی که کار بیهوده ای رو میبینن بزرگوارانه و بی توجه رد میشن کانال 👇 @Targomeh
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🌎 🐠قابلیتِ‌عجیب ماهي براي نجاتِ‌جان😲 ══┅┄‌ ➤تفکّر: خداناباوري که خصوصیّات منحصربفرد و هوشمندانه میلیاردها موجود را به فرگشت مي‌رساند آیا از خود نمي‌پرسد چگونه ممکن است «فرگشتي فاقد اراده و شعور» این‌همه موجود را _هر یك به شیوه منحصربه‌فردش_ کفایت کرده باشد؟!   📑قَالَ رَبُّنَاالَّذِي أَعْطَي كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَي(طه/50)  گفت: پروردگار ما كسىست كه به هر چيزى آفرينش خاصّ آن را عطا كرده وآنگاه (آن را به راه كمالش) هدايت فرمود. ══┅┄‌ a creator God provides a reasonable and credible explanation of why there is a universe, and ... it is somewhat more likely that there is a God than that there is not. ➢خداي خالق، توضیح منطقی و موثقی در مورد چرایی وجود جهان ارائه می‌دهد و ... احتمال [عقلانی] وجودِ خدا بیشتر از نبود خداست . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕 وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ.‌‌..) چند قطره آرامش... ✨🕊؎•°🌱 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کانال 👇 @Targomeh
🕋فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ (بقرة/١٥٢) ⚡️ترجمه: "پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم." 🔑"این آیه بدان معنی است که؛ مرا در نعمت و آسایش یاد کنید تا من نیز شما را در تنگنا و آزمایش یاد کنم." ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂برای مقابله با نفاق، انفاق کنید.🍂 🔶هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنفِقُوا عَلَي مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّي يَنفَضُّوا..... (/٧) ⚡️ترجمه : منافقان همان كسانى هستند كه مى گويند: بر كسانى كه نزد رسول خدا هستند، انفاق نكنيد تا پراكنده شوند..... 🔴 منافقین با ایجاد فشار اقتصادی، قصد دارند مردم را از نظام اسلامی، ناامید و پراکنده سازند. 💥اما شما ای مؤمنین! انفاق کنید تا فشار اقتصادی در جامعه کمتر شده و دسیسه های منافقان بی اثر گردد: 🔸وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ..... (منافقون/۱۰) ✅علاوه بر این؛ انفاق و دل کندن از دنیا، باعث محافظت انسان از منافق شدن نیز می گردد. کانال 👇 @Targomeh
🕋 قَالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّىٰ تُؤْتُونِ مَوْثِقًا مِّنَ اللَّهِ لَتَأْتُنَّنِي بِهِ إِلَّا أَن يُحَاطَ بِكُمْ ۖ فَلَمَّا آتَوْهُ مَوْثِقَهُمْ قَالَ اللَّهُ عَلَىٰ مَا نَقُولُ وَكِيل (یوسف/٦٦) ⚡️ترجمه: "(یعقوب) گفت: «هرگز او را با شما نمیفرستم؛ تا آنکه به نام خدا به من پیمان دهید که حتماً او را به نزد من باز خواهید گرداند، مگر اینکه قدرت از شما گرفته شود و خود گرفتار شوید پس چون تعهد و پیمان استوار به او دادند، یعقوب گفت: «خداوند بر آنچه می گوییم نگهبان است»" 🔑اعتماد ننمودن به کسی که گناهی مشخص را قبلا مرتکب شده حرام نیست. و سوءظن محسوب نمیگردد. بلکه کاری عاقلانه و از روی احتیاط است. همانگونه که پیامبر ﷺ می فرمایند: "مومن از سوراخی دوبار گزیده نمیشود." 👈 پس اگر کسی یکبار خویش را در معرض تهمت قرار داد و برای بار دوم کسی سخنانش را باور نکرد نباید کسی را سرزنش نماید. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️فکرشو بکن خود فرعون شخصا افتاده دنبال حضرت ، ینی انقد عصبانیه که بگیره به چارمیخ میکشه. 🔸حالا رسیدن به رود نیل، ی بن بست بزرگ 🔹برای من و تو، ی بن بست و شکست قطعیه ولی در همین حال گفت: قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ(شعرا 62) «خدا با منه میدونم نجاتم میده» تا جلوه کرد راه نجات باز شد نگید آقا دیگه تموم شد. خدا همیشه راه نجاتی توی اوج باز میکنه کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داوود عليه‏ السلام نوجوانى كه افتخار آفريد امام صادق عليه‏ السلام فرمود: خداوند به پيامبر بنى اسرائيل (اشموئيل) وحى كرد: جالوت را كسى می كشد كه زره موسى عليه‏ السلام براى تن او اندازه است، و او از فرزندان لاوى بن يعقوب بوده و نامش داوود عليه‏ السلام پسر ايشا است. ايشا داراى ده پسر است كه داوود عليه‏ السلام از همه آن‏ها كوچك‏تر می باشد. طالوت هنگام بسيج سپاه، براى ايشا پيام داد كه همه پسرانش را حاضر كند، او به دستور عمل كرد، طالوت زره موسى عليه‏ السلام را بر تن يكى از آن‏ها نمود، ولى براى هيچكدام اندازه نبوده بلكه بلندتر بود يا كوتاه‏تر، طالوت به ايشا گفت: ديگر پسرى ندارى؟ او عرض كرد: يك پسر كوچكتر از همه دارم كه چوپان گوسفندانم می باشد. طالوت به دنبال او فرستاد، او آمد و زره را پوشيد، آن زره براى او اندازه بود، همراه او چند سگ و يك فلاخن بود و طالوت او را همراه لشگر به ميدان برد. او بسيار شجاع و نترس بود، هنگامى كه لشكر بنى اسرائيل در برابر جالوت قرار گرفتند، جالوت سوار بر فيل بود و تاج بلندى بر سر داشت و لشگرش در دو طرف او آماده بودند، داوود عليه‏ السلام سه سنگ همراه داشت، يكى از آن‏ها را در فلاخن نهاد و به سوى جالوت پرتاب كرد، اين سنگ به جانب راست او اصابت نمود، سنگ دوم را به سوى او انداخت كه به جانب چپش اصابت كرد، سنگ سوم، درست بر پيشانى او به ياقوت تاجش اصابت كرد كه به مغزش رسيد و همان دم او را به هلاكت رساند و به زمين انداخت، لشگر او گريختند و بنى اسرائيل پيروز گشتند. پايان داستان‏هاى زندگى حضرات اشموئيل، طالوت عليهم‏السلام کانال 👇 @Targomeh
خیلی زیاده نبی هزار سال به قومش مهلت داد و هدایتشون کرد، آخرش اومدن گفتن: «ای نوح حرف زیاد زدی اگه راست میگی عذابی که میگی رو بیار» قَالُوا يَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ 📜(نوح32) ✅شاید اگه این حرفو نمیزدن حالا حالاها عذاب نمیومد ✍گاهی ی حرف اشتباه تقدیرمونو عوض میکنه کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 ⌛️ .... ادامه 👈۷. اصحاب کهف ۳۰۹ سال در غار ماندند : *و لبثوا فی کهفهم ثلاث مائه سنین و ازدادوا تسعا * ( کهف ۲۵ ) 🌕 دسته‌ای از مفسران ، آیه را امری واقعی و درنگ کهف را ۳۰۰ سال شمسی و ۳۰۹ سال قمری دانسته و تعبیر * واز دادوا تسعا * را بر آن آورده اند . 👈 ۸ . پس از روم از ایران ،‌قرآن وعده داد که به زودی در چند سال آینده بر ایرانیان پیروز خواهند شد : * غلبت الرّوم فی ادنی الارض و هم من بعد غلبهم سیغلبون فی بضع سنین.... * ( روم ۲-۴) 🏮* * به کمتر از ۱۰ و میان سه تا ۹ و ۱۰ سال گفته می شود . 🌕 برخی ، مراد از آن را در آیه یاد شده ۷ یا کمتر از ۱۰ سال دانسته اند . 🏮برخی دیگر ، ابهام موجود در زمان دقیق پیروزی را به امید یافتن به پیروزی هر چه زودتر رومیان بر ایرانیان دانسته‌اند . 👈۹. مشرکان در سال نهم برای همیشه از ورود به منع شدند : * یا ایّها الّذین آمنوا انّما المشرکون نجس فلا یقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا * ( توبه ۲۸ ) پایان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۱۷ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِيهِ قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ‌فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ‌ (اى پيامبر!) از تو درباره‌ى جنگ در ماه حرام سؤال مى‌كنند، بگو: جنگ در آن ماهها (ذى‌القعدة، ذى‌الحجة، محرم و رجب، گناهى) بزرگ است، ولى بازداشتن (مردم) از راه خدا وكفر ورزيدن به او و (بازداشتن مردم از) مسجدالحرام و اخراج ساكنانش از آنجا، (گناهش) نزد خداوند بزرگتر است. (زيرا ايجاد) فتنه، از قتل بالاتر است. (مشركان) پيوسته با شما مى‌جنگند، تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند، و هر كس از شما كه از دينش برگردد و در حال كفر بميرد، اعمال آنان در دنيا و آخرت تباه مى‌شود و آنان اهل دوزخند و هميشه در آن خواهند بود. کانال 👇 @Targomeh
آيه ٢١٧- شأن نزول: 💠پيش از جنگ «بدر» پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله «عبد اللّه بن جحش» را طلبيد و نامه‌اى به او داد، به او فرمان داد پس از آن كه دو روز راه پيمود، نامه را بگشايد و طبق آن عمل كند، او پس از دو روز طى طريق نامه را گشود و چنين يافت: «پس از آن كه نامه را باز كردى تا «نخله» (زمينى كه بين مكه و طائف است) پيش برو و در آنجا وضع قريش را زير نظر بگير» . 💠 هنگامى كه به «نخله» رسيدند به قافله‌اى از قريش بر خورد كردند به آنها حمله كردند «عمر و بن حضرمى» را كشتند و قافله را با دو نفر نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آوردند، پيغمبر به آنان فرمود: من به شما دستور نداده بودم كه در ماههاى حرام نبرد كنيد، مشركان نيز زبان به طعن گشودند كه محمد صلّى اللّه عليه و آله جنگ و خونريزى را در ماههاى حرام حلال شمرده، آيۀ مورد بحث نازل شد و سپس «عبد اللّه بن جحش» و همراهانش اظهار كردند كه در اين راه براى درك ثواب جهاد كوشش كرده‌اند و از پيامبر پرسيدند كه آيا اجر مجاهدان را دارند يا نه؟ آيۀ بعد (آيۀ ٢١٨) نازل گرديد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 196 کانال 👇 @Targomeh