eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غضب خدا، اونجائیه که 👈علمای به اسم خدا کتاب مینوشتن و به اضافه میکردن میپرسی از کجا فهمیدم این غضب شدیدترین غضب خداست؟؟ 💢ببین تو این آیه سه بار «ویل» آورده 🔥"فَوَيْلٌ" لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا 🔥"فَوَيْلٌ" لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ🔥"وَيْلٌ" لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ ( بقره 79) 🔥اونجاهائی که ی بار آورده واویلاس ویل یعنی« عذاب سخت خدا» 🔥 ❓به نظرت علت اینهمه عصبانیت چیه؟؟ ❓ ╭─🍃🌸🍃🌸🍃🌸─╮ کانال 👇 @Targomeh
👇آیه 4 نمل إِنَّ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَیَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ یَعْمَهُونَ‏ همانا کسانى که به آخرت ایمان ندارند، کارهاى (زشت)شان را زیبا جلوه مى‏دهیم تا (همچنان) سرگشته باشند. 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 در آیه[ ۴ نمل ] و آیه‏ [ ۱۰۸ انعام ] خوب پنداشتن کارهاى زشت، به خداوند نسبت داده شده است. در حالى که قرآن کریم در چند مورد دیگر، این کار را کار شیطان دانسته است. این به خاطر آن است که خدا نظام هستى را بر اساس علل واسباب قرار داده وکارهایى را که انجام مى‏ شود به هر یک از علل مى‏ توان نسبت داد، مثلاً مى‏ توان گفت: کلید، در را باز کرد و مى‏ توان گفت: دستم در را باز کرد و نیز مى‏ توان گفت: خودم در را باز کردم، زیرا کلید در دست و دست در اختیار من است. اینجا نیز را مى‏دهد ولى انسان با تکرار کار زشت، به آن خو مى‏گیرد و خو گرفتن به عمل بر أثر تکرار، است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋بردگى خضر عليه‏السلام از تاجر بازار🦋 🔰 روزى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب خود فرمود: آيا مى‏خواهيد خاطره‏اى از خضر عليه‏السلام براى شما نقل كنم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم. 🔰پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: روزى خضر عليه‏السلام در يكى از بازارهاى بنى اسرائيل عبور مى‏كرد، ناگهان فقيرى كه او را مى‏شناخت نزد او آمد و تقاضاى كمك كرد. 🌿خضر عليه‏السلام گفت: ايمان به خدا دارى، ولى چيزى نزدم نيست تا به تو بدهم. 🔰فقير گفت: آثار نورانيت و خير در چهره تو مى‏نگرم، و اميد خير از تو دارم تو را به وجه (آبروى) خدا به من كمك كن. 🌿خضر عليه‏السلام گفت: مرا به امر عظيم (آبروى خدا) قسم دادى، چيزى ندارم (ولى نمى‏توانم از اين امر عظيم كه نام بردى بگذرم) جز اين كه مرا به عنوان برده (غلام) بگيرى و در اين بازار بفروشى، و پولش را براى خود بردارى. فقير گفت: آيا چنين كارى روا است؟ 🔰 خضر گفت: به حق مى‏گويم كه تو مرا به امر عظيم سوگند دادى. من نمى‏توانم اين نام عظيم را ناديده بگيرم، مرا بفروش. 🔰فقير: خضر را به تاجرى به مبلغ چهارصد درهم فروخت، و آن پول را براى خود برداشت و رفت. 🌿خضر عليه‏السلام مدتى نزد اربابش ماند، ولى ديد اربابش كارى را بر عهده او نمى‏گذارند. 🌿روزى به اربابش گفت: تو مرا براى خدمت خريده‏اى، دستور بده تا كارى را براى تو انجام دهم. 🌿تاجر گفت: من خوش ندارم كه تو را به زحمت بيفكنم، تو پيرمرد سالخورده‏اى هستى. خضر گفت: نه، كار براى من زحمت نيست. 🌿تاجر سنگ بزرگى را در گوشه خانه‏اش نشان داد كه لازم بود شش نفر كارگر در طول يك روز بتوانند آن سنگ را از آن جا بردارند و بيرون ببرند و گفت: اين سنگ را از خانه خارج كن. 🔰خضر عليه‏السلام در همان ساعت، آن سنگ را برداشت و به تنهايى آن را بيرون برد. تاجر به او گفت: آفرين، كار را بسيار نيكو انجام دادى، با قدرتى كه هيچكس آن قدرت را ندارد. 🔰پس از مدتى تاجر تصميم گرفت به مسافرت برود، به خضر گفت: من تو را امين يافتم، تو را در خانه‏ام مى‏گذارم، نسبت به اهل خانه‏ام جانشين خوبى باش تا باز گردم، و من خوش ندارم تو را به زحمت افكنم. خضر گفت: زحمت نيست، هر كارى مى‏خواهى بفرما انجام دهم. تاجر گفت: مقدارى خشت درست كن و آماده نما تا باز گردم. 🌿تاجر به مسافرت رفت و پس از مدتى بازگشت ديد خضر عليه‏السلام ساختمان خانه او را به طور محكم و عالى درست كرده است، به خضر گفت: تو را به وجه (آبروى) خدا سوگند مى‏دهم بگو تو كيستى و كارت چيست؟ 🌿 خضر گفت: تو مرا به امر عظيم كه وجه خدا باشد سوگند دادى، و همين وجه خدا مرا به بندگى او واداشته است، من خضر هستم كه نامم را شنيده‏اى. فقيرى از من تقاضاى كمك كرد. در نزدم چيزى نبود كه به او بدهم. مرا به وجه خدا قسم داد، ناگزير خودم را بنده او نمودم، او مرا به تو فروخت و پولش را گرفت و رفت. 🔰اين را بدان كه اگر شخصى را به وجه و آبروى خدا سوگند دهند، تا كارى را انجام دهد، و آن شخص قدرت انجام آن كار را داشته باشد ولى انجام ندهد، در روز قيامت به گونه‏اى محشور مى‏شود كه در صورتش گوشت و خون نيست، و تنها استخوانى كه بر اثر به هم خوردنشان صدايش به گوش مى‏رسد، در چهره او دميده مى‏شود. تاجر معذرت خواهى كرد و گفت: من تو را نشناختم و به تو زحمت دادم. خضر گفت: اشكالى ندارد تو به من لطف و مهربانى نمودى. 🌿تاجر گفت: پدر و مادرم به فدايت، در مورد خود و اهل خانه‏ام هر گونه كه مى‏خواهى رفتار كن .اختيار ما با تو است، و اگر بخواهى تو را آزاد كردم هر جا مى‏خواهى برو. خضر گفت: دوست دارم مرا آزاد كنى تا به عبادت خداوند پردازم. تاجر او را با كمال معذرت خواهى آزاد نمود. 🔰خضر عليه‏السلام گفت: حمد و سپاس خداوندى را كه توفيق بندگى درگاهش را به من عنايت فرمود، و مرا در پرتو بندگيش، از انحرافات نجات داد. کانال 👇 @Targomeh
🌺وظایف مردان در قبال زنان🌺 🌷🌷🌴🌴🌷🌷🌴🌴🌷🌷 1⃣ تهیه مسکن ❇️ أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ ﺯﻧﺎﻥ ﻃﻠﺎﻕ ﺩﺍﺩﻩ ﺭﺍ [ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻋﺪّﻩ ] ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﻱ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺠﺎ ﺳﻜﻮﻧﺖ ﺩﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻜﻮﻧﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ.‌(طلاق۶) 2⃣ اذیت نکردن ❇️ وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﻧﺮﺳﺎﻧﻴﺪ که ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ شود.(طلاق٦) 3⃣ نفقه دادن ❇️ وَإِن كُنَّ أُولَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُوا عَلَيْهِنَّ حَتَّىٰ يَضَعْن حَمْلَهُنَّ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻭﺿﻊ ﺣﻤﻞ کنند بپردازید[در صورت طلاق] (طلاق٦) 4⃣ اجرت شیر دادن ❇️ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﺪﺍﻳﻲ ، ] ﻛﻮﺩﻙ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺷﻴﺮ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺍﺟﺮﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﻴﺪ .(طلاق٦) 5⃣ مشورت کردن ❇️ وَأْتَمِرُوا بَيْنَكُم بِمَعْرُوفٍ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻓﺮﺯﻧﺪ ] ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﻨﻴﺪ [ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺗﻮﺍﻓﻘﻲ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ ﺑﺮﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﻧﺮﺳﺪ] .(طلاق٦) 🌷🌷🌴🌴🌷🌷 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 -> ◀️4. > 🍀🍂 قرآن، جنسى بى‌قید و شرط را که خواست شهوت‌پرستان است، عظیم از مسیر خوشبختى و تکامل و گرفتار شدن در بى‌راهه و پرت‌گاه مى‌شمارد: *... و یُریدُ الَّذینَ یَتَّبِع الشّهوات ان تمیلوا میلًا عظیما * ( نساء ۲۷) 🍁🍃 و خدای ، بر اساس علم و حکمت خویش ( نساء ۲۶) حدود آزادی جنسی را که دنیا و آخرت انسانها در آن است، به شرح بیان فرموده است: 👈 ۱ . : * قل للمومنین یغضّوا من ابصارهم ..... * و قل للمومنات یغضضن من ابصارهنّ ...... * ( تور ۳۰ و ۳۱ ) 👈 ۲ . : * ..... و لا یبدین زینتهنّ الّا لبعولتهنّ * ( نور ۳۱) 👈۳ . ( زنا) : * قل تعالوا اتل ما حرّم ربّکم علیکم ..... و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و‌ما بطن * ( انعام ۱۵۱) ، * و لا تقربوا الزّنی انّه کان فاحشه و ساء سبیلا * ( اسراء ۳۲) نیز آیات ۱۵ و ۱۹ نساء ، ۵ مائده ، ۲۸ و ۳۳ اعراف ، ۹۰ نحل ، ۲ و ۳و ۳۱ نور ،‌۱۳۰ احزاب ، ۱۲ ممتحنه و نیز ارتباط جنسی با ( نساء ۲۳ و ۲۴) همچنین عدم اجبار کنیزان پاکدامن به فحشا و روابط جنسی : * و لا تکرهوا فتیاتکم علی البغاء ان اردن تحصّنًا .... * ( نور ۳۳) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
195 فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‌ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ‌ پس پروردگارشان دعاى آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هيچ صاحب عملى از شما را، خواه مرد يا زن، (گرچه) همه از يكديگريد، تباه نمى‌كنم (و بى‌پاداش نمى‌گذارم). پس كسانى كه هجرت كرده واز خانه‌هايشان رانده شده و در راه من آزار و اذيّت ديده، جنگيده و كشته شدند، قطعاً من لغزش‌هايشان را مى‌پوشانم و در باغ‌هايى كه نهرها از زيرشان جارى است، واردشان مى‌كنم. (اين) پاداشى است از طرف خدا و پاداش نيكو تنها نزد خداست کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٩٥) شأن نزول: اين آيه دنبالۀ آيات پيشين در بارۀ صاحبان عقل و خرد، و نتيجۀ اعمال آنها مى‌باشد و در مورد نزول آن نقل شده كه: «امّ سلمه» (يكى از همسران رسول خدا) خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كرد: در قرآن از جهاد و هجرت و فداكارى مردان، فراوان بحث شده آيا زنان هم در اين قسمت سهمى دارند؟ آيه نازل شد و به اين سؤال پاسخ گفت. تفسير: نتيجۀ برنامۀ خردمندان-در پنج آيۀ گذشته، فشرده‌اى از ايمان و برنامه‌هاى عملى و درخواستهاى صاحبان فكر و خرد و نيايشهاى آنها بيان شد در اين آيه مى‌فرمايد: «پروردگارشان و بلافاصله درخواستهاى آنها را اجابت مى‌كند» (فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ) . و براى اين كه اشتباه نشود و ارتباط پيروزى و نجات آدمى با اعمال و كردار او قطع نگردد بلافاصله مى‌فرمايد: «من هرگز عمل هيچ عمل‌كننده‌اى از شما را ضايع نمى‌كنم» (أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ) . سپس براى اين كه تصور نشود كه اين وعدۀ الهى اختصاص به دستۀ معينى دارد صريحا مى‌فرمايد: «اين عمل‌كننده خواه مرد باشد يا زن، تفاوتى نمى‌كند» (مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى) . از اينجا روشن مى‌شود اين كه پاره‌اى از افراد بى‌اطلاع گاهى اسلام را متهم مى‌كنند كه اسلام دين مردهاست نه زنها، چه اندازه از حقيقت دور است! زيرا همۀ شما در آفرينش به يكديگر بستگى داريد «بعضى از شما از بعض ديگر تولد يافته‌ايد» زنان از مردان و مردان از زنان (بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ) . در جملۀ بعد چنين نتيجه‌گيرى مى‌كند، مى‌فرمايد: «آنها كه در راه خدا هجرت كردند، و از خانه‌هاى خود بيرون رانده شدند، و در راه من آزار ديدند، و جنگ كردند و كشته شدند، به يقين گناهانشان را مى‌بخشم» (فَالَّذِينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ) . سپس مى‌فرمايد: علاوه بر اين كه گناهان آنها را مى‌بخشم، بطور مسلم «آنها را در بهشتى جاى مى‌دهم كه از زير درختان آن، نهرها در جريان است و مملو از انواع نعمتهاست» (وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ) . «اين پاداشى است كه به پاس فداكارى آنها از ناحيۀ خداوند، به آنها داده مى‌شود و بهترين پاداشها و اجرها در نزد پروردگار است» (ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ) . اشاره به اين كه پاداشهاى الهى براى مردم اين جهان بطور كامل قابل توصيف نيست همين اندازه بايد بدانند كه از هر پاداشى بالاتر است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 363 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌹بخش اول 🌸 فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّى لَآ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنْكُم مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِن بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِنْ دِيَارِهِمْ وَ أُوذُواْ فِى سَبِيلىِ وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَناَّتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَاباً مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ و اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ 🍀 ترجمه: پس پروردگارشان دعاى آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هیچ صاحب عملى از شما را، خواه مرد یا زن، (اگرچه) همه از یكدیگرید، تباه نمى كنم پس كسانى كه هجرت كردند و از خانه هایشان رانده شدند و در راه من آزار و اذیّت دیدند، جنگیدند و كشته شدند، قطعاً من بدی هایشان را مى پوشانم و در باغ هایى كه نهرها از زیرشان جارى است، واردشان مى كنم. (این) پاداشى از طرف خداوند است و پاداش نیكو تنها نزد خداست. 🌷 : استجابت کرد 🌷 : تباه نمی کنم 🌷 : صاحب عمل 🌷 : مرد 🌷 : زن 🌷 : هجرت کردند 🌷 : رانده شدند، بیرونشان کردند 🌷 : خانه هایشان 🌷 : آزار و اذیت ديدند 🌷 : راه 🌷 : جنگیدند 🌷 : کشته شدند 🌷 : می پوشانم 🌷 : بدی هایشان- جمع سيئة است، سيئة به چیزی که حال آدم را می گیرد یا باعث ناراحتی می شود 🌷 : واردشان مى کنم 🌷 : باغ ها 🌷 : جاری می شود 🌷 : زیر آن 🌷 : نهرها 🌷 : پاداش 🌷 : پاداش نيكو 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است و دنباله آیات قبلی درباره صاحبان عقل و خرد و نتیجه اعمال آنها می باشد و در مورد نزول آن نقل شده که ام سلمه خدمت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد: در قرآن از جهاد و هجرت و فداکاری مردان بحث شده آیا زنان هم در این قسمت سهمی دارند؟ این آیه 195 سوره آل عمران نازل شد و به این سؤال پاسخ گفت. 🌸 بلافاصله دعای اولوا الألباب كه همان صاحبان عقل و خرد هستند را مستجاب کرد که می فرماید: فاستجاب لهم ربهم: پس پروردگارشان دعای آنان را مستجاب کرد. براى اينکه ارتباط پیروزی و نجات آدمی با اعمال و رفتار او قطع نگردد و برای اینکه تصور نشود که این وعده الهی اختصاص به دسته معینی دارد می فرماید: أنى لآ أضيع عمل عامل منكم من ذکر أو أنثى بعضكم من بعض: من عمل هیچ عمل کننده ای از شما را خواه یا اگر چه همه از یکدیگرید تباه نمی کنم. در جمله بعد چنین نتیجه گیری می کند: فالذين هاجروا و أخرجوا من ديارهم و أوذوا فى سبيلى و قاتلوا و قتلوا لأكفرن عنهم سيئاتهم: پس کسانی که کردند و از خانه هایشان رانده شدند و در راه من آزار و اذیت دیدند، جنگیدند و کشته شدند، قطعاً من بدی هایشان را می پوشانم. 🌸 سپس علاوه بر اینکه گناهانشان را می بخشد می فرماید: و لأدخلنهم جنات تجرى من تحتها الأنهار: و در باغ هايى که نهرها از زیرشان جاری است، واردشان می کنم. ثوابا من عندالله و الله عنده حسن الثواب: این پاداشی از طرف است و پاداش نیکو تنها نزد خداست. اشاره به اینکه پاداش های الهی برای مردم این جهان به طور کامل قابل توصیف نیست همین اندازه باید بدانند که از هر پاداشی بالاتر است. کانال 👇 @Targomeh