📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
📋#آیات_نام_دار>
◀️ #آیه_اولواالارحام
🌅به آیه ۶ احزاب که این واژه در آن وجود دارد، « آیه #اولواالأرحام » گویند .
برخى، آیه ۷۵ انفال را آیهالأرحام خواندهاند .
🌠 اولوالأرحام به معناى #خویشاوندان است و در این آیه، آنها را در ارث بردن از یکدیگر #سزاوارتر دانسته است :
* و اولوا الارحام بعضهم اولی بعض فی کتاب الله من المومنین و المهاجرین الّا ان تفعلوا الی اولیاءکم معروفا کان ذالک فی الکتاب مسطورا *
🌅هنگامی که #مسلمانان به مدینه مهاجرت کردند و اسلام ، پیوند آنان با نزدیکانشان را قطع کرد ، #پیامبر صلی الله علیه و آله بین آنان پیمان برادری برقرار ساخت و آنان چون برادر #واقعی از یکدیگر ارث می بردند ؛ ولی هنگامی که اسلام گسترش یافت و #مکّیان نیز به اسلام گرویدند ، ارتباط های گذشته به تدریج برقرار گردید ؛ بدین جهت ، آیه #نازل شد و ارث را بر اساس قرابت بنا نهاد ، نه بر اساس ایمان و هجرت .
ادامه دارد.......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۸۲
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ ﴿٨٢﴾
یقیناً سرسخت ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت. و البته نزدیک ترینشان را در دوستی با مؤمنان، کسانی می یابی که گفتند: ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است که گروهی از آنان کشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس اند، و آنان [در پیروی از حق] تکبّر نمی کنند. (۸۲)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٨٢) -
شأن نزول:
نخستين مهاجران اسلام! در شأن نزول سلسله آيات ٨٢ تا ٨٦-نقل كردهاند كه اين آيات در بارۀ نجاشى زمامدار حبشه در عصر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و ياران او نازل شده است.
آنچه در بارۀ اين موضوع نقل شده، چنين است: در سالهاى نخستين بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و دعوت عمومى او، مسلمانان در اقليت شديدى قرار داشتند، قريش به قبائل عرب توصيه كرده بود كه هر كدام، افراد وابسته خود را كه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله ايمان آورده است تحت فشار شديد قرار دهند و به اين ترتيب هر يك از مسلمانان از طرف قوم و قبيلۀ خود سخت تحت فشار قرار داشت.
آن روز تعداد مسلمانان براى دست زدن به يك «جهاد آزاديبخش» كافى نبود، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله براى حفظ اين دستۀ كوچك، و تهيۀ پايگاهى براى مسلمانان در بيرون حجاز، به آنها دستور مهاجرت به حبشه داد. يازده مرد و چهار زن از مسلمانان راه حبشه را پيش گرفتند، و اين در ماه رجب سال پنجم بعثت بود، و اين مهاجرت، مهاجرت اول نام گرفت. چيزى نگذشت كه «جعفر بن أبو طالب» و جمعى ديگر از مسلمانان به حبشه رفتند و هستۀ اصلى يك جمعيت متشكل اسلامى را كه از ٨٢ نفر مرد و عدّۀ قابل ملاحظهاى زن و كودك تشكيل مىشد بوجود آوردند. طرح اين مهاجرت براى بتپرستان سخت دردناك بود، و براى به هم زدن اين موقعيت دست به كار شدند، و دو نفر از جوانان با هوش و حيلهگر و پشت همانداز يعنى «عمرو عاص» و «عمارة بن وليد» را انتخاب كردند و با هداياى فراوانى به حبشه فرستادند، اين دو نفر با مقدماتى به حضور نجاشى بار يافتند. «عمرو عاص» با نجاشى چنين گفت: «ما فرستادگان بزرگان مكّهايم، تعدادى از جوانان سبك مغز در ميان ما پرچم مخالفت برافراشتهاند و از آيين نياكان خود برگشته و به بدگويى از خدايان ما پرداخته و آشوب و فتنه به پا كرده و از موقعيت سرزمين شما سوء استفاده كرده و به اينجا پناه آوردند، ما از آن مىترسيم كه در اينجا نيز دست به اخلالگرى زنند، بهتر اين است كه آنها را به ما بسپاريد تا به محل خود بازگردانيم. . . .» اين را گفتند و هدايايى را كه با خود آورده بودند تقديم داشتند. نجاشى گفت: تا من با نمايندگان اين پناهندگان به كشورم تماس نگيرم نمىتوانم در اين زمينه سخن بگويم!
روز ديگرى در يك جلسۀ مهم كه اطرافيان نجاشى و جمعى از دانشمندان مسيحى و جعفر بن أبي طالب به عنوان نمايندگى مسلمانان، و نمايندگان قريش، حضور داشتند، نجاشى پس از استماع سخنان نمايندگان قريش رو به جعفر كرد و از او خواست كه نظر خود را در اين زمينه بيان كند. «جعفر پس از اداى احترام چنين گفت: نخست از اينها بپرسيد آيا ما جزء بردگان فرارى اين جمعيتيم؟
عمرو گفت: نه شما آزاديد. جعفر-و نيز سؤال كنيد آيا آنها دينى بر ذمۀ ما دارند كه آن را از ما مىطلبند؟ عمرو-نه ما هيچ گونه مطالبهاى از شما نداريم.
جعفر-آيا خونى از شما ريختهايم؟ كه آن را از ما مىطلبيد؟
عمرو-نه چنين چيزى در كار نيست.
سپس جعفر رو به نجاشى كرد و گفت: ما جمعى نادان بوديم، بتپرستى مىكرديم، گوشت مردار مىخورديم، انواع كارهاى زشت و ننگين انجام مىداديم، قطع رحم مىكرديم و نسبت به همسايگان خويش بدرفتارى داشتيم، و نيرومندان ما حق ضعيفان را مىخوردند! ولى خداوند پيامبرى در ميان ما مبعوث كرد كه به ما دستور داده است هر گونه شبيه و شريك را از خدا دور سازيم و فحشاء و منكرات و ظلم و ستم و قمار را ترك گوييم، به ما دستور داده نماز بخوانيم، زكات بدهيم، عدالت و احسان پيشه كنيم و بستگان خود را كمك نماييم. نجاشى گفت: عيساى مسيح نيز براى همين مبعوث شده بود!
سپس از جعفر پرسيد: آيا چيزى از آياتى كه بر پيامبر شما نازل شده است حفظ دارى؟ جعفر گفت: آرى! و سپس شروع به خواندن سورۀ «مريم» كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 548
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
حسن انتخاب جعفر، در مورد آيات تكان دهندۀ اين سوره كه مسيح و مادرش را از هر گونه تهمتهاى ناروا پاك مىسازد، اثر عجيبى گذاشت تا آنجا كه قطرههاى اشك شوق، از ديدگان دانشمندان مسيحى سرازير گشت، و نجاشى صدا زد به خدا سوگند نشانههاى حقيقت در اين آيات نمايان است! هنگامى كه «عمرو» خواست در اينجا سخنى بگويد و تقاضاى سپردن مسلمانان را به دست وى كند، نجاشى دست بلند كرد، و محكم بر صورت عمرو كوبيد و گفت: خاموش باش به خدا سوگند اگر بيش از اين سخنى در مذمت اين جمعيت بگويى تو را مجازات خواهم كرد! سالها گذشت، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله هجرت كرد و كار اسلام بالا گرفت، و عهدنامۀ «حديبيه» امضا شد و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله متوجه فتح «خيبر» گشت، در آن روز كه مسلمانان از فرط شادى به خاطر در هم شكستن بزرگترين كانون خطر يهود در پوست نمىگنجيدند، از دور شاهد حركت دسته جمعى عدهاى به سوى سپاه اسلام بودند، چيزى نگذشت كه معلوم شد اين جمعيت همان مهاجران حبشهاند كه به آغوش وطن باز مىگردند! پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با مشاهدۀ «جعفر» و مهاجران حبشه، اين جمله تاريخى را فرمود: لا ادرى انا بفتح خيبر اسرّ ام بقدوم جعفر؟ ! : «نمىدانم از پيروزى خيبر خوشحالتر باشم يا از بازگشت جعفر» ؟
مىگويند، علاوه بر مسلمانان، هشت نفر از شاميان كه در ميان آنها يك راهب مسيحى بود و تمايل شديد به اسلام پيدا كرده بود، خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و پس از شنيدن آيات سورۀ يس به گريه افتادند و مسلمان شدند و گفتند: چقدر اين آيات به تعليمات راستين مسيح شباهت دارد آيات ٨٢ تا ٨٦-نازل شد و از اين مؤمنان تجليل كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 549
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
كينه توزى يهود و نرمش نصارى!
در سلسله آيات ٨٢ تا ٨٦- مقايسهاى ميان يهوديان و مسيحيانى كه معاصر پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله بودهاند شده است، نخست آيه يهود و مشركان را در يك صف و مسيحيان را در صف ديگر قرار داده، مىگويد: «بطور مسلم سرسختترين دشمنان مؤمنان را يهود و مشركان خواهى يافت، و با محبتترين آنها نسبت به مؤمنان مدعيان مسيحيتند» (لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قالُوا إِنّا نَصارى) .
تاريخ اسلام به خوبى گواه اين حقيقت است، زيرا در بسيارى از صحنههاى نبرد ضد اسلامى، يهود بطور مستقيم يا غير مستقيم دخالت داشتند. در حالى كه در غزوات اسلامى، كمتر مسلمانان را مواجه با مسيحيان مىبينيم، سپس قرآن دليل اين تفاوت روحيه و خط مشى اجتماعى را طى چند جمله بيان كرده، مىگويد: مسيحيان معاصر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله امتيازاتى داشتند كه در يهود نبود.
نخست اين كه: «در ميان آنها جمعى دانشمند بودند كه به اندازۀ دانشمندان دنياپرست يهود در كتمان حقيقت كوشش نداشتند» (ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ) .
و نيز در ميان آنها جمعى «تارك دنيا بودند» كه درست در نقطۀ مقابل حريصان يهود گام برمىداشتند (وَ رُهْباناً) . «و بسيارى از آنها در برابر پذيرش حق خاضع بودند، و تكبرى از خودشان نمىدادند» (وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ) .
در حالى كه اكثريت يهود به خاطر اين كه خود را نژاد برتر مىدانستند، از قبول آيين اسلام كه از نژاد يهود برنخاسته بود سر باز مىزدند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 549
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_710
🌹 #آیات_۸۲_۸۶ #سوره_مائده
بخش۱
📚 #نخستين_مهاجران_اسلام
🌸 #شأن_نزول_آیات: در سال هاى نخستين بعثت پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» و دعوت عمومى او، مسلمانان در سختی بودند قريش به قبایل عرب توصيه كرده بود كه هر كدام، افراد وابسته خود را كه به پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» ايمان آورده است تحت فشار شديد قرار دهند. آن زمان تعداد مسلمانان بسیار کم بود، پيامبر براى حفظ اين دسته كوچک، و تهيّه پايگاهى براى مسلمانان در بيرون حجاز، به آنها دستور مهاجرت به حبشه داد. يازده مرد و چهار زن از مسلمانان راه حبشه را پيش گرفتند، و اين در ماه رجب سال پنجم بعثت بود، و اين مهاجرت، مهاجرت اوّل نام گرفت.
🌸 چيزى نگذشت كه «جعفر بن ابی طالب» و جمعى ديگر از #مسلمانان هم به حبشه رفتند و يک جمعيّت متشكّل اسلامى را كه از ٨٢ نفر مرد و عدّه ی قابل ملاحظه اى زن و كودک تشكيل مى شد به وجود آوردند. بت پرستان قریش براى به هم زدن اين موقعيّت دست به كار شدند، و دو نفر يعنى «عمرو عاص» و «عمارة بن وليد» را با هداياى فراوانى به پیش #پادشاه_حبشه فرستادند. «عمرو عاص» با نجّاشى چنين گفت: «ما فرستادگان بزرگان مكّه ايم، تعدادى از جوانان در ميان ما پرچم مخالفت برافراشته اند و از آيين نياكان خود برگشته و آشوب به پا كرده و از موقعيّت سرزمين شما سوء استفاده كرده و به اينجا پناه آوردند، ما از آن مى ترسيم كه در اينجا نيز دست به اخلال گرى زنند، بهتر اين است كه آنها را به ما بسپاريد تا به محلّ خود بازگردانيم.
🌸 #نجّاشى گفت: تا من با نمايندگان اين پناهندگان گفتگو نکنم نمى توانم در اين زمينه سخن بگويم! روز ديگرى در يک جلسه مهمّ كه اطرافيان نجّاشى و جمعى از علمای مسيحى و «جعفر بن أبی طالب» به عنوان نمايندگى مسلمانان، و نمايندگان قريش، حضور داشتند، نجّاشى پس از سخنان عمرو عاص و عمرو بن ولید رو به جعفر كرد و از او خواست كه سخن بگوید. #جعفر پس از اداى احترام چنين گفت:نخست از اين ها بپرسيد آيا ما جزء بردگان فرارى اين جمعيّتيم؟ عمرو گفت: نه شما آزاديد. و نيز سؤال كنيد آيا آنها حقی بر ذمّه ما دارند كه آن را از ما مى طلبند؟ عمرو گفت: نه ما هيچ گونه مطالبه اى از شما نداريم. جعفر گفت: آيا خونى از شما ريخته ايم؟ كه آن را از ما مى طلبيد؟ عمرو گفت: نه چنين چيزى در كار نيست.
🌸 سپس جعفر رو به نجّاشى كرد و گفت: ما جمعى نادان بوديم، بت پرستى مى كرديم، گوشت مردار مى خورديم، انواع كارهاى زشت انجام مى داديم، قطع رحم مى كرديم و نسبت به همسايگان خويش بدرفتارى داشتيم، و نيرومندان ما حقّ ضعيفان را مى خوردند! ولى #خداوند پيامبرى در ميان ما مبعوث كرد كه به ما دستور داده است هر گونه شبيه و شریک را از خدا دور سازيم و فحشا و منكرات و ظلم و ستم و قمار را ترک گوييم، به ما دستور داده نماز بخوانيم، زكات بدهيم، عدالت و احسان پيشه كنيم و بستگان خود را كمک نماييم. نجاشى گفت: عيسى مسيح نيز براى همين مبعوث شده بود!
🌸 سپس از جعفر پرسيد: آيا چيزى از آياتى كه بر #پيامبر شما نازل شده است حفظ دارى؟ جعفر گفت: آرى! و سپس شروع به خواندن سوره «مريم» كرد. حُسن انتخاب جعفر، در مورد آيات تكان دهنده اين سوره كه مسيح و مادرش را از هر گونه تهمت هاى ناروا پاک مى سازد، اثر عجيبى گذاشت تا آنجا كه قطره هاى اشک شوق، از ديدگان علمای مسيحى سرازير گشت، و نجّاشى صدا زد: به خدا سوگند نشانه هاى حقيقت در اين آيات نمايان است! هنگامى كه «عمرو» خواست در اينجا سخنى بگويد نجّاشی گفت: خاموش باش به خدا سوگند اگر بيش از اين سخنى در مذمّت اين جمعيّت بگويى تو را مجازات خواهم كرد!
🌸 سال ها گذشت، #پيامبر هجرت كرد و كار اسلام بالا گرفت، و عهدنامه « #حُديبيه» امضا شد و پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» متوجّه فتح «خيبر» گشت، در آن روز كه مسلمانان از فرط شادى به خاطر در هم شكستن بزرگترين كانون خطر يهود در پوست نمى گنجيدند، از دور شاهد حركت دسته جمعى عدّه اى به سوى سپاه اسلام بودند، چيزى نگذشت كه معلوم شد اين جمعيّت همان مهاجران حبشه اند كه به آغوش وطن باز مى گردند! پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» با مشاهده «جعفر» و مهاجران حبشه، اين جمله تاريخى را فرمود: «نمىدانم از پيروزى خيبر خوشحال تر باشم يا از بازگشت جعفر» ؟ مىگويند، علاوه بر مسلمانان، هشت نفر از شاميان كه در ميان آنها يک راهب مسيحى بود و تمايل شديد به اسلام پيدا كرده بود، خدمت پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» رسيدند و پس از شنيدن آيات «سوره ياسین» به گريه افتادند و مسلمان شدند و گفتند: چقدر اين آيات به تعليمات راستين مسيح شباهت دارد. این آيات ٨٢ تا ٨٦ سوره ی مائده نازل شد و از اين #مؤمنان تجليل كرد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_711
🌹 #آیات_۸۲_۸۶ #سوره_مائده
بخش۲
🌸 لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ ءامَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ ءامَنُوا الَّذِينَ قَالُوٓا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ (۸۲) وَإِذَا سَمِعُوا مَآ أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَىٰٓ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ ۖ يَقُولُونَ رَبَّنَآ ءامَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ (۸۳) وَمَا لَنَا لَا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا جَآءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِينَ (۸۴) فَأَثَابَهُمُ اللَّهُ بِمَا قَالُوا جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآءُ الْمُحْسِنِينَ (۸۵) وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَآ أُولَٰٓئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ (۸۶)
🍀 ترجمه: یقیناً سرسخت ترین مردم را در دشمنی نسبت به اهل ایمان، یهودیان و مشركان خواهی یافت. و البتّه نزدیک ترینشان را در دوستی با مؤمنان، كسانی خواهی یافت كه گفتند: ما نصرانی هستیم. این برای آن است كه گروهی از آنان كشیشان و عابدان خدا ترس اند، و آنان تكبّر نمی ورزند (۸۲) و زمانی که آنچه را كه بر پیامبر نازل شده بشنوند، چشمانشان را می بینی به سبب آنچه از حق شناخته اند، لبریز از اشک می شود، میگویند: ای پروردگار ما! ایمان آوردیم، پس ما را در زمره گواهی دهندگان بنویس (۸۳) و چرا به خداوند و آنچه از حق برای ما آمده ایمان نیاوریم؟ و حال آنكه امید داریم كه پروردگارمان ما را همراه صالحین درآورد (۸۴) پس خداوند به خاطر آنچه گفتند به آنها باغ هایی که از زیر (درختان) آنها نهرهایی جاری است پاداش داد، همواره در آن جاودانه اند و این پاداش نیکوکاران است (۸۵) و کسانی كه كافر شدند و آیات ما را تكذیب كردند آنها اهل جهنم هستند (۸۶)
🌷 #لَتَجِدَنَّ: آنها را خواهی یافت
🌷 #أَشَدَّ_النَّاس: سرسخت ترین مردم
🌷 #عَدَاوَة: دشمنی
🌷 #أَقْرَبَهُم: نزدیکترینشان
🌷 #مَوَدَّة: دوستی، مهربانی
🌷 #نَصَارَىٰ: به مسیحیان نصارا گفته می شود زیرا می گفتند نحن انصار الله: ما یاران خداییم
🌷 #قِسِّيسِين: جمع قسیس به عالم نصارا قسیس می گویند که در زبان فارسی به آن کشیش می گویند.
🌷 #َرُهْبَان: جمع راهب است به کسی که از خدا می ترسد راهب می گویند که عابدان مسیحی رهبان می گویند.
🌷 #تَرَىٰٓ: می بینی
🌷 #أَعْيُنَهُمْ: چشمانشان
🌷 #تَفِيض:ُ جاری می شود
🌷 #الدَّمْعِ: اشک
🌷 #الشَّاهِدِين: گواهان
🌷 #أثابهم: از ثوب می آید به معنای ثواب پاداش یا کیفری که به انسان بر می گردد
🌷 #جَنَّات: باغ ها
🌷 #تَحْتِهَا: زیر آن
🌷 #أَنْهَار: نهرها
🌷 #الْمُحْسِنِين: نیکوکاران
🌷 #الْجَحِيم: جهنم
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_712
🌹 #آیات_۸۲_۸۶ #سوره_مائده
بخش۳
🌸 در جلسه های قبلی به شأن نزول آیات و ترجمه آیات و کلمات پرداختیم. در آيات ٨٢ تا ٨٦ سوره ی مائده، مقايسه اى ميان يهوديان و مسيحيانى كه معاصر پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» بوده اند شده است، نخست يهود و مشركان را در يک صفّ و #مسيحيان را در صف ديگر قرار داده، مى فرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قالُوا إِنّا نَصاری: یقینا سرسخت ترین مردم را در دشمنی نسبت به اهل ایمان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت. و البته نزدیکترینشان را در دوستی با اهل ایمان ، کسانی خواهی یافت که گفتند: ما نصرانی هستیم»
🌸 #تاريخ_اسلام به خوبى شاهد اين حقيقت است، زيرا در بسيارى از صحنه هاى نبرد ضدّ اسلامى، يهود به صورت مستقيم يا غير مستقيم دخالت داشتند. در حالى كه در جنگ ها، كمتر مسلمانان را مواجه با مسيحيان مى بينيم . سپس #قرآن دليل آن را بيان كرده که مسيحيّان معاصر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله» امتيازاتى داشتند كه در يهود نبود. «ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ: این برای آن است که گروهی از آنان کشیشان و عابدان خدا ترس اند و آنان تکبر نمی ورزند» در حالى كه اكثريّت يهود به خاطر اين كه خود را نژاد برتر مى دانستند، از قبول آيين اسلام كه از نژاد يهود برنخاسته بود سرباز مى زدند.
🌸 جمعى از #مسيحيان_حبشه هنگامى كه آيات قرآن را مى شنيدند، اشک شوق از ديدگانشان به خاطر دست يافتن به حقّ سرازيرى مى شد «وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ: و زمانی که آنچه را که بر پیامبر نازل شده بشنوند، چشمانشان را می بینی به سبب آنچه از حق شناخته اند از اشک جاری می شود» و با صراحت و شهامت صدا مى زدند: «يَقُولُونَ رَبَّنا ءامَنّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشّاهِدِينَ: می گویند: ای پروردگار ما! ایمان آوردیم، پس ما را همراه گواهی دهندگان بنویس» آنها به قدرى تحت تأثير آيات تكان دهنده اين كتاب آسمانى قرار مى گرفتند كه مى گفتند: «وَ ما لَنا لا نُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ ما جاءَنا مِنَ الْحَقِّ وَ نَطْمَعُ أَنْ يُدْخِلَنا رَبُّنا مَعَ الْقَوْمِ الصّالِحِينَ: و چرا به خداوند و آنچه از حق برای ما آمده ایمان نیاوریم؟ و حال آنکه امید داریم که پروردگارمان ما را همراه صالحین در آورد»
🌸 در ادامه به پاداش افرادی اشاره می کند كه در برابر افراد با ايمان، #محبّت نشان دادند، و در مقابل آيات الهى سر تسليم فرود آوردند، و با صراحت ايمان خود را اظهار داشتند «فَأَثابَهُمُ اللّهُ بِما قالُوا جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها وَ ذلِكَ جَزاءُ الْمُحْسِنِينَ: پس خداوند به خاطر آنچه گفتند به آنها باغ هایی که از زیر درختان آنها نهرهایی جاری است پاداش داد، همواره در جاودانه اند و این پاداش نیکوکاران است» و سپس به کیفر آنهایی كه راه دشمنى را پيمودند و كافر شدند و #آيات_خدا را تكذيب كردند اشاره کرده و می فرماید: «وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ: و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند آنها اهل جهنم هستند»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_713
🌹 #آیات_۸۲_۸۶ #سوره_مائده
بخش۴
🔹 پيام های آیات۸۲تا۸۶ سوره مائده
✅دشمنى #یهود با مسلمانان، تاریخى و ریشه دار است.
✅ با دشمنان اسلام و غیر مسلمانان، باید با هر یک برخوردى مناسب با رفتار خودشان شود.
✅ دوستان و دشمنان خود را همراه با تحلیل صحیح و عوامل روحى و اجتماعى آنان بشناسیم
✅ زمینه هاى رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحیّه ى استكبارى
✅ عالمان دینى و عابدان خداترس در اصلاح عقاید و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند.
✅ اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پیوند خورد انسان حقّگرا مى شود و تعصب را كنار مى گذارد.
✅ #اسلام تعصّب نابجا ندارد و از علماى سایر ادیان كه خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجید مى كند.
✅ #تبلیغ_اسلام در بین مسیحیان مؤثّرتر است.
✅ #اشک، اگر همراه معرفت باشد، نشانه ى كمال است.
✅ روح و فطرت انسان، شیفته ى حقیقت است و چون به معشوق رسید، اشک شوق مى ریزد.
✅ در #دعا، از كلمه ى مقدّس «ربّنا» استمداد كنیم.
✅ #دعا، در كنار اقرار و ایمان اثر دارد.
✅ #اهل_ایمان باید براى رسیدن به مراحل بالاتر دعا كنند.
✅ بعد از شناخت حقّ، هیچ عذرى براى ردّ آن نیست.
✅ هم نشینى با #صالحان، آرمانى مقدّس است.
✅ ایمان به #خداوند، از ایمان به وحى جدا نیست.
✅ پاداش ایمان، #بهشت است.
✅ یكى از راه هاى #كمال، بازگشت به وجدان خویش و سؤال از خود است.
✅ اقرار زبانى به #توحید، رسالت پیامبر و حقّانیّت قرآن، امرى ضرورى است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🦋خدمت به خلق در قرآن وروایات🦋
از قرآن مجید استفاده میشود که آنچه به سود مردم باشد پایدار و جاوید خواهد بود و آنچه سودمند نباشد، مانند کف بر روی آب، بزودی از میان میرود و اثری از آن باقی نمیماند. خداوند متعال میفرماید: *«... فَاَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ اَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْاَرْضِ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْاَمْثالَ* ۱۷رعد
... اما کف به کناری میافتد و نابود میشود ولی آنچه به مردم سود میرساند (مثل آب یا فلز خالص) در زمین میماند. خداوند متعال اینچنین مثال میزند.»
✨امام صادق (علیهالسّلام) در تفسیر آیه شریفه «وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً اَیْنَ ما کُنْتُ...»
که درباره حضرت عیسی (علیهالسّلام) نازل گشته میفرماید: مقصود از «جَعَلَنی مُبارکاً»، «جعلنی نفّاعاً»{ ۳۱مریم }میباشد، یعنی خداوند عیسی را برای مردم بسیار سودمند قرارداد.
✨در حدیث دیگری آمده است: آنگاه که از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) پرسیدند: محبوبترین مردم کیست؟ فرمود: آن کس که وجودش برای مردم سودمندتر باشد.
✨در حدیثی دیگر آمده است که پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: «الْخلقُ عِیالُ الله فَاحبُّ الْخلق الی الله من نَفَع عیالَ الله و ادْخل علی اهلِ بیْتٍ سُرُوراً.؛
مردم عائله و جیرهخواران خداوندند. محبوبترین آنها نزد خدا کسی است که سودش به عائله خدا برسد و خانوادهای را خوشحال کند.»
📔مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۴۱
📔کافی، ج ۲، ص ۱۶۴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨آیه نماز جمعه✨
🔸مشخصات آیه🔸
نام آیه ⬅️آیه نماز جمعه
واقع در ⬅️سوره جمعه
شماره آیه ⬅️۹
جزء ⬅️۲۸
🔸اطلاعات محتوایی🔸
شأن نزول ⬅️برگزاری اولین نماز جمعه مسلمانان به امامت اسعد بن زراره
مکان نزول ⬅️مدینه
موضوع ⬅️فقهی
درباره ⬅️ نماز جمعه
✨✨✨✨✨✨
#آیهنمازجمعه
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
🌺يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ﴿۹﴾
ای کسانی که ایمان آوردهاید، چون برای نماز جمعه ندا درداده شد، به سوی ذکر خدا بشتابید، و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این برای شما بهتر است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌸 #سبک_زندگی_قرآنی
🍂 جامع و وسیع دعا کنید. 🍂
🔶رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَاراً
(#نوح/٢٨)
⚡️ ترجمه :
پروردگارا، مرا و پدر و مادرم را و هركس كه با ايمان به خانه ام وارد شودو همه مردان و زنان با ايمان را بيامرز و ظالمان را جز هلاكت نيفزا.
❌چشم انداز دعا بايد گسترده باشد. هم گذشته و حال را شامل شود، هم خود و بستگان و هم تمام مؤمنان تاريخ را.
🍁در دعا، باید براى مؤمنان، رحمت و مغفرت، و براى ظالمانی که در صدد نابود کردن راه حق و گمراه کردن مؤمنانند، نابودى و هلاكت طلب كرد.
💥حضرت نوح(عليه السلام) در یک دعا، هم برای رشد و پاکی خوبان دعا کرد، و هم برای نابودی دشمنان حق.
زيرا لازمه ی رشد و کمال خوبان، از بین رفتنِ دشمنان حق و موانع رشد بشریت از سر راه است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤تلاوت
🕊#استاد مصطفی اسماعیل
🕊#سوره غاشیه
🕊#آیات ۱۴ تا ۲۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
•\🖌\📚•\
#ضرب_المثل_های_قرآنی:
🍃تو را به خیر و ما را به سلامت✋🏻
🔶 لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِینِ
براے شما دین شما و براے من دین من
💌سوره مبارکه کافرون آیه ی۶
👇👇👇👇
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول🌴
#تاجر_قصه_گو ⚠️
#لقمان /6-9 📖
🏵بعضی از مفسران گفته اند که نخستین آیات این سوره درباره نضر بن حارث نازل شده است . او مرد تاجری بود و به ایران سفر می کرد ، و در ضمن ، داستان های ایرانیان را برای قریش بازگو می نمود ، و می گفت : اگر محمد برای شما سرگذشت عاد و ثمود را نقل می کند ، من داستان های رستم و اسفندیار و اخبار کسری و سلاطین عجم را باز می گویم آنها دور او را گرفته ، استماع قرآن ترک می گفتند .
🍃بعضی دیگر گفته اند که این قسمت از آیات درباره مردی نازل شده که کنیز خواننده ای را خریداری کرده بود و شب و روز برای او خوانندگی می کرد و او را از یاد خدا غافل می ساخت .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
📋#آیات_نام_دار>
◀️ #آیه_ایلا
🌅آیه۲۲۶ بقره را « آیه #ایلاء » گفتهاند :
« لِلّذینَ یُؤلونَ مِن نِسالـءِهِم تَربُّصُ أَربَعةِ أَشهُرٍ فَإِن فَاءُو فَإِنّ اللّهَ غَفورٌ رَحیمٌ ».
🌠در #جاهلیّت، هنگامى که از همسر خویش متنفر می شد ، سوگند یاد می کرد که با او همبستر نشود و از #طلاق او نیز سر باز میزد و از این طریق ، او را می آزرد .
🌅در آغاز #اسلام نیز برخی چنین می کردند که این #آیه نازل شد و فرمود :
هر کس چنین #سوگندی بخورد ، فقط ۴ ماه می توان بر این وضعیت صبر کرد و اگر شوهر پس از این مدت از #تصمیم خود برگردد ، اشکالی ندارد ؛ البته مرد باید #کفاره بدهد و ده فقیر را اطعام کند .
🌠اگر پس از این مدت ، #مراجعه نکرد ، بر اساس روایات ، زن می تواند به حاکم اسلامی مراجعه کند و #حاکم اسلامی مرد را وا می دارد که یا رجوع کند یا زن را طلاق دهد و اگر سر باز زد ، او را #حبس می کند تا بپذیرد .
ادامه دارد....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۸۷
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحَرِّمُوا طَيِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿٨٧﴾
ای اهل ایمان! چیزهای پاکیزه ای را که خدا برای شما حلال کرده بر خود حرام نکنید، و [از حدود خدا] تجاوز ننمایید؛ یقیناً خدا متجاوزان را دوست ندارد. (۸۷)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٨٧)
شأن نزول:
در مورد نزول اين آيه و دو آيۀ بعد نقل شده است: روزى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در بارۀ رستاخيز و وضع مردم در آن دادگاه بزرگ الهى بياناتى فرمود، اين بيانات مردم را تكان داد و جمعى گريستند، به دنبال آن جمعى از ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله تصميم گرفتند، پارهاى از لذائذ و راحتيها را بر خود تحريم كرده و به جاى آن به عبادت پردازند.
روزى همسر «عثمان بن مظعون» نزد عايشه آمد، او زن جوان و صاحب جمالى بود، عايشه از وضع او متعجب شد و گفت: چرا به خودت نمىرسى، و زينت نمىكنى؟ !
در پاسخ گفت: براى چه كسى زينت كنم؟ همسرم مدتى است كه مرا ترك گفته و رهبانيت پيش گرفته است، اين سخن به گوش پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيد، فرمان داد همۀ مسلمانان به مسجد آيند، هنگامى كه مردم در مسجد اجتماع كردند، بالاى منبر قرار گرفت، پس از حمد و ثناى پروردگار گفت: من سنت خود را براى شما بازگو مىكنم هر كس از آن روى گرداند از من نيست، من قسمتى از شب را مىخوابم و با همسرانم آميزش دارم و همۀ روزها را روزه نمىگيرم. آگاه باشيد! من هرگز به شما دستور نمىدهم كه مانند كشيشان مسيحى و رهبانها ترك دنيا گوييد زيرا اين گونه مسائل و همچنين ديرنشينى در آيين من نيست، رهبانيت امت من در جهاد است، آنها كه سوگند ياد كرده بودند، برخاستند و گفتند: اى پيامبر!
ما در اين راه سوگند ياد كردهايم وظيفۀ ما در برابر سوگندمان چيست؟ آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 551
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
از حد تجاوز نكنيد!
در اين آيه و آيات بعد يك سلسله احكام مهم اسلامى مطرح شده است. نخست، اشاره به تحريم قسمتى از مواهب الهى به وسيلۀ بعضى از مسلمين شده، و آنها را از تكرار اين كار نهى مىكند، و مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد «طيبات» و امور پاكيزهاى را كه خداوند براى شما حلال كرده بر خود حرام مكنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَيِّباتِ ما أَحَلَّ اللّهُ لَكُمْ) .
با بيان اين حكم، اسلام صريحا بيگانگى خود را از مسألۀ رهبانيت و ترك دنيا آن چنان كه مسيحيان و مرتاضان دارند اعلام داشته است.
سپس براى تأكيد اين موضوع مىگويد: «از حد و مرزها فراتر نرويد، زيرا خداوند تجاوزكنندگان را دوست ندارد» (وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 551
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۸۸
وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ ﴿٨٨﴾
و از نعمت های حلال و پاکیزه ای که خدا روزی شما فرموده، بخورید؛ و از خدایی که به او ایمان دارید، پروا کنید. (۸۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh