eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
636 دنبال‌کننده
191 عکس
33 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فهرست
در ادامه بحث زیبایی ها و زشتی های کربلا به یکی دیگر از زشتی های یزیدیان که ظلم است می پردازیم. ✅مصادیق ظلم تشبیه به یکی از این مهمترین مسائلی که باید توجه داشته باشیم تشبیه به ظالم است، گاهی اوقات انسان به ظاهر ظلمی انجام نمی دهد اما خودش را ظالمان می کند، مثلا نوع پوشش و لباس دشمنان را دارد. 🔹در حدیث قدسی خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «لا تلبسوا لباس اعدائي و لا تطمعوا مطاعم اعدائي و لا تسكلوا مسالك اعدائي فتكونوا اعدائي كماهم اعدائي»؛ لباس دشمنان مرا نپوشيد، غذاهاي دشمنان مرا نخوريد و روش هاي دشمنان مرا پيروي نكنيد كه اگر چنين كنيد شما هم دشمنان من خواهيد بود همچنان كه آنان دشمنان من هستند. 🔹نوع لباسی که انسان به تن دارد شخصیت انسان را شکل می دهد. آیا درست است که شیعه امام حسین (علیه السلام) لباس یزیدیان را به تن کند؟! یا منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) لباس دشمنانش را به تن کنند؟! «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ»؛ هر کس که به قومی شباهت پیدا کند از آن قوم به حساب می آید. 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24
هدایت شده از فهرست
3- بودن به ظلم: ✅مورد بعدی از مصادیق ظلم راضی بودن به عمل ظالم است. «الراضی بفعل قوم کالداخل معهم فیه» هر کس که به کار گروهی از مردم خرسند باشد، مانند آن است که در آن کار، با آنها همراهی کرده است. امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید: «إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا فَقَالَ سُبْحَانَهُ فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِین»‏؛ ماده شتر قوم ثمود را یك نفر كشت ولى خداوند همه را عذاب کرد؛ زیرا همه از كشتن آن خشنود بودند. از این رو قرآن کریم تمام افراد آن قوم را شریک در جرم معرفی کرده و می فرماید: همه او را کشتند. 🔹شخصی نقل می کرد که دیدیم یکی از افرادی که با عمر سعد به کربلا رفته بود موقع رفتن سالم بود ولی برگشت بدون اینکه زخم شمشیری روی چشمش باشد. علت را از او پرسیدم. گفت: شب یازدهم محرم خوابم برد و در عالم خواب دیدم دو تا ملک آمدند و گفتند که با شما کار دارد. من که می دانستم در کشتن نوه پیامبر دست داشتم گفتم من با پیامبر کاری ندارم، این ملائک یقه ام را گرفتند و کشان کشان روی زمین بردند تا نزد پیامبر رسیدیم. نه نفر دیگر هم آن جا بودند. جلوی پیامبر پرخونی بود و لباس های پیامبر و خودش هم بسیار محزون بود. پیامبر (صلی الله علیه و آله) رو به من کرد و فرمود: خجالت نکشیدی؟! از خدا حیا نکردی که فرزندم را این گونه به شهادت رساندی؟! سپس شمشیر را برداشتند و نفر اول را که زدند سر از تنش جدا شد و تمام وجودش آتش گرفت و بقیه هم همینطور تا این که نوبت به من رسید. به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتم به خدا قسم من حتی پرتاپ نکردم و یک چوب و شمشیر و نیزه نزدم و فقط از دور می کردم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند تو به کار آن ها راضی بودی و دست در داخل تشت پر زدند و روی چشمان من کشیدند وقتی از خواب بیدار شدم نابینا شده بودم. 🔸در تاریخ این که کسی کاری خوب یا بد را انجام داده باشد و ما هم به آن کار راضی باشیم در آن شریکیم. تمام کسانی که برای تشییع پیکر شهید حججی شرکت کردند و به کار شهید حججی راضی بودند و دشمنانش را لعن و نفرین کردند در ثواب شهادت او شریک می شوند. 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24
هدایت شده از فهرست
4- در برابر ظلم: 🔹عقوبت بعدی در مورد فردی هست که در مقابل ظالم و ظلم سکوت می کند. مردم مظلوم را قطعه قطعه می کنند، در افغانستان سر کودکان از تن جدا می کنند و در یمن مظلوم کشی شروع شده، مردم مظلوم فلسطین با این وضع فجیع زندگی می کنند، سکوت می کند و حاضر نیست در یک راهپیمایی شرکت کند. این سکوت در برابر ظلم است. 🔸یا در کشور خودمان گاهی ظلم هایی انجام می شود که سکوت می کنند. همین اتفاقی که اخیرا افتاد که کارگران مظلوم را کتک زدند، نباید سکوت کنیم، به چه مجوزی کارگری که اعتراض و اعتصاب کرده را کتک می زنید؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست کارگر را می بوسید. شما کتک می زنید؟ مظلوم پیدا کرده اید؟ موقع انتخابات که می شود کنار این کارگرها عکس یادگاری می گیرید. به آن کارگری که برای شما اشک می ریزد ماشین هدیه می دهید. دم از حقوق شهروندی می زنید. پس چرا از حقوق کارگر دفاع نمی کنید. اینجا جمهوری اسلامی است. چرا باید به کارگران ظلم شود؟ چرا باید به دست فروشی که را جمع کرده اید، توهین شود؟ بساطش را جمع کرده اید چرا بی ادبی می کنید؟ این شخص مجبور است دست فروشی کند، حالا قانون است که جمع کنید، جمع می کنید اما با عزت و احترام این کار را انجام دهید. چه کسی به شما مجوز این کار را داده است؟ آنها را کتک بزنید، وسایلشان را بشکنید. کجای دین چنین اجازه ای به شما داده؟ 🔹حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «یوم المظلوم علی الظّالم اشدّ من یوم الظّالم علی المظلوم»؛ روزی که ظالم به مظلوم ظلم می کند، روزی نیست، اما روزی که خداوند انتقام خواهد گرفت، روز سختی برای شما ظالمین است. 🔹@fatemi24 🔸@fatemi5 🔹@a_fatemi24
هدایت شده از منبرک فاطمی
بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: 🔹 «الذین امنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجة عند الله واولئک هم الفائزون ) ;«آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند درجه بزرگتری نزد خدا دارند و آنها رستگارند .»(آیه 20 توبه) 🔸قرآن در بیش از 14 آیه به زبانهای مختلف دستور به هجرت داده است که نشان از اهمیت آن دارد. در اسلام انواع هجرت وجود دارد که به ❇️برخی اشاره می کنیم: 1. هجرت برای فراگیری : 🔺قرآن می فرماید: « فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ...»; «شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند; چرا از هر گروهی از آنان طایفه ای کوچ [و هجرت] نمی کند تا در دین [و معارف و احکام اسلام] آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟» (آیه 122 توبه) 🔻در روایات به مسلمانان دستور داده اند که برای فراگیری علم اگر لازم باشد تا نقطه های دور دست همچون چین مسافرت و مهاجرت کنند . پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 14 ) 2. هجرت برای حفظ : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:کسی که برای حفظ دین و آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند، استحقاق بهشت می یابد .» (بحار، ج 19، ص 31) 3. هجرت از دست ظلم : 🔺قرآن می فرماید: « آنها که مورد ستم واقع شدند، و به دنبال آن در راه خدا مهاجرت اختیار کردند، جایگاه پاکیزه ای در دنیا به آنها خواهیم داد .» (آیه 41 نحل) 4. هجرت از گناه (هجرت درونی): اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از و نافرمانی به اطاعت خدا است. . امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: « کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند .» (سفینة البحار، ماده هجر) 👈هجرت تاریخی امام خمینی(ره) نیز نوعی هجرت از دست ظالمین و برای حفظ دین بود. درمسیر بندگی @a_fatemi24
هدایت شده از منبرک فاطمی
در زیارت عاشورا ۴ گروه لعن می‌شوند: 1- فلعن‌ الله امة‌ اسست‌ اساس‌ الظلم‌ و الجور علیکم‌ اهل‌البیت. امت در لغت عربی به معنی سازمانی است که امام و رهبر دارد؛‌ یعنی یک گروه سازماندهی شده در صدد ایجاد این ظلم بودند که بنی امیه عامل اجرای آن است. 2- و لعن‌ الله امة‌ دفعتکم‌ عن‌ مقامکم‌ و ازالتکم‌ عن‌ مراتبکم‌ الّتی‌ رتبکم‌ الله فیها 3- و لعن‌ الله امة‌ قتلتکم‌ 4- و لعن‌ الله الممهدین‌ لهم‌ بالتمکین‌ من‌ قتالکم‌ @fatemi5
هدایت شده از منبرک فاطمی
✅وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مُوسی بِالْبَیِّناتِ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ما کانُوا سابِقِینَ«39» ✅و قارون و فرعون و هامان را(نیز هلاک کردیم)؛و به راستی موسی همراه دلایل روشن(و معجزات)به سوی آنان آمد،(ولی)آنان در زمین تکبّر و کردند،و(با این همه)نتوانستند(بر خدا)پیشی گیرند(و از عذاب الهی فرار کنند). ✔️پیام ها: 1- عاقبت ،نابودی است و سرنوشت شوم آنان،درس است. وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ ... 2- سنّت خداوند،اتمام و سپس است. «جاءَهُمْ مُوسی بِالْبَیِّناتِ» 3- های استکبار است؛ 👈قارون مظهر مال پرستی بود 👈و فرعون و هامان مظهر قدرت پرستی، 👈ولی همه ی آنان در ،سرکشی و لجاجت با حقّ مشترک بودند. 👈«وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ - فَاسْتَکْبَرُوا» 4- زر و زور،در برابر عاجز و بی اثر است. «وَ ما کانُوا سابِقِینَ» ✅فَکُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ أَرْسَلْنا عَلَیْهِ حاصِباً وَ مِنْهُمْ مَنْ أَخَذَتْهُ الصَّیْحَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ خَسَفْنا بِهِ الْأَرْضَ وَ مِنْهُمْ مَنْ أَغْرَقْنا وَ ما کانَ اللّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ«40» ✅پس هر یک(از آنان)رابه(جرم)گناهش گرفتار(عذاب)کردیم،پس بر بعضی از آنان باد شدید ریگ افشان فرستادیم،و بعضی از آنان را ی آسمانی(و بانگ مرگبار)فرا گرفت،و برخی را در زمین فرو بردیم،و بعضی دیگر را غرق کردیم؛وچنان نبود که خداوند بر آنان ستم کند،بلکه خودشان بر خود ستم کردند. ✔️نکته ها: *کلمه ی«حاصب»،به معنای طوفان همراه با سنگریزه یا تگرگ و«خسف»،به معنای فرو رفتن در زمین است. 🖊قوم عاد با طوفان،قوم ثمود با ی آسمانی، 🖊قارون با فرو رفتن در زمین 🖊و فرعون و هامان با غرق شدن در آب به هلاکت رسیدند.آری،گاهی کیفر الهی از مسیر همین عوامل است. 📌پیام ها: 1- در شیوه ی تبلیغ،بعد از بیان مطالب و نمونه ها، بندی و فهرست گویی، مفید و مؤثّر است. فَکُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ ... 2- کیفر هر قومی با گناه آن قوم است. «فَکُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ» 3- تمام کیفرها به واگذار نشده است.(برخی اقوام در همین به کیفر گرفتار شده اند.) فَکُلاًّ أَخَذْنا ... 4- از دادن خدا نشویم که عاقبت گناه،کیفر است. «فَکُلاًّ أَخَذْنا بِذَنْبِهِ» 5-دست خداوند برای انواع باز است. «حاصِباً - خَسَفْنا - أَغْرَقْنا» 6- قهر الهی، است. «وَ ما کانَ اللّهُ لِیَظْلِمَهُمْ» 7- سرنوشت هر کس در گرو خود اوست. «کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» 8-تکبّر در برابر حقّ، به است. «کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» 9- زشت تر از ظلم، ظلم است. «کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ» @fatemi5
هدایت شده از منبرک فاطمی
✍ روزهای به یادماندنی با رفقا ✅ روزها و لحظه‌هایی که با دوست‌هامون میگذرونیم و اینکه با چه دوست‌هایی میگذرونیم خیلی مهم هستن👇 🕋 یوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَی یَدَیْهِ یَقُولُ یَلَیْتَنى اتخَذْت مَعَ الرَّسولِ سبِیلاً 🕋 یا وَیْلَتَی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا (فرقان/۲۷و۲۸) ✨ به خاطر بیاور روزی را که، ظالم دست خود را از شدّت حسرت به دندان می‌گزد، و می‌گوید: اى کاش راه پیامبر را انتخاب کرده بودم. ✨ای وای بر من، کاش فلانی را بعنوان دوست خود انتخاب نکرده بودم ✔️☝️خوب به این آیه دقت کنید ❌ قرآن نمیگه؛ دستهای خودش رو گاز میگیره... 👌میگه؛ دستهای خودش رو گاز میگیره. 🔔یعنی اینکه ،حواسمون باشه گرفتن دوستِ بد است. ✅ يعض👈 یعنی دائماً دستش رو گاز مي‌گيره. ❌نه یکبار، دوبار و..... 👈بلکه دائماً....... 🔚 حسرت مي‌خوره و میگه؛ 🔸با رفیقم؛👇 ☜چی گفتم؟ 🗣 ☜چی دیدم؟ 👀 ☜کجا رفتم؟ 👣 ☜چی پوشیدم؟ 💃 ☜چیکار کردم؟ 🤦‍♂ ☜از چه راهی پول درآوردم؟ 😱 ☜چجوری پولم رو خرج کردم؟ 💵 🔚ای کاش با فلانی رفیق نشده بودم😭😭 ✨✨✨ ✅ یه بار دیگه آیه رو با دقت بخونیم؛ 🔸خدا میگه؛ ❌چنین روزی نباید فراموش بشه❌ ‼️چون تمام بدبختى در👇 ✔️ راهِ پیامبر ✔️و قبول رابطه با است. 🔔پس با انتخاب ، به خودمون نکنیم❌ ✨✨✨ ✅ امام علی(ع) فرمودند؛ 👈 کسی است که معصیت خدا را برای تو زیبا جلوه دهد.  👈و تو کسی است که تو را شیفته آخرت کند ، و نسبت به دنیا بی رغبت کند و تو را در فرمانبرداری از خدا کمک کند.  📚بحارالانوار ج۷۴ ص ۱۹۰ 📚غررالحکم ج۳ ص ۴۳۶ @talangoremazhabi
هدایت شده از منبرک فاطمی
ظلم 👆 مصادیق ظلم یکی که خیر رساندن به ظالم ست
هدایت شده از منبرک فاطمی
➕بیان مكافات 🔰براى بازداشتن مردم از منكرات و یا تشویق به خوبیها مى توانیم از طریق بیان مكافات عمل وارد شویم؛ یعنى به مردم بگوییم كه كار خیر یا شر شما در همین دنیا بى پاسخ نمى ماند. 👈 به سراغ هایى از آیات و روایات مى رویم: 1 - مرد صالحى مقدار زیر دیوارى براى فرزندان كوچك خود ذخیره كرده بود. دیوار در آستانه بود. حضرت خضر (ع) و موسى (ع) گرسنه وارد این مرد صالح شدند و از مردم تقاضاى غذا كردند، اما مردم به آن دو پیامبر ندادند. در این میان، نگاه خضر به دیوار در حال افتاد. به موسى گفت: باید دیوار را بازسازى كنیم. 🔰موسى گفت : كارگرىِ مجانى براى مردمى كه حاضر نشدند نانى به ما بدهند، چه معنا دارد؟! ولى خضر دست به كار شد و دیوار را ساخت. به موسى فرمود: زیر این دیوار است كه پدر نیكوكارى براى فرزندانش ذخیره كرده و اگر ما دیوار را نمى ساختیم، خراب مى شد و افراد نااهل گنج را پیدا مى كردند و مى بردند و یتیمان آن مرد نیكوكار فقیر مى ماندند. 🔰آرى! خداوند به خاطر نیكوكارى پدر، دو پیامبر را به كارگرى مجانى وادار كرد. این داستان را كه در سوره كهف مى خوانیم ما را تشویق مى كند به اینكه هر كار خیر و معروفى حتى در این دنیا بى پاسخ نمى ماند. خیر آن كار یا به خود ما مى رسد و یا به فرزندان ما. ➖امام صادق (ع) تحت این آیه مى فرمایند : خداوند متعادل به موسى وحى كرد: من به خاطر تلاش پدران به لطف مى كنم. اگر پدران نیكوكار باشند، به فرزندانشان خیر و بركت مى رسد؛ اما اگر شرور باشند، به فرزندانشان شر مى رسد. سپس فرمود: زنا نكنید تا به زنان شما زنانشود. آرى : توجه به مكافات عمل، اهرم خوبى براى انجام معروف هاو ترك منكرات است. نمونه دیگر در جاى دیگر قرآن مى خوانیم: كسانى كه فرزندان ناتوانى از خود به یادگار مى گذارند و از آینده آنان مى ترسند، باید از ستم درباره یتیمان مردم بترسند. آرى: با یتیمان مردم چنان رفتار كنید كه دوست دارید با یتیمان شما رفتار شود. هر كس آتشى روشن كند، دودش به چشم خودش مى رود. ظلم امروز ما به یتیمان جامعه، كم كم به صورت یك سنت بد در مى آید كه فردا دامن یتیمان خود ما را نیز مى گیرد. به گفته مثنوى: این جهان كوه است و فعل ما ندا سوى ما آید صداها را ندا از مكافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو ز جو در حدیث مى خوانیم: هر كس، دیگرى را به عیبى سرزنش كند، نمى میرد مگر آنكه به همان عیب گرفتار شود.
هدایت شده از منبرک فاطمی
«لا یحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ اِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللَّهُ سَمیعاً عَلیماً؛ [ نساء آیه۱۴۸. ] خدا افشای بدی‌های دیگران را دوست ندارد، جز برای کسی که مورد ستم قرار گرفته است (که بر ستم‌دیده برای دفع ستم، افشای بدی‌های ستم‌کار جایز است) و خدا شنوا و داناست.» ← ⭕️معنای سوء منظور از کلمه «سوء» هرگونه بدی و زشتی است و منظور از «الجهر بالسوء من القول» هرگونه ابراز و اظهار لفظی است؛ خواه به صورت شکایت باشد یا حکایت، نفرین باشد، یا مذمّت، و غیبت. به همین دلیل از جمله آیاتی که در بحث تحریم «غیبت» به آن استدلال شده، همین آیه است، ولی مفهوم آیه منحصر به غیبت نیست و هر نوع بدگویی را شامل می‌شود. ←⭕️ هتک حرمت مؤمن آیه شریفه سخنی که موجب و هتک حرمت مؤمن شود، مانند: دشنام دادن، تهمت زدن و غیبت کردن را ممنوع و موجب خشم خدا دانسته است. ✍️ شخصیّت مؤمن همانند جان و مال او در امان است؛ از این‌رو، خداوند اجازه نمی‌دهد کسی درباره بدگویی کند. هر انسانی معمولاً نقاط پنهانی دارد که اگر بنا شود این عیوب گردد، روح بر سراسر جامعه سایه می‌افکند، و همکاری افراد جامعه را با یک‌دیگر مشکل می‌سازد؛ از این رو، خداوند که خود «ستار العیوب» است، دوست ندارد افراد بشر پرده‌دری کنند و عیوب مردم را سازند و آبروی آنها را ببرند.
هدایت شده از منبرک فاطمی
🌸🍃🌸🍃 قوانین دادگاه روز قیامت را قبل از اینکه در این دادگاه حضور یابیدمعرفی خواهیم نمود : 1 - پرونده مخفی نیست : ونُخرِجُ لَهُ يَوْمَ القِيامَةِ كِتابا يَلقاهُ مَنْشُورًا﴾... الإسراء (13) 2- حضور در دادگاه بهمراه نگهبانها و تحت حفاظت شدید است : ﴿ وَجَاءتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ ﴾... ق (21) 3- ظلم در این دادگاه محال است . وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ﴾ ... ق (29) 4- در این دادگاه وکیل مدافع وجود ندارد اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا﴾... الإسراء (14) 5- رشوت و پارتی بازی و واسطه گری در این دادگاه محال است يَوْمَ لا يَنفَعُ مَالٌ وَلا بَنُونَ﴾...الشعراء (88) 6- در اینجا تشابه اسمی و اشتباه در متهم ها یافت نمی شود. وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا﴾... مریم (64) 7- حکم به دست خود افراد داده می شود تا بخوانند فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُوا كِتَابِيهْ﴾... الحاقه (19) 8- در این دادگاه حکم غیابی داده نمی شود. وَإِنْ كُلٌّ لَمَّا جَمِيعٌ لَدَيْنَا مُحْضَرُونَ﴾... یس (32) 9- نقض حکم و دوباره محاکمه شدن در این دادگاه نیست. ﴿مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ﴾... ق (29) 10- گواهی دروغ در این دادگاه یافت نمی شود. ﴿ يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ }... نور (24) 11- در این دادگاه پرونده های فراموش شده یافت نمی شود. { أحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ }... المجادلة (6) 12- ترازو و سنجش اعمال دقیق است. {وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَىٰ بِنَا حَاسبين }... الأنبیاء (47) حتما خودت را برای این دادگاه آماده کن . 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج
هدایت شده از منبرک فاطمی
👌امام جواد علیه السلام و مسئله ظهور ؟ 🔰بسم الله الرحمن الرحیم 🔹امام جواد(ع) در توصیف امام زمان(ع) فرمودند: «اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » : 🔸 اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است. 🔹برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که : 🌸اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ –همانطور که» به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود. 🌸ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براى ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست. 🌸ثالثاً: در این روایات، خبراز واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛ 👈بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم پُر شدن جهان از ظلم و جور، نیست و در هیچ یک از احادیث و روایات قید نشده که قیام ایشان، مشروط به پر شدن ظلم و جور است، تا بگویند: 👌«پس برویم ظلم و جور کنیم»؛ بلکه این احادیث، بیان و تشریح وضعیت حاکم بر جهان در زمان ظهور می‌باشد. ✍دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از و جور نبوده است ؛ 🔹 بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن؛یعنی حق، هیچگاه معلول باطل نخواهد بود. 🔸از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم. ✍خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @fatemi222