eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
مائده اهل بیت (علیهم السلام)
🔹 ایام متعلق به اهل بیت (علیهم السلام) است که اینها در وارد شام شدند. همان ‮طوری که ما متأسفانه با خیلی رابطه نداریم، مگر همین قرائت و تجوید و اینها، رابطه ما با هم همین ‮طور است. 👈 اگر از بهره ‌های عالمانه می ‌بردیم و دین را و اخلاق را و حق را احیا می ‌کردیم، این کشور خیلی محفوظ‌تر می‌ ماند. 🔹 جریان سیدالشهداء، مثل جریان قرآن کریم است؛ این را باید تفسیر کرد. درست است که گریه کردن، ناله کردن، قتیل عبرات بودنِ آنها فضایل فراوانی دارد؛ اما اصلش این است که محفوظ باشد، محفوظ باشد، محفوظ باشد، ما محفوظ باشد، محفوظ باشد. 🔹 وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) و همچنین ائمه دیگر (علیهم السلام) بعضی از مطالب را با ذکر می ‌کردند که اگر روزی این دعاها تفسیر بشود، معلوم می‌ شود که کار را می ‌کنند. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 135 تاریخ: 1395/08/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 طعم آزادی 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی: همه ما علاقه مندیم که آزاد باشیم از بهترین نعمت هاست؛ اما آزادی درباره انسان، فرع انسان شناسی است؛ انسان شناسی خداشناسی جهان شناسی، این آزادی را تبیین می کند. 🔹 وجود مبارک علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمود اگر کسی آزادی را جستجو کند، در زمین و زیر زمین و در آسمان و بالای آسمان، حرّیت و آزادی پیدا نمی شود، بلکه اگر کسی با آن پیوند ناگسستنی دارد او می تواند را بچشد. ↙️ مطالعه کامل: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/607601 ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/6znIe 📚 برشی از پیام به دومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم عذاب روز قیامت: محرومیت از شفاعت پیامبر(ص): امام صادق (ع) فرمود: هرگاه خدا به بنده‌ اش نعمتی دهد نیازهای مردم را به سوی او سوق می ‌دهد، اگر او بی‌ منت و تحقیر نیازشان را برآورد در بهشت فردوس سكونت می ‌یابد؛ ولی اگر نیاز مردم را برطرف نساخت در آتش دوزخ سكونت می ‌یابد و در روز قیامت به شفاعت رسول الله دست نمی ‌یابد. [1] [1]. إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَنْعَمَ عَلَی عَبْدٍ نِعْمَةً صَیرَ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیهِ، فَإِنْ قَضَاهَا مِنْ غَیرِ اسْتِخْفَافٍ مِنْهُ أُسْكِنَ الْفِرْدَوْسَ وَ إِنْ لَمْ یقْضِهَا أُسْكِنَ نَارَ جَهَنَّم... وَ لَمْ ینَلْ شَفَاعَةَ رَسُولِ اللَّهِ یوْمَ الْقِیامَة (مشكاة الانوار، ص333). 📚 مفاتیح الحیات ص 502 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 رسالت قلم
🔹 مطبوعات، رسالت مهمّ آنها در است، یپرهیز از باطل ‌روی در است، پرهیز از دروغگویی در است، پرهیز از شرّخواهی در است، پرهیز از قبیح ‌گویی... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 رسالت قلم
🔹 قرآن كریم در طلیعه نزول خود به چند چیز سوگند یاد كرد: یكی به مسطورات و مكتوبات كه ، چهره‌ نمایی می ‌كند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾. اگر به قلم سوگند یاد می ‌كند به لحاظ كتابت است و اگر به كتابت حرمت می ‌نهد به لحاظ مكتوب است و اگر مكتوب و مطبوع، كرامتی دارند، برای آن است كه حق است، از باطل دور و صدق است، از كذب جدا و خیر است، از شرّ فاصله دارد و حَسن است که از قبیح جداست. 🔹 مطبوعات، رسالت مهمّ آنها در است، یپرهیز از باطل ‌روی؛ در است، پرهیز از دروغگویی؛ در است، پرهیز از شرّخواهی؛ در است، پرهیز از قبیح ‌گویی. 🔹 آنچه قُبح دارد و شرّ می‌ باشد و باطل است و كذب، از حوزه قلم باید بیرون باشد تا ذات اقدس الهی به چنین قلمی سوگند یاد كند، به چنین مسطورات و مكتوباتی سوگند یاد كند. 🔹 در بین كسانی كه از اصحاب مطبوعات‌ هستند و از صحابه طبع و نشر هستند، مردان بزرگی بوده و هستند، در حوزه‌ ها این ‌طور، در دانشگاه‌ ها این‌ طور، در سطح جامعه این ‌طور. 👈 همیشه مردان بزرگ در هر رشته‌ ای بودند و صاحبان خدمات و قدم و قلم در هر صحنه ‌ای بودند كه امیدوار هستیم به بركت نظام اسلامی این گسترش پیدا كند و ، جامعه را اداره كند و كشوری كه سابقه كهن درباره علم و فرهنگ داشت، حافظ و صائن علم و فرهنگ و تمدّن و تدین خود باشد! 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1394/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ثبات خبر
🔹 خبری که دروغ باشد، خبری که شرّ باشد، خبری که زیان بار باشد، خبری که زشت باشد، چون با هماهنگ نیست، لرزان است و خبر لرزان، جامعه را می لرزاند؛ ، جامعه را می لرزاند. 🔹 تعبیر قرآن کریم از گزارش های دروغ و گزارشگران دروغ که در حقیقت و نه ، این است که فرمود «مُرْجِفُونَ» اگر دست برندارند، خدا آنها را طرد می کند. «مُرجف» به آن خبرنگاری می گویند که در گزارش او رَجفه و لرزه هست؛ «اَراجیف»، اخبار لرزان اند. 🔹 در قرآن کریم ما را به دعوت کرده اند؛ در سوره «بقره» فرمود: ﴿تَثْبِیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ و در سوره «نساء» فرمود: ﴿وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا یوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَیراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِیتاً﴾. ـاگر خبرنگار، باشد، می تواند جامعه را تثبیت کند. 🔹 بنابراین که ـ خلاف نقل نکنیم (یک)؛ ـ خلاف را شناسایی کنیم (دو)؛ ـ راه دفع و رفع خلاف را شناسایی کنیم (سه)؛ ـ هنرمندانه در رسانه های رسمی مان چه رادیو چه تلویزیون، اینها را منتشر کنیم (چهار)، ـ تا جامعه را کنیم (پنج). 🔹 اگر جامعه ثابت بود و نلرزید، افراد می توانند زندگی سالمی داشته باشند. جامعه لرزان، سیاست لرزان، قرارداد لرزان و حکومت لرزان، امنیت و آسایش را از جامعه می گیرد. بنابراین ما هر خبری را تا نکنیم که حق است یا خیر است، نقل نکنیم. 📚 پیام روز خبرنگار تاریخ: 1394/05/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
راستگویی بهترین سرمایه خبرنگار است/ راستگویی ثمره تزکیه نفس و تحقیق عالمانه است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه با تاکید بر لزوم وجود روح ملکوتی در وجود خبرنگاران و گزارشگران، بیان داشتند: جریان گزارشگری و خبری کاری است که از یک بدنه‌ ای برخوردار است؛ این بدنه در اختیار غالب گزارشگران هست همچنین از یک متنعم است که آن در اختیار همه نیست. 🔹 یک است و یک ، مثل یک کذب خبری و یک کذب مخبری؛ صدق خبری یعنی این خبر درست است، صدق مخبری یعنی این گزارشگر یک آدم راستگو است، اینها تلازمی هم ندارند، گاهی گزارشگر راستگو است صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القا کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است اما آنچه که برای همه ما لازم است هم صدق خبری است هم صدق مخبری... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/287558 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 18. اصلاح روابط 🔹 اصلاح ذات بین به معنای زدودن دشمنی ‌ها و تبدیل آن به آشتی و دوستی و صمیمیت است كه از مهم ‌ترین برنامه ‌های اسلامی است. خدا در قرآن می ‌فرماید: از خدا پروا كنید و میان خود صلح و آشتی برقرار سازید. [1] و اگر زنی از ناسازگاری یا روی‌گردانی شوهرش بیم داشته باشد بر آن دو گناهی نیست كه [او با گذشت از بخشی از حقوقش] میان خودشان صلح و سازش برقرار كنند و سازش بهتر از جدایی است. [2] و اگر دو گروه از مؤمنان با یكدیگر پیكار كنند، میان آنان صلح و سازش برقرار سازید؛ پس اگر یكی از آن دو گروه بر دیگری ستم و تعدی كرد، با آن گروه كه ستم می ‌كند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد و حكم او را گردن نهد. پس اگر بازگشت، و حكم خدا را گردن نهاد میان آن دو گروه صلحی عادلانه برقرار كنید. [3] همه مؤمنان ـ چه آنان كه با یكدیگر در ستیزند و چه غیر آنان ـ جز این نیست كه با یكدیگر برادرند، پس بر شما فرض است كه میان دو گروه از برادرانتان كه با یكدیگر در ستیزند صلح و سازش برقرار كنید. [4] [1]. سوره انفال، آیه 1). [2]. (سوره نساء، آیه 128). [3]. (سوره حجرات، آیه 9). [4]. (سوره حجرات، آیه 10). 📚 مفاتیح الحیات ص 502 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شرب مدام

▫️ یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، زیارت «اربعین» است. وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛ زیارتنامه خدا نماز است؛ بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است! پس زیارت از الله شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند و حرف خودش را در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست. زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام) در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند؛ انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه از نظر معنا زیارت از قُرب و بُعد یکسان است _ گرچه درجات آن فرق می کند _ برای همین است. ▫️ اگر کسی توانست در به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور، معقول و ممکن است، زیرا آنها در دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان، قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به ، قُرب و بُعدی ندارد؛ ما از نزدیک می توانیم بگوییم: «السلام علیک»، از دور هم می توانیم بگوییم: «السلام علیک». ▫️ این «کاف»، «کاف»ی نیست که ما گرفتار ادبیات عرب باشیم؛ آنها می گفتند اگر کسی را می بینی بگو «السلام علیک» و اگر نمی بینی و غایب است بگو «السلام علیه»؛ فرمودند لازم نیست تو او را ببینی، همین که او تو را می بیند حاضر است! اگر حضور دارد و حضور به حضور مزور است نه اینکه لازم باشد که زائر حاضر باشد، این «کافِ خطاب» معنای خاص خودش را دارد: «السلام علیک». ما غایب هستیم و نه او؛ ما دور هستیم و نه آن حضرت! بنابراین این و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضرند. آپارات: https://aparat.com/v/Ve6uh یوتیوپ: https://youtu.be/vcFrni1NxKI 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دشمن سرکش
🔹 وجود مبارك امام باقر فرمود هیچ معرفتی به اندازه نیست _ وقتی خود را شناختید، سود و زیان خود را هم می ‌شناسید _ و هیچ جهادی هم بهتر از نیست. 🔹 ما یك دشمن داریم و آن و است! با دشمنان دیگر می‌ شود كنار آمد؛ شما می ‌بینید كه خیلی ها هستند كه با مار و عقرب كنار می‌ آیند، عده زیادی هستند كه با مارهای سمّی زندگی می ‌كنند، یا چندین عقرب روی سر و صورت آنها هست ولی كاری با آنها ندارد. با عقرب می ‌شود كنار آمد با مار سمّی می ‌شود كنار آمد و می‌ شود با آنها زندگی كرد؛ اما با نمی ‌شود زندگی كرد! 👈 اگر ـ خدای ناكرده ـ یک لحظه انسان به این غرور امان دهد و به میل آن رفتار كند، انسان را به چاه می ‌اندازد؛ به هیچ وجه با آدم كنار نمی ‌آید! 🔹 اینكه وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أَعدَی عَدُوّكَ نَفسِكَ الَّتی بَینَ جَنبَیكَ» همین است؛ فرمود همین و و است، برای اینكه با هر دشمنی می ‌شود كنار آمد، انسان قدری به میل آن رفتار كند، با آدم كار ندارد؛ اما انسان ذره ای به میل نفس و غرور و هوای نفس عمل كند، او بدتر می‌ شود. 🔹 یك بار او گفت نامحرم را نگاه كن، اگر نگاه كردی، تیزتر می‌شود؛ یك بار گفت رشوه بگیر، اگر گرفتی، تیزتر می ‌شود؛ یك بار گفت دروغ بگو، اگر گفتی، تیزتر می ‌شود؛ این ‌طور نیست كه آرام بگیرد. حضرت فرمود: «أَعدَی عَدُوّكَ نَفسِكَ الَّتی بَینَ جَنبَیكَ»، لذا وجود مبارك امام باقر(سلام الله علیه) فرمود: «لامَعرِفَةَ كَمَعرِفَتكَ بِنَفسِكَ وَ لاجِهَادَ كَمُجَاهَدَةِ الهَوَی». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/07/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مردم دانا و دارا ▫️
 آیت الله العظمی جوادی آملی: 
حسین بن علی(علیهماالسلام) خون جگر خود را داد تا مردم شوند: «وبَذَلَ مُهجَتَه فیک لیَستَنقذَ عبادک من الجهالة و حَیرة الضّلالة»؛ یعنی اوّلاً بدانند (سیره نظری) و ثانیاً این علم را داشته باشند و آن را به هدر ندهند (سیره عملی). 👈 او خون جگر داد تا مردم را از جهل برهاند؛ یعنی عالم کند و از بیراهه رفتن رهایی بخشد؛ یعنی عادل کند. 📚 بنیان مرصوص امام خمینی (ره) ، ص 221 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 18. اصلاح روابط 🔹 ... رسول خدا (ص) فرمود: برترین صدقه، اصلاح میان مردم است. [1] در تعلیمات اسلامی اصلاح چنان اهمیتی دارد كه امیرمؤمنان علی (ع) در بستر شهادت به فرزندان خود و به همه مؤمنان فرمود: من از جدّتان رسول خدا (ص) شنیدم كه فرمود: از عموم نمازها و روزه ‌ها [2] برتر است. [3] [1]. أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ إِصْلاحُ ذَاتِ الْبَینِ (كنز العمال، ج3، ص58). [2]. به گفته شیخ طوسی ره مراد، نماز و روزه مستحب است (بحار الانوار، ج73، ص44). [3]. أُوصِیكُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِى وَ أَهْلِى وَ مَنْ بَلَغَهُ... وَ صَلاحِ ذَاتِ بَینِكُمْ، فَإِنِّى سَمِعْتُ جَدَّكُمَا ص یقُولُ: صَلاحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاةِ وَ الصِّیامِ (نهج البلاغة، نامهٴ 47). 📚 مفاتیح الحیات ص 504 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
رستگاری شهید

▫️ در محدوده نظام هستی، آنچه پيروز است است به نحو موجبه كليه! فرمود: ﴿إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ َ تِلْكَ اْلأَيّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النّاسِ﴾... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
رستگاری شهید

▫️ در محدوده نظام هستی، آنچه پیروز است است به نحو موجبه كلیه! حالا گاهی چهار نفر شهید می ‌شوند؛ فرمود: ﴿إِنْ یمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ َ تِلْكَ اْلأَیامُ نُداوِلُها بَینَ النّاسِ﴾. ▫️ وجود مبارك حضرت امیر در دارد كه گاهی آنها می ‌كشتند گاهی ما می ‌كشتیم گاهی آنها می‌ زدند گاهی ما می ‌زدیم، تا معلوم بشود چه كسی راست می ‌گوید. كسی كه در مسجد و مدرسه راست می ‌گوید ولی در میدان جنگ راست نمی‌ گوید، خب این صادق فی جمیع الاحوال نیست، در حالی که فرمود: ﴿مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللّهَ عَلَیهِ﴾. 👈 اگر ذات اقدس الهی در هر موطنی به وسیله كسی بخواهد دینش را یاری كند، صدق نیت آن مجاهد لازم است و آن مجاهد هم، ﴿إِحْدَی الحُسْنَیینِ﴾ نصیبش می ‌شود. ▫️ اینكه مرحوم ابن طاووس (رضوان الله علیه) فرمود، ناظر به همین است؛ فرمود به روح و ریحان رسیده است و اگر به ما دستور ناله و گریه و ضجه نداده بودند، ما خوشحال بودیم، برای اینكه ائمه فرمودند شیعیان ما برای خوشحالی ما خوشحال ‌اند و برای غم ما غمگین ‌اند و حسین بن علی و شهدا، خوشحال ‌اند؛ اما خب ائمه دستور دادند برای حفظ و صیانت این نام و این مكتب، ما ناله و ضجه کنیم، ما هم . ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/cqi7xj7 ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/nZGtT7t3QP4 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 23 تاریخ: 1379 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
هشیاری عقلانی
🔹 فرعون با ، مردم را فریب داد. قرآن کریم از این آبکی و «تمویه» سخن ‌گفتن، در بخشی از آیات سوره مبارکه «زخرف» پرده برداشت فرمود نگاه کنید که او با قوم خودش چقدر و با حرف می ‌زند! 🔹 آیه 51 به بعد سوره مبارکه «زخرف» این است: ﴿وَ نادی‏ فِرْعَوْنُ فی‏ قَوْمِهِ قالَ یا قَوْمِ أَ لَیسَ لی‏ مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْری مِنْ تَحْتی‏ أَ فَلا تُبْصِرُون﴾؛ این همان و ارزش ثروت است که قارون بر آن بود ﴿أَمْ أَنَا خَیرٌ مِنْ هذَا الَّذی هُوَ مَهینٌ وَ لا یكادُ یبین ٭ فَلَوْ لا أُلْقِی عَلَیهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جاءَ مَعَهُ الْمَلائِكَةُ مُقْتَرِنین ٭ فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه﴾؛ این همان است. 👈 فرعون قوم خود را خفیف کرد، سبک کرد، تهی‌ مغز کرد و را بست، بعد از آنها اطاعت گرفت: ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً فاسِقین﴾، بعد ما انتقام گرفتیم. 🔹 در پایان سوره مبارکه «روم» هم ذات اقدس الهی به حضرت رسول (علیه و آله آلاف التحیة و الثناء) می ‌فرماید: ﴿فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا یسْتَخِفَّنَّكَ الَّذینَ لا یوقِنُون﴾؛ مبادا آنها تو را تهی ‌مغز کنند، شستشوی مغزی دهند، حرف ‌های عوامانه بزنند و «تمویه» کنند، چون زندگی و تمدن و جامعه، بر اساس عقل است و عدل. مهم‌ترین خدمتی که ما باید به مردم کنیم، و مردم است! اگر ـ خدای ناکرده ـ سطح فکر مردم پایین بیاید، ﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ﴾ هست. 🔹 مردم عاقل، مردم فرهیخته، مردم نخبه و خردورز، دینشان را حفظ می‌ کنند؛ ملّت نخبه، فرهیخته، عاقل و خردورز، هرگز نه به اجازه عوام ‌فریبی می‌ دهد و نه به . 📚 سوره مبارکه غافر جلسه 20 تاریخ: 1393/11/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 18. اصلاح روابط 🔹 ... پیامبر (ص) در بیان دیگری در اهمیت این موضوع می ‌فرماید: آیا شما را به چیزی برتر از نماز و روزه و صدقه آگاه نكنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است، زیرا تیره شدن رابطه میان مردم كشنده و است. [1] [1]. أَ لا أُخْبِرُكُمْ بِأَفْضَلَ مِنْ دَرَجَةِ الصِّیامِ وَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّلاةِ؟ قَالُوا: بَلَی، یا رَسُولَ اللَّهِ! قَالَ: صَلاحُ ذَاتِ الْبَینِ وَ فَسَادُ ذَاتِ الْبَینِ وَ هِی الْحَالِقَةُ (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص39). 📚 مفاتیح الحیات ص 505 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آموزه زیارت ▫️ این زیارت، است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند... . اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که را ادا نکردیم، چه رسد به ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آموزه زیارت ▫️ با یک بهای سنگینی به دست آمده است؛ در هر زیارتی ائمه این جمله هایی که گفتند برای ما تابلو و راهنماست؛ مثلاً در زیارت وارث یا سایر زیارت های مانند این، به ما گفتند شما که خون دادید ـ البته اجرتان با خدای سبحان است ـ خون شما یک دارد و آن پیام حیات بخش تمدّنی آن است که شما کشوری که در آن کشور آرمیدید، آن را پاک کردید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»، این زیارت برای زائر است، نه برای مَزُور، مزور به لقای خدا رفت، چه در سوره مبارکه «بقره»، چه در سوره مبارکه «آل عمران» فرمود: اینها زنده اند؛ «حَی عِنْدَ اللَّهِ مَرْزُوق». ▫️ حرف بلندی جناب دارد که خیلی ها از مرگ می ترسند و علاقمند به زندگی اند، می گوید همه از مرگ می ترسند، همه علاقمند به حیات اند؛ اما «از این زندگی ترس که اکنون در آنی»، مگر جناب عالی زنده ای؟! شما خیال می کنید هر کسی که نفس می کشد، زنده است! شما می گویید من از مرگ می ترسم؛ بله، مرگ چیز بدی است؛ ولی اینکه شما دارید، مرگ است، «از این زندگی ترس که اکنون در آنی». ▫️ این زیارت، تعلیم فرهنگی زائر است که زائر بفهمد که مزور رفته است تا کشور را پاک کند، «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ کشوری که شما آرمیدید، این کشور پاک است. حالا اگر در چنین کشوری ما اختلاس داشتیم، معلوم می شود که حق شهید را ادا نکردیم، چه رسد به ! باندبازی داشتیم، معلوم می شود که ما حق شهید را رعایت نکردیم؛ آخر اینها فرهنگ ما هست، ما برای چه می رویم زیارت؟! «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الأرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُم»؛ بعد می گوییم: «یا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَکُم»، وقتی خونی بتواند کشوری را متمدّن کند،
 ای کاش ما هم با شما بودیم! 

📚 دیدار اعضای ستاد اربعین با حضرت استاد تاریخ: 1394/09/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تجلّی حق
▫️ وجود مبارك حضرت ‌امیر فرمود «لَا یخَالِفُونَ الْحَقَّ وَ لَا یخْتَلِفُونَ فِیهِ»؛ اهل ‌بیت (علیهم السلام) نه مخالف هستند نه اختلاف دارند. ▫️ اینکه می ‌گویند «لا تخلّف فیه و لا اختلاف»، فرق «تخلف» و «اختلاف» این است كه «تخلف» یعنی گاهی هست گاهی نیست؛ «اختلاف» یعنی همیشه هست ولی گاهی آن‌ طور است گاهی این‌ طور، پس «تخلف» این است كه گاهی غیبت دارد گاهی حضور و «اختلاف» این است كه همیشه حضور دارد ولی متفاوت حضور دارد. 👈 مردان الهی درباره نه تخلّف دارند نه اختلاف؛ نه مخالف حق هستند نه با حق و صاحب حق، مختلف هستند. ▫️ «وَ هُمْ دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ»؛ اینها هستند «وَ وَلَائِجُ الِاعْتِصَامِ»؛ نه تنها ستون اند، ستونی اند كه هم دارد. ▫️ «بِهِمْ عَادَ الْحَقُّ إِلَى نِصَابِهِ»؛ حق به وسیله اهل ‌بیت به اصلش برمی‌گردد؛ اگر در جایی اختلاف بود، اهل_‌بیت تعیین كننده است كه حق چیست. ▫️ «وَ انْزَاحَ الْبَاطِلُ عَنْ مُقَامِهِ»؛ باطل از جای خود كنده می ‌شود یعنی به وسیله‌ بیانات نورانی اهل ‌بیت، سیره اینها و سنّت اینها، باطل ‌زدایی می‌شود. ▫️ «وَ انْقَطَعَ لِسَانُهُ عَنْ مَنْبِتِهِ»؛ زبان باطل از آن جایی كه نموّ می ‌كند و روییده می ‌شود كنده می‌ شود یعنی اینها اصل باطل را بر‌ می ‌دارند. اینكه فرمود با اینها «و انزاحَ الباطلُ عن مُقامِهِ و انقطَعَ لسانُهُ عن مَنبتِهِ» برای همین است كه اینها ریشه جهل را بر می ‌دارند در بخش های و ریشه جهالت را بر می ‌دارند در بخش های . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/08/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra