eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مظهر اسماء 🔸 فصل اول كه مربوط به هویت مطلقه و ذات اقدس الهی است كسی به آنجا دسترسی ندارد؛ فصل دوم هم كه اكتناه صفات ذاتی است كسی به آن دسترسی ندارد؛ می ‌ماند فیض خدا, وجه خدا, نور خدا كه ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾ است، این فصل سوم كه است و فصل آفرینش و افاضه ذات اقدس الهی است، این برای انسان ها قابل دسترسی است. 🔸 انسان می ‌تواند مشاهده كند كه ذات اقدس الهی چگونه كریم است، چگونه رحیم است، چگونه شافی است، ﴿یطْعِمُنِی وَ یسْقِینِ ٭ وَ إذا مرضت فهو یشفین﴾ و مانند اینها را می تواند مشاهده كند؛ بعد از اینكه اینها را مشاهده كرد شوق و شعفِ شرف ‌باری برای او پیدا می‌ شود سعی می‌ كند كه این اسما را در خودش هم پیاده كند كه بشود؛ مرحله سوم آن است كه بشود مظهر این اسما. 🔸 این ایام كه میلاد وجود مبارك امام نهم بود او بود. اگر كسی شد مرحله سوم را می ‌تواند طی كند؛ یعنی خودش مظهر اسمی از اسمای خدای سبحان بشود. اگر كسی خیال كند كه احادیث اهل بیت (علیهم السلام) كه آن ذوات قدسی همتای قرآن كریم ‌اند مثل باران نازل شده است این احادیث را به یك‌ نحو خاص معنا می كند؛ اما وقتی فهمید كه اینها آویخته شدند نه انداخته، همراه این یكی پس از دیگری می ‌رود؛ اول این اسمای حسنا را شماره می ‌كند، معنایش را می‌ فهمد، آثار ادبی و لغوی ‌اش را می ‌فهمد، بحث‌های تفسیری ‌اش را می ‌فهمد، درس و بحثش را اداره می ‌كند که این فیض خوبی است که كار حوزه و دانشگاه هم در این مرحله است؛ بعد، از راه اخلاق كم كم آن دیدِ ‌او باز می ‌شود، مشاهده می ‌كند كه چگونه ذات اقدس الهی با این اسما دارد عالَم را اداره می ‌كند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/03/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام باقر (علیه السلام) می ‌فرماید: سزاوار است زنان دستانشان را با حنا خضاب كنند، هرچند سالمند باشند و اگر برای آنان زینت شمرده می‌ شود از نامحرم بپوشانند.[1] [1] . لا ینْبَغِى لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَدَعَ یدَیهَا مِنَ الْخِضَابِ وَ لَوْ أن تَمْسَحُهُمَا بِالْحِنَّاءِ مَسْحاً وَ لَوْ كَانَتْ مُسِنَّةً (دعائم الاسلام، ج2، ص167). 📚 مفاتیح الحیات ص 185. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 پیام به هفتمین کنفرانس در ایتالیا ◇ لینک شرکت در هفتمین کنفرانس امام (علی علیه السلام). تاریخ: یک شنبه ۱۳ فوریه ساعت ۱۹ در زوم 21:30 به وقت تهران https://us02web.zoom.us/j/83700959465?pwd=cFJDVmtWMUpxdmY0NXBPTkhuWUc1UT09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رفعت مؤمنان 🔹 فرمود رسول من! یك عدّه می ‌آیند كه فقط حرف های خودشان را بزنند نه اینكه حرف تو را بشنوند اما آنها كه می ‌آیند حرف های تو را بشنوند ما را به آنها برسان! وقتی می‌ خواهی درس بگویی مجلس تعلیم كتاب و حكمت داشته باشی، اینها كه آمدند حرف های خدا و پیامبر را بشنوند اول به آنها سلام كن: ﴿وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِآیاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَیكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ﴾. آن اوساط از مستمعان، سلام را از تو تلقّی می ‌كنند اما اوحدی از مستمعان، سلامِ مرا از زبان تو تلقّی می ‌كنند. 🔹 این‌ چنین نیست كه انسان نیرزد یا نتواند سلام خدا را تلقّی كند، انسان به جایی می‌ رسد كه می ‌تواند را به دیگری برساند! ما به سیدالشهداء چه می‌گوییم؟ می‌ گوییم: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه» این سلام خودمان است؛ گاهی هم می گوییم: «عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ الله»؛ این كم مقام نیست، به حضرت عرض می‌كنیم من آمدم را به شما عرض كنم! همه اینها درس است؛ خب چه كسی ما را به اینجا رسانده؟ چطور شده كه ما این را پیدا كردیم كه سلام خدا را بخواهیم به سیدالشهداء برسانیم؟ این هم به بركت خود آنهاست. 🔹 پس مؤمن این قدر را دارد و این دستور هست كه اگر و در حوزه نورانیت آنها وارد بشود، سلام خدا را تلقّی می ‌كند (یك) و به پیشگاه سالار شهیدان تقدیم می ‌كند (دو): «عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهار» و این آن قدر شیرین است كه عرض می ‌كنیم خدایا این را از ما نگیر: «وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیٰارَتِكُمْ». این هست، حالا ما خودمان را رایگان می ‌فروشیم مطلب دیگر است! 📚 سوره مبارکه نور جلسه 30 تاریخ: 1390/09/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: استشمام بوی خوش از سنت من است و هر كس از سنت من روی گرداند از من نیست[1]؛ نیز می‌ فرماید: روز جمعه خود را خوش ‌بو كنید، هرچند از شیشه عطر همسرانتان باشد[2] و نیز می‌ فرماید: بخشش را بپذیرید و بهترین بخشش عطر و بوی خوش است‌؛ هم سبکبار است و هم خوش ‌بو.[3] [1] . فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ... ثُمَّ قَالَ: مَا بَالُ أَقْوَامٍ مِنْ أَصْحَابِى... لا یشَمُّونَ الطِّیبَ... وَ أَشَمُّ الطِّیبَ... فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِى فَلَیسَ مِنِّى (الكافى، ج5، ص496). [2] . لِیتَطَیبْ أَحَدُكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ وَ لَوْ مِنْ قَارُورَةِ امْرَأَتِهِ (الكافى، ج6، ص511). [3] . اقْبَلُوا الْكَرَامَةَ وَ أَفْضَلُ الْكَرَامَةِ الطِّیبُ أَخَفُّهُ حَمْلاً وَ أَطْیبُهُ رِیحاً (تحف العقول، ص60؛ مستدرك الوسائل، ج8، ص398). 📚 مفاتیح الحیات ص 186. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سیاست بازان 🔹 حضرت امیر (سلام الله علیه) آن طوری که در آمده است فرمود که شما در جریان انبیای گذشته باشید؛ ابراهیمی (علی نبینا و آله و علیه السلام) بود آمده انقلابی کرده رهبر انقلاب بوده بعد انبیای ابراهیمی آمدند حکومتی تشکیل دادند بعد چه شد؟ آن روز دو امپراطوری ابر قدرت روی زمین حکمرانی می ‌کردند یکی کسراهای ایران بودند یکی هم قیصرهای روم؛ فرمود همین قیاصره یعنی قیصرهای روم همین اکاسره یعنی کسرا‌های ایران، آمدند این اسلامی را هضم کردند بلع کردند و حاکمان دین را به بند کشیدند، فرمود می ‌دانید اینها با پیغمبر‌زاده ‌ها چه کردند؟ با فرزندان ابراهیم خلیل چه کردند؟ این ‌چنین نیست اینها که گفتند مثلاً دین از سیاست جداست، اگر این آتش بس یک طرفه را کسی قبول کرد، آنها هم قبول کنند! حالا ساده ‌اندیشی باور کرد که دین از سیاست جداست، مگر سیاست قهار خود را از دین جدا می ‌داند؟! می‌گوید دین «الا و لابد» باید نوکر و برده من باشد و آن طوری فتوا بدهد که من می‌ خواهم! 🔹 کدام قهاری به مقصد رسیده است و گفت همان طوری که دین از سیاست جداست، سیاست هم از دین جداست؟! کدام قهاری به مقصد رسیده است و گفت همان طوری که علم از سیاست جداست، سیاست هم از علم جداست؟! اینها به اندیشمندان می‌ گفتند طرزی بفهمید که ما می ‌خواهیم، به عالمان دین ‌شناس می‌ گفتند طرزی فتوا بدهید که ما می ‌طلبیم؛ ، گرچه ساده ‌اندیشان دین را از سیاست جدا کردند. هر وقت این سیاست‌ مداران قهار به مقصد رسیدند دین را به بند کشیدند؛ ، در هر عصری بودند! پس این‌ چنین نیست که اگر آتش ‌بس یک جانبه را ساده‌ لوحانه کسی قبول کرد آن سیاست ‌باز قهار هم بپذیرد. مگر تاریخ نخواندید؟ مگر اینها مسلط نشدند؟ مگر پست ‌های کلیدی را خودشان نگرفتند؟ مگر چاربیداری را به بچه‌ های پیغمبر‌ها ندادند؟ فرمود چرا ما را تنها می ‌گذارید، ما که آمدیم شما را زنده کردیم! 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/12/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا می‌ فرماید: مستحب است كه مرد در روز جمعه خود را با بهترین بوی خوش، خوش ‌بو کند.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با بهترین عطر خود را خوش ‌بو می ‌كرد و آن مشك و عنبر است.[2] [1] . یسْتَحَبُّ أَنْ یعْتَمَّ الرَّجُلُ یوْمَ الْجُمُعَةِ... وَ یتَطَیبَ فَیدَّهِنَ بِأَطْیبِ دُهْنِهِ (الفقیه، ج1، ص425ـ426). [2] . كَانَص یتَطَیبُ بِذُكُورِ الطِّیبِ وَ هُوَ الْمِسْكُ وَ الْعَنْبَرُ (مكارم الاخلاق، ص34). 📚 مفاتیح الحیات ص 186. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ثقل ولایت 🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین که می ‌فرماید: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت‏» اگر کوه بخواهد ولای علی و را داشته باشد متلاشی می‌ شود... . 👇👇👇👇👇
💠 ثقل ولایت 🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین که می ‌فرماید: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت‏» اگر کوه بخواهد ولای علی و را داشته باشد متلاشی می‌ شود، این معنای ابتدایی و میانی دارد که مرحوم سید رضی(رضوان الله علیه) آن را در شرح نهج ‌البلاغه خود بعد از بیان کردن این جمله به عنوان شرح ذکر فرمود؛ یعنی اگر کوه، (سلام الله علیه) را داشته باشد مبتلا به رخدادهای تلخ خواهد شد، حکومت‌ های اموی ‌ها و مروانی ‌ها و عباسی ‌های روزگار با او درگیر می‌ شوند، این باید این بلاها را تحمل بکند و متهافت و متلاشی می‌ شود «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت‏»، این معنای ابتدایی برای این حدیث است. 🔸 اما معنای دقیق این حدیث نورانی این است که وجود مبارک حضرت امیر که عِدل قرآن است مطابق بخش پایانی سوره مبارکه «حشر» سخن می‌ گوید، اگر خدای سبحان فرمود: ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعَاً مُتَصَدِّعَاً مِنْ خَشْیةِ اللّهِ﴾ هم این ‌چنین است، هم این ‌چنین است، کوه اگر بخواهد ولایت را و امامت را تحمل کند مقدور کوه هم نیست. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1386/09/08 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جان نبی 🔸 ما در جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) این را مکرر می ‌شنیدیم در غالب سخنرانی ‌های بزرگان ما بود و در کتاب ‌های ما هست که «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». این را ما این طور فکر می‌ کردیم که ... . 👇👇👇👇👇
💠 جان نبی 🔸 ما در جریان سید الشهداء (سلام الله علیه) این را مکرر می ‌شنیدیم در غالب سخنرانی ‌های بزرگان ما بود و در کتاب ‌های ما هست که «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ». این را ما این طور فکر می‌ کردیم که فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی»، چون حسین بن علی نوه آن حضرت است و فرمود: «أَنَا مِنْ حُسَینٍ»، چون اسلام حدوثش به (صلی الله علیه و آله و سلم) است و بقای آن به برکت حسین است. بعد دیدیم این تعبیر درباره وجود مبارک امام مجتبی هم هست، بعد دیدیم این تعبیر در بیانات نورانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) هم هست: «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏». قول معصوم است، به هر حال رسول خداست؛ مستحضرید وجود مبارک حضرت لبان مطهّرش معصوم است فعل و قولش معصوم است؛ فرمود: «عَلِی‏ مِنِّی‏ وَ أَنَا مِنْ عَلِی‏»، سند این هم همین است. درباره امام مجتبی و امام حسین با تحلیلی باید گفت؛ اما ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ یعنی ما هستیم. بعدها «حُسَینٌ مِنِّی» و «حَسَنٌ‏ مِنِّی» گفته ‌شد چون اینها هستند، وگرنه سند اصلی درباره است: ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾. 🔸 این «بهال» یک است؛ امروز هم اگر کسی این قدرت را داشته باشد می ‌تواند مباهله کند؛ یعنی این هست منتها آن روح طیب و طاهر و مقتدر کم است! معجزه خالده است؛ امروز هم اگر کسی آن هنر را داشته باشد می ‌تواند در اثبات حقانیت علی و اولاد علی مباهله کند؛ ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ﴾. همان حرفی که بزرگ مسیحی ‌ها گفت که این دعا سلسله کوه را متلاشی می‌ کند؛ الآن هم هست! آپارات: https://aparat.com/v/OQ6GE 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/06/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 همایش ملی ابومنصور احمد بن علی بن ابی‌طالب طبرسی مشهور به شیخ طبرسی از علمای قرن پنجم و ششم هجری به‌صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر برگزار می‌شود. 🔹 تاریخ: ۲۷ بهمن ساعت 10 صبح لینک پخش از سامانه مجازی: https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کعبه حق 🔸 درباره علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) طبق بیان نورانی حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار» . این حق‌ مداری علی بن ابی طالب طوری است که ضمیر «یدُورُ» به حق بر می ‌گردد نه به علی؛ «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی»، «یدُورُ» این حق، مدار علی بن ابی طالب، «حَیثُمَا دَار» علی بن ابی طالب! 🔸 توضیح مطلب این است که ذات أقدس الهی است، حقِ در جهان امکان به نام دین، احکام، حِکَم و معارف اعتقادی، همه اینها که حق ‌اند از خدای سبحان ‌اند ولی در مقام تشخیص، در مقام اثبات، در مقام استدلال که ما بخواهیم بفهمیم این حق که از طرف خدا آمده است چیست، این، علی بن ابی طالب است؛ یعنی هر کاری که حضرت کرد نشانه حق بودن آن است، هر کاری که نکرد نشانه باطل بودن آن است. 🔸 در جریان حضرت امیر ما این چنین می ‌گوییم: «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»؛ ضمیر «یدُورُ» به حق برمی‌گردد یعنی «یدورُ حق، مدار علی حیثما دار»، وگرنه این تعبیر درباره عمّار هم آمده است که «عَمَّارٌ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَمَّارٍ یدُورُ مَعَهُ حَیثُ دَار»؛ درباره عمار، ضمیر به عمار برمی‌گردد یعنی عمار حق ‌محور است هر جا حق است عمار تابع آن است؛ اما درباره حضرت امیر، حق، است، زیرا ما قبل از اهل بیت، قانون نوشته ‌ای نداریم و کتاب و کتیبه ‌ای نداریم که برنامه ‌های آنها را با این کتاب و کتیبه مقابله کنیم؛ ما هیچ تشخیصی نداریم که چه چیزی دین است و چه چیزی غیر دین، مگر اینکه از و و اهل بیت بفهمیم. 🔸 قرآن کریم خطوط کلی دین را بیان کرده که به منزله است اما تبیین حدود آن، تشریح اجزا و شرایط آن و تحلیل حدود و ثغور آن به وسیله است؛ ما بخواهیم بفهمیم چه واجب است چه واجب نیست، چه حلال است چه حلال نیست، چه مکروه است چه مکروه نیست، به وسیله و این ذوات قدسی می‌ فهمیم. 📚 پیام به کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امام علی (علیه السلام) تاریخ: 1398/10/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام رضا (علیه السلام) همواره از بخور عود هندی تازه و سپس از گلاب و مشك استفاده می ‌كرد.[1] امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: روز جمعه با بهترین عطرها خود را خوش ‌بو كنید.[2] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: عطر مردان پربو و كم‌ رنگ ولی عطر زنان پررنگ و كم ‌بو باشد.[3] [1] . أَنِّى كُنْتُ أَرَاهُ یتَبَخَّرُ بِالْعُودِ الْهِنْدِىِّ النِّى‏ءِ وَ یسْتَعْمِلُ بَعْدَهُ مَاءَ وَرْدٍ وَ مِسْكاً (مكارم الاخلاق، ص43). [شاید بتوان گفت رواج دود كردن اسپند در جامعه اسلامی از این احادیث برگرفته شده است]. [2] . ... تَطَیبُوا بِأَطْیبِ طِیبِكُمْ یوْمَ الْجُمُعَةِ (عیون اخبار الرضاع، ج1، ص279). [3] . طِیبُ الرِّجَالِ مَا ظَهَرَتْ رَائِحَتُهُ وَ خَفِىَ لَوْنُهُ وَ طِیبُ النِّسَاءِ مَا ظَهَرَ لَوْنُهُ وَ خَفِىَ رَائِحَتُهُ (دعائم الاسلام، ج2، ص166). 📚 مفاتیح الحیات ص 186. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم نافع 🔹به ما دستور دادند چه در نماز چه بعد از نماز از ذات اقدس الهی طلب بکنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً». گاهی به لحاظ معلوم است، گاهی به لحاظ اثرگذاری خود علم. گاهی انسان چیزهایی را یاد می ‌گیرد که فقط اطلاع است، نه علم؛ موضوعی داشته باشد، محمولی داشته باشد، نسبتی داشته باشد، کارآیی داشته باشد نیست. این همان است که مرحوم کلینی نقل کرد که وجود مبارک حضرت وقتی وارد محفلی شد دید عده ‌ای دور کسی جمع شدند، حضرت فرمود چه خبر است؟ گفتند این علامه است، فرمود علم او چیست؟ گفتند این نسّابه است؛ این وقایع ایام جاهلیت را می‌ داند قبایل را می ‌شناسد، حضرت فرمود: «ذَاكَ عِلْمٌ لَا یضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا ینْفَعُ مَنْ عَلِمَه‏». پس گاهی نافع بودن علم به لحاظ معلوم است؛ سِحر و شعبده و جادو و این گونه از علوم، علوم نافع نیست. 🔹 بخش دیگر علمی است نافع ولی در اثر اینکه جهالت، فرمانروای درون است، این علم را به منزله حاکم معزول قرار می‌ دهد. این علم دارد، فقط در گوشه ذهن او بایگانی شده است، لذا به ما گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَعُ». یا در اثر آن است که معلومش سودآور نیست یا در اثر این است که خود علم کارآیی ندارد. اما هر دو کمال را دارد؛ یعنی هم معلوم آن سودآور است و هم خود علم کارآیی دارد، لذا ما علمی را می‌خواهیم که باشد؛ این علم یقیناً . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/09/25 🆔 @a_javadiamoli_esra