eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود / باید با فقر مبارزه کنیم و این جهاد خوبی است
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و هیئت همراه، صبح امروز چهارشنبه 26 بهمن 1401 با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/11/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود / باید با فقر مبارزه کنیم و این جهاد خوبی است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و هیئت همراه، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و هیئت همراه، اظهار داشتند: از همّت بلند شما و خدمات مسئولین حق شناسی می کنیم و برای کسانی که امینانه خدمت می کنند دعا می کنیم، توقع ما این است تا این را پیدا کنیم که نباید تنها به فقیر کمک کنیم بلکه باید با فقر مبارزه کنیم و این خوبی است! معظم له بیان داشتند: فقر دو گونه است، و ؛ جلوی فقر طبیعی را نمی شود گرفت، بچه بودن، پیر شدن، بیمار شدن و فقری که از این موارد سر چشمه بگیرد، ننگ نیست؛ اما فقر اقتصادی ننگ است و لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد، نه اینکه فقیری نباشد. 🔹 ایشان بیان داشتند: کمک به فقرا دو جور است، یکی کمک به فقیر است و دیگری فقرزدایی است؛ ما یک امر عاطفی داریم و یک امر عقلانی؛ امر عاطفی که کمک به فقیر است در همه کشورهای جهان هست و در همه آنها نهادی که به فقرا کمک می کند نیز وجود دارد، اما ما پیرو امیرالمومنین علی (علیه السلام) هستیم که فرمود: «لو تَمثّل لِی الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ»؛ من اگر فقر را ببینم، گردن فقر را می زنم! من نیامدم به فقیر کمک کنم، من آمده ام جلوی فقر را بگیرم! ما این است که جلوی فقر گرفته شود. 🔹 ایشان افزودند: حفظ مومنین یک کار اسلامی است و لذا باید زمینه برای همگان فراهم شود تا بتوانند با عزت و آبرو، بر سر سفره خود بنشینند و عزتمندانه زندگی کنند. ایشان ادامه دادند: در اسلام اجیر شدن مکروه است، چرا که دین می گوید می خواهیم کریم باشید و داشته باشید، ما نمیخواهیم که تنها شکم افراد سیر شود، بلکه میخواهیم آبرومندانه زندگی کنید. 🔹 معظم له بیان داشتند: خداوند در اولین آیاتی که بر پیامبر گرامی اسلامی نازل کرده است می فرماید: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ﴾؛ این اولین حرف خداست: من خدای اکرم هستم. فقیه درس فقه می دهد و طبیب درس طب و مهندس درس هندسه، خداوند اکرم درس کرامت می دهد و می خواهد . ایشان بیان داشتند: یارانه یک کار رئوفانه و مهربانانه است، اما قبلا هم گفتیم که پول یارانه باید صرف و کار شود تا همه بر سر سفره خود بنشینند و زندگی عزتمندانه داشته باشند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/11/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 عزم وصال

▪️ وجود مبارک عرض می ‌کند خدایا! «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ‏ دُونَك‏ وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ‏»... . ▫️ ما و وصال یار، از هر کار توبه!! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 عزم وصال

▪️ دعایی هست در 27 رجب، در این دعا وجود مبارک عرض می ‌کند خدایا! «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ‏ دُونَك‏ وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ‏»؛ خدایا! تو هیچ پرده ‌ای نداری، پوشیده نیستی، پشت پرده نیستی، این خود بشر است که با دست خود پرده‌ ای از گناه بافت و جلوی چشم خود آویزان کرد، وگرنه به قول حکیم سبزواری: پرده ندارد جمال غیر صفات جلال ٭٭٭ نیست بر این رخ نقاب نیست بر این مغز پوست ▪️ او پوستی ندارد، حجابی ندارد، اگر ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾است، نور دیگر حجاب ندارد؛ اینکه فرمود: ﴿كانَتْ أَعْینُهُمْ فی‏ غِطاءٍ عَن ذِکری﴾ همین است، پس ! ▪️ وقتی وجود مبارک را به زندان می بردند، این دعای نورانی را خواند؛ عرض کرد خدایا! تو پرده‌ ای نداری، بین خلق و تو هیچ حجابی نیست، مگر اینکه کسی جلوی خود پرده بگذارد، این یک مطلب؛ سفر به سوی تو و زادراه می ‌خواهد، مسافر به هر حال زادراه می‌ خواهد، این دو. مگر شما نفرمودید: ﴿فَفِرُّوا إِلَی اللَّه﴾‏؟ مگر ما «سیر الی الله» نداریم؟ مگر «سلوک الی الله» نداریم؟ مگر ما مسافر نیستیم؟ مگر مسافر زادراه و ره‌ توشه نمی ‌خواهد؟ من فهمیدم که ، یک و شکست‌ناپذیر است که تو را طلب بکند: ▫️ «أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ‏»؛ «ما و وصال یار، از هر کار توبه»! آپارات: https://aparat.com/v/UeXDf 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/02/05 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و پنجم ماه 1444 ▫️
 عقلانیت وارسته


🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
   عقلانیت وارسته
▫️ وجود مبارك ابی ابراهیم امام كاظم (سلام الله علیه) پدر بزرگوار كریمه اهل بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در آن مواعظی كه به هشام بن حكم فرمود، طلیعه آن فرمایش این است كه خدای سبحان به و خردورزان و فرهیختگان بشارت داد. یك وقت است كه در قرآن كریم هست كه مؤمنان را به بهشت بشارت بدهید، هر كسی اخلاق خوبی دارد عمل خوبی دارد او را به بهشت بشارت بدهید، این آیات كم نیست؛ اما بخشی از آیات قرآن كریم ناظر به این است كه خردورزان را خردمندان را فرهیختگان را بشارت بدهید كه آنها در صدد فكر تازه ‌اند، جامد و منجمد نیستند كه در یك حوزه بگردند، می‌ دانند اقوال فراوان است آراء فراوان است و ممكن است در گفتار دیگران حقی نهفته باشد كه از او مستور است، لذا آرای متضارب را اقوال متضارب را بررسی می ‌كنند، اینها را در محك و ترازویی ارزیابی می ‌كنند و بهترین آن را می ‌گیرند: ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾، این یك اصل بود. ▫️ اصل دوم این است که قرآن این‌چنین نیست كه كلی بگوید و راه را نشان ندهد؛ فرمود كسی است كه اقوال را ارزیابی كند و به «احسن الاقوال» برسد، خب «احسن الاقوال» قول چه کسی است؟ فرمود: ﴿وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعَا إِلَی اللّهِ وَ عَمِلَ صَالِحَاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ «احسن الاقوال» حرف كسی است كه را بزند به بهترین وجه بگوید، به بهترین وجه باور كند و به بهترین وجه عمل كند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1384/02/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 اهل مناجات

▫️ وجود مبارك امام كاظم زیارت‌ های مخصوصی دارد، یك صلوات مخصوصی هم دارد. آ‌ن صلوات كه درود می ‌فرستیم بر ذات مقدسی كه «یحیی اللّیلَ مِنَ السَّهَرِ إِلَی السَّحَر»؛ یعنی سلام بر آن امام مظلومی كه با بی‌ خوابی و نخوابیدن، سهر را تا سحر وصل می ‌كرد؛ آن نخوابیدن, مناجات كردن را تا سحر وصل می ‌كرد، اهل مناجات بود. ▫️ سالیان و مدت ‌های متمادی در زندان بود: «ذِی السَّاقٍ المَرضُوض»؛ فرمود پاهای مبارك حضرت در زنجیرها «رضّ» شد, كوبیده شد, پوست‌ ها از این گوشت‌ ها جدا شد، پاهای مبارك امام كاظم با زنجیر در این وضع بود. 🔹 تشکر از همراهی و ارسال تولیدات مخاطبین کانال حضرت استاد 📩 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/02/24 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 587 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 علل نهی از دلبستگی به اهل كتاب رهایی از نیرنگبازی آنان: اگر چه ممكن است برخی از اهل كتاب واقعاً ایمان داشته باشند لیكن نباید هوشیاری را از دست داد، از این رو خدا در قرآن می ‌فرماید: گروهی از اهل كتاب (عالمان یهود) به همكیشان خود گفتند: آنچه را كه بامدادان بر مسلمانان فرو فرستاده شد [و قبله شما را پذیرفت]، تصدیق كنید، و آنچه را كه در پایان روز نازل شد [و قبله دیگری برای آنان مشخص كرد]، انكار كنید، شاید از آن بازگردند.[1] نكته: احتمالاً گروهی از اهل كتاب، در آغاز روز به محضر پیامبر (ص) وارد شده، اظهار اسلام می ‌كردند و در پایان آن روز به صورت ارتداد خارج می‌ شدند تا اعلام كنند كه ما مكتب نو ظهور اسلام را آزمودیم و آن را تهی از حقیقت (معاذ الله) یافتیم و برگشتیم. [1]. ﴿و قالَت طَائِفَةٌ مِن اَهلِ الكِتـٰبِ ءامِنوا بِالَّذى اُنزِلَ عَلَى الَّذینَ ءامَنوا وَجهَ النَّهارِ و اكفُرُوا ءاخِرَهُ لَعَلَّهُم یرجِعون﴾ (سورهٴ آل عمران، آیهٴ 72). 📚 مفاتیح الحیات ص 317 و 318. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 عقل بالغ

🔹 وجود مبارک حضرت امیر می ‌فرماید بساط دنیا بساط بازیچه نیست یعنی خدای سبحان نخواست بازی کند؛ فرمود: «وَ لَمْ یرْسِلِ الْأَنْبِیاءَ لَعِباً وَ لَمْ ینْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً وَ...؛ بازیچه در عالم نیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عقل بالغ

🔹 وجود مبارک حضرت امیر می ‌فرماید بساط دنیا بساط بازیچه نیست یعنی خدای سبحان نخواست بازی کند؛ فرمود: «وَ لَمْ یرْسِلِ الْأَنْبِیاءَ لَعِباً وَ لَمْ ینْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَینَهُمَا بَاطِلًا ذلِكَ ظَنُّ الَّذِینَ كَفَرُوا»؛ بازیچه در عالم نیست. 🔹 این هیئت مدیره دبستان‌ها تحصیل کرده اند عاقل ‌اند عالم ‌اند، اینها می ‌گویند پنج ساعت که پنج کلاس هست، چهار ساعتش درس، یک ساعتش بازی! بچه ‌ها را ؛ مدرسه جای لغو نیست جای بازیگری نیست ولی بچه را چهار ساعت درس دادن و یک ساعت به بازی گرفتن حکمت است؛ اما آنهایی که در کودکی هم فکر الهی دارند، آنها استثنائاً اهل بازیچه نیستند. 🔹 از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند امام بعد از شما کیست؟ _ آن روز خیلی تصریح به اسم شریف آسان نبود _ حضرت فرمود کسی که «لَا یلْهُو وَ لَا یلْعَب‏»؛ امام هفتم، امام بعد از من، کسی است که اهل بازیچه نیست. هم‌زمان با اینکه این سائل این سؤال را کرد و وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) آن جواب را داد، وجود مبارک امام کاظم که کودکی بود همراه با برّه ‌ای که برای بازی به او داده بودند، وارد شد. امام صادق می ‌بیند آن سائل هم می ‌بیند که این بچه وارد شد و این بچه به این برّه می ‌گوید: «اسْجُدِی لِرَبِّك»؛ سجده بکن در پیشگاه پروردگارت! آن‌گاه وجود مبارک امام صادق این بچه را بغل کرد و فرمود: «بِأَبِی وَ أُمِّی مَنْ لَا یلْهُو وَ لَا یلْعَبُ‏»؛ پدر فدای پسری بشود که در کودکی اهل بازیچه نیست، تا به آن شخص بفهماند که امام هفتم همین است. 🔹 کسانی که اهل بازیچه نیستند این طورند و تا آخر عمر هم حالا بشود رئیس، بشود عُظما، بشود اعظم، می‌ داند اینها بازی است! وقتی می ‌داند بازی است، دیگر وارد گود نمی ‌شود. وجود مبارک حضرت را _ چه در جهان تکوین و چه در نظام اسلامی _ فرمود بر اساس و و است، بازی و بازیگری در عالم نیست و مردان الهی هم اهل بازی نیستند. آپارات: https://www.aparat.com/v/fTmhN 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/08/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   موهبت وحی
🔸 در جریان توحید فرمود , تأمین رزق مردم است. رزق اعم از است كه خوراكی و پوشاكی و مانند آن است و كه وحی و نبوّت و علوم آسمانی است، لذا جریان ارسال انبیا جزء رزق مردم است و ذات اقدس الهی از آن جهت كه رازق است برای مردم پیامبر می‌فرستد و لازمهٴ ربوبیت, ارسال رسول است. 🔸 همان بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) كه برای فرزندش نامه نوشتند كه اگر خدا ـ معاذ الله ـ شریك می ‌داشت, آن شریك هم پیامبری می ‌فرستاد، از همین باب است، زیرا لازمه ربوبیت, پروراندن بشر است و بشر با رزق روحی كه وحی و نبوّت است پرورش می ‌یابد. اگر خدا رازق است باید رزق ارواح بشر را هم بدهد؛ تنها رزقِ روحی بشر, وحی الهی است, دستور الهی است، لذا مسئله را در كنار ذكر می ‌كند. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 13 تاریخ: 1392/07/15 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 588 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 ج. برخورد محتاطانه با اهل كتاب نهي از آغاز سلام به اهل كتاب: امام علي (علیه السلام) فرمود: در ديدار با اهل كتاب آغاز به سلام نكنيد و هرگاه آنان به شما سلام كردند در پاسخ بگوييد: و عليكم.[1] [1]. لا تَبْدَءُوا أَهْلَ الْكِتَابِ بِالتَّسْلِيمِ، وَ إِذَا سَلَّمُوا عَلَيْكُمْ فَقُولُوا: وَ عَلَيْكُمْ‏ (الكافى، ج2، ص649). 📚 مفاتیح الحیات ص 318. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری / شکوفايی عقل محصول بعثت نبوی 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسرا
، آیت الله العظمی جوادی آملی : شاخص‌ترین تأثیر بعثت نبوی بر تمدّن بشری همانا احیای آن به نفخ و پرستش خدا و پرهیز از بت هوا و صنم سیاست باطل و وَثن تكاثر است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
تأثير بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری / شکوفايی عقل محصول بعثت نبوی 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: بیست و هفتم رجب سالروز ، سالروز نزول کلام نورانی وحی بر قلب پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است. بدین مناسبت از بیان و بنان علامه جوادی آملی در رابطه با تأثیر بعثت نبوی بر فرهنگ و تمدن بشری کسب فیض می کنیم. آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین عناصر محوری علم در ساحت نبوی بیان داشتند: بعثت نبوی وقتی بر صحنه گیتی و مینو تابید عناصر محوری علم را كه مجموع مسائل به هم پیوسته است و اسرار معلوم را برای عالِم آشكار و روشن می ‌نماید. به طوری كه 1. معلوم مانند زمین و موجودات ارضی و آسمانی و موجودهای سپهری، خلقت‌اند نه طبیعت 2. و علم مانند آگاه شدن از راز و رمز هر كدام از جماد، نبات، حیوان، انسان و فرشته، الهام الهی است نه داده بشری 3. و عالِم مانند اندیشور حوزوی یا دانشور دانشگاهی بنده ی خدا و خلیفه او و متغذّی مائده و متنعّم از مأدبه وی است. 🔸 معظم له را زیر بنای علم اسلامی بیان داشته و اظهار می دارند: این نورافكنی همه ‌جانبه تأثیر آغازین نور بعثت نبوی است كه این مثلّثِ مبارك را به خوبی تفسیر نمود تا عالِم و دانشمند قبل از هر پژوهش بیابد كه در هوای بی‌هوایی تنفّس می ‌كند و در فضای بی‌ هوسی پرواز می‌ نماید و هرگز دانش را كه است سكولار نمی ‌پندارد و علم را فقط در مدار دین می‌ داند و لا غیر. زیرا خلقت ‌شناسی ـ نه طبیعت دانی ـ اسلامی است و علم كه سیر از معلوم به مجهول است الهام خداست و اسلامی می‌باشد و عالِم كه خلیفه خداست و در پی رازگشایی اَسرار كارِ اوست، بنده خداست و چنین معرفتی فقط اسلامی است و هیچ مجالی برای سكولار در این تثلیثِ توحیدی نخواهد بود... . ↙️ مطالعه کامل: 🌐 https://news.esra.ir/fa/w/1106005 📚 پیام به «همایش بعثت نبوی بر فرهنگ تمدن بشری» ـ اردیبهشت‌ 1387 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 جلوه اعظم

🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می ‌دهیم و از او مسئلت می ‌کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جلوه اعظم

🔸 مبعث رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) در دعای شب بیست و هفتم رجب به صورت نام برده شد. دعای شب بیست و هفتم ماه رجب این بود که ما خدا را قَسم می ‌دهیم و از او مسئلت می ‌کنیم «بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَة»؛ این اصل اول. 🔸 مطابق این دعای نورانی شب بیست و هفتم، معلوم می ‌شود که کل صحنه خلقت، است، این هم درست است، چون در نهج البلاغه چنین آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه‏»؛ یعنی هر چه که مصداق خلق خداست، معلوم می‌ شود که جلوه الهی است، آیت الهی است «جلوه» عبارت دیگری از «آیت» است؛ آیت یعنی نشانه؛ اما آنکه نشانه ضعیفی است، آیت صغری است و آنکه نشانه أعظم است، است. 🔸 مطلب سوم یک بیان نورانی از وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) است که این را مرحوم مجلسی در بحارالانوار و بزرگان دیگر هم نقل کردند و آن این است که فرمود: «مَا لِلَّهِ آیةٌ أَكْبَرُ مِنِّی»؛ وجود مبارک امیرالمومنین فرمود به استثنای وجود مبارک پیغمبر هیچ آیتی از من بزرگ‌تر نیست؛ یا مثل من است یا کوچک‌تر است. این همه ملائکه که هستند، اینها در برابر انسان کامل به اذن خدا سجده کردند؛ امروز مصداق کامل آن «خلیفة الله»، وجود مبارک است. این جریان خلافت حضرت آدم که «قَضِیةٌ فِی وَاقِعَة» نبود، كه یک قضیه تاریخی باشد که در گذشته اتفاق افتاده باشد! این ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾، جمله اسمیه است، یک؛ این ﴿جَاعِلٌ﴾ اسم فاعل نیست، صفت مشبهه است، دو؛ دیگر اینکه نفرمود «خلیف»، فرمود: ﴿خَلِیفَةً﴾، خب آدم که مؤنث نبود، پس این «تاء» تای تأنیث نیست، این «تاء» تای مبالغه است. خیلی از موجودات خلیفه هستند؛ اما آن خلیفه کامل که علامه باشد در خلافت، آن است و این گاهی به صورت حضرت آدم (سَلامُ الله عَلَیه) است و امروز وجود مبارک حضرت حجت (سَلامُ الله عَلَیه) است؛ او است! آپارات: https://aparat.com/v/kiOlu 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/02/05 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هفتم ماه 1444 🔸 منّت بعثت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 منّت بعثت
🔸 ذات اقدس الهی در جریان مبعث رسول گرامی ‌اش به اسم «منّان» ظهور كرده است. یكی از اسمای حسنای خداوند، منّان است؛ منّان آن مبدأ بزرگی است كه حمد نعمت های او آسان نیست. هر نعمتی را «منّت» نمی ‌گویند، آن كه حملش بسیار مشكل است، از آن به عنوان «منّت» یاد می ‌شود: «المنة هی النعمة العظمی». 🔸 خداوند درباره آفرینش آسمان و زمین و آنچه در آسمان و زمین است، به «منّت» تعبیر نكرد؛ ولی جریان را به عنوان «منّت» یاد فرمود و در سوره مباركه «آل عمران» چنین نازل كرد: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾. این نعمت به قدری بزرگ است كه هیچ عاملی آن را از پا در نمی ‌آورد نه از درون و نه از بیرون. غیر از این‌گونه از نعمت های غیبی هر چه فرض شود یا از درون فرسوده خواهد شد یا از بیرون آسیب پذیر است. 🔸 چیزی كه از بین رفتنی است كوچك است نه بزرگ، لذا ذات اقدس الهی از نظام دنیا به عنوان متاع بزرگ یاد نكرده است؛ رفتنی و ناپایدار، كوچك است و ماندنی و پایدار، بزرگ است. نعمت بزرگ را می ‌گویند: «منّت» و خدای منّان با این نام پربركت ظهور كرد و رسول گرامی را به رسالت مبعوث كرد و فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾. 📚 سخنرانی در عید مبعث ــ شهر مدینه النبی تاریخ: 1374/09/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 589 1. موحّدان (اهل كتاب) قانون عمومی ارتباط‌ 🔸 ج. برخورد محتاطانه با اهل كتاب نهی از شبیه شدن به اهل كتاب: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: شارب خود را كوتاه كنید و ریش را كوتاه نكنید و خود را شبیه یهود نسازید.[1] [1]. حُفُّوا الشَّوَارِبَ وَ أَعْفُوا اللِّحَی وَ لا تَشَبَّهُوا بِالْیهُود (الفقیه، ج1، ص130). 📚 مفاتیح الحیات ص 318. مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مراتب صلوات 🔸 این صلواتی كه ما بر وجود مبارك پیامبر اعظم می ‌فرستیم و می ‌گوییم: «اللهم صلّ علی محمد و آل محمد»، این صلوات، است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مراتب صلوات

🔸 این صلواتی كه ما بر وجود مبارك پیامبر اعظم می ‌فرستیم و می ‌گوییم: «اللهم صلّ علی محمد و آل محمد»، این صلوات، است. خدای سبحان خودش بر پیامبر می ‌فرستد، ملائكه خدا بر پیامبر صلوات می‌ فرستند، خدا به ما هم دستور داد كه بر پیامبر صلوات بفرستیم؛ این در سوره مباركه «احزاب» است كه فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلَّوا عَلَیهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً﴾. 🔸 صلوات در قرآن كریم به سه قسم تقسیم شده: یك صلوات عمومی یك صلوات خصوصی یك صلوات خاص الخاص. آن ، مخصوص رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است که همین آیه سوره «احزاب» است كه اشاره شد. صلوات عمومی مربوط به همه مؤمنین است که آن هم در سوره مباركه «احزاب» اشاره شد كه فرمود: ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ لِیخْرِجَكُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾؛ ذات اقدس الهی بر شما صلوات می‌ فرستد و ملائكه خدا هم بر مؤمنین صلوات می ‌فرستند. چرا خدا بر مؤمنین صلوات می‌ فرستد؟ چرا ملائكه خدا به دستور خدا بر مؤمنین صلوات می‌ فرستند؟ برای اینكه مؤمنین را نورانی كنند: ﴿هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ لِیخْرِجَكُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾. 🔸 اگر ﴿اللّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ﴾، بهترین راهی كه خدای سبحان مؤمنین را نورانی می ‌كند و به آنها همین صلوات است. فرمود ما برای اینكه بر آنها صلوات می ‌فرستیم؛ این صلوات عام است. آن صلوات خاص برای كسانی است كه در حوادث سخت و در آزمون های دشوار الهی بودند بودند بودند شكیبایی را از كف رها نكردند؛ فرمود: ﴿الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ ٭ أُولئِكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولئِكَ هُمُ المُهْتَدُونَ﴾؛ نظیر خانواده های شهدا جانبازان ایثارگران اینهایی كه سالیان متمادی تلاش و كوشش كردند و رنج ها و سختی های زیادی بر اینها وارد شده است و اینها در برابر این شاكرند، خدا نسبت به اینها صلوات خاص دارد که ﴿أُولئِكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولئِكَ هُمُ المُهْتَدُونَ﴾. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1385/02/28 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra