خط سرخ مرجعیت یا مرجعیت خط قرمز ۱۱
⁉️مجتهد بودن یا نبودن آخوند خراسانی و امثال وی
1️⃣ رسالت این بحث، معرفی مرجع تقلید یا نفی مرجعیت برای مقلد نیست که با شهادت دو خبره عادل، اجتهاد یا مرجعیت کسی برای مقلدش ثابت شود؛ بلکه سطح بحث، اثبات مساله برای خبرگان است؛ نه مقلدان.
2️⃣ #اجتهاد یعنی #ملکه_استنباطی که اگر دارنده آن ملکه، آن را به کار بگیرد، می تواند مساله دینی را از منابع اسلام بشناسد و #ملکه_استنباط یعنی درونریز شدن ورود، پرداخت و خروج مناسب و رهایی از موانع نفسانی فردی یا تلبیسات اجتماعی در حل مسأله.
3️⃣طبق این تعریف، برخی بر آنند که آخوند خراسانی در فقه سیاسی مجتهد نبوده است، اما وی را در فقه فردی مجتهد می پندارند؛ اما:
4️⃣اجتهاد (به معنای اسمی آن؛ نه به معنای مصدری که همان معنای تفقه کردن را دارد)، #ملکه_استنباط است و تجزی پذیر نیست؛ یعنی ما مجتهد متجزی نداریم و آنچه هست، تفقه و فقه متجزی است؛ بنابراین آخوند خراسانی یا مجتهد بوده است یا نبوده است و نمی توان گفت که وی در سیاست مجتهد نبود، اما در فقه فردی مجتهد (دارای ملکه اجتهاد) بود. لذا با نقض اجتهاد آخوند در سیاست، اساساً مجتهد بودن وی نقض می شود:
آ. آخوند خراسانی و نائینی، نهایت تلاش خود را برای تفقه در امور سیاسی به کار بردند؛ پس اگر آنان ملکه اجتهاد داشتند، باید در حیاتی ترین مساله اسلامی زمان شان، حکم درستی می کردند. از آنجا که مشروطه کذایی (که آخوند برای مخالفان آن؛ مانند شیخ فضل الله و سید کاظم یزدی حکم محاربه با امام زمان عج را داده بود) به تصریح امام خمینی (صحیفه امام، ۱۸: ۲۴۸) به شکست اسلام انجامید، نمی توان سبب شکست اسلام را «اجتهاد اسلامی» دانست؛ به همین دلیل شیخ فضل الله حامیان چنین مشروطه ای را مشمول حکم «مرتد فطری» می دانست (زمزم عرفان، آ. بهجت: ۳۴۴ و ۳۴۵)؛ نه دارای مقام اجتهاد اسلامی!
ب. اگر کسی بکوشد که عنوان شرعی مرتبط با خود را بشناسد، ولی نتواند اجتهاد درستی از خود (در حد ولیّ بودن یا نبودن) داشته باشد و خود را ولیّ امر بپندارد، آیا در ساده ترین مسأله فقه فردی فاقد اجتهاد نیست؟ «لا عقلَ لمن یَتجاوزُ حدَّه و قدرَه» لیثی، علی، عیون: 538. اگر کسی در درک حد مأموم بودن یا امام بودن خود ناتون باشد، مسأله از مجتهد نبودن هم خیلی سخت تر می شود.
ج. ابرفقه: «العقول ائمة الافکار» پس اگر فکر و فقاهت بخواهد زنده باشد، باید معترف و مطیع امام خود (عقل) باشد. آخوند خراسانی ولیّ امر نبود و اگر فقیه بود، در لایه فکری جامعه متخصص بود و لایه فکر، هنگامی که عقل (ولیّ امر) خود را بشناسد و مطیع او باشد، حیات دارد. عدم معرفت و اطاعت لایه فکر فرد و جامعه از عقل جامعه (ولیّ امر) سبب فقدان حیات آن لایه است (امیرالمؤمنین: فقد العقل فقد الحیاة) و فقدان حیات قوه فکر با داشتن ملکه اجتهاد سازگار نیست؛ مثل این که بگوییم این راننده مرده است، اما در عین حال، ملکه رانندگی وی کارامد است.
5️⃣ بررسی شبهه مجتهد بودن آخوند و امثال وی
📚گفته می شود مهمترین دلیل بر اجتهاد آخوند خراسانی کتاب کفایه وی یا فتاوی وی در برخی مسائل است.
نوشتن کتابی که حاوی برخی نیازهای فکری است، آن هم در یک حوزه از دانش های مورد نیاز برای تحقق اجتهاد، دلیل اجتهاد نیست. نکات سه گانه زیر نشان می دهد که فتوا دادن در مسائل فردی مانند طهارت و صلاة، دلیل اجتهاد نیست:
✅یک. فقه فردی به معنای فقه غیر نظاموار نیست. هر فردی، همانند هر جامعه ای، یک نظام پنج لایه «عقل، فکر، قلب، حس، عضو» و زیرلایه ها و فرایندهای ارتباطی دارد. در حوزه فکریات (حوزه اصلی اجتهاد نیز فکریات پنجگانه و روابط آنها و فرایندها مطرح است. بنابراین نظام فقه فردی، قسیم نظام فقه جمعی نیست و دقیقاً متناظر با آن، لایه مند است.
✅ دو. اجتهاد یعنی توانایی استنباط احکام (در فرض ما، احکام فردی) از منابع دین. بنابراین مجتهد باید بتواند
اولاً مسأله بودن چیزی را درک کند. گاهی نیاز به نبوغ است که بگویی چرا سیب افتاد تا بشود جاذبه را صورتبندی کنی و دنیایی به روی فیزیک بگشایی
ثانیاً منابع مناسب و کافی را شناسایی کند
ثالثاً در صورت نیاز، نظام حاکم بر حل مساله را درک کند و حکم مساله را استخراج کند
👈بنابراین نمی توان کسی را که مساله ای را درس گرفته است، مباحثه کرده است، درس داده است، آنگاه با این پیشینه در مساله، با بررسی احادیث تبویب شده از سوی دیگران، و با مطالعه اقوال دیگران در مساله، نظرکی بدهد یا همان قول را تأیید کند و ما بگوییم که فلانی مجتهد است!
✅ سه. اینک پرسشی از امثال آخوند تا روشن شود که مجتهد هستند یا نه: 👈«روش تراز رسیدن به رشد از نظر اسلام چیست؟»
💠 در بهترین حالت باید گفت برای ما ثابت نیست که امثال آخوند بتوانند پاسخ فقهی قابل دفاعی به این پرسش بدهند! چون برای پاسخ به این پرسش باید نظام دینی انسان را کشف کرد که ...
#ابرفقه
@abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 امام خامنه ای و سیاست زدایان
♻️«بنده چند سال قبل از این ... راجع به سیاست در دانشگاهها، یک تعبیری به کار بردم که مسئولین دولتیِ آن روز [۱۲ آبان ۷۲] #خیلی ناراحت شدند که چرا این حرف را میزنید؛ گفتم: 👈#خدا_لعنت_کند کسانی را که بساط فکر سیاسی و #کار_سیاسی و تلاش سیاسی را از دانشگاهها جمع کردند! از ما گلهمند شدند که شما بچّهها را وادار میکنید به کار سیاسی ... بنده خودم مراجعه میکنم به خاطرات خودم و به دوره جوانی خودمان -پنجاه شصت سال پیش- که با افرادی #بحث میکردیم سر مسائل سیاسی، سر #مبارزات، داد، بیداد! محیط چالشی» ۲۹ خرداد ۹۵
👈امام خمینی: «اسلام این نیست. #والله_اسلام_تمامش_سیاست است. اسلام را بد معرّفی کردهاند». صحیفه امام، ۱: ۲۷۰
ابرفقه
@abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ علت شکست اسلام در مشروطیت و کامیابی انگلیس در بیان امام خامنه ای: فریب خوردگی برخی آقایان به سبب ضعف شخصیت، خوش باوری، غفلت، تغافل، هوای نفس!
♻️ اجتهاد یعنی ملکه کاربست ضوابط تفقه: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمين» حجرات، ۶.
⛔️ آیا برخی بزرگان مشروطه، ملکه کاربست (اجتهاد) این اصل مهم را در مساله ای حیاتی داشتند؟ #نه!
8️⃣ امام خمینی: «اين جوّى كه ساختند در ايران و در ساير جاها [نجف]، اين جو اسباب اين شد كه آقا شيخ فضل اللَّه را با #دست_بعضى_از_روحانيون خود ايران محكوم كردند و بعد او را آوردند در وسط ميدان و به دار كشيدند و پاى آن هم ايستادند كف زدند و #شكست_دادند_اسلام را در آن وقت. و مردم غفلت داشتند از اين عمل، حتى #علما_هم_غفلت داشتند». صحیفه امام، ۱۸: ۲۴۸.
#ابرفقه
هدایت شده از ابَرشاگرد
🌙 شبنوشت 🌙
به خدا قسم که در تمام عمرم هیچ روایتی را در این درجه از شگرفی و شگفت انگیزی ندیده ام و گمانم بر این است که تا فرارسیدن اجل نیز نظیر آن را نخواهم دید. الله اکبر! الله اکبر!
🌻 امام باقر علیه الصلاة و السلام در اهمیت وجود «عقل برون» و «امام مشروع» در رأس یک جامعه می فرمایند:
«قال الله تبارک و تعالی: لأعذبنّ کل رعیة فی الاسلام دانت بولایة کل امام جائر لیس من الله، و ان کانت الرعیة فی اعمالها برة تقیة؛ و لأعفونّ عن کل رعیة فی الاسلام دانت بولایة کل امام عادل من الله، و ان کانت الرعیة فی انفسها ظالمة مسیئة.»
◀️ اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۳۷۶
سینه ی تنگ من و بار غم او هیهات
مرد این بار گران نیست دل مسکینم
◼️ هزاران سلام و هزاران تسلیت و تعزیت ◼️
@abarshagerd ✍️
هدایت شده از ابَرشاگرد
🌤 عصرنوشت 🌤
مثالی ساده برای درک میزان اهمیت وجود «امام مشروع» در رأس جامعه
✅ اگر راننده، قطار را بر روی ریل صحیحی قرار داده باشد، در این صورت حتی اگر از اول مسیر تا انتهای آن، مسافران دائما با هم دعوا کنند و تمام آشغال هایشان را نیز درون قطار بریزند، باز هم چون قطار در ریل درست قرار گرفته است، همگی به مقصد خواهند رسید (مگر آنکه کسی خودش اساسا نخواهد به مقصد برسد، که آن دیگر بحث دیگری است).
🔴 اما در صورتی که راننده، قطار را بر روی ریل صحیحی قرار نداده باشد، حتی اگر همه ی مسافران نیز با لباس های اتوکشیده و در آرامش کامل به سر ببرند و نظم را به بهترین وجه رعایت نمایند، در هر حال باز هم سقوط این قطار به ته درّه حتمی است.
🎯 نتیجه:
پس با قاطعیتی که از دل یقین می جوشد می توان گفت که جامعه ی ایران - علی رغم وجود مشکلات متعدد در آن - بحمدالله جامعه ی سالمی است. قدر این را باید دانست و شکر آن را باید بجا آورد، وگر نه خداوند با هیچ کس تعارفی نخواهد کرد و به راحتی این نعمت را از ما خواهد گرفت.
@abarshagerd ✍️
خط سرخ مرجعیت یا مرجعیت خط قرمز ۱۲
🌻 ابرمقایسه میان حسین فهمیده و آخوند خراسانی
1️⃣ امیرالمؤمنین ع فرموده اند: عقلها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلبها، قلبها امامان حس ها و حس ها امامان عضوها هستند. لذا #تعقل یعنی: عقل تصمیم بر کار درستی بگیرد، فکر، ابعاد آن کار را بررسی کند، قلب برای آن انگیزه فراهم کند، حس انگیزه را به عضو برساند و عضو آن را انجام دهد.
2️⃣ عقل ارزش #حیاتی دارد (الانسان بعقله) و ثواب هر کسی نیز، بنابر ارزش عقل وی است. (ان الثواب علی قدر العقول) و از دست دادن عقل، به معنای از دست دادن حیات است: فقد العقل فقد الحیاة و لا یُقاس الا بالاموات.
❇️ راه انتقال حیات عقل به سایر لایه ها، امام پذیری (#اناِمام) است و #امامت سبب «بهینگی و مفید بودن فعالیت و رشد هر لایه» می شود. لذا اگر کسی ولیِ امر را قبول نداشته باشد، دچار فقدان حیات می شود و اگر ایتمام (امامت پذیری) انجام نشود، ظرفیتهای لایه ای که ماموم است (مثلا لایه فکر)، رشد مفید نمی کند.
❇️ عقل جامعه (امام) نیز ارزش حیاتی دارد و اگر کسی بدون امام باشد، مرگ و زندگی اش جاهلی است: «میتةً جاهلیةً»
3️⃣ #ابرمقایسه یعنی مقایسه بر پایه این «پردازه حیاتی» که مبنای «ابرفقه» می باشد. ابرمقایسه فرد را در یک مقایسه کلی، از نظر میزان ارزش حیاتی می سنجد و در بررسی جزئی تر، لایه های شخصیت حسین فهمیده و آخوند خراسانی را (در این جا لایه فکری) مقایسه می کند.
🌻در ابرمقایسه نخست به سراغ ارزش سنجی عقلی می رویم:
آ.📚 مقایسه عقلی حسین فهیمده و امثال آخوند خراسانی
👈یک. بالاترین مقام جامعه، مقام ولیّ امر است که عقل، تعقل، جوهره وجود و کمال وی، در بالاترین رتبه است و حیاتمندی افراد جامعه نیز به اطاعت از وی است؛ از جمله حیاتمندی مرجع تقلید.
📚از نظر #فکری، ولیّ امر باید هر آنچه به امامت کردن در آن شرایط مرتبط است را بداند. پس کمال لایه فکر برای امام جامعه، به معنای فقیه بودن وی در حوزه های گوناگون دین نیست.
👈دو. مقام مأمومین جامعه بر اساس میزان اطاعت از امام جامعه است و اساساً کسی که مطیع امام جامعه و ولیّ امر زمان خود نباشد، اگر این عدم اطاعت، ناشی از استضعاف فکری نباشد، به سبب جهالت در جوهره است (میتةً جاهلیةً).
🌻بی تردید حسین فهمیده مطیع ولیّ امر زمان و دارای هویتی حیاتی (#اناِمام) است ورشد بهینه به سبب امامت پذیری (#ایتمام) است.
💠اما ظواهر بر آن است که آخوند خراسانی مطیع ولیّ امر نبود؛ بلکه خود را ولیّ امر می پنداشت که انشاءالله از سر استضعاف بوده است؛ چون: «لَا عَقْلَ لِمَنْ يَتَجَاوَزُ حَدَّهُ وَ قَدْرَهُ» لیثی، علی، عیون الحکم: 538.
📛اگر آخوند خراسانی مطیع ولیّ امر زمان خود نبوده است، می توان گفت که یا جاهل قاصر (مستضعف #فکری) بوده است یا جاهل مقصر (مستضعف #عقلی) ان شاء الله که چنین نبوده است.
🌻به هر روی، بر طبق ابرفقه، اگر کفن پوشان ورامینیِ شهید انقلاب، مطیع ولیّ امر بوده اند، مقامشان بیش از کسی است که مطیع ولیّ امر نبوده است و فرضاً فقیه یا حتی مثلا عارف بوده است
ب.📚 مقایسه فکری بین حسین فهیمده و امثال آخوند
👈یک. باید دانست که برتری فکری، به معنای برتری در مقام نیست؛
👈دو. این که کسی که فکرش عقلی نیست فکرش اولا مرده است و ثانیاً مفید یا بهینه نیست؛
4️⃣ اگر آخوند خراسانی فکرش تابع جهتگیری و ضوابط ولیّ امر زمانش نبوده است، از فکر حسین فهمیده که در جهت ولیّ امر زمانش بوده است، با ارزش تر نیست. دقت شود که تلاش فکری حسین فهمیده به انتخاب شهادت در اطاعت از ولیٌ امر انجامید و تلاش فکری آخوند خراسانی به صدور حکم بر ضد مخالفان مشروطه کذایی بود؛ مخالفینی که موضع شان، موضع جبهه حق بوده است. اگر آخوند خراسانی از این فکریات بازگشته است، مساله فرق می کند.
5️⃣ اگر آخوند خراسانی ولیّ امر نبوده است، تنها می توانسته است فقیه باشد و اگر فقیه بوده باشد، باید مطیع عقل می بود (مطیعا لامر مولاه) و اگر مطیع ولیّ امر نبوده است باید دید که به راستی ایشان به چه میزان از فکریات زنده و مفید می توانسته است برسد.
6️⃣ اکنون می پرسیم که اگر حوزه #علمیه، حوزه#عقلیه باشد؛ یعنی با اطاعت از ولیّ امر، زنده باشد، آیا می تواند در فکریات، (آن هم در حد سنجش مجتهد بودن یا نبودن افراد) به هویت فکری و کتابی تکیه داد که در حیاتمندی آن کتاب و حیاتمندی فکری نویسنده آن باید بررسی بیشتری کرد؟
♻️ کفایه برای آخوند خراسانی شدن کافی است یا برای شیخ فضل الله شدن؟ یا کفایه هیچ کمک خاصی برای شکل گیری شخصیت شیخ فضل الله ها ندارد
🌻#ابرفقه؛ در اطاعت از ولیّ امر، زنده و برازنده ظهور باشیم؛ تا باشیم! چون هستند کسانی که نیستند.
👈 از #رهبر_ما_آن_طفل_دوازده_ساله و پیروزی اسلام
👈 تا #آخوند_خودرهبرپندار در مشروطه و شکست اسلام!
#ابرفقه
شیخ فضل الله در کلام امام صادق (ع)
1️⃣ درباره علائم ظهور به حدیثی از امام صادق (ع) بر می خوریم که شاید بتوان مصداق آن را شهادت شیخ فضل الله نوری دانست: «اختلاف الصنفين من العجم في لفظ كلمة عدل يقتل فيهم ألوف ألوف ألوف. يخالفهم الشيخ الطبرسي؛ فيصلب و يقتل.» إلزام الناصب، بیروت: الاعلمی، اول، ج ۲ ۱۳۴. روایت مشابهی نیز در ۱: ۶۷ همان کتاب آمده است.
دو گروه از غیر عربها (ایرانیان) در معنای کلمه #عدل اختلاف می کنند و تعداد بسیار زیادی کشته می شوند، شیخ طبرسی با آنان مخالفت می کند؛ آنگاه به دار آویخته می شود و کشته می شود.
2️⃣ با فساد قاجار، علما و مردم جنبش #عدالتخانه را برپا کردند و نظام قضائی اسلامی را زنده کردند. آنگاه دو گروه در پی تبدیل این جنبش به نظام مشروطه بودند:
👈آ. کسانی مثل شیخ فضل الله نوری که در پی ادامه دادن این جنبش عدالتخواهانه به یک نظام کامل اسلامی بود و مشروطه را برای این امر مناسب می دید.
👈ب. انگلیس، که از حکم میرزای شیرازی در جنبش تنباکو زیان دیده بود و در پی آسیب به جایگاه ولیّ امر (مرجع تقلید) برای چپاول ایران و عراق بود.
3️⃣ انگلیس برای ضربه به اسلام ناب و انحراف جریان مشروطه، از دو جریان بهره بردند، #غربزدگان و عالمان فاقد زمان شناسی همانند آخوند خراسانی. به این ترتیب انگلیسی ها توانستند اسلام را به شکست بکشانند و پس از مدتی با جنگ جهانی اول نزدیک به ده میلیون ایرانی کشته شد؛ چون جنبش پاک عدالتخانه و مشروطه ای که می توانست به انقلاب اسلامی ایران برسد، به کشتارگاه اسلام و ایرانیان تبدیل شد.
4️⃣ طبرسی اسم منسوب از طبرستان است یا از تفرش:
👈آ. طَبْرِسیّ: یعنی تفرِشی؛ اهل تفرش
👈ب. طَبْرَسیّ: طبرستانی. اسامی دو بخشی را می توان با یک کلمه چهار حرفی بر وزن «جعفر» از اجزاء هر دو بخش کلمه مرکب، اسم منسوب ساخت؛ مثل «حَضرَمَوت» که اسم منسوب آن «حَضرَمی» می باشد. بنابراین می توان گفت که «طبرستان» اسم منسوبش «الطَّبْرَسی» است.
👈ج. هم چنین ممکن است که بخش اول اسم مرکب را منسوب کرد؛ مثلا بعلبکی را «بَعلیّ» کرد و طبرستانی را «طبری». حسینی طهرانی، ولایة الفقیه، ۳: درس ۳۱.
5️⃣ در عین حال باید دقت داشت که «طبرسی» ممکن است طبق ذوق ایرانی «منسوب» شده باشد؛ زیرا هم فرد و هم محیط فعالیت وی ایران بود است نه «حجاز» که رواج یک واژه کاملا بر پایه ضوابط صرفی عربی باشد. به هر حال منطقا هیچ منعی برای این که یک فرد طبرستانی (مازندرانی) را طَبرَسی بدانیم وجود ندارد.
💐 با بهره از برخی نکات جلسه حاج آقا جلالزاده در مجلس بزرگداشت سالگرد شهادت شیخ فضل الله در میبد.
#ابرفقه
🌻اثبات ولایت خامنه ای از سوی امام زمان (عج)
📚 #غدیر روز تجدید بیعت با امام خامنه ای است
❌عجب!؟!
📚امام زمان فرموده اند که «آنان حجت ما بر شمایند و ما حجت خدا بر آنان: فإنهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم».
❌ امام زمان از کسی اسم هم برده اند؟
📚اگر اسم می بردند، می شد «نائب خاص» و چون اسم نبرده اند، «نائب عامّ» است.
❌پس هر کس می تواند ادعا کند که ولیّ امر است!
📚👈 اگر هر کس بتواند ادعای ولایت کند، «سامانه نیابت عام»، کاری سفیهانه است و چون امام زمان عج، سفیه نیست، پس هر کسی نمی تواند ادعای ولایت کند؛ مگر این که بخواهد نزد عقلا و مؤمنین رسوا شود! اساساً #غدیر با آن عظمت بر پا شد که هر کس نتواند خود را ولیّ امر بداند.
❌ درست است! ضمناً آقای خامنه ای خودش ادعای ولایت نکرد و خبرگان با اصرار وی را ولیّ امر معرفی کردند!
#ابرفقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌕عید غدیر بر همه کسانی که گِل شان شیرین است مبارک باد؛ #خوش_گِل بودن یعنی «گِل شان» #ولایی است نه این که شکل شان قشنگ است: «شیعتنا خُلِقوا مِن فاضل طنتنا»: شیعیان ما از زیادی گِل ما آفریده شده اند؛ خوشگلند!
🌻 اینک #ابرفقه؛ دانش استراتژیک اسلامی که با روش تولید فقهی و پس از ۱۴۰۰ سال، به برکت انقلاب اسلامی ایران و با الهام از سخنان امام خامنه ای کشف شده است.
✅ ابرفقه را می توان جایگزینی شگرف و بسیار برتر، برای #علوم_شناختی دانست
💐 نشان ابرفقه حاوی عبارت «العلی الاعلی: #لا_فتی_الا_علی» می باشد! فقط شمشیر علی لافتی برانگیز نبود؛ قلم و زبانش، لافتی تر بود.
#ابرفقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقدس اردبیلی و آ. شبیری زنجانی
📚 «بین شیخ بهایی و مقدس اردبیلی سر موضوعی مباحثه میشود؛ شاه عباس هم نشسته و نگاه میکرد. ... حق به جانب مقدس اردبیلی بود اما مقدس حق را به شیخ بهایی میدهد ... [فردا] به شیخ بهایی میفرماید: آن مطلبی که شما دیشب فرمودید ... اینطور هست که من میگویم. شیخ بهایی(ره) فرمود: چرا دیشب این را نفرمودید؟ مقدس میگوید: ... چون شما شیخ الاسلام ایران هستی و پیش شاه محترمی، اگر من میگفتم، شما پیش شاه کوچک میشدید و این به ضرر اسلام بود» بدیعالحکمه، آ. مجتهدی: ۵۷
📚 خاطره آ. شبیری با عنوان «تأثیر علاقه در ادراک»:
«آقای اخوان مرعشی میگفت: در مشهد من، آقای خامنهای، آقای طبسی تولیت، آقای میرزا جوادآقا تهرانی، آقای آشیخ علی فلسفی و آشیخ مهدی نوقانی در اتاقی بودیم. گفتند: الان عکس آقای خمینی در ماه ظاهر شده است. ما انکار کردیم و گفتیم این چنین نیست. ... آقای فلسفی هم گفت من چیزی حس نمیکنم. آقای خامنهای گفت: «چشمهای من ضعیف است لذا نمیتوانم شهادت بدهم ولی مثل اینکه کَلَفهای [لکههای] ماه قدری بیشتر شده است». یعنی مثل اینکه تفاوتی حس میکنم. ... غرض اینکه علاقه افراد در ادراک آنها اثر میگذارد.» جرعهای از دریا، آ. شبیری، ۳: ۶۶۹
◻️نوشته کامل به همراه نقد: ابرنگار
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻 چکیده ای از چرایی شکل گیری ابرفقه (امیرتعقل) و چیستی آن در ۱۰ دقیقه.
✅ امیرالمؤمنین علیه السلام: عقلها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلبها، قلبها امامان حسها و حسها امامان عضوها
#ابرفقه
🌻خطای خطیر کمیل در کمین لاریجانی
1️⃣ آیا انتقاد آ.یزدی از آ.شبیری و آ.لاریجانی، داد و قال است؟
آ. ادبیات سلیمان (ع) با هدهد
هدهد به عنوان کارگزاری که مسوول حضور در جایی، تأخیر یا غیبتی داشت؛ حضرت سلیمان فرمود: «لَأُعَذّبَنَّه عذاباً شديداً أو لَأَذبَحَنَّه أو لَيَأْتِيَنىِّ بسلطانٍ مُّبينٍ» نمل، ۲۲. به بیان غیر رسمی، بلایی به سرش بیاورم که مرغان آسمان به حالش بگریند! خداوند بنا بر این فرض که پیامبر خاتم سخنی بر وی ببندد می فرماید: «لقطعنا منه الوتین». حاقه، ۴۶. رگ گردنش را می زنیم.
ب. داد و قال آخوند خراسانی
سخن محمد یزدی درباره«نجف رفتن اعتراضی و خروج از حاکمیت» را که از سر نگرانی از هتک حرمت «ولایت» است، مقایسه کنید با حکم حکومتی آخوند خراسانی درباره مشروطه تحت مدیریت مخفی انگلیس: «به عموم ملت ایران حکم خدا را اعلام میداریم؛ الیوم بذل جهد در استحکام و استقرار مشروطیت به منزله جهاد در رکاب امام زمان _ ارواحنا فداه_ و #سر_مویی مخالفت و #مسامحه به منزله خذلان و #محاربه با آن حضرت _صلوات الله و سلامه علیه_ است».
2️⃣ آقای لاریجانی عزیز! پس اگر آ.یزدی اشتباه کرده است، اشتباهش داد و قال کردن نیست.
3️⃣ داد و قال منتسب به آیة الله یزدی
«هرچند در مسالهای، نظر #ولی_فقیه، خلاف عقیده من باشد، #موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن #حرمت_ولایت و حاکمیت است. فلانی میگوید اگر این کار را نکنید به نجف میروم! خب بروید، آیا با رفتن شما قم به هم میخورد؟»
4️⃣ میدانید استاد ارجمند، اگر من به جای شما بودم دست محمد یزدی را به سبب دغدغه شدید در حمایت از نظام ولایی می بوسیدم و بعد می گفتم این خیانت کثیف و این #فحشای_سیاسی (#خروج_از_حاکمیت) در مخیله ام هم نیامده است و آن را اقتدا به عبدالله #بن_عمر می دانم و هیچ فرقی نمی کند که خارجی، به نجف اشرف برود یا به لندن!
5️⃣آن وقت می دید که هم نزد طلبه ها عزیزتر می شدید، هم دل خامنه ای خون نمی شد، هم نظام مقدس مان دشمن شاد نمی شد، هم همه می دیدند که شما اسوه اخلاق و عدالت و شرح صدر و تعقل هستید و اشک شوق بر چشم مخالفان شما هم می تراوید و یزدی هم از شرم و شوق کفش شما را جفت می کرد؛ نه اکنون که طلبه ها از غصه گریه می کنند و درد دل به جمکران می بریم: «ادْفَع بالتي هي أحسَنُ فَإذا الذي بينك و بينه عداوةٌ كأَنه وليٌّ حمیم» فصلت ۳۴.
6️⃣خطای خطیر کمیل: تعاطی در خطا و تعطیل وظیفه
سخنان تلخ شما درباره آ.یزدی با حیثیت ش.نگهبان و ج.مدرسین چه می کند؟ آیا تصویر شدن آ. یزدی مثل پیری لجوج و فاقد مشاعر و منطق، بهترین هدیه به دشمنان تنگه احد انقلاب (ش.نگهبان) و تنگه احد حوزه (ج. مدرسین) نیست؟ آیا زیر سوال رفتن ولیّ امر و علمای ج. مدرسین را سبب نمی شود؟ به جان آقا صادق روزگارمان به اشک و آه می گذرد.
7️⃣در حالی که ولیّ امر، شما را رئیس مجمع تشخیص «مصلحت نظام» گذاشته است نه رئیس دستگاه قضایی و اینک بخشی از نوشته شما دستاویز تخریب ش.نگهبان و ج.مدرسین شده است، شما را به «داد و قال» امیرالمؤمنین (ع) در نامه ۶۱ ایشان به کمیل می سپارم:
8️⃣«اما بعدُ فَإنّ #تضييعَ_المرء ما وُلِّيَ و #تَكلُّفَهُ ما كُفي لَعجزٌ حاضر و رأْيٌ مُتَبَّر و إن #تَعاطیَك الغارةَ على أَهل قِرقيسيا و #تَعطيلَك مَسالحَك التي وَلَّيناك ليس بها مَن يَمنَعُها و لايَرُدُّ الجيش عنها لَرأيٌ شَعاعٌ #فقد_صِرتَ_جسراً لمن أراد الغارة مِن أعدائك علی أوليائک»
9⃣ آیا شما وظیفه ای که بر عهده تان نهاده شده بود را عمل کردید؟ یا به عکس، بستر تخریب مصالح نظام به ویژه در حوزه ش. نگهبان و ج. مدرسین را برای bbc و نفوذی های داخلی شان که حقیقتاً احقاد بدریه و خیبریه و حنینیه و غیرهن» را با نظام ولایی دارند، فراهم کردید؟ آیا نمی شد حد اکثر قضاوت درباره موضع آ.یزدی را به دادگاه واگذارید و این باری که ولایت بر دوش شما ننهاده است را با این تلخی بر پشت خود نکشید!
🚨👈نباید خود را در معرض #ناتوانی_آشکار و #گزینشی_تباه_کننده و #پل_غارتگری دشمنان قسم خورده بر دوستان و نظام اسلامی قرارداد!
🔟 بعید الصدور بودن جملات زیر از یک فقیه یا رئیس تشخیص مصلحت:
۱. «#جز با صدای بلند و داد و قال، به مسئولین و بزرگان توهین کردن و افترا زدن و تحقیر کردن، #کار_دیگری هم کرده اید؟ ... آخر چرا به خودتان اجازه می دهید به #همه توهین کنید!»
۲. «متاسفانه شما #خودتان را در جایگاهی #می_بینید که نه تنها مرجع تعیین کنید، بلکه به مراجع بزرگواری که شاید #شاگرد_آنها هم محسوب نمی شوید، امرو نهی کنید.»
۳. «گویی روزتان به شب نمی رسد اگر تعریضی، توهینی و افترایی نداشته باشید.»
۴. «جناب آقای یزدی مشکل اصلی جنابعالی این است که #فکر میکنید #قیم حوزه های علمیه هستید» ص.لاریجانی، ۹۸/۵/۲۶
❌نیت خوانی ها و عبارات غیر فقهی، غیرحقوقی و ... در شأن قلب و قلم شما نبود!
🌹مباهله مبارک
🌹مباهله یک سنت نبوی است و پیامبر اسوه ما است و خوب است ما این سیره را بیشتر بررسی و در صورت تامین ضوابط فقهی، آن را به گونه مقتضی به اجرا در آییم.
🌹اگر شرایط فقهی اجازه دهد من حاضرم با آن فرد مدعی مرجعیت که حامی ریاست جمهوری حسن روحانی بوده است، مباهله کنم!
✳️ امیرفرایندپردازی
طبق ابرفقه، انسان و جامعه دارای پنج لایه (عقل، فکر، قلب، حس و عضو) است و برای ارتباط مناسب با فرد یا جامعه باید فرایند حرکت بر پایه ابر فقه تعیین شود.
◻️انواع فرایند
1️⃣حرکت از مرکز به پیرامون: حرکت تراز برای ارتباط تراز با فرد تراز
2️⃣حرکت از پیرامون به مرکز: برای مخاطب سطحی و ضعیف
3️⃣حرکت از میان به دو سو
◻️ مثالی برای فرایندشناسی حرکت
الگوی حرکت قفل صفحه گوشی همراه را در نظر آورید؛ اگر نقطه شروع حرکت، نقاط ادامه و نقطه پایان درست نباشد، قفل باز نمی شود و بلکه ممکن است به تلفن آسیب بزند.
🌻هسته ابرپردازه
العقول ائمه الافکار و الافکار ائمه القلوب و القلوب ائمه الحواس و الحواس ائمه الاعضاء
✅ امیرفرایند ارتباطی با افراد رشد نیافته، از پیرامون به مرکز است:👇
🔶 ندع ابنائنا و ابنائکم👈 حسین و حسن
🔶 و نسائنا و نسائکم👈 فاطمه
🔶 و انفسنا و انفسکم👈 علی
🌻 همگی برای اثبات حقانیت عقل👈 محمد.
این استناد به آیه مباهله با راهنمایی برادر حسن احمدی انجام شد.
🌍 مرجع ابرفقه
@abarin
😢نهی از "نهی از منکر" در برابر کشف حجاب در فرودگاه
📛من خیلی غصه می خورم از اینکه یک عده #مدعی_مرجعیت حامی حسن روحانی بوده اند
🇮🇷پگاه ۵ شهریور در فرودگاه امام خمینی، خانم ۲۰ و خرده ای ساله دیدم با سر کاملا برهنه و حتی بدون هیچ شالی که حتی دور گردنش باشد با زیرپوش آستین یک ربع یعنی تا وسط بازوش.
💠به مسئول درگاه (گیت) گفتم چرا چیزی نمیگید؟
🚨گفت: 👈#به_ما_گفتند_چیزی_نگید!
💠گفتم خوب من باید به کی مراجعه کنم که تذکر بده؟
❇️گفت به برادران سپاه
🌕 رفتم به فاصله ده متر یک برادر سپاهی با لباس مقدس سپاه دیدم. اون خانم را نشونش دادم گفتم تذکر بدهید!
🚨👈گفت: #به_ما_گفتند_تذکر_ندهید!
😱 گفتم آخر این که کشف حجاب کامله و اونم با لباس آستین یه ربع!
🚨👈با حالت تاسف گفت: #به_ما_گفتند_تذکر_ندهید!
👥بعد خودم رفتم و به مرد همراهش گفتم: هلو مستر!
🔴بعد با رعایت احترام براش توضیح دادم که طبق قانون کشور ما پوشش سر و دستهای بانوان لازمه
👫خانم گفت من یه مسیحی ام.
🇮🇷من با رعایت ادب گفتم این قانون کشور ما است
💠بعد خانم خیلی عادی روسری از توی کیفش درآورد و گذاشت ولی خوب دستش را دیگه چیزی نداشت بپوشونه😅
📛از شما چه پنهان بیش از همه دلم برای مدعیان #مرجعیت سوخت که حامی حسن روحانی با این سیاستهای فرهنگی بوده اند
😱به نظر شما این گناهان فقط پای حسن روحانی است یا یقه عمامه به سرهای مدعی #مرجعیت را هم می گیرد؟
#اام رُم
🌻ابرفقه
هدایت شده از ابوالفضل امامی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ابرفقه معیار دینداری در بررسی سخن اکبرنژاد و باباخانی
🌻هسته ابرفقه در سخن امیرالمؤمنین (ع): عقلها امامان فکرها هستند و فکرها امامان عقلها و عقلها امامان حسها و حسها امامان عضوها.
🌕عنصر حیاتی ارزش فرد و جامعه به این است که عقل داشته باشد و عقل غیر از فکر و استدلال و درک کلی است؛ بلکه امام آن است.
✅بر این اساس معیار حیاتی دینداری «سلامت عقل درون» و «پذیرش عقل برین» یعنی ولیّ امر است؛ اما معیارهای دیگر، سطحی است؛ از جمله معیار «صدق الحدیث و اداء الامانة» و حتی معیار «اعتقاد داشتن به امام»:
🌗انواع نسبت فرد با امام
آ. امام پذیری سطحی (فکری): شناخت فکری و تعهد قلبی به وی (امام پذیری اعتقادی)
ب. امام پذیری عمقی (عقلی): سنخیت عقلی با امام، حتی اگر از نظر فکری او را نشناخته ایم؛ مانند امام پذیری شهید راشل کوری که شیعه عقلی بود؛ اما مسیحی اعتقادی (فکری).
📚 ابرکاوی بخشی از گفتگوی فوق
آن بخش از سخنان استاد باباخانی که درباره تدین هیأتی آمده است، قرینه بر تدین عقلی (حیاتی) است و برتر از تدین سطحی مورد انتقاد استاد اکبرنژاد (صدق الحدیث و اداء الامانة) است؛ هر چند می توان گفت که سخنان اجمالی استاد اکبرنژاد، اگر در دستگاه ابرفقه، فهم شود اوج تدین را نشان می دهد؛ یعنی نه تدین عضوی، نه تدین حسی، نه تدین قلبی، نه تدین فکری و حتی نه تدین عقلی، بلکه تدین «تعقلی»؛ یعنی رشد همه لایه ها با محوریت عقل؛ لذا رشد آ.بهجت بیشتر عقلی است و رشد امام خامنه ای تعقلی و همه جانبه
👇🏽تبیین بیشتر در متن پسین
🌻ابرفقه
@abarin
♻️ابرفقه معیار دینداری
🌻هسته ابرفقه
👈 العقول أئمه الافکار ...
عقلها امامان فکرها هستند و فکرها امامان عقلها و عقلها امامان حسها و حسها امامان عضوها
🌕عنصر حیاتی ارزش فرد و جامعه به این است که عقل داشته باشد و عقل غیر از فکر، بلکه امام آن است
✅ لذا معیار حیاتی دینداری «سلامت عقل درون» و «پذیرش عقل برین» یعنی ولیّ امر است؛ اما معیارهای دیگر، سطحی است؛ از جمله معیار «صدق الحدیث و اداء الامانة» و حتی معیار «اعتقاد داشتن به امام»:
🌗انواع نسبت فرد با امام
آ. امام پذیری سطحی (فکری): شناخت فکری و تعهد قلبی به وی (امام پذیری اعتقادی)
ب. امام پذیری عمقی (عقلی): سنخیت عقلی با امام، حتی اگر از نظر فکری او را نشناخته ایم؛ مانند امام پذیری شهید راشل کور ی که شیعه عقلی بود؛ اما مسیحی اعتقادی (فکری).
🌒معیارهای سطحی دینداری
آ. معیار عملی (عضو): برجسته ترین معیار عملی نماز است: «الصلاة عمود الدین ...» محاسن، ۱: ۴۴؛ اما این معیار به هیچ وجه ارزش حیاتی و تعیین کننده در تعیین تدین کسی ندارد
ب. معیار ارتباطی (حس): در انتخاب طرف ارتباط و نوع ارتباط با دیگران تدین درستی داشته باشیم. لذا گفته می شود که «المرء علی دین اخیه». یا امام فرمودند که معیاریّت طول رکوع و سجود نماز برای ارزیابی تدین فرد، نادرست است و راستگویی و امانت داری معیار است: «لا تنظروا الی طول رکوعه و سجوده ... و لکن انظروا الی صدق الحدیث و اداء امانته» کافی، ۳: ۲۷۳ بنابراین «لا ایمان لمن لا أمانة له و لا دین لمن لاعهد له» مستدرک وسائل، ۱۶: ۹۶
ج. معیار قلبی: بر پایه برخی روایات، ارزش فرد به ارزش کسی است که او را دوست دارد: المرء مع من احب. اما باید دانست که محبت قلبی، معیار ارزش فرد نیست؛ زیرا ممکن است که کسانی «قلوبهم معک» باشند در عین حال «سیوفهم علیک» هم معنادار باشد
د. معیار فکری (اعتقادی): معیار رایج برای ارزش سنجی افراد، افکار مورد اعتقاد افراد است که آنان را به مسلمان و شیعه و سنی و غیر آنان تقسیم می کند؛ در حالی که معیار تدین افراد به تعهدات قلبی نسبت به دانسته های فکری نیست و ارزش هر کس به «عقل» وی است.
ه. معیار عقلی: عقل یعنی جوهره وجود نه قوه فکر، که کارش درک کلی یا استدلال کردن باشد. بنابراین امیرالمؤمنین می فرماید «الانسان بعقله» و در عین حال امام صادق (ع) می فرماید که عقل عامل به دست آوردن بهشت است و لذا معاویه را فاقد عقل می داند؛ در حالی که معاویه فاقد قوه فکر و استدلال و درک کلی نبود
🌕به امام صادق (ع) عرض کردم من در معاشرتم با مردم به شگفتی افتاده ام، چون کسانی را می بینم که فلان و فلان را به سرپرستی برگزیده اند، اما راستگو، وفادار به عهد و پیمان و امانتدارند؛ و از آن سو هم مردمانی را می بینم که شما را به ولایت و سرپرستی برگزیده اند، اما مثل آنان راستگویی، عهد شناسی و امانتدار نیستند: «... أقوام لا یتولَّونکم و یتولَّون فلاناً و فلاناً؛، لهم أمانة و صدق و وفاء؛ و أقوام یتولَّونکم لیست لهم تلک الأمانة و لا الوفاء و لا الصدق؛ قال: فاستوی ابوعبدالله جالسا فأقبل علی کالغضبان ...» کافی، ۱: ۳۷۵
💐آنگاه امام صادق (ع) در تحلیلی استراتژیک، مساله عمق و سطح را مطرح می کنند؛ یعنی کسانی که ولیّ امرشان الهی است، و عمق استراتژیک شان آباد و نورانی است، خداوند سطح شان را نیز از ظلمت به در می آورد: «اللَّه ولیّ الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات إلى النور» و کسانی که در عمق استراتژیک (حوزه ولیّ امر) دچار طاغوت شده اند، این طاغوتها، در نهایت، سطح نورانی آنان را نیز به ظلمت می آلایند و دچار ظلمت در عمق و سطح، خواهند شد: «و الذین کفروا أولیائم الطاغوت یخرجونهم من النور إلی الظلمات» کافی، همان
⁉️یک هیأتی دچار لغزش در راستگویی، امانتداری و وفای به عهد، بهتر است یا یک غیرشیعه ای که کمتر دچار این لغزشها می شود؛ به عبارت دیگر، یک فرد بی ولایت اما با اخلاق اجتماعی قوی تر، بهتر است یا یک فرد ولایی با اخلاق اجتماعی ضعیف تر؟ درست است که ارزش راستگویی و امانتداری، نسبت به طول دادن رکوع و سجود نماز ، بیشتر است، اما نه اینکه از همه چیز مهمتر باشد؛ حتی از عمق استراتژیک؛ لذا تمام خیرها نیز، از عقل داشتن ارزش کمتری دارد
📚 ابرکاوی بخشی از گفتگوی اساتید اکبرنژاد و باباخانی
آن بخش از سخنان استاد باباخانی که درباره تدین هیأتی آمده است، قرینه بر تدین عقلی (حیاتی) است و برتر از تدین سطحی مورد انتقاد استاد اکبرنژاد (صدق الحدیث و اداء الامانة) است؛ هر چند می توان گفت که سخنان اجمالی استاد اکبرنژاد، اگر در دستگاه ابرفقه، فهم شود اوج تدین را نشان می دهد؛ یعنی نه تدین عضوی، نه تدین حسی، نه تدین قلبی، نه تدین فکری و حتی نه تدین عقلی، بلکه تدین «تعقلی»؛ یعنی رشد همه لایه ها با محوریت عقل؛ لذا رشد آ.بهجت بیشتر عقلی است و رشد امام خامنه ای تعقلی و رشد متوازن همه لایه ها است
🌻ابرفقه
@abarin
🌻دو نیمه عقل: تودد در اهل بیت و تودد به سوی مردم
🌕امام رضا علیه السلام: التودد الی الناس نصف العقل.
🌓نصف عقل در ارتباط با حقیقت (ولی امر) است
🌗نصف دیگر در ارتباط با واقعیت (مردم).
🌻مودت با امام با حرف «فی» آمده است و مودت با مردم با حرف «الی» یعنی باید به سوی مردم رفت و به آنان مودت داشت.
💐 گویا مودت یعنی محبت همراه با تبعیت
✅عجیب است که امام خامنه ای به سوی مردم می رود و حتی در ناگواریها هم توددآمیز با آنان رفتار می کند و حتی حسن روحانی را اگر از سوی آنان برگزیده شده باشد تایید می فرماید تا نشان دهد که مایل است نصف دیگر عقلش هم کامل بشود. دشواری این تودد کمتر از تودد در راه اهل بیت نیست. بلکه شاید بیشتر هم باشد.
❇️این روش، روش رشد تعقلی است
🌻ابرفقه
508K
🌻ابرهیأت؛ در پاسخ به پرسش عزیزی:
🌹ابرهیات، هیات تعقلی است؛ یعنی رشد همزمان لایه های عقل، فکر، فلب، حس و عضو
🚨نه فقط تمرکز بر لایه قلب و بیشینه رشد فکری
🤝برادرخواندگی حسینیه ها با اردوی جهادی
⬛️امیرپردازه: عقلها امامان فکرها، فکرها امامن قلبها، قلبها امامان حسها و حسها امامان عضوها
🌻ابرفقه
@abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻من، علی اصغر خیالت بود!
به هوایش چقدر سینه زده
سینه سرخ مهاجر هیات
و شب هفتم محرم باز؛
با علی اصغرش شدم بیعت
ز #دَم مجلس از عدم رستم
چقدر شانه های من پُر بال!
باز هم آمدم حسینیه؛
چقدر زینب علی خوشحال!
ا⬛️ا ...
... و دوباره وداع از هستی؛
باز از خاطرت مرا شُستی؟
من همان کودکم که #نیست هنوز!
گاه، تیر سه شعبه، #یک_سُستی!
نه! به هیات نرفته ام هرگز!
#مادر من هنوز #دوشیزه است!
#پدر سینه سرخ هیات تان
#پسری خسته و کم انگیره است!
پدرم! خانواده قسمت تان!
قل اعوذ برب [بربّ] الناس
کاش ام البنین شوی مادر!
غرق فرزند؛ و اسم من عباس
🚨👈و لاتَقتُلو أولادَکم خشیةَ إملاق نحن نَرزقهم و ایاکم اِنّ قتلَهم کان خِطئًا کبیرا. اسرا ٣١
😔سینه سرخان مهاجر هیات را با تیر سه شعبه #ن_می_شه در عدم رها نکنیم! گناه دارد!
#ازدواج
#فرزندآوری
🌻ابرفقه
⬛️ ابرفقه سوگواری
سخنرانی در شب عاشورای ۹۸؛ رم. مجتمع آموزشی شهید باهنر با حضور سفرای ایران در ایتالیا و واتیکان، مقامات کنسولی، نماینده ایران در فائو و دوستداران ایرانی و ایتالیایی امام حسین (ع).
▫️ابرفقه
امیرالمؤمنین (ع) یک نظام ساده و کاملاً عادی را در تبیین لایه های انسان و جامعه بیان می کند:
العُقولُ أَئِمَّةُ الأفکارِ و الأفکارُ أَئِمَّةُ القُلوبِ و القُلوبُ أَئِمَّةُ الحَواسِّ و الحَواسُّ أَئِمَّةُ الأعضاء (کنز،، ۱: ۲۰۰). عقلها، ائمه فکرها هستند و فکرها، ائمه دلها هستند و دلها ائمه حسّها هستند و حسّها، ائمه عضوها.
▫️تبیین تمثیلی ابرفقه
انسان همانند خودرویی است که اعضای او، کارکرد بدنه خودرو، سامانه عصبی وی کارکرد سامانه انتقال نیرو و انتقال پیام، قلب او همانند پیشران، و فکر او همانند چراغ خودرو و سامانه راهیابی (ناوبری) است؛ و عقل نقش راننده خودرو را انجام می دهد و رانندگی درست یعنی تعقل و تنظیم تمام توانش ها در راستای هدف.
⬛️ تبیین ابرسوگواری
سوگواری در لایه عضو، حس، قلب، فکر و عقل و سپس سوگواری تعقلی
▫️سوگواری عضوی
هماهنگ کردن ظاهر بدن با عزا؛ یعنی پوشیدن لباس مشکلی، سینه زدن و دیگر امور مربوط به وضعیت ظاهری بدن
▫️سوگواری حسی
تراز کردن شبکه ارتباطی در فضای واقعی و مجازی با معیارهای فرد حسینی و عزادار امام حسین؛ یعنی حتی دریافت داده یا ارسال داده ها در شبکه مجازی و واقعی که در ایام عادی نادرست نیست، ممکن است در محرم و برای عزادار حسینی نادرست باشد؛ چنان که لباس گُلگُلی چنین است.
▫️سوگواری قلبی
خوشی و ناخوشی کردن ما باید تناسب با فرد حسینی و عزادار باشد؛ شادی و ناشادی و دوست داشتن و نادوستی باید تناسب یابد.
▫️سوگواری فکری
قواره شدن فکر با تراز اندیشه حسینی و اندیشیدن در چرایی عاشورا و درس ها و عبرتها و فاصله گرفتن از تحلیل هایی که ممکن است گوشه قبای عاشورا و امام حسین علیه السلام را بگیرد.
▫️سوگواری عقلی
افراد محب امام حسین و بَکّاء که مثلا در قبل از انقلاب هم داشتیم؛ گویا در محرم، فرزند و عزیزتر از فرزندشان کشته شده بود؛ کسانی مثل علامه طباطبایی یا سید احمد خوانساری شاید این چنین بودند.
⬛️ نسبت سوگواریها
سوگواری عضوی معمولا آسانتر است و گام نخست برای تمرین عزاداری حسینی است. اما شاگرد امام حسین در کلاس نخست نمی ماند و رشد می کند؛ در گام بعد، ضمن حفظ سوگواری عضوی، نوبت به سوگ حسی می رسد، سوگواری حسی یعنی تراز کردن شبکه ارتباطی و حس برونی مان با صداقت و درستکاری حس درونی در خودمان و در جامعه؛ یعنی پالایش ارتباطی خویش و شبکه ارتباطی جامعه. سپس به سوگواری قلبی می رسیم که رفیق بازی افراطی یا کم محبتی نسبت به اطرافیان را تراز می کند و این محبت در خدمت امام حسین (ع) و محبانش قرار می گیرد: «و ولیّ لمن والاکم و عدو لمن عاداکم مصباح المتهجد، ۲: ۷۷۵» و در گام پنجم فرد در جوهره وجودش عزادار است.
⬛️ ویژگی دستگاه امام حسین
آیا دستگاه امام حسین دستگاه ویژه ای است و نظام محاسباتی اش با نام محاسباتی دستگاه امیرالمؤمنین (ع) تفاوت دارد؟ شیخ جعفر شوشتری به درستی می گوید که باب حسین (ع) اوسع است و کشتی و نجات وی اسرع است (الخصائص الحسينية: ۱۴)؛ شاید این تفاوت در بیان پیامبر به شکل «حسین منی و انا من حسین؛ کامل الزیارات: ۵۲» و "لا یوم کیومک" بیان شده باشد. یعنی کسانی نمی توانند سوار کشتی سایر معصومین شوند، زیرا جا برای هر کسی ندارد؟ اما وسعت کشتی امام حسین این جا را به برخی جاماندگان کشتی نجات می دهد. دیگر این که در عصر شتاب حرکت و درک اهمیت لحظه ها و ذره ها، اسرع بودن کشتی حسین می تواند اولویت خود را به سرعت بیابد.
👈 بخش دوم
👈 بخش نخست
⬛️ نسبت اشک و بهشت
آیا یک قطره اشک برای امام حسین (ع) یا یک استکان چای در مجلس عزای حسینی دادن مساوی با بهشت و خاموش شدن همه آتش های جهنم و حتی برزخ است؟ آیا نیست؟ ماجرا چیست؟
پاسخ هم مثبت است و هم منفی؛ برای کسی که در مرتبه عزاداری عضوی است؛ یک استکان چای دادن می تواند همه آتش برزخ و جهنم را خاموش کند. برای کسی که در مرتبه عزاداری حسی است، یک سخن نگفتن یا یک سخن نشنیدن یا خارج شدن از یک شبکه یا گروه مجازی به پاس عزاداری، می تواند تمام آتش جهنم و بزرخش را خاموش کند؛ ولو هر چند گناهکار باشد. برای کسی که در مقام عزاداری قلبی است، یک اشک شوق یا عزا برای حسین کار را تمام می کند؛ زیرا این بزرگترین داشته او در این مرتبه است. اما برای کسی که این مقام و این کلاس را گذرانده است، باید یک قطره اندیشه اش امام حسینی بشود و برای کسی که اندیشه اش هم حسینی شده است، باید یک قطره از جوهره وجودش حسینی شود تا کارکرد یک استکان چای دادن در مرتبه نخست داشته باشد. و کسی که جوهره و عقلش هم اجمالا حسینی شد، باید یک قطره از تعقل حسینی را انجام دهد تا کارکرد یک قطره اشک در مرتبه سوم (قلب) را داشته باشد. در این حال اگر وی جزء عزاداران عقلی نیز باشد و چنان جوهرش در ماتم حسینی بسوزد که جزء بَکائین باشد، باز هم ممکن است به پای کسی نرسد که در مرتبه رشد عزاداری عضوی، یک کفش عزاداران را مرتب کرده است.
⬛️ سوگواری تعقلی در گام نخست
امام خمینی رحمة الله علیه در پیش از انقلاب از مقام عزاداری عقلی به عزاداری تعقلی رسید. او تمام حوزه های شخصی خود (عضو، حس، قلب، فکر و عقل) را به گونه ای مرتبط و همسو حسینی و عزادار کرد و آنگاه توانست اجمالا تمام لایه های جامعه را درگیر «حیات و ممات» حسین گونه کند. او امام حسین و عزاداری را از یک رسم به یک رسم کننده خطوط سعادت تبدیل کرد. او امام حسین را از حسینیه و محرم به شهر و ادارات و وزارت خانه و مجلس و نظام کشاند و در تمام طول سال استمرار بخشید.
⬛️ سوگواری گام دوم انقلاب
گام دوم انقلاب، حسینی تر: شتابان تر و گسترده تر کردن حرکت انقلاب
این اوج عزاداری است و اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی باید عزاداری تعقلی را رشد بدهیم؛ باید همه لایه های هویت خود و جامعه را با شتاب و گستره کشتی حسین (ع) (اوسع و اسرع) هماهنگ کرد.
باید به سوی «نجات بندگان خدا از الجهالة و حیرة الضلالة». کتاب المزار: ۱۰۸ حرکت کرد.
امام خمینی به ما آموخت که «سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» یعنی چه! او عملا هویت جامعه را با دوستان حسینی در جهان سلمی کرد و با دشمنان حسین ع حربی کرد. نه این که فقط زیارت عاشورا را بخواند، بلکه زیارت عاشورا را اجرا کرد، خمینی و بسیجیانش هیچ نامه ای برای امام حسین ننگاشتند، اما دویست هزار شهید برایش فرستادند تا روح علی اصغرش شاد شود و اهداف خداوند محقق شود؛ خدایا کار مردم ایران حججی دادن است و این چنین، حجت را برای حضرت حجت تمام کردیم که حالا دیگر بیاید!
▫️آموزه سلم لمن سالمکم
ما نمی گوییم هر کس با من خوب است، با او خوبم، بلکه می گوییم من که باشم؟ هر کس با حسین خوب است، حتی اگر با من بد باشد، من با وی سر آشتی و نیکی دارم و هر کس با حسین ع بد است، حتی اگر فرزند یا والدینم باشند، من با آنان بد هستم؛ چه رسد استکبار. این فراز خیلی به انسان صبر عاشقانه و تحمل پذیر در برای دشمنی های خانگی و خویشاوندان و دوستان و جریان و حزب سیاسی رقیب می دهد. آقا هر کس چپ یا راست است باشد، اگر حسینی است، من دوستش دارم و دیگر با وی بد نمی کنم و به وی بد نمی گویم. بلکه با اشکالاتش آن هم با عشق به خودش، مخالفت می کنم. با این نگاه چقدر روابط اصلاح می شود؟ چقدر غصه های جانکاه، تحمل پذیر می شوند. چقدر عروس و مادر شوهر و رقبای انتخاباتی و دوستان و ... روابط شان زیباتر می شود؟
👈 بخش سوم
بخش نخست و بخشی دوم
⬛️ روضه خوانی
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به پشت خیمه ها می رود، خارها را می کند تا فردا پای فرزندانش را نخلد. وقتی نمی شود همه خارها را کند، دست کم می شود برخی را کند. اکنون فرزندان فاطمه زهرا و علی (انا و علیٌّ ابوا هذه الامة. کمال الدین، ۱: ۲۶۱) در زمین ادارات و جامعه و فرهنگ و سیاست و اقتصاد، با خارهایی مواجهند، شما را به خدا هر کسی به شوق حسین هر خواری را که می تواند از سر راه بردارد.
یکی از داستانهای عاشقانه و سوزناک شب عاشورا، نشست حضرت زینب با امام حسین و نگرانی از بی وفایی یارانش در فردا بود؛ حبیب، داستان را از هلال می شنود و می رود پی دوستان و داستان نگرانی حضرت زینب را بیان می کند و همگی نزد امام حسین علیه السلام و حضرت زینب می رسند و وفاداری را نشان می دهند تا دل گرامی حضرت زینب آرام بگیرد (الدمعة الساکبة، ۴: ۲۷۴). دلی که پس از عاشورا تنها باید گفت: «امان از دل زینب». همین زینب همین امشب هم در همین چادرهای سوگواری می آید و نگران فردا است که آیا امام زمان مان را تنها می گذاریم یا نه؟ آیا نائبش را یاری می کنیم یا نه؟ اگر هستید همه بگوییم یا حسین یا زینب یا صاحب الزمان؛ لبیک یا خامنه ای.
▫️ابرفقه
❌ رهبر انقلاب صبح امروز: آمریکا بداند که ما سردرگم نمیشویم
👈 جمهوری اسلامی، جمهوری عزت است
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: الان مشاهده میکنید، باز مسئلهی مذاکره را آمریکاییها همین طور دارند دنبال میکنند. این یک ترفند است. این را باید همه بدانند. همه باید توجه کنند.
🔹️ البته آمریکا هم یک، آمریکاییها هم یک جور حرف نمیزنند. گاهی میگویند مذاکرهی بیقید و شرط. گاهی میگویند مذاکرهی بدون پیششرط. گاهی میگویند مذاکرهی با دوازده شرط. حالا یا واقعاً سیاستشان، سیاست آشفتهای است، نمیدانند چه میخواهند، که احتمال دارد این باشد، یا هم این است که دارند ترفند میزنند. یکی از ترفندها هم همین است. یکی یک حرفی بزند، آن دیگری یک چیز دیگری بگوید، برای اینکه طرف مقابل را سردرگم کنند. لکن ما سردرگم نمیشویم، ما راهمان روشن است. ما میفهمیم داریم چه کار میکنیم.
⛔ آمریکا که میگوید #مذاکره کنیم، مقصودش این نیست که بیاییم یک راهحل عادلانهای پیدا کنیم. نه. مقصودش این است که بیاییم سر میز مذاکره بنشینیم، ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید. این است. مقصود از مذاکره این است.
🔹️ حالاها این قدر گستاخ شدند که همین را صریح هم میگویند. قبلها بنده این را میگفتم که آمریکاییها مقصودشان این است. بعضیها میگفتند نه، نهخیر، این جور نیست. اما حالا خود آمریکاییها میگویند.
🔹️ همین چند روز قبل از این یکیشان باز همین حرف را زد که باید بنشینیم سر میز مذاکره با ایران و ایران فلان چیزها را قبول کند. مقصود اینها از مذاکره این است. یعنی ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید. خیلی خب، بروند با آن کسانی که به عنوان گاو شیرده آنها عمل میکنند، بروند با آنها هر جور میخواهند همین طور مذاکره کنند.
🔺️ اما جمهوری اسلامی، جمهوری مؤمنین است، جمهوری مسلمین لله است، جمهوری عزت است. ۹۸/۶/۲۶
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹واکنش آقا به حذف نام شهدا☝️
🌹 تا یاد شهید را ز ما دزدیدند،
🌹 #فریاد شهید را ز ما دزدیدند
🌹بنیاد تشیع از شهادت بوده
🌹 #بنیاد شهید را ز ما دزدیدند
خیابان #استاد_محمد_رضا_شجریان
👈کوچه #غلام_کبیری
📛 تعویض جای قاتل و شهید از اینجاست. #اام
#ابرفقه
@abarin