#اصول_کاربردی
🔰 بحث واجب موسع و مضیق در روایات
46- وَ- عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ:
🔻 إِنَّ مِنَ الْأُمُورِ أُمُوراً مُضَيَّقَةً وَ أُمُوراً مُوَسَّعَةً
🔻 وَ إِنَّ الْوَقْتَ وَقْتَانِ الصَّلَاةُ مِمَّا فِيهِ السَّعَةُ فَرُبَّمَا عَجَّلَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ رُبَّمَا أَخَّرَ إِلَّا صَلَاةَ الْجُمُعَةِ
🔻 فَإِنَّ صَلَاةَ الْجُمُعَةِ مِنَ الْأَمْرِ الْمُضَيَّقِ إِنَّمَا لَهَا وَقْتٌ وَاحِدٌ حِينَ تَزُولُ وَ وَقْتُ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَقْتُ الظُّهْرِ فِي سَائِرِ الْأَيَّامِ.
#احادیث_فقهی #حدیث_روز
👈 منبع: تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج3، ص: 13
🔰 ادبیات عرب کاربردی
🔻 بررسی مثالهای کاربردی از قرآن و روایات با هدف نشان دادن تاثیر دانش ادبی در فهم متون دینی
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
ادبیات کاربردی (قرآنی و روایی)
🔰 ادبیات عرب کاربردی 🔻 بررسی مثالهای کاربردی از قرآن و روایات با هدف نشان دادن تاثیر دانش ادبی در ف
📌 فهرست مطالب کانال
۱. اهمیت جار و مجرور و متعلق آن؛ بررسی آیه ۱۹ سوره نور
https://eitaa.com/adab_quran/3
۲. اهمیت تشخیص نوع اضافه
https://eitaa.com/adab_quran/4
https://eitaa.com/adab_quran/27
۳. تاثیر مرجع ضمیر در فهم متن
https://eitaa.com/adab_quran/7
۴. اصول فقه و فقه کاربردی
https://eitaa.com/adab_quran/9
https://eitaa.com/adab_quran/35
۵. شرط ظهور امام زمان (عج)؛ تاملی نحوی در یک روایت
https://eitaa.com/adab_quran/10
۶. منطق کاربردی
https://eitaa.com/adab_quran/13
https://eitaa.com/adab_quran/26
۷. بررسی آیه مالک یوم الدین
https://eitaa.com/adab_quran/15
۸.بررسی نحوی مسئله قتل فرزند در قرآن
https://eitaa.com/adab_quran/16
۹. درباره وزن فعیل
https://eitaa.com/adab_quran/17
https://eitaa.com/adab_quran/18
۱۰. بررسی ادبی «لا اله الا الله» در تقریرات میرزای نائینی
https://eitaa.com/adab_quran/19
۱۱. بررسی فعل کان در آیه ۲۸۰ سوره بقره
https://eitaa.com/adab_quran/22
۱۲. اقسام مبتدا؛ اسم موول
https://eitaa.com/adab_quran/23
۱۳. واژه شتی
https://eitaa.com/adab_quran/28
۱۴. فعل مجهول در سوره روم
https://eitaa.com/adab_quran/29
۱۵. فرقهای عمده بین اذا شرطیه و فجائیه
https://eitaa.com/adab_quran/30
۱۶. برخی از افعال ثلاثی مجرد که در هیچ بابی از ابواب ثلاثی مزید به کار نرفته اند
https://eitaa.com/adab_quran/31
۱۷. جمله معترضه
https://eitaa.com/adab_quran/32
۱۸. عطف جمله فعلیه بر اسمیه
https://eitaa.com/adab_quran/33
۱۹. علامت باء سببیت
https://eitaa.com/adab_quran/38
۲۰. فعل مضارع بعد از لام جحود
https://eitaa.com/adab_quran/39
۲۱. خطبه ۱۸۰ نهجالبلاغه
https://eitaa.com/adab_quran/40
۲۲. اقسام کلام در عربی
https://eitaa.com/adab_quran/41
۲۳. تعدیه فعل به وسیله حرف جر
https://eitaa.com/adab_quran/46
۲۴. مفردات بحث شده در مغنی الاریب
https://eitaa.com/adab_quran/47
۲۵. برخی از فوائد نحوی بیان شده در پاورقیهای کتاب «بدائة النحو»
https://eitaa.com/adab_quran/48
۲۶. خلاصه نموداری اعراب اسماء شرط و استفهام؛ باب رابع
https://eitaa.com/adab_quran/50
۲۷. طرح درسهای مغنی الادیب
https://eitaa.com/adab_quran/51
https://eitaa.com/adab_quran/56
۲۸. طرح درسهای النجهة المرضیة (شرحسیوطی)
https://eitaa.com/adab_quran/52
https://eitaa.com/adab_quran/53
https://eitaa.com/adab_quran/54
۲۹. فهرست کلمات مرفوع، منصوب، مجرور و مجزوم
https://eitaa.com/adab_quran/67
۳۰. تمرین قرآنی مبحث استثناء
https://eitaa.com/adab_quran/60
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
🔰 علامت باء سببیت
✅مدخول باء سببیت چیزی است که صلاحیت دارد فاعل باشد برای فعلی که با باء تعدیه شده است، البته فاعل به صورت مجازی
مثلا در کتبتُ بالقلم
یا قطعتُ بالسکین
🔰صحیح است مجازا گفته شود:
کَتبَ القلمُ
قطعَ السکینُ
پس باء در این موارد سببیت است.
🔅 منبع: شرح تسهیل ابن مالک
#مفردات_قرآن
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
🔰 بررسی فعل مضارع بعد از لام جحود
👈 ساختار کلی
حروف نفی «ما»/«لم»/ «إن»+ فعل ماضی لفظی یا معنوی از کون ناقصه+ لام+ فعل مضارع منصوب
👈 صمدیه؛ حدیقه سوم: و ینصب بأن مضمرة جوازا ... و وجوباً بعد خمسة احرف لام الجحود و هی المسبوقة بکون منفی ...
👈 هدایه؛ قسم دوم: المضارع المنصوب عامله خمسة احرف... و بتقدیر أن فی سبعة عشر موضعاً ... و لام الجحود...
🔻 مغنی الادیب؛ باب اول؛ حرف اللام: و للام الجارة اثنان و عشرون معنی... السابع توکید النفی و هی الداخلة فی اللفظ علی الفعل مسبوقة ب«ما کان» او ب«لم یکن» ناقصتین مسندتین لما اسند الیه الفعل المقرون باللام ... و یسمیها اکثرهم لام الجحود لملازمتها للجحد ای النفی...
🔻 دیدگاه کوفیون درباره لام جحود: و وجه التوکید فیها هند الکوفیین: أن أصل «ما کان لیفعل» ما کان یفعل ثم أدخلت اللام زیادة لتقویة النفی کما أدخلت الباء فی «ما زید بقائم» لذلک، فعندهم أنها حرف زائد مؤکد غیر جار و لکنه ناصب و لو کان جاراً لم یتعلق عندهم بشیء لزیادته فکیف به و هو غیر جار؟ (مغنی الادیب)
🔻 دیدگاه بصریون درباره لام جحود: و وجه التوکید عند البصریین أن الاصل ما کان قاصداً الفعل و نفی القصد ابلغ من نفی الفعل و علی هذا فهی عندهم حرف جر معدّ متعلق بخبر کان المحذوف و النصب ب«أن» مضمرة وجوباً.(مغنی الادیب)
🔻 مثال ۱
وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ (بقره: ١٤٣)
🔻 مثال ۲
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا
(نسا : ١٣٧)
🔻 مثال ۳
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا
(نسا: ۱۶۸)
🔻 مثال ۴
وَ قَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَ إِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ
(ابراهیم : ٤٦)
🔻 مثال ۵
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
(انفال: ٣٣)
🔻 مثال ۶
... وَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَ مَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ...(اعراف:٤٣)
🔻مثال ۷
قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ
(حجر : ٣٣)
🔻 مثال ۸
وَ لَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَّا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ ...
(انعام: ١١١)
🔻 مثال ۹
... وَ لَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا بِمَا كَذَّبُوا مِن قَبْلُ ...
(اعراف : ١٠١)
🔻 مثال ۱۰
وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ وَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْقَوْمَ الْمُجْرِمِينَ
(یونس: ١٣)
🔻 مث ۱۱
ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَىٰ قَوْمِهِمْ فَجَاءُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا بِمَا كَذَّبُوا بِهِ مِن قَبْلُ ... (یونس ٧٤)
🔻 مث ۱۲ و ۱۳
مَّا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ
(آل عمران ١٧٩)
🔻 مث۱۴
فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (توبه ٧٠)
🔻 مث ۱۵
وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُم مَّا يَتَّقُونَ (توبه ١١٥)
🔻 مث ۱۶
وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ ...
(توبه ١٢٢)
🔻 مث ۱۷
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ
(هود ١١٧)
🔻 مث ۱۸
فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعَاءِ أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِن وِعَاءِ أَخِيهِ كَذَٰلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ... (یوسف ٧٦)
🔻 مث ۱۹
... وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَ لَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
(عنکبوت ٤٠)
🔻 مث ۲۰
... وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِن شَيْءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَ لَا فِي الْأَرْضِ ... (فاطر ٤٤)
🔻 مث ۲۱
فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَ لَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
(روم ٩)
#مثال_قرآنی
#شاهد_مثال
#مثال
#نحو
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
خطبه ۱۸۰ نهج البلاغه
أَقْرِبْ بِقَوْمٍ مِنَ الْجَهْلِ بِاللَّهِ قَائِدُهُمْ مُعَاوِيَةُ وَ مُؤَدِّبُهُمُ ابْنُ النَّابِغَةِ.
🔰منبع اول: شرح ابن میثم
أقرب 👈 صيغه تعجّب
«قائدهم معاوية» 👈 جمله اسميّه و صفت برای قوم، محلا مجرور
🔻 ميان صفت و موصوف جار و مجرور فاصله شده كه خالى از اشكال است، چنان كه خداوند متعال فرموده است: «وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ» جمله مردوا صفت منافقون و محلّا مرفوع است و جار و مجرور «من أهل المدينة» ميان صفت و موصوف فاصله شده است،
⛔️ منظور از ابن النابغه 👈 عمروعاص
🔰 منبع دوم: منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 10، ص: ۲۷۸ و ۲۷۹
🔻 قوله عليه السّلام: و أقرب بقوم من الجهل باللّه، فعل تعجّب و الباء زايدة كما في أحسن بزيد
👈 قال سيبويه افعل صورته أمر و معناه الماضي من افعل أى صار ذا فعل كألحم أى صار ذا لحم و الباء بعده زايدة في الفاعل لازمة، و قد يحذف إن كان المتعجّب منه أن و صلتها نحو أحسن أن يقوم أى أن يقوم على ما هو القياس.
⛔️ و ضعّف قوله بأنّ الأمر بمعنى الماضى مما لم يعهد بل الماضي يجيء بمعنى الأمر مثل اتّقى امرؤ ربّه، و بأنّ افعل بمعنى صار ذا فعل قليل و لو كان منه لجاز ألحم بزيد و أشحم به، و بأنّ زيادة الباء في الفاعل قليل و المطرد زيادتها في المفعول.
👈 و قال الفراء و تبعه الزمخشري و غيره ان احسن امر لكل احد بأن يجعل زيدا حسنا، و انما يجعله كذلك بأن يصفه بالحسن فكأنه قيل: صفه بالحسن كيف شئت فانّ فيه منه كلّ ما يمكن أن يكون في شخص كما قال الشاعر:
و قد وجدت مكان القول ذا سعة
فان وجدت لسانا قائلا فعل
👌 و هذا معنى مناسب للتعجّب بخلاف تقدير سيبويه و أيضا همزة الجعل أكثر من همزة صار كذا و ان لم يكن شيء منهما قياسا مطردا، و على ذلك فهمزة أحسن به للجعل كهمزة ما أحسن و الباء مزيدة في المفعول و هو كثير مطرد هذا.
📌 و إنما لم يجمع لفظ أقرب مع كون المقصود بالخطاب غير مفرد، لأنّ فعل التعجّب لا يتصرّف فيه فلا يقال أحسنا و أحسنوا و أحسنى و إن خوطب به مثنّى أو مجموع أو مؤنّث، و سهل ذلك انمحاء معنى الأمر فيه اريد به محض انشاء التعجّب و لم يبق فيه معنى الخطاب حتّى يثنّى أو يجمع أو يؤنّث.
📌 ثمّ إنّه يجب أن يكون المتعجّب منه مختصّا فلا يقال ما أحسن رجلا، لعدم الفائدة فان خصّصته بوصف نحو رجلا رأيناه في موضع كذا جاز، و لذلك أتى بالجملة الوصفية أعنى قوله «قائدهم معاوية» بعد قوله بقوم، لئلّا يخلو عن الفائدة، فالجملة على ذلك في محلّ الجرّ على الصفة فافهم ذلك كلّه و اغتنم.
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
*فائدة لُـغَـوِيَّـة*
الكلام في العربيَّة أربعةُ أنواع: جهر و نجوى و سر و أخفى
۱- الجهر: هو الكلام الذي تسمعونه مني و أنا أتكلّمه .
۲- النجوى: هو الكلام بصوت منخفض مع شخص آخر بجانبي لا يسمعه أحدٌ إلا هذا الشخص .
۳- السر: هو الكلام الذي في قلبي و لا يسمعه أحدٌ لا قريبٌ و لا بعيد .
۴- الأخفى: هو الكلام الذي تقوله بعد مدة قد تطول إلى سنين كثيرة ، أي أنّ الله يعلم ما سنقوله بعد سنين طويلة، و نحن لا نعلم ماذا سنقول بعد دقائق.
قال تعالى : (*فإن تجهرْ بالقولِ فإنّهُ يعلمُ السِّرَّ و أخفى*).
وقال - سبحانه - (*واعلموا أنّ اللهَ يعلمُ ما في أنفسِكم فاحذروه*).
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
🔰 تعدیه فعل و شبه فعل به وسیله حرف جر بر دو قسم است:
🔻 تعدیه عام
🔻 تعدیه خاص
🔰 در تعدیه خاص سه شرط وجود دارد که با اجتماع این سه شرط با هم، تعدیه خاص محقق می شود:
۱. فعل قبل از گرفتن حرف جر معنای لازم داشته باشد.
۲. با آمدن حرف جر، معنای فعل تغییر کند.
۳. تغییر معنای فعل، به صورت متعدی شدن آن فعل و تبدیل شدن فاعل فعل لازم به مفعول فعل متعدی باشد.
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
💠 کلمات و مفردات بحث شده در کتاب مغنی الأریب
👈همراه با تعداد استعمال این کلمات در قرآن کریم)
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
🔰 برخی از فوائد نحوی بیان شده در پاورقیهای کتاب «بدائة النحو»
(به مرور بارگذاری می شود.)
۱. معانی واژه نحو: ص ۲۹
۲. علوم عربیه: ص ۳۰
۳. اسماء غیرمتصرفه: ص ۳۴
۴. علائم تانیث: ص ۳۵
۵. معانی واژه مفرد: ص ۳۷
۶. اقسام معارف: ص ۴۵
۷. موارد استتار ضمیر متصل: ص ۴۷ و ۱۰۹
۸. افعال عموم: ص ۶۵ و ۱۱۹
۹. اقسام تنوین: ص ۹۶
۱۰. اقسام عامل: ص ۱۱۶
۱۱. فعل تام و ناقص: ص ۱۲۹
۱۲. افعال دال بر صفات نفسانی: ص ۱۳۹
۱۳. حذف با دلیل و بدون دلیل: ص ۱۴۰
۱۴. وجه شباهت حروف مشبهة بالفعل به فعل: ص ۱۴۶
۱۵. شبه مضاف: ص ۱۵۳
۱۶. مثل و شبه مثل: ص ۱۶۰
۱۷. فضله: ص ۱۷۴ و ۱۸۳
۱۸. اقسام لما: ص ۱۹۹ و ۲۱۱
۱۹. ادوات صدارت طلب: ص ۱۶۵ و ۱۲۱
۲۰. ادوات مختص به فعل: ۱۶۴
۲۱. متعلق: ص ۲۱۴
۲۲. ابهام اصلی و فرعی: ص ۲۱۴ و ۲۱۵
۲۳. ضمیر مجهول: ص ۲۲۰
۲۴. موول به مشتق: ص ۲۳۷
۲۵. ظرف مستقر و لغو: ص ۲۳۸
۲۶. اسالیب تاکید: ص ۲۴۰
۲۷. تعجب: ص ۲۸۸
۲۸. شروط جمله شرط: ص ۲۹۶
۲۹. اقسام طلب: ص ۲۹۹
۳۰. اقسام استفهام: ص ۳۰۰
۳۱. فاء سببیت: ص ۳۱۳
۳۲. ارکان قسم: ص ۳۲۱
۳۳. فرق لم و لما نافیه: ص ۳۲۵
۳۴. انواع احکام جمله: ص ۳۲۹
۳۵. جمله مفعول به: ص ۳۳۳
#بدائة_النحو
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
هدایت شده از محسن انبیائی
🔅 #مغنی_الادیب
🔻 خلاصه نموداری اعراب اسماء شرط و استفهام؛ باب رابع
👈 مطالعه این جزوه برای امتحان کافی نیست.
👈 مطالعه این جزوه باعث بی نیازی از کتاب نمی شود.
👈 ترجمه مثالها و ترکیب آنها در این جزوه نیامده است.
#نمودار
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
ادبیات کاربردی (قرآنی و روایی)
🔅 #مغنی_الادیب 🔻 خلاصه نموداری اعراب اسماء شرط و استفهام؛ باب رابع 👈 مطالعه این جزوه برای امتحان کا
بسمه تعالی
🔰 #طرح_درس
🔅 درس نحو ۹، #مغنی_الادیب
🌷 مبحث «مِن»
۱. شرایط زائد شدن من
👈 بررسی آیه ۲ سوره ملک
👈 بررسی آیه ۳ سوره ملک
۲. اقسام حروف جر و ویژگی آنها
👈 اصلی
👈 زائد
👈 شبه زائد
۳. تنبیهات درباره زیادت من
🔻 تنبیه اول: بررسی ورود و داخل شدن من زائد بر سایر مفاعیل
👈 دلیل داخل نشدن من زائد بر مفعول لاجله، مفعول معه و مفعول فیه
👈 بررسی داخل شدن یا نشدن من زائد بر مفعول مطلق
👈 بررسی آیه ۳۸ سوره انعام
👈 بررسی آیه ۱۲۰ سوره آل عمران
🔻تنبیه دوم: داخل نشدن من زائد بر بر مفعول دوم افعال قلوب و مفعول سوم أعلم
👈 علت داخل نشدن من زائد بر موارد فوق الذکر
👈 بررسی آیه فرقان
🔻 تنبیه سوم: بررسی اقوال نحویون درباره شرایط من زائد
👈 دیدگاه اکثر نحویون درباره شرط سوم
👈 دیدگاه اخفش و استدلال بر آن
👈 دیدگاه کوفیون و استدلال بر آن
👈 دیدگاه زمخشری و استدلال بر آن
👈 دیدگاه ابوعلی فارسی و استدلال بر آن
👈 نقد استدلال اخفش
👈 نقد استدلال کوفیون
🔻 نکته: بررسی من داخل شده بر قبل و بعد
👈 قول جمهور
👈 قول ابن مالک
🔻 مسئله ۱
🔻 مسئله ۲
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
ادبیات کاربردی (قرآنی و روایی)
بسمه تعالی 🔰 #طرح_درس 🔅 درس نحو ۹، #مغنی_الادیب 🌷 مبحث «مِن» ۱. شرایط زائد شدن من 👈 بررسی آیه ۲ سو
بسمه تعالی
🔰 #طرح_درس
🔅 درس نحو ۵، #النهجة_المرضیة
🌷 مبحث «مفعول مطلق»
۱.تعریف مفعول مطلق
۲. وجه تسمیه مفعول مطلق
۳. علت تقدم مفعول مطلق بر سایر مفاعیل در بیان این حاجب و زمخشری
۴. تفاوت فعل و مصدر
۵. عامل در مفعول مطلق
۶. اقوال چهارگانه در اصل و فرع بودن مصدر، فعل و وصف
👈 قول اکثر بصریون
👈 قول کوفیون
۷. اقسام مفعول مطلق
۸. جانشینهای مفعول مطلق
۹. حذف عامل مفعول مطلق
👈 حذف ممنوع
👈 حذف جایز
👈 حذف واجب
🔻 کلماتی که همیشه مفعول مطلق هستند؟!
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
ادبیات کاربردی (قرآنی و روایی)
بسمه تعالی 🔰 #طرح_درس 🔅 درس نحو ۵، #النهجة_المرضیة 🌷 مبحث «مفعول مطلق» ۱.تعریف مفعول مطلق ۲. وجه
بسمه تعالی
🔰 #طرح_درس
🔅 درس نحو ۵، #النهجة_المرضیة
🌷 مبحث «مفعول له»
۱. تعریف مفعول له
۲. اقسام مفعول له
👈 حصولی
👈 تحصیلی
۳. چهار شرط نصب مفعول له
۴. حکم کلمه در صورت فقدان یکی از شرایط چهارگانه مذکور
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
ادبیات کاربردی (قرآنی و روایی)
بسمه تعالی 🔰 #طرح_درس 🔅 درس نحو ۵، #النهجة_المرضیة 🌷 مبحث «مفعول له» ۱. تعریف مفعول له ۲. اقسام م
بسمه تعالی
🔰 #طرح_درس
🔅 درس نحو ۵، #النهجة_المرضیة
🌷 مبحث «مفعول فیه»
۱. تعریف مفعول فیه
👈 قید ۱: اسم
👈 قید ۲: دال بر زمان یا مکان
👈 قید ۳: متضمن فی به صورت مطرد
۲. اقسام مفعول فیه
👈 ظرف زمان
👈 ظرف مکان
۳. عامل نصب در مفعول فیه
۴. حذف و ذکر عامل مفعول فیه
۵. اقسام مفعول فیه و حکم اعرابی آنها
👈 ظرف زمانی مبهم
👈 ظرف زمانی مختص
👈 ظرف مکانی مبهم
👈 ظرف مکانی مختص
۶. اقسام مفعول فیه
👈 متصرف
👈 غیر متصرف
۷. جانشینهای مفعول فیه
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
هدایت شده از مکتب خانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما عشق را پشت در این خانه دیدیم 💔
زهرا در آتش بود، حیدر داشت می سوخت 😭😭😭
#شعر
#رهبر_انقلاب
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
🌐 کانال مکتب خانه
🆔 @esra_rasane
ادبیات کاربردی (قرآنی و روایی)
بسمه تعالی 🔰 #طرح_درس 🔅 درس نحو ۹، #مغنی_الادیب 🌷 مبحث «مِن» ۱. شرایط زائد شدن من 👈 بررسی آیه ۲ سو
بسمه تعالی
🔰 #طرح_درس
🔅 درس نحو ۹، #مغنی_الادیب
🌷 مبحث «نون مفرده»
۱. وجه اول: نون تاکید
👈 اقسام: خفیفه و ثقیله
👈 تفاوت خفیفه و ثقیله
👈 موارد استعمال نون تاکید
۲. وجه دوم: تنوین
👈 تعریف تنوین
👈 اقسام تنوین
🔻 تنوین تمکین، امکنیت، صرف
🔻 تنوین تنکیر
🔻 تنوین مقابله
🔻 تنوین عوض 👈 چهارمورد
🔻 تنوین ترنم
🔻 تنوین غالی
🔻 تنوین ضرورت
🔻 تنوین شاذ
۳. نون اناث
👈 نون اناث اسمیه
👈 نون اناث حرفیه
۴. نون وقایه، عماد
👈 موارد استعمال
🆔 https://eitaa.com/adab_quran
هدایت شده از ادبیات کاربردی (قرآنی و روایی)
📌 فهرست مطالب کانال
۱. اهمیت جار و مجرور و متعلق آن؛ بررسی آیه ۱۹ سوره نور
https://eitaa.com/adab_quran/3
۲. اهمیت تشخیص نوع اضافه
https://eitaa.com/adab_quran/4
https://eitaa.com/adab_quran/27
۳. تاثیر مرجع ضمیر در فهم متن
https://eitaa.com/adab_quran/7
۴. اصول فقه و فقه کاربردی
https://eitaa.com/adab_quran/9
https://eitaa.com/adab_quran/35
۵. شرط ظهور امام زمان (عج)؛ تاملی نحوی در یک روایت
https://eitaa.com/adab_quran/10
۶. منطق کاربردی
https://eitaa.com/adab_quran/13
https://eitaa.com/adab_quran/26
۷. بررسی آیه مالک یوم الدین
https://eitaa.com/adab_quran/15
۸.بررسی نحوی مسئله قتل فرزند در قرآن
https://eitaa.com/adab_quran/16
۹. درباره وزن فعیل
https://eitaa.com/adab_quran/17
https://eitaa.com/adab_quran/18
۱۰. بررسی ادبی «لا اله الا الله» در تقریرات میرزای نائینی
https://eitaa.com/adab_quran/19
۱۱. بررسی فعل کان در آیه ۲۸۰ سوره بقره
https://eitaa.com/adab_quran/22
۱۲. اقسام مبتدا؛ اسم موول
https://eitaa.com/adab_quran/23
۱۳. واژه شتی
https://eitaa.com/adab_quran/28
۱۴. فعل مجهول در سوره روم
https://eitaa.com/adab_quran/29
۱۵. فرقهای عمده بین اذا شرطیه و فجائیه
https://eitaa.com/adab_quran/30
۱۶. برخی از افعال ثلاثی مجرد که در هیچ بابی از ابواب ثلاثی مزید به کار نرفته اند
https://eitaa.com/adab_quran/31
۱۷. جمله معترضه
https://eitaa.com/adab_quran/32
۱۸. عطف جمله فعلیه بر اسمیه
https://eitaa.com/adab_quran/33
۱۹. علامت باء سببیت
https://eitaa.com/adab_quran/38
۲۰. فعل مضارع بعد از لام جحود
https://eitaa.com/adab_quran/39
۲۱. خطبه ۱۸۰ نهجالبلاغه
https://eitaa.com/adab_quran/40
۲۲. اقسام کلام در عربی
https://eitaa.com/adab_quran/41
۲۳. تعدیه فعل به وسیله حرف جر
https://eitaa.com/adab_quran/46
۲۴. مفردات بحث شده در مغنی الاریب
https://eitaa.com/adab_quran/47
۲۵. برخی از فوائد نحوی بیان شده در پاورقیهای کتاب «بدائة النحو»
https://eitaa.com/adab_quran/48
۲۶. خلاصه نموداری اعراب اسماء شرط و استفهام؛ باب رابع
https://eitaa.com/adab_quran/50
۲۷. طرح درسهای مغنی الادیب
https://eitaa.com/adab_quran/51
https://eitaa.com/adab_quran/56
۲۸. طرح درسهای النجهة المرضیة (شرحسیوطی)
https://eitaa.com/adab_quran/52
https://eitaa.com/adab_quran/53
https://eitaa.com/adab_quran/54
۲۹. فهرست کلمات مرفوع، منصوب، مجرور و مجزوم
https://eitaa.com/adab_quran/57
در حال به روز رسانی ...
#تمرین قرآنی مبحث استثناء، درس نحو ۵، #النهجة_المرضیة
👈 تشخیص نوع استثناء: تام یا مفرغ، متصل یا منقطع، موجب یا غیر موجب
👈 تشخیص ارکان استثناء: حکم، مستثنی، مستثنی منه، ادات استثناء
۱. وَ لَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِن دِيَارِكُم مَّا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِّنْهُمْ (نساء، ۶۶)
۲. فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ وَ كُفْرِهِمْ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا (نساء، ۱۵۵)
#سوال
#ادبیات_کاربردی
#ادبیات_قرآنی
https://eitaa.com/adab_quran
🔻 ناصب مستثنی به «الا» چیست؟
👈اختُلف في ناصب المستثنى بـ«إلّا» على ثمانية أقوال:
أ. أنّه نفس «إلّا» وحدها، وإليه ذهب ابن مالك، وزعم أنّه مذهب سيبويه والمبرَّد.
ب. تمام الكلام، كما انتصب «درهمًا» بعد «عشرين».
ج. الفعل المتقدّم بواسطة «إلّا»، وإليه ذهب السيرافيّ والفارسيّ وابن الباذش.
د. الفعل المتقدّم بغير واسطة «إلّا»، وإليه ذهب ابن خروف.
هـ. فعل محذوف من معنى «إلّا» تقديره: أستثني زيدًا، وإليه ذهب الزجّاج.
و. المخالفة، وحكي عن الكسائيّ.
ز. «أنّ» محذوفة هي وخبرها، والتقدير: إلّا [أنّ] زيدًا لم يقم، حكاه السيرافيّ عن الكسائيّ.
ح. أنّ «إلّا» مركَّبة من «إنّ» و «لا»، ثمّ خفِّفت «إنّ»، وأُدغمت في اللام، حكاه السيرافيّ عن الفرّاء، وزاد ابن عصفور: فإذا انتصب ما بعدها فعلى تغليب حكم «إنّ»، وإذا لم ينتصب فعلى تغليب حكم «لا»؛ لأنها عاطفة.
👈 [شرح التصريح 1: 541 ـ 542]
https://eitaa.com/adab_quran
⁉️ اسم افعال استثنا چیست؟
🔻 ادات استثناء بر سه قسم اند:
۱. حرفیه
۲. اسمیه
۳. فعلیه
🔻 اسم أفعال الاستثناء:
أ. ضمير مستتر فيها عائد على اسم الفاعل المفهوم من الفعل السابق عند سيبويه.
ب. أو عائد على «البعض» المدلول عليه بكلّه السابق عند جمهور البصريّين.
ج. أو عائد على المصدر المدلول عليه بالفعل تضمّنًا عند الكوفيّين. فتقدير «قاموا ليس زيدًا»: «ليس هو ـ أي: ليس القائم ـ زيدًا» على القول الأوّل، و: «ليس هو ـ أي: ليس بعضهم ـ زيدًا» على القول الثاني...، و: «ليس هو ـ أي: ليس قيامهم ـ قيام زيد»، فحُذف المضاف وأُقيم المضافإليه مُقامَه على القول الثالث.
د. ولبعضهم هاهنا احتمال، وهو أن يكون مرجع الضمير في «خلا» و«عدا» و«حاشا» نفس الاسم السابق، لكن التزم فيه التذكير والإفراد ليكون الاستثناء بها كالاستثناء بـ«إلّا»، ولجريان ذلك مجرى الأمثال التي لا تغيَّر.
https://eitaa.com/adab_quran
و جملة الاستثناء:
1) في موضع نصب على الحال من المستثنىمنه (ولم تقترن بـ«قد» في «ليس» و«خلا» و«عدا» ـ مع أنّ ذلك واجب إذا كانت جملةً ماضويّةً ـ لاستثناء أفعال الاستثناء، أو يقال: «محلّ ذلك الأفعال المتصرّفة»).
2) أو مستأنَفة (أي: غير متعلّقة بما قبلها في الإعراب، وإن تعلّقت به في المعنى)، فلا موضع لها من الإعراب.
[لاحظ: شرح التصريح 1: 561 ـ 562 بتصرّف منّا؛ حاشية الصبّان 2: 240 ـ 241]
https://eitaa.com/adab_quran