فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡عروج نام من بام حسین است♡
🎥سرود «عزیزم حسین» با حضور جمعی از کودکان ایرانی و عراقی در بینالحرمین کربلا طنینانداز شد
#صلی_الله_علیک_یااباعبدالله
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
"همین"
✍زهرا سبحانی، عضو تحریریه مجتهده امین
دیروز بعد از ماهها چشم انتظاری، مجلس محترم به مسالهی حجاب پرداخت. به مختصرگوییهای نمایندگان در مورد قانون حجاب و عفاف، گِلهای نیست چراکه عادت داریم؛ به هر حال بار اول نیست که مردم از مفاد طرحهای مربوط به خود، بیخبر باشند؛ دیروز هم با وجود ادعای شفافیت که انگار قرار نیست محقق شود؛ برای بار اِنم، همان رویه را شاهد بودیم البته با چاشنی نه سیخ بسوزد و نه کباب! یعنی هم هوای خرما و هم هوای خدا را داشتن!
نمایندهی محترم در سخنانشان، به کنترل هوشمند اشاره کردند اگر چه این سوال به قوت خود باقی است که این کنترل به سند 2030 مرتبط است یا خیر؟
اما به قول دوستان گیر سوزن ما جای دیگری است!
از مهمترین نکتهی بیان همان نماینده که نقل قولی بود از امام راحل «ره» با عنوان مجلس در راس امور است، آرزومند میگذرم، گیر دقیقا این بخش از صحبتهای نمایندهی محترم است که «با ارائهی این گزارش خواستیم بگوییم که مجلس به وظیفهی خود عمل کرده و به درخواستهای مردم رسیدگی میکند و نقل به مضمون ما کار خودمان را انجام دادیم حالا دیگر کسانی که مانع تراشی و دستاندازی میکنند را خود مردم خواهند شناخت»
جناب آقای مجلس با کمیسیونهای مربوطه! جناب نمایندهی محترم!
به پشتوانهی رأیی که به شما دادیم و به پشتوانهی همان قانون اساسی که این روزها واجب الخواندن است برای اغلب مسئولین، میتوانیم از شما این سوال را بپرسیم، وظیفهی شما بر نظارت اجرای قوانین چه میشود؟
آیا در این برهه که همه روزهی سکوت گرفتهاند تا آنجا که در بیخ گوشمان، رقص دسته جمعی راه میاندازند و به همهی جهان مخابره میشود، بعد فلان نشریهی با پول بیت المال آن را خبر زرد میخواند؛ ما باید به ارائهی گزارش دلخوش شویم آن هم بعد از چندین ماه؟
برای این ولنگاری موریانهوار که به جان جامعهمان افتاده و پاکی نهاد مقدس خانوادهی مسلمان ایرانی را نشانه گرفته، همچنان باید منتظر طرح فلان قوه و فلان دستگاه باشیم تا مجلس زحمت ورود به قضیه را پیدا کند؟
اصلا اگر هدف فقط ارائهی گزارش بود چه نیاز به جلسهی علنی؟ همین را می توانستید از پایگاههای خبر رسانی به مردم ارائه دهید!
این همه مدت که شما در حال ارائهی گزارش بودید بنده نه به محتوای کلامتان که از عجیب هم عجیبتر بود بلکه به نوع وسیلهی نقلیهی شما فکر میکردم که اگر اتومبیل است؛ جنس شیشههایش از چیست که از دور و بر بیخبر هستید؟ اگر هم پیاده و یا با دوچرخه برای عبور و مرور استفاده میکنید از کدام خط فضایی خود را به این جلسه رساندهاید؟ دیگر از نوع مترو و خط آن هم بخاطر تلاش و زحمتهای شما در ارائهی این گزارش، فاکتور گرفتم!
تنها از باب وظیفهی اخلاقی در حسنظن؛ به این بسنده کردهام که حضرات مسئول شب و روز و بیوقفه، محبوسند در چهاردیواری محل کار، تا در پیشگاه خداوند شرمنده نباشند!
و ما هم نه به پشتوانهی جمهوری اسلامی که روح مطالبهگری را در انسانهای آزاده زنده کرد بلکه از باب همان توجیهات دوستان همیشه مدافع که حتی نمیدانند از چه دفاع میکنند، مجیزگویان از شما تشکر میکنیم؛ تا از عجایب این زمانه، تشکرتان برای رعایت حجاب ما، بیپاسخ نماند؛
به یاد آن مرحوم فرهیخته همین!
#حجاب
#نه_به_2030
#کنترل_هوشمند
#نظم_منسوخ_جهانی
#تمدن_نوین_اسلامی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
رفیق بهار و ببین...
✍زهرا کبیری پور
روزهای آخر اسفند یکی از مواقعیه که داغِ دلهای داغدیده تازه میشه...
درست در روزهایی که عالم داره تازه و نو میشه، روزهایی که به واسطهی همین نوشدنها، همه چیز در حرکت و جنب و جوشِ جای خالیِ اونا بیشتر حس میشه...
اگر تو هم مثل من داغدیده هستی، این روزهای پایینی سال بیشتر هوای خودت و داشته باش...
اجازه بده این غم محترمت مانع از دیدنِ شکوفهها و تولد یک سال جدید نشه...
بهار رو ندیده نگیر...
اجازه نده داغ دل داغدیدهات اعجاز خداوند رو نبینه...
رفیق مراقب خودت باش...
این غمِ فراق تا لحظهی وصال باهاته، با اون کنار بیا...
پینوشت: رونوشت به خودِ خودم، رفیقی که هیچوقت تنهام نمیزاره
#دلنوشته
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
☀️نورهای آسمانی
✍سمانه صفری
کفشهایم را درآوردم، بوی خاک باران خورده بینیام را نوازش داد. پا در مسیر نور نهادم. تعلل جایز نبود. مقصد مشخص است و راه هموار. سیمها خاردارند و خطر انفجار مین در کمین. چادرم را به خودم نزدیکتر میکنم.
متن تابلوها نگاه جسم خاکیام را به خود جذب کردهاند، "لبخند بزن دلاور"؛ روحم اما در عالمی دیگر در سیروسلوک است.
صدایش به گوش میرسد. صدایی غریب و گوشنواز. و چه حس خوبی است شنیدن صدایش در کنار محل آسمانی شدنش:
"پندار ما این است که ما ماندهایم و شهدا رفتهاند. اما حقیقت آن است که زمان، ما را با خود برده است و شهدا ماندهاند"
سر بر سجده میسایم، صدای تانک و خورد شدن استخوان پروانگان به گوش میرسد. بوی خون و باروت و بهشت در هم تنیده است.
یاد بچههای نهر خیّن میافتم. آن هنگام که دشمن بعثی غافلگیرشان میکند و پل های یونولیتی که برای عبور غواصها از نهر روی آب انداخته بودند، توسط آر پی چی دشمن به دو نیم میشود.
حاج اکبر شیرازی اما جانش را در کف دستانش میگذارد و به داخل آب شیرجه میزند. با تمام توانی که در دستانش مانده است دو طرف پلهای دو نیم شده را نگه میدارد تا نیروها از رویش رد شوند. زمان از حرکت ایستاده است. حاج اکبر زیاد دوام نمیآورد و آتش رگبار دشمن تن بی جانش را بر روی آب شناور میسازد.
دو طرف لوله از هم دور میشود و بچه ها نه راه پس دارند و نه راه پیش. و چه هولناک است پرپر شدن در لوله ای باریک. که دستور عقب نشینی صادر شود و نه پای رفتنی داشته باشی و نه راه برگشتنی. و چه بد احوالی بود حال بچه هایی که رفقای مجروحشان را زنده در دل دشمن رها کرده بودند.
دلم میشکند، نه برای آنان... مگر پروانگان پروای سوختن داشتن؟! نه.. که آنان حیات عند رب را برگزیده بودند و این ماییم که آرزوهای دور و دراز، پای پروازمان را بریده است و مگر جبهه جای رویا بود؟!
لحظه موعود فرا میرسد. پای برگشتنم نیست. صدای زنگ کاروان اما به گوش میرسد. دلم میگیرد، مشتهای خاکیام را از چنگ زمین رها میکنم. وداع میگویم با گل های لاله ای که تشنه لب در هر گوشه این دشت خاکی، استوار و پابرجا به رقص درآمدهاند.
خورشید در حال غروب است و انوار سرخش مرا به سمت کاروان بدرقه میکنند.
بر تابلویی نامش نوشته شده بود، "فکه، سرزمین نور". شاهد عینی آسمانی شدن راوی فتح و هزاران بزرگ مرد عاشق که با پوتینهای کهنه و لبهای تشنه به عرش رسیده بودند.
#جهاد_روایت
#راهیان_نور
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
من و ایتا ...
✍سیده ناهید موسوی
🌱پیام رسان ایتا یکی از پیام رسان های ایرانی است که در روزهایی که تلگرام برای اولین بار فیلتر شده بود، با سرعت بسیار زیادی درحال رشد بود ودر چندروز بیش از 500هزار بار نصب موفق داشته است که نمودارهای مربوط به بازدید ازاین اپلیکیشن نشان میداد که شاید به زودی ایتا راجلوترازپیام رسان های بزرگی مانند سروش ،بله ، روبیکا ببینیم.
🌱ایتا باهدف برآوردن کلیهی نیازهای کاربران ایرانی دریک برنامه پیام رسان طراحی شده است، که شما میتوانید به سهولت با دوستان خودگفتگو کنید، فایل های خودرا به اشتراک بگذارید، گروه وکانال بسازید واز قابلیت های پیشرفته ایتا برای مدیریت وشخصی سازی نرم افزار خوداستفاده کنید.
🌱اما داستان آشنایی من و ایتا به چندسال قبل بازمیگردد ،همان وقتهایی که برای سرگرمی، خواندن مطالبی مثل داستان،حکایت وشعر ،دیدن عکسهای جذاب ، بالابردن اطلاعات عمومی والبته اطلاع رسانی هایی که به تحصیل وکارهایم از طریق ایتا بود، هرزگاهی به این فضا سر میزدم.
🌱رفته رفته وابستگی ما بیشترشد و به جایی رسید که دیگرقید همهی پیام رسانها رازده ومرجع اصلی فقط ایتا شده بودو هست و خواهد بودمکانی امن اما با کمی کاستی ، باعث شدبامطرح شدن واستفاده زیاد به همراه استقبال کاربران از آن به مکانی برای رشدونشر دانش،دانستهها واطلاعات خوددر زمینههای مختلف وحتی درآمدزایی واشتغال بدون درنظر گرفتن شهر ومکان فعالیت، تبدیل شود.
🌱فضای مجازی که دَر رحمتی برای خلق شده بود، درایام دوریها و خانه نشینی ها که ناشی از اپیدمی ویروس کرونا بود.شایدنقطه تحول وپیشرفت علمی ودگرگونی های مثبت ازهمین جا آغاز شد.جرقههای ابتدایی که در ذهنم زده شد وتلاشی که ازآن دست نکشیدم توأم با امید همیشگی ،دلایل کافی بود تا به راهم ادامه دهم.
🌱یکسال دیگر هم گذشت از آشنایی ودوستی من وایتا ،اما متفاوت تر، آشناییام با اساتید اهل علم وقلم که چیزهای زیادی به من آموختند، شرکت کردن در دورههای مفید مجازی، بیشتر شدن علاقه ام به کتاب وکتاب خواندن،خریدرمانهای جذاب از کانال های ایتا، تشکیل کانال مخصوص خودم،منتشر کردن روزنوشت ویادداشت هایم، ومطالعه ای که بیشتر شد ...
همگی اینها تجربیات لذتبخش من بود.
ازخوبی های ایتا وخبرهای خوبی که درفضایش به من رسید تا دوستان ایتایی وهم گروهی ها وکانالهای نابشان هرچه بگویم کم گفتهام.
🌱پایان سالی توأم با سلامتی و تندرستی برای همه ورسیدن به آرزوها و خواسته های زیبایشان آرزومندم.
با سال1401 که مملو از فراز و نشیب ها و اتفاقات وامتحانات سخت بود خداحافظی کنیم ،به امید 365 روز ،صفحههای سفیدی که خداوند مهربان دوباره به ما عطا میکند ،تا دفترجدیدی از روزگار را باز کرده واتفاقات نابی رقم بزنیم با دلی خوش ان شاءلله.
🍃🍂پیشاپیش سال نو مبارک🍃🍂
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📌ازدواج مجازی
✍زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین
عصر؛ عصر رسانه است و خیلی اتفاقات برمحور پلتفرمها، رخ داده است. خریدهایمان را با اپلیکیشنها انجام میدهیم، رژیم گرفتنهایمان، خرید کتاب، کتابهای پیشنهادی و بسیاری از اتفاقات دیگر.
اما آیا واقعا میشود در همین فضای مجازی و با تکیه بر آیندهی متاورس، آشنایی و ازدواج و تشکیل زندگی هم داشت؟
برای بررسی این موضوع خوب است که معایب و محاسن این موضوع را بررسی کنیم.
در بُعد فواید و خوبیها، میتوان به مواردی اشاره کرد مثلا حذف رفت و آمد و هزینههایش: مثل هزینه ماشین، دسترسی به موارد خوب ازدواج در راه دور، یکسان بودن شرایط برای افراد مختلف، راحتی و حذف موضوعاتی مثل خانوادههای سختگیر یا پذیرایی.
اما چه ایرادی دارد؟
اولین موضوع مشکل اکانتهای فیک یا جعلی است. همان قضیه ی معروف سرقرار رفتن یک پیرمرد یا پیرزن به اسم فلان پروفایل. بفرمایید چه راهی برای تشخیص حقیقت وجود دارد؟ بر فرض شما فرد را وادار به ارسال عکس حقیقی کنید؛ آیا باز نمیتواند عکسهایی را ازاینترنت دانلود کند و بفرستد؟ این در مورد تمام اطلاعاتی که میدهد، صادق است.
البته یک راه این است که بگوییم:"ما حواسمون جمع هست و دروغها و حرفهای ضد و نقیض رو تشخیص میدیم"
اما نکتهای که وجود دارد این است: معمولا این مرحله از آشنایی بعد از محبت اولیه است و محبت متأسفانه در فضای مجازی، شکل دیگری به خودش میگیرد و ضریب پیدا میکند. به عنوان مثال شما در حالت عادی زندگی اگر پای سیستم یا گوشی نباشید، وابستگی چندانی به فرد حس نمیکنید و درگیر امور روزانه هستید اما به محض اینکه سراغ گوشی میآیید، علاقهتان شدت میگیرد!
حتی در بعضی موارد، اساسا نمیخواهید اما ناچار میشوید پیام بدید. خب حالا بفرمایید واقعا به نظرتان با این شدت علاقه، آیا میشود این همه هوشمندانه عمل کرد؟ متأسفانه شواهد خلاف این را ثابت کرده است.
مورد بعدی این است که اساسا به قول بزرگترها ازدواج مثل یک هندوانهی سربسته است. با کلی بردار و بگذار و تحقیق و مشورت و مشاورهای جنسی و طبع شناسی، آخرش هم افراد سر موضوعات ریز و درشت؛ به عدم شناخت برمیخورند. این خودش عامل احساس شکست میشود.
حالا بفرمایید چطورممکن است با چند بار ملاقات مجازی یا حتی دیدن چهره و حتی بیشتر از اینها، ضریب این اشتباهات را پایین آورد؟ ما حتی در مورد تصاویر از چهره به صورت زنده همه نمیتوانیم؛ اعتماد صد در صد، داشته باشیم. به خاطر تفاوت دوربینها، افکتها و... که تو شرایط مختلف و پلتفرمهای متفاوت، خیلی تفاوت دارند، آن وقت چطور میشود در این فضا، از سطح فهم و شعور فرد و خانوادهاش، حتی شناخت سطحی پیدا کرد؟
در فضای مجازی غالبا شرایط برای دیدن اندام، خانه، رفت و آمد، شرایط مالی ، نحوهی برخورد خانواده و افراد مختلف که معمولا در خواستگاری سنتی حضور دارند، نیست. ببینم شما که فکر نمیکنید فقط با یک فرد ازدواج میکنید؟ اصلا مگر میشود نقش خانواده و به خصوص پدر و مادرها را درتربیت فرزند، ندیده گرفت؟
ضرر بعدی این است که شما در فضای مجازی، وقتی با ورد کسی مشکل دارید؛ با هزار و یک حربه و اکانت مختلف میتواند بالاخره وارد شود، اما در فضای واقعی چنین امکانی نیست.در خانه را میتوانید باز کنید؛ اگر هم نخواهید، اصلا فرد را راه نمیدهید. البته قصهی خواستگاری بیش از حد سمج، جداست اما تا اینجای کار و براساس معمول، راحتتر از فضای مجازی، قابل کنترل هست.
نکته دیگر اینکه آدمها به قدر علاقهمندی و برخورداریشان از فضای مجازی، به او معتاد و وابسته میشوند. تصور کنید کسی حتی در فضای مجازی ازدواج کند یا به اصطلاح کراش یا محبوبش را پیدا کند! طبیعتاً چنین آدمی خود به خود تو مجازی زندگی میکند و وابستهتر است.
درنتیجه فقط یکی از اختلالات زندگی مشترکشان در آینده، بیش از حد، در فضای مجازی بودن خواهد بود. خلاصه؛درست است که فضای مجازی، مجازی است اما متأسّفانه تأثیراتش در زندگی آدمها، صد در صد حقیقی است!
این چیزی است که فقط خودمان و باکمک گرفتن از سواد رسانه؛ میتوانیم کنترلش کنیم.
#سبک_زندگی
#سواد_رسانه
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
اختر چرخ ادب بوده و هست
✍طیبه روستا
پروین و اشعارش، مهمان همیشگی خانهمان بود. پندهای شیرینش از ماش و عدس تا نرگس مخمورش، به ظاهر سرگرمی بعدازظهرهای گرم و طولانی تابستان زیر پِت پِت پنکه و در واقع درسهایی برای زندگی.
این شعرش را که آخرش به مور و مگس میرسید، خیلی دوست داشتم :
"ای خوشا مستانه سر در پای دلبر داشتن، دل تهی از خوب و زشت چرخ اخضر داشتن"
غم طبیعی نوجوانی که سراغم میآمد
" این که خاک سیهش بالین است " ورد زبانم میشد و آرزو میکردم روزی که دنیا را به قصد خانهی ابدیام ترک میکنم، مثل پروین، اختر چرخ ادب باشم.
از کتابهایی که شالودهی فکری من و دوستانم را ساختند، بیگمان یکیشان دیوان اشعار پروین اعتصامی بود.
امروز با خودم فکر کردم شاید در این آشفته بازار دنیای مجازی، شعرهایش برای بچههای ما هم همانقدر دلنشین و آموزنده باشد. شاید بشود کاری کرد.
#پروین_اعتصامی۲۵ اسفند ۱۲۸۵ – ۱۵ فروردین ۱۳۲۰
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
بهار فصلها
✍سعیده رحیمی
امروز که نم باران زده بود روی این شمشادها
خیلی نرم و لطیف، واقعا صفا داد
حقیقتا بهار روح ما آدمها را تازه میکند
چه موهبت بزرگی است این تغییر فصل ها
هر چند در میان تمام این نو شدن ها
هنوز آسمان ما همان رنگ است
و هنوزجایت خالی است
یا ربیع الانام
چه زیبا نام گذارده اند تو را
سلام بر تو ای بهار فصل ها...
🌸🌸🌸🌸🌸
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲💔
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✔️ثانیههای مبارک
✍️نجمه صالحی
داستان خلقت، داستان عجیبی است، خداوند در شش روز یا شش دوره یا شش هنگام، جهان خلقت(آسمانها و زمين و... ) را آفرید، در دو روز اول زمين و دنيای مادی آفريده شد و مواد مورد نياز حیات در دو روز بعدی و در نهايت در دو روز آخر آفرينش، آسمانها و حيات معنوی خلق شد؛ و خلاصه که در روز آخر ابر و باد و مه و خورشید و فلک گرد هم آمدند؛ گویی در روز جمعه، تمام آفرینش تکمیل شده است و جمعه شد روز اجتماع و چه روز مبارکی!
جمعه با این هدایای الهی مبارک شد بر ما و چه مبارکتر خواهد شد با رسیدن آخرین بهارش! رسیدن آخرین بهارش در انتهای زمستان!
در میانه راه مینشینم و چشم بر جادهی انتظار میدوزم، انتظار و طلب تکرار قرآن، انتظار و طلب آن یار پنهان، انتظار و دیدار دریایی از نور! انتظار و آمادهباش!
مولا جان، ثانیهها بیرحمند! به وقت تنهایی جان میگیرند تا بگذرند! به وقت انتظار میکشند آدم را! چه تعداد منتظرانی که رفتند و تو نیامدی!
بیا و پایان ببخش سرزنش ملامتگران را در دنیای صدرنگ، با تو دنیا یک رنگ میشود. چه لحظه شیرینی خواهد بود لحظه دیدار حضرت منتظَر!
تو خواندهای ما را از آیینهی عشق
می آیی تو یک روز از آدینهی عشق
ای کاش من آن روز باشم در سپاهت
روشن شود چشم همه از روی ماهت...
🌟اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🌟
#جمعه
#انتظار_فرج
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
خود را میان دشت پراکندی ای بهار
♡السلام علیک یا ربیع الانام♡
✍عاطفه جوشقانیان، عضو تحریریه مجتهده امین
ای آنکه عطر در دل گل ها گذاشتی
در جان ما محبت خود را گذاشتی
باران حضور گرم تو را مژده می دهد
ما را که گفته است که تنها گذاشتی؟
با ابرها تپیدی و آرام و بی قرار
نمنم قدم به خلوت دریا گذاشتی
خود را میان دشت پراکندی ای بهار
در هر کجای راه، گلی جا گذاشتی
حالا اتاق، پر شده از باغ، ای نسیم!
ممنون از اینکه پنجره را وا گذاشتی
ای آفتابِ رد شده از شیشه باغ ها!
بر تار و پود سبز چمن پا گذاشتی
گلهای فرش، گرم پذیرایی ات شدند
ممنون که پا به زندگی ما گذاشتی...
#بهارانه
#مهدوی
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
خرافات در بهار
✍م *صالحی
با تمام شدن سال، مردم مشغول دور ریختن وسایل کهنه، لباسهای قدیمی و اسباب و وسایل کم استفاده هستند، حتی از اینها برتر، بعضیها مشغول تکاندن دل از کینه، نفرت، بغض و دشمنی هستند؛ ولی از همهٔ اینها مهمتر، دورریختن خرافات و بدعتهاست.
دریک فراز ازصلوات شعبانیه میخوانیم:
«المتقدّمُ لهُم مارق و المتأخّرُ عَنهم زاهق واللّازمُ لَهم لاحق..»
هر کس بر آن ها(حضرت محمد وآله صلوات الله علیهم) تقدم جوید، از دین خارج شود و هر کس از آنها عقب مانده، نابود شود و هر کس همراه آنها باشد، به آنها ملحق خواهد شد. در آیهٔ اول سورهٔ حجرات نیز میخوانیم: ای کسانی که ایمان آوردهاید چیزی را بر خدا و رسولش مقدم نشمارید و پیشی نگیرید! یک نمونه از تقدم بر حکم خدا و حضرت رسول صلی الله علیه و آله، نوآوری، بدعت و خرافات در دین است.
از جمله خرافات پیرامون سال نو، چهارشنبه سوری و پریدن از روی آتش، نحس دانستن روز سیزده فروردین و رفتن به سبزهزار برای فرار از نحسی و گره زدن سبزهها، یا سرنوشت یکسال را مرتبط دانستن با سال اسب و گاو و... حتی ملزم دانستن خود به چیدن سفرهٔ هفت سین و امثال آنها، هر چند ضرری ندارد اما مبنای عقلی و شرعی ندارد!
البته این نکته به معنی نادیده انگاشتن جنبههای مثبت نوروز نیست، اتفاقاتی نظیر درک طراوت و زیبایی بهار، نظافت، کمک به مستمندان، خانه تکانی روح، صله رحم و دعای مخصوص هنگام تحویل سال :
یا مُقَلّبَ القُلوب والابصار، یا مُدَبّر اللیل والنَّهار، یا مُحَوّلَ الحَول وَالاَحوال، حَوّل حالَنا الی اَحسَن الحال...
امید است درسال جدید، دل و ذهنمان را از مسائل غیرضروری بتکانیم و جای آن را با نیکیها و خاطرات خوب پر کنیم و حال دلمان بهتر از سال قبل شود.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
لحظههای آخر اسفند
✍اعظم یادگاری با ارسال دلنوشتهای به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست
شکوفهها، لباس درختان شدند
دلها همه بهاری، همه خندان شدند
در لحظههای آخر اسفند، ای زیباترین لبخند
ای بهار فصلها، دستانم را بگیر
مرا پیوند بزن به بهار و دوباره نو شدن
زمستان برفت... آمد موسمسبزهزاران
آمد فصل گلها، تازه شد شاخهیخشکیده با آمدن شکوفه
باز هم فصل نو، بهاری نو
کاش پایان رسد همه فراقها
کاش رسد لحظه وصال ما با تو
♡اللهم عجل لولیک الفرج♡
#دلنوشته
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
"منطق کافی نیست، خردمندش کنید"
✍ مرضیه رمضانقاسم
همهی ما انسانها هر صبح به محض بیدار شدن از خواب تا شبهنگام که معمولا از فرط خستگی سرمان به بالش نرسیده روحمان از تن موقتاً پر میکشد، در تکاپوی ساختن بهترین روز عمرمان هستیم اما به راستی چرا گاهی با وجود داشتن اعمال کاملا درست و منطقی نتیجهی خوبی عایدمان نمیشود بلکه موجب نارضایتی اطرافیان میشویم و برعکس چالشهای زیادی در زندگی برایمان ایجاد میشود؟
به عقیدهی حقیر دلیل چالشهای ما در زندگی غالبا؛نگریستن منطقی به مسائل است اما اگر نگاهی خِردمندانه به مسائل داشته باشیم و دنیا را تنها با عینک منطق ننگریم بلکه بین نگاه منطقی و نگاه خردمندانه تعادل و تمایز قائل شویم در مییابیم فردی که نگاه منطقی دارد به دنبال درستی و نادرستی عمل است، اما فرد خردمند معیارش ارتباط موثر است و معیار او تنها در راستای درستی عمل نیست، بلکه او تمام جوانب قضیه را به خوبی میسنجد تا رفتار صحیح را در قالبی ارائه دهد که موثر واقع شود، افراد خردمند خزانهی رفتاری وسیع و گستردهتری نسبت به افراد منطقی دارند آنها برای نيل به هدفشان که همان ارتباط موثر است راه و روشهای متعددی ابداع کرده و به یک روش اکتفا نمیکنند بلکه راهها و مسیرهای مختلفی را برمیگزینند تا به سر منزل مقصود که همان ارتباط موثر است دست یابند.
✔️عمل منطقیِ موثر،
از ۶ "ز" برخوردار است:
۱. زمینهی انجام عمل فراهم باشد.
۲. ظرفیت فرد در نظر گرفته شود.
۳. زمین گفتمان مناسب باشد.
۴. زمان مناسب باشد.
۵. زیرکانه بیان شود.
۶. زبانخوش باشد.
⚡️ به عنوان مثال:
مادر منطقی، نوع رفتارش با همهی فرزندان یکسان است زیرا ملاک برای او رفتار درست و منطقی بنابراین آنها نهایت تلاششان این است که از رفتار نادرست و غیرمنطقی اجتناب کنند اما مادر خردمند در امر فرزند پروری، علاوه بر اینکه میکوشد عمل درستی انجام دهد در کنار آن روحیات، خلقیات، طبع و نوع هوش فرزندش را نیز مورد سنجش و واکاوی قرار میدهد تا بتواند رفتاری صحیح و موثری داشته باشد بنابراین او حتی با فرزندان دوقلوی خود با یک شیوه و روش برخورد نمیکند بلکه با هر یک از آنها رفتاری خاص و منحصر به فرد دارد و در عین داشتن رفتاری متفاوت میتواند با هر دو فرزند، ارتباطی موثر برقرار کند و رفتارش کاملا بجا، به موقع و حکیمانه است "هر چند برخی رفتار او را ناعادلانه یا غیر منطقی تلقی کنند" اما او چون در مسیر ارزشها در حرکت است برخوردی خردمندانه نسبت به مسائل زندگی دارد و به مقتضای هر مسئله عملکردش مطابق با همان مسئله است؛ چنین فردی رفتارش به گفتمان موثر ختم میگردد.
♻️نتیجه اینکه:
منطق ابزاری از سنخ قانون است که اندیشه را از افتادن در خطاها مصون نگاه داشته و آن را به سمت استدلالهایی کاملاً پایدار رهنمون میسازد؛ لذا اگر کسی به کلّی منطق را در استدلالهایش به کار برد هر چند دچار خطا در تفکّر نمیشود چون روشهای معقول فکر کردن و تصمیمگیری خوب را داراست اما هر چند منطق داشتن در تعاملات لازم هست ولی کافی نیست همانگونه که عدالتورزی در خانواده بدون فضل موجب سردی روابط میشود، داشتن زیست منطقی بدون خردمندی ارتباط موثری به دنبال نخواهد داشت. زیرا انسان منطقی هرچند در باورها، عقاید و افکارش انسجام دارد اما تمام مسائل زندگی را با مبنای خشکِ دودوتا چهارتای خودش میسنجد اما طبق نظر خانم مونیکا آردلت: فرد خردمند در تعاملات علاوه بر اینکه منافع فردی را در نظر میگیرد رفاه دیگران را نیز مد نظر دارد.
استرنبرگ معتقد است فرد خردمند برای دستیابی به خیر مشترک و همگانی دست به خلاقیت میزند یعنی ایجاد تعادل میان منافع چندگانه درون فردی، بین فردی، فرا فردی در عین حالی که منافع خودش را هم در نظر دارد.
✅ خردمندی که روانشناسان به آن معتقدند در آموزههای دینی ما نیز مشهود است همچنان که در کلام امیرالمؤمنین علیهالسّلام در نامهی ۳۱ نهجالبلاغه میفرمایند: فرزند عزیزم نفس خویش را میزان بین خودت و دیگران قرار ده پس برای دیگران آن چیزی را دوست بدار که برای خودت دوست داری.
آری تفاوت فرد منطقی با فرد خردمند از سنخ تفاوت در کمیت و کیفیت و یا نظیر تفاوت "زندگی خوب" و "خوب زندگی" کردن است؛ زیرا کسی که دنبال زندگی خوب است نگاهش منطقی است اما کسی که در پی " خوب زندگی" کردن است نگاهی خردمندانه دارد.
پس خوب زندگی کنیم تا زندگی خوبی داشته باشیم
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💟یکسال گذشت
✍زهرا نجاتی
سلام پدرمهربان و غریبم!
یکسال دیگر هم گذشت از دوری و فراق!
امسال هم علیاکبرهای زمانه زیادی کربلایی شدند. زینالزادهها؛ علیوردیها؛ حتی آرشامها...
و امان از من..
که حالا در عنفوان سال جدید؛ تازه فهمیدهام هرچه دویدهام گویی دربعد تو
بوده و درقرب نبودهاست!
دلم برای خودم و هرکه مثل من میسوزد.
بدباختهایم که به تو دل ندادهایم..
بدباختهایم که تو را نیافتیم...
بدباختهایم که نفهمیدیم انتظار برای تو؛
با دویدن برای من و ما و پول؛
فرق میکند!
به قول حاج حسین:" تو درگوشهای از تاریخ ایستادهای و ما باید خودمان را به تو برسانیم و بازبه قول او؛ منتظر و بسیجی بودن؛ با دنبال کار و بار بودن منافات دارد. بد هم منافات دارد."
😔برای با تو بودن؛ باید سرازپا و روز از شب نشناخت تا به روزی برسیم که ۲۵ حرف دیگرعلم، برای این بشر مغرور؛ شناخته شود.
و چقدرهمین یک گزاره برای اینکه بفهمیم چقدرتو را کم داریم؛ کافیست!!!
💟مولای من! این مناجات آخرین جمعهی سال، را از ما بپذیر:
مولای ما!
ما را فراق روی تو تا کفر برده است
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️یک قدم تاثیرگذار
در شرایط بد اقتصادی و وضعیت سخت معیشت اگر هرکدام از ما یکی از کارتهای بانکیمان را به امام زمان اختصاص دهیم و روی آن هم اسم امام زمان(عجل الله فرجه) را بنویسیم و هربار درصدی از درآمدهایمان را داخل آن بریزیم و مبلغ جمع شده را در راه اماممان هزینه کنیم، به هموطنانمان کمک میکنیم.
هرجا هم که هزینه میکنیم یادآور شویم که برای تعجیل در ظهور امام عصر(عجل الله فرجه) است و لاغیر. لطفا بیایید ما هم با تبلیغ این کار، هرکدام برای امام زمانمان کاری کنیم.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
بررسی تخصصی مسائل زن و خانواده
مطالبه گری حقوق زنان و دختران
ونزدی/بی تی اس/فمنیسم/شبهات/تحولات روز و...👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/683212834C1feea8e12e
🔅ماه برکت زِ آسمان می آید
صوت خوش قرآن و اذان می آید
تبریک به مؤمنینِ عاشق پیشه
تبریک، بهار رمضان می آید🔆
🔰زمان ترتیل خوانی قرآن کریم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اعلام شد
💠ترتیل خوانی خواهران: ساعت ده صبح، شبستان حضرت نجمه خاتون سلامالله علیها
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#فرهنگ_مهدویت ۹
✍چمنخواه
امام مهدی (علیهالسلام) در آینهی روایات
دربین موضوعات اسلامی، کمتر موضوعی است که به اندازه مهدویت، روایت داشته باشد. بعضی از محققان حدود دو هزار روایت از کتابهای روایی مسلمین را در این موضوع گرد آوردهاند.
مهمترین منابع حدیثی شیعه در موضوع مهدویت به شرح زیر است:
الف. «کافی» اثر محمد بن یعقوب کلینی ۳۲۹ هجری.
ب. «الغیبه» اثر محمد بن ابراهیم بن ابی زینب، معروف به نعمانی از راویان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم.
ج. «کمال الدین و تمام النعمة» اثر شیخ صدوق محمد بن علی ابن بابویه قمی وی از عالمان بزرگ شیعه است که کتابش به دستور امام عصر نوشته شده است.
د. «الارشاد» اثر شیخ مفید ۴۱۳ قمری. استاد بزرگانی مانند شیخ طوسی و سید مرتضی و سید رضی است.
ه. «کتاب الغیبه» اثر شیخ طوسی ۴۶۰ قمری. این کتاب از مهم ترین و کاملترین منابع شیعه در بحث مهدویت است. زیرا دلایل عقلی و نقلی وجود امام مهدی علیهالسلام و غیبت و ظهور و نیز علائم ظهور، فضائل و سیره آن امام را آورده است.
اهل سنت نیز در مهمترین کتاب های خود احادیث مهدویت را نقل کردهاند. برای نمونه میتوان به مسند احمد بن حنبل پیشوای مذهب حنبلی و سنن ابوداود و سنن ترمذی از مجموعه صحاح سته اشاره کرد.
گفتنی است که جمعی از محققان معاصر، روایات شیعه و سنی را در مجموعه با عنوان معجم احادیث الامام المهدی تدوین کردهاند.
از بهترین کتابهای حدیثی زمان ما کتاب منتخب الاثر تالیف آیت الله صافی گلپایگانی است.
ویژگیهای روایات مهدوی
الف.تنوع و گوناگونی موضوع
ب. مهدویت در کلام همه معصومان علیهالسلام
ج. راویان احادیث مهدوی
اعتبار روایات مهدویت
از ویژگی های ارزشمند یک موضوع روایی، صحیح بودن روایاتی است که در آن موضوع نقل شده است. در مهدویت با توجه به فراوانی روایات و منابع کهن و اصیل روایات صحیح فراوان موجود است. از ویژگی های مهم روایات مهدویت تواتر آن است به این معنا که گاهی تعداد راویان یک حدیث به اندازه زیاد است که امکان دروغ بودن سخن آنها به صفر میرسد و در این صورت مطمئن میشویم که آن حدیث از معصوم است.
عرصههای مشترک حدیثی مسلمین
یک. جهانی بودن حکومت مهدی و عدالت فراگیر او.
دو. نزول حضرت عیسی علیهالسلام از آسمان.
سه. فرو رفتن لشکر سفیانی در سرزمین بیداء
چهار. مهدی عج از عترت پیامبر صلیالله علیه وآله و از نسل فاطمه سلامالله
پنج. هم نام بودن مهدی با پیامبرصلی الله علیه و اله.
🔹تلخیصی از کتاب نگین آفرینش (۱)
ادامه دارد.(۷)
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
بهشت من
✍نرگس سلیمانی
میگوید: چشمانت را ببند و بهشت را تصورکن!
چشمانت را میبندی نمیدانی بهشت را باید چگونه تصور کنی!
میخواهی دستش بیندازی به او میگویی خب تو چگونه تصور میکنی؟!
بدون معطلی جواب میدهد: این گونه!
#راهیان_نور
#بهشت_اندیمشک
#پادگان_شهیدزینالدین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
ترانههای شاد بهاری
✍اعظم یادگاری
در چند قدمی سال نو دیگر
و باز بهار شکوفه باران
و منتظران مهدی چشم انتظار
دلخوشیم به آمدنت
یقین داریم که بهار تو هم میآید
بهار شکوفهها آمد
صبرمان بهسر آمد
کاش عیدی ما با تو بگذرد
آقا قلبمان برای آمدنت میتپد
با قلمم صدایت میزنم
من گدایی دیوانهوار،
زندگی با تو سبز و جاریست
ظهورت دلگرمی عاشقان است
بیا تا طبیعت ترانههای شاد رسیدن بسراید
🍃السلام علیک یا ربیع الانام 🍃
#دلنوشته
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«ایمان، توسل، هدایت»
«پاداشهای الهی تفضلات ورحمت اویند، نه استحقاق ما»
✍م *صالحی
▫️فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقِيماً
«175نساء»
▫️پس كسانى كه به خدا ايمان آورده وبه او توسّل جستند، بزودى آنان را در رحمت و فضل خويش وارد مىكند و آنان را به سوى خوددر راه راست هدایت می کند.
🔺ایمان امری باطنی وقلبی است وازنظر رتبه برتر از اسلام است.
شرط ورود به رحمت وفضل خدا، ایمان وتوسل به ذات اقدس الهی واولیاء ورهبران دینی است.
🔻توسل به اولیای الهی را در زیارت جامعه کبیره داریم:
"مَن اعتَصَمَ بکم فَقَداعتَصَمَ بالله"
هرکس به شما متوسل شود، به خدا متوسل شده است.
▫️فضل ورحمت الهی بسیار وسیع است، به همین دلیل بهشتیان با مشاهده وفورنعمتها، متعجب میشوند که مگر ما چه کرده ایم؟ آیا مزد چند کار ناقص اینهمه نعمت است؟!!
🔻در سوره مومنون بعد از بیان صفات مومنان، فرموده :
أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ
اینانند که وارثانند، (۱۰)
الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿١١﴾
وارثانی که بهشت فردوس را به میراث می برند [و] در آن جاودانه اند. (۱۱)
▫️معمولا ارث در جایی بکار میرود که مال بدون زحمت به شخصی برسد، در مورد فردوس برین فرموده: ارث
شاید به همین دلیله که بهشت وقصر وکاخهایش قابل قیاس بااعمال چنددقیقه ای ما نیست.
▫️در دعای عدیله می خوانیم'
اللهم فَضلُکَ رَجایی وَ کَرَمُکَ وَرَحمَتُکَ اَمَلی لاعَمَلَ لی اَستَحقُّ به الجنّة...
بار الها فصل و کرم تو مایه امید من است و لطف و رحمتت آرزوی من، عملی که به وسیله آن مستحق بهشت شوم، ندارم و طاعتی که موجب رضای تو شود، به جا نیاوردم...
🔻نکته:
زمینهٔ هدایت را خودمان باید فراهم کنیم، هدایت افراد طبق لیاقتها و زمینه های وجودی خودشان است ↔️یهدیهم الیه صراطا مستقیما
صراط مستقیم، راهی است که به خدا منتهی شود، راههای انحرافی نباشد..
روزی 10نوبت در نمازهای واجبمان از خدا درخواست صراط مستقیم داریم، که طبق آیه 69 سوره نساء، طریق چهار گروه است:
انبیاء، شهدا، صديقين وصالحین.
«وحَسُنَ اولئک رفیقا»
#تفسیر
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
اعلام ساعات پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی بانوان در ماه مبارک رمضان
https://jz.ac.ir/post/12525-
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«خاک مادری»
✍طیبه فرید
از اولین باری که برای فرار از فشار بحثهای فلسفی، کتاب لیلی و مجنون نظامی را خواندم سالها میگذرد. همیشه تصور میکردم این داستان چیزی کم دارد. یک حلقه مفقوده که عشق را دست نیافتنی و غیر منطبق با واقعیت میکند. عشقی که میتوان ساعتها از آن نوشت و از آن گفت و با آن گریست اما هرگز نمیشود لحظه ای با آن زیست! عشقی که نسبت آن با ابدیت نامشخص است و این پایان نامعلوم و این بینسبتی با ابدیت حلقهی مفقوده داستانهای عاشقانهای بود که خوانده بودم.
امروز میخواهم از داستانی بنویسم که شرح زیستن دلدادگانی را بهوضوح شرح میدهد و ای کاش نظامی گنجوی بود تا میتوانست شرح این دلدادگی ابدی را به نظم در آورد. شرح داستانی که آغاز آن در صور لبنان شکل گرفت.
قدیمیها میگفتند عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمانها بستهاند و شاید راست میگفتند. آسمان، چشمهای آبی امام موسی صدر بود که در آرامش نگاهش خطبهی عقد سید عباس و سُهام جاری شد. عباس جوان، مبارز اهل شهرک نبی شیث و طلبهی مدرسه امام موسی صدر تصمیم داشت برای ادامه تحصیلات حوزوی به نجف برود و بهخاطر علاقه به سُهام الموسوی مشتاق بود او رفیق راهش باشد.
دل کندن از جنوب لبنان در مجاورت سید عباس برای سُهامِ با ایمان، اتفاق کوچکی بود چرا که سید عباس وطن او بود و هر جا عباس حضور داشت، آنجا خاک مادری سُهام بود. زندگی در نجف با همه سختی هایش برای مهاجران جوانِ روایت، بخاطر هم جواری با عتبه علویه و عالمان بزرگ دلپذیر بود، تحصیل در نجف، غواصی در دریای عمیق معارفی بود که مرواریدهای شب چراغش می توانست روشنی بخش مسیر ناهموار و سنگلاخی شیعیان محروم جنوب لبنان باشد.لیلی و مجنون داستان هنرشان این بود که در عین وصال، عاشقانه میزیستند، سید عباس در نجف، برای سُهام شرایط فقاهت را فراهم کرد تا مباد لیلی داستان از مجنون عقب بماند.
و سُهام دیگر عباس را نه همسر، بلکه مقتدای خود می دید که لحظه ای حاضر نبود از او فاصله بگیرد. با فشار حکومت عراق بر روحانیون لبنانی، سید ناگزیر به وطن بازگشت و با تأسيس حوزه علمیه امام قائم و تبلیغ در روستاهای دورافتاده می کوشید رنگ محرومیت را از چهرهی مناطق شیعه نشین جنوب بزداید. با آغاز تهاجم اسرائیل به لبنان، لیلی و مجنون روایت به یاری حزب الله شتافتند، یکی با جنگیدن در زیر آتش و دیگری با سرکشی به خانوادههای شهدا و جمع آوری کمکهای مردمی برای حزب الله وشستن لباسهای رزمندگان مقاومت. سُهام که حالا ام یاسر شده بود در تامین نیازهای خانوادههای شهدا چنان محکم و مصمم بود که حتی ابائی از بخشیدن فرش های خانه اش نداشت! و عباس وقتی با خانه بدون فرش مواجه شد و داستان را شنید از شدت شوق سُهام را که زنجیر تعلق و وابستگی از پیکره حیات خود گشوده بود را در آغوش گرفت!
با انتصاب سید عباس به سِمَت دبیر کلی جنبش حزب الله، زندگی موسویها به حساسترین برهه حیاتی خود رسید. سُهام میدانست که انتهای این مسیر قطعا به شهادت منتهی میشود، او آرزو کرده بود که با مقتدایش عباس که عطر امیرالمؤمنین علیه السلام را از وجودش استشمام میکرد، به شهادت برسد. روز شانزدهم فوریه سال 1992مردم روستای جبشیت که برای سالگرد شهادت رهبر فقید حزب الله شیخ راغب حرب گِرد شمع سید عباس جمع شده بودند شاهد حرکت بالگردهای آپاچی اسراییل در آسمان روستا بودند، بالگردهایی که لحظاتی بعد در پیچ جاده سبز روستای تفاحتا کاروان خودروهای حزب الله را هدف قرار دادند. ماشین مرسدس مشکی که حامل سیدعباس و سُهام و سید حسین کوچک بود در همان لحظات اول منفجر شد، دود و آتش از خودرو حامل موسویها زبانه میکشید. سربازان اسراییل مانع ورود نیروهای امدادی به جاده تفاحتا شدند.
چند روز بعد فرماندهان وقت اسراییل از تصمیم عجولانه خود پشیمان شدند چرا که شهادت عباس خیزشهای جدیدی در جبهه مقاومت علیه اسراییل ایجاد کرد.
از ساکنان سرزمینهای اشغالی کسی نام فرماندهان آن عملیات را به ذهن نسپرد اما یاد و خاطره قهرمانان این روایت در حافظه شیعیان جنوب و جبهه مقاومت به روشنی باقی ماند و کودکان و نسل جدید فرزندان حزب الله پس از چهل سال در سرود سلام فرمانده با سید عباس بیعت کردند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💠کمال الانقطاع؛ طریقت ظهور
✍️زهرا سعادت
آدمها برای اتصال و ارتباط با منبع فیوضات الهی ریسمانی محکمتر و مورد اعتمادتر از دعا و مناجات ندارند تا چاره ای بر دردها و زخمهای جان و تن مانده زیر آوار مصائب دنیاییشان باشد!
دستی که به دعا بلند شده و قلبی که میشکند،فریاد بلند اعتراف به درگاه ربوبیت است که اگر مورد توجه و نگاه مهربانش نباشیم و حواسمان پرتِ زرق و برق دنیای فانی باشد،آخرتمان را خراب و ویرانه میسازیم!
مگر نه اینکه همه جا مُلک الهی است و راه فراری جز حکومت او نداریم که تنها کسی است که تا ابدیت، هوای ما را در هر شرایطی خواهد داشت!
چه نعمتی بالاتر از روی آوردن کامل به وجود لایزال و چه سعادتی لذت بخش تر از آنکه قلّاب دلهایمان به صخره اعتماد و آرامش بخش او گیر کند!
کرامت فهم "انقطاع"رزقی است که در پرتو نورانیت مناجات به بنده متضرّع عنایت میگردد تا به روشنی، وابستگی خود را از جایی غیر از قدرت مطلقه خداوندی درک نموده و از پوشش حجابهای غافل کننده از خدا خارج گردد!
امید انسانها برای زدودن حجابهای باطنی، بصیرتی شگرف پدید میآورد تا به خوبی دریابد که در جایی دیگر، چیزی نخواهد دید!
چشم بینایی که در عصر ظهور، به واسطه عبور از فتنههای زمانه تقویت نموده و عطشان از زلال معرفت مهدوی(عج) کویر دل و جانمان را با دعای تعجیل در فرج صاحب و مولای موعودمان سیراب نموده و در پادگان عشق حسینی(ع) ، حکومت عدل گستر جهان را مشق میکنیم تا در رکاب حضرتش قیام نموده و حکومت مستضعفان بر این کره خاکی را درک کنیم!
#کمال_انقطاع
#جهاد_روایت
#مناجات_شعبانیه
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
⁉️آیا عید نوروز مقبولیت شرعی دارد؟
✍مرضیه رمضانقاسم
1⃣ معنای نوروز
نوروز، يعنی روز نو، روز اولين فصل بهار که از آيات خداست و زمين دوباره بعد از موتش زنده میشود، و چنانكه در قرآن مجيد میفرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»
2⃣ واژهی عید در قرآن
واژه عيد در قرآن فقط يك بار آمده است.
(أَللّهُمَّ أَنزِل علينا مائدۀً مِنَ السَّماء تكون لنا عيداً لأَوّلنا و آخرنا و آية منك)سوره مائده، آيه ۱۱۴
خدايا! نازل كن براى ما مائدهاى از آسمان كه براى اوّلين و آخرين از ما عيد باشد و نشانهاى از تو.
در تفسير اين آيه آمده است: عيد در لغت از مادّه عود به معنى بازگشت است.
در اعياد اسلامى به مناسبت اين كه در پرتو اطاعت يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى گردد و آلودگیها كه برخلاف فطرت است از ميان میرود، «عيد» گفته شده است.
از آنجا كه روز نزول مائده، روز بازگشت به پيروزى و پاكى و ايمان به خدا بوده است؛ حضرت مسيح (ع) آن را «عيد» ناميده است.
📚تفسير نمونه، ج ۵، ص ۱۳۱
3⃣ شیوهی مواجههی اسلام با سنتهای قبل از اسلام
برخی از آیینهای نوروز با دین مطابقت دارد مثلا در شریعت اسلام بر انجام صله رحم، محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید فراوان شده است، همچنین روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه از سنتهایی است که در نوروز به آن عمل میشود.
اسلام با سنّتهایی که از قبل از اسلام باقی مانده است،
🔻دو نوع رفتار میکند.
〽️یک نوع رفتار این است که بعضی از سنّتهای غلط را به کلّی از بین میبرد و نابود میکند؛ چون سنّتهای درستی نیست.
〽️ رفتار دوم اینکه: اسلام بعضی از سنّتها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است.
این محتوای امروز نوروزی که ما داریم غیر از محتوای باستانی است. ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند.
«نوروز» خوب است، ولی «باستانیاش» خوب نیست زیرا نوروز باستانی جشنی در ایرانِ قبل از اسلام که نه تنها محتوایی مردمی و خدایی نداشته بلکه در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیدهی دوران جاهلیت بوده است چون در آن توجّه و ارادت به حضرت حق نبوده و جهات عاطفی، انسانی و مردمی در آن وجود نداشتهاست.
4⃣ نوروز در روایات
برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانستهاند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزیهایی در آن واقع شده است اما با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست میشود رجاءً به روایات نوروز عمل کرد و همین مقدار که در اسلام نهیای نسبت به عید نوروز نداریم نشانهی امضاست هر چند مرحوم محدث قمی در مفاتیح شکل شرعی به این عید ملی میدهند و آن را علاوه بر عید ملی عید شرعی نیز میدانند و روایتی از معلی بن خنیس و او از امام صادق «سلاماللهعلیه» را نقل میکنند که فرمودهاند: روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو میپوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ» خدایا این روز، روز با شرافتی است و روزی است که تو این روز را گرامی داشتی و روزی است که برای این روز عظمت قائل شدی. این روایت گرچه مرسل است و بعضی در معلی بن خنیس ایراد کردند حال اگر کسی روایت را معتبر نداند، قانون تسامح در ادله سنن اجرا میگردد به همین جهت میتوانیم بگوییم عید نوروز از اعیاد ملی است که شارع مقدس امضا کرده است.
♻️نتیجه اینکه:
اساس عیدنوروز در آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود میآید و به موازات این عید سنّتهای حسنه و کارهای پسندیدهای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورتها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام میشود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است.
در عيد نوروز اگر مؤمنين برنامههای دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به حال مستمندان داشته و برنامههای بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است
«كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است.
#نوروز
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI