eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
717 دنبال‌کننده
976 عکس
173 ویدیو
13 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تحریریه تولید محتوای بانو مجتهده امین است. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. گرگمو گله می برم ✍س_غلامرضاپور ظریف در میز غیرگرد جنجالی : " در دولت شهید رئیسی تحریم ها به بیش از دوهزارتا رسید در حالیکه در دولت قبل ازون هزاروخورده‌ای تا بود فقط ." چند دقیقه بعد دوباره همان ظریف در همان میزغیرگرد جنجالی: " خیال کردین دولت سیزدهم تونست نفت بفروشه ؟ این آمریکا بود که پیچ تحریم رو شل کرد که دولت تونست نفت بفروشه " قشنگ همه را شنگول و منگول فرض کرده و دارد حسابی نقش گرگ دم در خانه‌ی بز زنگوله پا را بازی می‌کند "که درو بازکنید منم منم مادرتون" یکی حالی‌اش کند اینجا ایران است و تفکرات گوییمی ، صهیونیستها را هم در غزه به گِل سیاه نشانده است. @AFKAREHOWZAVI
. 🔹مشکل ما. انتخاب ما ✍زهرا نجاتی مشکل ما اصلا جهت نیست که چپی و راستی داشته باشیم. مشکل ما عنوان هم نیست. به آن باشد که اصلاح، اتفاقا چیز خوبی است. مشکل ما اسم و عنوان و این آدم و آن دیگری نیست. 🔹مشکل ما نوع نگرش است. این که همه نوع پیشرفت‌مان گره بخورد به رضایت دشمن‌مان. مشکل ما دهن‌هایی است که جایی که باید بازشود، بسته بود و آنجا که باید بسته می‌شد باز بود. 🔹ما حتی از خیر باشناسنامه و بی شناسنامه بودن هم گذشتیم اما با چهره درجمعِ خودیها، عصبانی و در جمع دشمن، تا بناگوش باز، چه کنیم؟ 🔹باید چه کنیم وقتی طرفداران یک نگرش، زانو به زانوی زنان غربی، نشستند و خندیدند؟ 🔹باید چه کرد وقتی وزیرخارجه منتسب به یک جریان، با خضوعی مثال زدنی کنار مقام کشورسنی منطقه می‌نشیند؟!! 🔹تقصیر ما نیست که نگرش نگریستن به مردم از پس عینک دودی و ماشین ضدگلوله را دوست نمی‌داریم و دل داده ایم به دل رییس جمهورهایی که پیر و جوان دست در گردن‌شان می‌اندازند و بوس روی صورت‌شان می کارند. تقصیر ما نیست اگر رییس جمهور منتسب به این گروه، تا مرز زخم بستر رفت و رییس جمهوری که دل به او باخته‌ایم، حسرت نشستن روی صندلی پاستور را بر دل همه‌مان گذاشت. 🔹تقصیر ما نیست اگر وزیر صنعت یک حزب خاص، چشم در دوربین دوخت و گفت:_ما برای صادرات، فقط آبگوشت بزباش داریم و وزیر آن دیگری داروی سرطان تولید می‌کند. تقصیر ما نیست اگر وزیرجوان اطلاعات آن حزب، با نخوت و غرور، هرچه می‌خواهد برسر فضای مجازی کشور می آورد و بعد باد در غبغب می اندازد و از فیلترینگ سخن می‌گوید اما وزیر دولتی که به آن دل باختیم، در سفرحج، از زائران بیت اله، با خضوع پذیرایی می‌کند؟! رفیق‌! تقصیر ما نیست که سردمدار یک حزب، در استخر فرح جان می‌دهد و دیگری در پرواز بالای ناکجا آبادها! تقصیر ما نیست که در نگرش یک حزب، توسعه به قیمت لگدمال شدن اقشار ضعیف است و نگاه دیگری عدالت و توسعه برای همه. 🔹می‌بینی تفاوت این دو نگرش از زمین تا آسمان است و حالا جناب پزشکیان و پور محمدی و همستادی‌هایشان، از همان گروه اولند و آن دیگری‌ها، از گروه دوم. نگرش تو، کدام است؟ @AFKAREHOWZAVI
. «زنان کلید بنفش اصلاحات» ✍🏻فاطمه شکیب رخ تا اینجای معرفی نامزدها، یکی از کلید واژه های مهم گزینه های مورد تائید اصلاحات، مسئله زنان است؛ در حالی که اگر این کلید واژه کالبد شکافی شود، چیزی جز زن کُشی، عادی انگاری و تمسخر آن، بدست نمی آید!!! بنابراین، مسائل و معضلات فعلی زنان در منظر ایشان بر اساس گرایش فکری دستجات زنان،‌ ازجمله هم مسیر و هم پا بودن آنان در احیای مبانی لیبرالیسم و باورهای سیاسی و فرهنگی تقسیم می شود! حجاب اختیاری نیز دومین مسئله مطرح شده توسط اصلاحات بوده؛ که مورد توجه اقشار مخالف حجاب عمومی قرار گرفته است! بنابراین توجه به قشری که در اذهان عموم، همیشه با محرومیت های اجتماعی مواجه بوده، روزنه ی مهمی برای جذب رأی افراد خاکستری است! حال آنکه بیشتر کارشناسان فرهنگی و جامعه شناختی، در رأس مسائل پر چالش زنان ایران، حمایت حقوقی و اجرای مصوبات تحقق عدالت اجتماعی را اهم مسائل زنان توصیف کرده اند! دقیقا همان معضلاتی که پیرامون مسائل اقتصادی و معیشتی زنان می چرخد و حداقل در ظاهر ارتباطی با حجاب و حواشی آن ندارد! @AFKAREHOWZAVI
. «سند تک برگ با کُد رهگیری» ✍طیبه فرید بچه که بودیم هر وقت بین بزرگترها بحث خرید و فروش مِلک پیش می آمد آقاجانم می گفت « تبدیل ملک به غیرِ ملک، خسارتِه». این جمله توی ذهنم حک شده بود. هر وقت یکی را می دیدم که ملکش را فروخته که مثلاً ماشین مدل بالا بخرد یا هر چیزی که ضرورتی نداشته توی دلم می گفتم این الان خسارت کرده! بگذریم که گاهی زمین باید فروخته شود که گرهی از زندگی انسانی باز کند! سال ها گذشت تا فهمیدم حرف آقاجان حدیث* بوده. از آن به بعد خیلی محتاط تر شدم.البته توی ذهنم وگر نه من‌ملکم‌ کجا بود که بخواهم تبدیلش کنم. یک گوشه ذهنم‌ حرف آقاجان را بایگانی کردم که اگر یک روز ملکی داشتم‌ برای بدست آوردن چیزهای بی ارزش نفروشمش. تا اینکه همین چند روز پیش حدیثی دیدم که مومن را به ملک تشبیه کرده بود*!ملکی که مردم روی آن‌ساکن هستند،چه بهره ها که از آن‌نمی برند و چه فسق و‌فجورهایی که نسبت به آن‌ نمی کنند،اما او با بی معرفتیِ آدم ها مدارا می‌کند، چون چشم‌طمعش به رضای خداست. بعد از دیدن این حدیث نگاهم به ملک‌عوض شد! ملک فقط همین زمین معهود نبود.اینکه زمین را جز به زمین معاوضه نکنید می‌توانست نقل جایگزین کردن آدم های خوبی باشد که از دست‌شان دادیم،همان اَینَ السَّبِیلُ بَعْدَ السَّبِیلِ وأَیْنَ الْخِیَرَهُ بَعْدَ الْخِیَرَهِ ی خودمان در دعای ندبه. کی فکرش را می کرد؟ هنوز چهلم شهیدمان نرسیده وما مجبوریم یکی را به جای او انتخاب کنیم؟! زمینی که به جز محل مدارا با ناهنجاری هاو سیل تهمت های تلخ، زمینِ مقدسی بود! عزیز دل مردم... هنوز التهاب دل‌مان آرام نشده و خاطره آن شب بلاتکلیف برزخی یادمان نرفته، باید باچشم‌های خیس یکی را پیدا کنیم که یا مثل او یا بهتر از او باشد. کار نیمه تمام یک شهید را فقط یک شهید به سامان می رساند! وگرنه تبدیل ملک به غیر ملک خسارت است! تبدیل ملک‌خوب به ملک بد از آن هم خسارت بارتر. خدا خودش رئیس عُقلاست حتما یا مثلش را یا بهترش را گذاشته*. فقط اختیار انتخابش را داده دست خودمان!بین گزینه هایی که برخی‌شان ملک خوبی هستند اما نه در آن حد که عزیز جمهور باشند. بعضی هایشان شبیه ملکند اما چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند. بعضی هایشان شبیه ملکند حتی توی جَلوَت آن‌کار دیگر می کنند! قطعا صالح بعد از صالح و صادق بعد از صادقِ ما بین همین هاست. قطعا باید یکی باشد که یواشکی با ده نفر دیگر قولنامه نشده باشد، ملک وقفی نباشد! قناسی و پِرتی نداشته باشد! نورگیر باشد! سندش تک برگ داشته باشد با کد رهگیری! اثر این جور املاک خوب یا بد،یک عمربیخ ریش صاحبش می ماند! * کافی ،ج۵،ص ۹۱ *مصباح الشریعه ،ص۱۵۵ *بقره،۱۰۶ @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✅ من طرفدار آقای هستم، اما اگر جبهه‌ی انقلاب بر روی آقای قالیباف اجماع کنند، حتما به آقای قالیباف رأی خواهم داد. ✅ من طرفدار آقای هستم، اما اگر جبهه‌ی انقلاب بر روی آقای جلیلی اجماع کنند، حتما به آقای جلیلی رأی خواهم داد. 👌🏻این باید شعار تک تک بچه‌های انقلابی باشد و آن را اعلام عمومی کنند تا کشور و انقلاب را از و آن دوره‌ی سیاه نجات بدهند. کاری کنید تا . 💠@Delneveshteeee ‌‌
. فرصت اشتباه نداریم... ✍مرضیه رمضان‌قاسم و اما در مورد انتخابات باید بیشتر مراقب بود؛ ما دیگر برای انتخاب فرصت اشتباه نداریم. هر یک از ما طرفدار هر کدام از کاندیداهای جبهه‌ی انقلاب هستیم، اگر بداء صورت گرفت و اجماعی رخ داد، دست از خود رأی بودن برداریم و همان کاری را انجام دهیم که مصلحت جامعه اقتضا می‌کند؛ لطفا اشتباهات قبل را مرتکب نشویم و کاری نکنیم که به عقب برگردیم و مجبور شویم سِری جدید سریال گاندو را بسازیم. پسرفت نکنیم بلکه پیشرو باشیم. اقامه کننده دین باشیم، نگذاریم معاویه و عمروعاص‌هایی که می‌خواهند با عقب‌نشينی از دین، رای جمع کنند پیروز میدان شوند. @AFKAREHOWZAVI
. 🔖انقلابیگری یا انقلابی‌نمایی؟ مسئله این است! ✍آمنه عسکری منفرد وقتی حضور من و تو در پای صندوق‌های رأی انقدر مهم است که سکوهای داخلی و خارجی دشمن آن را رصد و پایش می‌کند، یعنی انتخاب من و تو تأثیرگذار است، سرنوشت‌ساز است، پس مهم است «انتخابِ» من و تو چه کسی باشد! رأی به رییس‌جمهور انقلابی که آگاه و متعهد است و برای تحقق آرمانهای انقلاب تلاش می‌کند یا رأی به فرد انقلابی‌نمایی که به هر قیمتی، حتی با القای ناامیدی و ابراز تاسف دروغین از وضع موجود کشور، به دنبال فریب افکار عمومی و جذب آرای قشر خاکستری جامعه و کسب قدرت است. یکی از راههای شناخت رییس‌جمهور انقلابی، شناخت کاندیدی است که برای ادای تکلیف نسبت به انقلاب وارد صحنه شده و برای ساختن و آبادانی ایران قوی، برنامه‌ی قابل اجرا و کارنامه‌ای قابل دفاع دارد. کسی که انقلاب و امامِ جامعه را خرج خود نمی‌کند و برای رسیدن به صندلی ریاست و قدرت، ناجوانمردانه علیه رقبا لجن‌پراکنی نمی‌کند، غلظت و شدتش را بر سر هموطنان فریاد نمی‌کند، بلکه فریادهایش را برسر آمریکا و بدعهدی‌هایش، اسراییل و جنایتهایش می‌کشد. کسی که خود را بدهکار انقلاب می‌داند و چون رییس جمهور شهیدمان، شهید رییسی، مرد دیپلماسی عزت و قدرت در میدان عمل است نه مرد سخن‌راندن بدون عمل. با این اوصاف، قطعا رییس‌جمهور انقلابی آینده همانند شهیدِ جمهورمان، باید با آگاهی، قوت و قدرت، در برابر دشمنان سخت و قاطع و در مقابل جمهور خاضع و خدمتگزار باشد، خسته نشو، کارآمد و مردِ میدان سخت عمل انقلابی باشد، چراکه اینک ملت نصاب رییس‌جمهور تراز انقلابی را شناخته‌اند و نه تنها عقب‌گرد نخواهند کرد، بلکه به کمتر از او راضی نخواهند شد. در انتخابات پیش‌رو، ملت ایران فارغ از حق انتخاب نامزدِ مورد تایید، با حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی، مشت محکم دیگری بر دهان یاوه‌گویان و دشمنان این کشور که ایرانِ قوی را وابسته و ناامید می‌خواهند، خواهند زد و جلوه‌ی تازه‌ای از اتحاد، همدلی و همبستگی ملی را به رخ جهانیان خواهند کشید. پس فرقی نمی‌کند طرفدار باشد یا طرفدار ، مهم این است که انقلابی‌های امروز، طرفدار جبهه‌ی انقلاب هستند تا کشور و انقلاب را از و دوره‌ی سیاه اصلاحات، به سمت دولت ادامه‌دهنده‌ی ببرد. اینک رأی انقلابی‌ها، رآی به نامزدی است که جبهه‌ی انقلاب بر ان اجماع کنند. @AFKAREHOWZAVI
. غدیر؛ تبیین ولایت و امامتنجمه صالحی در آن روز گرم و آفتابی، کاروانی عظیم از حجاج، خسته از مناسک حج، به سوی مدینه بازمی‌گشتند. در میانه راه مکه و مدینه، محمد مصطفی صلی الله‌علیه‌وآله با دستوری الهی کاروان را متوقف کرد. آسمان به نظاره نشست و زمین در انتظار لحظه‌ای تاریخی بود که تا ابد در خاطره‌ها بماند. محمد صلی الله‌علیه‌وآله بالای منبری از جهاز شتران رفت، نگاهش به افق‌های دور دوخته شد و صدایش مانند نسیمی لطیف، در میان جمعیت پیچید. او علی علیه‌السلام را فراخواند، دست او را بلند کرد و با صدایی پرطنین گفت: "هر کس که من مولای او هستم، پس این علی مولای اوست." در آن لحظه، جهان گویا متوقف شد تا عظمت این پیام الهی را دریابد. آسمان غدیر، شاهد پیمانی بود که نه تنها قلب‌ها را به هم پیوند زد، بلکه مسیر آینده امت اسلام را روشن ساخت. مردان و زنان، یکی پس از دیگری، با علی علیه‌السلام بیعت کردند و ولایت او را پذیرفتند. تبریک‌ها و تهنیت‌ها جاری شد، و علی علیه‌السلام به عنوان جانشین پیامبر، نور هدایت را در دست گرفت. غدیر خم، نه فقط یک واقعه تاریخی، بلکه فصلی از کتاب ایمان و عشق است که در دل هر مسلمان جای دارد. غدیر، معنای پیوند ولایت و رهبری را در قالب کلماتی ساده و صمیمی بیان کرد و نشان داد که عشق به اهل بیت علیهم‌السلام، چراغ راه هدایت است. در این روز مقدس، پیامبر صلی الله‌علیه‌وآله تلاش کرد تا وحدت و همبستگی مسلمانان را تقویت کند. او می‌خواست که امت اسلام، یکپارچه و مستحکم بماند، تا بتواند در برابر چالش‌های آینده مقاومت کند. غدیر، ندای وحدت و انسجام بود، ندایی که امروز نیز همچنان در گوش جان مسلمانان طنین‌انداز است. واقعه‌ی غدیر، همچون گوهری درخشان در تاریخ اسلام، همیشه به یاد خواهد ماند. این واقعه نه تنها جانشینی امیرالمومنین علی علیه‌السلام را به عنوان امام و ولی تأیید کرد، بلکه پیام همبستگی و وفاداری را به همه نسل‌ها منتقل کرد. یادآوری ، نه فقط بزرگداشت یک حادثه، بلکه تجدید عهدی است با ولایت و عشق به آل الله و نشانی است از پیمانی که هرگز فراموش نخواهد شد. واقعه‌ی غدیر نقش بسیار مهمی در تعیین و تبیین ولایت و امامت در اسلام ایفا کرد و انحراف از آن، قطار اسلام را از خط اصلی خود خارج کرد، فراموشی غدیر، سقیفه را رقم زد و شد آنچه که نباید می‌شد! این روزها هم بوی یک غدیر و یک سقیفه‌ی دیگر به مشام می‌رسد، هنوز طعم تلخ سقیفه زیر زبان‌‌‌تاریخ مانده است! هر ی سرنوشت این کشور را برای قرن‌ها رقم خواهد زد! @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. خاک خوب ✍فهیمه فرشتیان این روزها فرصت مناسبی است برای رشد. برای فکر کردن. بگذاریم آدم ها آزادانه فکر و بررسی کنند. نکات مثبت و منفی هر کاندیدا را کنار هم بچینند و بعد به انتخاب برسند. البته قطعا قرار نیست یک کنج بنشینیم و نظاره گر باشیم . لازم است معیارها را به یکدیگر یادآوری کنیم، درباره کاندیداها باهم حرف بزنیم. ومراقب باشیم در میانه این گفتگوها دو اتفاق نیفتد یک. در مورد هیچ کس بی انصاف نباشیم. دو.‌ گزینه مشخصی را به افراد تحمیل نکنیم. باور کنیم فضای انتخابات،خاک خوبی است برای رشد تفکر و اندیشه، برای دیدن نتیجه انتخاب، برای سهم دادن به آدمها تا تاریخ کشور خودشان را بسازند. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «کنشگر باید بود» ✍زهرا نجاتی تفاوتی نمی‌کند مادر باشی، زن باشی، دختر باشی، مرد باشی، پسرباشی، جوان یا نوجوان! بایدکنشگر بود تفاوت نمی‌کند کوچه و خیابان، مدرسه، جمع دوستانه... باید بلند نگریست، نه فقط امروز و فردا، نه فقط چندسال را، نه فقط سی سال را، حتی... 🔹باید کنشگری کرد گاهی موضوع حجاب است، گاهی تکلیف، تذکر به سگ گردانی است گاهی وظیفه، جهاد تبیین است، گاهی وظیفه، دستگیری است از نیازمندان، گاهی وظیفه، جهاداقتصادی است، گاه وظیفه جهادفرهنگی و گاه جهادفرزندآوری است. 🔹مهم این است که روزمرگی ما را با خود نبرد، مهم این است که طوفان حوادث، ما را از حرکت باز ندارد، مهم این است که شیاطین انسی و جنی، با مانع تراشی‌هایشان، ناامیدمان نکنند. 🔹مهم این است که محدوده تلاشمان، شخصی نباشد،خانواده مان بزرگ باشد، به بزرگی ملت، به بزرگی همکیشان، به بزرگی هم نوعان. آن وقت می‌شود از صمیم قلب خواند: موجیم که آسودگی ما عدم ماست.. 🔹باید موج بود.. باید خیز برداشت به سمت روشنگری به سمت تاثیرگذاری، به سمت عاشق بودن... @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. تلنگرِ غدیر! ✍س.م.ب غدیر یک تلنگر است.تلنگری که هر غافلی را از خواب غفلت بیدار می کند. اما... امان از آنان که خود را به خواب زده و مُهر خاموشی برقلبها، گوش ها وچشمانشان زده اند؛همان معاندین جاهل ، از نسل کور دلان غدیرند که ،ندای" من کنت مولاه فهذا علی مولاه"را نفهمیدند و همچنان بربغض دیرینه ی خود پافشاری می کنند. سردمدارانشان بذر کینه ای در دلهای آنها کاشتندکه ،ریشه در جهلشان داشت وبا سخنان بی اساس و کذبشان آن را آبیاری می کردند.مثالِ آن بزغاله هایی که به نام خود به کودکان هدیه می‌دادند تا امیر دلها شوند ،اما شبانه و بازور وشمشیر به نام علی ع، از آنها می دزدیدند ودر مقابلِ چشمانشان ذبح می کردند تا به نیت شومشان برسندوخود را امیر مومنان بنامند. آنها حقیقت علی ع را می دانستند، حتی بزرگان وعالمانشان به این امر اعتراف کرده اند؛از جمله، احمد بن حنبل ، در کتاب «مسند» خود و در کتاب «فضائل امیرالمومنین» معتقد است که فضائل حضرت علی «ع» بر تمامی صحابه حتی بر شیخین برتری دارد وهمچنین برخی از علمای اهل تسنن، منکر فضائل حضرت علی «ع» نیستندومی گویند ایشان یک سری فضائل خاص داردو منکرمرجعیت علمی ایشان نیستند. او حقیقتی روشن است که‌ برتریش ،نیاز به دلیل وبرهان ندارد وبا گوشه نگاهی به تاریخ واحادیث و روایات هر عاقلی به آن پی مبرد؛مانند روایتی از امام صادق ع که می فرمایند: خداوند تنها علی(ع) را به لقب امیر المومنین نامیده است. نه قبل از او كسی به این لقب نامیده شده و نه پس از او. در حقیقت، اختصاص لقب امیرالمؤمنین به امام علی(ع) تنها با معنای خلافت بلافصل است؛ یعنی بعد از پیامبر(ص) باید او امیر و حاكم مسلمانان باشد و مردم باید به این مهم آشنا شوند. بر همین اساس است كه پیامبر(ص) فرمودند : "اگر مردم می‏ دانستند در چه زمانی علی(ع) به این لقب ملقب گردید، هرگز منكر فضایل او نمی‏ شدند، زیرا علی در زمانی كه آدم بین روح و جسد بود، ملقب به این لقب شد؛ زمانی كه خداوند فرمود: آیا من پروردگار شما نبودم؟ گفتند: بلی. فرمود: من پروردگار شمایم و محمد پیامبر شما است و علی امیر شما است". اکنون وقت آن رسیده که از خواب غفلت بیدار شویم و بفهمیم که تنها عشق به مولی کافی نیست ،ما به عنوان یک مسلمان شیعه وظیفه داریم که با استنادبه آیات وروایات ؛ فضائل آقا وسرورمان، امیرالمونین علی علیه السلام را نشر دهیم وبذرمحبت مولایمان را در دلها بکاریم وبه جهانیان ثابت کنیم که" فقط حیدر امیرالمؤمنین" است. @AFKAREHOWZAVI
. لبخند شادی بر لبان حضرت زهرا سلام الله علیها و حسنین علیهما االسلام در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت، در غدیرخم، چه تماشایی بود. روزی‌ که برای چندمین بار رسول خدا صلی الله علیه و آله ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام را اعلام کرد، این بار همه جلو آمدند؛ هنوز صدای "بخّ بخّ یاعلی..." در غدیر خم به گوش می‌رسد ... 🍃الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🍃 پ.ن: نگاره " غدیرخم " . نسخه حمله حیدری . قرن ۱۳ ق. @AFKAREHOWZAVI
. 🗳 عید غدیر؛ عید انتخاب شایسته ✍️خالقی روز غدیرخُم، روز نصب ولایت الهی، مردم با بیعت خود با ولی خدا، به مشارکت سیاسی و مسئولیت اجتماعی خود عمل کردند و کفار را مایوس نمودند. و این زمان، مردم مانند گذشته با حضور در پای صندوق رای در روز سرنوشت‌ساز ۸ تیر با انتخابی شایسته، دوباره با ولایت بیعت و به مسئولیت اجتماعی و مشارکت سیاسی خویش عمل، شیطان اکبر و اذناب داخلی و خارجیش را، ناامید خواهند کرد. @AFKAREHOWZAVI
. طعامی که فضیلت علی(ع) را فریاد زد.... ✍زينب نجیب به سفره‌ی رنگین معاویه نگریستم. در میان انبوهی از غذاهای سرد و گرم و ترش و شیرین، مرا به خوردن طعامی دعوت کرد که از روده‌هـاى مـرغـابى تهيّه شده و با مغز گوسفند آميخته و با روغن پسته سرخ كرده و شكر نِيشكر در آن حل کرده بودند. اشک امانم نمی‌داد، وقتی روزی را به یاد آوردم که على بن ابيطالب مرا به سفره‌ی خود دعوت کرد سفره‌ای که لای آن کمی آرد جو گذاشته و آن را مهر و موم کرده بود. برایم سوال شد که آیا برای اینکه کسی نخورد چنین بسته‌بندی شده است؟ آن وجود نازنین رو کرد به من و گفت: "احنف بن قيس! مى ترسم حسن وحسين عليهماالسلام بر آن روغنی بريزند. گفتم : يا اميرالمؤمنين مگر اين كار حرام است؟ او فرمود: نه، بلكه بر امامان حق لازم است در طعام مانند مردمان عاجز و ضعيف باشند تا فقر باعث طغيان فقرا نگردد. هـر وقـت فـقـر بـه آنـها فشار آورد بگويند: بر ما چه باك ، سفره اميرالمؤمنين نيز مانند ماست. مـعـاويـه گـفـت : اى احـنـف مـردى را يـاد كـردى كـه فضـيـلت او قابل انكار نيست. اصل الشّيعه و اصُولُها ص ۶۵ @AFKAREHOWZAVI
🔖غدیر، عید بیعت با مقام ولایت ✍آمنه عسکری منفرد اگرچه ما در روز بیعت با حضرت علی‌ابن‌ابیطالب (علیه‌السلام) در غدیر حاضر نبودیم، اما ایمان داریم که عید غدیر، عید بیعت با ولایت است و چون انقلاب اسلامی ایران را در امتداد حکومت پیامبران و ائمه معصومین (علیه‌السلام) می‌دانیم، معتقدیم که انتخابات، غدیر نظام اسلامی‌ است. اینک همه‌ی کسانی که ایران عزیز را قوی، مستقل، مقاوم و شکست‌ناپذیر می‌خواهند با حضور گسترده‌ در انتخابات، با مقام ولایت بیعت می‌کنند، چراکه به شهادت شهید سلیمانی عزیز، ایجاد ارتباط قلبی و دلی و عملی با حکیم انقلاب، مقام عظمای ولایت‌فقیه را از مهمترین شئون عاقبت‌به خیری می‌دانند و باردیگر با انتخاب فردی و ، اجازه تکرار تاریخ و عقب‌گرد را نخواهند‌داد. @AFKAREHOWZAVI
. غدیر صحنه انتخاب اصلح ✍سیده زهرا رضایی سبد میوه را کج می‌کنم. سیب‌های سرخ درونش، شالاپی قل می‌خورند و می‌افتند توی سینک. مثل شناگرهایی که قبلِ پریدن از روی سکوها ژست می‌گیرند. بی پروا می‌پرند توی آبِ از نیمه بالا آمده‌ی ظرفشویی و شناور می‌مانند. توی فکر روبان زدن به عیدی‌های فردا هستم. چندتا ایده پاپیون دار هم توی ذهنم مرور می‌شود. سیب‌ها را می‌شویم. صدای قج قج دستکش وقت برخورد با پوست قرمز سیب‌ها را می‌گذارم به پای خنده‌هایشان. قلقلکی‌ هستند انگار‌. خنده‌ام می‌گیرد. صدای بچه‌ها می‌آید هنوز:《اسدی و پسر بنت اسد! مولا مولا مولا علی مدد...》 لیست کارهایم را روی یخچال چسبانده‌ام. با خودکار شستن میوه‌ها را هم تیک می‌زنم. کار زیادی نمانده. سرانگشتی که حساب کنم به شروع مناظرات می‌رسم. این روزها که غدیر گره خورده به انتخابات، خیلی به مردم مسلمان زمان رسول الله فکر می‌کنم. به هجدهم ذی الحجه. به روزی که حجاج به غدیر رسیدند‌. بعضی وقت‌ها انگار خودم را میان آن جمعیت می‌بینم. انگار می‌بینم کسی را که دو دستش را آورده کنار لب‌هایش و بلند بلند داد می‌زند:《 به مقصد رسیدیم. به دستور رسول الله اتراق کنید تا کسانی که عقب مانده‌اند برسند.》 انگار می‌بینم چادرهایی را که برپا شده. ابوذر و عمار و مقداد را که سنگ‌ها و شاخه‌های شکسته را جمع می‌کنند. آب جارو می‌کنند و با سنگ‌ها منبری می‌سازند به بلندی قامت پیامبر. جهاز شترها را می‌گذارند روی سنگ‌ها. روی شاخه‌های دو درخت پارچه می‌کشند و سایبان می‌سازند. صدای جلز ولز از آشپزخانه می‌آید. زیر گاز را خاموش می‌کنم. نوار دور رب را باز می‌کنم. درپوش حلبی‌اش را فشار می‌دهم و می‌چرخانم. باز نمی‌شود‌. شوهرم اگر بود می‌توانست با یک حرکت بازش کند ولی من حتما باید قاشق بگذارم بیخ گلویش‌. هوا که واردش شود‌ دنگی صدا می‌کند و باز می‌شود. یک قاشق پر از رب را می‌ریزم توی لوبیاهای سرخ شده‌. به ماهی‌تابه نگاه می‌کنم اما دوباره می‌روم کنار برکه‌ی خُم. انگار می‌بینم ماه و خورشید را روی آن منبر. صدای زیبایی می‌شنوم که می‌گوید:《 هرکس من مولایش هستم، علی مولای اوست.》 هجوم بیعت کنندگان را می‌بینم. پشت خیمه‌ی امیرالمؤمنین صف طولانی تشکیل شده. عمر را می‌بینم، لبخند کش آمده‌ایی روی صورت دارد. می‌خندد و می‌گوید: 《سلام امیرالمؤمنین. پسر ابی طالب. مقام امامت مبارکت باشد.》 برای خودم چای می‌ریزم. استکان به دست می‌نشینم روی کاناپه. ذهنم می‌رود و می‌آید. فکرم چرخ می‌خورد روی شاهدان غدیر. به بیعتشان فکر می‌کنم. به بد عهدی‌شان. به نادیده گرفتن عهدی که روز غدیر بستند. حتی به سکوتشان در برابر ناصالحان. کاش همه از روزگار مردم بعد از پیامبر ‌عبرت بگیریم. کاش سکان انقلابمان را ندهیم دست نااهلان. @AFKAREHOWZAVI
. جشن عید غدیر در تاریخ بر اساس روایات اهل بیت علیهم‌السلام روز غدیر بزرگ‌ترین عید مسلمانان بوده و این عید در آسمان معروف‌تر از زمین است. امام رضا علیه السلام در روز عید غدیر به دوستان خود غذا و هدایای فراوان ارسال نموده و خود و تمامی اطرافیان‌شان لباس‌های نو می‌پوشیدند. علاوه بر پوشیدن لباس نو، اطعام، هدیه دادن به خانواده و ایجاد فرح و شادی در این روز از دستورهای اکید ائمه اطهار علیهم السلام بوده است. آدابی که برای عید غدیر بیان شده همگی نشان دهنده دستورات اهل بیت علیهم‌السلام برای عید دانستن این روز و اظهار این خوشحالی بوده است. در سال ۳۵۲ برای اولین بار معز الدوله دستور داد در روز عید غدیر شهر بغداد زینت شود، بازارها مانند اعیاد در شب‌ها باز باشند،در خیابان‌ها طبل و بوق بزنند بر در خانه وزرا و شرطه‌ها آتش روشن نمایند. همان طور که ابن کثیر مورخ قرن هشتم اشاره کرده است، سال‌های بعد نیز در بغداد انجام می‌گرفته و گزارش‌های زیادی در این زمینه در منابع موجود است و همگی این اقدامات نشان‌دهنده‌ی شادی و فرح بوده‌ است. علاوه بر بغداد جشن و پای کوبی روز غدیر در منطقه مغرب جهان اسلامی، شام، مصر و غرب آفریقا به طور علنی انجام می‌گرفت. در ۱۸ ذی الحجه سال ۳۶۲ ه.ق، برای نخستین بار، تعداد زیادی از اهل مصر و مغربیان برای دعا جمع شده و آن روز را عید بزرگ اعلام کردند. در این جشن‌ها که سال‌های پیاپی برپا می‌شد تمامی اقداماتی که نشان از شادی دارد مانند پوشیدن لباس نو، ازدواج، آزادی بندگان، پخش کردن هدایا و قربانی توسط شیعیان انجام می‌گرفته است. مردم، قاریان، فقها و شعرخوانان ابتدا در مسجد شهر قاهره جمع شده و سپس این جشن در قصر خلیفه و در حضور وی انجام می‌گرفت و خلیفه فاطمی نیز به مردم خلعت می‌بخشید و به ایراد خطبه می‌پرداخت. اعتقاد به قداست روز غدیر آن قدر والا بوده که در سال ۴۸۸ المستعلى بالله خلیفه فاطمی در این روز بر مسند حکومت نشست. 〰〰〰 کلینی، ج۴، صص۱۴۸_۱۴۹. شیخ صدوق ، من لا یحضره الفقیه،ج۲، ص۵۵. ابن جوزی، المنتظم، ج۱۴، ص۱۵۱. ابن کثیر، البدایه و االنهایه، ج۱۱، ص۲۴۳. امینی، عیدالغدیر فی عهدالفاطمیین مقریزی، الخطط، ج۲،ص۲۵۵. @AFKAREHOWZAVI
. لحظه ی عاشقی! ✍س.م.ب گمان می کنم، امشب ماه در آسمان درخشان تر از شب های دیگر است، گویی باستاره هایش جشن وسروری بر پا کرده اند. زمینیان چشم به آسمان دوخته اند؛ زمین و آسمان یکپارچه هیاهویی در دل دارند. صدای خنده ملائکه از آسمان به گوش می رسد.در دلم حس غرور انگیزی دارم، که قابل وصف نیست .چگونه ، تمام احساسم را به تصویر بکشم. وقتی تمام دلخوشیم ،عشقی است که ،از او در دل دارم همان عشقی که ،باشیر مادرآمیخته و در خون و رگم جاری شد،با آن بزرگ شدم وقد کشیدم ؛تمام لحظه های عمرم به این که مولا وسرورم اوست به خود بالیدم. ای اهل نسيان! چشمانتان را باز کنید، باز و بازتر واین لحظه را خوب به یاد بسپارید وبه بگوش هم کیشانتان برسانید وبا صدای بلند فریاد بزنید؛ تا در جهان ندای "من کنت مولاه فهذا علی مولاه "بپیچد وعالم و آدم ، آسمان و زمین به زانو درآیند . آخر چرا این همه کینه ! ای کاش! دست ها و پاهای پینه بسته ا ش را باور می کردید؛ وقتی که شبها به تنهایی در کوچه هابا کوله باری از اشک ولبخند یتیمان راه می رفت ،در آن زمان خورشید، جای ماه میرفت .ای کاش!سادگی پیراهنش را باور می کردید که از جنس تقوا بود . ای کاش!سخنانش را باور می کردید، که همچون آینه پاک وزلال بود؛ وقتی که می گفت که خدایتان هر لحظه در انتظارتان است، به سوی او باز گردید . ای کاش! وجودش را باور می کردید . ای کاش! بزرگی و عظمتش را باور می کردید.وای کاش!آن روز را که دستش در دستان پیامبر خدا بر فراز آسمان می درخشید را فراموش نمی کردید .ای کاش! حدیث عشق را باور می کردید و تمام آن را از بر ؛ آن‌چنان که، ملائک آسمان از برند ویاعلی گویان به استقبال صبح دم غدیر می‌روند؛ پرندگان آسمان، ماهیان دردل اقیانوس‌ها ،همه زیر لب ذکر یا علی را ضمضه می‌کنند ؛آری صدایشان بگوش می رسد، فقط کافیست که با گوش جان به عشق بازی‌شان دل بسپارید. @AFKAREHOWZAVI
. سیدی که محبتش برکت دین‌مان شد! ✍زهراملکی بچه که بودیم روزهای عید غدیر چشم‌مان به دنبال سکه‌های زردرنگ نویی بود که سادات آشنا و فامیل برای‌مان کنار می‌گذاشتند. آن‌ها را که می‌گرفتیم، با ذوق در گوشه‌ای از جیب کوچک کیف‌مان می‌گذاشتیم تا برکت به پول توجیبی‌هایمان بدهد، طوری که دیگر باورمان شده‌بود «سیدها» وظیفه دارند عیدی نقدی و مادی به ما بدهند، هر چند که برکت به معنای حقیقی‌اش را درک هم نمی‌کردیم؛اما همان اعتقاد عمیق کار خود را می‌کرد و در این میان محبت سیدی را عمیقاً در دل داشتیم که دست‌مان نمی‌رسید از او سکه‌ عیدی بگیریم. بزرگتر که شدیم با اینکه سکه‌ها از رونق افتادند و اسکناس‌ها جای آن را گرفتند، اما همین اعتقاد به برکت‌مندی «دست سید» سر جایش بود، عده‌ای خواستند که در لابه‌لای دغدغه‌های اجباری روزگار این اعتقاد را کم‌رنگ کنند، اما نشد! شاید به ظاهر درد بزرگی نبود؛ اما دردهای بسیار بزرگی به همراه داشت که دردناک‌تر از اهمیت ندادن به آن سکه‌ها و اسکناس‌های متبرک بود؛دردی مثل بی‌حرمتی عده‌ای که در اقلیت‌اند، به «آقا»یی که عشق و محبتش برکت دین و ایمان‌مان شد! کسی که اقتدارش مملکت‌مان را از آسیب گرگ‌ها حفظ ‌کرد! سیدی که خون دل می‌خورد از دست عمروعاص‌هایی که به قیمت آوازه‌ی بلند، شعور مردم را نشانه می‌روند. آن‌هایی که خواه و ناخواه برای مصلحت دنیای خود هم که شده قداست نامش را دستاویز خود می‌کنند. اما ...! به لطف خدا هنوز هم زیادند میثم‌ تمارهایی که فدایی بی‌چون و چرای این «سید» بزرگوار هستند. @AFKAREHOWZAVI
. میراث دار ✍مریم زارعی شبکه یک، دو، سه، چهار و... هر کدام را بزنی. نام زیبای علی بن ابیطالب علیه السلام را می شنوی. هرکسی به هر زبانی با هر بیانی! یکی از علی و نهج البلاغه سخن می گوید. یکی از راه و رسم علی می گوید. دیگری وصف حالش را در شعر جاری کرده است و کودکان با زبان سرود از علی سخن می گویند. ذهنم می رود به سمت صفحات تاریخ، همان جایی که برای اولین بار آل بویه جشن غدیر را به راه انداخت. همان کاروان های شادی و گروه های آتش بازی، احتمالا لباس های محلیِ رنگْ رنگی و شور و شادی و شعفی که بین مردمان بود؛از اینکه توانسته بودند بعد از سال ها برای غدیر، برای علی علیه السلام و برای شادی امامتِ علی علیه السلام و اولادش شادی کنند. بعد از آن حکومت های شیعی کم نبودند اما شاید به قدری که انقلاب و جمهوری اسلامی ایران توانست نام علی علیه السلام را در مأذنه ها جار بزند. هیچ کدام موفق نبودند. ما میراث داریم. میراث دار نام علی علیه السلام. انقلاب ما آرزوی محقق شده ی هزاران عالم شیعی و سلطان شیعی و مردم ولایت مدار است. از همان روز غدیرخم در 18ذی الحجه ی حجة الوداع گرفته تا حکومت های شیعیِ آل بویه تا صفویه تا انقلاب و... تا ظهور. احساس می‌کنم امروز همه ی محبان علی علیه السلام محو تماشای علی علی گفتن شیعیانی هستند که به برکت امام خمینی روح شان با نام علی علیه السلام عجین شد و مولایشان علی علیه السلام شد. ما میراث داریم. میراث دارِ تحقق بخشیدن به آرمان های شیعه در کل دنیا... ان شاءالله 🍃الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المَعصُومِین عَلَیْهِمُ‌السَّلاَمُ🍃 @AFKAREHOWZAVI
. 🔖 و اینک «پیغام‌ِ غدیر»... ✍آمنه عسکری‌منفرد 🕊 وقتی حضرت ِ‌حقّ مُقدّر کرد، که قَدر دهد بشر را به مقام «خلیفه الهی» در زمین، پس پلی به آسمان زد و «مُحمّد» را خلق‌ کرد؛ تا کهکشانِ هستِ عالَمِ اِمکان را به نیستیِ زمین، راه باشد و به رسالتش مبعوث ‌کرد تا نورِ الهی عالم‌گیر شود. پس آنگاه که «محمّد»؛ واسطه ٔ‌فیض شد زمین را، تا «چشمهٔ‌کوثر» سیراب ‌کند خاکِ فرش و ملکوتِ‌ عرش را؛ پیغامِ حضرت‌ِ حق بلند شد و «ولایت ِ‌ساقیِ‌ حوض‌ِ کوثر» را بشارت آورد و فرمود: 🕊 هان ای‌محمّد! «بَلٍّغ ما ‌أُنزِلَ اِلَیکَ مِن‌ رَبِّک وَ اِن ‌لَم‌ْتَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه»؛ اکنون که خاکیانِ فرش، راهِ صعودِ به آسمان را پیموده‌اند، برای اِکمال ِ‌هدایت و اِتمام ِ‌نعمت، شاهراه‌ِ هدایت را به آسمان، اتصال ابدی بخشیدیم تا «حضرت علیِ‌اعلا»، نقطهٔ وصلِ مُلک و مَلکوت باشد و «علیّ»، «ولیّ» گردد. پس به حکمِ حضرتش، دستِ ولیّ را تا «مَلکوت ِ‌اعلی» بالا بُرد تا همگان بدانند که، «ولیّ» بعد از «نبیّ» شاهراهِ اتصال است، فَرشیان را به عَرش... 🕊 و اکنون که اَنوارِ «شمس» در خورشید و قَمَر در «قُرصِ‌ قمر» پیداست، «غدیر» را «قَدری» پیداشد تا زین‌پس، راهِ زمین و آسمان یکی باشد تا اَهلِ زمین را هم، دَستی به دامانِ حضرتِ آسمان برسد... 🕊 آری، این است قَدرِ «غدیر» و این ‌است پیامِ غدیر که «مَن ڪُنتُ مَولاه فَهذا علےٌ مَولاه»... @AFKAREHOWZAVI
ولایت‌فهمی مهم‌تراز ولایت‌‌دوستی انسان ولایت‌مدار کسی‌ست که بعد از شناخت ولی، با او هم‌فکر و هم‌عمل شود و از هر جهت با او پیوستگی داشته‌باشد. ما ولایت را منحصراً به این می‌دانیم که در دلمان مهر علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام باشد و قطره‌ی اشکی هم برایش می‌ریزیم، ولو اینکه عملمان، فکرمان و اندیشه‌مان ضد عمل و فکر و اندیشه‌ی علی‌ست. و دلمان را به افسانه‌ و اسطوره‌ای هم خوش می‌کنیم و خود را از جمله موالی علی‌بن‌ابی‌طالب و دارای ولایت ایشان می‌دانیم و خوشحالیم که تمام آنچه برای موالی آن حضرت هست، برای ما هم قطعی و مسلم است. این خیلی جفاست، ظلم بزرگی در حق علی‌ و در حق اسلام اس، چون ولایت برای اسلام است و این طرز فکر ظلم بزرگی در حق این اصل بزرگ است. ما {گاهی} حاضر نیستیم که ولایت را بفهمیم. در واقع ولایت یک انسان پیوستگی و وابستگی مطلق اوست به ولی. 📚برشی ازکتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، مقام معظم رهبری @AFKAREHOWZAVI