eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
718 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
187 ویدیو
15 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
لحظه‌های آخر اسفنداعظم یادگاری با ارسال دل‌نوشته‌ای به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست شکوفه‌ها، لباس درختان شدند دل‌ها همه بهاری، همه خندان شدند در لحظه‌های آخر اسفند، ای زیباترین لبخند ای بهار فصل‌ها، دستانم را بگیر مرا پیوند بزن به بهار و دوباره نو شدن زمستان برفت... آمد موسم‌سبزه‌زاران آمد فصل گل‌ها، تازه شد شاخه‌ی‌خشکیده با آمدن شکوفه باز هم فصل نو، بهاری نو کاش پایان رسد همه فراق‌ها کاش رسد لحظه وصال ما با تو ♡اللهم عجل لولیک الفرج♡ @AFKAREHOWZAVI
"منطق کافی نیست، خردمندش کنید" ✍ مرضیه رمضان‌قاسم همه‌ی ما انسان‌ها هر صبح به محض بیدار شدن از خواب تا شب‌هنگام که معمولا از فرط خستگی سرمان به بالش نرسیده روح‌‌مان از تن موقتاً پر می‌کشد، در تکاپوی ساختن بهترین روز عمرمان هستیم اما به راستی چرا گاهی با وجود داشتن اعمال کاملا درست و منطقی نتیجه‌ی خوبی‌ عایدمان نمی‌شود بلکه موجب نارضایتی اطرافیان‌ می‌شویم و برعکس چالش‌های زیادی در زندگی‌ برای‌مان ایجاد می‌شود؟ به عقیده‌ی حقیر دلیل چالش‌های ما در زندگی غالبا؛نگریستن منطقی به مسائل است اما اگر نگاهی خِردمندانه به مسائل داشته باشیم و دنیا را تنها با عینک منطق ننگریم بلکه بین نگاه منطقی و نگاه خردمندانه تعادل و تمایز قائل شویم در می‌یابیم فردی که نگاه منطقی دارد به دنبال درستی و نادرستی عمل است، اما فرد خردمند معیارش ارتباط موثر است و معیار او تنها در راستای درستی عمل نیست، بلکه او تمام جوانب قضیه را به خوبی می‌سنجد تا رفتار صحیح‌ را در قالبی ارائه دهد که موثر واقع شود، افراد خردمند خزانه‌ی رفتاری وسیع و گسترده‌تری نسبت به افراد منطقی دارند آنها برای نيل به هدف‌شان که همان ارتباط موثر است راه و روش‌های متعددی ابداع کرده و به یک روش اکتفا نمی‌کنند بلکه راه‌ها و مسیرهای مختلفی را برمی‌گزینند تا به سر منزل مقصود که همان ارتباط موثر است دست یابند. ✔️عمل منطقیِ موثر، از ۶ "ز" برخوردار است: ۱. زمینه‌ی‌ انجام عمل فراهم باشد. ۲. ظرفیت فرد در نظر گرفته شود. ۳. زمین گفتمان مناسب باشد. ۴. زمان مناسب‌ باشد. ۵. زیرکانه بیان شود. ۶. زبان‌خوش باشد. ⚡️ به عنوان مثال: مادر منطقی، نوع رفتارش با همه‌ی فرزندان یکسان است زیرا ملاک برای او رفتار درست و منطقی بنابراین آنها نهایت تلاش‌شان این است که از رفتار نادرست و غیرمنطقی اجتناب کنند اما مادر خردمند در امر فرزند پروری، علاوه بر اینکه می‌کوشد عمل درستی انجام دهد در کنار آن روحیات، خلقیات، طبع و نوع هوش فرزندش را نیز مورد سنجش و واکاوی قرار می‌دهد تا بتواند رفتاری صحیح و موثری داشته باشد بنابراین او حتی با فرزندان دوقلوی خود با یک شیوه و روش برخورد نمی‌کند بلکه با هر یک از آنها رفتاری خاص و منحصر به فرد دارد و در عین داشتن رفتاری متفاوت می‌تواند با هر دو فرزند، ارتباطی موثر برقرار کند و رفتارش کاملا بجا، به موقع و حکیمانه است "هر چند برخی رفتار او را ناعادلانه یا غیر منطقی تلقی کنند" اما او چون در مسیر ارزش‌ها در حرکت است برخوردی خردمندانه‌ نسبت به مسائل زندگی دارد و به مقتضای هر مسئله عملکردش مطابق با همان مسئله است؛ چنین فردی رفتارش به گفتمان موثر ختم می‌گردد. ♻️نتیجه اینکه: منطق ابزاری از سنخ قانون است که اندیشه را از افتادن در خطاها مصون نگاه داشته و آن را به سمت استدلال‌هایی کاملاً پایدار رهنمون می‌سازد؛ لذا اگر کسی به کلّی منطق را در استدلال‌هایش به کار برد هر چند دچار خطا در تفکّر نمی‌‌شود چون روش‌های معقول فکر کردن و تصمیم‌گیری خوب را داراست اما‌ هر چند منطق داشتن در تعاملات لازم هست ولی کافی نیست همانگونه که عدالت‌ورزی در خانواده بدون فضل موجب سردی روابط می‌شود، داشتن زیست منطقی بدون خردمندی ارتباط موثری به دنبال نخواهد داشت. زیرا انسان منطقی هرچند در باورها، عقاید و افکارش انسجام دارد اما تمام مسائل زندگی را با مبنای خشکِ دودوتا چهارتای خودش می‌سنجد اما طبق نظر خانم مونیکا آردلت: فرد خردمند در تعاملات علاوه بر اینکه منافع فردی را در نظر می‌گیرد رفاه دیگران را‌ نیز مد نظر دارد. استرنبرگ معتقد است فرد خردمند برای دستیابی به خیر مشترک و همگانی دست به خلاقیت می‌زند یعنی ایجاد تعادل میان منافع چندگانه درون فردی، بین فردی، فرا فردی در عین حالی که منافع خودش را هم در نظر دارد. ✅ خردمندی که روان‌شناسان به آن معتقدند در آموزه‌های دینی ما نیز مشهود است همچنان که در کلام امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در نامه‌ی ۳۱ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: فرزند عزیزم نفس خویش را میزان بین خودت و دیگران قرار ده پس برای دیگران آن چیزی را دوست بدار که برای خودت دوست داری. آری تفاوت فرد منطقی با فرد خردمند از سنخ تفاوت در کمیت و کیفیت و یا نظیر تفاوت "زندگی خوب" و "خوب زندگی" کردن است؛ زیرا کسی که دنبال زندگی خوب است نگاهش منطقی است اما کسی که در پی " خوب زندگی" کردن است نگاهی خردمندانه دارد. پس خوب زندگی کنیم تا زندگی خوبی داشته باشیم @AFKAREHOWZAVI
💟یک‌سال گذشت ✍زهرا نجاتی سلام پدرمهربان و غریبم! یک‌سال دیگر هم گذشت از دوری و فراق! امسال هم علی‌اکبرهای زمانه زیادی کربلایی شدند. زینال‌زاده‌ها؛ علی‌وردی‌ها؛ حتی آرشام‌ها... و امان از من.. که حالا در عنفوان سال جدید؛ تازه فهمیده‌ام هرچه دویده‌ام گویی دربعد تو بوده و درقرب نبوده‌است! دلم برای خودم و هرکه مثل من می‌سوزد. بدباخته‌ایم که به تو دل نداده‌ایم.. بدباخته‌ایم که تو را نیافتیم... بدباخته‌ایم که نفهمیدیم انتظار برای تو؛ با دویدن برای من و ما و پول؛ فرق می‌کند! به قول حاج حسین:" تو درگوشه‌ای از تاریخ ایستاده‌ای و ما باید خودمان را به تو برسانیم و بازبه قول او؛ منتظر و بسیجی بودن؛ با دنبال کار و بار بودن منافات دارد. بد هم منافات دارد." 😔برای با تو بودن؛ باید سرازپا و روز از شب نشناخت تا به روزی برسیم که ۲۵ حرف دیگرعلم، برای این بشر مغرور؛ شناخته شود. و چقدرهمین یک گزاره برای اینکه بفهمیم چقدرتو را کم داریم؛ کافیست!!! 💟مولای من! این مناجات آخرین جمعه‌ی سال، را از ما بپذیر: مولای ما! ما را فراق روی تو تا کفر برده است @AFKAREHOWZAVI
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️یک قدم تاثیرگذار در شرایط بد اقتصادی و وضعیت سخت معیشت اگر هرکدام از ما یکی از کارت‌های بانکی‌مان را به امام زمان اختصاص دهیم و روی آن هم اسم امام زمان(عجل الله فرجه) را بنویسیم و هربار درصدی از درآمدهایمان را داخل آن بریزیم و مبلغ جمع شده را در راه امام‌مان هزینه کنیم، به هم‌وطنان‌مان کمک می‌کنیم. هرجا هم که هزینه می‌کنیم یادآور شویم که برای تعجیل در ظهور امام عصر(عجل الله فرجه) است و لاغیر. لطفا بیایید ما هم با تبلیغ این کار، هرکدام برای امام زمانمان کاری کنیم. @AFKAREHOWZAVI
بررسی تخصصی مسائل زن و خانواده مطالبه گری حقوق زنان و دختران ونزدی/بی تی اس/فمنیسم/شبهات/تحولات روز و...👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/683212834C1feea8e12e
🔅ماه برکت زِ آسمان می آید صوت خوش قرآن و اذان می آید تبریک به مؤمنینِ عاشق پیشه تبریک، بهار رمضان می آید🔆 🔰زمان ترتیل خوانی قرآن کریم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اعلام شد 💠ترتیل خوانی خواهران: ساعت ده صبح، شبستان حضرت نجمه خاتون سلام‌الله علیها @AFKAREHOWZAVI
۹ ✍چمن‌خواه امام مهدی (علیه‌السلام) در آینه‌ی روایات دربین موضوعات اسلامی، کمتر موضوعی است که به اندازه مهدویت، روایت داشته باشد. بعضی از محققان حدود دو هزار روایت از کتاب‌های روایی مسلمین را در این موضوع گرد آورده‌اند. مهمترین منابع حدیثی شیعه در موضوع مهدویت به شرح زیر است: الف. «کافی» اثر محمد بن یعقوب کلینی ۳۲۹ هجری. ب. «الغیبه» اثر محمد بن ابراهیم بن ابی زینب، معروف به نعمانی از راویان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم. ج. «کمال الدین و تمام النعمة» اثر شیخ صدوق محمد بن علی ابن بابویه قمی وی از عالمان بزرگ شیعه است که کتابش به دستور امام عصر نوشته شده است. د. «الارشاد» اثر شیخ مفید ۴۱۳ قمری. استاد بزرگانی مانند شیخ طوسی و سید مرتضی و سید رضی است. ه. «کتاب الغیبه» اثر شیخ طوسی ۴۶۰ قمری. این کتاب از مهم ترین و کاملترین منابع شیعه در بحث مهدویت است. زیرا دلایل عقلی و نقلی وجود امام مهدی علیه‌السلام و غیبت و ظهور و نیز علائم ظهور، فضائل و سیره آن امام را آورده است. اهل سنت نیز در مهمترین کتاب های خود احادیث مهدویت را نقل کرده‌اند. برای نمونه می‌توان به مسند احمد بن حنبل پیشوای مذهب حنبلی و سنن ابوداود و سنن ترمذی از مجموعه صحاح سته اشاره کرد. گفتنی است که جمعی از محققان معاصر، روایات شیعه و سنی را در مجموعه با عنوان معجم احادیث الامام المهدی تدوین کرده‌اند. از بهترین کتابهای حدیثی زمان ما کتاب منتخب الاثر تالیف آیت الله صافی گلپایگانی است. ویژگی‌های روایات مهدوی الف.تنوع و گوناگونی موضوع ب. مهدویت در کلام همه معصومان علیه‌السلام ج. راویان احادیث مهدوی اعتبار روایات مهدویت از ویژگی های ارزشمند یک موضوع روایی، صحیح بودن روایاتی است که در آن موضوع نقل شده است. در مهدویت با توجه به فراوانی روایات و منابع کهن و اصیل روایات صحیح فراوان موجود است. از ویژگی های مهم روایات مهدویت تواتر آن است به این معنا که گاهی تعداد راویان یک حدیث به اندازه زیاد است که امکان دروغ بودن سخن آن‌ها به صفر می‌رسد و در این صورت مطمئن می‌شویم که آن حدیث از معصوم است. عرصه‌های مشترک حدیثی مسلمین یک. جهانی بودن حکومت مهدی و عدالت فراگیر او. دو. نزول حضرت عیسی علیه‌السلام از آسمان. سه. فرو رفتن لشکر سفیانی در سرزمین بیداء چهار. مهدی عج از عترت پیامبر صلی‌الله علیه وآله و از نسل فاطمه سلام‌‌الله پنج. هم نام بودن مهدی با پیامبرصلی الله علیه و اله. 🔹تلخیصی از کتاب نگین آفرینش (۱) ادامه دارد.(۷) @AFKAREHOWZAVI
بهشت من ✍نرگس سلیمانی می‌گوید: چشمانت را ببند و بهشت را تصورکن! چشمانت را می‌بندی نمی‌دانی بهشت را باید چگونه تصور کنی! می‌خواهی دستش بیندازی به او می‌گویی خب تو چگونه تصور می‌کنی؟! بدون معطلی جواب می‌دهد: این گونه! @AFKAREHOWZAVI
ترانه‌های شاد بهاری ✍اعظم یادگاری در چند قدمی سال نو دیگر و باز بهار شکوفه باران و منتظران مهدی چشم انتظار دل‌خوشیم به آمدنت یقین داریم که بهار تو هم می‌‌آید بهار شکوفه‌ها آمد صبرمان به‌سر آمد کاش عیدی ما با تو بگذرد آقا قلب‌مان برای آمدنت می‌تپد با قلمم صدایت می‌زنم من گدایی دیوانه‌وار، زندگی با تو سبز و جاریست ظهورت دلگرمی عاشقان است بیا تا طبیعت ترانه‌های شاد رسیدن بسراید 🍃السلام علیک یا ربیع الانام 🍃 @AFKAREHOWZAVI
«ایمان، توسل، هدایت» «پاداش‌های الهی تفضلات ورحمت اویند، نه استحقاق ما» ✍م *صالحی ▫️فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقِيماً «175نساء» ▫️پس كسانى كه به خدا ايمان آورده وبه او توسّل جستند، بزودى آنان را در رحمت و فضل خويش وارد مى‌كند و آنان را به سوى خوددر راه راست هدایت می کند. 🔺ایمان امری باطنی وقلبی است وازنظر رتبه برتر از اسلام است. شرط ورود به رحمت وفضل خدا، ایمان وتوسل به ذات اقدس الهی واولیاء ورهبران دینی است. 🔻توسل به اولیای الهی را در زیارت جامعه کبیره داریم: "مَن اعتَصَمَ بکم فَقَداعتَصَمَ بالله" هرکس به شما متوسل شود، به خدا متوسل شده است. ▫️فضل ورحمت الهی بسیار وسیع است، به همین دلیل بهشتیان با مشاهده وفورنعمتها، متعجب می‌شوند که مگر ما چه کرده ایم؟ آیا مزد چند کار ناقص اینهمه نعمت است؟!! 🔻در سوره مومنون بعد از بیان صفات مومنان، فرموده : أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ اینانند که وارثانند، (۱۰) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿١١﴾ وارثانی که بهشت فردوس را به میراث می برند [و] در آن جاودانه اند. (۱۱) ▫️معمولا ارث در جایی بکار می‌رود که مال بدون زحمت به شخصی برسد، در مورد فردوس برین فرموده: ارث شاید به همین دلیله که بهشت وقصر وکاخهایش قابل قیاس بااعمال چنددقیقه ای ما نیست. ▫️در دعای عدیله می خوانیم' اللهم فَضلُکَ رَجایی وَ کَرَمُکَ وَرَحمَتُکَ اَمَلی لاعَمَلَ لی اَستَحقُّ به الجنّة... بار الها فصل و کرم تو مایه امید من است و لطف و رحمتت آرزوی من، عملی که به وسیله آن مستحق بهشت شوم، ندارم و طاعتی که موجب رضای تو شود، به جا نیاوردم... 🔻نکته: زمینهٔ هدایت را خودمان باید فراهم کنیم، هدایت افراد طبق لیاقتها و زمینه های وجودی خودشان است ↔️یهدیهم الیه صراطا مستقیما صراط مستقیم، راهی است که به خدا منتهی شود، راههای انحرافی نباشد.. روزی 10نوبت در نمازهای واجبمان از خدا درخواست صراط مستقیم داریم، که طبق آیه 69 سوره نساء، طریق چهار گروه است: انبیاء، شهدا، صديقين وصالحین. «وحَسُنَ اولئک رفیقا» @AFKAREHOWZAVI
«خاک مادری» ✍طیبه فرید از اولین باری که برای فرار از فشار بحث‌های فلسفی، کتاب لیلی و مجنون نظامی را خواندم سال‌ها می‌گذرد. همیشه تصور می‌کردم این داستان چیزی کم دارد. یک حلقه مفقوده که عشق را دست نیافتنی و غیر منطبق با واقعیت می‌کند. عشقی که می‌توان ساعت‌ها از آن نوشت و از آن گفت و با آن گریست اما هرگز نمی‌شود لحظه ای با آن زیست! عشقی که نسبت آن با ابدیت نامشخص است و این پایان نامعلوم و این بی‌نسبتی با ابدیت حلقه‌ی مفقوده داستان‌های عاشقانه‌ای بود که خوانده بودم. امروز می‌خواهم از داستانی بنویسم که شرح زیستن دلدادگانی را به‌وضوح شرح می‌دهد و ای کاش نظامی گنجوی بود تا می‌توانست شرح این دلدادگی ابدی را به نظم در آورد. شرح داستانی که آغاز آن در صور لبنان شکل گرفت. قدیمی‌ها می‌گفتند عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان‌ها بسته‌اند و شاید راست می‌گفتند. آسمان، چشم‌های آبی امام موسی صدر بود که در آرامش نگاهش خطبه‌ی عقد سید عباس و سُهام جاری شد. عباس جوان، مبارز اهل شهرک نبی شیث و طلبه‌ی مدرسه امام موسی صدر تصمیم داشت برای ادامه تحصیلات حوزوی به نجف برود و به‌خاطر علاقه به سُهام الموسوی مشتاق بود او رفیق راهش باشد. دل کندن از جنوب لبنان در مجاورت سید عباس برای سُهامِ با ایمان، اتفاق کوچکی بود چرا که سید عباس وطن او بود و هر جا عباس حضور داشت، آنجا خاک مادری سُهام بود. زندگی در نجف با همه سختی هایش برای مهاجران جوانِ روایت، بخاطر هم جواری با عتبه علویه و عالمان بزرگ دلپذیر بود، تحصیل در نجف، غواصی در دریای عمیق معارفی بود که مرواریدهای شب چراغش می توانست روشنی بخش مسیر ناهموار و سنگلاخی شیعیان محروم جنوب لبنان باشد.لیلی و مجنون داستان هنرشان این بود که در عین وصال، عاشقانه می‌زیستند، سید عباس در نجف، برای سُهام شرایط فقاهت را فراهم کرد تا مباد لیلی داستان از مجنون عقب بماند. و سُهام دیگر عباس را نه همسر، بلکه مقتدای خود می دید که لحظه ای حاضر نبود از او فاصله بگیرد. با فشار حکومت عراق بر روحانیون لبنانی، سید ناگزیر به وطن بازگشت و با تأسيس حوزه علمیه امام قائم و تبلیغ در روستاهای دورافتاده می کوشید رنگ محرومیت را از چهره‌ی مناطق شیعه نشین جنوب بزداید. با آغاز تهاجم اسرائیل به لبنان، لیلی و مجنون روایت به یاری حزب الله شتافتند، یکی با جنگیدن در زیر آتش و دیگری با سرکشی به خانواده‌های شهدا و جمع آوری کمک‌های مردمی برای حزب الله وشستن لباس‌های رزمندگان مقاومت. سُهام که حالا ام یاسر شده بود در تامین نیازهای خانواده‌های شهدا چنان محکم و مصمم بود که حتی ابائی از بخشیدن فرش های خانه اش نداشت! و عباس وقتی با خانه بدون فرش مواجه شد و داستان را شنید از شدت شوق سُهام را که زنجیر تعلق و وابستگی از پیکره حیات خود گشوده بود را در آغوش گرفت! با انتصاب سید عباس به سِمَت دبیر کلی جنبش حزب الله، زندگی موسوی‌ها به حساس‌ترین برهه حیاتی خود رسید. سُهام می‌دانست که انتهای این مسیر قطعا به شهادت منتهی می‌شود، او آرزو کرده بود که با مقتدایش عباس که عطر امیرالمؤمنین علیه السلام را از وجودش استشمام می‌کرد، به شهادت برسد. روز شانزدهم فوریه سال 1992مردم روستای جبشیت که برای سالگرد شهادت رهبر فقید حزب الله شیخ راغب حرب گِرد شمع سید عباس جمع شده بودند شاهد حرکت بالگردهای آپاچی اسراییل در آسمان روستا بودند، بالگردهایی که لحظاتی بعد در پیچ جاده سبز روستای تفاحتا کاروان خودروهای حزب الله را هدف قرار دادند. ماشین مرسدس مشکی که حامل سیدعباس و سُهام و سید حسین کوچک بود در همان لحظات اول منفجر شد، دود و آتش از خودرو حامل موسوی‌ها زبانه می‌کشید. سربازان اسراییل مانع ورود نیروهای امدادی به جاده تفاحتا شدند. چند روز بعد فرماندهان وقت اسراییل از تصمیم عجولانه خود پشیمان شدند چرا که شهادت عباس خیزش‌های جدیدی در جبهه مقاومت علیه اسراییل ایجاد کرد. از ساکنان سرزمین‌های اشغالی کسی نام فرماندهان آن عملیات را به ذهن نسپرد اما یاد و خاطره قهرمانان این روایت در حافظه شیعیان جنوب و جبهه مقاومت به روشنی باقی ماند و کودکان و نسل جدید فرزندان حزب الله پس از چهل سال در سرود سلام فرمانده با سید عباس بیعت کردند. @AFKAREHOWZAVI
💠کمال الانقطاع؛ طریقت ظهور ✍️زهرا سعادت آدم‌ها برای اتصال و ارتباط با منبع فیوضات الهی ریسمانی محکم‌تر و مورد اعتمادتر از دعا و مناجات ندارند تا چاره ای بر دردها و زخم‌های جان و تن مانده زیر آوار مصائب دنیاییشان باشد! دستی که به دعا بلند شده و قلبی که می‌شکند،فریاد بلند اعتراف به درگاه ربوبیت است که اگر مورد توجه و نگاه مهربانش نباشیم و حواس‌مان پرتِ زرق و برق دنیای فانی باشد،آخرت‌مان را خراب و ویرانه می‌سازیم! مگر نه اینکه همه جا مُلک الهی است و راه فراری جز حکومت او نداریم که تنها کسی است که تا ابدیت، هوای ما را در هر شرایطی خواهد داشت! چه نعمتی بالاتر از روی آوردن کامل به وجود لایزال و چه سعادتی لذت بخش تر از آنکه قلّاب دل‌هایمان به صخره اعتماد و آرامش بخش او گیر کند! کرامت فهم "انقطاع"رزقی است که در پرتو نورانیت مناجات به بنده متضرّع عنایت می‌گردد تا به روشنی، وابستگی خود را از جایی غیر از قدرت مطلقه خداوندی درک نموده و از پوشش حجاب‌های غافل کننده از خدا خارج گردد! امید انسان‌ها برای زدودن حجاب‌های باطنی، بصیرتی شگرف پدید می‌آورد تا به خوبی دریابد که در جایی دیگر، چیزی نخواهد دید! چشم بینایی که در عصر ظهور، به واسطه عبور از فتنه‌های زمانه تقویت نموده و عطشان از زلال معرفت مهدوی(عج) کویر دل و جان‌مان را با دعای تعجیل در فرج صاحب و مولای موعودمان سیراب نموده و در پادگان عشق حسینی(ع) ، حکومت عدل گستر جهان را مشق می‌کنیم تا در رکاب حضرتش قیام نموده و حکومت مستضعفان بر این کره خاکی را درک کنیم! @AFKAREHOWZAVI
⁉️آیا عید نوروز مقبولیت شرعی دارد؟ ✍مرضیه رمضان‌قاسم 1⃣ معنای نوروز نوروز، يعنی روز نو، روز اولين فصل بهار که از آيات خداست و زمين دوباره بعد از موتش زنده می‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد می‌فرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» 2⃣ واژه‌ی عید در قرآن واژه عيد در قرآن فقط يك بار آمده است. (أَللّهُمَّ أَنزِل علينا مائدۀً مِنَ السَّماء تكون لنا عيداً لأَوّلنا و آخرنا و آية منك)سوره مائده، آيه ۱۱۴ خدايا! نازل كن براى ما مائده‌اى از آسمان كه براى اوّلين و آخرين از ما عيد باشد و نشانه‌اى از تو. در تفسير اين آيه آمده است: عيد در لغت از مادّه عود به معنى بازگشت است. در اعياد اسلامى به مناسبت اين كه در پرتو اطاعت يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى گردد و آلودگی‌ها كه برخلاف فطرت است از ميان می‌رود، «عيد» گفته شده است. از آنجا كه روز نزول مائده، روز بازگشت به پيروزى و پاكى و ايمان به خدا بوده است؛ حضرت مسيح (ع) آن را «عيد» ناميده است. 📚تفسير نمونه، ج ۵، ص ۱۳۱ 3⃣ شیوه‌ی مواجهه‌ی اسلام با سنت‌های قبل از اسلام برخی از آیین‌های نوروز با دین مطابقت دارد مثلا در شریعت اسلام بر انجام صله رحم، محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید فراوان شده است، همچنین روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. این‌ها همه از سنت‌هایی است که در نوروز به آن عمل می‌شود. اسلام با سنّت‌هایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، 🔻دو نوع رفتار می‌کند. 〽️یک نوع رفتار این است که بعضی از سنّت‌های غلط را به‌ کلّی از بین می‌برد و نابود می‌کند؛ چون سنّت‌های درستی نیست. 〽️ رفتار دوم اینکه: اسلام بعضی از سنّت‌ها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است. این محتوای امروز نوروزی که ما داریم غیر از محتوای باستانی است. ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. «نوروز»‌ خوب است، ولی «باستانی‌اش» خوب نیست زیرا نوروز باستانی جشنی در ایرانِ قبل از اسلام که نه تنها محتوایی مردمی و خدایی نداشته بلکه در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ی دوران جاهلیت بوده است چون در آن توجّه و ارادت به حضرت حق نبوده‌ و جهات عاطفی، انسانی و مردمی در آن وجود نداشته‌است. 4⃣ نوروز در روایات برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته‌اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی‌هایی در آن واقع شده است اما با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست می‌شود رجاءً به روایات نوروز عمل کرد و همین مقدار که در اسلام نهی‌ای نسبت به عید نوروز نداریم نشانه‌ی امضاست هر چند مرحوم محدث قمی در مفاتیح شکل شرعی به این عید ملی می‌دهند و آن را علاوه بر عید ملی عید شرعی نیز می‌دانند و روایتی از معلی بن خنیس و او از امام صادق «سلام‌الله‌علیه» را نقل می‌کنند که فرموده‌اند: روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو می‌پوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ» خدایا این روز، روز با شرافتی است و روزی است که تو این روز را گرامی داشتی و روزی است که برای این روز عظمت قائل شدی. این روایت گرچه مرسل است و بعضی در معلی بن خنیس ایراد کردند حال اگر کسی روایت را معتبر نداند، قانون تسامح در ادله سنن اجرا می‌گردد به همین جهت می‌توانیم بگوییم عید نوروز از اعیاد ملی است که شارع مقدس امضا کرده است. ♻️نتیجه اینکه: اساس عیدنوروز در آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می‌آید و به موازات این عید سنّت‌های حسنه و کارهای پسندیده‌ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت‌ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می‌شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. در عيد نوروز اگر مؤمنين برنامه‌های دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به‌ حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. @AFKAREHOWZAVI
نذر سلامتی ✍چمن خواه چند روز بود کنار تخت فرزندش نشسته بود. خواب و خوراک نداشت. به چهره‌ی بی‌حال و تب آلوده فرزندش نگاه می‌کرد و از خودش می‌پرسید چرا تب بچه‌اش قطع نمی‌شود؟چه اتفاقی افتاده؟ چه بیماری داره؟ اشک از گونه‌هایش فرو می‌ریخت. با خودش گفت: خدایا چیکار کنم؟ به کی پناه ببرم؟ إِلَهِي وَ رَبِّي مَنْ لِي غَيْرُكَ هر روز دکترها یک دستوری می‌دادند. مرتب از بچه خون می‌گرفتند. سونوگرافی حتی اکو. دیگه اون شادابی بچه‌گانه در چهره‌ی فرزندش دیده نمی‌شد. متخصصین تشخیص دادند که خونش عفونی شده. باید دکتر متخصص سرطان خون، بچه را ببیند. وای خدای من! سرطان! سرطان خون! یاد قربانی اول ماه افتاد. مبلغی را نذر سلامتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کرد. جواب آزمایش منفی بود و دکتر تشخیص داد که پشه آلوده به میکروب، خون بچه را آلوده کرده است. داروهای قبلی را قطع کردند و یک دارو جدید تجویز کردند. تب قطع و حال بچه رو به بهبودی گذاشت. از خوشحالی در پوست نمی گنجید. خدایا شکرت. سجده شکر به جا آورد. مادرهایی که بچه مریض داشتند از خوشحالی او، خوشحال شدند. به آنها گفت: "مبلغی نذر سلامتی آقامون امام زمان (عج) کردم و در قربانی اول ماه شریک شدم. شما هم مبلغی را نذر سلامتی آقا کنید. حضرت مهدی(عج) بچه شیعیانش را تنها نمی‌گذاره و برای اونا دعا می‌کنه. مطمئن باشید بچه هاتون شفا می‌گیرند" و با خوشحالی بیمارستان را ترک کردند. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃آرزوی سادات خانم🍃 ✍️نجمه صالحی 🍃 آخر سال یک هفته به عید که می‌شد، مادر کاسه‌هایش پر از آجیل بود و اسکناس‌های نو در کیف کوچک چرمی‌ مشکی‌اش، گوشه کمد چشم انتظار سال نو. همیشه منزلش به لطف و همت دختران، تمیز و مرتب می‌شد و اسباب اضافه و کهنه به بیرون خانه هدایت. با وجود اینکه از تمیزی خانه لذت می‌برد ولی غر می‌زد که وسیله‌هایش را لازم داشته و آن‌ها نمی‌گذارند راحت باشد. یک هفته به عید، آب حوض تعویض و خاک گلدان‌های کنار باغچه زیر و رو شده بود و باغچه‌ها و گل محمدی وسط حیاط جان تازه گرفته بود. خمره‌های سرکه و ترشی کنار حوض هم با ترفندهای عجیب و غریب دختران، تخلیه و بین همسایه‌ها تقسیم شده بود. برای نظافت حیاط و مرتب کردن اطراف حوض و تخلیه خمره‌ها مجبور به ترفند بودند چون اگر مادر می‌فهمید با ناراحتی می‌گفت که این‌ها را برای مهمان کنار گذاشته است. کوزه آغشته از خاکشیر تازه سبز شده را روی طاقچه می‌گذاشت و گلدان‌های شمعدانی را روی تراس خانه. همیشه ظرف آجیل و تخمه‌ای در گنجه داشت که برای روز مبادا گذاشته بود و گاهی پروانه‌های کوچک داخل خانه، دختران را به گنجه هدایت می‌کرد و تنقلاتی که خراب شده بود و مجبور می‌شدند خوراکی‌های تازه را جایگزین آن کنند. می‌گفتند: مادر جان خودت بخور و لذت ببر! قبول نمی‌کرد. دوباره با اعتراض می‌گفتند: اگر مهمان هم آمد که روزی خودش را دارد، باز هم بی فایده بود. پاسخ همیشگی او این بود :"مهمان حبیب خداست و باید بهترین چیزها را جلویش گذاشت" و با این جملات، دختران مجبور به سکوت می‌شدند. دختران، جوانان بیست، سی ساله نبودند! آن‌ها خودشان مادر و مادربزرگ شده بودند ولی طبق یک قانون نانوشته هرساله، یک هفته به عید به قول خودشان بسیج می‌شدند تا نظافت و پاک‌سازی‌های لازم را انجام دهند و خانه مادر که بزرگ فامیل هم بود، مرتب شود و آماده پذیرایی از مهمان. این داستان هر سال تکرار می‌شد و او به همین روزها دل‌خوش بود. شب چهارشنبه آخر سال به‌خاطر شاد کردن دل نوه‌ها اجازه می‌داد سر و صدای ترقه‌شان در بیاید و هر آتشی که دل‌شان می‌خواهد بسوزانند. پنج‌شنبه آخر سال نیز همه باهم به گلزار شهدا می‌رفتند و به نوه و داماد ارشدش که جزو شهدا بودند، ادای احترام می‌کردند. اغلب آجیل و برگه و لواشک‌های دستپخت مادربزرگ بین مردم پخش می‌شد و فاتحه و صلواتی برای شادی روح شهدا قرائت می‌کردند. روزهای نزدیک تحویل سال، دل توی دلش نبود و همه چیز را وارسی می‌کرد که کاری از قلم نیفتاده باشد. چند بار به دخترش، تذکر می‌داد که میوه‌های خوبی تهیه کند. شغل همسر مرحومش باعث شده بود روی میوه دقیق‌تر باشد و توقعش از خرید میوه، بهترین‌ها بود. همه چیز مرتب بود و او به لطف ایام نوروز از تنهایی در می‌آمد. روز اول عید همه نوه‌ها کنارش می‌آمدند و اتاق از اقوام پر و خالی می‌شد. لبخند رضایتش در صورت گل انداخته‌ی میان چارقد سفید، دیدنی بود. اسکناس‌های نویی که از کیف در می‌آورد و به مهمان‌ها هدیه می‌داد و دیدن برق شادی در چشمان بچه‌ها هنگام شمارش پول‌هایشان، قند در دلش آب می‌کرد. با صدای بلند می‌گفت:" کاش همیشه عید باشد و ما دور هم." آرزوی سادات خانم بود ولی فقط در ایام عید عملی می‌شد و او به این روزها دلخوش بود. سال‌هاست سادات خانم، مهمان اجدادش شده است ولی هر سال دل نوه‌ها به سمت آن روزها پر می‌کشد و دفتر خاطرات زندگی را ورق می‌زنند و یادی از رفتگان می‌کنند. همیشه حسرت آن دورهمی‌های هر ساله و دیدار اقوام دور و نزدیک و افسوس از دست رفتن موهبت‌های گذشته، گوشه دل آن‌هاست اما امید دارند که روز قیامت، روز حسرت سادات خانم با این همه سخاوت و مهربانی نخواهد بود. بعون الله @AFKAREHOWZAVI
بریزید تو خیابون ها ✍معصومه فاطمی دادستان‌ نیویورک قصد دارد ترامپ را به‌دلیل پرداخت پول به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن برای سکوت در مقابل رابطه‌ای که ظاهراً با او داشته، متهم کنند به‌همین دلیل رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته که روز سه‌شنبه بازداشت می‌شود. و از هوادارانش خواسته تظاهرات کنند. پ.ن: چند سالی هست گزارش های فساد جنسی و در واقع ظلم به زنان در غرب، دستمایه سیاست بازی شده تا افراد شناخته شده به وسیله این گزارش ها، از جایگاه سیاسی یا اجتماعی تنزل پیدا کنند. اما آنچه حل نشدنی است و ظلم افزوده بر داستان هست ابزار شدن زنان در این سیستم هست . که گاهی در واقعیت و گاهی در یک سناریوی دروغین، زنان به بالا یا پایین رفتن عیار مردان سیاسی کمک می کنند. اما بی توجهی جامعه آمریکا به این عیار سنجی نشان از بی حسی جامعه آمریکا نسبت به فساد جنسی رهبرانش دارد. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هفت سین ما امسال به ۶۳ شین مزین است... ✍️ فاطمه شکیب رخ به لحظه های آخر عمر سال ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، چه سال عجیبی بود... پر از روزهای نفس گیر و اشک های داغی که سوز آن، هنوز بر سینه هایمان آه می نشاند، آهی که در پرواز ۶۳ تن از بهترین فرزندان این کشور بلند شد. یادمان نمی رود ستارگانی را که به سیل خروشان شهدای دفاع مقدس پیوستند، همان عشاقی که علی اکبر وار رفتند و حتی اربا اربا هم بر نگشتند و تنها با چند تکه استخوان بازگشتند، بگذریم از شهدای امنیت گفتیم از شهید روح الله عجمیان، شهید آرمان علی وردی، شهید مهدی زاهدلویی، شهید حسن مختارزاده و ۵۹ تن دیگری که بهار عمرشان به شهادت در راه خدا ختم گردید. حالتان شهدایی باد که عمریست با خون همین شهدا سرمان بلند است، قدممان استوار است، دل هایمان امیدوار است، دشمنانمان در هراس اند... روزگارتان با شهدا سپری باد که تا نور چشمی های اباعبدالله (ع) در این کشور چشم بر جهان می گشایند، امنیت خاک پاک مان پا برجاست... @AFKAREHOWZAVI
تعبیرخواب درهفت سین+دو ✍سمیه رستمی در کتاب تعبیر خواب قیلوله بن چُرتیه، ابن ابی‌الکابوس آمده است. سکه خواب دیدن سکه بر چند وجهه است: اول مال؛ مرد خواب ببیند سکه‌ می‌شوید، بداند پول چرک کف دست است و خرید عید صابون آنتی‌باکتریال. ابن دیرین می‌گوید: دیر نباشد، عیالش بگوید در پاساژها چه جنس‌های نویی آوردند، بازار مرا می‌خواند، کارت‌هایت کو، باید امشب بروم و به‌اندازه موجودی کارتت بخرم هرچه که هست. تا که از کاسه برون آورم چشم همه فک و فامیلت را. دویُّم وقت؛ مرد خواب ببیند سکه قدیمی در جیب لباس جدید می‌یابد باید میان اهل خانه‌اش، چالش لباس‌های ۱۰ سال قبل راه بی اندازد تا بفهمند؛ چقدر لباس قابل‌استفاده دارند، بیهوده وقت و پول خود را برای خرید لباس جدید تلف نکنند. ابن سریش می‌گوید: اگر خواب دید سکه‌هایش را گم‌کرده در وقت نامناسب به خرید می‌رود باید اواسط هفته برود که خلوت‌تر باشد. سِیُّم احضاریه؛ اگر خواب دید از جیب‌هایش صدای جرینگ سکه می‌آید، بداند به‌زودی برای خرید به بازارها و مراکز خرید احضار می‌شود. اگر تمکین نکند احضاریه دادگاه به دستش می‌رسد. ابن دیرین می‌گوید صدای جرینگ سکه در جیب‌های خالی، نشان پرداخت مهریه است. سبزه خواب دیدن سبزه خوش‌یمن است؛ مرد باشد، علف زیر پایش سبز می‌شود تا خریدهای عیالش تمام شود و شاید به‌عنوان فعال محیط‌زیست جایزه بگیرد. زن باشد؛ ببیند هرچه سبزه را کوتاه می‌کند بازرشد می‌کنند، نشان اسکناس است که خرج می‌کند ولی تمام نمی‌شود. پس بداند شوهرش اختلاس کرده، وقعی ننهد. دختر دم بخت باشد؛ فی‌الفور سبزه‌ها را آب بدهد. نشان دانشگاه است تا دکترا درس بخواند، بلکه شوهر پولدار در زندگی‌اش سبز بشود. سماق مردی در خواب ببیند سماق روی کباب می‌ریزد؛ نوش جانش! خوابش را بازگو نکند وگرنه از وی کباب بخواهند. باید برود در صف گوشت بایستد و سماق بمکد؛ اما ابن دیرین در کتاب خواب‌های پریشان می‌گوید: دیر نباشد در پی چشم‌وهم‌چشمی عیالش، کباب می‌شود. اگر زنی در خواب دید سماق‌ها را پیدا نمی‌کند؛ بداند خواب زن چپ است و تعبیر ندارد. ابن سریش می‌گوید: لباس شوهرش را ببوید اگر بوی کباب می‌دهد، دل شوهرش از دست ریخت‌وپاش‌های او کباب شده. سیب مردی خواب ببیند تا سیب سرخ گاز میزند، دستش درد می‌گیرد. حمل کردن پاکت‌های خرید دستش را چلاق می‌کند. حکما گفته‌اند سیب سرخ برای دست چلاق مفید است. زنی سیب سبز ببیند که کِرم دارد؛ بداند آن بلوز سبزرنگ با هیچ‌کدام از لباس‌هایش ست نمی‌شود. اقوام میگویند: شبیه عمه شِرِک شده است! اما ابن سریش صاحب کتاب چرت‌های بی‌وقت می‌گوید: شبیه کلم بروکلی می‌شود. ماهی مرد خواب ببیند؛ ماهی قرمز را نمی‌تواند بگیرد پس موجودی کارتش مثل ماهی از دستش می‌رود. بهتر آن‌که هنگام خرید پول نقد همراه داشته باشد تا خود به چشم خویشتن ببیند موجودی‌اش می‌رود. زن اگر در تنگ ماهی قورباغه سبز ببیند؛ یکی از اقوامش همان بلوز سبزه را خریده که در تعبیر سیب ذکرش شد و دیگر خز شده. سنجد سنجد تعبیر خاصی ندارد. اگر خواب دید سنجد را در مشتش به‌اندازه ریخته‌اند؛ برای خرید اعضای خانواده اندازه معین کند. حالا سنجد تعبیر ندارد اما خرید که باید حساب‌کتاب داشته باشد. ابن دیرین می‌گوید: در خرید عجله نکند. دیر نباشد از حراجی‌ها حساب‌شده، خرید کند. ابن سریش می‌گوید: اگر خواب ببیند پوست سنجد را کنده و گوشتش را می‌خورند؛ نشان خرید بی‌برنامه است. پوست از مرد بکند و گوشت تنش آب شود به حول و قوه الهی. سیر اگر مردی در خواب سیر می‌بیند بهتر است در و پنجره را باز بگذارد، یک‌وقت روح اموات به خوابش می‌آیند، خوبیت ندارد خوابش بوی سیر بدهد. خرناس خورپوفیان در کتاب خواب‌مرگی می‌گوید: سیر نشان باجناق بد است. از خریدهای عید عیب تراشی می‌کند اما خودش را باید به‌عنوان سلطان جنس بنجل اعدام کرد. زن در خواب سیر ببیند، تعبیری ندارد. ولی میرزا کپیده لحاف‌دوز گفته: سیر نشان شامپو سیر است و کچل شدن قریب‌الوقوع ناشی از رؤیت قیمت‌هاست. پس مداومت کند بر آن. تخم‌مرغ رنگی تخم‌مرغ رنگی تعبیری ندارد مگر املت و نیمرو. چون تخم‌مرغ سین ندارد، خواب دیدنش ربطی به خرید عید ندارد. ولی ابن دیرین گفته اگر خواب ببیند تخم‌مرغ قناری را به‌جای تخم شترمرغ رنگ کرده‌اند دستش داده‌اند، دیر نباشد که جنس بنجل به‌جای اصل بخرد. ابن سریش می‌گوید: اگر زنی در سبدی تخم‌مرغ‌های رنگارنگ داشته باشد؛ کیف و کفشش با لوازم سرویس بهداشتی‌شان ست نیست. پس سال جدید زندگی‌اش آشفته خواهد شد. سمنو ... 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
شبکه ورزش نظرسنجی مردمی برای معرفی قهرمان ایرانی قرار داده است. یکی از کاندیداهای معرفی شده سلماهمتیان است.پدیده ایرانی 8 ساله شطرنج آسیا که با این جمله معروف شد: خوشحالم روی سکو با چادر پرچم ایران را بالا گرفتم. شما هم میتوانید در نظرسنجی که در تلویزیون، روبیکا، و... قرار داده شده شرکت کنید و به این قهرمان رأی بدهید. @AFKAREHOWZAVI
✔️مرور کارها ✍م *صالحی 🤍بیایید امروز مروری کنیم بر همهٔ کارهایی که سال گذشته انجام دادیم، به عبارتی محاسبهٔ اعمال، اگر اعمال خوب ومفیدی داشتیم، خدا را شکر کنیم زیرا توفیقش را او داده، و اگر گناه و اعمال زشتی داشتیم، دلی شکستیم، غضب کردیم، غیبت، تهمت، بدزبانی.... داشتیم، استغفار کنیم. بنا داشته باشیم به ترک گناه در سال جدید. 🤍خاطرات یک‌سال را که مرور می کنیم، ممکنه از بعضی‌ها دل آزرده شویم و بعضی‌هایش لبخند به لب‌مان آورد. بیایید غم‌ها را رها کنیم و از آن‌ها درس عبرت بگیریم، کینه‌ها و نفرت‌ها راه دور بریزیم و با قلبی آکنده از آرامش به استقبال سال جدید برویم. تصمیم بگیریم با عزم و اراده جدی و محکم که اگر صفات رذیلهٔ اخلاقی داریم آنها را کنار بگذاریم. مهر و محبت را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم. 🤍اصولاً یکی از درس‌های بهار که گیاهان و درختان در آن سرزنده و شاداب می‌شوند بعد از این که در زمستان خشک و پژمرده شده بودند، این است که به ما یادآوری می کند:شما صحنه های معاد را همه ساله در این دنیا با چشم خود می بینید، دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری با سرعت در گذرند، ای کاش به بهترین نحو بتوانیم از ثانیه‌ها و دقایق زندگی‌مان بهره بگیریم. بر لب جوی نشین و گذر عمر ببین/کاین اشارت ز جهان ما را بس 🤍به همین دلیل در جای جای قرآن کریم خداوند می فرماید: در زمین گردش کنید، به‌عنوان نمونه «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» (الأنعام، 11) ترجمه: بگو: در (روى) زمين بگرديد، سپس بنگريد كه عاقبت تكذيب كنندگان چگونه بوده است! 🤍سِیر درلغت به معنی گردش کردن است ولی منظور ازآن، سفر به هر دلیل و شکل و برای هر نتیجه ای نیست، بلکه هدف بصیرت و رشد و کمال است. سفر باید سبب تعقل و تفکر و درس باشد. در اکثر آیاتی که کلمه «سیروا فی الارض» آمده، بلافاصله فرموده «ثم انظروا» یعنی در سفر نظاره کردن لازم است. نظاره با دیدن چشم تفاوت دارد، چنین سیری هم هستی شناسی و توحید را ارتقا می دهد وهم درس عبرت از تجارب و سرگذشت پیشینیان است. 🍃آخرین روز زمستان و آخرین روز سال‌تان به‌خیر و آرامش، ان شاءالله سال خوبی پیش رو داشته باشیم. سفرهای نوروزی‌تون بسلامت ومملو از درس، خدا به همراه لحظه‌هاتون 🤲🍃 @AFKAREHOWZAVI
📌دهه نودیِ سید‌علی ✍آمنه عسکری منفرد 🇮🇷وقتی نجیب هستی و ارزش گوهر وجودت را به عنوان «کیمیایِ خلقت» دریافتی، حتما از اینکه «پرچمدارِ میراثِ مادرٍ ۱۸ساله شیعیان» باشی، افتخار می‌کنی! 🇮🇷وقتی «شجاع، فهیم و مقتدر» باشی؛ قطعا هنگام وزیدن تندبادهای بی‌حیایی و بی‌عفتی، با افتخار «حجاب برتر» –چادر– را برمی‌گزینی! –هرچند هنوز مکلف نیستی– 🇮🇷وقتی در این سن در اندیشهٔ افتخار آفرینی برای اسلام و انقلاب هستی؛ قطعاً در دامان مادری پاکیزه و پدری متعهد، اینچنین بالنده شدی، که معنای «جهاد» را درک کرده‌ای! 🇮🇷وقتی متعهدانه و با صلابت روی سکوی قهرمانی، گوهر وجود پاکت را در صدف چادر پوشاندی و با افتخار پرچم سربلند ایران مقتدر را بالای سر گرفتی، قطعا مایه مباهات و آرامش قلب و جان امامت هستی! 🇮🇷گوارایت باد! حلاوت این اقتدار به‌یادماندنی. 🇮🇷–سلما همتیان: «همیشه دوست داشتم افتخار اسلام باشم. به همین دلیل با چادر بالای سکوی قهرمانی آسیا ایستادم.»– @AFKAREHOWZAVI
«شرح یک فاصله» ✍طیبه فرید در صدر اسلام مساجد نقش محوری و حیاتی در گسترش فرهنگ و تربیت اسلامی داشتند. دانش و معارف در حلقه های مردمی مساجد گسترش پیدا می کرد، درگیری ها و تنش ها در مساجد برطرف می شد، زندگی ها در مساجد سروسامان می گرفت و مسجد پایگاه انسان سازی بود. در دوران معاصر مسجد از کاربری گذشته خود فاصله گرفت و اداره آن از شکل سنتی و محلی به شکل فعلی آن درآمد. این تغییر کاربری تا جایی پیش رفت که فرهنگ تمدن ساز با محوریت مسجد، استحاله شد و به شکل امروزی آن درآمد. یکی از مسائل پر حاشیه در شیوه جدید اداره مساجد به عنوان محیطی برای عبادت، شکل حضور کودک و نوجوان در آن است. بر اساس نظر کارشناسان دینی و مشاوران یکی از مهم ترین روش های نمازخوان کردن کودک و نوجوان، حضور در مساجد است. ما در میان مستندات نماز در مسجد با حضور کودکان با دو دسته روایت مواجهیم. دسته اول روایات بیانگر کراهت حضور کودک در مسجد، و دسته دوم روایاتی که حضور کودک را بلامانع می داند. این روایات همگی معتبرند و تناقضی ندارند ومی توان بین آن ها را جمع کرد و با تخصیص روایات، مسئله را حل کرد. در تحلیل روایات دسته اول باید به این مسئله توجه داشت که در گذشته اسباب و شرایط حفظ طهارت کودکان مثل امروز وجود نداشته بنابرین طبیعی بوده که حضور کودک موجب به هم خوردن طهارت مسجد باشد این مطلب را شهید ثانی هم مطرح می‌کند که منظور از کراهت حضور کودکان، مواردیست که توانایی حفظ طهارت خود را ندارند. مضاف بر اینکه در فتاوای مراجع عظام مطلبی آمده که قابل شرح و تبیین است که اگر حضور کودک موجب آزار نمازگزاران باشد آن هم مکروه است(عبارت ایذایی بودن رفتار کودک را باید بر اساس معیار تحلیل کرد نه بر اساس شرایط شخصی افراد کم تحمل یا...) .با توجه به روایات حضور حسنین (علیهم السلام) در مسجد و بالا رفتن از پشت پیامبر (ص) در اثنای نماز و همچنین روایات متعدد دیگر که از توثیق برخوردارند جمع میان روایات این می شود که منظور از آزار و اذیت کودکان که موجب کراهت حضور در مسجد است چیزی از جنس رفتارهای دیوانگان است (جنبوا مساجدکم‌ مجانینکم‌ وصبیانکم‌)،بنابرین بسیاری از رفتارهای کودکان در مسجد قابل تعمیم به آزار و اذیت نیست. چیزی که ما در مساجد در نحوه تعامل با کودکان مشاهده می کنیم از جنس رفتارهای تراز اسلامی نیست و غالبا ناشی از کم حوصلگی و ناآگاهی اصحاب مومن و بزرگوار مسجد است. مطابق آموزه های اسلامی حضور کودکان در مسجد بر نوع شناخت ایشان از دینداری در آینده تاثیر بسزایی دارد، در حدیثی از امام باقر(ع) آمده که هنگام اقامه نماز کودکان را در انتهای صف رها نکنید بلکه کودکان میان جماعت بزرگسالان به نماز بایستند، امام با طرح این مطلب به شکل مصداقی به حل مسئله سرو صدای کودکان پرداخته. حرف آخر:باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر کودک در مسجد و حسینیه و تکیه با مفاهیم دینی آشنا نشود کدام نهاد و کدام مدرسه و کدام مرکز فرهنگی این بار را به دوش خواهد کشید. ما ناگزیریم برای نجات دین دست از عملکرد سلیقه ای و بی تراز برداشته وکاربری تمدن سازی را به آن مکان مقدس برگردانیم. ولله عاقبة الامور @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صد سال به از این سال‌هانجمه صالحی فرا رسیدن بهار، همیشه نویدبخش افکار نو، کردار نو و تصمیم‌های نو برای آینده است. آینده‌ای که همه امیدواریم بهتر از گذشته باشد. آینده‌ای که به روزهای خوب ظهور منتهی شود. در‌ سال جدید شادی، تندرستی، مهر و دوستی و عشق و روزی حلال و وسعت رزق را برای شما همراهان عزیز آرزومندم. پیروز و سربلند باشید و از خداوند مهربان بهترین‌ها را برای همه شما مسألت دارم. پ.ن: انیمیشن کاری از فاطمه خانی حسینی(دخترم) و فاطمه دهقان @AFKAREHOWZAVI