eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
737 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
211 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
طلوع آفتاب وحدت و دوستی . 🌱یا محمد (ص)! خ. محمدجانی آنگاه که زمین و زمان در گوشه ای از جهالت و غرور فرو رفته بود و انسان ها در مقابل چوب ها و سنگ ها میخ کوب شده بودند و به شهادت قرآن «لَا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَیسَمُّونَ الْمَلَائِکَةَ تَسْمِیةَ الْأُنْثَى ». اسیر باورهای خرافی بودند و در بی ایمانی غوطه ور و همچنان بر جهالت و نادانی خویش می افزودند، جهان در انتظار شکفته شدن گل وجودت زمان را به نظاره نشسته بود تا اینکه، قطار زمان به حرکت آمد مسافر جاده عطوفت، مهربانی و صداقت را بر روی ریل انتظار پیاده کرد، گلی از گلستان بوستان احمدی شکوفا شد. 🌱و آنگاه که آفتاب مهربانی ات طلوع نمود با نور وجودت آسمان تیره قلبمان نور افشان شد و ندایی گوشمان را نوازش داد که «أ شهدُ أنَّ لا إلهَ إ لا الله و أشهَدُ أنَّ مُحمَدا عَبدُهُ و رَسُولُه؛ شهادت می دهم خدایی جز خدای یکتا نیست؛ شهادت می دهم که محمد ( ص) بنده و فرستاده اوست ». نه لات، عزی، قیصر و کسری ها آنگاه آتشکده ها به خاموشی گراییدند و قلب های فرو رفته در وادی حیرانی و سرگردانی به لرزه در آمدند و فرو ریختند، بدنهای به اسارت کشیده شده از جهالت زمانه در کنج ویران خانه خاطرات جهالت گونه عرب سپرده شد. 🕊بلبلان و چکاوک ها آواز وحدت و دوستی سر دادند، آسمانیان به هلهله و پایکوبی پرداختند. از آسمان باران صلوات باریدن گرفت عِطر خوش وجودت فضا را عطر آگین کرد ترنم باران مهر و عطو فتت سرزمین قلب ها را بهاری نمود و گردن آویز وحدت و دوستی گردن آویز زمین شد. 💫ای قبای پادشاهی راست بر بالای تو زینت تاج و نگین از گوهر والای تو دیوان حافظ @AFKAREHOWZAVI
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
. ✍مرضیه رمضان‌قاسم دو روز است دندان سر جگر قلم گذاشته‌ام تا از صحبت‌های خلاف شرع‌ و قانون و خلاف مبانی انقلاب رئیس‌جمهور ننویسم؛ اما برخی دردها را باید گفت والا خفه‌مان می‌کند. ۱. آقای رئیس جمهور نمی‌دانم شما نسنجیده و بدون قصد و غرض صحبت می‌کنید یا تمام کلمات‌تان با برنامه‌ریزی قبلی و برای تضعیف نظام است؟! به قول بنده خدایی، اگر نمی‌دانید باید آگاه‌تان نمود، اگر نمی‌توانید اجازه دهید کمک‌تان کنیم و اگر نمی‌خواهید لازم است افشاگری نمود، در هر سه صورت نباید سکوت کرد؛ بلکه باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم، به نظر بنده افشای کارها و کلماتی که نادرست بودنش اظهر من الشمس است، نه تنها سیاه‌نمایی نیست بلکه سیاه‌زدایی‌ست. ۲. آقا مسعود مگر در قرآن نخوانده‌اید:  «لن یجعل اللَّه للکافرین علی المؤمنین سبیلا» پس چه شده است که سنگ برادری آمریکا را به سینه می‌زنید؟! اگر آمریکا برادرتان شد، سر و کله‌ی خواهران و برادران منافق‌تان هم پیدا می‌شود، از ما گفتن. ۳. موضع‌گیری‌های شما هوشمندانه نیست، یک طرفه قضاوت کردن، گشت ارشاد را زیر سوال بردن، بدون صحت و سقم مدعای شاکی حکم صادر کردن، سودی جز قند آب شدن در دل فردی که چه بسا خود متهم باشد ندارد. ۴. دشمنان را قیاس به اسم و نفس خود نمودن تالی فاسد سنگینی دارد؛ لطفا دیگر پای مسعود رجوی‌ها را به این مملکت باز نکنید؛ در تعجبم از شما که دم از اميرالمؤمنين می‌زنید، بهتر می‌دانید که امام متقین فرموده‌اند: "کثره الوفاق النفاق" ۵. یکی از عزیزان به بنده گفتند نمی‌‌شد سخن‌گوی رئیس جمهور به جای ایشان صحبت کنند؟ با تاسف گفتم: دست به دلم نگدارید، بگذارید دهانم بسته بماند. ۶. آقای پزشکیان در مواقعی که انسان سخن گفتن نمی‌داند سکوت بهترین سلاح است، لطفا مراجعه‌ی مجددی به نهج‌البلاغه داشته باشید و واژه‌ی صمت را جستجو کنید، البته نه نهج‌البلاعه‌ی ذهن‌تان. ۷. عدم صدور انقلاب خلاف راه امام‌خمینی (ره) قدم برداشتن است که با هیچ ادعای پایبندی به فرمایشات مقام معظم رهبری شسته نخواهد شد چرا که تناقضی کاملا آشکار است. ۸. در پایان از رفتار متواضعانه‌‌ی شما تقدیر و تشکر دارم، فقط یک توصیه‌ی خواهرانه به دخترتان دارم و آن اینکه در حق مملکت‌مان لطف کنند و کتاب زبان بدن را برای‌تان بخوانند و یا اینکه خودتان یک بازنگری به فیلم‌‌های دیدار مقام معظم رهبری با دولتمردان و ... داشته باشید؛ لطف کنید به رفتار ایشان کاملا دقت کنید تا خدای ناکرده وقار رئیس جمهوری‌تان شکسته نشود؛ در ضمن صمیمت با ادب منافات ندارد‌. @AFKAREHOWZAVI
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
🔶🔹 سلسله نشست‌های «در آستانه‌ی قله» 7⃣و8⃣ جلسه‌ی هفتم و هشتم: الگوی متخاصم (۳ و ۴) 🔰 ارائه‌دهنده: محمدعلی‌شکوهیان‌راد 🗓 زمان:یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۳ ⏰ ساعت۱۶ تا ۱۸:۳۰ 🆔 ثبت‌نام: @Ketabsal003 @AFKAREHOWZAVI
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
. «زیر خیمهٔ وحدت» ✍🏻سیده ناهید موسوی هفته وحدت برای من روزهای خوبی می ساخت. صبحانه و ناهارهای دورهمی کلاس ها در حیاط مدرسه معنای جمع شدن و دورهمی را با هر سن و هرنوع غذایی که مادر خانه پخته بود، به سادگی و صفایی وصف نشدنی روز ما را کناریکدیگر می ساخت و همین زنگ وحدت یک دنیا زیبایی و محبت را برایمان به ارمغان می آورد.گرچه هفته وحدت مراسمات دیگری داشت اما جمع شدن و حلقه دوستانه ما درمدرسه یک هدف واحدی داشت که ما بعدها به عمق معنای آن پی بردیم. ماهایی که در فرم ثبت نام مدرسه دین اسلام و مذهب شیعه را پُر می‌کردیم و حالا که بزرگ‌تر شدیم باید مفهوم شیعه و سنی را با ابعاد و زوایای دقیق‌تری بررسی کنیم تا معنای دورهمی دوستانه درمدرسه برای ما وسیع‌تر و گسترده‌تر شود. رهبرانقلاب در کتاب (خون دلی که لعل شد) درباره چگونگی نامگذاری هفته وحدت می فرمایند: تقسیم بندی طایفه‌ای در ایرانشهر متاسفانه به جدایی مساجد سنی از مساجد شیعه منجر شده بود. اهل سنت مساجد کوچکی داشتند که هرکدام چند نفر نمازگزار داشت و شیعیان یک مسجد داشتند که تمام سال تعطیل بود... پیشنهاد احیای مسجد را که دادم بسیار تاییدم کردند. نماز و سخنرانی کوتاه بعدش از بلندگو پخش می‌شد و این کار نقش مهمی در احیای روحیه شیعه منطقه داشت. همانطور که اثر مثبتی برمومنین اهل سنت داشت وقتی التزام ما به نماز قرائت فصیح و تنوع سوره های قرآنی در قرائت را می‌دیدند. به تدریج روابط بین ما و علمای اهل سنت عمیق شد. به برنامه‌ای عملی برای زدودن موانع روانی بین شیعه و سنی فکر کردم. باب گفتگو را با یکی از علمای اهل سنت باز کردم. به او گفتم مسئولیت اسلامی بر ما واجب می کند که به آینده اسلام و خطرهایی که آن را تهدید می‌کند و موانعی که مقابل آن می‌ایستد نگاه کنیم. و تمام مسلمانان بدون در نظر گرفتن تعلق مذهبی شان با این نگاه آینده‌نگر مسئولیت های خطیری خواهند داشت اما اگر به نبش گذشته و جستجو در کتاب‌های قدیمی درباره مواضع اختلافی بپردازیم. این به هیچ چیز تشدید کینه‌ها و هیجان احساسات منجر نمی شود و دراین هیچ مصلحتی برای اسلام و مسلمین نیست.هم‌چنین به او گفتم این حرف به این معنی نیست که اتصالمان با گذشته را قطع کنیم ماهیت فکری و اعتقادی ما با این گذشته مرتبط است ولی همکاری ما باید براساس آینده و این نگاه آینده‌نگر باشد. درچارچوب این تصور طرح یک برنامه کوچک ریخته شد؛ برگزاری جشن مشترک بین اهل سنت و شیعه در روزهای دوازدهم ربیع الاول که تاریخ ولادت حضرت رسول به روایت اهل سنت است. تا هفدهم آن که تاریخ مولود مبارک به روایت شیعه است و بر آن توافق کردیم. البته این ابتکار از امام خمینی (ره) بوده است که در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار شد. درواقع اختلاف در روز میلاد پیامبر (ص) سبب شد تا امام خمینی (ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد. برهمگان روشن است که جهان اسلام و مسلمین همواره از دشمنان قسم خورده‌ی خویش ضربه‌های گوناگونی متحمل شدند. بی‌شک می‌توان دلیل ناکامی آن‌ها را وحدت و بصیرت مسلمانان نامید. امام خمینی (ره) همواره به منظور تحقق وحدت اسلامی درجامعه تلاش نمودند؛ از نام‌گذاری «روزجهانی قدس» درآخرین جمعه ماه مبارک رمضان ومعرفی کردن فلسطین به عنوان مسئله اول اسلام و در ادامه جهانی شدن مسئله فلسطین و آرمان پیروزی قدس شریف، تا «هفته وحدت» که قطعا زمینه ساز و مقدمه مبارکی برای پیمان و پیوند مسلمانان درجای جای کره خاکی است، و این‌بار همگی دست به دست خواهند داد تا درهفته وحدتی نه‌چندان دور پیروزی حق برباطل و آزادی اولین قبلگاه مسلمانان را جشن بگیرند. نصرٌ من الله و فتحٌ قریب @AFKAREHOWZAVI
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
. اما و اگرهای ادعانجمه صالحی در میان نبردهای درونی و ذهنی، دریافته‌ام که مدعی بودن می‌تواند ویژگی مثبتی باشد، البته با اما و اگرها. اگر پشت هر ادعا دلایل محکمی نهفته باشد، این نشان از بلوغ فکری دارد، چرا که نمایانگر موضعی است که فرد با آگاهی انتخاب کرده است. گاه در مسیر پرپیچ و خم زندگی، هر ادعا همچون سنگی است که بر پایه‌های هویت ما نهاده می‌شود و هر موضع‌گیری، گامی است به سوی شناخت عمیق‌تر از خود. این پیمان‌ها که با خود می‌بندیم، ما را به چالش می‌کشند تا در برابر طوفان‌های نقد و قضاوت‌های دیگران، همچون کوهی استوار بایستیم و با اطمینان از مواضع خود دفاع کنیم. در واقع با این موضع‌گیری، به جهان اطراف می‌گوییم: "من اینجا، روی این نقطه، روی این ادعا، ایستاده‌ام و با آن بخشی از خودم را تعریف می‌کنم." بی‌ادعا بودن می‌تواند نشان از این باشد که من با خودم به توافق نرسیده‌ام. نمی‌دانم کجا ایستاده‌ام. موضع مشخصی ندارم یا می‌ترسم موضعم را نشان دهم و مورد قضاوت منفی قرار بگیرم. امروز انتخاب من بین مدعی بودن یا داشتن نامی بی‌ادعا، اولی است، البته با اما و اگرها، نه ادعاهای توخالی. دغدغه‌ام پیدا کردن دلایل موثق برای ادعایم است، نه برای خوشامد دیگران، بلکه برای رسیدن به توافق درونی با خودم. این گویی یک پیمان است و سخت‌ترین پیمان‌ها همان‌هایی هستند که با خود می‌بندیم. سختی‌اش در شکستن پیمان نیست، بلکه در چسبیدن به آن در سالیانِ توقفِ ذهنِ نقاد است. پیمانی که با خود می‌بندیم، پیمانی است که در آن تعهد به خود و باورهایمان را می‌پذیریم. این پیمان، ما را به سوی جستجوی حقیقت و دلایل محکم برای ادعاهایمان سوق می‌دهد. در این مسیر، هر گام که برمی‌داریم، به شناخت عمیق‌تری از خود و مواضع‌مان می‌رسیم. این پیمان، ما را به چالش می‌کشد تا در برابر نقدها و قضاوت‌های دیگران مقاوم باشیم و با اطمینان از مواضع خود دفاع کنیم. این پیمان، ما را به سوی رشد و بلوغ فکری هدایت می‌کند و به ما می‌آموزد که چگونه با خودمان در صلح و آرامش باشیم. در نهایت، این پیمان، ما را به سوی یک زندگی معنادار و هدفمند هدایت می‌کند. زندگی‌ای که در آن، هر ادعا و هر موضع، با دلایل محکم و باورهای عمیق پشتیبانی می‌شود. این پیمان، ما را به سوی یک زندگی اصیل و واقعی هدایت می‌کند، زندگی‌ای که در آن، هر لحظه، با خود و جهان اطراف‌مان در هماهنگی و توازن هستیم. @AFKAREHOWZAVI
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۹ شهریور ۱۴۰۳
. مِهرِ شیرین ✍فاطمه مهدوی اول مهر و بازگشایی مدارس، مراسمی پرتکرار اما دارای ظرفیتی بسیار بالاست؛فضایی که به افرادی دارای افکار و دستانی تأثیرگذار و باسلیقه نیازمند است؛ تا از این ظرفیت بزرگ استفاده‌ی بهینه نموده و بر جذابیت و کارایی آن بیفزایند و سرمایه مهم و عظیم انسانی که در این فصل مهم زندگانی افراد، در اختیار نظام آموزش و پرورش قرار می‌گیرند، کارامد شده و در مسیر رشد و بالندگی قرار گیرند. مهم‌ترین اتفاقات موثر در سرنوشت‌سازی هر جامعه، در بستر آموزش و پرورش در آن جامعه‌ رقم می‌خورد و پیچ‌ و خم‌ها و فراز و فرودهای هر کشوری از این آبشخور نشأت می‌گیرد، به همین دلیل سیاست‌گذاران این عرصه را می‌توان سکان‌داران اصلی هر جامعه‌ای تلقی نمود. برای درست پیمودن این مسیر خطیر و بسیار مهم باید چشم‌انداز و اهداف پیش روی جامعه مشخص باشد و با افق دید روشن ، حرکت بی‌وقفه‌ی رو به جلو و سطح شعور و آگاهی بسیار بالا از ارزش‌های نظام، پا در این عرصه گذاشت تا بتوان این بار امانت گران را به سلامت به مقصد رساند. بنابراین لازم است مسئولین مربوطه، با تسلط بر تفکر امامین انقلاب، مطالعه‌ی موشکافانه و هدفمند سیاست‌های کلی و راهبردی نظام و آگاهی از نیازها و نقاط قوت و ضعف نظام آموزشی، بنابر فرموده‌ی مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب ،مسیر شروع شده و هنوز به قله نرسیده را، محکم و صحیح و با توجه به موقعیت حساس تاریخی پیش رو با سرعت بیشتری هدایت و میدان‌داری نمایند و راه ضرر و ندامت را ببندند. دور از اغراق است که بگوییم، زمینه‌سازی ظهور در عصر حاضر از همین بستر حساس و مهم در جامعه یعنی نظام آموزش و پرورش، صورت می‌گیرد و این امر مهم نیازمند روحیه انقلابی و جهادی مسئولین مربوطه و جامعه‌ی آموزگاران محترم است، پس باید در تربیت و اعتلای این قشر تأثیرگذار هم دقت و تلاش لازم صورت پذیرد تا این رسالت به درستی انجام پذیرد. @AFKAREHOWZAVI
۳۰ شهریور ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۰ شهریور ۱۴۰۳
🔅 مهربان مثل محمد (ص) ✍ نرگس ایرانپور چند روزی بود که با اسد قهر کرده و موقع رفت و آمد به نخلستان، راهش را کج می‌کرد تا او را نبیند. آن روز پیش از آنکه بساط خورشید از آسمان جمع شود راه بازگشت به خانه را گرفت و راه افتاد. در نیمه راه با کاروانی که تازه از دیدار پیامبر برمی‌گشت هم‌قدم شد. سخنانی که مردان از پیامبر شنیده بودند نقل کلامشان بود و چنان نسیمی روح‌نواز به گوش تمیم رسید. دوان دوان راهش از کاروان فاصله گرفت و سمت باغی دوید که چند روزی از آن فراری بود. پدر از سایه یکی از نخل‌ها صدایش کرد: ـــ تمیم! کجا می‌روی غروب نزدیک است باید به خانه برگردیم. تمیم دامن عربی‌اش را جمع کرده و بیشتر دوید: ـــ نه پدر باید به باغ عمو صالح بروم و با اسد آشتی کنم همین الان از مردانی که تازه از زیارت پیامبر(ص) برمی‌گشتند شنیدم که پیامبر قطع رابطه با دوستان و خویشاوندان را دوست ندارد.[*] ابو تمیم خنده‌ای کرد و عطر محمدی پیچیده در هوا را نفس کشید و به سمت خانه رفت. پی‌نوشت: [*]. کافی، ج۲، ص۳۴۷. @AFKAREHOWZAVI
۳۰ شهریور ۱۴۰۳
📜 یادداشت به مناسبت ولادت باسعادت پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم 🌹 الگویی برای تمام انسان‌ها 📝 به قلم خانم صالحی، مدرس حوزه و دانشگاه، دبیر انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و دبیر اجرایی همایش ملی کتاب سال بانوان 🔹️ در روزگاری که شب‌های تاریک جهل و خرافات بر سرزمین عرب سایه افکنده بود، نوری از افق مکه برآمد که تمام جهان را روشن ساخت... 🔹️ این نور هدایت، نه تنها دل‌های مردم عرب را روشن ساخت، بلکه شعاع آن تا دوردست‌های تاریخ و فرهنگ بشری گسترده شد و الگویی جاودان برای انسان‌ها به ارمغان آورد. 📲 مشروح یادداشت: 👇🏻 👇🏻 https://jz.ac.ir/post/14661- | ┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
۳۰ شهریور ۱۴۰۳
«صادقی (ع) از آل محمد» صاحب مکتب اسلام، حضرت محمد مصطفی ختمی مرتبت، صلی الله علیه و آله، فرموده بود که جعفر بن محمد (ص) را صادق بنامند تا در برابر جعفر کذاب، حقانیت‌ او بر همگان محرز شود! منصور عباسی خلیفه ستمگر نیز ایشان را «استخوان در گلو» نامیده بود؛ زیرا که نه می توانست آن را فرو برد و نه می توانست از گلو خارج کند! و این گرفتاری برای خلیفه، از باب تثبیت برتری جایگاه علمی و‌ معنوی ایشان، حتی در منظر آن مدعیان صاحب مکاتب نقل شده است! از مهمترین تلاش های صادق آل محمد(ص)، پرورش شیعه اعتقادی برای زودون زنگار از گروه های شیعیان بود؛ زیرا گذران سال ها، میان شیعیان و کاهش ارتباط آنها با امامان خویش، سبب دگرگونی فرهنگ اجتماعی شیعیان از اصل و ریشه خویش شده بود! و به امثال این علت، برخی تنها تمسک به عنوان شیعه‌گی و صرف اظهار محبت به اهل بیت (ع) را مایه نجات خویش در آخرت می دانستند! همین امر، سبب گردید تا امام صادق(ع)، در تربیت و‌ پرورش شیعیان، همت مضاعف گمارد. در این باره نیز از ایشان نقل شده است؛ «به خدا سوگند، کسی بدون طاعت، به خدا نزدیک نمی شود؛ هرکس فرمانبردار خدا باشد، دوست ماست و هرکس خدا را معصیت کند، دشمن ما خواهد بود. همانا بدانید کسی به ولایت ما نمی رسد، مگر با دوری از کارهای حرام». براین اساس، از مهمترین شئون فرمانبرداری پروردگار این عالم، پیروی از سیره ی برگزیدگان خدا فهم می شود؛ چنانچه در ارتباط با سیره اجتماعی ایشان نقل شده است؛ وقتی در زمان امام صادق سلام‌الله علیه، قحطی غلات پدید آمد. امام به خادم خود فرمودند: ذخایر گندم خانه را به بازار ببر و به مردم بفروش تا ما نیز مانند سایر مردم، نیاز روزانه خویش را از بازار تهیه کنیم. افزون بر آن دستور داد؛ تا نانی که برای منزل تهیه می شود، نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی همان نانی که اکثر مردم از آن استفاده می‌کردند. سپس فرمودند: من تمکن دارم به فرزندان خویش در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند که من با مردم مواسات می‌کنم*. امثال چنین شواهدی از سیره جعفربن محمد(ع)، روشن کننده چرایی شاگردی موسسان مکاتب بزرگ جهان اسلام در پای مکتب ایشان است، او که حنفی را، حنبلی را، مالکی را بنیان نهاد، در پای مکتب عالم عادل آل محمد (ص) بنشسته بود و از چشمه علوم خاندان نبوت (س) و معدن رسالت نوشیده بود. جابربن‌حیان دانشمند بزرگ ایرانی و ملقب به پدر علم شیمی، اولین کسی است که قواعد علم تجربی را کشف و تثبیت کرد و دستاوردهای بزرگ وی در زمینه‌های کیمیاگری، نجوم، پزشکی، فلسفه و فیزیک ثبت شده است؛ «‏تنها یکی از چهار هزار شاگرد امام صادق (ع) بود». *برگرفته از مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۱۸، ص ۳۴. 🌹هفدهم ربیع الاول؛ ولادت باسعادت پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام مبارک و فرخنده باد🌹 ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @AFKAREHOWZAVI
۳۰ شهریور ۱۴۰۳