هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
تیموری مدیرعامل سایپا (بهمن 1400):
در صورت آزادسازی واردات اولین نفر خود من خودرو وارد خواهم کرد
احمد ذوالفقاری عضو اندیشکده حکمرانی شریف:
«این همه برای واردات خودرو زحمت کشیدیم» بعد مدیرعامل سایپا میگوید ۳ شرکت از ۶ شرکتی که مجوز واردات خودرو دارد متعلق به ماست.
نتیجه: در بهترین حالت جناب ذوالفقاری نادانسته سینه چاک مافیای واردات خودرو شده اند و در راستای منافع آنها تلاش کرده اند! وگرنه اینها که گفته بودند ما از واردات استقبال میکنیم! ما هم که هزار مرتبه فریاد زدیم واردات به نفع مردم نیست و فقط به نفع سرمایه داران و مافیای صنعت خودرو است!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از بانوی تمدن ساز 🇵🇸🇮🇷
✔️بعد از رایگان شدن برق ؛درمان سه دهک اول جامعه رایگان شد
وزیر بهداشت:
🔼پیش از این پنج دهک نخست جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته بودند.
🔼از این پس علاوه بر بیمه رایگان، با تصویب دولت همه خدمات بستری و سرپایی این سه دهک در مراکز درمانی و بیمارستان های دولتی رایگان خواهد بود.
این نقشه سهم دانشجویانی که در خارج از کشور خود تحصیل می کنند را نشان می دهد.
همانطور که مشهود است علیرغم تصورات موجود، اما جمهوری اسلامی ایران یکی از معمولیترین کشورهای جهان در عرصه مهاجرت دانشجویان است.
کشورهای رده اصلی در مهاجرت دانشجویان نیز در نوع خود جالب است.
مراقب ایجاد خطای محاسباتی در دستگاههای تحلیلی خود باشیم!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از مدرسهتابستانهاقتصاداسلامی
49.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کلیپ مراسم افتتاحیۀ اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی
✳️ ٢٠ مرداد ١۴٠٢ - شهر مقدس قم
✨مدرســـــهتابســـــتانهاقتصـــــــاداســـلامـــی✨
🆔 @HSIE1402
هدایت شده از رویای امت
طبقه متوسط علیه فرودستان
امشب خبر ۲۰۳۰ از اعتصاب کسبه و پایین کشیدن کرکره مغازه هایشان به خاطر عدم برخورد با دست فروشان گزارش میکرد و خواستار برخورد با دست فروشی ...
گلایه داشت که دست فروش جایش را تنگ ، نانش را بریده و جلوی رزقش را گرفته ...
اینهمه خودخواهی و تنگ نظری از کجا امد !
میگوید مالیات میدهد ، اجاره مغازه میدهد (حتی اگر مالک باشد معادل اجاره را چرتکه میندازه) اب ، برق ...
میگویم جناب کاسب اینها را که تو نمیدهی از جیب مشتری بیرون میکشی به اضافه سود منطقی و سود مازاد بابت دکور مغازه و برند و ...
مشتری حق دارد پول اینها را نخواهد بدهد و فقط پول جنس رو پرداخت کنه ، نکنه با ارزونی مشکل داری جناب کاسب !
البته خب دست فروش صدا نداره ، ولی شما صنف داری ، نفوذ داری صدا داری ، البته یکی رو میشناسم که صدای شما و البته صدا و سیما رو خوب بلده خفه کنه ، شماهم میشناسی ، یعنی اینروز ها همه میشناسن ، سرای ایرانی ، شهر فرش ، مهد فرش ...
یادش بخیر قدمای ما که وقتی همسایه کاسبی نکرده بود مشتری رو به یه بهونه براش حواله میکردن ... روزیشون دست خدا بود و با آسمون بسته بودن.
#اقتصاد_مردم
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
ریاست محترم جمهوری
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
ریاست محترم شورای نگهبان
ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
با سلام
همانطورکه همگی اذعان دارند بسیاری از نارضایتیهای کنونی جامعه، بهخصوص اقشار مستضعف، محروم یا کمبرخوردار ناشی ازعدم اجرای اصل ۴۳ قانون اساسی است. در طول سالیانی که از عمر پربرکت انقلاب اسلامی میگذرد، دولتها به بهانههای مختلف از این اصل شانه خالی کرده یا طفره رفتهاند و بهواسطه بیتوجهی دولت و مجلس و نفوذ تفکر سرمایهداری و سرمایهسالاری در لایههای پنهان تصمیمساز و تصمیمگیر اجازه اجرای درست و کامل این اصل داده نشده است.
لذا برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشهکن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، تقاضا داریم اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط مندرج در اصل ۴۳ قانون اساسی احیاگردد.
«درخواست اجرای کامل اصل ۴۳ قانون اساسی»ازطریق لینک زیر:
https://www.karzar.net/81932
هدایت شده از یادداشتِ اقتصادی | مجتبی غفاری
وزیر صمت: همه چیز باید بهسمت بازار برود.
فاز اول «آزادسازی قیمت خودرو» با ابلاغ بخشنامه دولتی «پایان ارز نیمایی برای واردات قطعات خودرو» استارت خورد. براساس نامه ابلاغی توسط «صمت» خودروسازان باید نیازهای ارزی خود برای تامین مواد اولیه را پس از این با ارز آزاد تامین کنند.
🔹 این موضوع نشان میدهد سیاست کلان ثابتی در دولت وجود ندارد. در حالی که بانک مرکزی به درستی به دنبال تثبیت نرخ ارز و مهار تورم است، وزارت صمت پیگیر آزادسازی ارز قطعات خودرو است. البته آزادسازی ارز قطعات خودرو، مقدمه برای آزادسازی قیمت خودرو است.
جهتگیریهای وزیر جدید صمت، اشتباه است.
#جهتگیریهای_اشتباه
#نه_به_نئولیبرالیسم
🇮🇷یادداشتِ اقتصادی | مجتبی غفاری
@MojtabaGhafari
هدایت شده از احمد نبویان
نمایندگان محترم مجلس
به خاطر مبارک بسپارید که این شما بودید که وزیرِ حامی تولید خودرو و معتقد به #کنترل_بازار را برکنار کردید،
و به وزیر حامی واردات و معتقد به #بازار_آزاد رأی اعتماد دادید!
تا فردا که نتیجه رأی منورتان در کف جامعه عیان شد، ژست طلبکاری و مطالبهگری نگیرید
#گردننگیرهای_حرفهای
💠 احمد نبویان
🔗@ahmad_nabavian
آقایان قالیباف و آملیلاریجانی چندین بار وعده واردات خودروی باکیفیت ۵هزار دلاری دادند.
اخیرا خودروی تارا در روسیه با قیمت ۱۵تا ۱۷هزار دلار رونمایی و استقبال گردید.
از جناب قالیباف درخواست داریم تا به «ویاچسلاو والودین» رییس مجلس دومای روسیه تذکر دهد که ایشان و وعدههای ضدتولید ملی و غیرواقعیاش را ضایع نکند!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
به نظر ما مسائل فرهنگی و بهداشتی و اینها، مشمول اصل خصوصیسازی نمیشود.
۱۳۸۹/۰۵/۳۱
بیانات در دیدار دانشجویان در یازدهمین روز ماه رمضان
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
رسانه اقتصادآنلاین و خبرنگار کشفحجاب کرده آن و پادوهای رسانهای لیبرال و طرفداران امثال سلاحورزی شروع به هجمه رسانهای علیه انتصاب دکتر مقصودی اقتصاددان انقلابی، در سازمان برنامهبودجه نمودهاند.
اما دلیل درآمدن جیغ اینها، از دست دادن سِمت کلیدی غصبشده در ۴۰سال اخیر توسط نیلی و طبیبیان و شاگردان آنها بوده است که آثار مخرب و زیانباری در سالهای اخیر بر اقتصاد کشور تحمیل داشتهاند..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از احمد نبویان
همیشه یکی از بهترین راههای تشخیص حق، نگاه به مواضع دشمن(داخلی و خارجی) بوده و هست!
برای اقتصاددان فهیم و انقلابی، جناب دکتر حمیدرضا مقصودی آرزوی توفیق در خدمترسانی داریم، الحق که در لانهی زنبور لیبرالیسم، کار سختی در پیش رو دارند!
هنوز جوهر حکمشان خشک نشده، مدعیان آزادی اندیشه و احترام به نظر مخالف به غیظ و غضب افتادهاند؛
قل موتوا بغیظکم...
💠 احمد نبویان
🔗@ahmad_nabavian
خداقوت خدمت دکتر منظور!
ظاهرا اقدام انقلابی شما در تغییر ریل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه پس از ۴۰سال، خوب جبهه مخالفین انقلاب اسلامی و براندازان و اصحاب رانت را سوزانده است.
این اقدامات برای مردم انقلابی امیدوارکننده است و برایتان آرزوی موفقیت در مهار تورم و رشد تولید داریم.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📚 معرفی کتاب «افسانه بازار آزاد؛ آزادی اقتصادی به زبان ساده»
🔹 شاید داستان «سونر»ها را شنیده باشید. تیم راگبی اوکلاهاما هم بهخاطر همین ماجرا، سونر نام گرفت. راگبی را که دیدهاید! چندین غول بیشاخودم در محیط یک زمین چمن با لباسهای عجیب و غریب به سمت هم حمله میکنند و با مشت و لگد به جان هم میافتند تا توپ مخصوص این بازی را از تیم مقابل عبور دهند و به چارچوب دروازه برسانند.
🔹 فیگورهای بازیکنان راگبی، چند لحظه قبل از زدن سوت را در ذهن خود تصور کنید... مانند گرگهایی هستند که آمادهاند تا به محض مهیاشدن شرایط و اعلام حمله توسط سردسته گرگها، بهسوی طعمه حمله کنند! در سال ۱۸۸۹، هزاران نفر از مهاجرانی که از انگلستان به آمریکا سفر کرده بودند، به دستور رئیسجمهور بنجامین هریسون با چنین فیگوری، در مرزهای محدودۀ اوکلاهاما منتظر شنیدن فریاد «حرکت آزاد شد» بودند.
🔹 به محض شنیدن این فریاد، هرکدام از آنها با هر وسیلهای که داشتند از اسب و قاطر و دلیجان تا پای پیاده بهسوی زمینهای اوکلاهاما حمله کردند تا با قرق یک محدوده از آنجا، زمینش را به نام خود سند بزنند. چیزی شبیه حرکت دیگر استعمارگران بهسوی آفریقا و هندوستان و سایر سرزمینهای جنوب آسیا...
📝 نویسنده: حمیدرضا مقصودی
🔸 این کتاب در 94 صفحه به قیمت 70000 تومان در تابستان 1402 به چاپ رسیده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
🎥 ببینید: شش جلسه تدریس کتاب فریب بزرگ توسط استاد
پرفسور مسعود درخشان در تابستان 1402 به صورت مجازی برای دانشجویان و اساتید دانشگاه امام حسین علیه السلام کتاب #فریب_بزرگ را تدریس کردند. این تدریس ده ساعته بر روی سایت استاد بارگذاری شده و قابل مشاهده و دریافت است.
dr-derakhshan.ir
💠 @profderakhshan
امام باقر(عليه السلام) به سلمه بن كهيل و حكم بن عتيبه فرمود:
شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلماً صَحیحاً إلاّ شَیئاً یَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَیتِ:
خودتان را به مشرق و مغرب بزنيد علم صحيح پيدا نمى كنيد مگر چيزى كه از پيش ما اهل بيت صادر شود.
#اقتصاد_اسلامی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
♦️پاسخی به شبهه طرفداران اقتصاد بازار آزاد؛ قیمت ها دست خداست!
چرا از روایات باب تسعیر نمیتوان "دست پنهان بازار آدم اسمیت" و "رها سازی قیمت در بازار" را نتیجه گرفت؟
eitaa.com/m_amin_rezai/3749
▪️بعد از تشکیل بازار در مدینه بعضی از پیامبر ص خواستند قیمت هم مشخص ایشان این کار را انجام نداد و در بعضی روایت هست که بدعت خواند( روایات باب تسعیر) بعضی از معتقدین به بازار آزاد از این استفاده کردند که ببینید پیامبر ص مثل آدم اسمیت کشف قیمتها را برعهده دست پنهان بازار گذاشته و خودش ورود نکرده است! #جواب این شبهه این است
1⃣ اسلام برای بایع، مبیع، بیع شرایطی مقرر کرده است.
🔻۱: بایع و مشتری( متبایعین) که بلوغ، رشد و سفیه نبودن شرط است
🔻۲:ثمن و مثمن( مبیع، کالا)
یکی از شرایط معامله صحیح این است مبیع مالیت داشته باشد یعنی برایش منفعت حلال عقلایی بشود تصور کرد( رجوع کنید به مکاسب شیخ انصاری) لذا در اقتصاد اسلامی شراب، خوک، مواد الکلی و...اساسا مالیت ندارند و داخل بازار اسلامی قرار نمیگیرند.
🔸شراب و مواد الکلی بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا را در بر میگیرد( در اروپای شرقی میانگین۱۷ لیتر برای هر نفر در سال)
صنعت پورن در ۲۰۱۲ در جهان گردش مالی آن ۱۸۶ ملیارد دلار بوده، سهم آن در اقتصادهای اول دنیا مثل چین و آمریکا و.. بالاست.( آمار b2n.ir/f27025)
لذا در اقتصاد اسلامی علاوه بر نظارت بر بازار( مخالف نظر آدام اسمیت) اساسا اجازه نمیدهد بعضی از جنس ها به عنوان کالا وارد باز شود و اساسا برایش مالیت قائل نیست. شیخ انصاری در مکاسب محرمه( ج۱ مکاسب شیخ انصاری) فهرستی از این امور را ذکر کرده است.علاوه بر این بر خلاف نئولیرالیسم که همه چیز را سرمایه ای میکند اسلام(قانون اساسی)بخشی از خدمات اجتماعی مثل آموزش و درمان را به جای واگذار کردن به بازار وظیفه حاکمیت میداند.
🔻۳: بیع( فرایند خرید فروش) اسلام بعضی بیع ها مثل معامله ربوی، غرری در اشکال مختلف مثل قمار و...اساسا باطل میداند. درباره معاملات ربوی که در اقتصاد امروز جهان بخاطر اینکه بدهی قبل از تولید قرار گرفته ( رجوع به کتاب نامه های اقتصادی به دخترم) ربا اصل و اساس اقتصاد دنیا را تشکیل داده در نگاه اسلامی معامله ربوی معادل زنا با محارم در خانه خداست! قمار که امروز بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را شامل میشود در اسلام کاملا مذموم است. اقتصاد لیبرال که معالمه ربوی را می پذیرید یا شراب، خوک و... را کالا میداند که تاثیر زیادی در gdp تولید ناخالص ملی کشورها دارد با اقتصادی که اساسا اینها را جز بازار خود نمیداند این بازار هر دو یکی هستند؟ یا ماهیتا ما دو بازار داریم؟
2⃣پیامبر بر بازار نظارت داشت. از غش نهی شدید میکرد و با احتکار مبارزه میکرد.
امیرالمؤمنین ع:فَامْنَعْ [مِنَ] اَلاِحْتِكَارِ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَ مَنَعَ مِنْهُ»؛ از احتكار جلوگیری کن چرا که پیامبر از آن منع کرد
پيامبر ص: مَن جَمعَ طَعاما يَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعينَ يَوما فقد بَرِئَ من اللّه ِ و بَرِئَ اللّه ُ مِنهُ
هر کس خوراكى را به اميد گران شدن چهل روز انبار كند از خداوند برى شده و خدا نيز از او برى و بيزار است
3⃣ بخشی از فقها فتوا دادند اگر رها شدن بازاربواسطه احتکار و...به اجحاف به مشتری بینجامد باید حاکمیت ورود کند
🔻 صاحب مفتاح الکرامه: اگر فروشنده قیمت را ظالمانه تعیین کند؛ حاکم شرع، به قیمتگذارى میپردازد، زیرا این کار فروشنده موجب ضرررسانى به دیگران است که شرع، آنرا نپذیرفته است. (مفتاح الکرامه، ج ۴، ص ۱۰۹.)
🔻امام خمینى: قیمتگذارى، در ابتدا جایز نیست؛ لیکن اگر فروشنده اجحاف کند، به ناچار باید قیمت را کاهش دهد، وگرنه حاکم شرع، او را ناچار میکند که کالا را به قیمت آن سرزمین یا به صلاحدید حاکم، بفروشد. پس روایات دلالت کننده بر جایز نبودن قیمتگذارى، شامل این قبیل نمونهها نمیشوند؛ زیرا در این حال، قیمت نگذاشتن، به احتکار منجر میشود، همان گونه که اگر فروشنده براى فرار از فروش کالا، قیمت را چنان تعیین کند که هیچ کس نتواند آنرا بخرد، بدون اشکال حاکم شرع، حقّ تصمیمگیرى دارد و آن روایات، شامل این حالت نمیشود. (کتاب البیع، ج ۳، ص ۶۱۳)
⬅️با در نظر گرفتن همه این موارد در بازار اسلامی به دوش قیمت واگذار شده به خریدار و فروشدا لذا پیامبر در قیمت گذاری ورود نمیکرد. ببینید چه فاصله ای است بین آنچه در روایات باب تسعیر و منع قیمت گذاری ذکر شده با آنچه آدم اسمیت و طرفداران بازار آزاد طرح میکنند. همسان دیدن این دو و سو استفاده از آن خصوصا در جامعه سرمایه داری حقیقتا ظلم به پیامبر ص و مردم است.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
🎙 نزدیک قلّهایم؛ خستگی ممنوع!
✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز: همهی مسئولان کشور امروز موظفند کار جهادی کنند، شبانهروزی کار کنند، خستگی نشناسند. ما فصل مشبعی را حرکت کردیم. این سربالایی، این شیب تند را عبور کردیم، به قلهها نزدیک شدیم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست. امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است. مسئولین کشور در بخشهای مختلف باید با این روحیه حرکت کنند. ۱۴۰۲/۵/۲۶
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
بر اساس نظرسنجی مشترکی که اخیرا ازسوی موسسه بینا و مرکز نظرسنجی ایسپا انجام شده است ۸۵/۹ درصد از مردم حداقل یک بار در مراسم عزاداری دهه اول محرم امسال شرکت کردهاند. سال گذشته این عدد ۸۰/۴ درصد بود. معنایش آن است که حماقت آنهایی که امسال، مردم را به قول خودشان به تحریم محرم رژیم دعوت کرده بودند سبب افزایش ۵ درصدی اقبال مردم به مراسمات امسال شده است. به امید خدا اگر دو سه سال دیگر همین حماقت را تکرار کنند به سمت صفر شدن آمار آنها نیل خواهیم کرد.
#ما_ملت_امام_حسینیم
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم کوتاه، نمودار افزایش نسبت ثبت نام ناخالص در آموزش عالی را در سراسر مناطق جهان طی حدود ۴۵سال اخیر نشان می دهد.
اگر میخواهید عملکرد شگفتانگیز انقلاب اسلامی را با حکومت قبل از خود و سایر حکومتهای جهان در حال حاضر مقایسه نمایید، دیدن این فیلم بسیار مفید است.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
من همیشه اخبار خوب و امیدبخش را از توییتهای شریفی زارچی دنبال میکنم.
البته ایرادش آن است که سابقه بدی در دروغپردازی و بیان حرفهای غیرمستند دارد که نمیتوان به اخبار ارسالی او خیلی تکیه کرد..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
شما خودت با عوامل گرانسازی لایو سواد مالی! میگذاشتی و مردم را به این حال و روز انداختی!
شما باید پاسخگو و بدهکار باشی..
دوران این مظلومنماییهای فریبکارانه گذشته بزرگوار!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از دوستانِ کتاب
مبانی نظری قانون اساسی.pdf
723.7K
♨️پیدیاف کتاب👆
📗 «مبانی نظری قانون اساسی شهید آیت الله دکتر بهشتی»
✍️اگر انقلاب اسلامی در ایران، شگفت انگیزترین پدیده اجتماعی معاصر نامیده شود، گزافه نیست: کتاب حاضر شامل نظرات تفصیلی و تفسیری آیت الله شهید دکتر بهشتی درباره قانون اساسی است.
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
✍️ فناوری پیچیدۀ مدرن که تنها عامل تفاخر غربیها بر سایر ملتهاست، با مصرف روزافزون انرژی و آلایندگی گستردۀ محیطزیست، نهتنها زندگی را برای انسان امروز راحت و آسان نکرده است بلکه دغدغههای بسیاری را برای مهار عوارض جانبی آن برای انسانها ایجاد کرده است.
🔸 این روزها از بالارفتن مصرف برق و کمبود انرژی و لزوم صرفهجویی در آن سخن زیاد گفته میشود. #بچه_های_شیکاگو هم با ذهن تکسیلابی خود، تنها راه مدیریت مصرف انرژی را #گران_کردن آن میدانند تا با محرومکردن اقشار ضعیف از بهرهمندی از انرژی، مقدار محدود آن را بین اغنیا توزیع کنند.
🔸 اما در دورۀ تمدن اسلامی که در آن بهجای غلبۀ انگیزۀ سودمحوری و چپاولگری سرمایهداران (که امروزه دانش اقتصاد بهنادرستی با آن مترادف شده است!) انگیزههای انسانی و الهی حاکم بود و به جای اقتصاد سودمحور، #اقتصاد_فرهنگی زیربنا بود، مسئلۀ استفاده از انرژی به گونۀ دیگری حل میشد که نه آلایندگی داشت، نه پیچیده بود و نه در انحصار کسی.
🔸تنها اشکال فناوریهای تمدن اسلامیایرانی این بود که عاری از #سود و #منفعت برای عدهای خاص بود و البته برای تودههای مردم بسیار پرمنفعت و پرسود بود.
🔸به جای دنبالهروی کورکورانه از تکنولوژی حقارتآمیز مدرن، باید به گونۀ دیگری اندیشید و در مسیر دیگری و با رویکردی متفاوت نوآوری کرد.
🔗برای مطالعۀ سامانههای خنککننده در معماری اسلامیایرانی، لینک زیر را ببینید:
https://dp-magazine.com/تهویه-طبیعی-در-معماری-سنتی/
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از محسن قنبریان
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی
چکیده ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲
✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود.
• دکارت گفت: فرشته ای به او گفته کلید حل معماهای عالم ریاضیات است/ در شک دستوری اش هم بعد از خودِ شک، در "عدد"، شک نکرد!
اینکه ریاضیات، تنها علم یقینی است و بقیه علوم باید به آن تاویل روند؛ یک آموزه فلسفی، معرفت شناسی و کلامی است، نه ریاضی!
• در اقتصاد هم اینکه مثلا:
- منشاء مالکیت چیست؟ کار یا سرمایه؟!
- منشاء ارزش و قیمت چیست؟! کار یا کمیابی؟!
پاسخش هرگز اقتصادی نیست! اقتصاد از آن پس شروع می شود.
- کلام و فلسفه پاسخ داد: اقتضاء کرامت انسان این است که پس از خودِ انسان، "کار متصل" او ارزشمند باشد بعد "کار منفصل" و سرمایه!
" مالکیت" مفهومی اعتباری است. اعتبار و مَجاز فرقش با دروغ این است که "حد و تعریف" چیزی به چیزی دیگر داده شود با لحاظ مشابهت.
مالکیت انسان در صور خیالی و اعمال متصلش حقیقی است؛ بعدا حد این به ساخته ها و بافته هایش داده میشود و اعتبار مالکیت اعتباری برای آنها میشود.
- در فقه و حقوق ثابت شد واحد اول مالکیت، کار است؛ چه در صورت "صناعت" چه "حیازت"؛ مالکیت های بعدی مثل بیع و هدیه و ارث، تبعی است.
• حالا از آن بنیانها، نظام و مکتب اقتصادی بنا می شود؛ مثلا:
- "همه بهره مندی ها باید از کار باشد" (نفی بورس بازی و کارهای فیک)
- "کار موجب بهره مندی شود" (نفی استثمار)
[ر.ک: مجموعه آثار مطهری ج۲۰]
⬅️ رابطه کارگر و ابزار تولید(سرمایه) چگونه باشد❓
الف) سود برای سرمایه، اجاره و دستمزد برای کارگر (مکتب سرمایه داری)
ب) اجاره ابزار تولید، سود برای کارگر (نظریه شهید صدر و نظر اول شهید بهشتی)
ج) تسهیم سود بین هردو (نظر شهید مطهری و نظر دوم شهید بهشتی)
❗️ مسیر اول علم اقتصاد:
آن نظام ارزشی و مکتب اقتصادی که محقق شد یا در تحقق فرضی اش، روابط عینی و علیّ و معلولی بین اجزاء و ارکان قابل محاسبه و سنجش است که علم اقتصاد آن مکتب را شکل می دهد.
• ادامه مثال:
❓ارزش و قیمت به چیست؟! چگونه محاسبه شود؟!
- الف) قیمت کالا = میزان کار انجام شده (ابزار هم کار انباشته و مجسم است)
- ب) میزان کار + کمیابی !
مثلا ماهی صید شده، کار کمتری از پرورش مرغ می برد پس ارزانتر است! قیمت، مال کالری و... نیست! (مثال شهید بهشتی)
❗️اگر در تور، ماهی کمیابی بود، حتما قیمت بالاتری در ساحل دارد؛ پس عرضه کم، قیمت را بالا می برد!
- نه! اگر همین ماهی کمیاب بخواهد تحصیل شود (نه اتفاقی حاصل شود)، باز کار بیشتری می برد؛ پس معیار قیمت همان میزان کار است! (نظر شهید بهشتی)⬅️ لذا در نظام قیمت گذاری از "علم اقتصاد" (نه فقه و حکومت) می خواهد بر اساس این نظام ارزش، قیمت را معلوم کند.
❗️ مسیر دوم علم اقتصاد:
روابط عینی و واقعی محاسبه می شود؛ مثلا ۲۰۰هزار کارفرما و حدود ۱۵میلیون کارگر!
روابط عینی بر نظام و مکتب اثر می کند. ایده مکتبی بهشتی این است: همگانی شدن ابزار تولید (بند۲ اصل۴۳)
از فقه می پرسد: شما در مالکیت شرط دارید که حتما اقلی باشد و درصدی از جامعه مالک و بقیه کارگر آنها باشند؟!
فقه پاسخ می دهد: خیر! مالکیت چنین قیدی ندارد (حداکثر در مالکیت فرد قید دارد و مثلا معادن زیر زمین و جو بالای ملک او را مملوکش نمی کند)
⬅️ دخیل کردن خیل میلیونی توده ها در تولید میشود مکتب و نظامی مبتنی بر درک روابط عینی (نظر امام خمینی)
• وقتی از چگونگی همگانی شدن ابزار تولید بپرسی؛ ایده های کارشناسی شکل می گیرد:
- تعاونی: پیوند مالک های کوچک (نظریه شهید بهشتی)
- کارگاه ها شرکت های کوچک: کوچک کردن صنایع (ایده رهبری در سال۹۵)
- مالکیت عمومی صنایع بزرگ (ایده شهید مطهری)
- و...
❗️ دو فقه:
۱) فقه پیشرو: در تفقه کامل از منظومه دین، و دیدن درست و دقیق روابط عینی حاکم بر اقتصاد، نظام و مکتب اقتصادی اسلام را در راستای تحقق قسط ،کشف می کند و با حرکت انقلابی خود، روابط عینی را منطبق بر نظام و مکتب می کند.
۲) فقه پیرو: روابط عینی و حاکم را برهم نمی زند، متاخر از آن حرکت کرده و نظامات و اقتضائات آن روابط عینی را امضاء یا ویرایش جزیی می کند!
🎙 صوت جلسه
* برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید:
- نمای فقه اقتصادی امام خمینی
- اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه
- شهید بهشتی و عدالت اجتماعی
☑️ @m_ghanbarian