eitaa logo
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
3.7هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
631 ویدیو
42 فایل
اقتصاد با طعمی متفاوت یادداشت های تقریبا اقتصادی سید امیرحسین حسینی ارتباط با ادمین: @amirhossein_hosseini_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️اگر با "اقتصاد دولتی" عدالت مجقق نشده بدون شک با سپردن همه منابع به دست یک اقلیّت سرمایه دار عدالت اجتماعی محقق نخواهد شد. راه همان است که شهیدصدر، بهشتی و مطهری میگفتند: علاوه بر درآمدها(توزیع ثانویه) منابع( توزیع اولیه) را به مردم بدهید. کارگران را در کارخانه ها و مردم مناطق محروم را در معادن شریک کنید، تعاونی های بزرگ راه بیندازید، به همه مردم زمین بدهید تا زمین از سرمایه ای بودن خارج شود و... جز این کردید به اسم اسلام "قارون های اقتصادی" را تکثیر خواهید کرد و هر روز در جامعه فقیرها و گرسنه ها بیشتر خواهند شد. تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد. ✍ @m_amin_rezai
🔘 علّت تورم در ایران کمبود نقدینگی است 📌 دکتر حمیدرضا مقصودی در گفت‌وگو با ماهنامه رویش اندیشه؛ 🔖 به‌نظر من علّت تورم در ایران کمبود نقدینگی است؛ نه ازدیاد نقدینگی؛ چراکه با خود، قحطی و کمبود کالا به‌همراه می‌آورد. 🔖 شما در این حالت می‌بینید که بخش‌های مولّد اقتصادی ما خالی از نقدینگیِ مؤثر هستند و در‌مقابل، نقدینگی انباشت‌شده در نظام بانکی وجود دارد؛ یعنی در‌واقع اینکه نقدینگی در ساختار مولّد اقتصاد ما وجود ندارد، باعث شده کمبودهایی در اقتصاد ما ایجاد ‌شود و این کمبودها، تورم ایجاد می‌کند. 🔖 در ایران نقدینگی فعال نداریم و نقدینگی ما جبرانی و منفعل است؛ یعنی تورم همواره به دلایل ساختاری غیر‌پولی اتفاق می‌افتد و ما با نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم را جبران می‌کنیم. حال در اوضاع فعلی نتوانسته‌ایم آن را به اندازۀ کافی جبران کنیم. چون شیکاگویی‌ها در ایران تصمیم گرفته‌اند که نظریۀ تعدیل اجرا کنند. در اینجا تولید و نقدینگی متوقف شده و تورم هم دو‌چندان می‌شود. لذا اقتصاددانان ایرانی به‌طور کل ماجرا را معکوس می‌بینند و نظام علّیّت را به‌صورت معکوس در ایران می‌جویند. 🔖 بنابراین ریشۀ تورم در ایران مسائل غیرپولی است و اگر هم بخواهیم به سراغ پول برویم، به‌نظر من ناشی از کمبود نقدینگی است؛ نه ازدیاد نقدینگی. حتی نمی‌گویم که تورم، ناشی از عدم توازن در نقدینگی است؛ بلکه عدم توازن‌ها مسائلی را ایجاد می‌کنند که باید آنها را خارج از مجرای تورم بررسی کرد. 🌐 @rouyesh_andisheh
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
مردمی‌سازی در برابر خصوصی‌سازی و تصدی‌گری دولتی! ضعف بخش خصوصی و تصدی‌گری دولت در کشور خیلی واضح است. چون جمهوری اسلامی دنبال خصوصی‌سازی و یا اقتصاد دولتی نبوده است بلکه مردمی‌سازی را پی میگیرد و مشکلات خود را با این مدل حل و پیشرفت رقم میزند.اوج تبلور این موضوع در اربعین حسینی و نیز حل مساله کرونا بر خلاف سایر کشورهای دنیاست. همچنین در رابطه با چرایی ریسک نهادی برای بخش خصوصی افسارگسیخته در کشور نیز باید گفت طبق قانون اساسی، مالکیت دارای حد بوده و مالکیت شخصی و نه خصوصی به رسمیت شناخته شده است. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
پیوست سبک زندگی در قبوض انرژی برای محاسبه الگوی مصرف صحیح انرژی می‌بایست پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عدالت و سلامت را در نظر گرفت. جمعیت خانواده، متراژ خانه، ویلایی یا آپارتمانی، خانه‌دار بودن یا شاغل بودن مادر خانواده، میزان حیاط و مثمر یا زینتی بودن گیاهان کشت‌شده، شهری یا روستایی بودن، وجود یا عدم وجود دام و طیور مولد در منزل، تعیین طبقه برای گرمایش، نورگیر بودن یا نبودن، منطقه مرفه‌نشین یا عادی بودن، برخورداری از متوسط لوازم خانگی، سبک زندگی مولد ایرانی-اسلامی(مثل پخت غذا، دوخت و تعمیر لباس و.. در منزل)، میزان مهمان از لحاظ شهر سیاحتی-زیارتی بودن و بسیاری عوامل دیگر نیز باید مدنظر باشد. برای مثال یک خانواده ۵نفره در یک خانه ۱۵۰متری حیاط‌دار در منطقه متوسط شهری، در حالیکه خانم خانه‌دار با الگوی زندگی ایده‌آل جامعه ایرانی و پرورش تعدادی طیور مولد و درختان مثمر، می‌بایست آب بیشتری برای نظافت، برق بیشتری برای روشنایی و امورات منزل مثل خیاطی و انرژی بیشتری برای گرمایش و پخت غذا مصرف نماید بدون آنکه اسرافی رخ دهد. بنابراین یک خانواده مطلوب با الگوی رفاه مطلوب در کشور از دیدگاه قبوض انرژی، قطعا خارج از الگوی مصرف بوده و می‌بایست سقف قیمتی را پرداخت نماید. در حالیکه ممکن است این میزان مصرف برای یک خانه آپارتمانی دونفره شاغل با مساحت ۵۰متری با سبک زندگی لوکس و اسراف صورت پذیرد و در این حالت هیچ تفاوتی بین آن دو خانواده در پرداخت قبض وجود ندارد و خانواده مطلوب و الگو با رفاه مطلوب در کشور به پای خانواده تجمل‌گرا میسوزد. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
اقتصاد سیاسیِ نقدینگی! اگر من از شما بپرسم ۱۰۰ کیلومتر زیاد است یا خیر چه جوابی می‌دهید؟ احتمالا می‌پرسید برای چه کاری؟ نسبت به چه چیزی؟ برای چه کسی؟ مثلا ۱۰۰ کیلومتر برای یک مورچه بسیار زیاد است. یا ۱۰۰ کیلومتر فاصله از خورشید بسیار کم است. یا... نقدینگی هم یک عدد دارد که باید اول تعیین کنیم نسبت به چه چیزی و برای چه کاری کم یا زیاد است؟ برخی می‌گویند نسبت نقدینگی به تولید ملاک است. برخی می‌گویند عوامل دیگری هم موثر است مثل سرعت گردش پول. برخی می‌گویند میزان تورم هم اهمیت دارد در میزان نقدینگی. اما سوال من این است: اگر بخواهیم رشد ۱۰ درصدی داشته باشیم چه میزان نقدینگی نیاز داریم؟ اگر بخواهیم نرخ بیکاری به ۲ درصد برسد چه؟ اگر بخواهیم کشورهای دیگر از ریال بعنوان پول بین‌المللی استفاده کنند چه؟ اگر بخواهیم نفتمان را به ریال بفروشیم چه؟ اگر بخواهیم تولیداتی که در فضای نابازارمان صورت می‌گیرد را به GDPمان اضافه کنیم چه؟ اگر جلوی سفته‌بازی را گرفتیم و نقدینگی‌هایمان به سمت تولید رفت آیا کفایت می‌کند؟ الان به ازای هر نفر در ایران مثلا ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی داریم. یک خانواده ۴ نفره با ۴۰۰ میلیون تومان می‌تواند تولیدی راه بیاندازد؟ اگر بازتوزیع عادلانه صورت بگیرد چقدر؟ اگر بازتوزیع صورت نگیرد چقدر؟ هزاران میلیارد تومان از مال مردم را بین عده‌ای به ناحق توزیع کرده‌اند. اگر بخواهند جبران کنند دو راه دارد: یا به همان میزان و بیشتر خلق کنند و به سایر مردم هم بدهند. یا از آنها بگیرند و بدهند به مردم. در این حالت‌ها چقدر نقدینگی نیاز است؟ خلاصه که میزان نقدینگی در کشور یک بحث ذیل موضوع عدالت و از جنس اقتصادسیاسی است نه یک بحث حسابداری و ریاضی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
پالایشگاه‌های کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار ۲۸ هزار تومان در اسفند ۱۴۰۱ به دلار ۳۵ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۲ تغییر داده‌اند. تا زمانی که مواد اولیه تولید در این کشور به قیمت جهانی و نرخ دلار محاسبه و به داخل فروخته می‌شود، تورم را نمی‌توان مهار کرد. @syjebraily
نگران نباش! ✍️سید مقدام حیدری: اگر یک تحقیق میدانی وسیعی بکنند که ببیند منشأ ترس و نگرانی‌های مردم و هم‌چنین غم و غصه‌های آنها چیست، لابد می‌بینند بخش اعظم کیکِ اضطراب و غصه‌های مردم، مربوط به مشکلات اقتصادی است. حالا این آیه‌ی قرآن را بخوانید. فرمود: کسانی که اموال‌شان را در شب و روز، به صورت سری و مخفیانه انفاق می‌کنند پاداششان پیشِ خدا محفوظ است و نه دچار ترس می‌شوند و نه غصه می‌خورند؛ (ٱلَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمۡوَ ٰ⁠لَهُم بِٱلَّیۡلِ وَٱلنَّهَارِ سِرࣰّا وَعَلَانِیَةࣰ فَلَهُمۡ أَجۡرُهُمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ وَلَا خَوۡفٌ عَلَیۡهِمۡ وَلَا هُمۡ یَحۡزَنُونَ) [سوره البقرة: ۲۷۴] دقیقا راه‌کار آرامشِ از دست رفته‌ی ما در این ورطه‌ی تورم و گرانی است. مدلش هم بر اساس قالب همیشگی راه‌کارهای خداست. که برعکس‌نما و غلط‌انداز است. لابد فکر می‌کنیم هر چه نگرانی‌های اقتصادی بیشتر شد، کمتر باید انفاق کنیم. خب اشتباه فکر می‌کنیم و غلط به عرضمان رساندند! البته می‌شود این‌جور توضیح داد که وقتی انفاق می‌کنیم، طبق قانون و سنت الهی تند و تند خدا برمی‌گرداند. آن وقت رزاقیت خدا را ملموس‌تر احساس می‌کنیم و باور می‌کنیم. روزیِ بی‌هوایِ غیرِ مستقیمِ من حیث لا یحتسبش را هم بیشتر تجربه می‌کنیم. و رفته رفته دل‌مان قرص می‌شود که هر چه راه‌های کسب و کار برای‌مان تنگ شود، عرصه که بر خدا تنگ نمی‌شود و او مثل همیشه بلد است از راهی که فکرش را نمی‌کنیم روزی‌مان را برساند. آن‌هایی که اهل انفاقند، سعی می‌کنند به صورت غیر منتظره و بر خلاف عادت متعارف مردم انفاق کنند و فرد نیازمند را با ریخت‌و‌پاش سخاوت‌مندانه غافل‌گیر کنند. بعد می‌نشینند منتظر می‌مانند تا چند روز بعد، خدا غافل‌گیرشان کند و روزی تر و تازه و بی‌هوایی به دستشان برساند. خب معلوم است در چنین سبکی از زندگی چندان خبری از اضطراب و افسردگی نیست. هست؟! https://eitaa.com/sayedmeqdam
قیمتگذاری در فضای غیردینی یا توسط دولت یا توسط انحصارگران عرضه و تقاضا اتفاق میافتد. در شرایطی که قاعده، انصاف و عدالت و اخوت نباشد قطعا دولت ولایی اسلامی نسبت به انحصارگران سرمایه‌مدار رانتی بویژه در اقلام اساسی برای مردم دلسوزتر است. اتفاقا قیمت بازار رها، قیمتگذاری دستوری است و دولت با هدایت، حمایت و نظارت توامان بر تولید و مصرف نفع عمومی جامعه را پیش می‌برد. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مصرف بنزین در ایران 🔺در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران هجدهمین کشور است. در میان کشورهایی که مساحت آن‌ها بیش از ایران است، ایران از کشورهای کانادا، استرالیا، آرژانتین، قزاقستان، الجزایر، گرینلند، عربستان سعودی، سودان و لیبی پر جمعیت تر است (منبع). یعنی در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران رتبه نهم در جمعیت را دارد(منبع). 🔺در این میان، ایران در میان این کشورها بعد از آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، کانادا و برزیل، بیشترین تولید نفت را دارد. از این رو در دسترسی به منابع انرژی در رتبه ششم قرار دارد(منبع). 🔺ایران در میان کشورهای دنیا به لحاظ جمعیت نیز در رتبه ۱۸ قرار دارد(منبع). در میان کشورهای پر جمعیت نیز ایران پس از آمریکا، چین، برزیل و روسیه رتبه چهارم در تولید نفت را داراست(منبع). 🔺بعلاوه ایران یک کشور دارای نظم اجتماعی خانوادگی بسیار قوی است. یعنی اجتماع ایرانی دارای استحکام درونی بسیار بالایی است از این رو میل بالایی به دید و بازدید و سفر در میان ایرانی‌ها وجود دارد. در میان ۱۸ کشور پر جمعیت و ۱۸ کشور پر مساحت، ایران نظم اجتماعی پیچیده‌تری از بسیاری از کشورها دارد. ❗️(شاخص پیچیدگی اجتماعی متاسفانه سنجیده نمی‌شود و از شاخص‌هایی است که می‌تواند نماگر قدرت اجتماعی کشورهایی چون ایران باشد). 🔺حال با این اوصاف و با وجود این که ایران دارای بیشترین تعداد خودروی چهارچرخ با قیمت ارزان در دنیاست که این خودروها متوسط مصرف بالاتری از نرم دنیا دارند، کاملا بدیهی است که مصرف بنزین در ایران بالا باشد. انتظار این است که ایران حتما جزو ۵ کشوری باشد که بیشترین مصرف بنزین را دارد. اما در اوج مصرف در نوروز اخیر، ایران رتبه هفتم مصرف بنزین را از آن خود کرده است(ادعای سخنگوی صنف جایگاه‌داران. منبع فنی را نیافتم). 🔺رتبه ایران در مصرف بنزین سالیانه نیز دوازدهم است(منبع). 🔺این را هم در نظر بگیرید که ایران فاقد خودروهای سواری با مصرف گازوئیلی است. در حالی که این خودروها در کشورهای اروپایی فراوانند. بعلاوه وانت‌بارهای فراوانی وجود دارند که به جای گازوئیل از بنزین استفاده می‌کنند و مصرف آن‌ها نیز جزو مصارف سواری به شمار می‌رود. 🔺شایان ذکر است که کشور کوچکی چون آلمان و کشور کم جمعیتی چون عربستان سعودی مصرف بنزین بالاتری از ایران دارند(منبع). ⚠️زمانی که در موضوعی قضاوت می‌کنیم، باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیریم. صرف رتبه بندی در مصرف بنزین، معیار مناسبی برای این نیست که کشور را پر مصرف بدانیم. ⁉️اما آیا نمی‌توانیم مصرف بنزین را بهینه تر کنیم؟ چرا می‌توان با بهبود عملکرد خودروها، بهبود نظام معماری شهری و جلوگیری از ترافیک، بهبود عملکرد راننده‌ها در حین رانندگی جهت استفاده از سرعت بهینه و ... عملکرد مصرفی بنزین در کشور را بالاتر برد. ✅اما این را نیز باید در نظر گرفت که ایران در وضعیت فعلی از بهینه‌ترین نظامات مصرف بنزین در دنیا را دارد. هرچند رفتارهای فردی مسرفانه، یا برخی از رفتارهای جمعی غیرقابل قبول در مصرف بنزین در ایران دیده می‌شود. از مردمی که در انقلاب اسلامی زیست می‌کنند، فقط انتظار نمی‌رود که بهینه ترین باشند. بلکه انتظار می‌رود که رفتاری در تراز تمدن اسلامی داشته باشند. بنابراین در نگاه تمدنی انقلاب اسلامی، بهینه ترین نظام مصرفی دنیا نیز می‌تواند بسیار مسرفانه باشد. ✅فهم من از بیان رهبر انقلاب در مصرف مسرفانه این است که ایرانی‌ها اولا رفتارهای فردی مسرفانه فراوانی دارند. ثانیا وضعیت ما، برای رسیدن به مرحله تمدن‌سازی مناسب نیست. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
پالایشگاه‌های کشور مبنای محاسباتی خود را از دلار ۲۸ به دلار ۳۵هزار تومان تغییر دادند.در صورت عدم لغو این مصوبه؛اولین و بدیهی‌ترین اقدام عاجل و فوری، محاسبه مجدد یارانه و دستمزدها با نسبت دلار ۳۵هزار تومانی است.پس از آن باید تمام تورم زنجیره تولید وابسته، محاسبه و جبران گردد. این مصوبه مقابله علنی با شعار سال و اولین اقدام برای رشد تورم و مهار تولید به علت گران‌سازی رسمی مواد اولیه خواهد بود. ✍سید امیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری: ببینید، ما نمی‌گوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما می‌گوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است... بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک جهان‌بینی است غیر از جهان بینی ما. علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد....می‌بینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا اقتصاد خوانده، هرچه با او درباره‌ی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب اقتصاد اسلامی با او حرف میزنید، با یافته‌های علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمی‌آید. مسعود نیلی: علم اقتصاد شرقی و غربی ندارد! مثل فیزیک است! 💠💠 کسی که فکر می‌کند اقتصاد مثل فیزیک است نه اقتصاد می‌داند نه حتی می‌داند فرق فیزیک و آشپزی چیست! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
سفر ایرانیان بزرگترین مانع صادرات بنزین از دیدگاه لیبرال‌ها! بخاطر یک هفته سفر نوروزی مردم، لیبرال‌ها زمین و زمان را به هم دوخته‌اند که آقا اگر سفر نمیرفتید بنزینش را صادر میکردیم!! حال جواب بدهید که رفاه مردم و حال خوب آنان را فدای دو هزار پول بنزین کنیم؟ نهایتا با پول صادرات چه میکنید؟ میخواهید رفاه ایجاد کنید سفر بروند؟ بعد دوباره بگویید چرا سفر رفتید با پول بنزینش میتوانستیم رفاه بیشتری ایجاد کنیم؟ شما دشمنان این مردم و حال خوبشان هستید.. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از دانش حیاتی
بسم‌الله الخبیر ✍️ نمونه یک عارضهٔ فرهنگی در بین نخبگانِ «خودی»! 📜 پیشتر در سری که در بارهٔ آقای علی علی‌زاده نوشتم برخی دلایل مواضع منفی اصلاح‌طلبانی چون ایشان نسبت به جمهوری اسلامی و رهبری در گذشته را توضیح دادم. مطلبی که در بالا از آقای سید امیر سیاح می‌بینید مؤید برخی نکاتی است که در آن مطلب ذکر شد. یک معضل شایع که از لحاظ تاریخی دامن‌گیر بدنة حامیان بوده است، قشری‌نگری و نسبت به بیانات رهبران انقلاب است. این عارضه را حتی امروز در بسیاری از «نخبگان» انقلابی نیز می‌توان دید و البته مشکلات فشل ما هم مزید بر علت شده است چنان که فردی که دارای دکترای مدیریت و سابقهٔ تحصیل در اقتصادی نظری و محض هم هست طوری موضع رهبری را استنتاج می‌کند که یک انسان بی‌سواد یا کم‌سواد یا بی‌خبر از روش تحقیق! البته بنده مطمئناً قصد تعریض و نقد شخص ایشان را ندارم، و به تأسی از ،‌ دکتر داوری اردکانی معتقدم مثال‌های شخصی و مصداقی باید آیینه‌ای باشند که ما شرایط و خصوصیات کلی فرهنگ را بشناسیم اگر نه اشخاص و مسائل شخصی برای ما فی‌نفسه موضوعیتی ندارند. اما در خصوص این مصداق، و باز با صرف نظر از شخصیت گوینده، آنچه مایهٔ تعجب است این است که عزیزی که اقتصاد خوانده نداند که اولاً «» یک اصطلاح تخصصی اقتصاد سیاسی است و انتظار این که یک فقیه در خصوص آن با عنایت لفظی حتماً سخن گفته باشد نابه‌جا است تا با سرچ آن لفظ در سایت ایشان بتوان نظرشان را پیدا کرد؛ چه برسد به این که در سنت فقهی ما رسم بر این بوده که لازم نیست (و ممکن هم نیست) که فقیه ترم‌های تخصصی رشته‌های دیگر را بداند یا به کار ببرد بلکه او اغلب بعد از شهادت کارشناسان در بارهٔ معنی و ماهیت موضوعات تخصصی است که حکم دینی موضوع را بیان می‌کند. اما ثانیاً و مهم‌تر، ‌ایشان از شکل لفظی «نیولیبرالیسم» و پیش‌وند «نیو» هم متوجه نشده‌اند که این مکتب از تطورات «لیبرالیسم» است، و رهبران انقلاب اتفاقاً در خصوص این مفهوم دوم، «لیبرالیسم»، سخنان زیادی داشته‌اند؛ یا نداند که این دو ایدئولوژی خوانش غالب از «سرمایه‌داری» هستند و باز رهبران انقلاب تعریضات فراوان به سرمایه‌داری داشته‌اند. این‌ها از یک اقتصادخوانده و دکتر بسیار بعید است و با این وجود ایشان هستند که دیگران را به «مطالعه عمیق» دعوت می‌کند در حالی که در قامت یک مسئول انقلابی با اغفال نسبت به نیولیبرالیسم ناخواسته به نفع سرمایه‌داران فاسد کشور نیز عمل می‌کند! و باز بدتر، عدم التفات به اصول و در است، چنان که برای فهم نسبت اندیشه‌ها با هم فکر می‌کند با سرچ کردن یک «لفظ» می‌تواند نظر یک صاحب اندیشه را در بارهٔ یک «مفهوم» بیابد. مثل این که فکر کنیم می‌توانیم نظر مردم عرب‌زبان را در بارهٔ خورشید با سرچ کردن لفظ فارسی «خورشید» در سایت‌های عربی پیدا کنیم و بعد از نیافتن این واژه در سایت‌های عربی به این نتیجه برسیم که مردم عرب نمی‌دانند خورشید چیست یا در بارهٔ آن اصلاً صحبت نکرده‌اند غافل از این که مردم عرب در بارهٔ مفهوم خورشید با لفظ «شمس» سخن می‌گویند، چنان که رهبری در بارهٔ خصوصیات اقتصاد مطلوب سخن گفته‌اند که با محتوای نیولیبرالیسم ناسازگار است. خوب، حالا فرض کنید صدها بلکه هزاران مورد از این اظهارات فاقد بینش و اسلوب علمی حتی نسبت به سخنان رهبری (چه برسد به موضوعات تخصصی) ، طی ۳۰ سال آن هم از طرف کسانی که مرتب از «بصیرت» سخن می‌گفتند، چه تصویری در ذهن روشنفکران درست کرده است! به این وضعیت کمیک و تراژیک در همین نمونه نظر کنید: جمعی از کارشناسان زبدهٔ اقتصاد اسلامی که بر تاریخ عقاید اقتصادی تسلط تحلیلی و انتقادی خوبی دارند می‌گویند که سیاست‌های دولت برگرفته از ایدئولوژی اقتصادی نیولیبرالی است که سابقة تاریخی سوئی داشته است و برای این ادعای خود شواهد و ادلهٔ علمی دارند و بعد یکی از نخبگان انقلابی صاحب منصب و نفوذ می‌گوید چون لفظ «نیولیبرالیسم» در سایت رهبری پیدا نشده پس لابد نیولیبرالیسم چیز مهمی نیست و بی‌خیال کل نظرات علمی این منتقدین!‌ فاصلهٔ گهگاه کمی که بین این نوع واکنش‌های غیرعلمی و قشری تا واکنش‌های تکفیری مفرط‌تر وجود دارد را خودتان می‌تواند تصور کنید که بگویند این منتقدین علمی سیاست‌ها «از رهبری جلو افتاده‌اند»، «این‌ها مخالف رهبری» و «خواص بی‌بصیرت هستند». حالا تصور کنید اگر منتقد فردی چون آقای علی‌زاده باشد چه طور با او برخورد خواهد شد! @criticalknowledge
⚠️اقتصاد بازار آزاد لیبرال؛ آزاد برای سرمایه دار و زندان برای طبقات مظلوم و فقیر! 📌استحكام كار را خدا از ما خواسته است، احترام به كارگر را هم خدا از ما خواسته است؛ امنيت زندگى و شغلى كارگر را خدا از ما خواسته است، امنيت سرمايه را هم خدا از ما خواسته است. اينها وقتى در كنار هم مورد ملاحظه قرار بگيرند، اين افراط و تفريط هائى كه با نامهاى گوناگون به وجود آمد، چه در منطقه ‏ى فعاليت اقتصاد ليبرال و به قول خودشان آزاد- آزاد يعنى آزاد براى سرمايه ‏دار، اما زندان و حبس و فشار براى طبقه ‏ى مظلوم و فقير؛ كه امروز شما داريد در اروپا واكنشها و بازخوردهايش را ملاحظه مى‏كنيد- و چه در عرصه ‏ى سوسياليسم، به وجود نمى ‏آمد. بزرگترين دليل بر غلط بودن اقتصادِ به اصطلاح ليبرال همين حوادثى است كه امروز در اروپا و به شكل ديگرى در آمريكا وجود دارد. 🗓 ۱۳۹۲/۰۲/۰۷ بيانات حضرت آقا در ديدار كارگران و فعالان بخش توليد كشور در آستانه روز كارگر @jebhetse
نان گران نشد؛ جراحی ناقص ماند! خوب به عکس دقت کنید! اقتصادآنلاین میگوید که جراحی اقتصادی خوب اما ناتمام بود زیرا پس از گرانی چندبرابری، به مردم مقداری یارانه نقدی داده شد و ساماندهی یارانه آرد و نان که باعث تثبیت قیمت نان گردید با جراحی تعارض دارد! شاید برایتان جالب باشد که این‌ها، پرداخت یارانه به نان را عامل تورم میدانند! به طور کلی هر روز این رسانه‌ها از اینکه چیزی ارزان باشد، حقوق و دستمزد متناسب پرداخت شود، سفر بروید و هر چیزی که باعث حال خوب شما باشد؛ گلایه و ابراز ناراحتی میکنند. این گرگ‌های هابزی وحشی حتی به نان مردم هم رحم نمیکنند.. بدانیم و آگاه باشیم لیبرالیسم در جنگ ترکیبی نرم برابر با تروریسم در جنگ میدانی سخت است و بوی خون میدهد! ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
آمریکا لیست تحریم ها و افراد و بنگاه های تحریم شده ایران را مرتب به روزرسانی می کند و با رهگیری موارد، ممنوعیت ها و جرائم سنگین اجرا می کند. اما مدیران ما در کنترل چند ده پتروشیمی و نیروگاه حاضر نیستند از مکانیسم های نظارتی استفاده کنند و با پیشنهاد در صدد اعمال محدودیت بر همه مردم و اقتصاد کشور هستند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
جهت کار می‌لنگد! رهبری خطاب به دولت احمدی‌نژاد: در زمینه‌ی جهتگیریهای کلی و کلان دولت توصیه‌ی من این است که این جهتگیریها را با شدت، با حدت و با تعصب حفظ کنید. از این جهتگیریها انصراف پیدا نکنید. ۶شهریور ۸۹ رهبری خطاب به دولت رییسی:  من این را گواهی میدهم، شهادت میدهم که مسئولین محترم دولتی با همه‌ی وجود دارند کار میکنند؛ یعنی واقعاً تلاشی که دارد انجام میگیرد، تلاش بسیار خوبی است؛ منتها جهت‌گیری‌ها را مراقبت کنند. ۱۰بهمن ۱۴۰۱ جهت «فاعتبروا یا اولی الابصار» این مقایسه معانی زیادی دارد! ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توهم جهاد تبیین! ⏪سال گذشته رسانه های جبهه انقلاب پرشده بود از این دست سخنرانی ها برای حمایت تصمیم دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ ▪️بد نیست امروز که پرده‌ها افتاده و مشخص شده سیاست‌های اقتصادی لیبرال‌ها باعث رکوردشکنی تورمی بر کالاهای اساسی و اثر مستقیم بر سفره مردم شده تا جایی که رهبری علناً از گرانی سال گذشته گلایه کرد، ماجرای حمایت برخی دلسوزان انقلابی از سیاست‌های تعدیل به بهانه حمایت از دولت را بازخوانی کنیم ▪️چطور ممکن شد سخنان برخی از دلسوزان انقلابی در عرصه اقتصاد یک "واو" هم با لیبرال‌ها و اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار تفاوتی نداشته باشد؟ چطور ممکن شد که به بهانه حمایت از دولت‌انقلابی، سیاستی غیرانقلابی که واضح بود توصیه غربی‌هاست را تایید کنیم؟ چرا باید امثال حاج آقای راجی با همه زحماتی که برای انقلاب و امیدبخشی کشیده‌اند از سیاست ناامیدکننده تعدیل اقتصادی (حذف ارز حمایتی ۴۲۰۰) که باعث تحمیل تورم سنگین بر کشور و کاهش ارزش پول ملی و افزایش چندبرابری قیمت‌ها شد حمایت کند؟ ⏪امروز باید بپرسیم : آیا رانت و فساد حذف شد؟ یا اینکه به مراتب بدتر شد آیا سفره فقرا بزرگ شد؟ یا اینکه بسیار کوچک‌تر شد آیا ارزش پول ملی حفظ شد؟ یا اینکه بسیار بی‌ارزش‌تر شد آیا سرمایه اجتماعی همین دولت بیشتر شد؟ یا اینکه کمتر شد آیا امیدواری در جامعه با اجرای چنین سیاستی بیشتر شد؟ یا اینکه کمتر شد؟ ⏪و در آخر آیا دست رهبری را نبستیم برای تعیین شعار بهتری برای سال جدید؟ یا اینکه رهبری میتوانست بجای دغدغه تورم تحمیلی به مردم از سوی دولت شعار بهتری در راستای گام دوم انقلاب انتخاب کند؟ 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
وقتی واژه‌ها را سخیف می‌کنیم! یاد آن روزی افتادم که تعدادی CD برای آقا بردند و گفتند در راستای نهضت نرم‌افزاری این کار را انجام داده‌ایم! پیوست فرهنگی را صلوات تعریف کردیم جهاد تبیین را ماله‌کشی برای دولت جنگ ترکیبی را ساخت کلیپ جنگ شناختی را عملیات کامنتی و جنگ اقتصادی را هم که کلا نادیده گرفتیم! حتی در حد خرید یک کالای ایرانی! خرمشهر اقتصادی یعنی گرفتن والستریت! یعنی فروپاشی اقتصاد سرمایه‌داری! یعنی نابودی دلار! یعنی آقایی ریال! چرا باید اینقدر افقمان با افق ولی جامعه ناهمسطح باشد که حذف ارز ترجیحی و گران کردن معیشت مردم، که به تعبیر آقا موجب تلخیِ سال ۱۴۰۱ شد را فتح بدانیم آنهم از جنس فتح خرمشهر؟! رکورد تورم ماهانه را شکستن فتح است؟ ادامه تورم پنجاه درصدی برای سال سوم فتح است؟ کاهش مصرف ۳۰ درصدی مرغ و گوشت فتح است؟ کاهش مصرف برنج فتح است؟ صف‌های طولانی نان و ناراحتی مردم فتح است؟ نه جناب حاج‌علی‌اکبری! تریبون نماز جمعه را محترم بشمارید و صدای طبقات محروم جامعه باشید نه صدای دولت‌ها و سرمایه‌داران! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
بدون شک اولین اشتباه حکمرانی دولت سیزدهم در سال 1402، ابلاغ بخشنامه حداقل دستمزد کارگران با بیش از 40 درصد اختلاف با تورم سال 1401 بود؛ چرا؟ 1- این حداقل دستمزد حداقلی منجر به کاهش تولید، بی انگیزگی کارگران و ایجاد اختلالات گسترده در صنایع بزرگ و کوچک به خاطر اعتراض کارگران خواهد شد. 2-دولتی که به شدت از سوی دشمنان خارجی و رقبای داخلی تحت فشار است با این رفتار غیر قابل قبول با پایگاه اجتماعی حامی خودش(طبقه ضعیف و کارگر)، چگونه می خواهد اعتبار و اعتماد عمومی را برای پیشبرد اهداف خود جلب کند؟! 3- این حداقل حقوق چه آورده ای برای دولت خواهد داشت جز اینکه در نهایت و بالجبار تا چندماه آینده مجبور به اصلاح این بخشنامه با فشار افکار عمومی و اعتراضات کارگران خواهد شد جز ناامیدی و ایجاد چالش برای خودش و باز ماندن از انجام اقدامات سازنده؟! 🗒 اگر فکر می کنید این مطالب در آگاهی مردم و رسیدن آن به گوش مسئولان مفید است به کانال هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید و مطالب را بازنشر کنید👇 https://eitaa.com/hokmraniirani
خطر مترفین! ✍سید مقدام حیدری: پیامبر خاتم(ص) که به اسلام برانگیخته شد، سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد بودند که او را تکذیب کردند. و خدا به پیامبر(ص) وحی کرد که این مرفهان بی‌درد را چند صباحی مهلت دهد و به خودش بسپارد؛ (وَذَرۡنِی وَٱلۡمُكَذِّبِینَ أُو۟لِی ٱلنَّعۡمَةِ وَمَهِّلۡهُمۡ قَلِیلًا)[مزمل/۱۱] و این فقط داستان پیامبر ما با مرفهان بی‌درد نیست، کلا هر پیامبری که به شهر و دهی فرستاده شد، مرفهانِ آنجا علم تکذیب و کفر بلند کردند. گزارش خدا این است: در هر شهری که پیامبر هشداردهنده‌ای فرستادیم، مرفّهان بی‌دردش گفتند: «دینی را که مأمور رساندنش هستید، ما باور نمی‌کنیم؛ (وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ) [سبأ/۳۴] این از فهم و درک و شعورشان، که حقانیت و نور رسالت انبیا را نمی‌گیرند و کفر و ظلمت و ضلالت را انتخاب می‌کنند. رفتارشان هم طبیعتا به فراخور فهم و شعورشان فساد است. از این رو خداوند می‌فرماید: وقتی بخواهیم شهری را نابود کنیم، اول مرفّهان بی‌دردش را به کارهای خوب دعوت می‌کنیم، ولی بساط فسق و فساد راه می‌اندازند، که سزاوار عذاب‌مان می‌شوند و آن شهر را از بیخ‌وبُن ویران می‌کنیم؛ (وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا) [اسراء/۱۶] یعنی هر چه دست این جماعت بازتر باشد، این خطر بیشتر می‌شود که خود و هم‌شهری‌های خودشان را به فنا بدهند. این جماعت نه فکرشان درست است، نه عملشان. حتی قرآن به تحجر و تصلّب فکری مرفهان بی‌درد، به عنوان پای ثابت ویژگی اینها درطول تاریخ اشاره کرده است؛ آنجا که فرمود: قبل از تو هم در هر شهری که پیامبر هشداردهنده‌ای فرستادیم، مرفّهان بی‌دردش این‌طور می‌گفتند: «دیدیم که پدرانمان دنبال آیینی هستند. خب ما هم دنبالشان راه افتادیم؛ (وَكَذَٰلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ) [زخرف/۲۳] یعنی با همه‌ی ادعای روشن‌فکری‌شان حاضر نیستند فکر کنند و مسائل را از زاویه‌ی دیگری بررسی کنند یا در آن چه تا کنون آموختند، تجدید نظر کنند! حال که چنین است، بر مسئولین و مدیران جمهوری اسلامی فرض است که «اولي النعمة» و «مترفین» را در جامعه‌ی ما شناسایی کنند. ببینند کدام جریان‌های سیاسی نماینده‌ی مترفین‌اند. ببینند کدام ایده و تحلیل و نظر، و به عبارت بهتر کدام نسخه‌ی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی، نسخه‌ی مترفین است. و کدام روزنامه و سایت و رسانه حرف مترفین را در جامعه تبلیغ می‌کند. حرف‌ها و نظریه‌ها و تحلیل‌های اقتصادی مترفانه را تشخیص دهند و یقین کنند که غلط است. این یک سیاست قرآنی است که هر چه مترفین گفتند و عمل کردند، ناصواب است و جامعه را به نابودی می‌کشاند. راه نجات، کوبیدن نسخه‌های مترفین به دیوار است. https://eitaa.com/sayedmeqdam
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اهل نظر این گزارش جلسه استماع در کنگره آمریکا را بخوانند: "قدرت و سودجویی: چگونه برخی صنایع قیمت‌ها را بالا بردند، مصرف‌کنندگان را نادیده گرفتند و تورم را افزایش دادند". اینجا هم دقیقا همین فاجعه رخ داده، با این تفاوت که علاوه بر کالا، ارز نیز دست همین صنایع قدرتمند و سودجو است. https://rooseveltinstitute.org/wp-content/uploads/2022/09/RI_MikeKonczal_HouseTestimony_202209.pdf