eitaa logo
احکام روز
446 دنبال‌کننده
1هزار عکس
54 ویدیو
13 فایل
جدیدترین احکام شرعی روز، استفتائات و ...ارتباط با ادمین کانال جهت پرسیدن سوالات شرعی , تماس و پیامک با شماره: 09220484452 @hoseinali54
مشاهده در ایتا
دانلود
. . 📌 حکم چه آنها در راستای شغل آنهاست چه نیست. 🔹 سوال : کسی که برای به شهری می کند و تحصیل او مرتبط باشغل اوست حکم نماز و روزه اش در آن شهر محل تحصیل چگونه است؟ 🔹 معظم انقلاب : که امثال محصلان دینی یا افسری برای تحصیلشان انجام می دهند و با انجام آن در سِلک و حرفه خاصی قرار می گیرند، سفر شغلی محسوب می شود؛ و نماز تمام و روزه صحیح است 🔹 سوال : کسی که برای تحصیل به شهری مسافرت می کند و تحصیل او ارتباطی با شغل او ندارد، حکم و اش در آن شهر محل تحصیل چگونه است؟ 🔹مقام معظم : بنا بر احتیاط واجب در سفر برای تحصیل علم نمازش را به صورت تمام و قصر بخواند و روزه را بگیرد و قضای آن را نیز بجا آورد و می تواند در این مساله با رعایت شرایط عدول، به مجتهد دیگر رجوع نماید. 🔴 ناگفته نماند کسانی که سفر شغلی دارند باید کثیر السفر باشند 📚 منبع : 👇 https://b2n.ir/597508 https://www.leader.ir/fa/content/18373/www.leader.ir ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ شرط تمام خواندن نماز محصلین. ✳️ : که در راستای شغلشان سفر می کنند مثل علوم دینی و دانشجویان دانشگاه در صورتیکه کثیر السفر باشند نمازشان تمام است . 🔻 کسی است که ۱- در سه ماه هر روز کاری مسافرت برود. ۲- هشت ماه هر کمتر از ده روز مسافرت برود. ۳- در یک سال هر هفته یک روز مسافرت برود. 🔹منبع :👇 نمازمحصلینhttps://b2n.ir/597508 https://www.leader.ir/fa/content/18373/www.leader.ir ❤️ @ahkamerouz احکام روز
 . عمومی. غنا_ وظیفه مسافر. 🔹 سوال : بعضی از از نوارهای غنا و حرام استفاده می کنند و علی رغم نصیحت ها و راهنمایی ها آن را خاموش نمی کنند، خواهشمندیم نحوه برخورد مناسب با این موارد و این افراد را بیان فرمایید، آیا برخورد شدید با آنان جایز است یا خیر؟ 🔹پاسخ : مقام معظم : با تحقق شرایط ، بر شما بیشتر از نهی زبانی از منکر واجب نیست، 🔻و در صورتی که مؤثر واقع نشود، واجب است که از گوش دادن به غنا و موسیقی حرام اجتناب کنید، 🔺و اگر به طور غیر ارادی صدای حرام و غنا به گوش شما برسد، چیزی بر شما نیست 🔹منبع : اجوبه الاستفتائات م ۱۰۶۵ ❤️ @ahkamerouz احکام روز
📌 حکم 🔹سوال : ساكن است و در حال گذراندن خدمت سربازي در مي باشد.ايشان كمتر از يكهفته در بندر خدمت ميكند يعني روز نهم در شهر خود ميباشد حكم نماز و روزه وي به چه شكل است؟ 🔹مقام معظم : اگر انسان باشد ،نماز و روزه اش در سفر و بین راه تمام و صحیح است. 🔻 به کسی می گویند که در بین هر ده روز حداقل یک داشته باشد . این کار او هم حداقل یا بیش تر ادامه داشته باشد. 🔺 در صورتی که در دوره باشد، او نیست، بنابراین کثیر السفر نمی شود تا نمازش تمام و روزه اش صحیح باشد. 🍃 اما اگر را گذرانده باشد، مسافرت او سفر شغلی حساب می شود، اگر شرایط بالا را داشته باشد، کثیر السفر است. و اش تمام و صحیح است. 🛑 اما اگر انسان کثیر السفر نباشد و همچنین قصد ماندن ده روز در جایی را نداشته باشد،نمی تواند روزه بگیرد و نمازش شکسته است.(۱) پی نوشت : (۱) : اجوبه استفتائات ،س 641 و 642. منبع : https://www.pasokhgoo.ir/node/43074 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
📌 به در _تمییز. 🔹 سوال : 1837: پدر و مادر به فرزندانشان در چه سنی شرعی و عبادات را باید تعلیم دهند؟ 🔹جواب : مستحبّ است که ولیّ اطفال احکام شرعی و عبادات را پس از رسیدن آنان به سن تمییز به ایشان یاد دهد. ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم زیارت اربعین یک روز قبل یا بعد آن ✳️ سوال : با توجه به جمعیت زیاد و شلوغی در ایام #اربعین که موجب به وجود آمدن سختی های فراوانی برای زائرین می شود، آیا زیارت اربعین چند روز قبل یا بعد از روز اربعین هم مورد قبول و مأجور است؟ ✳️ #رهبر معظم انقلاب : انجام زیارت #سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمان مستحب و دارای ثواب عظیم است، ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان خاص است؛ البته انجام زیارت قبل یا بعد از آن موقع به امید آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد. 🔹 منبع : https://b2n.ir/37902 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 در . 🔹سوال : زمان گفتن در حال نشسته، در حال حرکت، در حال قیام، چیست؟ وآیا به جای آن یاقیوم می شود گفت یا نه؟ 🔹 آیت الله : اگر ـ به جهت جهل به وظيفه ـ ، ذكر بحول اللّه  را قبل از بلند شدن مى  گفته است، اگر به نيّت بوده، نمازش صحيح است و اشكال ندارد. 🍃 و شخص نماز گزار هنگام بلندشدن از سجده به جاى «بحول اللّه  و قوته»، «يا حىّ يا قيّوم» مى  گويد اگر به قصد بگويد، اشكال ندارد. 🔻كسى كه نماز را به صورت نشسته مى  خواند، ذكر «بحول اللّه  و قوته و اقوم و اقعد» را به قصد مطلق ذكر يا وظيفه،بگوید اشكال ندارد. 🍃 نمازگزار مى  تواند وقتى به حالت قيام رسيد و ذكر بحول اللّه  هنوز تمام نشده، آنرا تمام کند، بلكه بعيد نيست اگر تمام ذكر را بعد از ايستادن بگويد، عمل به مستحبّ كرده باشد. 🔹 ایت الله : ذکر «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ» را بايد در حال برخاستن بگوید. 🍃 ذکر یا حی یا قیوم به جای بحول الله به قصد ذکر مطلق اشکال ندارد. 🍃 کسی که نماز را نشسته می خواند پیش از آن که شروع به خواندن سوره «حمد» کند مستحب است ذکر «بحول الله» را بگوید. 🔹 مقام معظم : ذکر بحول الله...در حال حرکت و قیام برای رکعت بعد گفته می شود و ذکر یاحی یا قیوم را به قصد ورود نگوید بلکه به نحو مطلق بگوید اشکال ندارد. 📚 منابع :👇👇 بهجت https://b2n.ir/21154 مکارم https://b2n.ir/98761 رهبری https://b2n.ir/41006 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
📌 🔹 سوال ۱ - شخصی از که بوده خود به را پرداخته آیا امسال هم میتواند آن را قبل از پرداخت خمس کسر کند؟ 🔹 سوال ۲ - گرفتم ولی ازدواجم سر نگرفت با این وام اگر و بخرم و یکسال بگذرد به آن خمس تعلق می گیرد؟ 🔹 سوال ۳ - شخصی به نیازمند است و توان این که یکدفعه خانه بخرد را ندارد و کم کم پول انداز میکند تا طی چند سال پس انداز کردن بتواند خانه بخرد آیا خمس این پس انداز که در چند سال صورت گرفته را باید بپردازد؟ 🔹سوال ۴ - که خمس ندارد اگر تبدیل به پول شود آیا باید خمس آنرا بدهد؟ 🔹سوال ۵ - اگر کسی برای فرار از خمس خانمش را بدهد بعد او آن پول را به شوهرش برگرداند تا با آن کاسبی کند آیا با اینکار می توانند از دادن خمس فرار کنند؟ 🔻جوابها را در استفتائات کتبی که از دفتر مقام معظم رهبری شده ودر پائین این صفحه بارگذاری شده ملاحظه فرمایید👇👇👇👇 ❤️ @ahkamerouz احکام روز جوابها 👇👇👇👇👇
. . 📌 احکام طبق نظر مقام معظم ۱- جمعه در امام معصوم است اما سزاوار نیست انسان شرکت در آن را به خاطر تنبلی یا عذرهای دیگر از برکات نماز جمعه خود را محروم کند و شرکت نکردن در نماز جمعه بر اثر بی مبالاتی مذموم است. ۲- منظور از واجب تخییری این است که مکلف در این که نماز ظهرروز جمعه بخواند یا نماز جمعه اختیار با خودش است. ۳- نماز را کسی بخواند کفایت از ظهرش می کند اما خواندن نماز ظهر بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد . ۴- نماز گذار می تواند نماز عصر جمعه را به امامی که نماز ظهر را بعد از نماز جمعه نخوانده اقتدا کند اما اگر بخواهد احتیاط کامل کند به امامی اقتدا کند که نماز ظهر را هم احتیاطا خوانده است. ۵- در اثبات برای مکلف اگر همین دلیل نصب او از طرف حاکم شرع باشد برای اقتدا کردن به او کافی است و شک در عدالت یا یقین در عدالت نداشتن امام جمعه باعث نمی شود که نمازهای قبلی که به او اقتدا کردیم را دوباره بخوانیم اعاده لازم نیست. ۶- از شرائط صحت نماز جمعه این است که به صورت جماعت خوانده شود لذا خواندن آن به صورت باطل است. 🔻ماموم اگر باشد می تواند اقتدا کند، اما وقتی نماز جمعه خوانده می شود ماموم نمی تواند نماز دیگری را نیت کند واقتدا کند صحت نمازش مورد اشکال است. 🔹منبع : https://b2n.ir/61454 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 از جمله احکام طبق فتوای . 🔹 آیا می دانستید کسی که توانایی رفتن به جمعه را ندارد می تواند اول وقت نماز ظهر و عصرش را بخواند و واجب نیست تا تمام شدن وقت نماز جمعه صبر کند. 🔹 آیا میدانستید گروهی که مسافرند نمی توانند نماز جمعه بر پا کنند اما اگر افراد غیر مسافری نماز جمعه بخوانند آنها می توانند شرکت کنند و از نماز ظهر آنها هم کفایت می کند. 🔹 آیا می دانستید نمی تواند امام برای خواندن نماز جمعه شود. 🔹 آیا می دانید کسی که رکعت دوم به نماز جمعه رسید می تواند اقتدا کند و نماز امام که تمام شد او رکعت دوم را خودش فرادی بخواند واین نماز کفایت از نماز او هم خواهد کرد. 📚 منبع : https://b2n.ir/61454 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌حکم (ایستاده بودن) در نماز اقسام : 🔻۱-  الف) قیام هنگام ، نیت کردن. ب) قیام هنگام رفتن به (متصل به رکوع). 🔻۲- رکن الف) قیام هنگام حمد و سوره. ب) قیام بعد از رکوع،(وقتی از رکوع برخاستیم باید یک لحظه کاملا بایستیم بدون حرکت) 🔹کسی که قادر است نماز را ایستاده بخواند و عذری ندارد باید از شروع نماز تا رفتن به رکوع، در حال ایستاده باشد، و نیز واجب است پس از رکوع و پیش از رفتن به سجده بایستد. ترک قیام عمداً در این حالات، موجب باطل شدن نماز است. 🔹 ایستاده بودن در حال و نیز پس از اتمام و پیش از رفتن به رکوع، رکن است یعنی اگر سهواً و از روی فراموشی هم آن را ترک کند نماز باطل می‌شود. توجه:👇👇 🔺اگر رکوع را فراموش کند و بعد از حمد و سوره بنشیند و در این هنگام یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برخیزد و بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود، پس اگر بدون برخاستن و ایستادن از همان حال نشسته خود را به حالت خمیدگی رکوع برساند نمازش باطل است. 📚 منبع :👇 رهبری https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkamerouz احکام
. 📌 .  🔹 در حال باید بدن را حرکت ندهد و به طرفی به طور آشکار خم نشود و به جایی تکیه نکند، مگر این که از روی ناچاری یا سهو و فراموشی باشد.         🔹 الف : موقعی که انسان در نماز بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند. 🔹 ب : کسی که در حال قادر بر ایستادن نیست، باید نشسته نماز بخواند ولی اگر می‌تواند به چیزی تکیه دهد و بایستد وظیفه‌ی او نماز ایستاده است. 🔹 ج : کسی که نشسته نماز می‌خواند، اگر بعد از خواندن بتواند بایستد و رکوع را به جا آورد باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود. 🔹 د : کسی که خوابیده نماز می‌خواند اگر بدون حرج و زحمت بتواند دربین نماز بنشیند یا بایستد، باید هر مقداری را که می‌تواند نشسته یا ایستاده بخواند. همچنین کسی که نشسته نماز می‌خواند باید هر مقدار که بدون حرج و زحمت برای او ممکن است ایستاده نماز بخواند. 🔻اگر در اول وقت، قادر بر نماز ایستاده نبود و یقین داشت که ناتوانی او از نماز ایستاده، تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت توانست ایستاده نماز بخواند باید نماز را به طور ایستاده اعاده کند. 📚 منبع : : https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 موارد از نیت (عوض کردن نیت نماز) 🔹 (1) مواردی که است 🍃 الف) از به ، قبل از وقت مخصوص عصر در صورتی که در بین نماز متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده است. 🍃 ب) از به ، قبل از وقت مخصوص عشا اگر در بین نماز عشا متوجه شود که نماز مغرب را نخوانده است و از محل عدول هم تجاوز نکرده باشد. 🍃 ج) اگر دو که در آنها ترتیب معتبر است (مثل نماز قضای ظهر و عصر) بر عهده‌ی او باشد و بر اثر فراموشی قبل از ادای نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود.   🔹 (2) مواردی که است. 1- از به ، در صورتی که بر اثر آن وقت فضیلت ادا فوت نشود. 2- از به برای درک ثواب نماز جماعت. 3- از به در روز جمعه برای کسی که قرائت سوره‌ی جمعه را فراموش کرده و به جای آن سوره‌ی دیگری را خوانده و به نصف رسیده و یا از آن گذشته است. مستحب است این شخص، از نماز واجب به نافله عدول کند تا بتواند نماز فریضه را با سوره‌ی جمعه به جا آورد 📚 منبع :👇👇 رهبری: https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 حکم در تشهد. 🔹 سوال : اگر کسی در رکعت چهارم نماز چهار رکعتی به کرد، هنگامی که امام و را می‌خواند آیا باید تا پایان نماز امام جماعت به صورت بنشیند یا این که می‌توان قبل از خواندن تشهد از طرف امام بلند شده و رکعت دوم را شروع کند؟ 🔻در امام وظیفه چیست اگر یک رکعت دیر اقتدا کرده بود؟ 🔹 در رکعت آخر لازم نیست، گرچه موافق احتیاط است. 🔻در تشهد رکعت دوم امام ذکر و تسبیح لازم نیست؛ ولی احوط آن است که تجافی کند و اگر نکرد جماعتش یا نمازش باطل نمی شود. 🔹 آیت الله : كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط واجب آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابراحتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد 🔻و اگر در تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد. 🔹آیت الله : اگر مأموم در ركعت دومِ امام اقتدا كند، لازم نیست حمد و سوره را بخواند؛ ولی مستحب است قنوت و تشهّد را با امام ‏بخواند و احتیاط واجب آن است كه موقعِ نشستن برای تشهّد، به صورت تجافی بنشیند (یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را از زمین کمی بلند كند) - هرچند نخواهد در حال تجافی تشهّد را بخواند. 📚 منابع :👇👇 سیستانی https://b2n.ir/30632 مکارم https://b2n.ir/51635 رهبری https://b2n.ir/06896 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 حکم بعد از سجده دوم ✳️ امام (ره) :در سجده چیزهاى دیگرى لازم است که در رکن بودنش دخالتى ندارند: ... و از آن جمله: سر را از سجده اول بردارد و به طور معتدل و آرام بنشیند. 🔻و بعد از سر برداشتن از دوم، قبل از آن‏که بایستد با آرامش بدن بنشیند و این نشستن را جلسه استراحت مى ‏گویند و احتیاط لازم آن است که آن را ترک نکند. 🔹 مقام معظم : میان دو سجده در حالی که بدنش آرام است، بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ». 🔻در رکعت اول و نیز در رکعت سوم نمازهای چهار رکعتی، بنابر احتیاط واجب باید بعد از سجده‌ی دوم بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد. 🔹 آیت الله : بعد از سجده اول باید بنشیند تا بدن ارام گیرد سپس به سجده رود. 🔻بعد از سجده دوم در جایى که تشهد واجب نیست بهتر است لحظه‏ اى بنشیند سپس براى رکعت بعد برخیزد. 🔹آیت الله : بعد از تمام شدن ذكر سجده اول، واجب است راست بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود. 🔻در ركعت اول و ركعت سومی كه تشهّد ندارد، مثل ركعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا، احتیاط واجب آن است كه بعد از سجده دوم، قدری بی حركت بنشیند و بعد برخیزد كه آن را جلسه استراحت می‌‌نامند. 📚 منابع : 👇👇 رهبری https://b2n.ir/85178 امام https://b2n.ir/06390 مکارم https://b2n.ir/72126 سیستانی https://b2n.ir/64602 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌# تیمم بر چه چیزهایی صحیح یا باطل است. 🔹مقام معظم : تیمّم بر هر آن‌چه از زمین محسوب شود مانند و ، صحیح است. و بعید نیست، تیمّم بر و آهک_پخته و و امثال آن‌ها هم صحیح باشد. 🔻احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانى و پشت دست‌ها پاک باشند و اگر فردى نتواند محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد. 🔻اگر چیزهایى مثل ، گچ، که تیمّم بر آن‌ها صحیح است، به چسبیده باشند، تیمّم بر آن‌ها صحیح است . در صحّت‏ تیمّم، بودن آن‌ها بر روى زمین شرط نیست. —————————————————— خلاصه : طبق نظر مقام معظم رهبری تیمم بر تمام موارد بالا صحیح است، ضمن اینکه  احتیاط آن است که در صورت امکان، پیشانى و پشت دست‌ها پاک باشند و اگر فردى نتواند محل تیمّم را تطهیر کند، بدون آن تیمّم نماید؛ هرچند بعید نیست که طهارت در هر صورت شرط نباشد. 📚منبع : 👇👇 رهبری https://b2n.ir/65028 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ تیمم با چه چیزهائی صحیح است و با چه چیزهائی جایز نیست . ✳️ بر روی ، ، ، ، به نظر همه مراجع صحیح است . 🔻 فقط روی سنگ و ریگ و کلوخ را آقای در حال اختیار کافی نمی داند. ✳️ تیمم روی و و و های لعابی را هم اگر از طرف غیر لعاب آن که خاک است انجام شود طبق نظر همه صحیح است ✳️ روی و ، امام، ، ، ، ، ، صحیح می دانند. 🔻 و ، مطلقا جایز نمی دانند. 🔻، در حال صحیح نیست، در حال میان تیمم با آجر وسفال ومانند غبار باید جمع کند )یعنی یکبار با آجر وسفال و دوباره با مانند غبار تیمم کند. 🔻، بنابر احتیاط واجب تیمم با آجر وسفال چه در حال اختیار چه اضطرار صحیح نیست. 🔻، ، در صورت اختیار بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، اما در حال اضطرار صحیح است. ✳️ تیمم روی (بتون) و ، ، ، ، ، ، تیمم صحیح است. 🔻، ، ، ، تیمم روی آنها باطل است. ✳️ تیمم روی و ، الف ) مطلقا تیمم روی آنها صحیح است. ، ، ، ب ) بنابر احتیاط واجب جایز نیست . ، ، ج ) بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار جایز نیست، اما در حالت اضطرار اشکال ندارد. ، ، ،، 🔹منابع : 👇👇 مکارم https://b2n.ir/61831 سیستانی https://b2n.ir/67817 رهبری https://b2n.ir/65028 امام https://b2n.ir/98917 بهجت https://b2n.ir/34913 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 شک به کردن در بین نماز جماعت 🔹 سوال : اگر در بین نماز شک کند که آیا نماز را که شروع کردم اقتدا کردم یا نه؟ 🔹جواب : آیات عظام : مقام معظم ، ، ، ، ، همدانی، می فرمایند دو حالت دارد ۱- اگر در موقعیتی است که وظیفه ماموم است ( مثلا دارد حمد و سوره را گوش می دهد ) باید نماز را به جماعت بخواند و تمام کند. ۲- اما اگر در است که وظیفه امام وماموم هردو است ( مثلا در حال رکوع است ) باید را فرادی بخواند. 🔹آیات عظام ، ، خراسانی، می فرمایند : اگر در موقعیتی است که است نماز را به جماعت بخواند والا فرادی بخواند. 🔻تفاوت این دو فتوا اینست که گروه دوم مراجع همین که در موقعیت امام باشی را برای جماعت کافی می دانند بر خلاف گروه اول که علاوه برآن گوش کردن به وسوره را هم لازم می دانستند تازه باز اگر در مقام ماموم نبود. 📚 منبع : https://b2n.ir/02317 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان به شما جویندگان احکام الهی، ✳️ از این به بعد بخاطر درخواست بعضی عزیزان احکام بانوان هم در کانال گذاشته خواهد شد. ✳️ همانطور که بیشتر مسائلی که تا به حال مطرح شده جواب سوالات عزیزانی بوده که یا حضوری یا تلفنی و پیامکی و یا از طریق کانالهای ایتا و سروش ...از ما پرسیده بودند. 🍃 هدف ما رسیدن سریع و بدون اتلاف وقت به جواب مسائل شرعی است که برای شما معمولا اتفاق می افتد و مبتلا به هستید. و من الله التوفیق ❤️@ahkamerouz احکام روز
. . 📌 کلّ که از بدن خارج می شود. 🔹پنج نوع خون کلّا از بدن زن خارج می گردد. 1) ؛ مثل دیگر زخمهای بدن . 2) ؛ که هنگام زائل شدن بکارت از بدن او خارج میگردد. 3) ؛ غالبا در هر ماه چند روز از بدن زن خارج می گردد، که در این حالت به آن زن می گویند. 4) ؛ که با خروج اولین جزء از شکم زن از بدن او خارج می گردد. 5) ؛ که سه نوع است الف : 》خون کم ب : 》نه زیاد نه کم ج : :》خون زیاد ✳️ توضیحات 👇👇👇 🔻خونی که به علت زخم و جراحتی از بدن زن خارج می گردد نه غسل دارد نه وضو، لذا فقط باید آن محل را برای نماز با شستن پاک کند. مثل خون بکارت. ✳️ خون حیض خونی است که ۱- غالبا گرم است، ۲- رنگ آن سیاه یا قرمز است، ۳- با فشار همراه با سوزش وگاهی درد خارج می گردد. ✳️ خون استحاضه خونی است که از رحم خارج می گردد نه حیض است نه نفاس و نه خون زخم، که👇 ۱ - بیشتر اوقات زرد رنگ ۲ - زرد و رقیق ۳- بدون فشار و سوزش خارج می گردد. 🍃 زن را در این حالت گویند. اقسام سه گانه آنرا در پست های بعدی مفصّل توضیح داده خواهد شد. 🔹منبع : https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 ۱) ؛ دختر باید بالغ شده باشد. ۲) نبودن ؛ زن نباید اگر غیر است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد. ۳) خون روز نباشد و از بیشتر نباشد. ۴) خون آمدن باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود. 🔻آقای استمرار را لازم نمی داند، 🔻، و هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند. ۵) خون از بدن او خارج شود. 🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن . ✳️ توضیحات : 👇👇 در مورد زمان پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است. 🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد. 📚 منبع :https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌حکم خونهایی که خانم ها بعد از می بینند. ✳️ سوال : اگر خانمی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟ 🔹1) نظر آیات عظام (ره)، ، ، ، ، ،، است. 🔹 نظر مقام معظم ، و آیات عظام ، ، ، ، چه چه از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است. 🔹نظر آیات عظام ، که زنان بعد از یائسگی می‌بینند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری می‌بینند، حکم حیض را ندارد، 🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض می‌بیند و زن‌هایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب می‌آمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند. 🔹 به نظر آیت الله بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات. 🔹 نظر همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند. 📚منبع : https://b2n.ir/51571 سیستانی https://b2n.ir/24812 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
. . 📌 حکم زودتر گفتن و سلام قبل از امام. 🔹آیت الله : در صحّت شرط است كه نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید. 🔻اگر مأموم پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت است. 🔹مقام معظم : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است. 🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مى‏گويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد. 🔹امام (ره) : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط‏‎ ‎‏واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.‏ ‏‏🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم دهد نمازش صحیح است.‏ ‏‏واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را‏‎ ‎‏پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت‏‎ ‎‏می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید 📚منابع : امام : https://b2n.ir/31949 سیستانی https://b2n.ir/30632 رهبری https://b2n.ir/60313 @ahkamerouz احکام روز