📌شدت دشمنی بنی امیه با کاروان اسرای کربلا
امام #سجّاد(ع) در مورد رفتار دشمن نسبت به ايشان چنين ميفرمايد: «من را بر شتري لاغر و عريان و لنگ، سوار كردند (كه ناهموار راه ميرفت) درحالي كه سرِ #حسين(ع) بر نيزه و #زنان خاندان ما پشت سر من، سوار بر شتراني لاغر و استخواني ميآمدند و بچههاي كوچك و بزرگ پشت سرِ ما و نيزهها گرداگرد ما بود.
اگر اشکي از چشم يکي از ما جاري ميشد، با #نيزه به سرش ميزدند، تا آنکه وارد #شام شديم آنگاه امام سجاد اضافه کرد:
حتي اذا دخلنا الدمشق صاح صائح: يا اهلالشام هولاء سبايا اهلالبيت الملعون»
بنا به نقل ابناعثم و خوارزمي، مأموران عُبَيْداللهبنزياد، حرم #رسولخدا(ص) را از #كوفه تا شام بر محملهاي بي پرده و پوشش، شهر به شهر و منزل به منزل بردند، آنگونه که اسيران كافر ترک و ديلم را ميبردند.
📚سيدبنطاووس، الاقبال بالاعمالالحسنة، ج3، ص 89.
📚ابناعثم، كتاب الفتوح، ج5، ص 127؛
📚خوارزمي، مقتلالحسين، ج2، ص 56 ـ 55.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌جسارت های یزیدیان در حق اسرای کربلا
#يزيد كه پس از شنيدن گزارش واقعة #كربلا زمينه را براي بهرهبرداري تبليغاتي، و قدرتنمايي آماده ديد، دستور داد بزرگان شام در مجلس حاضر شوند و آنان را اطراف خود نشاند. سپس دستورد داد عليبنالحسين، کودکان و زنان #خاندان_حسيني را نيز وارد كنند.
چون #اسرا به در قصر يزيد رسيدند، مُحَفِّزبنثَعْلَبه با صداي بلند گفت:
اين مُحَفِّزبنثَعْلَبه است كه مردمان پست نابكار را نزد اميرالمؤمنين آورده است!. امام زينالعابدين(ع) فرمود:
آن كس كه مادر مُحَفِّز زائيده، پستتر و بدنهادتر است!.
چون خاندان امام #حسين(ع) را در حالي كه با #طناب به هم بسته شده بودند وارد مجلس يزيد كردند.
بنابر روايتي، عليبنالحسين(ع) فرمود:
ما را وارد مجلس يزيد كردند در حالي كه دوازده مرد و در بند بوديم، هنگامي كه در برابر يزيد ايستاديم. گفتم:
«تو را به خدا سوگند چه گمان ميبري به رسولالله(ص) اگر ما را در اين حال ببيند؟»
يزيد دستور داد بند از ما بردارند.
📚عمادالدّين طبري، كامل بهائي، ج2، ص293.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص461؛ ابنکثير، البدايه و النهايه، ج8، ص211.
📚شيخ مفيد، الإرشاد، ج2، ص119؛
📚طبرسي، اعلام الوَريٰ، ص248؛
📚سيدبنطاووس، اَلْمَلْهُوف عَليٰ قَتْلَي الطُّفُوف، ص213.
📚ابننما حلّي، مُثيرالاحزان، ص98؛
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌اگر....
#سلمان_فارسی درباره واقعه #سقیفه گفت:
لَو بايَعوا عَلِيّا لَأَكَلوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم.
اگر با #علی(ع) #بیعت میکردند، #برکت از آسمان و زمین بر آنان روی میآورد.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۱، ص۵۹۱.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تأثیر قیام سیدالشهدا
طبقه گفته طبری سنی(م310ق):
«بعد از #عاشورا، #شیعه و غیر شیعه #خونخواه_شهادت #حسین(ع) بودند.»
📚 طبری، تاريخ الأمم و الملوك، ج5، ص558.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌معرفی مقاله
بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام #حسین(ع) و اصحاب ایشان در کربلا
نویسندگان:
حجت الاسلام جعفر #پاکباز
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
آدرس مقاله
http://tab.journals.miu.ac.ir/article_8880.html
👇👇
🌻 @ahlebait110
TAB_Volume 3_Issue 4_Pages 29-53.pdf
716.2K
👆اصل معرفی مقاله👆
بازخوانی و تبیین تاریخی سیره نظامی امام #حسین(ع) و اصحاب ایشان در کربلا
نویسندگان:
حجت الاسلام جعفر #پاکباز
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌با #ثقلین چه کردیم؟
🌞روزی امام محمد #باقر(ع) به یکی از #اصحاب خود به نام "ابنذر" فرمودند:
ای ابن ذرّ!
یکی از احادیث ما اهل بیت(ع) را که دریافت كردهای، بازگو کن.
ابن ذر گفت:
حضرت #محمد(ص) فرمودند:
من در میان شما دو #ثقل به یادگار میگذارم كه یكی بزرگتر از دیگری است:
#كتاب خدا و اهل بیتم؛ اگر به آن دو چنگ زنید، هرگز #گمراه نخواهید شد.
امام محمد باقر(ع) فرمودند:
ای ابن ذرّ!
اگر #رسولالله(ص) را در #قیامت دیدار كردی و او از تو پرسید:
بعد از من در حقّ ثقلین چه كردی؟!؛
به او چه میگویی؟
ابن ذرّ به شدت گریست و گفت:
ثقل #اكبر(قرآن) را كه از هم دریدیم
و ثقل #اصغر(اهلبیت) را كشتیم.
📚شیخ طوسی، اختیار معره رجال، ج۲، ص۴۸۴.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌سلیمان بن صرد خزاعی
1⃣ #سليمان از بزرگان #شیعه #عراق و از اصحاب اميرمؤمنان، امام حسن و امام حسين علیهم السلام است.
2⃣ سليمان در برخی جنگهاي دوران #اميرمومنان علی(ع) سابقه درخشاني از خود به جاي گذاشت ولی به دلیل کوتاهی، در #جنگ #جمل بر علیه، #طلحه و #زبیر شرکت نکرد و مورد مواخذه امیرمومنان علی علیه السلام قرار گرفت.
📌بلاذري مينويسد:
[پس از جنگ جمل] #علي(ع) صورت خود را از سلیمان برگرداند و او را #سرزنش كرد و فرمود:
تو دچار #ترديد شدي و گوش نکردی و نيرنگ به كار بستي در حالي كه تو از معتمدترين افراد نزد من بودي.
سليمان از امام معذرت خواست و عرض كرد:
#دوستي من را نگهدار و در آينده، خيرخواهي من خالصتر خواهد بود.
3⃣ سليمان نه تنها خوب ظاهر نشد بلکه نسبت به #صلح امام #حسن(ع) با #معاويه ديدگاه انتقاد داشت و از جمله كساني بود كه امام را بعد از صلح با معاويه #مذّل_المومنين خطاب كرده است.
4⃣ سلیمان به عنوان #رهبر بزرگ #شیعیان، امام #حسین(ع) را به #کربلا دعوت کرد. اما در کربلا به دلیل کوتاهی و نداشتن روحیه #انقلابی امام را تنها گذاشت.
مسيب بن نجبه از بزرگان #توابين درباره کوتاهی در #قیام امام حسین(ع) می گوید:
ما حسین(ع) را تنها گذاشتیم در حالي كه پيش از آن، نامه او به ما رسيده بود و #سفير او بر ما وارد شده و همه گونه از ما ياري طلبيده بود.
ولي ما جانهاي خود را از او دريغ كرديم تا آنكه در كنار ما به #شهادت رسيد.
به درستي كه ما نه با دست خود او را ياري داديم و نه با زبان خود از او دفاع كرديم و نه با اموال خود او را #حمايت كرديم و نه عشاير و قبايل خود را براي ياري او #بسيج كرديم، اينك چه عذري در درگاه خداوند داريم.
📌عدم پذيرش #جنگ با #قاتلان امام حسين(ع) نیز از کوتاهی های سلیمان است.
عدم #حمايت صريح يا ضمني امام #سجاد(ع) از قيام توابین از مهمترين كاستيهاي اين #نهضت شيعي است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌با حرفهامون شریک #قتل دیگران نشویم
امام #باقر(ع) فرمود:
روز #رستاخيز شخصى در عرصه محشر حاضر م ىشود و يك شيشه #خون به او مى دهند و مى گويند:
اين سهم تو از -خون فلانى است؛
می گويد پروردگارا تو میدانى كه من خونى نريخته ام و من را خودت قبض روح كردى،
خداوند مى فرمايد:
آرى، ولى آيا تو از فلانى فرزند فلان چنين و چنان نشنيدى؟
پس آن را بازگو كردى تا اين كه گفتارت به فلانى رسيد و او به سبب گفته هاى تو آن مرد را #كشت و اين نصيب تو از خون او است.
📚برقی، محاسن، ج1، ص104.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نیت کنید و #زائر شوید..
امکان بهره مند شدن از ثواب زیارت #اربعین حسینی با ثبت نام در طرح زیارت نیابتی:
atabat.org/fa/forms/4
🌻 @ahlebait110
🏴تسلیت
بر اثر سانحه #تصادف اتوبوس متعلق به #شیعیان #پاکستان در یزد، ۲۸ زائر #اباعبدالله(ع) جان باختند.
خداوند به بازماندگانشان صبر و روحشان را همنشین ائمه طاهرین کند.
از همه سخت تر این که با حسرت دیدن #کربلا جان سپردند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #مسولان جدید حتما بخوانند
امام #باقر(ع) می فرماید:
◀️رهبر شما_امیرمومنان #علی(ع)_ مانند #بردگان مى نشست، مانند بردگان #غذا مى خورد، #نان_گندم و #گوشت را به مردم مى خورانْد و خود به خانه برمى گشت و نان #جو و روغن #زيتون مى خورد.
◀️دو #پيراهن سُنبُلانى[پيراهنى بلند و منسوب به شهرى در روم است] مى خريد و به غلامش مى فرمود تا بهترينِ [آن دو] را انتخاب كند و خود، ديگرى را مى پوشيد و اگر آستينش از انگشتانش بلندتر بود، آن را #قيچى مى كرد و اگر از قوزك پايش درازتر بود ، آن را مى بُريد و هرگاه دو كار بر او روى مى آورد كه در هر دو [موجب] #خشنودى خداوند بود، سخت ترينِ بر جسم خود را برمى گزيد.
◀️او حدود پنج سال #زمامدار مردم بود و آجرى روى #آجر و خشتى روى خشت نگذاشت و زمينى از زمين هاى خراج [و اموال عمومى] را به كسى نبخشيد و درهم و دينارى به ارث نگذاشت.
◀️كسى را توان كارى كه او انجام مى داد، نبود.
◀️پدرم امام #سجاد(ع) در نوشته هاى امیرمومنان #على(ع) مى نگريست و بر زمين مى كوبيد و مى فرمود:
«كيست كه بتواند چنين كند؟!»
📚کلینی، كافي، ج۸، ص۱۳۰، ح۱۰۰.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 آیا #آتش_سوزی کتابخانه ها در ایران صحت دارد؟
یکی از شبهات تاریخی این است که با حمله #اعراب به #ایران 'کتابخانه های زیادی #سوخت و مسلمانان خیلی از اموال را به #غارت بردند. آیا واقعا این ادعا در #تاریخ صحت دارد؟
📍 #پاسخ:
درباره دستور #خلفا به #کتاب_سوزی کتابخانه های ایران توسط #مسلمانان می توان گفت:
📌تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون است.
◀️ایران کتابخانه های زیادی نداشته است و حتی علما و نویسندگان ایرانی نزد شاهان ساسانی طبقه اجتماعی نداشتند و به گفته #جاحظ:
«ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.»
◀️کتابهای ابن خلدون و حاجی خلیفه، از منابع #کهن تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» مطلب خود را ذکر کرده است.
یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. بلکه نویسنده نیز خود با قاطعیت درباره آتش سوزی سخن نمی گوید. لذا این مطالب طبق قاعده علمی در مورد ایران صراحتی نداشته و صحت تاریخی ندارد.
◀️جالب آنکه گزارش مورخان اشاره به کتاب سوزی #اسکندریه_مصر دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود #مسیحیان و بعدها در طول هجوم ها #آتش گرفته بود و هنگام #فتح آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود.
📚حاجی خلیفه، کشف الظنون، ج1، ص679؛
📚ابن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر، ج1، ص631.
📚جاحظ، المحاسن و الاضداد، ص187.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
از مدینه تا کربلا.pdf
2.86M
📌از مدینه تا #کربلا
این کتاب حاوی سخنان امام #حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا است.
نویسنده:
حضرت آیت الله محمدصادق #نجمی
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌 #هدیه امام #حسین علیهالسلام به #امیرکبیر
آیت الله #اراکی:
شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت. پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟
با لبخند گفت: خیر.
سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله(بهاييت) را نابود کردی؟
گفت: نه
با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟
جواب داد: هدیه مولایم حسین ع است!
گفتم: چطور؟
با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در #حمام #فین کاشان زدند؛ چون #خون از بدنم میرفت #تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر #فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود!
از #عطش_حسین(ع) #حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و #اشک در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین ع آمد و گفت:
به یاد تشنگی ما ادب کردی و #اشک ریختی؛ #آب ننوشیدی این هدیه ما در #برزخ، باشد تا در #قیامت جبران کنیم.
📚 منبع: کتاب آخرین گفتارها.
به ما بپیوندید
👇 👇
🌻 @ahlebait110
سلام علیکم
به نیابت از همه سروران و عزیزان بزرگوار نائب الزیاره در زیارت #اربعین هستم.
در #نجف خادم مضیف حرم امیرمومنان علی علیه السلام برای زائران هستم. دعا کنید مورد قبول حق تعالی و اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
کنار مرقد مطهر امیر مومنان علی علیه السلام دعاگوی همه بودم
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌زمانی ذکر نام امام حسین(ع) جرم بود.
نصربن علی از علمای اهل تسنن گوید:
رسول الله(ص) فرمود:
هرکس من، #حسن(ع) و #حسین(ع) و پدر و مادر آنان را دوست داشته باشد، در قیامت با من است.
طبق گفته #خطیب_بغدادی:
چون نصر این حدیث را نقل کرد، #متوکل عباسی دستور داد تا #نصر را هزار #تازیانه بزنند. وقتی به او گفتند که نصر #شیعه نبوده و از علمای اهل تسنن است، او را آزاد کرد.
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص289.
👇👇
🌻 @ahlebait110
فرازی از زیارت #اربعین_ســـیّدالشهداء علیه السلام:
وَ بَــــذَلَ مُهْــجَـــتَهُ فِیــکَ لِیَسْـــتَنْقِذَ
عِــبَادَکَ مِنَ الْجَـــهَالَةِ وَ حَــیْرَةِ الضَّلالَةِ
ترجمه:
امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو(خداوند) بذل کرد تا بندگانت را از #جهالت و سـرگردانی و گمراهــی برهاند.
📌اربعین حسینی تسلیت باد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
شروع فعالیت در آشپزخانه حرم امیر مومنان علی علیه السلام
برای همه دعا کرده و دو رکعت نماز خوندم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌زیارت اربعین حامل تاریخ اجتماعی شیعه است.
حجتالاسلام دکتر #یاوری در گفتوگو با ایبنا:
http://ibna.ir/x6qRX
🌻 @ahlebait110
📌روایتی عجیب
اگرچه در منطق عملی اهل بیت(ع) بر همنشینی با عموم مردم تأکید شده است، اما گاهی ما را از همنشینی در برخی #مجالس منع کرده اند.
امام #باقر(ع) فرمود:
«هر كس که در مجلسى نشيند و در آن مجلس به امامى از ائمه اطهار(ع) #دشنام گويند و آن فرد میتواند برخيزد و #بنشیند، خدا در دنيا او را خوار كند، در آخرت #عذاب كند و معرفت خوبِ ما را كه به آن بر او منّت نهاده است، از او بگيرد.»
📚کلینی، الکافی، ج8، ص236، ح315.
🌻 @ahlebait110
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن
شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است:
ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء
الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس
الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢).
در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت.
این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩).
این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است:
وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ".
حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١).
فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است:
قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ:
رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ
أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲).
بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.
📌 #گلایه امیرمومنان #علی(ع) از #مسلمانان:(۱)
بعد از رحلت #رسول_خدا(ص) بیشتر مردم از مسیر #اسلام خارج شدند. اميرمؤمنان #علی(ع) #انحرافات این مردم را معرفی و از آنان چنین #گلایه می کند:
⬅️در میان این مردم، انجام کارهای قبیح زیاد شده تا حدی که #حیا رنگ باخته است؛
⬅️ #دروغ بگونه ای رایج شده است که به کمتر کسی می توان اعتماد کرد؛
⬅️ #اهل_شر زیاد شده و از اهل خیر نشانی نیست. حق گویان اندک و ملازم حق ذلیل است.
⬅️ #جوانان بد اخلاق و پیران #گنهکار شده اند؛
⬅️ #علما #منافق و قاریان قرآن از #دین برگشته اند.
📚نهج البلاغه؛
📚لیثی، عیون الحکم، ص۳۶۶،
📚آمدی، غررالحکم،ص۴۹۶.
👇👇
🌻 @ahlebait110