eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
622 عکس
229 ویدیو
270 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
👆سبک زندگی سنتی یا مدرن؟ سبکی قدیمی و کامل از زندگی که آنرا بخاطر خیلی چیزها آن را کنار گذاشتیم. 📌 نشاط، رشد و تربیت، حس همنوع دوستی و.... را از دست دادیم و جایش آپارتمان آوردیم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
👆چگونه ۲۰ =۱ است؟ علامه : گاهی یک ، بیست سال انسان را عقب می اندازد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 کتابخانه ها در ایران : با حمله اعراب به ایران کتابخانه های زیادی سوخت و خیلی از اموال را به غارت بردند. آیا این ادعا صحت دارد؟ : درباره دستور خلفا به کتاب سوزی کتابخانه های ایران توسط مسلمانان میتوان گفت: تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون هستند. اول آنکه، ایران کتابخانه های زیادی نداشته است. و به گفته جاحظ، «ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.» دوم آنکه این کتابهای(ابن خلدون و حاجی خلیفه) از منابع کهن تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» عنوان کرده است. یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. نویسنده نیز خود با قاطعیت سخن نمی گوید. لذا این مطالب در مورد ایران صراحتی ندارد. گزارش آنان گویا اشاره به کتاب سوزی اسکندریه مصر دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود مسیحیان و بعدها در طول هجوم ها آتش گرفته بود و هنگام فتح آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود. 📚حاجی خلیفه، کشف الظنون من انساب الکتب و الفنون، ج1، ص679؛ 📚عبدالرحمن بن محمدبن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر فى تاريخ العرب و البربر، ج1، ص631. 📚عمروبن بحر جاحظ(منسوب)، المحاسن و الاضداد، ص187. 👇👇 📍 @ahlebait110
👆آشنایی با منابع تاریخ و زندگانی و قیام سیدالشهدا. مجموعه صحبت های حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی با رادیو معارف.
📌روزشمار وقایع بعداز ... ۱۱ محرم حرکت به سوی ۱۱ محرم توسط بنی اسد(از اهل غاضریه) ۱۲ محرم ورود کاروان اسیران  به کوفه. ۱۹ محرم حرکت کاروان اسیران از کوفه به . ۱ صفر ورود اهل بیت(ع) و سر مطهّر امام (ع) به شام. ۲۰ صفر حسینی ۲۰ صفر ورود اهل بیت امام(ع) به 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ۷صفر یا ۲۸صفر؟ : آیا تقلید به امام (ع) در تاریخ ۷صفر داده اند؟ : در فتوای تمامی مراجع تقلید سخنی دال بر اثبات امام حسن(ع) در ۷صفر دیده نمی شود، بلکه توصیه به رعایت حرمت و در ماه صفر است. به عنوان نمونه: 📍آیت‌الله شیرازی:  البته نظر مشهور طبق آنچه مرحوم در کافی آورده، این است که شهادت آن حضرت در آخر ماه صفر است، ولی با توجه به روایت دیگری که مربوط به هفتم ماه صفر است، سزاوار است نسبت به آن روز نیز احترام رعایت شود.  👇👇 🌻 @ahlebait110
📍۷ صفر؛ شهادت یا ولادت؟ اخیرا در به تبعیت از ، ۷صفر را روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور، شهادت ایشان در #۲۸صفر است. ✅بررسی اقوال: بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. برای اولین بار مکی عاملی(شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. گزارش دیگر از کتابی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. در بررسی های انجام شده، انتساب آن درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است. لازم به ذکر است که قاسم رسی متوفی 246قمری است. وی شهادت امام علیه السلام را ذکر و سال 260 را بیان کرده. اما وی در این تاریخ زنده نبوده است، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری را نوشته است؟ نیز لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ ، ، و دیگران این گزارش را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند. گزارش بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن ۲۸ صفر، مورد توجه بوده و حتی برخی از نویسندگان همانند و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. البته این روایت نیز بدون سند و ضعیف است. 📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و مشهور و صحيح میلاد امام کاظم در ماه ذی الحجه است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شهادت حضرت تسلیت باد. تاول دستامو نگاه کن سوخته موهام، شونه نمی شه... شاعر: حامد 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌خباثت و کج فهمی مردم یکی از اقدامات پلید معاویه در زمان امام (ع) ترویج لعن علی بن ابی طالب(ع) فرزندان و وی بود و حتی هنگامی که به قنوت می رفت، (ع)، ابن عباس، مالک اشتر، امام حسن(ع) و امام (ع) را می کرد؛ زیرا می دانست اگر از علی(ع) و اهل بیت(ع) سخنی به میان آید، مردم برای یادگیری دین نزد آنان خواهند رفت. 📚محمد‌بن‌جرير طبري، تاريخ الامم والملوك، ج5، ص71. 📚احمدبن يحيى بن جابر بَلاذُرى، انساب الأشراف، ج8، ص195. برخی از مردم با علم با منزلت اهل بیت(ع) ازجمله امام حسن(ع) و علم به خباثت بنی امیه ازجمله معاویه(لعنت الله علیه)، حاضر به همراهی امام خود نبودند و این یعنی ذلت. وقتی متوجه ذلت شدند سراغ امام حسین(ع) رفتند، اما بازهم به خاطر تن پروری تن به ذلت یزید دادند. آخه تا کی.... 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پاکدامنی.... 🌱 (ص) باشيد تا زنانتان پاكدامن باشند. 🌱امام (ع) نسبت به مردم داشته باشید تا زنانتان عفیف بمانند. 📚کافی کلینی، ج۵، ص۵۵۴-۵۵۳ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 روز جهانی #کودک مبارک باد. امام #کاظم علیه السلام: خوب است که #بچه در کودکی #بازیگوش باشد، تا در بزرگ سالی #بردبار گردد و شایسته نیست که جز این باشد. 📚کافی كلینی، ج۶، ص۵۱ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 تاریخ دقیق ... ... ماه سال ۶۱، یعنی ۴۰ روز بعد از ، تاریخ دقیق رسیدن کاروان اسرا به سرپرستی امام (ع) به است. برخی از و اندیشمندان همانند، بیرونی، ابن نمای حلی، سیدبن طاووس، هروی و ، تصریح کرده اند: حضور اهل بیت امام حسین(ع) در در روز بیستم سال۶۱ بوده است.( اول) افزون بر این گزارشها، شواهد دیگری برای اثبات این امر وجود دارد که می توان به آنها استناد کرد. از جمله: 1⃣ الحاق سر امام حسین(ع) به بدن امام توسط امام (ع) در روز همان سال؛ به تصریح شیخ و ابن فتال نیشابوری؛ زیرا الحاق سر در یک سال بعد، معقول نبوده و بعید به نظر می رسد. 2⃣همچنین هیچ گزارشی مبنی بر حضور امام (ع) در در غیر این سال نیست. 📚صدوق، امالی، ص۲۳۱، 📚ابن فتال، روضه الواعضین، ص۱۹۲، 📚ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه، ص۳۳۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
⚔ اوج مظلومیت امیرمؤمنان علی(ع) ، یار با بصیرت و کسی که معیار شناخت حق بود، در ماجرای ۶ نفره ، به خلیفه اعتراض کرد و خطاب به که را به عمر انتخاب کرده بود، با عتاب و تندی گفت: به خدا قسم با پیامبرتان بد رفتار کردید. عجب از که، 1⃣ ، 2⃣ ، 3⃣ فرد را برای رها کرد و دیگری را به خلافت برگزیدند. 📌 به خدا قسم اگر یارانی داشتم، اینچنین نمی شد. 🏴 ۹صفر ۳۷ق: شهادت تسلیت باد. 📚مروج الذهب، مسعودی، ج۲، ص۳۴۳. 👇 👇 🌻 @ahlebait110
📌مراسم در #... طبق گزارش های سفرنامه نویسان، در یا بَذه(شمال شهر از توابع ) مکانی به مساحت سه جریب، محل اقامتگاه مردی است که در آنجا هرکس از خدا چیزی بخواهد، دعایش مستجاب می گردد. آذربایجان در این مکان انتظار و خروج امام (ع) را دارند. 📚یاقوت حموی، معجم البلدان، ج1، ص361؛ 📚زکریابن محمد قزوینی، آثارالبلاد و اخبار العباد، ص511. 👇👇 📍 @ahlebait110
📌 تاریخ اسلام و سیره اهل بيت(ع) با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری کارشناس #تاریخ اسلام، تاریخ #تشیع و سیره اهل بیت(ع). پاسخگویی به #شبهات و سوالهای تاریخی، بیان #سبک_زندگی اهل بيت(ع). 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌آیا روایتی درباره داریم؟ پاسخ: بله. (ع) خطاب به علی صائغ می فرماید: 1⃣کسى که با پای پیاده به زیارت امام (ع) برود، به هر قدمى که برمی دارد یک برایش نوشته و یک از او محو مى‏ فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏ برد. 2⃣وقتى به رفت، خداوند دو را مامور او مى‏‌فرماید که آنچه از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه و بد است را ننویسند. 3⃣وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. 📚ابن قول یه قمی، کامل الزیارات، ص۱۳۴. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 روایتی ناب از مردم کوفه.... عن ابن أبی نعم قال کنت شاهدا لابن عمر وسأله رجل عن دم البعوض. فقال ممن أنت؟ فقال من أهل العراق. قال انظروا إلى هذا یسألنی عن دم البعوض وقد قتلوا ابن النبی صلى الله علیه وسلم وسمعت النبی صلى الله علیه وسلم یقول هما ریحانتای من الدنیا. 📌ابن ابی نعم گفت: من شاهد بودم که فردی نزد ابن عمر آمد و از او درباره خون پشه سوال کرد. ابن عمر پرسید: اهل کجا هستی؟ مردگفت: از اهل عراقم. ابن عمر گفت: این فرد را ببینید که از من درباره خون میپرسد در حالی که پسر پیامبر(ص) را کشتند و من از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود: این دو علیهما السالم ریحانه من در این دنیا هستند. 📚 مسلم نیسابوری، الصحیح، ج۷، ص۷۴. : چه شد که مردم عراق از حکم خون پشه می پرسند، در حالیکه سر پسر رسول الله(ص) را بریدند؟ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 مصیبتی عظیم در کتاب تاریخ الخلفاء، ص 215 می نویسد: و فی قتله(الحسین) قصة فیها طول لا یحتمل القلب ذکرها؛ فانا لله وانا الیه راجعون. ماجرای کشته شدن (ع) طولانی است اما قلب تحمل بیان آن را ندارد؛ انا لله وانا الیه راجعون. 📌واقعا در عظمت این مصیبت چه میشود گفت؟ جز این که: لا یوم کیومک یا ابا عبد الله! 👇👇 🌻 @ahlebait110
nf00704208-1.mp3
10.06M
مسافر حرم صدای: مهدی رسولی 🌻 @ahlebait110
📌 احیاگر علنه الله علیه، با که در دستش بود، ساعتی بر -دهان- و دندان امام (ع) میزد. به وی اعتراض کرد و گفت: به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید. آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت: ابن زیاد است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر (س) را کشتید و پسر را به پذیرفتید. 📌او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به می گیرد. شما تن به دادید. 📌 اگرچه زیدبن ارقم در غدیر با علی(ع) کرده بود و بعدها منکر شد و در به کمک امام حسین(ع) نیامد، اما این جلسه او را متحول کرد و به نقل حدیث غدیر پرداخت. 📚طبری، تاریخ، ج5، ص456؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج2، ص45، 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص412. 👇👇 🌻 @ahlebait110