🟢انتحالِ «نام»، از عجیبترین انواع «انتحال علمی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــ
🔻بخوانید این نوشته محمدابراهیم باستانی پاریزی را درباره انتحال عجیب ذبیحالله منصوری!:
«پروفسور #هانری_کربن، چند ماه از سال را به ويژه در زمستان، به تهران میآمد و در انجمن حکمت و فلسفه چند سخنرانی و کلاس درس داشت. و گاهی نيز برای ديدار با علامة طباطبائی به قم مسافرت میکرد. يک سال درباره ملاصدرا يک سخنرانی ايراد کرد که توسط دکتر سيدحسين نصر به فارسی ترجمه شد و در مجله دانشکدة ادبيات دانشگاه تهران، به چاپ رسيد. چند وقت بعد ذبيحالله منصوری، در مجلة خواندنیها به ترجمة سلسله مقالاتی از هانری کربن در باب احوالات و انديشههای ملاصدرا پرداخت. وقتي هانری کربن به ايران آمد «بعض دوستان به او گفته بودند که کتاب تازه شما را در باب ملاصدرا خواندهايم. او تعجب کرده بود که چنين کتابی ندارد. و وقتی فصولی و جملههايی از آن را برايش خوانده بودند بسيار متعجب شده بود. يک روز، مرحوم دکتر عيسی سپهبدی که اغلب مترجم سخنرانیهای کربن بود، در زير زمين دانشکدة ادبيات به اطاق مجله پيش من آمد و گفت: آقای کربن ميل دارند با اين آقای ذبيح الله منصوری ملاقاتی داشته باشند، چون من خبر دارم که شما با ايشان آشنايی داريد آيا ممکن است وسيلة اين ملاقات را فراهم کنيد. من شستم خبر دار شد و گفتم: چشم با او صحبت خواهم کرد. روز بعد رفتم به خواندنيها پيش آقای منصوری، و گفتم: آقای کربن در ايران هستند و دلشان میخواهد با شما ملاقات کنند. منصوری با کمال تعجب و اندک نگرانی که از چهرهاش خواندم، رو به من کرد و گفت: عجب، مگر آقای کربن حيات دارند؟ گفتم: بلی، مگر شما نمیدانستيد؟ گفت: حالا که ايشان زندهاند، کاش میشد به آقای کربن ميگفتيد که ذبيح الله منصوری مرده است! ... البته ملاقات هم صورت نگرفت و بعدها فهميدم که منبع اصلی کار منصوری، همان مقالة مجلة خودمان و سخنرانی کربن بوده است، بقيه همه شاخ و برگهای مترجم و آنقدر مفصل که خود کربن آن را نمیتوانست تشخيص دهد.»
( هزارستان، محمدابراهيم باستاني پاريزي، تهران: بهنگار، 1370، صص333-335. (پاورقي) گفتني است که آقاي باستاني در آن ايام مدير داخلي مجلة دانشکدة ادبيات دانشگاه تهران بوده است.)
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢چون غرض آمد هنر پوشیده شد
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین ارزشهای اخلاقی در عرصه نقد و نقادی، کنار گذاردن یا کنترل کردن حبّها و بغضها و علایق و سلایق و خوشایندها و بدآیندهای شخصی است. حب و بغض و عشق و نفرت میتواند هنر را عیب و عیب را هنر جلوه دهد.
چون غرض آمد هنر پوشیده شد
صد حجاب از دل به سوی دیده شد
مشکل است کسی بتواند با نگاه عاشقانه يا با ديدة مغرضانه و مبغضانه، يک فکر يا رفتار را به درستي درک کند؛ چه رسد به آنکه نقد کند؛ یعنی سره و ناسره آن را تشخیص دهد و خوبیها و بدیهای آن را تفکیک نماید.
سعدی علیه الرحمه چه زیبا میگوید:
كسي به ديدة انكار اگر نگاه كند
نشان صورت يوسف دهد به ناخوبي
وگر به چشم ارادت نگه كني در ديو
فرشتهايت نمايد به چشم كروبي
البته نقد شونده نيز اخلاقاً مجاز نيست ناقد را به سوء غرض متهم کند. او باید دلایل را ببنید و نقدها را پاسخ دهد و با منشأ و سرچشمه نقدها و نیروی محرکه نقد کاری نداشته باشد.
#اخلاق
#اخلاق_نقد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اعلام آمادگی مدافعان معماری و شهرسازی اسلامی برای کمک به حل بنیادین مشکل مسکن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محققان و صاحبنظران و مسئولان ۲۸ نهاد و پژوهشگاه و تشکل فعال در حوزه مسکن و شهرسازی در نامهای خطاب به دبیر محترم شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، ضمن ارائه شش پیشنهاد مشخص و البته بسیار کلیدی و راهگشا و پیشبرنده، آمادگی خود را برای هر گونه کمکی به دولت محترم در راستای تحقق ارزشها و اهداف تمدنی ایران اسلامی در حوزه معماری و شهرسازی اعلام کردهاند. (https://www.farsnews.ir/news/14020525000289 )
⭕️خلاصه مهمترین پیشنهادات ارائه شده بدین شرح است:
1️⃣ضروت توجه به اهداف تمدنی جمهوری اسلامی ایران در حوزه معماری و شهرسازی؛
2️⃣اهتمام جدی برای ممانعت از انحصار زمین؛
3️⃣ضرورت برنامهمحوری به جای غلبه تصمیمات فردی یا خلقالساعه؛ توجه به آمایش سرزمینی هر استان و شهرستان و منطقه؛ ضرورت تدوین برنامه جامع زمین کشور، برنامه جامع مسکن کشور، و تدوین شاخصهای شهرسازی و معماری مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی؛
4️⃣مردمیسازی و تسهیل مشارکت عمومی و حضور پررنگ مردم در ساختوساز؛ به جای تکیهکردن بر بانکها، انبوهسازان، پیمانکاران دانهدرشت و دلالان.
5️⃣تدوین برنامه جامعی برای تفکیک درآمد شهرداریها از فروش تراکم و جلوگیری از ساختو سازهای بیرویه؛ و تدوین سازوکاری برای تأمین درآمد پایدار برای شهرداریها؛ به جای تراکمفروشی که عامل بسیاری از آسیبهای فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی زندگی در کلانشهرها شده است.
6️⃣ تسهیل در تحقق الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی – ایرانی؛ از طریق اجرایی کردن مقررات و قوانین بالادستی مثل «مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان بند ۵-۲-۱-۴»، «بند پ ماده ۳۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور» که دولت را مکلف به تدوین و تصویب «سند جامع سبک زندگی اسلامی ایرانی با لحاظ شاخصهای کمّی و کیفی» کرده است. و همچنین «تدوین مبحث مستقل معماری اسلامی از مباحث مقررات ملی ساختمان و اهتمام برای آموزش مهندسان مطابق ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب مجلس شورای اسلامی.»
#معماری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢قدرتبخشی
🖊احمدحسین شریفی
عشق و علاقه به چیزی یا کسی، به معنای اعطای «قدرت و اقتدار» به اوست؛ همانطور که ترس و دلهره از چیزی یا کسی نیز به معنای اعطای #قدرت و اقتدار به اوست.
بنابراین باید دید که ما به چه اموری یا انسانهایی قدرت و اقتدار میدهیم.
اگر متعلق #عشق و علاقه ما خوبیها و خوبان باشند، به آنان قدرت تأثیرگذاری بیش از پیش دادهایم و اگر بدیها و بدان باشد، به معنای آن است که قدرت بیشتری به بدیها و رذیلتها دادهایم.
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢خودشناسی اجتماعی در کلام رضوی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روزی معنوی امروز صبح من آشنایی با حکمتی ناب از ثامنالحجج علیه السلام بود که آن را با مخاطبان عزیزم در میان میگذارم.
نکات اخلاقی، اجتماعی و مدیریتی ظریفی در این جمله کوتاه نهفته است:
«إِيَّاكَ وَ الْمُرْتَقَى الصَّعْبَ إِذَا كَانَ مُنْحَدَرُهُ وَعْراً
بپرهیز از بلندیاى كه بالا رفتن از آن دشوار و پايين آمدنش پر از برآمدگی و ناهمواری است»
#امام_رضا
#اخلاق
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«از همان جا که رسد درد همان جاست دوا»
✍️احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻بعضاً میبینیم که برخی از بزرگان و دلسوزان جامعه و معتقدان به ارزشهای اسلامی، بدون آنکه توصیف دقیق و واقعبینانهای از پدیدهی «بیحجابی مدرن» داشته باشند، خیلی قاطع میگویند: «اگر مشکل شغل، مسکن و ازدواج حل شود، معضل بیحجابی برچیده میشود.»!
🔻بیان چنین راهکاری برای حل معضل «بیحجابی» نشان میدهد که این عزیزان علیرغم دغدغههای مبارک و ارزشمندی که دارند، درک درستی از این واقعیت اجتماعی ندارند! به همین دلیل داروی تجویزی آنان، هیچ تأثیری در درمان این بیماری ندارد.
🔹این عزیزان، یا باوری به «مطالعات میدانی» ندارند و یا اطلاعی از آنها ندارند! وگر نه میدانستند که بر اساس آمارهای موجود اغلب بیحجابان در جامعه ما نه مشکل شغل دارند؛ نه مشکل مسکن دارند و نه مشکل ازدواج! بر اساس برخی از آمارها، بیش از هفتاد درصد از بیحجابان متأهلاند!
🔶نکته مهم و کلیدی آن است که:
«توصیف» و «تبیین» و «فهم علل و عوامل» یک پدیده، مقدمه «پیشبینی» و «کنترل» آن است. یعنی بدون داشتن فهمی واقعبینانه از آسیبهای اجتماعی، کنترل آنها و ارائه دستورالعمل برای «تضعیف» یا «زدودن» آنها، خاماندیشی است.
#حجاب
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢دینمداری ابنسینا در عمل و نظر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
در اینکه #ابنسینا به عنوان یک فیلسوف عقلگرای بزرگ اسلامی، عملاً ملتزم به شریعت بوده است؛ به نظر میرسد جای هیچ شک و شبههای نیست. او حتی در سنین نوجوانی وقتی با مسائل مشکل و به ظاهر لاینحل مواجه میشد، به مسجد میرفت و نماز میگذارد و به درگاه الهی تضرع میکرد و مشکل و مسأله بر او گشوده میشد. او در آن وصیتنامه مشهورش که گویا خطاب به #ابوسعید_ابوالخیر بوده است میگوید:
بدان که «أن أفضل الحركات الصلاة و أمثل السكنات الصيام؛ برترین حرکات نماز است و عالیترین سکنات روزه»
از جهت نظری نیز فقط به نقل جملاتی از کتاب عیون الحکمه که بیانگر بیشترین و عمیقترین رابطه میان حکمت (عملی و نظری) و شریعت است، بسنده میکنم:
شیخالرئیس پس از تعریف حکمت و تقسیم آن به دو قسم حکمت عملی و نظری، و تقسیم حکمت عملی به سه قسم حکمت مدنی، منزلی و اخلاقی میگوید:
حکمتهای سهگانه عملی یعنی حکمت مدنی و منزلی و اخلاقی هم ریشه در شریعت الهی دارند و هم کمال و غنای آنها از شریعت الهی است. یعنی کمالات و حدود و ثغور آنها و ضوابط و قواعد حاکم بر هر کدام از آنها توسط شریعت الهی مشخص میشود. و کار عقل بشری صرفاً تعیین جزئیات و تطبیق آنها بر مصادیق خارجی است. و این خیلی روشن است که وظیفه مورد انتظار از دین و ارباب شریعت ارائه راه صواب و صلاح و تبیین پسند و ناپسند از افعال و در نتیجه هدایت جامعه بشری به سوی سعادت دنیا و آخرت است. و افعال و احوال آدمی هم یا فردیاند (که دانش اخلاق متکفل آن است) و یا خانوادگیاند (که دانش تدبیر منزل عهدهدار آن است) و یا مدنی و اجتماعی(که دانش سیاست و کشورداری متکفل آن است).
درباره نسبت حکمتهای سهگانه نظری یعنی حکمت طبیعی و ریاضی و فلسفه اولی با دین و شریعت میفرماید:
«و مبادئ هذه الأقسام التي للفلسفة النظرية مستفادة من أرباب الملّة الإلهية على سبيل التنبيه، و متصرّف على تحصيلها بالكمال بالقوّة العقلية على سبيل الحجّة.»
این حکمتها نیز ریشه در شرایع الهی دارند اما کمالات و غایات آنها وابسته به قوه عقل است. به تعبیر دیگر مواد خام و اصول اولیه مباحث حکمت نظری نیز در شرایع الهی بیان شده است اما بشر با قدرت عقل و قوه عقلی خود آنها را مستدل و مبرهن میکند و به کمال میرساند و قواعد و ضوابط حاکم بر آنها را مشخص میکند. و باز هم به تعبیر دیگر، وظیفه مورد انتظار از شارع در مسائل حکمت نظری، «تنبیه» و «تذکر» و «تلنگر» زدن است؛ اما وظیفه عقل و فلسفه «تبیین» و «تفسیر» و «حجتآوردن» و «مبرهن کردن» است. واین کاری است که فیلسوفان مسلمان به درستی از عهده آن برآمدهاند.
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
نسبت حکمت و شریعت از نگاه ابنسینا.mp3
21.94M
🎤احمدحسین شریفی
🟢نسبت «حکمت» و «شریعت» در فلسفه ابنسینا
🔸 سخنرانی در موسسه حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت روز بزرگداشت ابنسینا
🔸اول شهریور ۱۴۰۱
#ابنسینا
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«ز خدمت به نعمت نپرداختن»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از عشقهای تمثیلی در ادبیات عرفانی اسلامی عشق سلطان محمود و ایاز است. سعدی میگوید عدهای از ملازمان سلطان محمود علاقه وافر وی به ایاز را ایراد میگرفتند و میگفتند ایاز چه حسنی دارد؟ نه «قد و بالایی دلجو» دارد و نه «اندامی همگون»؛ پس چرا سلطان محمود شیفته و دلباخته او شده است؟
یکی خرده بر شاه غزنین گرفت
که حسنی ندارد ایاز ای شگفت
سلطان محمود که این نقد را شنید گفت علاقه من به ایاز هرگز مربوط به ظاهر و قیافهی او نیست؛ بلکه به دلیل اخلاق و ادب و خلوص او در خدمت به سلطان است.
که عشق من ای خواجه بر خوی اوست
نه بر قد و بالای دلجوی اوست
در عین حال، تصمیم گرفت که عملاً این را به همگان اثبات کند. به همین دلیل در سفری که با ملازمان میرفت، دستور داد که عمداً بار شتران را شل ببندند. وقتی به بالای درهای رسیدند، عمداً صندوق جواهرات را از روی شتر انداختند. صندوق شکست و جواهرات قیمتی آن ریخت و به ته دره افتاد. سلطان محمود به ملازمان خود گفت هر کس هر چیزی را پیدا کرد برای خودش. این را گفت و خودش با سرعت از آنجا رفت:
سواران پی در و مرجان شدند
ز سلطان به یغما پریشان شدند
همگی دنبال در و مرجان رفتند و سلطان محمود را رها کردند.
نماند از وشاقان گردن فراز
کسی در قفای ملک جز ایاز
[وشاق= خدمتکار؛ غلام]
همه ملازمان سلطان را رها کردند جز یک نفر و آن ایاز بود. وقتی به ایاز گفت چرا دنبال در و مرجان نرفتهای، او در پاسخ گفت من خدمت را بر نعمت ترجیح میدهم.
بگفتا که ای سنبلت پیچ پیچ
ز یغما چه آوردهای؟ گفت هیچ
من اندر قفای تو میتاختم
ز خدمت به نعمت نپرداختم
#سعدی با استفاده از این تمثیل، عبادت حقیقی را تعریف میکند و میگوید:
خلاف طریقت بود که اولیا
تمنا کنند از خدا جز خدا
گر از دوست چشمت به احسان اوست
تو در بند خویشی نه در بند دوست
#اخلاق_عبادت
#عشق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢نوشتن و خلاقیت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نوشتن از عوامل فعالسازی ذهن و مغز است.
به هنگام نوشتنِ افکار و اندیشههای خود، ملاحظه میکنید که ذهن و مغز شما همهی توان خود را به کار میگیرد که مطالب جدیدتر، افکار نوتر و اندیشههای کاملتری را تراوش و تولید کند.
#نویسندگی
#خلاقیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 اصرار بر مطلوب
✍️ احمدحسین شریفی
🔸مداومت و خستگیناپذیری و اصرار بر مطلوب، حتما نتیجهبخش است.
🔷 #اميرمؤمنان(ع) میفرماید:
💐منِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَجَّ وَلَج؛ هر كس به كوبيدن درى ادامه دهد و اصرار ورزد، عاقبت از آن در وارد خواهد شد. (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم،ص193)
سایهٔ حق بر سر بنده بود
عاقبت جوینده یابنده بود
گفت پیغامبر که چون کوبی دری
عاقبت زان در برون آید سری
چون نشینی بر سر کوی کسی
عاقبت بینی تو هم روی کسی
چون ز چاهی میکنی هر روز خاک
عاقبت اندر رسی در آب پاک
🔷اگر حقیقتا خواستار چیزی باشیم حتماً راهی برای رسیدن به آن مییابیم.
سستی و یأس و کسالت و بهانهتراشی مربوط به جایی است که واقعاً چیزی را نمیخواهیم.
#اخلاق
#استقامت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هزینههای «تسویف»
🖊احمدحسین شریفی
هر چند برای رسیدن به اهداف و آرمانها باید از جان و مال و وقت خود هزینه کرد؛
نابرده رنج، گنج میسر نمیشود
مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
هر کو عمل نکرد و عنایت امید داشت
دانه نکاشت ابله و دخل انتظار کرد
اما هزینههایی که برای «درجا زدن» و «تلاش نکردن» و «تعلل» و «تسویف» میدهیم به مراتب بیشتر است. کمترین آنها عبارتند از «حسرت» و «از دست دادن فرصت» و در نتیجه «بیتوفیقی».
#تسویف
#موفقیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«سازگاری» و «رضایتمندی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سازگاری بیرون و درون نشانه کمال شخصیت است.
یعنی زمانی که
«نگرشها» (یعنی باورها و ارزشها، جهاننگری و انسانشناسی فرد و ...) سازگار با
«گرایشهای» او باشد یعنی سازگار با احساسات، هیجانات و عواطف او باشد،
و این دو نیز همراه و هماهنگ با «کنشهای» او یعنی گفتار و رفتار او باشند،
در آن صورت با یک «شخصیت سازگار» مواجههایم.
در چنین وضعیتی اوج «رضایتمندی» و «شادی درونی» حاصل میشود.
#رضایتمندی
#شخصیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢شرایط لازم برای «سفر به ملکوت»
🖊احمدحسين شريفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آيتالله حسنزاده آملی دو چیز را شرط لازم برای کسب توانایی «طی العوالم» میدانست. یعنی معتقد بود برای آنکه انسان بتواند افزون بر عالم «ناسوت» در ساير عالمهای هستی هم سير کند و به عالم «جبروت» و «ملکوت» پای نهد و حقايق آن عوالم را مشاهده کند، بايد دو شرط داشته باشد:
نخست آنکه: «به حسب فطرت و خلقت، مزاج عليل و به هم خورده نداشته باشد» به تعبير ديگر، استعداد و قابليت چنين سير و سفری را داشته باشد. به تعبير سوم، «مقتضی» چنين سير و سفری در او وجود داشته باشد.
و دوم آنکه مانعی برای چنين سير و سفری بر سر راه دل و جان او نباشد. البته با توجه به آنکه اساساً این سفر یک سفر درونی و نفسانی است، طبیعتاً موانع آن نیز موانع درونی و نفسانیاند. يعنی خود آدمياناند که بر سر راه دلشان مانع ايجاد میکنند. «همچو کرم، پيله بر خود میتنند، مدام از اين طرف و آن طرف برای خودشان موانع جمع میکنند.»
«اکثريت مردم مستعدند و تنها علتی که باعث میشود نتوانند مطابق فطرت خود حرکت کنند، وجود مانع است يعنی بايد تعلقات نفسانی را دور کنند. ... بنای اصل چشم بر ديدن است، آن کس که نمیبيند مانعی دارد و آفتی و آسيبی پيش آمده که نمیبيند. اصل بصيرت مثل بصر در ديدن است پس اگر بصيرت نمیبيند چشم را غبار و بيماری و رَمَد گرفته است»
#عرفان
#علامه_حسنزاده
#سلوک
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ضرورت بیاعتنایی مدیران خردمند به جوسازیها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در زندگی اجتماعی و سیاسی، هر نوع عقبنشینی از «مواضع حق»، احتمال عقبنشینیهای بعدی و در نتیجه تزلزل در تصمیمگیری و بیثباتی در مدیریت را افزایش میدهد.
در عین حال، تصلب و تعصب بر مواضع باطل و نادرست نیز کاری غیراخلاقی است؛ و به همان اندازه هم موجب بیثباتی اجتماعی و تزلزل در تصمیمگیریهای خوب بعدی خواهد شد.
🔸رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند:
«به جوسازیها و حاشیهسازیها اعتنا نکنید، کار خودتان را بکنید. گاهی شما یک تصمیمی گرفتهاید، تصمیم درستی است، یک عده خوششان نمیآید، جنجال میکنند؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، هزار متن در فضای مجازی تولید میکنند علیه آن اقدام شما؛ اگر اقدامتان اقدام سنجیده و اندیشیدهای است و روی فکر تصمیمگیری شده،اعتنا نکنید، کار خودتان را انجام بدهید.»
#سیاست
#مدیریت
#استقامت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴ناتوانی «علوم اجتماعی غربی» از درک «اربعین حسینی»
✍️ احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻دو روز گذشته فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشتهها و گفتههای روشنفکرنمایان و مدعیان علوم انسانی و اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم.
حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «جریان جهانی اربعین»، که دهها میلیون انسان را از گوشه کنار عالم پروانهوار بر گرد شمع حسین به پرواز درآورده است، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!
بارها گفته و نوشتهایم که علوم اجتماعی غربی حتی از فهم روشمند و ضابطهمند پدیدههای دینی و کنشهای دینداران عاجزند؛ چه رسد به آنکه نسبتی با بنیانها و آموزهها و ارزشهای دینی داشته باشند.
علوم انسانی غربی، «علوم حیوانسازی انسان»اند. این علوم و دلدادگان آنها اساساً نمیتوانند فهمی از حقایق انسانی و ارزشهایی متعالی چون #اربعین و مواکب اربعینی، داشته باشند.
عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، #عقلانیت موش صحرایی و سگ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگمحور حتی از درک حقیقت یک #موکب کوچکی که توسط کودکان عراقی برپا میشود عاجز است. چه رسد به فهم و درک پدیده مواکب عظیم حسینیان در گوشه گوشه جهان، مواکبی که در طول دو دهه گذشته «مرزهای مکانی» را درنوردیده و با سرعت در حال «همگانی» و «همهزمانی» شدن هستند.
#اربعین
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«نهی از منکر» به روش «عارفِ امامپرور»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نقل میکنند که در همسایگی منزل آیتالله شاهآبادی، استاد عرفان امام خمینی، رحمه الله علیهما، در خیابان امیرکبیر تهران، دکتری بود که برای آموزش موسیقی به دخترانش یک معلم خصوصی گرفته بود. چند روزی بود که مرتب صدای موسیقی از خانه آن دکتر بلند بود. وی با این کار نه تنها اسباب ترویج و عادیسازی یک حرام را فراهم کرده بود؛ که موجب آزار و اذیت برخی از همسایگان نیز شده بود. آیتالله شاهآبادی به دکتر پیغام دادند و از او خواستند که دست از این کار بردارد. آن دکتر نیز گستاخانه پاسخ داد که «من اين کار را ترک نمیکنم و شما هر اقدامی که میخواهيد بکنيد.»
آیتالله شاهآبادی روز جمعه بعد از جلسهای که در مسجدشاه داشتند، قضیه را با مخاطبان خود در میان گذاشتند و از آنان خواستند: «خوب است از اين به بعد هر کس از اين خيابان عبور میکند چون به مطب اين دکتر رسيد، داخل مطب شده و سلام کند و آنگاه با خوشرويی از او بخواهد که آن عمل خلاف خود را ترک کند.»
مردم هم چنین کردند. چند روز به اين منوال گذشت و دکتر هر روز با صدها مراجعه کننده مواجه میشد که همگی يک مطلب را به او تذکر میدادند. وی ديد اگر بخواهد به لجاجت خود ادامه دهد، نه تنها بايد مطب خود را تعطيل کند، بلکه مجبور است از آن خيابان هم کوچ کند. ازاينرو، دست از ايجاد مزاحمت برداشته، و جلسه آموزش موسيقي دخترانش را تعطيل کرد.
در یکی از روزها، دکتر مزبور وقتی آیتالله #شاهآبادی را دید بعد از سلام و احوالپرسی گفت: «آقای شاهآبادی با قدرت ملت کار را تمام کردی و من گمان میکردم شما به مراجع قانونی و محاکم قضايی مراجعه میکنيد که من به سادگی میتوانستم جواب آنها را بدهم و هرگز دربارهی اين روش مردمی نينديشيده بودم.» (کتاب عارف کامل، ص۲۳)
#عرفان
#منکرات
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فتنهگران و سخنگفتن از اصول متعالی انسانی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دم زدن از اصول متعالی انسانی، يکی از شگردهای همیشگی منافقان و منحرفان و فتنهگران بوده است. هيچ منافقی در تاریخ اسلام یافت نمیشود که خود را مخالف عدالت و آزادی و قانون و ... معرفی کرده باشد!
آنان همواره از عدالت و قانون، شرافت و آزادگی و صلح و امنیت ... سخن گفته و میگویند! یعنی شعارهای آنان نیز شعارهايی پسندیده و ارزشمند است! به همین دلیل، در بسیاری از موارد نمیتوان از راه شعارها و سخنان و نوشتهها، مؤمن و منافق و مصلح و مفسد را تمییز داد.
منافقان و فتنهگران را بیشتر باید از راه عمل و رفتار شناخت. آنان در حالی از قانونگرايی و عدالت سخن میگویند که هرگز تن به اجرای قانون درباره خودشان نمیدهند. در حالی که وظایف قانونی خود را انجام نمیدهند؛ هرگونه اجرای قانون علیه خودشان را مساوی با «استبداد» و «خفقان» و «دیکتاتوری» میدانند. وقتی به آنان گفته میشود چرا وظایف خود را انجام ندادهاید، فریاد برمیآورند که شما میخواهید علم و عالمان و دانش و دانشگاهیان را در بند کنید و آزادی را از آنان بگیرید!
در حالی خود را مدافع اصول اخلاقی معرفی میکنند که بدترين بیاخلاقیها را مرتکب میشوند. بدترين تهمتها را به مخالفان خود میزنند و ناجوانمردانهترين شايعهها و دروغها را عليه مخالفان دامن میزنند! و در همان حال شعار زنده باد مخالف من و ...، سرمیدهند!
دائما علیه «استبداد» سخن میگویند اما خود در مقام عمل مستبدترین افرادند.
از «شرافت و کرامت انسانی» سخن میگویند، در حالی که ذهن و ضمیر و زبان و قلم خود را به استخدام استکبار و استبداد جهانی درآورده و رباتوار، بردگی و فرمانبرداری استکبار جهانی را میکنند و علیه ارزشهای دینی و اسلامی قلم میزنند! آیا این شرافت است که از بیت المال مسلمین ارتزاق کنی، و در همان حال علیه اسلام و مسلمین قلم و قدم بزنی؟!
#دانشگاه
#سکولاریسم
#فتنه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اربعین و حرکت تمدنساز «ملت امام حسین»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نیازی به توضیح ندارد که پیادهروی #اربعین، علیرغم اراده و میل جبهه استکبار و غرب و علیرغم سکوت مرگبار روشنفکران غربزده وطنی و استادنمایان علوم اجتماعی، به سرعت در حال جهانی شدن و ابطال همه تئوریهای اجتماعی و فرهنگی غربیان است.
اما عجیب است که مدعیان #علوم_اجتماعی در مجامع علمی ما، که درباره کوچکترین مسائل اجتماعی میزگردهای ملی و بینالمللی میگیرند و فضای مجازی را پر از لاطائلات خود میکنند، درباره این حرکت عظیم و بینظیر جهانی سکوتی مرگبار پیشه کردهاند! در عین حال، انتظار دارند که مردم آنان را به عنوان متخصصان مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور و جهان اسلام به رسمیت بشناسند! و دولتمردان جامعه اسلامی نیز به نسخههای اجتماعی آنان عمل کنند!
آیا جای این سؤال نیست که عشق و محبت #امام_حسین چگونه توانسته است حتی دلهای مسیحیان و زرتشتیان و هندوان و بودائیان را نیز مجذوب خود کند؟ آیا پدیده موکبهای ارامنه و عاشوریان و زرتشتیان و هندوان و اهل سنت، در مسیر زائران اربعین حسینی، پدیدهای قابل مطالعه نیست؟
آیا گسترش مواکب اربعینی حسین از محدوده نجف و کربلا به سرحدات ایران و پاکستان و ترکیه و هند و چین و آمریکا و اروپا و آفریقا جای مطالعه ندارد؟ آیا پیادهروی اربعین در سوئد و فرانسه و آلمان و ایتالیا و آمریکا و آفریقا جای مطالعه و بررسی ندارد؟
آیا این فتح سنگر به سنگر همه مرزها توسط پرچم اربعین حسینی جای تأمل و تحلیل جامعهشناختی و فرهنگی ندارد؟
ما هرگز از غربزدههای مدعی #روشنفکری که ذهن و زبان و ضمیرشان آلوده فرهنگ لیبرالی و اومانیستی غرب شده است انتظار نداریم که «ابعاد معنوی و ملکوتی» این جریان جهانی را فهم کنند؛ اما این انتظار هست که بر اساس همان دانش سکولار خود و همان روشهای متعارف علوم اجتماعی از کنار این پدیده جهانی و شگفتانگیز به سادگی عبور نکنند و عالمانه و محققانه به تحلیل آن بپردازند.
این انتظار از یک عالم و روشنفکر و اندیشمند اجتماعی، انتظار نابجایی نیست که به این سؤال پاسخ دهد که واقعاً:
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟
واین چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست؟
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢تبیین فلسفی نقش «زیارت» در کمال «زائر»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محقق فیاض #لاهیجی(م۱۰۷۱ق) از متکلمان بزرگ شیعی قرن یازدهم در کتاب بسیار ارزشمند «گوهر مراد»، در فصلی با عنوان «در بيان سبب اجابت دعوات و حدوث امور خوارق عادات و سرّ انتفاع از زيارت قبور مؤمنين و مراقد صالحين» در جمعبندی سخنان فیلسوفانی چون #ابنسینا، #فخررازی، #میرداماد و ... درباره زیارت، مینویسد:
«سرّ انتفاع از زيارت قبور و اتيان مشاهد آن است كه نفس را دو گونه علاقه با بدن حاصل است: يكى از جهت صورت شخصيّه بدن معيّن مخصوص و به موت لا محاله اين علاقه منقطع شود؛ و ديگر از جهت مادّه محفوظة التشخص في ضمن أيّة صورة كانت بدنيّة، أو ترابيّة أو غير ذلك؛ و اين علاقه به موت باطل نشود؛ بلكه باقى ماند. پس نفس مفارقت كرده از بدن، هميشه متوجّه و متوقّع ماده بدنيه خود باشد، از مقوله سفركرده كه ياد خانه و منزل خود كند. پس هرگاه نفس، مؤمن و صالح باشد و بالجمله كمالى و طهارتى و علمى و عملى كسب كرده بود، هرآينه مورد اشراقات انوار الهيّه و فيوضات ربّانيّه گردد و نفس زائر نيز هرگاه به توجّه تمام به مرقد مزور حاضر شود و اين حضور مرقد را حضور و صحبت او داند لا محاله از فيض وارد به نفس مزور پرتوى در نفس زائر افتد و به قدر استعداد، لا محاله منتفع شود.
... و شيخ ابوعلى گفته: كه نفس كامل شده در علم و عمل چون مفارقت كند شبيه عقل فعّال شود و مانند او تصرّف در اين عالم تواند كرد. و چون نفس زاير به وسيله زيارت مستمد از آن نفس كامل شود، در طلب خيرى و سعادتى يا دفع شرّى و اذيّتى، لا بد است كه به قدر استمداد مدد وى كند و تأثير عظيم ظاهر گردد.»
#زیارت
#فلسفه
#اربعین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«بیابانِ تمدنسازِ کربلا»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دستگاه نظامی و فرهنگی و مدیریتی بنیامیه، با جهت دادن مسیر کاروان اباعبدالله الحسین به «بیابان» کربلا، میخواستند داستان حسین را پیش از ورود به «پایتخت حکومت علوی»، در «بیابان» به پایان برسانند و میپنداشتند که با شهادت حسین و یارانش این «انقلاب مدینهساز» در همان بیابان و بدون سر و صدا دفن میشود! و بعدها نیز برخی از خلفای عباسی همان مسیر را ادامه دادند و با تخریب قبر مطهر و شخم زدن و آب بستن به آن، و مواجهه سخت با زائران حسینی، گمان میکردند که میتوانند نام حسین را از ذهنها و قلبها بزدایند!
اما هیچیک از آن تدابیر شیطانی قدرت مواجهه با نور حسین و «انقلاب تمدنساز حسین» را نداشت. ۱۴۰۰ سال است که آن بیابان، «قبلهگاه» دلدادگان حقیقت، «معراج» همه عاشقان خدا، «الهامبخش» همه آزادیخواهان جهان و در یک جمله، «بیابانی تمدنساز» شده است.
حسینی که در آن بیابان گرم و سوزان کربلا، تشنه و گرسنه به شهادت رسید، بعد از ۱۴۰۰ سال بزرگترین، طولانیترین، کریمانهترین، سخاوتمندانهترین و عاشقانهترین ضیافت را از زائران و عزاداران خود، نه تنها در مسیر نجف به کربلا، بلکه در گوشهگوشه دنیا، و دست کم به مدت دو ماه (محرم و صفر) مدیریت میکند! کاری که بدون شک از عهده هیچ دولت و حکومتی برنمیآید!
حسین(ع) در حال شکلدهی به یک تمدن نوین است! تمدنی از جنس نور و هدایت و انسانیت و فضیلت؛ تمدنی که همه نظامات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی رایج را به هم ریخته است!
#علوم_انسانی
#امام_حسین
#اربعین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢 شکرگزاری راهی برای خداییشدن
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از فضیلتهای فراموش شده که بیتوجهی یا کمتوجهی به آن آثار و تبعات دنیوی و اخروی فراوانی برای فرد و جامعه دارد، فضیلت «شکر» و «شکرگزاری» است. قرآن کریم میفرماید خدای متعال این حقیقت را اعلام کرده است که: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديد» (ابراهیم، ۷)
آیتالله #شاهآبادی میفرمودند:
«شكر از صفات ربوبيت است؛ چنانچه فرمود قرآن مجيد:«وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ» كه به موهبت به بندگان خود مرحمت فرموده تا متخلق به اخلاق او گردند.»
🔻مع الاسف دستهای مرئی و نامرئی فراوانی در کار است که عامدانه یا غافلانه با بالا بردن سطح توقعات و طلبکاریهای اجتماعی این فضیلت را در جامعه ما کمرنگ کنند.
#اخلاق
#شکر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢از «ورزشکاران اجارهای» تا «دانش و دانشمندان عاریتی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در حالی که عده زیادی از مردم عربستان در فقر و فلاکت به سر میبرند و رواج بسیار زیاد تکدیگری در بسیاری از شهرهای آن چهرهای زشت و اندوهبار از فاصله طبقاتی و بیاعتنایی به عدالت اجتماعی را در آن کشور به نمایش گذاشته است، تیمهای فوتبال آن کشور، سالانه میلیونها دلار صرف جذب فوتبالیستهای مشهور دنیا میکنند!
مع الاسف، برخی از دانشگاههای عربستان سعودی نیز مدتی است که همین نوع فعالیت را در عرصه علم و پژوهش دنبال میکنند. در خبرها خواندم پژوهانه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه سطام بن عبدالعزیز، یک میلیون دلار است! آن هم استادی که خودش هیچ جایگاهی در فضای علمی رشته مربوطه ندارد. اما در حال ارتباطگیری با دانشمندان ایرانی، پاکستانی، هندی و ... است که با اعطای بخشی از آن پول هنگفت، پژوهشها و مقالات و پروژههای آنان را بخرد! و با این کار نقشی در ارتقای رتبه و جایگاه دانشگاه خود ایفا کند!
در همین دانشگاه جایزه چاپ یک مقاله در مجلات نمایهشده در WOS یا Scopus با اعلام وابستگی سازمانی(affilation) به آن دانشگاه، ۲۰ هزار ریال سعودی است (یعنی چیزی حدود دویست و هفتاد میلیون تومان)!
مع الاسف شنیده میشود (و بلکه گواهان مطمئنی وجود دارند که) در برخی از مؤسسات آموزشی و پژوهشی ایران نیز پولپاشی بابت خرید مقالاتی که با افیلیشن آن مرکز یا دانشگاه در نشریات بینالمللی چاپ شود، رواج یافته است! شنیدهام که برای مقالات ISI چارک اول (Q1) که با افیلیشن آن مرکز یا ... منتشر شود، تا چهل میلیون تومان و حتی بیشتر پرداخت میشود!
این دانشگاهها و مدیران به اصطلاح دانشگاهی و آموزشی، با این کار میخواهند رتبه و جایگاه بینالمللی دانشگاه خود را ارتقا دهند!
🔻در حالی که
اولاً، از نگاه همان کسانی که برایشان مقاله هم مینویسند، نادانهای پولداری تلقی میشوند که در عین بیلیاقتی و با رانتهای مختلف به جایگاه مدیریت علمی رسیدهاند!
و ثانیاً، همانطور که با «ورزشکاران عاریتی» نمیتوان ورزش ملی را ارتقاء داد، با «دانشمندان عاریتی» و «خرید مقاله» نیز نمیتوان رشد علمی واقعی ایجاد کرد.
آب کم جو تشنگی آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
چاهی که از خود آب ندارد، را میتوان با آبهای عاریتی پرآب کرد، اما نهایت آن است که قدری زمینهای اطراف آن چاه مرطوب شوند؛ ولی با این کار هرگز از چنان چاهی آبی نمیجوشد؛ بلکه به محض آنکه آبهای بیرونی قطع شوند، خشکیده میشود!
به قول قدیمیها: «خوشا چاهی که آب از خود برآرد»
#دانشگاه
#پژٰوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸شغل جدید: جنگیری و جندرمانی!
✍️ احمدحسین شریفی
هر دم از این باغ بری میرسد
تازهتر از تازهتری میرسد
🔹کشف علت قطعی «افسردگی»، «اسکیزوفرنی» و «اکثر بیماریهای روحی و روانی»!
🔻پیشتر در همین کانال چندین نوبت زنگ خطر شیوع چنین انحرافاتی در میان برخی «طلبهها» یا بعضاً «طلبهنماها» را به صدا درآورده بودیم.
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1798
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1796
و از بزرگان #حوزه_علمیه خواهش کردیم که برای کنترل این افراد تدبیری عاجل به کار گیرند و الا اینها، این ظرفیت را دارند که به تنهایی آبروی علمی هزارساله حوزههای علمیه را با این لاطائلات بر باد دهند.
🔻باز هم میگوییم:
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد، نشاید گذشتن به پیل
#تنجیم
#تنجیم_طبی
#جنگیری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹