eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
364 عکس
378 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از انتخابات الهی تا انتخابات زینتی احمدحسین شریفی همانطور که جناب شریعتمداری گفتند لازم است جناب محسن هاشمی بدانند که زینتی دانستن انتخابات باور مرحوم پدرشان بود! نه . به تعبیر رئیس جمهور سابق کشورمان که خود از دلدادگان مرحوم هاشمی بود، جناب هاشمی رفسنجانی طرفدار کاهش مشارکت مردم بود تا کسی را که ایشان و همفکرانشان صالح برای اداره کشور می‌پندارند، از صندوق‌های رأی بیرون بیاید! پس کسی که انتخابات را زینتی می‌‌خواست، پدر مرحوم خودشان بود ( http://B2n.ir/a61747 ) که البته با درایت رهبر معظم انقلاب هیچگاه موفق نشد به این خواسته غیرمشروع خود برسد و جمهوری اسلامی در همه انتخابات‌ها هم خواستار مشارکت حداکثری مردم و هم امانت‌دار رأی مردم بوده است. «انتخاباب زینتی» باور کسانی بوده و هست که اگر کاندیدای مورد حمایت‌شان رأی نیاورد، هیچ ابایی از به آشوب‌کشیدن کشور و توسل به بیگانگان و دشمنان قسم‌خورده این مردم، ندارند! این در حالی است که علامه مصباح عمیقاً به نقش‌آفرینی مردم در حکومت اسلامی باور داشتند. کمتر فیلسوفی از فیلسوفان معاصر مانند ایشان باور عقلی و ایمان قلبی به لزوم داشت. او انتخابات را از «سنت‌های الهی» می‌دانست و می‌فرمود «این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود» البته معتقد بود برای آنکه مردم انتخابی درست داشته باشند بر فرهیختگان و آگاهان‌ است که روشنگری کنند و خط و ربط‌ها و اهداف و برنامه‌ها را برای آنان تشریح کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢از «مسأله‌محوری» تا «مسأله‌گزینی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هر پژوهشی علی‌القاعده واکنشی علمی در برابر مسأله‌ای است. به تعبیر دیگر، «مسأله‌محوری»، از ذاتیات هر نوع پژوهشی است. اما آنچه که مهم است، «مسأله‌گزینی» است. آنچه که ارزش و اعتبار پژوهش را مشخص می‌کند، نوع مسأله‌ای است که دنبال می‌شود: هر کجا مشکل، جواب آن جا رود هر کجا کشتی‌ است، آب آنجا رود اینکه آیا آن مسأله از «مسائل واقعی» است یا مسأله‌ای توهمی و خیالی است؟ و اینکه آیا حل آن نیازی از نیازهای فردی و اجتماعی و تمدنی را تأمین می‌کند یا صرفاً یک نیاز و دغدغه کاملاً شخصی است؟ حقیقت آن است که خود مسأله‌گزینی هم نیازمند پژوهش است. نیازمند دانش گسترده است: هم سؤال از علم خيزد هم جواب همچنان که خار و گُل از خاک و آب «درگیر شدنِ متخصصان و حتی دانشجویان علوم انسانی با مسائل و چالش‌های کشور»، از مهم‌ترین شرایط احساس نیاز به تحول در و علوم طبیعی است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
13.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بدون تعارف با فرمانده گردان‌ مشتی‌های تهرون: سیدابوالفضل کاظمی یک گفتگوی دیدنی، تأثیرگذار و ارزشمند از کفتربازی و قماربازی تا جانبازی برای خدا از کاسبی تا عاشقی از شکارچی جیب و کیف تا فداکاری به عشق خمینی 🔻توصیه می‌کنم ملاحظه کنید. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«نظریه‌شناسی» از ویژگی‌های «فقه جواهری» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از ویژ‌گی‌های فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریه‌پردازی را «نظریه‌شناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر می‌داند. این ویژگی را می‌توان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد. بدون تردید، مرحوم یکی از بزرگ‌ترین و کم‌نظیرترین نظریه‌شناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاه‌هاي فقیهان پيشين در هر مسأله‌اي آگاهي داشته است. به گونه‌اي که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدي را از مراجعة مستقيم به کتاب‌هاي فقهاي پيشين براي اطلاع از ديدگاه آنان، بي‌نياز کرده است. مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضي انصاري (که خود نیز در نظریه‌شناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحب‌جواهر هم به شمار می‌رود) چنین نقل مي‌کنند که «براي مجتهدي که بخواهد احکام الهي را استنباط کند، کافي است کتاب‌هاي جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق مي‌افتد که به کتابي از پيشينيان نيازمند شود.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اخلاق مواجهه با «اتباع» در نگاه سعدی 🖊احمدحسین شریفی مصلح‌الدین شیرازی از معدود شاعران حکیمی است که به اقصی نقاط عالم مسافرت می‌کرد. ده‌ها شهر و کشور را از نزدیک دیده بود؛ فرهنگ‌ها و آداب مختلف جوامع را به خوبی می‌شناخت. پندها و موعظه‌های او درباره نحوه مواجهه با اتباع بیگانگان محصول ده‌ها سال تجربه زیسته اوست که با اندیشه و حکمت اسلامی و اخلاق قرآنی او عجین شده و در قالب حکایت‌ها یا اشعاری نمایان گردیده است. در ابتدای باب اول بوستان در مورد مواجهه با اتباع بیگانه در کشور چنین می‌گوید: شهنشه که بازارگان را بخست در خیر بر شهر و لشکر ببست کی آن جا دگر هوشمندان روند چو آوازه‌ی رسم بد بشنوند؟ نکو بایدت نام و نیکی قبول نکو دار بازارگان و رسول بزرگان، مسافر به جان پرورند که نام نکویی به عالم برند تبه گردد آن مملکت عن قریب کز او خاطر آزرده آید غریب غریب آشنا باش و سیاح دوست که سیاح جلاب نام نکوست نکو دار ضیف و مسافر عزیز وز آسیبشان بر حذر باش نیز ز بیگانه پرهیز کردن نکوست که دشمن توان بود در زی دوست 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢ناتوانی اذهان جزء‌نگر از فهم «پارادایم‌ها و جریان‌های فکری»: بحثی در «اخلاق نقد و انتقاد» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اقتضای برخی از رشته‌های علمی، مثل ، «جزءنگری» است. همانگونه که اقتضای برخی دیگر از آنها مثل ، «کل‌نگری» است. انس زیاد با هر یک از این دو دسته، درکی صرفاً جزئی یا صرفاً کلی نسبت به پدیده‌ها ایجاد می‌کند که نتیجه آن ناتوانی از فهم درست بسیاری از حقایق به ویژه پارادایم‌ها و جریان‌های فکری و فرهنگی است. صاحبان چنین نگاه‌هایی معمولاً از «بصیرت علمی و فرهنگی و سیاسی» لازم هم برخوردار نیستند. همیشه در بزنگاه‌ها، در جای نادرست می‌ایستند. در میان غبارهای فتنه (فتنه‌های علمی یا اجتماعی) «قدرت دیدن» حق و «جرئت بیان» آن را ندارند. از مصادیق و مؤیدات این سخن، مواجهه‌ای است که برخی از مدرسان فقه و حلقه مریدان‌شان با مناظره جناب مهدی جمشیدی و بیژن عبدالکریمی در موضوع و عفاف داشتند! آنان (که بعضاً خود را مدافع حجاب و عفاف هم می‌دانند!) بدون اینکه توانایی درک و فهم کلیت این مناظره و منطق طرفین را داشته باشند، مدتی است به یکی از جملات استطرادی جناب آقای مهدی جمشیدی گیر داده‌ و با شدیدترین الفاظ او را خطاب قرار می‌دهند و حتی دوست‌ دارند که حق سخن گفتن را از او بستانند و معترض‌اند که چرا امثال او در این جامعه فرصت سخن گفتن دارند! (یکی از آنها گفته‌ است: «من واقعا نمی‌دانم چرا این افراد راه پیدا می‌کنند حرف بزنند») [بترسید از روزی که چنین افرادی سکان‌دار مراکز علمی شوند؛ آنگاه است که بساط نفرین و لعن و بستن دهان‌های هر کسی که غیر از آنان فکر کند، پهن خواهد شد.] بزرگ‌ترین خطایی که برای ایشان در آن مناظره دوساعت و نیمه کشف کرده‌اند این است که چرا به نقل دیدگاه مشهور فقیهان و عالمان شیعی پرداخته‌اید که گفته‌اند «حجاب از ضروریات دین است و ولایت امیرمؤمنان علیه السلام، از ضروریات مذهب است»؟ و می‌گویند این نقل شما به «مصلحت» نیست؛ زیرا موجب سوء استفاده وهابیت می‌شود! در حالی که اولاً، این سخن عین صواب است. بزرگ‌ترین عالمان شیعی از قدیم الایام تاکنون، همین دیدگاه را داشته و دارند؛ و ثانیاً مراد جناب دکتر جمشیدی از گفتن این سخن چیز دیگری بود. اما همانطور که گفته شد، اذهان جزءنگر، اساساً قدرت و توان درک اصل مطلب ایشان را ندارند؛ صدر و ذیل کلامش را نمی‌فهمند. فقط همین جمله «مثله‌شده» را گرفته و تلاش می‌کنند با تمسک به آن، گوینده‌اش را به «مسلخ» بکشانند و اگر بتوانند ذهن و زبان او را «مثله» کنند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢معجزه حضور 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ روز نه دی سال ۱۳۸۸ از روزهای فراموش‌ناشدنی تاریخ انقلاب است. روزی که ملت ایران در سایه مدیریت بی‌نظیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، به صورتی یکپارچه با زمان‌شناسی بی‌نظیر و با حضور میدانی خود، بساط فتنه عظیم «مخالفان مردم‌سالاری» را برچیدند و نقشه‌های بسیار پیچیده «دشمنان انقلاب اسلامی» را نقش بر آب کردند. فتنه‌ای که بعدها معلوم شد محصول طراحی بلند مدت اتاق‌های فکر غربی با محوریت تئوریسین‌های براندازی نرم مثل جین شارپ و رابرت هِلْوی و امثال آنها بوده است. و «سران فتنه» در ایران چیزی جز عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی مراکز استعماری و صهیونیستی نبوده‌ و هیچ اراده و اختیاری از خود نداشته‌اند! برای آشنایی عمیق با علل و عوامل فتنه‌های اجتماعی، و نقش بصیرت، زمان‌شناسی و ولایت مداری مردم، مسئولان و عالمان دینی در تداوم حرکت عزت‌بخش انقلاب اسلامی، توصیه می‌کنم کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» علامه مصباح و کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» نوشته احمدحسین شریفی را مطالعه کنید. ♦️نکته مهم: دشمنان ملت، هیچگاه دست از فتنه‌گری علیه جمهوری اسلامی برنمی‌دارند و همانگونه که قرآن می‌فرماید تا زمانی که ملت پرچم دین و دفاع از ارزش‌های دینی را به دست گرفته باشد، فتنه‌گری آنان حتمی، همیشگی و نوشونده است: وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷) و ایجاد فتنه حتّی از قتل بالاتر است و مشرکان، پیوسته با شما می‌جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند. به دلایل مختلف، نظام جمهوری اسلامی در فتنه سال ۸۸ مصلحت را در این دید که با فتنه‌گران مماشات کند. تا جایی که حتی برخی از مجرمان فتنه‌، بعدها، در رده‌های بالای مسؤولیتی و مدیریتی کشور نیز قرار گرفتند! اما نحوه مواجهه ملت ایران با فتنه‌ها و فتنه‌گران بعدی بسیار متفاوت خواهد بود. دیگر امان ماندگاری را به آنان نخواهند داد. فتنه‌ها را در نطفه خفه کرده و فتنه‌گران را در زیر پاهای خود لگدمال خواهند کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را قبول کند، در زیر گام‌های خود لگدمال خواهد کرد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیچاره اون اسبان زبان‌بسته‌، گرفتار چه موجوداتی شده‌اند! و مظلوم امام حسین علیه السلام که چه کسانی طرفدار او شده‌اند! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«زمان شناسی» ویژگی مشترک مصباح و سلیمانی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از ویژگی‌های مشترک علامه مصباح یزدی و شهید حاج قاسم سلیمانی، «زمان‌شناسی» آنان بود. به همین دلیل: اولاً: در مسائل حوزه تخصصی خود هرگز «غافل‌گیر» نشدند. بلکه همواره جلوتر از زمانه، مقدمات و الزامات مواجهه معقول و اسلام‌پسند با «چالشها» و«مسأله‌ها» را فراهم می‌کردند. علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الِاسْتِعْدَاد؛ کسي که آگاه به زمانه باشد، از آمادگی غافل نمی‌شود.». ثانیاً: امور بر آنان مشتبه نمی‌شد و در جریان‌شناسی اندیشه‌ها و حتی عملکردها، منحصربه‌فرد بودند؛ «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ کسی که به زمان خويش آگاه باشد، امور مشتبه بر او هجوم نمی‌آورند.» آنان با بصیرت و تیزبینی و تیزهوشی ریشه‌های جریان‌های فکری و سیاسی و فرهنگی عمده در کشور را به درستی می‌شناختند و در زمان مناسب و بدون لکنت زبان با آنها رویارو می‌شدند. این را می‌توان یکی از رازهای هجمه‌های سنگین داخلی و خارجی علیه آنان دانست. و ثالثاً: هرگز مورد سوءاستفاده افراد و جریان‌های سیاسی قدرت‌طلب قرار نگرفتند. آنان خوب می‌دانستند که پاره‌ای از سلام‌های سیاسیون و قدرت‌طلبان، بی‌طمع نیست! به همین دلیل گفتار و رفتار آنان به گونه‌ای بود که هرگز اجازه نمی‌داد دیگران در آنان طمع کنند و از همین روی به دیدارهای افراد سیاسی و گروه‌ها و احزاب قدرت‌طلب، دل‌خوش نبودند و حتی میلی به چنان دیدارهایی هم نداشتند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هم اکنون زیارت قبر مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی، نائب الزیاره همه عاشقان شهادت هستم 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
گفتگو با رادیو عصر مقاومت.mp3
10.1M
🎤 احمدحسین شریفی 🔹 گفتگو با رادیو عصر مقاومت درباره ویژگی‌های اجتماعی و سیاسی مکتب 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عشق حاج قاسم به زهرای مرضیه سلام الله علیها از نگاه علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیهما 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹