سروده ماندگار مقبل کاشانی در ترسیم لحظات پایانی اباعبدالله الحسین علیهالسلام:
روایت است که چون تنگ شد بر او میدان
فتاده از حرکت، ذوالجناح وز جولان
نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت
نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت
کشید پــا ز رکـاب آن خلاصه ی ایجاد
به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد
بلندمرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد
اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد
#امام_حسین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴تبديل «تهديد» به «فرصت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از مهمترين شاخصههاي فکر شيعي در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگينترين و بنيانبرافکنترين تهديدها مواجه بودهاند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني ميکند و حيات ميگيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمده است.
🔸#زينب کبري سلام الله عليها، شيرزن تاريخ اسلام و تشيع، شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه #عاشورا را با نگاه عميق خود و با بهرهگيري از همين استراتژي به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد. عصر عاشورا در کنار بدن بيسر ابيعبدالله دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير»
روز دوازدهم محرم در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ فرمود: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم»
و اين چنين بود که عاشورا و حسين به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده تشيع تبديل شد.
🔸ارزش اين #استراتژی مخصوص عالم سياست و اجتماع نيست؛ بلکه در زيست شخصي و خانوادگي هم ميتواند مورد استفاده قرار گيرد. ويليام بوليتو (William Bolitho) (1890-1930) خبرنگار روزنامه گاردين و نويسنده کتاب ( Twelve against the gods) مينويسد:
«مهمترين مسأله زندگي اين نيست که انسان از منابع خود بهره گيرد و به خوبي استفاده کند؛ اين کار از هر احمقي نيز ساخته است؛ بلکه آنچه واقعاً شايان اهميت ميباشد استفاده کردن از ضرر است. اين کار مستلزم هوش وافر ميباشد و شاخص بين مرد عاقل و احمق است.» قدرت تبديل تلخيها به شيريني و دشواريها به پيشرفت و آسايش، از نشانههاي عقلانيت است.
#فرصت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔴تبديل «تهديد» به «فرصت» 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از مهمترين شاخصههاي فکر شيعي در طول حيات خود، تبديل
و مطمئن هستم عاشورائیان راستین، تهدید کنونی «منفی دانستن شیعگی و مثبت دانستن غیرشیعه بودن برای منصوب شدن در دولت آینده دکتر پزشکیان»، (آنگونه که جناب ظریف، رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم!، ابراز داشتند) را به یکی از بزرگترین فرصتها برای آشکار شدن چهرههای نفاق و تزویر در دوران جدید تبدیل خواهند کرد.
«اندکی صبر ...»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢مگه هنوز کرونا هست؟!
🖊احمدحسین شریفی
🔸کاخ سفید اعلام کرد (26/ 4/ 1403): «رئیس جمهور بایدن مبتلا به ویروس کرونا شده است و خود را قرنطیه کرده و برنامه های کاری اش را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است!»
🔹یادش به خیر چند سال قبل وقتی که واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشورها شروع شده بود و رئیس جمهور وقت ایران جناب حسن روحانی به بهانه امضا نشدن FATF و ... میگفت کسی به ما واکسن نمیدهد و دست روی دست گذاشته بود و خود نیز از محل کارش بیرون نمیآمد، و روزانه نظارهگر مرگ حدود 700 نفر از هموطنان عزیزمان بودیم و برخی از «غربزدگان مفلوک» و «خودتحقیران بیچاره» هم چنین طعنه میزدند که: «بالاخره یک روزی هم واکسیناسیون سراسری با سرعت تو ایران شروع میشه و همه دنیا با حیرت به ما نگاه میکنند و تو دلشون میگن مگه هنوز کرونا هست؟!»
🔻اما مردم با اقبال به آیتالله شهید، دکتر رئیسی، دولتی جهادی، کاردان، انقلابی، خستگیناپذیر، باورمند به توانمندیهای داخلی و معتقد به آرمانهای انقلابی را بر سر کار آوردند و همگان دیدیم که با سرعت و دقتی وصفناپذیر نه تنها این ویروس را از ایران ریشه کن کردند؛ بلکه کشور را هم به یکی از عمدهترین و مطمئنترین صادر کنندگان واکسن کرونا تبدیل کردند!
🔸درود خدا بر روح پاک آن شهید مظلوم و مخلص باد.
#غربزدگی
#کرونا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢غیرتم آید که پیشت بیاستند/ بر تو میخندند و عاشق نیستند
🖊احمدحسین شریفی
🔸بعد از انتخاب جناب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، گویا عدهای از مدعیان پرتوقع و حامیان ظاهری ایشان، در تلاشاند نه تنها رابطه مستقیم رئیس جمهور با مردم را قطع یا کم کنند، بلکه آرام آرام او را به یک رئیس جمهور مسلوب الاختیار تبدیل کنند. اینان تاکنون اجازه ندادهاند که رئیس جمهور به صورت مستقیم با مردم سخن بگوید یا با رسانهها مصاحبه کند و برنامهها و اقدامات خود را در جهت تحقق وعدههای انتخاباتی بیان کند. جز چند تصویر بسته از حضور رئیس جمهور محترم در هیئات مذهبی و خرید خورد و خوراک و نقل و نبات از سوپرمارکت محله برای نوههایش، هیچ اقدام عملیای در جهت آمادگی برای انجام وظایف خطیر ریاست قوه مجریه از او دیده نشده است! تاکنون هیچ خبری از نشست و برخاست رئیس جمهور محترم با کارشناسان و نخبگان و دلسوزان واقعی حکمرانی مردمی عرضه نشده است!
🔻در مقابل، عدهای از کسانی که رئیس جمهور محترم در تبلیغات انتخاباتی به صراحت خود را مبرای از آنها دانست و به مردم وعده داد که هیچ نسبت و تناسبی با آنان ندارد و صرفاً برای رأی آوردن به آنها اجازه حضور در ستادهای انتخاباتیاش را داده است، اکنون میداندار انتخاب وزیران و تعیین مدیران دولت چهاردهم شدهاند! و با اظهار نظرهای بسیار خطرناک و تفرقهافکنانه در راستی یکی از مهمترین راهبردهای دشمنان جمهوری اسلامی برای براندازی و ایجاد درگیریهای داخلی، به دنبال ایجاد «شکافهای قومیتی»، «تعصبات جنسیتی» و «فعالسازی گسلهای مذهبی و دینی» در کشور هستند!
🔸به عنوان یکی از دلسوزان رئیس جمهور محترم، معتقدم ادامه این روند میتواند به اعتبار و حیثیت مدیریتی ریاست محترم جمهور در سطح ملی و بینالمللی لطمات و صدمات جبرانناپذیر و بسیار خسارتباری وارد کند. بلکه کشور را وارد فاز جدیدی از «ناکارآمدی اجرایی»، «عقبماندگی اقتصادی»، «ناامیدی سیاسی»، «تهاجم فرهنگی» و «درگیریهای بیهوده داخلی» کند!
🔹امیدوارم رئیس جمهور محترم به چنین افرادی که نه اعتقادی به او و وعدههایش دارند و نه دلبستگیای به آرمانهای جمهوری اسلامی دارند و نه برنامهای برای پیشرفت و عزت ملی دارند، بیش از این میدان ندهد و خود وی مدیریت انتخاب کابینه و استفاده از نخبگان و کارشناسان متعهد و مؤمن انقلابی را برعهده بگیرد و با صراحت و مستقیماً با مردم و رسانهها درباره چگونگی عمل به وعدههایش سخن بگویید و مجدداً همانطور که در تبلیغات انتخاباتی گفتند از اینان برائت بجوید و آنها را از گرد خود دور کند. چرا که اینان جز «بدنام کردن رئیس جمهور» و «ناکام گذاشتن او در تحقق برنامهها و عمل به وعدههایش»، هیچ هنر و عُرضهی دیگری ندارند. اینان به شدت دوست دارند که رئیس جمهور را به یک مقام تشریفاتی صرف تبدیل کنند و عنان مدیریت کشور را از او بستانند!
🔻خلاصه آنکه به رئیس جمهور منتخب و محترم عرض میکنم:
غیرتم آید که پیشت بیاستند
بر تو میخندند و عاشق نیستند
#انتخابات
#رئیس_جمهور
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
55.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️مدیریت چنین دستهجاتی در دست کیست؟!
✔️بزرگ اینان کیست؟!
✔️برداشتشان از عزاداری برای سیدالشهداء چیست؟!
✔️چه معرفتی نسبت به عاشورا و قیام حسین و فلسفه عزاداری دارند؟!
♦️به سهم خودم اعلام آمادگی میکنم که در جمع آنان حاضر شوم و درباره فهم و برداشت آنان از قیام حسینی و فلسفه عزاداری و پیام عزاداری حسین با آنان گفتگو کنم.
#امام_حسین
#عاشورا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فناوریهای نرم و فرهنگی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری «سند ملی فناوریهای نرم و فرهنگی» است. البته از امور عجیب مدیریتی در کشور این است که این سند ابتدا در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۶ در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصویب میشود و سپس بعد از یک سال در جلسه ۸۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ تصویب شد. اما ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری وقت یعنی جناب دکتر حسن روحانی، حدود سه سال طول کشید! یعنی این سند در تاریخ ۹ تیر ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ شد!
🔹علی ای حال، به همه علاقمندان به علم و فناوری و پژوهش و به همه مدیران علمی کشور توصیه می کنم این سند را، که حاصل خرد جمعی بسیاری از متخصصان کشور است، به دقت مطالعه کنند و در برنامهریزیهای خود به کار گیرند.
🔻یکی از نکات ارزنده و بسیار مهم سند نقشه جامع علمی کشور آن است که «فناوریهای نرم و فرهنگی» را در کنار هفت نوع فناوری دیگر یعنی «فناوری هوافضا»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «فناوری هستهای»، «فناوری نانو و میکرو»، «فناوریهای نفت و گاز»، «فناوریهای زیستی» و «فناوریهای زیست محیطی» در زمره اولویتهای الف بخش فناوری قرار داده است.
🔸منظور از فناوریهای نرم عبارت است از «مجموعهاى از هنجارها، رویهها، مقررات، نهادها و سامانههاى دانشى که رفتار انسان و نیازهاى روحى، فرهنگى و اجتماعى او را هدف قرار داده و موجبات کارایى و اثربخشى مطلوبتر فناورىهاى سـخت را فراهم مىسـازد.» مصادیق فناوریهای نرم عبارتند از اموری مثل «تولید محتوا و نشر مکتوب و رقومى (دیجیتالی)، «طراحى»، «اسباببازى»، «نوشتافزار»، «ظواهر و سبک پوشــش»، «صنایع دستى و گردشــگرى»، «فناورىهاى اجتماعى»، «نوآورىهاى اجتماعى»، «بازىهــاى ویدئویى»، «پویانمایى و پىنمایى»، «ســینما»، «هنرهاى تجســمى»، «هنرهاى نمایشى»، «تبلیغات»، «فناورىهاى مهندســى انگیزه»، «ســاز و کارهاى مدیریت بهرهورى و حکمرانى در حوزه فرهنگى و اجتماعى»، «بازىوارســازى»، «ارتباطى و رسانهاى»، «آموزشى» و «یادگیری». «فناوریهای تجاری مثل فناوریهای بازاریابی، تبلیغات، توزیع، انبارداری، حسابداری و امثال آن.»، «فناوریهای اجتماعی»، که به دنبال کاربردیسازی ایدههای علوم اجتماعی در جهت حل مسائل و مشکلات مردم و در نتیجه بهبود و بهینهسازی زندگی اجتماعیاند. فناوریهایی مثل تأمین اجتماعی، فناورریهای دادرسی، فناوریهای بهداشتی و درمانی، فناوریهای ارتباطی و تعاملاتی و ...
🔹و منظور از «فناوریهای فرهنگی» عبارتند از «مجموعهاى از روشها، ابزارها و فرآیندهاى تبدیل دانش و منابع فرهنگى به کالاها و خدمات فرهنگى»
♦️نکته قابل توجه این است که صنایع خلاق و محصولات فرهنگى و فناورى هاى نرم (در حال حاضر) با قابلیت تولید دو هزار و دویست و پنجاه میلیارد دلار ارزش اقتصادى و ایجاد حدود سى میلیون شغل در دنیا، روز به روز مورد توجه کشورهاى بیشترى قرار گرفته است.
🔸از مهمترین آثار و برکات توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. گسترش نفوذ فرهنگى و تقویت جایگاه کشور در عرصههاى بینالمللى؛
۲. حراست از هویت ملى و متمایزسازى فرهنگ ملى در برابر فرهنگهاى بیگانه؛
۳. حفاظت از ارزشهای ایرانی اسلامی در برابر فرآیند جهانىسازى؛
۴. توسـعه اجتماعى و احیا و ترویج سـبک زندگى اسلامى ایرانى؛
۵. ارتقـاى کیفیت حکمرانى، در عصر متاورس و دنیای مجازی؛
۶. افزایش سـطح دسترسـى عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگى بومى؛
۷. توسعه اقتصاد مقاومتى از طریق کمک به گذار از اقتصاد منبع پایـه تـک محصولى به اقتصـاد خلاق و دانشبنیان.
#علوم_انسانی
#فناوری_فرهنگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ترکیب کاملی از «حماقت» و «سفاهت» و «بلاهت» را میتوان به صورت یکجا در مدیران و طراحان این تیتر دید.
این ابلهان فراموش کردهاند که ملت ایران، «ملت امام حسین» است و «جمهوری اسلامی حرم است» و ملت امام حسین حتی اجازه شکلگیری چنین توهمی را به «حرامیان» نمیدهد.
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
.
اقبالشناسی ۱ (اهمیت امید و آرزو).mp3
10.32M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه اول: اهمیت امید برای حیات فردی و اجتماعی
#اقبال_لاهوری
#امید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔻خاضعانه و ملتمسانه از عقلای نظام و دلسوزان کشور خواهش میکنم «گفتار» و «کردار» جناب آقای ظریف را به طور جدی کنترل کنند. او در دوران جدید فعالیت سیاسی خود و با اختیارات تامی که از سوی رئیس جمهور منتخب گرفته است، به تنهایی این ظرفیت را دارد که نه تنها گسلهای توهمی قومیتی و مذهبی را در کشور ایجاد کند، بلکه با فعالسازی گسلهای توهمی، انشقاق و اغتشاشی عظیم در کشور ایجاد کند.
🔸او آگاهانه یا ناآگاهانه، با تمام توان، در مسیر تحقق برنامههای آمریکا و اسرائیل در ایران حرکت میکند.
🔹حضور عمدی او در نماز جمعه امروز تهران، بعد از تحریک قومیتگرایی و شکافهای مذهبی و دینی در صدا و سیما، و شعارهای مردم علیه او، خبر از ایام پرالتهابی در آینده میدهد.
🔻از رئیس جمهور محترم نیز میخواهم خودش عنان امور را به دست گیرد و جناب ظریف را از گرد خود دور کند، چرا که او توانایی بیاعتبار کردن ریاستجمهوری را هم دارد.
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد، نشاید گذشتن به پیل
#جنگ_نرم
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی ۲ (عزت و غیرت اسلامی).mp3
8.68M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه دوم: عزت و غیرت اسلامی
#اقبال_لاهوری
#غیرت
#عزت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
به اطلاع دوستان و مخاطبان عزیز میرساند که به هدف نقشآفرینی بیشتر در جهاد تبیین و ترویج گستردهتر دیدگاههای استاد شریفی، کانال استاد در پیامرسان تلگرام نیز با آدرس
https://t.me/ahmadhoseinsharifi
فعال شد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ببینید که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، چگونه در کمتر از سه دقیقه همه معیارهای لازم در معرفی و انتخاب وزیران را برای رئیس جمهور و مجلس محترم تبیین میکند.
🔻مهمترین وظیفه واجب رئیس جمهور محترم و مجلس شورای اسلامی عمل به این توصیههای حکیمانه و پیشبرنده است. هر گونه تخطی از آنها، یقیناً خسران دنیوی و عقاب اخروی را به دنبال خواهد داشت.
#مجلس
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢دین و تکالیف دینی، اسباب رحمت الهی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸به هنگام تشریح و تبیین تکالیف دینی از سوی بسیاری از مبلغان و عالمان دینی، بیشتر بر بُعد محدودیتآوری و کلفت و سختی آنها تأکید و تکیه شده است. البته روشن است که هر تکلیف و مسؤولیتی نوعی محدودیت و کلفت و سختی را در پی دارد، اما تکالیف دینی لایه دیگری هم دارند که در ادبیات تبلیغی ما کمتر مورد تأکید قرار گرفتهاند. جامعنگری دینی و معرفتی اقتضا میکند همه ابعاد و لایههای معارف دینی به مخاطبان عرضه شود.
🔹در آیات متعددی از قرآن کریم، پیروی از دستورات دینی و معارف قرآنی و اقامه نماز و اعطای زکات و پرهیز از گناه و ایجاد همدلی اجتماعی میان مؤمنان (اصلاح ذاتالبین) و به طور کلی انجام تکالیف دینی، به عنوان راه و وسیلهای برای دریافت «رحمت» و «عنایت» الهی معرفی شدهاند.
به عنوان نمونه:
وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (آلعمران، ۱۳۲)
وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (انعام، ۱۵۵)
أَ وَ عَجِبْتُمْ أَنْ جاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلى رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَ لِتَتَّقُوا وَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (اعراف، ۶۳)
وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (اعراف، ۲۰۴)
وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (نور، ۵۶)
قالَ يا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (نمل، ۴۶)
وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اتَّقُوا ما بَيْنَ أَيْديكُمْ وَ ما خَلْفَكُمْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (یس، ۴۵)
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون (حجرات، ۱۰)
🔻به نظر میرسد یکی از راههای جذب حداکثری مردمان به دین، نشان دادن همین زیباییها و تبیین پیامدها و آثار عملی و اجتماعی دین و دینداری است.
#اقبال_لاهوری، متفکر و اندیشمند بزرگ اسلامی سده اخیر، در بیان آثار تربیتی و اجتماعی تکالیف شرعی میگوید:
لا اله باشد صدف، گوهر نماز
قلب مسلم را حج اصغر، نماز
در کف مسلم مثال خنجر است
قاتل فحشا و بغی و منکر است
روزه بر جوع و عطش شبخون زند
خیبر تن پروری را بشکند
مؤمنان را فطرت افروز است حج
هجرت آموز و وطن سوزست حج
طاعتی سرمایه ی جمعیتی
ربط اوراق کتاب ملتی
حب دولت را فنا سازد زکوة
هم مساوات آشنا سازد زکوة
(دیوان اشعار، اسرار خودی، ص۳۱)
#فقه
#دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی ۳ (مرحله اول تربیت خودی).mp3
6.25M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه سوم: «اطاعت» به عنوان اولین مرحله «تربیت خودی»
#اقبال_لاهوری
#فلسفه_خودی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ابوسعید ابوالخیر را گفتند:
«خدا را کجا جوئیم؟»
گفت:
«کجا جُستید که نیافتید؟»
أَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(بقره، ۱۱۵)
#ابوسعید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی ۴ (مرحله دوم تربیت خودی).mp3
9.14M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه چهارم: «ضبط نفس» به عنوان دومین مرحله «تربیت خودی»
#اقبال_لاهوری
#فلسفه_خودی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢در زشتی وارونهنمایی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸#پيامبر_اکرم صلى الله عليه و آله میفرماید:
أشَدُّ الناسِ عَذابا يومَ القِيامةِ مَن يَرى الناسُ أنَّ فيهِ خَيرا و لا خَيرَ فيهِ؛
سختترين عذاب در روز قيامت از آن کسی است که مردم او را آدم خوبى بدانند، اما هيچ خوبى و خيرى در وجود او نباشد.
🔹بهومیل هرابال (Bohumil Hrabal) از نویسندگان مشهور اهل چک، در جملهای حکمیانه میگوید:
«برای خیانت هزار راه وجود دارد ولی هیچکدام به اندازهی «تظاهر به دوست داشتن» کثیف نیست!»
#خیانت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی ۵ (مرحله سوم تربیت خودی).mp3
7.91M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه پنجم: «نیابت الهی» به عنوان سومین مرحله «تربیت خودی»
#اقبال_لاهوری
#فلسفه_خودی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢رسالت اخلاقی، تربیتی و تهذیبی حوزههای علمیه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین کارکردها و کارویژههای حوزههای علمیه، پرورش و تربیت انسانهایی مهذب، خودساخته و دنیاگریز به هدف تربیت مدیران و راهبرانی خدوم، مخلص و فداکار برای اداره جامعه اسلامی است.
#امام_خمینی(ره) در این باره میفرمود:
«حوزههاى علميه همزمان با فراگرفتن مسائل علمى، به تعليم و تعلم مسائل اخلاقى و علوم معنوى نيازمند است. راهنماى اخلاق و مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامههاى اخلاقى و اصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف الهيه، كه مقصد اصلى بعثت انبيا عليهم السلام مىباشد، بايد در حوزهها رايج و رسمى باشد. متأسفانه در مراكز علمى به اين گونه مسائل لازم و ضرورى كمتر توجه مىشود. علوم معنوى و روحانى رو به كاهش مىرود، و بيم آن است كه حوزههاى علميه در آتيه نتوانند علماى اخلاق، مربيان مهذب و آراسته و مردان الهى تربيت كنند؛ و بحث و تحقيق در مسائل مقدماتى مجالى براى پرداختن به مسائل اصلى و اساسى، كه مورد عنايت قرآن كريم و نبى اعظم (ص) و ساير انبيا و اوليا عليهم السلام است، باقى نگذارد.»
#حوزه_علمیه
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸حکمتی نغز از جلالالدین مولوی در کتاب ارزشمند فیه ما فیه:
«بعضی باشد که سلام دهند و از سلام ایشان بوی دود آید
و بعضی باشند که سلام دهند و از سلام ایشان بوی مشک آید.
این کسی دریابد که او را مشامی باشد.
یار را میباید امتحان کردن تا آخر پشیمانی نباشد.
سنّت حقّ این است اِبْدَأْ بِنَفْسِکَ.
نفس نیز اگر دعوی بندگی کند بی امتحان ازو قبول مکن.
در وضو آب را در بینی میبرند بعد از آن میچشند به مجرد دیدن قناعت نمیکنند یعنی شاید صورت آب برجا باشد و طعم و بویش متغیّر باشد این امتحانست جهت صحّت آبی آنگه بعد از امتحان به رو میبرند.
هرچ تو در دل پنهان داری از نیک و بد، حق تعالی آن را بر ظاهر تو پیدا گرداند هرچه بیخ درخت پنهان میخورد اثر آن در شاخ و برگ ظاهر میشود سِیْمَاهُمْ فِیْ وُجُوْهِهِمْ وقوله تعالی سَنَسِمُهُ عَلَی الْخُرْطُوْمِ اگر هر کسی بر ضمیر تو مطلّع نشود، رنگ روی خود را چه خواهی کردن؟»
#نفاق
#مولوی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی ۶ (مهدویت).mp3
4M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه ششم: «مهدویت در اندیشه اقبال لاهوری»
#اقبال_لاهوری
#مهدویت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
«زندگی» و «زمان» توأماند؛
ما نمیتوانیم لحظهای را برگردانیم.
اما
میتوانیم لحظات بعدی را بهتر مدیریت کنیم.
#زمان
@Ahmadhiseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢چگونگی مواجهه با بیادبی و بیادبان
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادب از مهمترین سرمایههای اخلاقی و وجودی هر انسانی است: «ادب مرد، به ز دولت اوست»
معالاسف این فضیلت بزرگ اخلاقی در جامعه ما، قدری کم رنگ شده است. البته هیچ جامعه معصومی را نمیتوان یافت؛ بیادبان در همهجا حضور دارند؛ ما باید مهارت اخلاقی مواجهه با بیادبی و بیادبان را بیاموزیم و در خود و متربیانمان تقویت کنیم.
به نظر میرسد برای مهار بیادبی و در مواجهه با بیادبان چند نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم:
یک، توجه کنیم که خود ما هم معصوم نبوده و نیستیم. خود نیز در مواقعی نسبت به افرادی بیادبی کردهایم!
دو، بدانیم که خواهی نخواهی در همه ساحتهای زیست اجتماعی خود با افراد بیادب و گستاخ مواجهه میشویم. بیادبان در همه جا حضور دارند: در خیابان، در بیابان، در کلاس درس، در شهر، در روستا، در حوزه، در دانشگاه ...؛ به همین دلیل باید تلاش کنیم مهارت مواجهه با بیادبان را بیاموزیم.
سه، تلاش کنیم منشأ، علت یا دلیل بیادبی او را بفهمیم؛ شاید مشکلات خانوادگی داشته باشد، شاید از جای دیگری ناراحت باشد، شاید اساساً رفتار خود را بیادبی نداند! شاید به دلیل سادهلوحی یا ویژگیهای شخصیتی خاصش، ابزار افراد سیاستباز و فرصتطلب دیگری قرار گرفته باشد! شاید متوهمانه اوضاع سیاسی و اجتماعی را بر وفق همراهی با بیادبی میپندارد (به اصطلاح بوی کباب به مشامش رسیده غافل از این که ....)، و ...
در عین حال هرگز سعی نکنید دلیل بیادبی را در همان حین بیادبی، از خودشان جویا شوید. زیرا افراد بیادب و گستاخ، عصبانی هم هستند؛ و در حین عصبانیت هیچ اعتمادی به سخنان آنان نمیتوان داشت.
چهار، قلب و ذهن خود را درگیر آن گستاخی و بیادبی نکنید. تمرکز و توجه ویژه به آن ممکن است خود شما را هم دچار رذایل اخلاقی دیگری کند: ممکن است دچار سوء ظن یا کینه و بغض نسبت به آن شخص شوید. که اینها نیز به نوبه خود گناهانی بزرگاند.
پنج، هرگز مقابله به مثل نکنید. و این دشوارترین اما مطمئنترین راه مواجهه با بیادبان است. دشواری آن از این جهت است که بیادبی از مُسریترین رفتارهای اجتماعی است. چون شخص بیادب اصل شخصیت و هویت ما را نادیده میگیرد و به آن حمله میکند! و در چنین شرایطی همه ما تمایل به دفاع از خود داریم و مع الاسف عموماً راه دفاع را در مقابله به مثل میبینیم! اما باید بدانیم که رفتار متقابل فقط اوضاع را بدتر میکند. و این همان نتیجه مورد علاقه فرد بیادب است.
اما در هر شرایطی باید مواظب باشید که در زمین افراد گستاخ و بیادب بازی نکنید. باید چرخه و زنجیره بیادبی را قطع کنید. و راه قطع این چرخه آن است که مواظب باشیم رفتار یا سخن ما تحتالشعاع رفتار یا سخن افراد بیادب قرار نگیرد. حتی نباید سعی کرد که بلافاصله فرصت بیادبی و گستاخی را از فرد بیادب گرفت! سکوت و طمأنینه و آرامش شما، موجب میشود فرد گستاخ و بیادب خلع سلاح شود. مهمترین پادزهر بیادبی، آرامش و خونسردی و مهربانی است.
به تعبیر هاینریش بل، نویسنده بزرگ آلمانی قرن بیستم و برنده جایزه ادبی نوبل: «هنوز هم که هنوز است اظهار ادب، در مقابله با یک فرد بیادب، مطمئنترین، طریق تحقیر است» البته قصد ما از اظهار ادب در برابر فرد بیادب، هرگز نباید تحقیر او باشد چرا که قصد تحقیر دیگران را داشتن نیز خود نوعی بیاخلاقی است.
شش، اگر بیادبی در جمع صورت میگیرد، سعی کنید با شوخطبعی و مزاح و بیان حکایتهای خندهدار مناسبی فضا را تلطیف کنید. چون افراد بیادب همه فضا را پر از انرژی منفی میکنند. آنان قدرتی شیطانی در آلوده کردن فضا دارند. شوخی و خنده میتواند انرژیهای منفی را از فضا دور کند.
هفت، بیادبی و گستاخی دیگران را باید پلی برای صعود و تعالی خود قرار دهیم؛ یعنی نه تنها در زمین بیادبان بازی نکنیم که از دامی که برای ما تنیدهاند، ریسمان صعود به تعالی و کمال نفس ببافیم. این شیوه برخورد حکیمان و فرزانگان عالم با بیادبان بوده است:
به #حضرت_عیسی علیه السلام گفته شد: «مَنْ أَدَّبَكَ؟» (ادب از که آموختی؟)
در پاسخ فرمود: «مَا أَدَّبَنِي أَحَدٌ؛ رَأَيْتُ قُبْحَ الْجَهْلِ فَجَانَبْتُه؛ کسی مرا ادب نکرد. من، زشتی نادانی و سفاهت را دیدم و از آن پرهیز کردم.»
به قول #سعدی:
«لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بیادبان، که هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهیز کردم.»
#امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود:
إِذَا رَأَيْتَ فِي غَيْرِكَ خُلُقاً ذَمِيماً فَتَجَنَّبْ مِنْ نَفْسِكَ أَمْثَالَهُ؛ هر گاه در دیگری اخلاق ناپسندی را دیدی، بپرهیز که آنگونه رفتار در خودت نباشد!»
#اخلاق
#ادب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی ۷(شرح نامهای امیرالمومنین).mp3
8.71M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه هفتم: «تفسیر نامها و القاب امیرمؤمنان از نگاه اقبال لاهوری»
#اقبال_لاهوری
#امیرمؤمنان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹