eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
359 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مظلومیت امیرمؤمنان (ع) از زبان بزرگترین ولایت‌پژوه همه دوران‌ها، علامه امینی صاحب کتاب بی‌نظیر الغدیر @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضعف مطالعات تجربی در «علم‌النفس فلسفی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نقدها و نقص‌های مهم میراث علم‌النفسی فیلسوفان مسلمان را می‌تواند ناظر به بخش‌‌های تجربی این دانش دانست. مع الاسف باید گفت که فلسفي، در بخش‌هاي زیادی از مباحث خود، در سطح و دایره معلومات تجربی يونان باستان متوقف شده است! مثلاً در بحث قواي نفس و تعداد آنها و کارکردهاي آنها هنوز هم همان تحقیقات تجربی یونانیان که در سخنان ارسطو منعکس شده است محور مباحث قرار می‌گیرد. مع الاسف هیچ کدام از متخصصان علم‌النفس فلسفي در دوران معاصر تلاش قابل ذکري براي تکميل دانش تجربي يونانيان يا حداکثر دانش تجربي ابن‌سينا، در اين باره، نکرده‌اند! به تعبیر دیگر هنوز هم متأثر از طبيعيات قديم، به تحليل قواي نفس انساني مي‌پردازند در حالي که در اين زمينه در روان‌شناسي تجربي و علوم شناختي پيشرفت‌هاي فراواني صورت گرفته است که توجه به آنها مي‌تواند مباحث علم النفس فلسفي را بالکل متحول کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعاً چرا؟ آیا آنگونه که فرمانده محترم پلیس می‌گوید مشکل از عدم نظارت کارفرماها بر پیمان‌کاران است؟ مگر کارفرما می‌تواند در خارج از اوقات کار، بر همه رفتارهای پیمانکار و زیرمجموعه او نظارت کند؟ آیا مشکل اینان ریشه در بیکاری و فقر دارد؟ آیا مشکل از عدم قاطعیت در مواجهه با مجرمان است؟ آیا ریشه این فجایع در حرص و طمع و زیاده‌خواهی‌های بی‌پایان آدمی است؟ آیا مشکل از عدم بازدارندگی قوانین کیفری است؟ واقعاً مشکل کار کجاست؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻«رنج گنج آمد که رحمت‌ها در اوست» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تجربه نشان داده است که مصيبت‌ها و سختي‌ها بيش از هر چيز ديگري مي‌تواند استعدادهاي نهفته در وجود انسان را نمايان کند. در بلاها و مصيبت‌هاي سخت و طاقت‌فرسا است که به تعبير (ع) فضيلت و بزرگواري آشکار مي‌شود: «عِنْدَ تَعَاقُبِ الشَّدَائِدِ تَظْهَرُ فَضَائِلُ الْإِنْسَانِ؛ به هنگام سختي‌هاي متراکم است که فضيلت‌هاي انسان آشکار مي‌شود.» و يا در حديثي ديگر فرمودند: «عِنْدَ الْحِيْرَةِ تَنْكَشِفُ عُقُولُ الرِّجَالِ؛ به هنگام حيرت و سرگرداني است که عقول آدميان آشکار مي‌شود» و پرده از چهرة توانايي‌هاي عقل کنار مي‌رود. و يا در حديثي ديگر مي‌فرمايند: «فِي تَصَارِيفِ الْأَحْوَالِ تُعْرَفُ جَوَاهِرُ الرِّجَالِ؛ در دگرگوني‌هاي حالات است که گوهرهاي آدميان شناخته مي‌شود.» چوب عود زماني مي‌تواند آن بوي مطبوع خود را ظاهر سازد که آتش بگيرد. تا اين سوزش نباشد، چنان عطري هم در فضا پراکنده نمي‌شود و تا سوز درون نباشد، سخن مطبوع و دلنشين هم شنيده نخواهد شد. به قول : قول مطبوع از درون سوزناک آيد که عود چون همي سوزد جهان از وي معطر مي‌شود چقدر زيبا آن روي ديگر سکة رنج‌ و سختي‌ و بلا را بيان مي‌کند: رنج گنج آمد که رحمت‌ها در او است مغز تازه شد چو بخراشيد پوست اي برادر موضع تاريک و سرد صبر کردن بر غم و سستي و درد چشمة حيوان و جام مستي است کان بلندي‌ها همه در پستي است آن بهاران مضمر است اندر خزان در بهار است آن خزان مگريز از آن همره غم باش و با وحشت بساز مي‌طلب در مرگ خود عمر دراز @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷ارزش غیرت و پرسشی برای اندیشیدن احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻هر کدام از ما اگر بتوانیم «غیرت دینی» و «ملی» را در «خود» و «اطرافیان» و «وابستگان» و «مخاطبان» و «زیرمجموعه‌های» خود احیاء کنیم و برانگیزانیم، آنگاه است که معجزه‌ها خواهیم دید. آنگاه است که شاهد ۱. ازدیاد محبت میان همسران ۲. استحکام بنیان خانواده‌ها ۳. سلامت روابط اجتماعی ۴. پیشرفت و عزت اقتصادی ۵. شرافت و کرامت انسانی ۶. و عزت سیاسی در گستره جهانی خواهیم بود. 🔻سوالی برای اندیشه: به راستی چرا مدعیان روشنفکری و برخی از گروه‌های سیاسی به پیروی از فرهنگ لیبرالی، مشغول غیرت‌ستیزی و عفت‌سوزی و هویت‌زدایی از جوان ایرانی مسلمان‌اند؟! چه اهداف فرهنگی و سیاسی و امنیتی‌ای را دنبال می‌کنند؟ چرا به بهانه یک یا چند برخورد نامناسب از سوی مجریان قانون، با همه توان علیه حکم الهی حجاب به میدان می‌آیند؟ آیا واقعاً اینان دلسوز دختران و پسران این مرز و بوم‌اند؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تهاجم مکعبی علیه حجاب اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻مدتی است که یک تهاجم ترکیبی تمام‌عیار و یک هجوم مکعبی علیه حجاب در جامعه اسلامی ما آغاز شده است. «وجوه شش‌گانه» این مکعب همگی آگاهانه یا ناآگاهانه یک هدف اساسی را دنبال می‌کنند: «هویت‌زدایی از دختران و پسران ایرانی» به هدف «هویت‌زدایی از جامعه ایرانی» و در نتیجه «اضمحلال اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی». 🔹یکی از وجوه ششگانه این مکعب، «مدعیان روشنفکری»اند که لاشخورصفت و به سرعت بر سر هر مرداری که بتوانند از آن علیه اسلام و ارزش‌های اسلامی به ویژه ارزش‌های سیاسی و اجتماعی اسلام استفاده کنند، گرد هم می‌آیند. 🔹وجه دیگر این مکعب، «برخی از جریان‌های سیاسی بدنام‌»اند که هدفی جز کسب قدرت نمی‌شناسند. آنان گمان می‌کنند اگر در جبهه حمایت از بی‌حجابی قرار بگیرند می‌توانند به کرسی قدرت تکیه بزنند. اینان خود را مدافع زنان و حقوق آنان می‌دانند اما در عمل هیچ ارزشی برای زنان قائل نیستند. اینان مقلدان نظام سرمایه‌داری و پیروان فرهنگ لیبرالیسم‌اند که زن را فقط ابزار و بازیچه‌ای برای کسب قدرت می‌بینند. 🔹وجه سوم این مکعب شوم، «عده‌ای از عمامه‌به سرهای حوزوی‌‌»اند که برخی از آنها ساده‌لوحانه و برخی دیگر عامدانه مدت‌هاست در جبهه دشمنان اسلام اجتماعی و انقلابی قرار گرفته‌اند. اینان نیز به این گمان که ترویج بی‌حجابی به تضعیف ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی می‌انجامد از هیچ کوششی در این جهت فروگذار نمی‌کنند. 🔹وجه چهارم این مکعب، «شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌های مجازی» بی‌در و پیکری است که سالیانی است در کشور ما مشغول فعالیت‌های ضد فرهنگی‌اند. 🔹وجه پنجم آن هم «برخی از سلبرتی‌های هنری و ورزشی»‌اند که به صورت مداوم و روزانه تصاویر بی‌بند و باری آنان در فضای مجازی به نمایش گذارده می‌شود و حتی نوامیس خود را برهنه در مرأی و منظر دیگران می‌گذارند. رقابتی عجیب در «بی‌بند و باری و ولنگاری» و «ناموس‌نمایی» در میان اینان شکل گرفته است 🔹و بالاخره وجه ششم این مکعب فساد، «یله‌گی و رهایی بازار مد و مدل و لباس‌های مردانه و زنانه» است؛ به گونه‌ای که بسیاری از زنان عفیف و پاکدامن برای تهیه یک مانتو و روسری مناسب از بازارهای پوشاک کشور حقیقتا در رنج و عذاب‌اند. اما شاهد فراوانی بیش از اندازه در بازار لباس‌های جلف و بدن‌نما و .... هستیم. 🔻راه مبارزه با این تهاجم ترکیبی و هجوم مکعبی نیز اقدام ترکیبی و دفاع معکبی است. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شاهکاری از معماری ایرانی اسلامی. 🔹متأسفانه معماران کنونی ما، به شدت تحت تأثیر فضای «مدرنیسم» و «پست مدرنیسم» هستند و از اصالت‌های فرهنگی و فلسفی «معماری اسلامی» کاملاً غافلند. 🔹نباید فراموش کرد که معماری عبارت است از «هنر مدیریت فضا» به منظور «مدیریت رفتاری که در آن فضا صورت می‌گیرد». بنابراین معماری یک «هنر فرهنگ‌ساز» است. هم عالمان و فیلسوفان مسلمان در دوران اخیر از این مباحث فاصله گرفته‌اند و هم معماران دانشگاهی ما از اصالت‌های خود و «فلسفه خودی» بی‌بهره‌اند. 🔹راه رفع این مشکل در وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباطات علمی عالمان دین و فیلسوفان اسلامی از یک طرف و معماران و شهرسازان از طرف دیگر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷آیا «قانون حجاب و عفاف» عامل «بی‌حجابی و بی‌عفتی» است؟! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️در این اوضاع آشفته رقابت مدعیان روشنفکری و برخی از گروه‌های سیاسی بدنام، در غیرت‌ستیزی و عفت‌سوزی و هویت‌زدایی از جامعه ایرانی اسلامی به بهانه مسأله پوشش زنان و مردان، یکی از مدعیان رکیکه‌گوی روشنفکری را دیدم که گفته بود هم مخالف «حجاب اجباری» بود و اگر الان می‌بود به «کمپین نه به حجاب اجباری» می‌پیوست! مستند او برای این ادعا جمله‌ای از کتاب فیه ما فیه مولوی است که می‌گوید: «هر چند زن را امر کنی که پنهان شود، او را دغذغة خود را نمودن بیشتر شود و خلق را از نهان شدن او رغبت به او بیش گردد. پس تو نشسته‌ای و رغبت را از دو طرف زیادت کنی، و پنداری که اصلاح می‌کنی. آن، خود عین فساد است. اگر او را گوهری باشد که نخواهد که فعل بد کند، اگر منع کنی یا نکنی او بر طبع نیک و سرشت پاک خود خواهد رفت و اگر به‌عکس این باشد، باز همچنان بر طریق خود خواهد رفتن. منع، جز رغبت افزون نمی‌کند.» 🔻در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنم: اولاً، بدون شک ملاجلال‌الدین بلخی یکی از بزرگ‌ترین عارفان و عالمان اسلامی بوده و هست. اما بزرگی او به معنای عصمتش نیست. خطاهای فاحش و نابخشودنی در اندیشه‌ها و رفتارهای منقول از او وجود دارد. ثانیاً، در اینجا مولوی به این دلیل که انسان‌‌های بدذات و بدگوهر را نصیحت‌پذیر نمی‌داند می‌گوید که «بدحجابان به این دلیل که بدذات و بدگوهرند»، نصیحت و موعظه آنها فایده‌ای ندارد. این کجا و دفاع از بدحجابی و پیوستن به کمپین نه به حجاب اجباری کجا! ثالثاً، حتی اگر مولوی هم مخالف این حکم اجتماعی اسلام باشد، قطعاً به خطا رفته و سخنی ناصواب گفته است. رابعاً، این سخن مولوی (که به نحو مطلق می‌گوید: «منع، جز رغبت افزون نمی‌کند». (فیه ما فیه) و چون چنین است پس توصیه زنان به عفت‌ورزی فایده‌ای ندارد. آنان اگر گوهرشان گوهری عفیفانه باشد، ما چه بگوییم و چه نگوییم عفت‌ورزی خواهند کرد و اگر گوهرشان بد باشد، باز هم چه بگوییم و چه نگوییم نه تنها عفت‌ورزی نخواهند کرد! بلکه منع ما و نهی از منکر ما موجب رغبت بیشتر آنها به بدی‌ها خواهد شد! این سخن با این کلیت، به طور قطع و یقین نادرست است.) نه تنها با وظیفه واجب «امر به معروف و نهی از منکر» که از قطعیات و ضروریات دین است، در تضاد و تعارض است؛ بلکه عملاً نتیجه‌ای جز آنارشیسم اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی نخواهد داشت. 🔻آیا منع ادیان از گناه، رغبت به گناه را افزون می‌کند؟ آیا وقتی خدای متعال می‌فرماید «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلا» (اسراء، ۳۲) موجب زیادت زنا در جامعه می‌شود؟ 🔻آیا وقتی خدای متعال می‌فرماید: «قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُون»‏ (اعراف، ۳۳) این نواهی موجب فزونی رغبت به فواحش و گناه و ستمگری و سخنان نادرست می‌شود؟ 🔻آیا وضع قوانین و مقررات اجتماعی مثل منع عبور از چراغ قرمز، عامل قانون‌شکنی و تخلفات راهنمایی رانندگی است؟ 🔻آیا راه جلوگیری از قانون‌شکنی، برداشتن قانون یا تغییر قانون بر اساس میل و خواست تک‌تک افراد جامعه است؟ eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضرورت «خودآگاهی تاریخی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻منظور از خودآگاهی تاریخی عبارت است از «آگاهی از تاریخ ملت و جامعه خود» و «آگاهی از فراز و فرودهای اجتماعی ملت خود» 🔻جامعه‌ای که خودآگاهی تاریخی نداشته باشد و از آنچه که بر جامعه و کشور و زبان و فرهنگش گذشته است، آگاهی نداشته باشد، مبتلا به بدترین بیماری ذهنی یعنی «آلزایمر جمعی» است. قطعاً هیچ آینده امیدبخشی برای چنین جامعه‌ای قابل تصویر و تصور نیست. او هیچ پایگاهی برای بازگشت و هیچ ایستگاهی برای حرکت ندارد. چنین جامعه‌ای دائماً در حال حرکت و تلاش است اما «حرکت به سوی ناکجاآباد» و «تلاش در جهت رسیدن به مقصدی نامعلوم». 🔻به تعبیر هانری کربن جامعه‌ای که دائماً دنبال امر جدید باشد و ادعا کند که فقط و فقط به امور تازه علاقمند است «نشانه ابتلا به فراموشی‌ای است که دیدگان او را بر وقایع و حقایق گذشته خود می‌بندد.» 🔻به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب، کراراً به «مطالعه تاریخ» سفارش می‌کند. ایشان در یکی از توصیه‌های خود می‌فرماید: «نسل امروز باید از تاریخ کشورش اطّلاع داشته باشد؛ بخصوص از زمان مشروطیت به این طرف را بداند ... باید بدانید که کشور شما در چه موقعیتی قرار داشته و دارد. شما باید به خصوص تاریخ رژیم گذشته را بدانید. نسل امروز ما درست نمی‌داند که انقلاب اسلامی چگونه این کشور را از چنگال آن رژیم خلاص کرده است ... شما باید تاریخ کودتای رضاخان در اسفند ۱۲۹۹، بعد رسیدنش به سلطنت در ۱۳۰۳، بعد جانشین شدن محمدرضا را بدانید.» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
انسانی موجودی خودساز.mp3
541.3K
🎤علامه حسن‌زاده آملی: ما دائما در حال ساختن خود هستیم. انسان مهمان سفره خودش است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نگاه ابزاری به زنان: از تبلیغات تلویزیونی تا نمایش‌های خیابانی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻سوء استفاده از زنان و نگاه ابزاری به آنان یکی از سرافکندگی‌های تاریخ بشر در همه یا دست کم اغلب جوامع است. غرب مدرن در این زمینه گوی سبقت را از همگان ربوده و با طرح شعارهایی به ظاهر زیبا همچون آزادی زنان و ... نوعی بی‌سابقه از بردگی و اسارت و ابتذال را بر زنان تحمیل کرده است. بسیاری از اندیشمندان و دغدغه‌مندان غربی نیز در این زمینه هشدارهای لازم را داده و کتاب‌ها نوشته‌اند. ... اما چه باید گفت و چه می‌توان کرد وقتی بسیاری از زنان نیز (با افتخار و شادمانی!) خود را ابزار دست سرمایه‌داران و شهوت‌پرستان قرار می‌دهند و جایگاه خود را به عنوان یک انسان نادیده می‌گیرند! 🔻مع الاسف آنگونه که برخی از تاریخ‌نویسنان گفته‌اند متأسفانه استفاده ابزاری از زنان نگونبخت و حتی فواحش در برخی از دوره‌های تاریخی ایران نیز دیده می‌شود! 🔻 در سفرنامه خود از سوء استفاده اقتصادی برخی از شاهان صفوی از روسپیان (شاردن، ژان، سفرنامه شاردن، جلد: ۱، صفحه: ۴۳۲.) و هانری رنه سیاح فرانسوی از سوء استفاده مأموران حکومتی عصر قاجار از زنان حکایاتی را نقل می‌کنند. (سفرنامه از خراسان تا بختيارى، پيشين، ص ۴۸-۴۷.) محمدهاشم آصف معروف به در کتاب رستم‌ التواریخ (ص۳۴۷) از بهره‌جویی‌های کریم‌خان و لشکریانش از زنان روسپی و فواحش حکایت می‌کند. 🔻در دوران معاصر نیز می‌توان به نقش پررنگ روسپیان و زنان فاحشه در جریان کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد. (برای مطالعه بیشتر درباره نقش روسپیان در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می‌توانید به مقاله «نقش روسپيان شهر نو در کودتاي 28 مرداد 1332» نوشته مصطفی لعل‌شاطری و هادی وکیلی مراجعه کنید) «ملکه اعتضادی» از بزرگترین مروجان فساد و فحشا در ایران عصر پهلوی در روز کودتای ۲۸ مرداد ۴۵۰۰ نفر از روسپیان «شهر نو» در تهران را به خیابان‌ها آورد. آنان در حالی که تصاویری از محمدرضا پهلوی را در دست داشتند از هیچ کوششی در تحریک کودتاچیان فروگذار نکردند. 🔹هر چند به برکت انقلاب اسلامی استفاده ابزاری از زنان و سوء استفاده‌های جنسی از آنان به حداقل رسید و زن در سایه انقلاب توانست به جایگاه اصلی و اصیل انسانی خود دست پیدا کند، اما در سه دهه اخیر دشمنان انقلاب اسلامی یک تهاجم همه‌جانبه علیه جایگاه ارزشی زنان در ایران اسلامی شکل‌ داده‌اند و متأسفانه در این تهاجم همه‌جانبه پیشرفت‌هایی نسبتاً چشم‌گیری نیز داشته‌اند! 🔹به گمان این بنده، نقش (آگاهانه یا ناآگاهانه) برخی از برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی در استفاده‌ ابزاری از زنان را نمی‌توان نادیده گرفت. توضیح آنکه: در چند سال اخیر شاهد استفاده‌های گسترده شرکت‌های تجاری از «زنان بزک‌کرده» برای فروش بیشتر کالا و ایجاد رغبت در میان مشتریان هستیم. متأسفانه سیمای جمهوری اسلامی نیز به هر دلیل در شیوع این پدیده شوم که از همان «ابتدا»، برای بسیاری از آگاهان «انتهای شوم» آن نیز معلوم بود، نقش فراوانی داشته است. وقتی در عموم تبلیغات تجاری پرشماری که هر ساعت از شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، زنان بزک‌کرده میدان‌دار هستند، طبیعی است سرمایه‌دارانی که هزینه هنگفتی برای تبلیغات بازرگانی می‌دهند، به چیزی جز سود و بهره مالی بیشتر فکر نمی‌کنند و حرمت و عفت زنان برای بسیاری از آنان موضوعیت ندارد. بلکه هر کدام از آنان سعی می‌کند از جاذبه‌های جنسی زنان برای جلب مشتریان بیشتر حداکثر استفاده را ببرد. به همین دلیل پس از چندین سال که از شروع چنین بهره‌کشی‌هایی از زنان می‌گذرد، در ماه‌های اخیر شاهد تبلیغات بسیار هنجارشکنانه ایران‌مال و بستنی دومینو و شرکت اسنت‌مارکت و امثال آنها هستیم. هر کدام از این شرکت‌ها و در آینده شرکت‌های دیگر تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از زنان بزک‌کرده و رنگ‌و لعاب زده و خودنمایی‌های آنان در بازار جذب مشتری گوی سبقت را از سایر رقبا بربایند. و نتیجه آشکار چنین رفتارهایی چیزی جز «ترویج بی‌بند و باری و بی‌عفتی در سطحی وسیعی از افراد جامعه» نیست. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔻علیرغم اینکه «عصر جدید» را عصر رسانه‌های «ارتباط جمعی» نامیده‌اند اما شاهد کمترین سطح «روابط» میان آدمیان هستیم. عصر جدید «عصر انتقال داده»هاست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✳️ سازمان بسیج فرهنگیان برگزار می‌کند ✅ همایش ملی معلمان گام دوم انقلاب اسلامی افسران سپاه پیشرفت کشور 🔶 با سخنرانی تعدادی از فرهیختگان از جمله: 1️⃣ آیت الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 با موضوع تعلم و تربیت اسلامی و انقلابی از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) 🗓 جمعه 1401/5/7 2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دبیر مجمع عالی علوم انسانی 🔷 با موضوع: تربیت اسلامی در مقابله با تربیت سکولار 🏢 تهران، اردوگاه شهید باهنر 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔶تحلیلی خواندنی از تصویر بالا سال ۱۹۳۷ در انگلستان مسابقه میان تیم‌ چلسی و چارلتون به دلیل مه‌گرفتگی شدید در حالی که ۱-۱ مساوی بودند، در دقیقه ۶۰ متوقف شد. اما «سم بارترام » دروازه‌بان چارلتون که چندین بار طی مسابقه شاهد ناپدید و دوباره پدیدارشدن بازیکنان بود، تا ۱۵ دقیقه پس از سوت توقف بازی، با تصور اینکه توپ در سمت حریف دست به دست می‌شود، همچنان درون دروازه خود ماند (همین تصویر بالا) او به علت سروصدای زیاد پشت دروازه، صدای سوت داور را نشنیده بود و با آمادگی کامل، درون دروازه ایستاده و با دقت به جلو نگاه می‌کرد تا به گمان خودش در برابر شوت‌های حریف غافلگیر نشود. وقتی ۱۵ دقیقه بعد، پلیس ورزشگاه به او نزدیک شد و خبر لغو مسابقه را داد، سم بارترام با اندوه گفت: «چه غم‌انگیز است که دوستانم مرا فراموش کردند در حالی‌که من داشتم از دروازه آنها حراست می‌کردم. در طول این مدت فکر می‌کردم تیم ما در حال حمله است و مجال نزدیک شدن به دروازه‌مان را به آنها نمی‌دهند!» 🔹در میدان زندگی چه بسیار بزرگانی که از دروازه ما با غیرت و تلاش حراست کردند اما با مه‌آلود شدن شرایط خیلی‌ها میدان را خالی کردند و آنها را تنها گذاشتند. 🔻نکته: اکثر افراد با خواندن این داستان احساس سم بارترام (دروازه‌بان) بودن بهشون دست میده که توسط دیگران فراموش شده‌ یا می‌شوند. اما واقعیت اینه که عموم ما آدم‌ها از قبیل اون ده نفر «فراموش‌کننده» هستیم. نه اون یک نفر «فراموش شده»!! حواسمون به دروازه‌بان‌های زندگیمون باشه؛ بخصوص وقتی هوا مه‌آلود است و آنها به وضوح دیده نمی‌شوند. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari
🔴شرط علمی و عملی «حکمت» از نگاه سهروردی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در موارد متعددی می‌گوید کسی که اولاً، از نظر علمی به مقام درک «خمیره واحد حکمت» در میان همه اقوام و ملل از یونان باستان گرفته تا چین و هند و مصر و ایران باستان و حکمت زردشتی و حکمت اسلام نرسیده باشد و ثانیاً، از نظر عملی هم بر جسم و روح خود مسلط نباشد، «حکیم» نیست. به تعبیر دیگر به اعتقاد شیخ اشراق حکیم کسی است که در کنار برخورداری از بالاترین سطح معرفت نظری، از عمیق‌ترین‌ تجربه‌های معنوی نیز برخوردار باشد. یعنی هم در «بحث» و «تعقل» و «استدلال» قوی باشد و هم در «تأله» و «اخلاق» و «معنویت». در کتاب التلویحات درباره لزوم برخورداری حکیم از تجارب معنوی و عرفانی عمیق چنین می‌نویسد: «و لا يكون الانسان من الحكماء ما لم يحصل له ملكة خلع البدن و الترقّى؛ فلا يلتفت الى هؤلاء المتشبّهة بالفلاسفة المخبّطين المادّيّين، فانّ‌ الامر اعظم مما قالوا؛ مادامی که ملکه خلع بدن و ترقی به عالم بالا برای انسان حاصل نشود از حکما شمرده نخواهد شد. به این فیلسوف‌نماهای (مشائيان) آشفته‌مغز و دلبسته به ماده ننگرید؛ حقایق فراتر از چیزی است که آنها می‌گویند.» در المشارع و المطارحات در این باره می‌گوید: و اسم الحكيم لا يطلق الا على من له مشاهدة للامور العلوية و ذوق مع هذه الأشياء و تالّه؛ نام حکیم جز برای کسی که اهل مشاهده امور علوی و اهل ذوق و تأله باشد، اطلاق نمی‌شود در پایان المشارع و المطارحات هر دو شرط را به اختصار بیان می‌کند: «و لا يعدّ الانسان فى الحكماء ما لم يطّلع على الخميرة المقدّسة، و ما لم يخلع و يلبس.؛ انسان از حکما نیست مادام که بر آن «خمیره مقدسه» آگاه نباشد و مادام که نتواند «خلع بدن» کند و دوباره به آن باز گردد. 🆔eitaa.com/ahmadhoseinshari 🌹
🔻همایش ملی «بزرگداشت شیخ اشراق» به کوشش معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد ملی بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، هشتم مردادماه ۱۴۰۱ ساعت ‌‏۱۶:۰۰ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن برگزار می‌شود. 🔻سخنرانان : ۱) حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۲) غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۳) محمود شالویی دستیار ویژه وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۴) احمدحسین شریفی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۵) نجفقلی حبیبی عضو هیأت امنای موسسه حکمت سهروردی، ۶) منوچهر صدوقی‌سها پژوهشگر و مدرس حکمت اسلامی، ۷) غیاث‌الدین طه محمدی رئیس بنیاد بوعلی سینا، ۸) قاسم پورحسن استاد دانشگاه علامه طباطبایی، ۹) انشاءالله رحمتی استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۰) سید محمد علی دیباجی استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، ۱۱) حسن سیدعرب عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام، ۱۲) سیما نوربخش پژوهشگر و مدرس حکمت اشراق ۱۳) سعید انواری استاد دانشگاه علامه طباطبایی 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سیر مطالعاتی «حکمت اشراق» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شیخ اشراق (۵۴۹-۵۸۷ق) در مقدمه کتاب حکمة الاشراق سیر مطالعاتی حکمت خود را به این صورت بیان کرده است: «و قد رتّبت لكم قبل هذا الكتاب و فى اثنائه عند معاوقة القواطع عنه كتبا على طريقة المشّائين و لخّصت فيها قواعدهم، و من جملتها المختصر الموسوم ب‍‌ «التلويحات اللوحيّة و العرشيّة» المشتمل على قواعد كثيرة و لخّصت فيها القواعد مع صفر حجمه، و دونه «اللمحات» و صنّفت غيرهما» با توجه به متن فوق می‌توان سیر مطالعاتی پیشنهاد شده از سوی خود سهروردی را برای فهم حکمه الاشراق به این صورت بیان کرد: سیر اول: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» حکمة الاشراق در عین حال، شیخ اشراق در مقدمه کتاب ارزشمند «المشارع و المطارحات» و در توصیف کتاب می‌گوید این کتاب هر چند حاوی آراء و اندیشه‌های ویژه خودم هم هست؛ اما شاکله حکمت مشاء را حفظ کرده و خیلی از فلسفه مشاء فاصله نگرفته است. به یک معنا کتاب المطارحات را حلقه واسط میان حکمت مشائین و حکمه الاشراق دانسته و به همین دلیل مطالعه آن را شرط فهم حکمة الاشراق دانسته است: «و من لم يتمهّر فى العلوم البحثية به فلا سبيل له الى كتابى الموسوم بحكمة الاشراق، و هذا الكتاب ينبغى ان يقرأ قبله و بعد تحقيق المختصر الموسوم بالتلويحات؛ و کسی که با این کتاب در دانش‌های بحثی مهارت نیافته است راهی به کتاب من، موسوم به حکمت الاشراق ندارد. و شایسته است که این کتاب یعنی المطارحات پیش از آن، و پس از تحقیق در کتاب مختصری که التلویحات نام دارد خوانده شود.» بر این اساس می‌توان آن سیر مطالعاتی پیشین را به این صورت تکمیل کرد: سیر دوم: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» المشارع و المطارحات===» حکمة الاشراق در عین حال، با مراجعه به کتاب المقاومات می‌بینیم که جایگاه آن را در میان آثار فلسفی خود، به مثابه تکمله‌ای بر التلویحات دانسته است: «هذا مختصر يجرى من كتابى الموسوم بالتلويحات مجرى اللواحق، و فيه اصلاح ما يحتاج الى اصلاحه ممّا كان الأوّلون يرسلونه ارسالا و لم يتيسّر ايراده فى التلويحات لشدّة ايجازها فلم يكن يلامها ما يحتاج الى اقلّ‌ بسط‍‌، و الايجاز فى مواقع تدارك السهو فى العظيمات لا يفيد، فاوردناه هاهنا مضموما اليه نكتا مشهورة، و سمّيته المقاومات مستعينا باللّه و متوكّلا عليه» بر این اساس می‌توان سیر مطالعاتی حکمت اشراق را به پیشنهاد خود به این شکل بیان کرد: سیر سوم و کامل: اللمحات===» التلویحات اللوحیة و العرشیة===» المقاومات===» المشارع و المطارحات===» حکمة الاشراق البته این سیر مطالعاتی بدان معنا نیست که سیر تاریخی تدوین آنها نیز به همین شکل بوده است. زیرا آنگونه که از کتاب مطارحات اصطیاد می‌شود، حکمة الاشراق پیش از المشارع و المطارحات نوشته شده است. شیخ اشراق در مطارحات می‌نویسد: «و قد حرّرنا ما فتح اللّه علينا من هذه العلوم الشريفة خاصّة و ما اوتى من قبلنا اجماله، و اوتينا بسطه. و بيانه فى كتابنا الموسوم بحكمة الاشراق، و وضعنا له خطّا خاصّا لئلاّ يطلع عليه الاّ من يريد قيّم الكتاب بعد ان يجد فيه الشرائط‍‌ «وَ مَنْ‌ لَمْ‌ يَجْعَلِ‌ اللّهُ‌ لَهُ‌ نُوراً فَما لَهُ‌ مِنْ‌ نُورٍ» (۴۰/۲۴).» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
💢 احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران: سهروردی در قله حکمت و فلسفه اسلامی و ایرانی قرار دارد. 🟧 احمدحسین شریفی، رئیس مؤسسه، در روز هشتم مرداد و به مناسبت بزرگداشت سهروردی سخنرانی کردند. همایش ملی «بزرگداشت شیخ اشراق» توسط معاونت پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد ملی بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی عصر دیروز شنبه هشتم مرداد ۱۴۰۱ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برگزار شد. احمدحسین شریفی یکی از سخنرانان این نشست بود. وی سخنان خود را در موضوع درس‌هایی که می‌توان از سهروردی آموخت بیان کرد. وی گفت: سهروردی در قله حکمت و فلسفه اسلامی و ایرانی قرار دارد. او یک نظریه‌پرداز و صاحب یک مکتب فلسفی است. حدود ۳۶ سال سن داشت که به شهادت رسید. چگونه ممکن است که شخصی در این سن به جایگاه رفیع در حوزه اندیشه برسد و تا قرن‌ها نامش بر تارک اندیشه فلسفی بدرخشد؟ وی افزود: قطعاً رسیدن به این جایگاه مقدمات فراوانی می‌خواهد و پیش‌نیازهای علمی و عملی فراوانی برای آن لازم است و خود او در آثار خود به این پیشنیازها اشاره می‌کند... 🔴 ادامه خبر (https://www.irip.ac.ir/fa/news/368)
السلام علیک یا اباعبدالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل تصویری سخنرانی استاد شریفی درباره شیخ شهاب‌الدین در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» تاریخ: ۸ مرداد ۱۴۰۱ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📣 سلسله‌نشست‌های مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🎤سخنرانی استاد احمدحسین شریفی با موضوع «تحلیل چرایی «تعدد قرائت‌ها» از واقعه عاشورا» (سه‌شنبه، 11 مرداد، ساعت 12) برای شرکت در سخنرانی‌‌ها، از اینجا وارد شوید. www.irip.ac.ir/u/136 @Ahmadhoseinsharifi 🌹