eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.8هزار دنبال‌کننده
336 عکس
347 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴خودکم‌بینی و ناهنجاری‌های رفتاری 🖊احمدحسین شریفی 🔶قرآن کريم از گوش‌سپردن به سخنان اینان و پیروی از راه و روش‌ چنین افرادی پرهیز داده و مي‌فرمايد: «وَ لا تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ مَهين» (قلم، ۱۰) مَهین یعنی شخص حقیر و ضعیفی که مهار اختیار او به دست دیگران است. یعنی کسی که شخصیت مستقلی ندارد. چنین کسانی سعی می‌کند با گزافه‌گویی و سوگندهای پیاپی یاد کردن در هر کاری، بر ضعف‌ها و حقارت‌ها و عیوب خود سرپوش بنهند. 🔶يکي از علل انجام رفتارهاي نامطلوب و غیراخلاقی، اين است که انسان به جايگاه و ارزش خود واقف نباشد. خود را کوچک بشمارد. توانایی‌های خود را نشناسد یا نادیده بگیرد. در دیدة دیگران از خود چهره‌ای ناتوان و حقیر و ضعیف نمایان کند. 🔶امانوئل کانت مي‌گفت: «کسي که انسانيت را در مورد خود مراعات نمي‌کند، خود را به شيء تبديل مي‌کند. او به اين ترتيب خود را به صورت يک شيء در اختيار ديگران مي‌گذارد. هر کس مي‌تواند با او هر کاري که مي‌خواهد بکند. او براي ديگران به صورت يک حيوان درمي‌آيد و به صورت يک شيء عمل مي‌کند. ديگران مي‌توانند با او مانند سگِ خود يا اسبِ خود رفتار کنند؛ زيرا او ديگر انسان نيست؛ او خود را به شيء تبديل کرده است. او ديگر نمي‌تواند از ديگران بخواهد که انسانيت او را مراعات کنند؛ زيرا او خود انسانيت خود را کنار گذاشته است.» و کسی که خودش را برای دیگران همچون یک سگ یا چارپای گوش به فرمان و مطیع عرضه کرد، از کارهای سگ‌منشانه و حیوانی هم ابایی ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
چیستی علوم انسانی ۱ (Trimmed).mp3
18.66M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶چیستی‌شناسی علوم انسانی: قسمت اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
تشریح وظایف فرهنگی جبهه انقلاب در قبال شعار سال (Trimmed).mp3
32.83M
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع سخنرانی: تشریح وظایف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در قبال شعار سال ۱۴۰۰ 🔶در این سخنرانی ضمن اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر تولیدی در جمهوری اسلامی ایران به تشریح مهم‌ترین 1️⃣موانع فرهنگی و علمی تولید و 2️⃣راه‌های فرهنگی و علمی پشتیبانی از تولید پرداخته شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴هنر فرهنگ‌ساز معماری و غفلت مراکز فرهنگی! 🖊احمدحسین شریفی 🔶متأسفانه مهندسان و معماران مسلمان و حتي عالمان ديني نیز نسبت به صدها روايتي که در حوزه معماري و شهرسازي وجود دارد، غفلت کرده‌اند. در طول تاریخ حوزه علمیه قم، فقه معماری و شهرسازی جایگاه چندانی نداشته است. البته در چند سال اخیر برخی از دروس فقهی به این امر توجه نشان داده‌اند که در مقایسه با کتاب طهارت بسیار محدود و ناکافی است. 🔶شیخ حر عاملی در جلد پنجم کتاب «وسائل الشيعه» رواياتی را در 29 باب تحت عنوان «ابواب احکام المساکن» درباره احکام معماري و خانه‌سازي گردآوري کرده است. آیات متعددی از قرآن کریم درباره خانه و شهر و ویژگی‌‌های آنها با تعبیراتی همچون «بیت»، «مدینه»، «بلد طیب»، «مصر» سخن گفته است. با بررسی این آیات می‌‌توان معیارها و شاخص‌‌هایی را برای خانه و شهر اسلامی به دست آورد و ذهنیت متفاوتی برای معماران و مهندسان ایجاد کرد. علاوه بر این، اگر آیه و روایتی هم در این زمینه وجود نمی‌داشت، باز هم سخن از معماری اسلامی امری معقول بود. زیرا معماری، مانند همه هنرهای دیگر، متأثر از مباني جهان‌شناختي و انسان‌شناختي معمار است. بنابراین، اگر معماری معتقد به جهانبيني و ارزش‌هاي اسلامي باشد، طراحي، معماري و شهرسازي او همگي رنگ و بوي اسلامي خواهد داشت. مهم این است که پژوهش‌‌های متعددی درباره این مبانی و نحوه تأثیر آنها در حوزه‌‌های علمیه صورت گیرد. 🔶در گذشته بزرگانی چون خواجه نصيرالدين طوسي‌ و شیخ بهایی شهر، بازار و مسجد را طراحي و مدیریت مي‌کردند. در دوران حکومت صفویه، مرحوم محقق کرکي مشهور به محقق ثاني (ره) را که در اصل لبناني بود، به عنوان شيخ الاسلام به ايران دعوت کردند. او در اواسط سال 916 هجري قمري از نجف به ايران هجرت کرد. در زمان شاه اسماعيل صفوي به بسياري از شهرهاي ايران سفر کرد تا بر کارهاي شرعي و سبک زندگي مردم نظارت نماید. از جمله مسأله معماري خانه‌ها را دنبال می‌‌کرد تا بر اساس ارزش‌ها و احکام اسلامي ساخته شوند. نويسنده کتاب احسن التواريخ دربارة اقدامات محقق ثاني مي‌نويسد: وي در جلوگيري از فحشا و منکرات و ريشه‌کن کردن اعمال نامشروع مانند شراب‌خواري، قماربازي، ترويج فرايض ديني و محافظت اوقات نمازجمعه و جماعات، بيان احکام نماز و روزه، تفقد از علما و دانشمندان و رواج اذان در شهرهاي ايران و قلع و قمع مفسدين و ستمگران مساعي جميله و مراقبت‌هاي سختي به عمل آورد. (ص۲۴۹) 🔶رشد اعجاب‌آور معماري، شهرسازي، بازارسازي، مسجدسازي و ... در دوران صفويه، همگي معلول هدايت‌ها، راهنمايي‌ها و مديريت‌هاي عالمانی همچون محقق کرکي است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نمونه‌ای کوچک اما بسیار پر معنا از قدرت نرم انقلاب اسلامی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سیلی واقعیت 🖊احمدحسین شریفی 🔶راس هریس در کتاب سیلی واقعیت در جمله‌ای حکیمانه، می‌نویسد: «ما به قدری خود را درگیر زندگی‌های پراسترس و پرمشغله کرده‌ایم که مشاهده‌ی بیشتر شگفتی‌ها را از دست می‌دهیم. به اندازه‌ی لحظاتی که درد و رنج در زندگی وجود دارد، لحظات شادی و لذت نیز وجود دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کاریکاتورهایی درباره نقش تخریبی اعتیاد به فضای مجازی 🔸 درباره هر کدام از این کاریکاتورها می‌توان و می‌باید ساعتها تحلیل کرد و کتابها نوشت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🌹به مناسبت سالروز شهادت سیدمحمدباقر صدر؛ یکی از بزرگترین نوابغ جهان اسلام 🔶شهید سیدمحمدباقر صدر (۱۰/ اسفند/ ۱۳۱۳- ۱۹/ فروردین/ ۱۳۵۹) از نوابغ کم‌نظیر جهان اسلام بود. از شیفتگان انقلاب اسلامی بود که علیرغم آنکه خود یک مرجع تقلید بود اما خود را مقلد و تابع امام خمینی می‌دانست و می‌فرمود اگر به من دستور دهد در یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای ایران به تبلیغ دین بپردازم با کمال میل و اشتیاق کرسی درس و بحث خود را رها کرده و به آن کار خواهم پرداخت. او در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که انقلاب به پیروزی رسید، در نجف اشرف به شاگردان خود می‌گفت: الیوم تحقق حلم الانبیاء؛ امروز آرزوی همه انبیاء (برپایی حکومتی الهی) محقق شد. این شهید بزرگوار در همان ایام نامه‌ای به محضر امام خمینی نوشتند که بسیار خواندنی و قابل تأمل است.👇👇👇 بسمه تعالی حضرت آیت‌الله العظمی الامام المجاهد الخمینی دام‌ظله این نامه را به حضرتعالی در یکی از حساسترین لحظات تاریخ اسلام می‌نویسم تا بدینوسیله اعتماد اعتزاز بی‌نهایت خود را نسبت به پیروزی‌های غرورآفرین ملت مسلمان ایران اظهار کنم. پیروزی‌های پی در پی و چشمگیری که با رهبری خردمندانه آنحضرت صورت گرفت و برنامه نجات‌بخش اسلامی را به جای دو تمدن و ایدئولوژی مقابل شرق و غرب به بشریت عرضه داشت. پیروزی شکوهمندی که با همت عظیم ملت مسلمان ایران به رهبری حکیمانه آن حضرت تحقق پیدا کرد و این سرزمین اسلامی را از لوث شبح طاغوت روز پاک کرد و شرافت و کرامت ملت مسلمان ایران را که جریحه‌دار شده بود از نو احیاء و زنده کرد. پیروزی تاریخی بزرگی که با سعی و مجاهدت روحانیت بیدار و آزاد اسلام به رهبری آن حضرت صورت گرفت و با همبستگی و همفکری تمام نیروهای فکری و روحانی و عملی جامعه روحانیت به ثمر رسید که در باب خود در تاریخ مجاهدات روحانیت شیعه کم‌نظیر است و همین وحدت و یکپارچگی و همبستگی بود که این پیروزی بزرگ و اسلامی را برای جامعه مسلمان ایران تضمین نمود. و در این هنگام که ما با امیدواری فراوان از درگاه الهی چشم به راه مراحل بعدی پیروزی این نهضت عظیم اسلامی هستیم. همه وجود و امکانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامی می‌گذاریم. و از خداوند متعال خواستاریم که بر عمر و صحت آن حضرت بیافزاید و آرزوهای دیرین و بزرگ ما را در سایه مرجعیت و رهبری آنحضرت محقق بفرماید. ان شاالله تعالی النجف الاشرف محمد باقر صدر @Ahmadhoseinsharifi 🌹
روش نظریه پردازی اسلامی در علوم انسانی از منظر شهید صدر (تبیین و نقد).pdf
270.5K
🖊احمدحسین شریفی 🔶توفیق داشتم که مقاله‌ای را با عنوان «روش نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی از منظر شهید صدر (تبیین و نقد)» تدوین کنم که در شماره ۵۲ مجله علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است. متن مقاله را به علاقه‌مندان به مباحث اسلامی‌سازی علوم انسانی و روش‌ نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی تقدیم می‌کنم. 👆👆👆 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴حکمت جرئت 🖊احمدحسین شریفی 🔶امام علی علیه السلام می‌فرماید: «إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ‏ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْه‏؛ هر گاه از چیزی ترسیدی، خود را در آن بیافکن، زیرا سختی پرهیز از آن بزرگ‌تر از سختی گرفتار شدن در آن است.» 🔶اینکه انسان دائماً نگران و ترسان از وقوع حادثه‌ای باشد، آرامش و آسایش و تمرکز روحی خودش را از دست می‌دهد و اضطراب و دلهره‌ افزون بر بیماری‌های روحی، بیماری‌های جسمی فراوانی را به دنبال می‌آورد. 🔶ضرب المثلی عربی می‌گوید: «أُمُّ الْمَقْتُولِ تَنامُ وَأُمُّ الْمُهَدَّدِ لاتَنامُ، مادر مقتول به خواب مى‌رود، ولى مادر كسى كه تهديد به قتل شده به خواب نمى رود. 🔶جیمز هولیس نیز در کتاب ارزشمند مرداب روح می‌گوید: «پادتن ترسِ از دست دادن دنیا، رها کردن آن است. پادتن تنهایی، در آغوش کشیدن تنهایی است. چنانکه در هومیوپاتی، بیماری توسط خوردن کمی از خود سم بهبود می‌یابد» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔶بشنوید و ببینید ناله‌ها و رفتارهای غیرعقلانی تفرقه‌افکنان به ظاهر مسلمان را! 🔶اسلام عزیز همه انسان‌ها از جمله مسلمانان را بارها و بارها دعوت به تفکر و تأمل و تدبر و تعقل و پرهیز از تقلیدهای کورکورانه و پیروی نابخردانه از آیین‌ها و مکاتب آباء و اجدادی می‌کند. 🔶یک عالم حقیقی و اسلامی کسی است که هم خود خردمندانه سخن بگوید و هم مخاطبان خود را دعوت به پذیرش خردمندانه سخنان کنند. نه آنکه با جار و جنجال و رفتارهای غیرمنطقی مخاطبان خود را از شنیدن حقیقت و پیوستن به راستی بترساند و بازدارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مرگ همسر ملکه 🖊احمدحسین شریفی 🔹این چهره‌ تقریبا ترس‌آوری که می‌بینید، پرنس فیلیپ همسر ملکه انگلیس است که صبح امروز (۲۰ فروردین ۱۴۰۰) پس از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری، از دنیا رفت. 🔷او و همسرش سرمایه‌ و امکاناتی افسانه‌ای داشتند: ۱۵۰ هزار اثر هنری گران‌قیمت، ۶ اقامتگاه سلطنتی، ۳ مرکز خرید، تمام قو های رودخانه تایمز، تاجی با ۱۳۳۳ الماس، یک تیم از اسب‌های مسابقه، برج لندن، خیابان ریجنت در لندن، ۵۰ هزار هکتار در شمال شرق اسکاتلند، تمام دلفین های بریتانیا، هایدپارک در لندن اما نتوانست از چنگال مرگ رهایی یابد. 🔶و أَشْهَدُ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَاكِراً وَ نَكِيراً حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ أَنَّ الصِّرَاطَ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ وَ الْمِيزَانَ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعِيدَ بِهِمَا حَق‏ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
چیستی علوم انسانی۲ (Trimmed).mp3
23.68M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶چیستی‌شناسی علوم انسانی: قسمت دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عشق‌ورزی با درد و رنج! 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از ویژگی‌های روح‌های بزرگ این است که نه تنها از درد و رنج‌ها نمی‌گریزند که به آنها عشق‌ می‌ورزند. فرزانگان راستین چون همه چیز را از خدا می‌دانند و خدا را عین لطف و رحمت و عین خیرخواهی می‌دانند، به صورت پیشینی بر این باورند که حکمتی و خیری در گرفتاری‌ها و مصیبت‌ها و ناگواری‌هایشان وجود دارد. بر این باورها که ناگواری‌ها چون در منظر حضرت حق و محبوب حقیقی است، عین گوارایی و خوشی است و تحمل آنها و بلکه در آغوش کشیدن آنها، نشانه‌ای از عشق‌ورزی است. 🔶 علیه السلام در دعای پانزدهم می‌فرماید: «خدایا! تو را سپاس بر تندرستی بدنم که پیوسته از آن برخوردار بودم و تو را سپاس بر بیماری و مرضی که در جسمم پدید آوردی. ای خدای من! کدامیک از این دو حال، برای سپاس‌گزاری به درگاهت سزاوارتر و کدام یک از این دو وقت، برای سپاس و ثنا به پیشگاهت شایسته‌تر است؟ آیا زمان سلامت که روزی‌های پاکیزه‌ات را در آن برایم گوارا فرمودی و به سبب آن برای به دست آوردن خشنودی و احسانت به من نشاط دادی؛ و مرا همراه آن، بر آنچه که از اطاعتت توفیق دادی، نیرو بخشیدی؟ یا هنگام بیماری که مرا به وسیلة آن از ناخالصی‌ها خالص ساختی و نعمت‌هایی که به من هدیه دادی، برای سبک کردن گناهانی که پشتم را گران و سنگین کرده و پاک کردن زشتی‌هایی که در آن فرو رفته‌ام و آگاهی دادن برای اینکه توبه را فراگیرم و به یادآوردن نعمت‌های قدیم، برای محو کردن گناهان بزرگ از پرونده‌ام؟» 🔶 در داستان طوطی و بازرگان هم همین مضمون را به زیبایی بیان می‌کند: ای جفای تو ز دولت خوبتر و انتقام تو ز جان محبوب‌تر نار تو اینست نورت چون بود ماتم این، تا خود که سورت چون بود از حلاوت‌ها که دارد جور تو وز لطافت کس نیابد غور تو نالم و ترسم که او باور کند وز کرم آن جور را کمتر کند عاشقم بر قهر و بر لطفش بجد بوالعجب من عاشق این هر دو ضد والله ار زین خار در بستان شوم همچو بلبل زین سبب نالان شوم 🔶 نویسنده نامدار روسی در کتاب بسیار مشهور جنگ و صلح می‌گوید: «سخت‌ترین و خوشبخت‌ترین چیزها این است که کسی در رنج‌هایش، در رنج‌های ناخواسته‌اش، عاشق این زندگی باشد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 برداشت دیگران 🖊احمدحسین شریفی 🔶 علیه السلام خطاب به هشام (ابومحمد یا ابوالحکم) فرمودند: يَا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ يَنْفَعُكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ النَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَة (تحف العقول، ص۳۸۶) ای هشام! اگر در دست تو گردویی بود؛ اما مردم گفتند جواهر است، این قضاوت مردم تو را سود نبخشد زیرا می‌دانی که آنچه در دست تو است گردوئی بیش نیست. و اگر در دست تو، جواهری باشد، لکن مردم گفتند گردویی است؛ این قضاوت مردم نیز به تو زیانی نمی‌رساند زیرا تو می‌دانی که جواهر است.» 🔶پابلو (۱۸۸۱-۱۹۷۳) نقاش و هنرمند بسیار مشهور و صاحب سبک اسپانیایی، در جمله مشهوری می‌گوید: «غمگین‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که برداشت دیگران برایشان زیادی مهم است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قابهای ذلت و عزت 🔶نگاه به دو تصویر،‌مصداقی عینی از آیه ۸ سوره منافقون است: وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَعْلَمُون‏ ⚫️تصویر بالا: مکان مذاکرات تهران، سال 1322؛ مذاکره کنندگان رؤسای جمهور سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی؛ (روزولت، چرچیل و استالین)؛ موضوع مذاکرات: یکی از موضوعات کنفرانس، تعیین تکلیف برای ایران پس از جنگ جهانی اول؛ شاه قلدر ایران، نه تنها حق حضور در جلسه را ندارد! بلکه اساسا اطلاعی از حضور این افراد در خاک ایران هم ندارد!!! 🌹تصویر پایین: محل مذاکرات: وین، تاریخ ۱۴٠٠/٠۱/۱۸، موضوع کنفرانس: تعیین تکلیف درباره وظایف آمریکا برای بازگشت به برجام؛ به دستور نائب المهدی، حضرت ولایت (حضرت سیدعلی خامنه‌ای) نماینده آمریکا حق حضور در جلسه را ندارد فقط می‌تواند در پشت درب منتظر گزارش مذاکرات باشد!!! @Ahmadhoseinsharifi 🌹🇮🇷🇮🇷🇮🇷
چیستی علوم انسانی (۳) (Trimmed).mp3
8.22M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶چیستی‌شناسی علوم انسانی: قسمت سوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴کنفرانس سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی 🔶از همه محققان و پژوهشگران عزیز دعوت می‌کنم ضمن مراجعه به سایت کنفرانس و آشنایی تفصیلی‌تر با موضوعات و محورهای آن، مقالات عالمانه خود را برای این همایش ارسال کنند آدرس سایت همایش👇👇 WWW.hokmrani.scih.ir 🔷این کنفرانس از سوی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در شهریور ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹🌹
🔴نگاه آیه‌ای سهراب سپهری به پدیده‌ها 🖊احمدحسین شریفی 🔶پیشتر در همین کانال به تناوب، درباره شعر (1307-1359) و نوع نگاه او به هستی و زندگی نکاتی را بیان کرده‌ام. در اینجا یکی دیگر از برجستگی‌های شعر سپهری را مطرح می‌کنم. 🔶سپهری نگاهی آیه‌ای به عالم دارد. او حقایقی را در همین امور خرد و ناچیزی که در اطرافمان می‌گذرد نمایان می‌کند. از نگاه سپهری فهم حقیقت و بلکه مشاهده حقیقت امری دشوار نیست. این ما هستیم که یافتن حقیقت را بر خود دشوار کرده‌ایم. ما آدمیان به جای زندگی با حقایق نمایان، دنبال یافتن آنها در لابلای مباحث فلسفی و نوشته‌های پیچیده هستیم! 🔶او در نامه‌ای به یکی از دوستانش می‌نویسد: 🌹«در این لحظه می‌اندیشم، چقدر آدم‌ها بیراهه می‌روند. از کنارِ گُل بی‌اعتنا می‌گذرند. می‌روند تا شعرِ گُل را در صفحه یک کتاب پیدا کنند و بخوانند. رو به روی زندگی نمی‌ایستند تا مُشاهده کنند. برای همین است که حرف‌ها به دل نمی‌نشیند، برای همین است که در شعرها شوری نیست، در نقّاشی‌ها جوششِ زندگی گُم شده است. چرا نگویم که من صدایِ قورباغه را در بهار بر بسیاری از آهنگ‌ها برتری می‌دهم؟ می‌دانی؟ ما را ترسانده‌اند. ما را آموخته‌اند. وگرنه چرا می‌ترسیم بگوییم اگر پایِ سنجش به میان آید، اثری که صدای قورباغه در ما می‌گذارد شاید هم‌ترازِ تأثیرِ ژرف‌ترین برخوردها در زندگیِ ما باشد.» (سهراب سپهری، (هنوز در سفرم) ، نامه‌های دوستان، صفحه 85) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
AUD-20210413-WA0013 (Trimmed).mp3
6.52M
خطبه بسیار پرمعنای شعبانیه که وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) در یکی از آخرین روزهای ماه شعبان درباره عظمت ماه رمضان خواندند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خاطره‌ای شنیدنی از استاد قرائتی 🔶ظرافت‌های اخلاص 🔷از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند:‏ الْعُلَمَاءُ كُلُّهُمْ هَلْكَى إِلَّا الْعَامِلُونَ وَ الْعَامِلُونَ كُلُّهُمْ هَلْكَى إِلَّا الْمُخْلِصُونَ وَ الْمُخْلِصُونَ عَلَى خَطَر (مجموعه ورام،‌ ج۱، ص۱۱۸): همه عالمان در هلاکت‌اند مگر عالمان عامل. و همه عالمان عامل هم در هلاکت‌اند مگر عالمان عامل مخلص و مخالصان هم در امان نیستند.» یعنی آدمی باید دائما مواظب خود باشد. دشمنان درونی و بیرونی لحظه‌ای از او غافل نیستند. به ویژه دشمن درونی‌اش که دائماً او را به سوی امور پست دنیوی و غفلت از خدا می‌کشاند. ز دست این دل دیوانه مستم درون خانه دشمن می‌پرستم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
از خودشناسی تا جامعه‌پردازی (Trimmed).mp3
10.13M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اخلاق 🔶از خودشناسی تا جامعه‌پردازی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴گزارشی از نشست علمی امکان علوم انسانی قرآن بنیان در جمع اعضای «کمیسیون قرآن و علوم انسانی» ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی تاریخ: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ 🔸از سوی دبیر مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی مطرح شد/ پاسخ‌هایی به منکران علوم انسانی قرآن‌بنیان حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی به ارائه ادعاهای منکرین علوم انسانی قرآن‌بنیان و نقد آنها پرداخت و بیان کرد: یکی از ادله‌ عدم تحقق علوم انسانی قرآن‌بنیان، این است که علم در مقام داوری باید سنجیده شود و داوری با تجربه است، لذا نمی‌توان سخن قرآن یا معصوم را علم دانست، حال آنکه چنین نیست و باید ثابت کنند اساسا این تجربه‌گرایی چرا و از چه زمانی آمده و در این صورت، تکلیف علوم دوره صدر اسلام و یونان باستان چه می‌شود.👇👇👇 https://iqna.ir/fa/news/3963971 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خودکم‌بینی و رفتارهای غیراخلاقی 🖊احمدحسین شریفی 🔶امام علي چه زيبا مي‌فرمايند: مَنْ‏ هَانَتْ‏ عَلَيْهِ‏ نَفْسُهُ فَلَا تَرْجُ خَيْرَهُ؛ کسي که خود را خوار بشمارد، به خير او اميدوار مباش. 🔶امام هادی نيز در اين رابطه مي‌فرمايد: مَنْ‏ هَانَتْ‏ عَلَيْهِ‏ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ؛ کسي که خود را سبک بشمارد، از شرّ او در امان نباش. 🔶به تعبير اليور ارونسون، روان‌شناس اجتماعي، اگر شخصي عزت نفس پاييني داشته باشد از انجام رفتارهاي بي‌رحمانه و ابلهانه چندان احساس ناهماهنگي نمي‌کند. چنين افرادي به دليل آنکه تمام دغدغه‌شان تأمين منافع خود و تأمين خواسته‌ها و مشتهيات نفساني خود است، نسبت به خواسته‌ها و منافع ديگران هيچ توجهي نخواهند کرد. نوعي خودخواهي و خودبيني بر رفتار افراد خودکم‌بين حاکم مي‌شود؛ به همين دليل، نه تنها اميدي به خيررساني و خيرخواهي آنها نيست که از شرشان نيز نمي‌توان در امان بود. چنين افرادي هيچ توجهي به مقررات و قوانين اجتماعي ندارند. صرفاً دنبال مشتهيات نفساني و خواسته‌هاي شخصي‌اند. انجام رفتارهاي نامطلوب هيچ تعارض شخصيتي يا ناهماهنگي دروني‌اي براي آنها ايجاد نمي‌کند. تنها چيزي که ممکن است چنين افرادي را از انجام رفتارهاي نامطلوب بازدارد اين است که با انجام آنها نتواند به اهداف و خواسته‌هاي خود دست يابد. 🔶در مقابل کساني که جايگاه و شأن خود را مي‌شناسند و براي شخصيت خود احترام قائل‌اند، کمتر دنبال خواسته‌ها و اميال شخصي خويشتن‌اند. به تعبير زيباي امام علي: مَنْ‏ كَرُمَتْ‏ عَلَيْهِ‏ نَفْسُهُ‏ هَانَتْ عَلَيْهِ شَهَوَاتُه؛‏ هر که خود را بزرگوار ديد شهوت‌هايش در ديده وي خوار گرديد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹