eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
346 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عاقبت ناگوار انکار مقامات عرفانی؛ از نگاه امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از توصیه‌های اخلاقی و معنوی مکرر (ره) به دیگران این بود که اگر اهل عرفان و سلوک معنوی نیستید، مبادا مقامات معنوی و مدارج عالیه اهل سلوک را هم منکر شوید و می‌فرمود چنین انکاری «سر منشأ تمام بدبختي‌ها و شقاوت‌ها است.» و هیچ امیدی به هدایت و آگاه‌سازی چنین افرادی نیست «و ما انْتَ بمُسْمِعٍ مَنْ في الْقُبُور». امام خمینی(ره) می‌فرمود سرنوشت علمی منکران عرفان و فلسفه و حقایق معنوی و سلوکی به توجیه و تأویل نادرست و نازل آیات و روایات ناظر به مقامات اهل محبت و مدارج منقطعان الی الله می‌‌انجامد: «اين طايفه هر چه حديث و قرآن از محبّت و عشق الهى و حبّ لقاء و انقطاع به حق بر آنها فروخوانند، به تأويل و توجيه آن پردازند و مطابق آراء خود تفسير كنند- آن همه آيات لقاء و حبّ اللّه را به لقاء درختهاى بهشتى و زنهاى خوشگل توجيه نمايند.» اینان هیچ فهمی از این فقره مناجات شعبانیه ندارند که می‌فرماید: «إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ إِلَهِي وَ اجْعَلْنِي مِمَّنْ نَادَيْتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِكَ فَنَاجَيْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَكَ جَهْرا» «حجب نور» و «نظر به حق» و «معدن عظمت» و «تعلق ارواح به عز قدس» و «صعق و محو جمال الهی» و امثال آن را هرگز نمی‌توان به گلابی‌ها و زردآلوها و قصرها و حورالعین‌های بهشتی تأویل برد. محور جمال الهی شدن کجا و محو جمال زنان و زیبایی‌های بهشتی کجا؟ امام خمینی(ره) در ۵ خرداد ۱۳۶۳ در نامه‌ای عرفانی و معنوی که به درخواست عروسش فاطمه طباطبائی برای وی می‌نویسد، به او توصیه می‌کند که: «دخترم! سعى كن اگر اهلش نيستى و نشدى، انكار مقامات عارفين و صالحين را نكنى و معاندت با آنان را از وظايف دينى نشمرى، بسيارى از آنچه آنان گفته‏اند در قرآن كريم به طور رمز و سربسته، و در ادعيه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آنها محروميم با آن به معارضه برخاستيم. ... و من به تو توصيه مى‏كنم كه اول قدم، بيرون آمدن از حجاب ضخيم انكار است كه مانع هر رشد و هر قدم مثبت است. اين قدمْ كمال نيست، لكن راهگشاى به سوى كمال است. ... آنان كه انكار مقامات عارفان و منازل سالكان كنند، چون خودخواه و خودپسند هستند هر چه را ندانستند حمل به جهل خود نكنند و انكار آن كنند تا به خودخواهى و خودبينى‏شان خدشه وارد نشود «مادر بُتها بُتِ نفس شماست» تا اين بت بزرگ و شيطان قوى از ميان برداشته نشود راهى به سوى او- جلّ و علا- نيست، و هيهات كه اين بت شكسته و اين شيطان رام گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ضرورت تأسیس مدارس اخلاقی در حوزه‌های علمیه از نگاه امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از توصیه‌های اکید (ره) به مسؤولان این بود که در کنار مدارس علمیه متعارف و در کنار مدارس فقه و اصول و فلسفه لازم است مدارس علمیه اخلاق و تهذیب نفس هم تأسیس شود. زیرا: اولاً‌، فقه و عرفان و فلسفه و الهیات منهای تهذیب و اخلاق نه تنها هیچ فایده‌ای ندارند بلکه خود از بزرگ‌ترین حجاب‌های معنوی‌اند. به تعبیر امام خمینی(ره): «اگر تهذيب در كار نباشد، علم توحيد هم به درد نمى‏خورد. «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاكْبَرْ» هر چه انباشته‏تر بشود علم، حتى توحيد كه بالاترين علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خداى تبارك و تعالى دورتر مى‏كند.» و ثانیاً، به دلیل ارتباطات و نفوذ اجتماعی روحانیان و عالمان دین، اگر روحانیان انسان‌های مهذب نباشند، تأثیرات بسیار مخربی بر جامعه خواهند گذاشت. و به تعبیر امام خمینی(ره): «وقتى معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه كس بيشتر است.» 🔻و تهذیب اخلاق بدون برخورداری از دانش آن و بدون ایجاد دغدغه و تعلیم روش آن و بدون وجود الگوهای عینی آن، ناشدنی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻جایگاه فلسفه و عرفان در شناخت حقایق عالم از نگاه امام خمینی(ره) 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ می‌دانیم که یک فیلسوف و عارف طراز اول دوران معاصر بود. او متخصص و استاد برجسته فلسفه به ویژه حکمت متعالیه بود. و قریب به دو دهه به طور جدی به تدریس و تحقیق در فلسفه صدرایی پرداخت. او نه تنها در عرفان عملی از بی‌نظیرترین افراد تاریخ اسلام به شمار می‌رفت که از استادان و شارحان بزرگ عرفان نظری بود و از شیفتگان محیی‌الدین ابن عربی بود. با مراجعه به کتاب‌هایی مثل «مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة» و همچنین «شرح دعای سحر» که در دهه سوم عمر مبارکشان تألیف کردند و کتاب‌هایی مثل «حاشیه بر شرح فصوص الحکم» و «حاشیه بر مصباح الانس بین المعقول و المشهود» نوشته ابن‌فناری و «تفسیر سوره حمد» می‌توان با دقت‌های عمیق امام خمینی در مباحث عرفان نظری آشنا شد. و با مراجعه به کتاب‌هایی مثل «شرح چهل حدیث» و «شرح جنود عقل و جهل» و «سرّ الصلاة» و «آداب الصلاة» و «جهاد اکبر یا مبارزه با نفس» و همچنین «نامه‌های عرفانی و اخلاقی» او می‌توان به عمق عرفان عملی امام خمینی پی برد. برخلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کنند امام از میانه عمر خود به بعد عرفان و فلسفه را کنار گذاشت و دیگر سخنی از آنها به میان نیاورد، به استناد شواهد متعدد می‌توان گفت وی تا واپسین روزهای حیات اینجهانی خود دلبسته عرفان و فلسفه بود و آشنایی با این علوم و تعمق و تفکر در آنها را برای آگاهی از حقایق اسلام از ضروریات می‌دانست و بر این باور بود که بدون تعمق در فلسفه و عرفان اسلامی امکان فهم و درک حقایق اسلامی وجود ندارد. حتی در نامه‌ای که به گورباچف نوشتند بر این مسأله تأکید ویژه کردند. توضیح آنکه: امام خمینی در نامه‌ای که در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۷ به رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف نوشتند، از او خواستند که در کنار مطالعه فلسفه غرب و آگاهی از اندیشه‌های فیلسوفان غربی، عده‌ای از افراد توانمند و نخبه را مأمور کند تا در فلسفه و عرفان اسلامی نیز به تحقیق و مطالعه بپردازند. به ويژه از آراء و اندیشه‌های ابونصر فارابی و ابوعلی‌ سینا، در حکمت مشاء، و شیخ‌ شهاب‌الدین سهروردی در حکمت اشراق و صدرالدین شیرازی در حکمت متعالیه آگاه شوند. و ظرافت‌های فکری آنان درباب علت و معلول و قوانین کلی حاکم بر عالم و ارزش معرفت‌شناختی ادراک شهودی و حقیقت علم و امثال آن را بدانند و برای او شرح دهند. و سپس به وی توصیه می‌کند که: «اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد [شیخ محیی‌الدین ابن عربی] مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريك‌تر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.» امام خمینی در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ (یعنی حدود سه ماه پایانی عمر مبارکشان) در پیام مهمی خطاب به عالمان دین و روحانیان که با عنوان «منشور روحانیت» مشهور شد، دوران سیاه مخالفت عده‌ای از روحانیان با فلسفه و عرفان یاد می‌کند و می‌نویسد: «اين از مسائل رايج حوزه‏ها بود كه هر كس كج راه مى‏رفت متدين‌تر بود. ياد گرفتن زبان خارجى، كفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرك بشمار مى‏رفت. در مدرسه فيضيه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از كوزه‏اى آب نوشيد، كوزه را آب كشيدند، چرا كه من فلسفه مى‏گفتم. ترديدى ندارم اگر همين روند ادامه مى‏يافت، وضع روحانيت و حوزه‏ها، وضع كليساهاى قرون وسطى مى‏شد كه خداوند بر مسلمين و روحانيت منت نهاد و كيان و مجد واقعى حوزه‏ها را حفظ نمود.» برخی گمان کرده‌اند که ابزاری دانستن و از سوی امام راحل و توصیف آنها به «حجاب اکبر» به معنای آن است که وی در پایان عمرشان به مخالفت با این علوم پرداخته‌اند! این در حالی است که افزون بر مطالب پیش‌گفته، امام خمینی(ره) به صراحت کنار گذاشتن فلسفه و عرفان و علوم استدلالی را نوعی خیانت می‌دانستند. وی در نامه‌ای عرفانی و اخلاقی پس از پاره‌ای توصیه‌های معنوی و عرفانی، خطاب به سیداحمد خمینی چنین نوشتند: «و آنچه گفتم به آن معنى نيست كه به فلسفه و علوم برهانى و عقلى نپرداز و از علوم استدلالى روى گردان كه اين خيانت به عقل و استدلال و فلسفه است، بلكه به آن معنى است كه فلسفه و استدلال راهى است براى وصول به مقصد اصلى و نبايد تو را از مقصد و مقصود و محبوبْ محجوب كند، يا بگو اين علوم عبورگاه به سوى مقصد هستند و خود مقصد نيستند و دنيا مزرعه آخرت است‏ و علوم رسمى مزرعه وصول به مقصودند، چنانچه عبادات نيز عبورگاه به سوى او- جلّ و علا- است» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«رهبری بی‌نظیر»، به تصریح خمینی کبیر. الحمدلله علی جمیع نعمه. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قابل توجه سکولارهای حوزوی خبرنگار: شما که شخصیت دینی هستید، چرا وارد سیاست شدید؟! چرا از قالب مذهب خودتون رو خارج کردید؟! 🔹 (ره): اسلام‌ یک مذهب سیاسی است که سیاست و عبادتش مخلوط به هم است. 🔹 احکام‌اسلام آن مقداری که در سیاسات است بیشتر از عبادات است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻آدم شدن محال است! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام خمینی(ره) به نقل از مرحوم شیخ‌ عبدالکریم حائری یزدی می‌فرمودند: «اينكه مى‏گويند: «ملا شدن چه آسان، آدم شدن چه مشكل» صحيح نيست. بايد گفت: ملا شدن چه مشكل، آدم شدن محال است!» تحلیل فلسفی این سخن را باید در مبانی انسان‌شناختی صدرایی دید که (ره) نیز به آن معتقد بود. توضیح آنکه براساس مبانی فکری صدرا، افراد معدود و محدودی از بشر به مرتبه خاص انسانیت یعنی «تجرد عقلانی» می‌رسند. اما نهایت تعالی و ترقی بیشتر آدمیان همان مرتبه «تجرد خیالی» است. یعنی همان مرتبه حیوانیت. اغلب انسان‌ها می‌توانند در حیوانیت به کمال برسند و به دلیل مرتبه بالایی از قوت و قدرت خیال که دارند تربیت‌پذیر هم هستند. امام خمینی(ره) با استناد به همین مبنا می‌فرمود به همین دلیل است که تلاش پیامبران و اولیایی الهی مصروف این شده است که با بیان وعده‌ها و وعیدهایی که قابل درک در مرتبه خیال‌اند، آدمیان را تربیت کنند. و به همین دلیل، اکثر نویدهای پیامبران و کتاب‌‌های آسمانی نعمت‌ها و پاداش‌هایی مادی از قبیل لذت‌های جنسی و برخورداری از حور العین و میوه‌ها و غذاهای بهشتی و امثال آن است. زیرا درک و فهم نعمت‌هایی چون لذت قرب الهی و عذاب‌هایی چون از چشم خدا افتادن برای کسانی که در مرتبه خیال‌اند تقریباً ناممکن است. و چنین وعده و وعیدهایی تأثیری در هدایت غالب مردمان ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻نظریه‌شناسی و نظریه‌پردازی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شرط لازم «نظريه‌پردازی» در ، «نظريه‌شناسی» است. شناخت نظريه‌ها، موجب مي‌شود که (۱) با بزرگان علم مورد نظر آشنا شويم؛ (۲) فراز و فرودهاي انديشه‌ها را بهتر بدانيم؛ (۳) نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسيم؛ (۴) مدل نظريه‌پردازي و نقاط عطف نظرية هر کدام از نظريه‌پردازان را بدانيم؛ (۵) علل اختلاف نظريه‌هاي گوناگون را فهم کنيم و (۶) از همة اينها سکويي براي پرش به سوي نظريه‌پردازي بسازيم. (کتاب نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی، احمدحسین شریفی، ص۵۳) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«هر کجا دردی دوا آنجا رود» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آدميان نوعاً تا زماني که در ناز و نعمت‌اند، چندان از فکر و انديشه خود نيز بهره نمي‌گيرند؛ به ندرت دربارة تغيير وضع موجود و خلق وضعيتي مطلوب‌تر انديشه مي‌کنند. اما زماني که خود را در تنگنا مي‌بينند، توانايي‌هاي جسمي و ذهني آنان شکوفا مي‌شود: «هر کجا دردي دوا آنجا رود». حال اگر دردي نباشد، هرگز در جستجوي دوايي برنمي‌آيند. تا ذهني مسأله‌خيز نباشد، در جستجوي راه گريز و پاسخ نيز نخواهد بود. (ع) در حديثي از وجود مقدس (ص) چنين نقل مي‌کند: «الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهَا السُّؤَالُ؛ علم گنجيه‌هايي است و کليد آنها سؤال است» و (ع) نيز فرمودند: «إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ عَلَيْهِ قُفْلٌ وَ مِفْتَاحُهُ الْمَسْأَلَةُ؛ علم قفلي دارد که کليد آن سؤال است» و سؤال و مسأله هم محصول درگيري‌ها، تزاحمات و تعارضات ذهني و عملي است. محصول موانع و مشکلات است. به راستي اگر بيماري نبود، توانايي‌ها و استعدادهاي آدميان در کشف راه‌هاي درمان از دل طبيعت يا توليد داروهاي درماني با ترکيبات شيميايي شکوفا مي‌شد؟ (ع) مي‌فرمايد، آنگاه که سختي‌ها شدت مي‌يابند گشايش‌ها از راه مي‌رسند: «عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ تَكُونُ الْفَرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ يَكُونُ الرَّخَاء؛ چون سختى به نهايت رسد گشايش در رسد، و چون گردونه بلا، تنگ آيد اميدوارى برآيد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹«مهرانه زنجان» الگویی از «نیک‌خواهی» و «نیکوکاری» ۲۵۰ هزار حسینی راستین. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✳️ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ✅ فراخوان دریافت مقاله برای دوفصلنامهٔ «فلسفه و علوم انسانی» 🖌 سردبیر: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی 🔷 مجلهٔ تازه‌تأسیس «فلسفه و علوم انسانی» آمادهٔ دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران است. 🔷 هدف از انتشار مجلۀ «فلسفه و علوم انسانی» انتشار آخرین دستاوردهای پژوهشی محققان در زمینهٔ مطالعات بینارشته‌ای فلسفی در مکاتب مختلف فلسفهٔ اسلامی و فلسفهٔ غرب است. 🔶 این نشریه مقالات مرتبط با موضوعات زیر را منتشر می‌کند: 1️⃣ معرفت‌شناسی و علوم انسانی 2️⃣ روش‌شناسی و علوم انسانی 3️⃣ هستی‌شناسی و علوم انسانی 4️⃣ انسان‌شناسی و علوم انسانی 5️⃣ مسائل مشترک فلسفه و علوم انسانی 💠 مقالات این نشریه همچون مقالات دیگر نشریات مؤسسه بر مبنای ملاک‌های سامانهٔ ارزیابی کمیسیون نشریات وزرات علوم بررسی و چاپ خواهد شد. 💠 این دوفصلنامه در نظر دارد اولین شماره را در پایان تابستان ۱۴۰۱ منتشر کند. لذا مقالاتی که تا پایان تیر در سامانه بارگذاری شود، در اولویت قرار خواهند گرفت. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این لینک نسبت به ارسال و بارگزاری مقالهٔ خود اقدام نمایند: 🌐 philosophyandhumanities.ir 🔷 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔻به استحضار اساتید و محققان و متخصصان حوزه‌های «فلسفه و علوم انسانی» و «فلسفه علوم انسانی و اجتماعی» می‌رساند که در راستای سیاست‌های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و همچنین اولویت‌های دور جدید فعالیت‌های «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران»، این نشریه به صورت «سه‌زبانه» (فارسی، عربی و انگلیسی) و در سطح «بین‌المللی» منتشر خواهد شد. به همین دلیل در هر شماره آن، افزون بر مقالات فارسی مقالاتی نیز به زبان‌های عربی و انگلیسی منتشر خواهد کرد. 🔻سطح مقالات این نشریه نیز «علمی پژوهشی» خواهد بود و صرفاً به مقالاتی که نصاب بالای محتوایی و شکلی را داشته باشند ترتیب اثر خواهد داد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بیان تفاوت فیلسوفان یونان باستان و فیلسوفان معاصر آلمانی در قالب یک مسابقه فوتبال. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بار الها درود و رحمت فرست بر على بن موسى الرضا پسندیده پیشواى پارسا و منزه و حجت تو بر هر که روى زمین است و هر که زیر خاک بسیار راستگو و شهید، درود و رحمتى فراوان و کامل و با برکت و متصل و پیوست و پیاپى و دنبال هم همچون بهترین رحمتى که بر یکى از اولیائت فرستادى. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷ترس و سرنوشت ✍️ احمدحسین شریفی 🔻یک جمله انگیزشی و درست انگلیسی: Never let your fear decide your fate «هیچوقت اجازه نده «ترست» برای «سرنوشتت» تصمیم بگیره» و علیه السلام چه حکیمانه می‌فرماید: «إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ؛ چون از كارى ترسى بدان در شو، كه خود را سخت پاييدن دشوارتر تا در نشدن در كار و ترسيدن.»(ترجمه شهیدی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴راست‌گویی، امانت‌داری و شیعگی در کلام امام رضا(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (ع) می‌فرماید: لَا تَنْظُرُوا إِلَى‏ كَثْرَةِ صَلَاتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ كَثْرَةِ الْحَجِّ وَ الْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّيْلِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ؛ به فراوانی نماز و روزه و حج و اعمال نیک و نماز شب‌های آنها نگاه نکنید؛ بلکه به راستگویی و امانت‌داری آنها بنگرید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
خواجه نصیرالدین در ادامه آن شعر و حدیث، این حکایت را نیز نقل می‌کند: «و حکایت کنند که یکی از رؤسای یونان بر غلام حکیمی افتخار نمود، غلام گفت: اگر موجب مفاخرت تو بر من این جامه های نیکوست که خویشتن بدان بیاراسته ای، حسن و زینت در جامه است نه در تو؛ و اگر موجب این اسپ است که بر نشسته ای، چابکی و فراهت در اسپ است نه در تو؛ و اگر موجب فضل پدران تو است صاحب فضل ایشان بوده اند نه تو؛ و چون از این فضایل هیچ کدام حق تو نیست اگر صاحب هر یکی حظ خویش استرداد کند، بلکه خود فضیلت هیچ کدام از او به تو انتقال نکرده است تا به رد حاجت افتد، پس تو که باشی؟» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه دلدادگان غرب و کدخدا! رفتار دو رئیس جمهور را ملاحظه کنید. اگر جای رفتار جو بایدن و محافظانش با رفتار رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهان او عوض می‌شد چکار می‌کردید؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
‏🔶بررسی «موانع تحقق علوم انسانی اسلامی» در جلسه هم اندیشی با اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔰چند لحظه خنده این متن را یکی از دوستان برایم ارسال کرد: ⭕️در یک گروهی اضافه شده بودم پیامها اینطور بود: «ربی قدوس سبوح» وارد شد «یا هادی المضلین» از گروه رفت «یا ریحانه النبی» توسط «امی خدیجه الکبری» به گروه دعوت شد «هل الیک یا ابن احمد سبیل فتلقی» با لینک دعوت وارد گروه شد «و حمل الزاد اقبح کل شی اذا کان الوفود علی الکریم» فلان مطلب را سنجاق کرد 💠تازه گاهی «یا ذالجلال و الاکرام» از تو سوال میکرد «و حسبی ربی جَلَّ الله» و «اِنَّ الناقدَ بصیر» و «یا قاسم بن الحسن» و «ای لشکر صاحب زمان» ... سوالش رو تایید میکردند. ▫️آدم کاملا حس میکرد با اسماء و صفات الهی و فقرات جوشن کبیر و دعای ندبه و کمیل و مناجات خمسه عشر معاشرت میکنه! تقریبا تمامی اسامی رو واقعی گفتم. ◻️ اونجا فقط یه بزرگواری بود که برام جالب بود اسمش «نفسم پیشی بابا» بود و مدام با 👌 بقیه رو تایید میکرد! ▪️ یه بزرگواری بود اسمش «ذرنی و من خلقته وحیدا» بود. وقتی is typing یا در حال نوشتن بود حس میکردی خود خداوند میاد بزنه تو دهنت ساکت بشی!😂 ▫️بزرگوار اسمش رو نمیگفت ولی مصمم بود یک روز در میان از مضرات شیمی درمانی و جراحی تومور یه مطلبی برای بنده ارسال کنه و از تجربیات موفق طب سنتی در درمان انواع توده‌های بدخیم بگه! بنده هم همیشه تشکر میکردم. ▫️چند روز بعد از عمل دیدم یک نفر خصوصی پیام توبیخ‌‌آمیزی طولانی فرستاده چرا عمل کردین! من حجت رو بر شما تمام کردم! اسمش «انما علینا البلاغ المبین» بود! جواب دادم ما کی با هم صحبت کردیم. تصویر گفتگوهای قبلی رو فرستاد دیدم همان «ذرنی و من خلقته وحیدا» است. ▪️ به تناسب حال روحی نام کاربری‌شون تغییر کرده بود! از نام کاربری به عنوان بیانیه تغییر ایدئولوژی استفاده میکردند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پاسخ به یک سوال: علوم انسانی اسلامی و تعصب و تقدس‌ نظریه‌ها 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخي از مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی گمان مي‌کنند که نظرية‌ علم ديني موجب تعصب و تقدس نظريه علمي مي‌شود و کسي جرئت مخالفت با آن را ندارد و مخالفت با آن مساوي مخالفت به دين مي شود! «اگر کسي ادعا کند که آموزه‌هاي ديني مي‌توانند در شکل دادن به محتواي نظريه‌هاي علمي تأثير بگذارند، در آن صورت بايد در نظر داشته باشد که با ابطال نظرية علمي چه بر سر باورهايي خواهد آمد که ادعا مي‌شد مددکار نظريه‌هاي علمي بوده است. ضربه‌اي که کليساي کاتوليک از آزمايش ابطال‌کنندة نيوتن خورد، ضربه‌اي کمرشکن بود. اما اين سرنوشتي است که در انتظار هر باور ديني خواهد بود که ادعاي کليساي کاتوليک يا مشابه آن را تکرار کند.» در پاسخ به این سخن می‌گوییم: اولاً، نظريه‌هاي علمي قداستي ندارند؛ قداست مربوط به دين و منابع ديني است و نه معرفت‌هاي بشري از دين. ثانياً، اسلامي دانستن يک علم هرگز ملازم با انسداد باب علم نيست؛ فقه و اصول و تفسير قطعا علومي اسلامي‌اند، در عين حال،‌ مملو از ديدگاه‌هاي متفاوت و حتي متعارض‌اند. ثالثاً، ضابطه‌مند بودن استفاده از منابع ديني و روشمند بودن استناد به مباني فکر اسلامي مهم است. رابعاً، مقايسة اسلام با مسيحيت و کليسا با حوزه‌هاي علميه، قياسي مع‌الفارق و نشانة ناآشنايي با حقيقت اسلام و مسيحيت و کليسا و حوزه‌هاي علميه است. حوزه‌هاي علميه، همان‌طور که از نامشان پيدا است، قلمرو علم و دانش و انديشه و تفکر و نقد و نظريه‌پردازي و نوآوري بوده‌ و هستند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نیکی و پاداش Do good for others. it will come back in unexpected ways به دیگران خوبی کن. از راه‌هایی که انتظارش را نداری بهت برخواهد گشت» و علیه الرحمه چه خداشناسانه و ادبی‌تر این حقیقت را گفته است: تو نیکویی کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻زوار و عاشقان پاکستانی حاج قاسم سلیمانی که مورد ضرب و جرح و جسارت عده‌ای از مردم و رانندگان نادان یکی از شهرهای جنوبی قرار گرفتند! 🔻اینگونه رفتارهای غیر اخلاقی که هر از گاهی از سوی عده‌ای مشاهده می‌کنیم نشان می‌دهد، پیش‌نیاز و پیش‌شرط توسعه «اقتصاد گردشگری»، و «توسعه ارتباط با همسایگان»، بالا بردن «شعور اخلاقی و اجتماعی» مردم و «آموزش اخلاق مهمان‌داری و میزبانی» آنان است و الا آثار نامطلوب فرهنگی و اجتماعی فراوانی خواهد داشت. سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴برکات غیرت 🔻ماجرای توهین به تیم نوپای هوافضای ایران در روسیه؛ وقتی که شهید کاظمی اراده کرد و توانست... 🔻سردار احمد کاظمی: برای مذاکره موشکی با حسن تهرانی مقدم به روسیه رفته‌ بودیم؛ بعد از توهین‌های مکرر مقامات روسی، بدون مذاکره برگشتیم و من به حسن گفتم این را خودمان بدون کمک اینها باید بسازیم. 🔹درود بر شرافت مردان غیرت و شهادت. 🔻ای کاش می‌شد چنین غیرتی را به همگان تزریق کرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻رفتارهای طبیعی و ناطبیعی «سگ‌ها» و «سگ‌دارها» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رفتاری که از سگها در این کلیپ می‌بینیم، کاملاً طبیعی است. آنان بر اساس طبیعت خود عمل می‌کنند. اما آیا «سگ‌دارها» و «سگ‌دوستها» نیز که با هزینه‌های هنگفت این سگ‌ها را در خانه نگه می‌دارند، بر اساس فطرت انسانی خود چنین می‌کنند؟! چرا آنان حاضر نیستند یک صدم هزینه‌ای را که برای تیمار و نگه‌داری سگ‌هایشان انجام می‌دهند را صرف نگه‌داری اطفال بی‌سرپرست کنند؟! 🔻معاشرت با سگان افزون بر آنکه پیامدهای روحی و اجتماعی بسیار ناخوشایندی بر جای می‌گذارد، از نظر معنوی نیز مورد نهی اولیای دین بوده است. (ص) می‌فرماید: فرشتگان الهی به خانه‌ای که سگ در آن باشد وارد نمی‌شوند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔻عالمان و دانشمندان جهنمی در کلام امام صادق‌(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در حدیثی که در کتاب خصال (ج۲، ص۳۵۲-۳۵۳) از علیه السلام نقل کرده است هفت دسته و گروه از عالمان و دانشمندان جهنمی معرفی می‌شوند: یک. عالمانی که علاقمند به گردآوری دانش‌اند اما علاقه‌ای به یاددهی دانش به دیگران ندارند. امام صادق می‌فرماید جایگاه اینان نخستین طبقه جهنم است. دو. عالمانی که خود از موعظه می‌گریزند و نسبت به پندهای دیگران بی‌اعتنایند اما وقتی در جایگاه موعظه و پند دیگران می‌نشینند از حد تجاوز می‌کنند. اينان در دومين طبقه آتش‏اند. سه. کسانی که علم و دانش خود را در اختيار اشراف و ثروتمندان قرار می‌دهند و در ميان بينوايان و مستضعفان جايى براى علم نمى‏بينند؛ سومین طبقه جهنم جایگاه اینان است. چهار. دانشمندانی که روش گردنكشان و پادشاهان را در پيش می‌گیرند. به این صورت که اگر نظر آنان رد شود و یا در خدمت به آنان قصور و تقصيرى روى دهد، خشمگين مى‏گردند، اين دسته در طبقه چهارم دوزخ‏اند. پنج. عالمانی که به دنبال گفتار يهود و نصارى مى‏روند تا علم و حديث خود را با آن انبوه سازند؛ اينان در طبقه پنجم جهنم‏اند. شش. دانشمندانی كه به مسند فتوى تكيه مى‏زنند و مى‏گويند: (هر چه مى‏خواهيد) از من بپرسيد. و چه بسا كلمه‏اى هم نمى‏فهمند- و خدا كسانى را كه ناشايسته امرى را به خود ببندد دوست ندارد- و اين گروه در طبقه ششم آتش جاى دارند. هفت. کسانی که علم را وسيله نخوت و فضل‏فروشى قرار مى‏دهند، جاى اينان در طبقه هفتم دوزخ است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹