eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.9هزار دنبال‌کننده
337 عکس
348 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
55.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️مدیریت چنین دسته‌جاتی در دست کیست؟! ✔️بزرگ اینان کیست؟! ✔️برداشت‌شان از عزاداری برای سیدالشهداء چیست؟! ✔️چه معرفتی نسبت به عاشورا و قیام حسین و فلسفه عزاداری دارند؟! ♦️به سهم خودم اعلام آمادگی می‌کنم که در جمع آنان حاضر شوم و درباره فهم و برداشت آنان از قیام حسینی و فلسفه عزاداری و پیام عزاداری حسین با آنان گفتگو کنم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🟢فناوری‌های نرم و فرهنگی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری «سند ملی فناوری‌های نرم و فرهنگی» است. البته از امور عجیب مدیریتی در کشور این است که این سند ابتدا در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۶ در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصویب می‌شود و سپس بعد از یک سال در جلسه ۸۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ تصویب ‌شد. اما ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری وقت یعنی جناب دکتر حسن روحانی، حدود سه سال طول کشید! یعنی این سند در تاریخ ۹ تیر ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور وقت برای اجرا ابلاغ ‌شد! 🔹علی ای حال، به همه علاقمندان به علم و فناوری و پژوهش و به همه مدیران علمی کشور توصیه می کنم این سند را، که حاصل خرد جمعی بسیاری از متخصصان کشور است، به دقت مطالعه کنند و در برنامه‌ریزی‌های خود به کار گیرند. 🔻یکی از نکات ارزنده و بسیار مهم سند نقشه جامع علمی کشور آن است که «فناوری‌های نرم و فرهنگی» را در کنار هفت نوع فناوری‌ دیگر یعنی «فناوری هوافضا»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «فناوری هسته‌ای»، «فناوری نانو و میکرو»، «فناوری‌های نفت و گاز»، «فناوری‌های زیستی» و «فناوری‌های زیست محیطی» در زمره اولویت‌های الف بخش فناوری قرار داده است. 🔸منظور از فناوری‌های نرم عبارت است از «مجموعه‌اى از هنجارها، رویه‌ها، مقررات، نهادها و سامانه‌هاى دانشى که رفتار انسان و نیازهاى روحى، فرهنگى و اجتماعى او را هدف قرار داده و موجبات کارایى و اثربخشى مطلوب‌تر فناورى‌هاى سـخت را فراهم مى‌سـازد.» مصادیق فناوری‌های نرم عبارتند از اموری مثل «تولید محتوا و نشر مکتوب و رقومى (دیجیتالی)، «طراحى»، «اسباب‌بازى»، «نوشت‌افزار»، «ظواهر و سبک پوشــش»، «صنایع دستى و گردشــگرى»، «فناورى‌هاى اجتماعى»، «نوآورى‌هاى اجتماعى»، «بازى‌هــاى ویدئویى»، «پویانمایى و پى‌نمایى»، «ســینما»، «هنرهاى تجســمى»، «هنرهاى نمایشى»، «تبلیغات»، «فناورى‌هاى مهندســى انگیزه»، «ســاز و کارهاى مدیریت بهره‌ورى و حکمرانى در حوزه فرهنگى و اجتماعى»، «بازى‌وارســازى»، «ارتباطى و رسانه‌اى»، «آموزشى» و «یادگیری». «فناوریهای تجاری مثل فناوری‌های بازاریابی، تبلیغات، توزیع، انبارداری، حسابداری و امثال آن.»، «فناوری‌های اجتماعی»، که به دنبال کاربردی‌سازی ایده‌های علوم اجتماعی در جهت حل مسائل و مشکلات مردم و در نتیجه بهبود و بهینه‌سازی زندگی اجتماعی‌اند. فناوری‌هایی مثل تأمین اجتماعی، فناورری‌های دادرسی، فناوری‌های بهداشتی و درمانی، فناوری‌های ارتباطی و تعاملاتی و ... 🔹و منظور از «فناوری‌های فرهنگی» عبارتند از «مجموعه‌اى از روش‌ها، ابزارها و فرآیندهاى تبدیل دانش و منابع فرهنگى به کالاها و خدمات فرهنگى» ♦️نکته قابل توجه این است که صنایع خلاق و محصولات فرهنگى و فناورى هاى نرم (در حال حاضر) با قابلیت تولید دو هزار و دویست و پنجاه میلیارد دلار ارزش اقتصادى و ایجاد حدود سى میلیون شغل در دنیا، روز به روز مورد توجه کشورهاى بیشترى قرار گرفته است. 🔸از مهم‌ترین آثار و برکات توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱. گسترش نفوذ فرهنگى و تقویت جایگاه کشور در عرصه‌هاى بین‌المللى؛ ۲. حراست از هویت ملى و متمایزسازى فرهنگ ملى در برابر فرهنگ‌هاى بیگانه؛ ۳. حفاظت از ارزش‌های ایرانی اسلامی در برابر فرآیند جهانى‌سازى؛ ۴. توسـعه اجتماعى و احیا و ترویج سـبک زندگى اسلامى ایرانى؛ ۵. ارتقـاى کیفیت حکمرانى، در عصر متاورس و دنیای مجازی؛ ۶. افزایش سـطح دسترسـى عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگى بومى؛ ۷. توسعه اقتصاد مقاومتى از طریق کمک به گذار از اقتصاد منبع پایـه تـک محصولى به اقتصـاد خلاق و دانش‌بنیان. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ترکیب کاملی از «حماقت» و «سفاهت» و «بلاهت» را می‌توان به صورت یکجا در مدیران و طراحان این تیتر دید. این ابلهان فراموش کرده‌اند که ملت ایران، «ملت امام حسین» است و «جمهوری اسلامی حرم است» و ملت امام حسین حتی اجازه شکل‌گیری چنین توهمی را به «حرامیان» نمی‌دهد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹 .
اقبال‌شناسی ۱ (اهمیت امید و آرزو).mp3
10.32M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درسهای اقبال‌شناسی 🔸جلسه اول: اهمیت امید برای حیات فردی و اجتماعی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔻خاضعانه و ملتمسانه از عقلای نظام و دلسوزان کشور خواهش می‌کنم «گفتار» و «کردار» جناب آقای ظریف را به طور جدی کنترل کنند. او در دوران جدید فعالیت سیاسی خود و با اختیارات تامی که از سوی رئیس جمهور منتخب گرفته است، به تنهایی این ظرفیت را دارد که نه تنها گسل‌های توهمی قومیتی و مذهبی را در کشور ایجاد کند، بلکه با فعال‌سازی گسل‌های توهمی، انشقاق و اغتشاشی عظیم در کشور ایجاد کند. 🔸او آگاهانه یا ناآگاهانه، با تمام توان، در مسیر تحقق برنامه‌های آمریکا و اسرائیل در ایران حرکت می‌کند. 🔹حضور عمدی او در نماز جمعه امروز تهران، بعد از تحریک قومیت‌گرایی و شکاف‌های مذهبی و دینی در صدا و سیما، و شعارهای مردم علیه او، خبر از ایام پرالتهابی در آینده می‌دهد. 🔻از رئیس جمهور محترم نیز می‌خواهم خودش عنان امور را به دست گیرد و جناب ظریف را از گرد خود دور کند، چرا که او توانایی بی‌اعتبار کردن ریاست‌جمهوری را هم دارد. سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد، نشاید گذشتن به پیل @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی ۲ (عزت و غیرت اسلامی).mp3
8.68M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه دوم: عزت و غیرت اسلامی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
به اطلاع دوستان و مخاطبان عزیز می‌رساند که به هدف نقش‌آفرینی بیشتر در جهاد تبیین و ترویج گسترده‌تر دیدگاه‌های استاد شریفی، کانال استاد در پیام‌رسان تلگرام نیز با آدرس https://t.me/ahmadhoseinsharifi فعال شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ببینید که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، چگونه در کمتر از سه دقیقه همه معیارهای لازم در معرفی و انتخاب وزیران را برای رئیس جمهور و مجلس محترم تبیین می‌کند. 🔻مهمترین وظیفه واجب رئیس جمهور محترم و مجلس شورای اسلامی عمل به این توصیه‌های حکیمانه و پیش‌برنده است. هر گونه تخطی از آنها، یقیناً خسران دنیوی و عقاب اخروی را به دنبال خواهد داشت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢دین و تکالیف دینی، اسباب رحمت الهی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸به هنگام تشریح و تبیین تکالیف دینی از سوی بسیاری از مبلغان و عالمان دینی، بیشتر بر بُعد محدودیت‌آوری و کلفت و سختی آنها تأکید و تکیه شده است. البته روشن است که هر تکلیف و مسؤولیتی نوعی محدودیت و کلفت و سختی را در پی دارد، اما تکالیف دینی لایه دیگری هم دارند که در ادبیات تبلیغی ما کمتر مورد تأکید قرار گرفته‌اند. جامع‌نگری دینی و معرفتی اقتضا می‌کند همه ابعاد و لایه‌های معارف دینی به مخاطبان عرضه شود. 🔹در آیات متعددی از قرآن کریم، پیروی از دستورات دینی و معارف قرآنی و اقامه نماز و اعطای زکات و پرهیز از گناه و ایجاد همدلی اجتماعی میان مؤمنان (اصلاح ذات‌البین) و به طور کلی انجام تکالیف دینی، به عنوان راه و وسیله‌ای برای دریافت «رحمت» و «عنایت» الهی معرفی شده‌اند. به عنوان نمونه: وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (آل‌عمران، ۱۳۲) وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (انعام، ۱۵۵) أَ وَ عَجِبْتُمْ أَنْ جاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلى‏ رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَ لِتَتَّقُوا وَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (اعراف، ۶۳) وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (اعراف، ۲۰۴) وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (نور، ۵۶) قالَ يا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (نمل، ۴۶) وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اتَّقُوا ما بَيْنَ أَيْديكُمْ وَ ما خَلْفَكُمْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (یس، ۴۵) إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏ (حجرات، ۱۰) 🔻به نظر می‌رسد یکی از راه‌های جذب حداکثری مردمان به دین، نشان دادن همین زیبایی‌ها و تبیین پیامدها و آثار عملی و اجتماعی دین و دینداری است. ، متفکر و اندیشمند بزرگ اسلامی سده اخیر، در بیان آثار تربیتی و اجتماعی تکالیف شرعی می‌گوید: لا اله باشد صدف، گوهر نماز قلب مسلم را حج اصغر، نماز در کف مسلم مثال خنجر است قاتل فحشا و بغی و منکر است روزه بر جوع و عطش شبخون زند خیبر تن پروری را بشکند مؤمنان را فطرت افروز است حج هجرت آموز و وطن سوزست حج طاعتی سرمایه ی جمعیتی ربط اوراق کتاب ملتی حب دولت را فنا سازد زکوة هم مساوات آشنا سازد زکوة (دیوان اشعار، اسرار خودی، ص۳۱) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی ۳ (مرحله اول تربیت خودی).mp3
6.25M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه سوم: «اطاعت» به عنوان اولین مرحله «تربیت خودی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ابوسعید ابوالخیر را گفتند: «خدا را کجا جوئیم؟» گفت: «کجا جُستید که نیافتید؟» أَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(بقره، ۱۱۵) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی ۴ (مرحله دوم تربیت خودی).mp3
9.14M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه چهارم: «ضبط نفس» به عنوان دومین مرحله «تربیت خودی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢در زشتی وارونه‌نمایی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸 صلى الله عليه و آله می‌فرماید: أشَدُّ الناسِ عَذابا يومَ القِيامةِ مَن يَرى الناسُ أنَّ فيهِ خَيرا و لا خَيرَ فيهِ؛ سخت‌ترين عذاب در روز قيامت از آن کسی است که مردم او را آدم خوبى بدانند، اما هيچ خوبى و خيرى در وجود او نباشد. 🔹بهومیل هرابال (Bohumil Hrabal) از نویسندگان مشهور اهل چک، در جمله‌ای حکمیانه می‌گوید: «برای خیانت هزار راه وجود دارد ولی هیچ‌کدام به اندازه‌ی «تظاهر به دوست داشتن» کثیف نیست!» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی ۵ (مرحله سوم تربیت خودی).mp3
7.91M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه پنجم: «نیابت الهی» به عنوان سومین مرحله «تربیت خودی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢رسالت‌ اخلاقی، تربیتی و تهذیبی حوزه‌های علمیه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین کارکردها و کارویژه‌های حوزه‌های علمیه، پرورش و تربیت انسان‌هایی مهذب، خودساخته و دنیاگریز به هدف تربیت مدیران و راهبرانی خدوم، مخلص و فداکار برای اداره جامعه اسلامی است. (ره) در این باره می‌فرمود: «حوزه‌‏هاى علميه همزمان با فراگرفتن مسائل علمى، به تعليم و تعلم مسائل اخلاقى و علوم معنوى نيازمند است. راهنماى اخلاق و مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامه‏‌هاى اخلاقى و اصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف الهيه، كه مقصد اصلى بعثت انبيا عليهم السلام مى‏‌باشد، بايد در حوزه‌‏ها رايج و رسمى باشد. متأسفانه در مراكز علمى به اين گونه مسائل لازم و ضرورى كمتر توجه مى‌‏شود. علوم معنوى و روحانى رو به كاهش مى‌‏رود، و بيم آن است كه حوزه‌‏هاى علميه در آتيه نتوانند علماى اخلاق، مربيان مهذب و آراسته و مردان الهى تربيت كنند؛ و بحث و تحقيق در مسائل مقدماتى مجالى براى پرداختن به مسائل اصلى و اساسى، كه مورد عنايت قرآن كريم و نبى اعظم (ص) و ساير انبيا و اوليا عليهم السلام است، باقى نگذارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸حکمتی نغز از جلال‌الدین مولوی در کتاب ارزشمند فیه ما فیه: «بعضی باشد که سلام دهند و از سلام ایشان بوی دود آید و بعضی باشند که سلام دهند و از سلام ایشان بوی مشک آید. این کسی دریابد که او را مشامی باشد. یار را می‌باید امتحان کردن تا آخر پشیمانی نباشد. سنّت حقّ این است اِبْدَأْ بِنَفْسِکَ. نفس نیز اگر دعوی بندگی کند بی امتحان ازو قبول مکن. در وضو آب را در بینی می‌برند بعد از آن می‌چشند به مجرد دیدن قناعت نمی‌کنند یعنی شاید صورت آب برجا باشد و طعم و بویش متغیّر باشد این امتحانست جهت صحّت آبی آنگه بعد از امتحان به رو می‌برند. هرچ تو در دل پنهان داری از نیک و بد، حق تعالی آن را بر ظاهر تو پیدا گرداند هرچه بیخ درخت پنهان می‌خورد اثر آن در شاخ و برگ ظاهر می‌شود سِیْمَاهُمْ فِیْ وُجُوْهِهِمْ وقوله تعالی سَنَسِمُهُ عَلَی الْخُرْطُوْمِ اگر هر کسی بر ضمیر تو مطلّع نشود، رنگ روی خود را چه خواهی کردن؟» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی ۶ (مهدویت).mp3
4M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه ششم: «مهدویت در اندیشه اقبال لاهوری» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
«زندگی» و «زمان» توأم‌اند؛ ما نمی‌توانیم لحظه‌ای را برگردانیم. اما می‌توانیم لحظات بعدی را بهتر مدیریت کنیم. @Ahmadhiseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢چگونگی مواجهه با بی‌ادبی و بی‌ادبان 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ادب از مهم‌ترین سرمایه‌های اخلاقی و وجودی هر انسانی است: «ادب مرد، به ز دولت اوست» مع‌الاسف این فضیلت بزرگ اخلاقی در جامعه ما، قدری کم رنگ شده است. البته هیچ جامعه معصومی را نمی‌توان یافت؛ بی‌ادبان در همه‌جا حضور دارند؛ ما باید مهارت اخلاقی مواجهه با بی‌ادبی و بی‌ادبان را بیاموزیم و در خود و متربیان‌مان تقویت کنیم. به نظر می‌رسد برای مهار بی‌ادبی و در مواجهه با بی‌ادبان چند نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم: یک، توجه کنیم که خود ما هم معصوم نبوده و نیستیم. خود نیز در مواقعی نسبت به افرادی بی‌ادبی کرده‌ایم! دو، بدانیم که خواهی نخواهی در همه ساحت‌های زیست اجتماعی خود با افراد بی‌ادب و گستاخ مواجهه می‌شویم. بی‌ادبان در همه جا حضور دارند: در خیابان، در بیابان، در کلاس درس، در شهر، در روستا، در حوزه، در دانشگاه ...؛ به همین دلیل باید تلاش کنیم مهارت مواجهه با بی‌ادبان را بیاموزیم. سه، تلاش کنیم منشأ، علت یا دلیل بی‌ادبی او را بفهمیم؛ شاید مشکلات خانوادگی داشته باشد، شاید از جای دیگری ناراحت باشد، شاید اساساً رفتار خود را بی‌ادبی نداند! شاید به دلیل ساده‌لوحی یا ویژگی‌های شخصیتی خاصش، ابزار افراد سیاست‌باز و فرصت‌طلب دیگری قرار گرفته باشد! شاید متوهمانه اوضاع سیاسی و اجتماعی را بر وفق همراهی با بی‌ادبی می‌پندارد (به اصطلاح بوی کباب به مشامش رسیده غافل از این که ....)، و ... در عین حال هرگز سعی نکنید دلیل بی‌ادبی را در همان حین بی‌ادبی، از خودشان جویا شوید. زیرا افراد بی‌ادب و گستاخ، عصبانی هم هستند؛ و در حین عصبانیت هیچ اعتمادی به سخنان آنان نمی‌توان داشت. چهار، قلب و ذهن خود را درگیر آن گستاخی و بی‌ادبی نکنید. تمرکز و توجه ویژه به آن ممکن است خود شما را هم دچار رذایل اخلاقی دیگری کند: ممکن است دچار سوء ظن یا کینه و بغض نسبت به آن شخص شوید. که اینها نیز به نوبه خود گناهانی بزرگ‌اند. پنج، هرگز مقابله به مثل نکنید. و این دشوارترین اما مطمئن‌ترین راه مواجهه با بی‌ادبان است. دشواری آن از این جهت است که بی‌ادبی از مُسری‌ترین رفتارهای اجتماعی است. چون شخص بی‌ادب اصل شخصیت و هویت ما را نادیده می‌گیرد و به آن حمله می‌کند! و در چنین شرایطی همه ما تمایل به دفاع از خود داریم و مع الاسف عموماً راه دفاع را در مقابله به مثل می‌بینیم! اما باید بدانیم که رفتار متقابل فقط اوضاع را بدتر می‌کند. و این همان نتیجه‌ مورد علاقه فرد بی‌ادب است. اما در هر شرایطی باید مواظب باشید که در زمین افراد گستاخ و بی‌ادب بازی نکنید. باید چرخه و زنجیره بی‌ادبی را قطع کنید. و راه قطع این چرخه آن است که مواظب باشیم رفتار یا سخن ما تحت‌الشعاع رفتار یا سخن افراد بی‌ادب قرار نگیرد. حتی نباید سعی کرد که بلافاصله فرصت بی‌ادبی و گستاخی را از فرد بی‌ادب گرفت! سکوت و طمأنینه و آرامش شما، موجب می‌شود فرد گستاخ و بی‌ادب خلع سلاح شود. مهم‌ترین پادزهر بی‌ادبی، آرامش و خونسردی و مهربانی است. به تعبیر هاینریش بل، نویسنده بزرگ آلمانی قرن بیستم و برنده جایزه ادبی نوبل: «هنوز هم که هنوز است اظهار ادب، در مقابله با یک فرد بی‌ادب، مطمئن‌ترین، طریق تحقیر است» البته قصد ما از اظهار ادب در برابر فرد بی‌ادب، هرگز نباید تحقیر او باشد چرا که قصد تحقیر دیگران را داشتن نیز خود نوعی بی‌اخلاقی است. شش، اگر بی‌ادبی در جمع صورت می‌گیرد، سعی کنید با شوخ‌طبعی و مزاح و بیان حکایت‌های خنده‌دار مناسبی فضا را تلطیف کنید. چون افراد بی‌ادب همه فضا را پر از انرژی منفی می‌کنند. آنان قدرتی شیطانی در آلوده کردن فضا دارند. شوخی و خنده می‌تواند انرژی‌های منفی را از فضا دور کند. هفت، بی‌ادبی و گستاخی دیگران را باید پلی برای صعود و تعالی خود قرار دهیم؛ یعنی نه تنها در زمین بی‌ادبان بازی نکنیم که از دامی که برای ما تنیده‌اند، ریسمان صعود به تعالی و کمال نفس ببافیم. این شیوه برخورد حکیمان و فرزانگان عالم با بی‌ادبان بوده است: به علیه السلام گفته شد: «مَنْ أَدَّبَكَ؟» (ادب از که آموختی؟) در پاسخ فرمود: «مَا أَدَّبَنِي أَحَدٌ؛ رَأَيْتُ قُبْحَ الْجَهْلِ فَجَانَبْتُه؛‏ کسی مرا ادب نکرد. من، زشتی نادانی و سفاهت را دیدم و از آن پرهیز کردم.» به قول : «لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی‌ادبان، که هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهیز کردم.» (علیه السّلام) فرمود: إِذَا رَأَيْتَ فِي غَيْرِكَ خُلُقاً ذَمِيماً فَتَجَنَّبْ مِنْ نَفْسِكَ أَمْثَالَهُ؛ هر گاه در دیگری اخلاق ناپسندی را دیدی، بپرهیز که آنگونه رفتار در خودت نباشد!» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی ۷(شرح نام‌های امیرالمومنین).mp3
8.71M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه هفتم: «تفسیر نام‌ها و القاب امیرمؤمنان از نگاه اقبال لاهوری» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟡دوست عزیز و دانشمندم جناب حجت‌الاسلام استاد احمد اولیائی، مطلب بسیار ارزشمندی تحت عنوان «اشتباهی که باید جبران شود» منتشر کرده است که مطالعه و دقت در آن و مطالبه بیشتر آن از اولیای تبلیغ دینی می‌تواند فصل جدیدی از فعالیت‌های تبلیغی را شکل دهد: (متن ایشان را با برخی تغییرات تقدیم می‌کنم) 🔹ما یک خطای راهبردی در تبلیغ داشتیم؛ «تبلیغ خطابی» به جای «زیست مشترک». یعنی گزاره‌های دینی را دائماً و غالباً از شبکه‌های تلویزیون و منبر و ... مستقیماً و مکرراً بیان کردیم؛ اما بسیاری از ما «زیست مشترک» یعنی همزیستی اخلاقی بلند مدت در زندگی روزمره در کنار مردم را فراموش کرده یا اهمیت آن را نادیده گرفته‌ایم. شما الان تلویزیون را ببین ... سمت خدا، محفل، معلی، عمو‌روحانی، سخنرانی‌های صبحگاهی، شبکه قرآن در کنار اعزام مبلغ رادیو معارف تریبون‌های نماز جمعه و... (همه بیان دین به صورت لخت و مستقیم) همه اینها خوب، مفید و لازمند اما هرگز کافی نیستند، قدم زدن روزمره یک روحانی در محله و سلام کردن به کسبه و ...، اثر دیگری دارد. 🔸سفری که به روسیه داشتم، یک امام جماعت در بزرگترین مسجد سن پترزبورگ توجه ما را به خود جلب کرد. اصالتا تاجیکی بود. دو ساعت با او بودیم. یک گزاره دینی بیان نکرد! فقط ادب و متانت و تواضع و پذیرائی و ... نهایتاً او را به حرف آوردیم. گفت ایران با این شکل و شیوه تبلیغی به سمت سکولاریسم می‌رود! گفتیم: چرا؟ گفت: «شما گزاره‌های دینی را دائماً به مردم می‌گویید. در حالی که پیامبر فقط روز جمعه خطبه‌ای داشت؛ اما در طول هفته با مردم زندگی می‌کرد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
اقبال‌شناسی ۸ (اهمیت قدرت).mp3
10.36M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه هشتم: «اهمیت و جایگاه قدرت در فلسفه خودی» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1722016982328730786 بهترین راه مواجهه با «سخنان جاهلانه»، «نقدهای مغرضانه» و «هتاکی‌های بی‌ادبانه»، صبر است و سکوت و بی‌اعتنایی. زیرا: جهالت، غرض‌ورزی، کینه‌توزی، هتاکی و بی‌ادبی، اموری شیطانی‌اند و از جنس تاریکی‌؛ و «کید شیطان» سست‌ است و «تاریکی»، ناپایدار. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضمن احترام فراوان به برادر عزیزم حاج حسین طاهری و تشکر بابت مداحی‌های حماسی و انقلابی و پرمغز ایشان و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای این عزیز دلم، از ایشان هرگز انتظار چنین تفاسیر «سلیقه‌ای» و «من‌درآوردی» و «بی‌مبنایی» را برای شعائر حسینی نداشتم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
توصیه مولوی برای مواجهه با خیال‌اندیشان جاهل.mp3
3.39M
✍ احمدحسین شریفی 🔹 یکی از حکیمانه‌ترین توصیه‌های جلال‌الدین مولوی برای مواجهه با جاهلان و مغرضان و کینه‌توزان، «سکوت» و «سکون» و «پرهیز از تلاش برای توجیه و اقناع» آنان است: هر درونی کـه خـیال ْاندیش شد چون دلیل آری، خیالش بیش شد چون سخن در وَی رود، علّت شود تـیغِ غـازی دزد را آلت شود پس جوابِ او­­ سکوت است و سکون هست با ابله سخنْ گفتن، جنون (مثنوی معنوی، دفتر دوم، ابیات 2715 _2717) @Ahmadhoseinsharifi 🌹