🟢«برنامه هفتم پیشرفت»، «مساجد» و «حوزههای علمیه»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مساجد از بزرگترین پایگاههای ترویج اسلام و از بزرگترین سرمایههای فرهنگی و هویتی مسلمانان به شمار میروند. در عین حال، همگان میدانیم که مساجد در حال حاضر آن کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مورد انتظار را تأمین نمیکنند. این مسأله علل و عوامل فراوانی دارد که در جای خود هم بررسی شده است.
♦️به هر حال، در قانون برنامه هفتم پیشرفت تکالیف و احکامی ذکر شده است که تحقق آنها میتواند گامی اساسی در جهت احیای کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد باشد.
🔹از مهمترین احکام و تکالیف برنامه هفتم پیشرفت در حوزه دین و فرهنگ میتوان به مواردی اشاره کرد که در ذیل ماده ۷۴ تحت عنوان اهداف کمّی برنامه هفتم پیشرفت ذکر شده است. از آن جمله توجه شما را به چند هدف کمّی این برنامه و الزامات و اقتضائات آن جلب میکنم:
✔️یک. «تا پایان برنامه (یعنی تا سال ۱۴۰۸) باید هر روستا و محله یک امام جماعت داشته باشد.»
🔻[در حال حاضر میدانیم که تعداد طلاب و روحانیانی که بتوانند به این وظیفه بسیار مهم یعنی «امامت جماعت یک روستا یا محله» بپردازند، و راهبری فرهنگی و اجتماعی و سیاسی یک روستا یا محله را به صورت اطمینانبخشی برعهده بگیرند، بسیار کمتر از میزان نیاز است. بنابراین، مدیریت حوزههای علمیه برای استفاده بهینه از این فرصت و کمک به تحقق این هدف برنامه هفتم، لازم است تدابیر مورد نیاز را به کار گیرد.]
✔️دو. «ده هزار مسجد به عنوان مسجد پایگاه قرآنی محله باید وجود داشته باشد.»
🔻[تحقق این هدف منوط به آن است که سختافزارها و نرمافزارهای لازم برای این منظور در آن ده هزار مسجد تدارک دیده شود. دست کم دههزار مربی مسجدی مطمئن و مجهز به معارف قرآنی باید تربیت شوند]
✔️سه. «تا پایان برنامه هفتم، ده میلیون حافظ قرآن باید تربیت شود.»
🔻[معلوم است که دستیابی به چنین هدفی چه میزان از مجاهدت و تدبیر و تلاش میخواهد.]
✔️چهار. «موسسات قرآن و عترت، باید سالانه ۲۵ درصد رشد داشته باشند.»
✔️پنج. در بند ث تبصره ۲ ماده ۷۵ قانون برنامه هفتم آمده است:
«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف است به منظور مردميسازي فعاليتهاي فرهنگي و استفاده از ظرفيت مساجد با همكاري مركز رسيدگي به امور مساجد، سازمان بسيج مستضعفين، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان اوقاف و امور خيريه با كسب نظر شوراي عالي حوزههاي علميه و شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي اقدامات قانوني لازم را براي تهيه و تصويب طرح مسجدمحوري در محلات ظرف سه ماه از لازمالاجرا شدن اين قانون پس از طي تشريفات قانوني انجام دهد.»
🔻[توجه داشته باشید که قانون برنامه هفتم در تاریخ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ رسماً ابلاغ شد و با این حساب، یک ماه دیگر، پایان مهلت سهماههای است که در این تبصره آمده است! امیدوارم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیانی که در این بند ذکر شده است، به ویژه شورای عالی حوزههای علمیه، بتوانند با جدیت به وظیفه خود عمل کنند.]
#برنامه_هفتم
#حوزه_علمیه
#مسجد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡مدیریت و هنر تصمیمگیری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹«تصمیم»، مصدر باب تفعیل از ماده «صمّ»، به معنای «کر کردن» است. «تصمیم» یعنی «کر کردن خود از شنیدن هر سخن مخالفی».
🔸کسانی که خیلی زود و بدون بررسی جوانب مسأله و بدون مشورت با کارشناسان و خبرگان و متخصصان آن حوزه، به تصمیم میرسند، نه تنها کاری خردمندانه انجام ندادهاند؛ بلکه به احتمال زیاد، خیلی زود هم از تصمیم خود پشیمان خواهند شد.
🔻در عین حال، کسانی که وسواس در تصمیمگیری دارند و نمیتوانند به صورتی قاطع تصمیم خود را اتخاذ کنند، به طور قطع، سازمان و مجموعه تحت مدیریت خود را دچار آسیبهای فراوان خواهند کرد. اینان شایسته مدیریت نیستند؛ زیرا یکی از مهمترین شؤون مدیریت، «تصمیمگیری» است. تا جایی که به صورتی مبالغهآمیز، گفتهاند «مدیریت، چیزی جز مهارت تصمیمگیری نیست». مدیر باید جسارت و جرئت تصمیمگیری به ویژه در بزنگاهها را داشته باشد. پس از اخذ نظرات کارشناسان و متخصصان و بررسی جوانب مسأله، هرگونه ضعفی در تصمیمگیریِ به موقع و درست، سازمان را با سردرگمی مواجهه خواهد کرد:
«وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه» (آلعمران، ۱۵۹)
🔹قوت و ضعف مدیران هم در «کیفیت» و «دقت» تصمیمگیریهای آنان نمایان میشود. تصمیمات مدیران نقشی مستقیم در پیشرفت یا پسرفت یا توقف حرکت سازمان دارد.
🔸سرعت در تصمیمگیری بسیار مهم است. گاهی تأخیر در تصمیمگیری موجب ضررهای سنگین و هنگفتی برای سازمان میشود. البته تصمیمگیری سریع و درست، کاری بسیار دشوار است. نیازمند اطلاعات و دادههای دقیق و قدرت تحلیل آنها و فهم شرایط محیطی است. به تعبیر دیگر، تصمیمگیری ارتباط تنگاتنگی با مدیریت ریسک دارد. یک مدیر کسی است که جرئت و جسارت ریسکپذیری را هم داشته باشد. یعنی بعد از بررسی احتمالات و راههای مختلف، احتمال و راهی را انتخاب کند که در خدمت منافع و اهداف سازمان باشد. بهرهوری سازمان را به بالاترین سطح ممکن برساند.
♦️بنابراین، مسأله تصمیمگیری خود یک «فرایند» است که باید به درستی طی شود:
✔️مواجهه با مشکل،
✔️شناخت دقیق مشکل،
✔️تبدیل مشکل به مسأله،
✔️جمعآوری دادههای لازم درباره مسأله،
✔️تحلیل دادهها و فهم عوامل اصلی شکلگیری مسأله،
✔️تأمل در انواع راههای ممکن برای پاسخ به مسأله،
✔️انتخاب بهترین راه حل.
#تصمیمگیری
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تعجب نکنید، «خوکدرمانی» یکی از صدها «نسخه حیوانپایه» در روانپزشکی و رواندرمانی اومانیستی است!
🔻حیوانسازی انسان، سرنوشت محتوم اومانیسم و بریدگی از معنویت و دین الهی است!
🔻اگر باور دینی و روح خدایی انکار شود، زندگی حیواناتی مثل خوک و سگ و گربه، به مدل زندگی آرمانی انسان تبدیل خواهد شد!
🔸معالاسف، بعضی از مدعیان و مقلدان و سرسپردگان غرب در ایران، فقط این قبیل امور را «علم» میدانند و هر سخنی خلاف اینها را با چماق خیالپردازی و ایدئولوژیزدگی و ... طرد میکنند!
#علوم_انسانی
🖊احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۶)
♦️«پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از بهترین شیوههای آموزش به ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی، شیوه استادمحوری است. البته تا زمانی که پذیرش استاد نیز منضبط و نظاممند و هدفمند نباشد، نمیتوان گفت که هر استادی شایستگی پذیرش دانشجو را دارد. زیرا، واقعیت این است که، برخی از اساتید صرفاً به دلیل برخورداری از حداقلهای علمی و یا بر اساس معیارها و ضوابطی حداقلی و یا به دلایل برخورداری از برخی از تسهیلات و معافیتهای قانونی و ...، در کسوت استادی قرار گرفتهاند؛ و نه لزوماً بر اساس لیاقتها و شایستگیهای علمی و پژوهشی و معلمی.
🔸به هر حال، اساتیدی که دارای یک پروژه فکری و یک طرح تحقیقاتی مشخصی هستند شایستگی پذیرش دانشجو را به نحو مستقل دارند.
🔻اما از کجا چنین اساتیدی را میتوان شناخت؟
چطور میتوان فهمید که یک استاد دارای پروژه فکری و طرح تحقیقاتی مشخص و مفیدی است؟
به نظر میرسد سامانه «نان» (نظام ایدهها و نیازها)، که از ابتکارات ماندگار دوران وزارت دکتر زلفیگل بود، یکی از بهترین راهها برای تشخیص چنین اساتیدی است.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢کیفرِ «علاقه به احترام»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در منابع اسلامی، اعم از شیعی و سنی، احادیث فراوانی و البته بسیار تکاندهندهای در این موضوع داریم که اگر کسی علاقه و میل به احترام از سوی دیگران داشته باشد، او باید خود را برای آتش جهنم آماده کند!
🔹به عنوان مثال، در حدیثی از وجود مقدس #پیامبر_اکرم(ص) چنین میخوانیم:
مَن أحَبَّ أن يَتمثَّلَ لَهُ الرِّجالُ قیاماً فَلْيَتبَوَّأْ مَقعَدَهُ في النّار؛
هر كس دوست داشته باشد كه دیگران در برابر او و به احترام او بایستند، خود را برای آتش جهنم آماده کند.
♦️دقت در این حدیث حقیقتاً لرزه بر اندام انسان میآورد، چون میفرماید سرنوشت کسانی که «میل» و «علاقه» به این دارند که از سوی دیگر محترم شمرده شوند، آتش جهنم است. یعنی حتی اگر در دل کسی چنین میلی باشد، جایگاه او جهنم است.
هر که را مردم سجودی میکنند
زهر اندر جان او میآکنند
🔸خدایا به حرمت پاکان، احساسات، عواطف، امیال، خواستهها، علایق و هیجانات ما را هم در همان مسیری قرار بده که خودت میپسندی.
#احترام
#مدیریت
#مولوی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡لوازم مدیریت راهبردی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین لوازم مدیریتهای راهبردی میتوان به سه امر اشاره کرد:
یک. صبوری؛
یک مدیر راهبردی وقتی راهی را میگشاید، باید همچون کشاورزی باشد که بذری را میکارد. هرگز با عجله و عصبانیت، امکان ندارد زودتر از موعد مقرر محصول خود را درو کند. صبر شرط اول مدیریت راهبردی است.
دو. تحمل؛
تحمل سختیها و نیشخندها و زخمزبانها و کنایهها. چون بسیاری از ذینفعان نه درک درستی از برنامههای دراز مدت دارند و نه تحمل چندانی برای رسیدن وقت درو. به همین دلیل دائماً مشغول یأسپراکنی و ناامیدسازی میشوند.
سه. مراقبت و نظارت؛
کسی که بذری را میکارد اگر دائماً از کاشته خود مراقبت نکند و عالمانه بر روند رشد و پیشرفت آن نظارت نداشته باشد، ممکن است در «چشم بهم زدنی» زحمات «یکساله» او هدر رود.
#مدیریت
#نظارت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣علیکم بالمتون لابالحواشی
🔸بحثی در حواشی کلیپ منتشره از استاد فیاضی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹استاد غلامرضا فیاضی بدون شک، یکی از استوانههای فلسفه اسلامی و یکی از سرمایههای بزرگ علمی و اخلاقی و معنوی حوزههای علمیه و انقلاب اسلامی است. این بنده هم افتخار میکنم که در زمره شاگردان این استاد کمنظیر هستم. کسانی که از نزدیک، حتی یک بار، با ایشان برخورد داشته باشند، صفا و صداقت و تواضع و دنیاگریزی و زهد و معنویت و عشق به اهل بیت علیهم السلام و بیاعتنایی به مناصب دنیوی و سیاسی را در رفتار و گفتار و افکار او با همه وجود احساس میکنند. او یکی از اتم مصادیق کسانی است که به تعبیر مولوی:
در درونشان صد قیامت نقد هست
کمترین آنکه شود همسایه مست
♦️در عین حال، مدتی است که عدهای به بهانه انتشار غیراخلاقی و هدفمند سخنان تندی که این استاد بزرگوار درباره مرحوم دکتر شریعتی و برخی دیگر از افراد، در حاشیه یکی از جلسات خصوصی درسی خود به کار برده است، به صورت روزانه در حال تخریب این سرمایه بزرگ علمی و اخلاقی کشور هستند. بلکه به همین بهانه به دنبال تخریب هر چیزی یا هر جایی یا هر کسی که مرتبط با این استاد بزرگوار است، میباشند! از «فلسفه اسلامی» گرفته تا «مجمع عالی حکمت اسلامی» و «موسسه امام خمینی(ره)» و ...!
🔸در این باره لازم است، به اختصار، چند نکته را بیان کنم:
اولاً، اصل انتشار چنین فایلی، آن هم فایلی که ظاهراً مربوط به چند سال قبل است، کاری بسیار قبیح و زشت بوده است. به طور کلی، انتشار مباحثی که در جلسات خصوصی و برای عدهای خاص گفته میشود آن هم بدون اجازه خود فرد، مثل انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد میماند که کاری بسیار زشت و غیرانسانی است.
ثانیاً، هر کسی ممکن است در خلوت و در جمع شاگردان خاص خود بدون رعایت آداب متعارف علمی و اجتماعی نکتهای را بگوید. اما هرگز نباید آن نکتهای را که هرگز در علن گفته نمیشود، محور تحلیل شخصیت آن فرد قرار گیرد.
همانطور که فیالمثل،
✔️چند سال قبل، کلیپی منتشر شد که یکی از شخصیتهای سیاسی در یک جمع خصوصی، درباره یکی از اقوام بزرگ ایرانی، جکهایی را برای سرگرمی تعریف کرده بود؛
✔️یا سال گذشته، باز هم در یک کار غیراخلاقی و غیرخیرخواهانه، کلیپی منتشر شد که استاد ارزشمند جناب دکتر دینانی در حاشیه یکی از درسهایش در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان، تعابیر بسیار تندی درباره استاد ملکیان به کار گرفته بود؛
✔️یا چند سال قبل کلیپی منتشر شد که خود جناب استاد ملکیان به بهانه نقد یکی از برداشتهای علامه طباطبائی (رضوان الله علیه) از یک آیه قرآن، تعابیر بسیار تند و موهن و توهینآمیزی درباره علامه طباطبائی به کار گرفته بود.
ثالثاً، بنده چنین مواردی را از حاشیههای زیست علمی سیاستمداران و اندیشمندان و فیلسوفان و مشهوران میدانم و معتقدم هیچ انسان عاقل و خیرخواهی در تحلیل شخصیت و جایگاه علمی و اجتماعی آنان، به چنین مواردی اصالت نمیدهد. و خود و دیگران را از دریای علم و حکمت و عرفان و معنویت شخصیتهایی مثل آیتالله فیاضی محروم نمیکند.
رابعاً، هر چند شخصاً چنان سخنانی را در مقام نقد افکار و اندیشهها نمیپسندم و خوش ندارم؛ [چه از سوی آن شخصیت سیاسی باشد و چه از سوی دکتر دینانی باشد چه از سوی استاد ملکیان و چه از سوی استاد فیاضی یا هر فرد دیگری] اما معتقدم بسیاری از کسانی که هر روز تحلیلی درباره سخنان استاد فیاضی عرضه میکنند قصد خیر ندارند. راستی چرا هیچ کدام از این دغدغهمندان رعایت اخلاق و دلسوزان فعلی اخلاق نقد! در نقد گفتارهای آن شخصیت سیاسی که میتوانست انشقاقی عظیم در کشور ایجاد کند، یا سخنان استاد دینانی یا سخنان موهن جناب استاد ملکیان درباره علامه طباطبائی هیچ سخنی بر زبان جاری نکردند؟!
#اخلاق
#فلسفه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
⚫️واپسين سفارشهاي امام حسن عسکري به جامعة شيعيان
🖊احمدحسين شريفي
#امام_حسن_عسکري(ع) در جملاتي که گويا #واپسين_سفارشهاي ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد ميکند؛ نکاتي که ميتوان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و #سبک_زندگي شيعيان را پوشش ميدهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرتهاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين المذاهبي و امثال آن را
◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت ميکنم به:
1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛
2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛
3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛
4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛
5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر.
6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجدههاي طولاني کنيد.
7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايهداران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود)
8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش ميکنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد.
🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته ميشود که اين شيعه است و همين مرا شاد ميکند.
9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد.
10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبتها را به سوي ما جلب کنيد و زشتيها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نميکند؛ جز دروغگو.
11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛
12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛
13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛
14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.
15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد.
🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا ميسپارم و بر شما سلام ميفرستم.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟢پرهیز از «تمایلات خوارکننده»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸بخشی از هویت وجودی انسان، تمایلات و خواستههای بیشمار غریزی و غیرغریزی اوست.
🔹یکی از مهمترین وظایف تربیتی و تهذیبی، تربیت تمایلات و مدیریت خواستههای نفسانی است.
♦️این تمایلات و غرایز نفسانی همانطور که میتوانند وسیلهای برای کمال و تعالی باشند، میتوانند موجبات انحطاط و سقوط آدمی را هم فراهم کنند! و همانطور که این تمایلات را میتوان در مسیری به کار گرفت که مایه عزت و سربلندی فردی و اجتماعی شوند؛ میتوان با آنها به گونهای معامله کرد که مایه خواری و ذلت فردی و اجتماعی شوند.
🔶انتظاری که از یک انسان مؤمن میرود این است که در مدیریت تمایلات و خواستههای خود به گونهای عمل کند که از آنها به عنوان ابزارهایی در خدمت تعالی و سعادت و عزت دنیوی و اخروی خود استفاده کند.
♦️این توصیه #امام_حسن_عسکری علیه السلام است که میفرماید، مؤمن باید تمایلات خود را در مسیر تعالی و عزت سامان دهد و بسیار زشت است که یک انسان مؤمن، تحت مدیریت امیال و خواستههای نفسانی خوارکننده قرار بگیرد:
«ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ»
#غرایز
#امیال
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡«امام زمان» و «متعالی کردن گرایشها»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از مهمترین روشهای تربیتی و تبلیغی پیامبران الهی به ویژه #پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله، «اصلاح گرایشها» و «مدیریت امیال» مردم در جهت رضایت الهی بوده است.
🔸از نظر تجربی و فلسفی نیز احساسات، عواطف و هیجانات (یعنی مجموعه بسیار گسترده گرایشها) نقشی جدی در مدیریت «کنش»ها و شکلگیری «حالات نفسانی» و همچنین تقویت یا تضعیف «بینش»ها و باورهای افراد دارند. با مدیریت گرایشها میتوان هم کنشهای فردی و اجتماعی را مدیریت کرد و هم بینشها را دگرگون کرد. گرایشهای حیوانی، کنشها و بینشها را نیز حیوانی و سِفلی میکند؛ همانطور که گرایشهای متعالی، کنشها و بینشها را نیز متعالی و عِلوی میکند.
♦️به همین دلیل، از مهمترین راهبردهای تربیتی و اقدامات اصلاحی #امام_زمان روحی له الفداء در عصر حضور، «مدیریت گرایشها» و «متعالیکردن خواستهها»ست. آنگونه که #امیرمؤمنان علیه السلام در توصیف اقدامات حجت واپسین، امام زمان و زمین، روحی له الفداء، میفرماید:
«يَعْطِفُ الْهَوَى عَلَى الْهُدَى إِذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى؛
هواهاى نفسانى را به متابعت هدايت الهى بازمیگرداند، در روزگارى كه هدايت الهى را به متابعت هواهاى نفسانى در آورده باشند.»
#تبلیغ
#گرایش
#مهدویت
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟢زیست اخلاقی و تأمین مطلوبات آدمی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸قرآن کریم به صورتی قاطع و به مثابه یک قاعده و سنت حاکم بر زیست انسانی، میفرماید:
«إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
یعنی بدون ایمان و اخلاق و کردار شایسته، زندگی ما قطعاً خسارتبار خواهد بود. افزون بر خسارتهای اخروی، در همین دنیا نیز بهره کافی از نعمتهای الهی نخواهیم برد. فقط و فقط در سایه ایمان و اخلاق میتوان به زندگی فردی و اجتماعی سامان داد. به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم:
«معنویّت و اخلاق، جهتدهندهی همهی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم میآفریند.»
🔷توضیح آنکه:
انسان در این دنیا، دارای مطلوبات و خواستههایی فردی و اجتماعی است:
🔻از مهمترین مطلوبات فردی آدمی، آرامش و شادی و نشاط و طمأنینه و سکینه است. کسی که زندگی اخلاقی نداشته باشد، حتی اگر غرق در نعمات مادی هم باشد نمیتواند اینها را برای خود به ارمغان بیاورد. تنها در سایه زیست اخلاقی است که چنین خواستههایی تأمین میشوند.
🔻از مهمترین مطلوبات حیات اجتماعی و زیست مدنی انسان، امنیت، نظم، رفاه، عدالت و آزادی است. آیا جز با ترویج و توسعه اخلاقیات در پهنة زیست اجتماعی میتوان امیدی به تحقق این آرمانها و اهداف و مطلوبات داشت؟ بنابراین شرط برخورداری از یک جامعه سیاسی و زیست مدنی مطلوب و انسانی، تخلق حداکثری اعضای جامعه مدنی و سیاسی به اخلاقیات است.
🔸اخلاق همه ابعاد زیست انسانی را تحت الشعاع خود قرار میدهد. با زیست اخلاقی است که میتوان کیفیت و کمیت زندگی اینجهانی را ارتقا داد. اگر هر کدام از ما به نوبه خود بنای بر رعایت اخلاقیات نداشته باشیم و مثلا نسبت به محیط زیست و جنگلها و مراتع و کوهها و آبها و امثال آن بیتفاوت باشیم و به میزان قدرت و توان مالی و مادی خود در آنها تصرف کنیم، معلوم است که چه جهنمی پدید خواهد آمد. مصرفزدگی و اسراف و بیاعتنایی به محیط زیست، زندگی خود ما را هم تحت الشعاع قرار میدهد.
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟢سخنی کوتاه با استادان دانشگاه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به عنوان یکی از خادمان دانشگاه خطاب به استادان و مدرسان عزیز عرض میکنم که برای موفقیت در وظیفه سترگ تعلیم و تربیت دانشجویان و آیندهسازان کشور، لازم است:
اولاً، همه دانشجویان را درست همچون فرزندان خود بدانیم و همان دلسوزی و نگرانی و دغدغهای که نسبت به تربیت و تحصیل و آینده فرزندان خود داریم نسبت به یکایک دانشجویان خود نیز داشته باشیم؛
ثانیاً، در کنار «معلمی» به شأن «مربیگری» خود نیز توجهی ویژه داشته باشیم و برای برخورداری از این نعمت و فرصت، خداوند را شاکر باشیم و با قول و فعل خود، در تربیت اخلاقی و اجتماعی و معنوی دانشجویان کوشا باشیم.
ثالثاً، در کنار «تربیت بینشی» و تصحیح بینشها و باورهای دانشجویان، از «تربیت گرایشی» آنان غافل نشویم؛ بدانیم که گرایشها به ویژه در نسل جوان و علی الخصوص جوانان این عصر و زمان، بسیار پررنگ و تأثیرگذارند.
رابعاً، مقتضیات دنیای مدرن و عصر متاورس و دنیای رعبآور هوش مصنوعی را بیش از پیش بشناسیم؛ از ذهنیت و زیست مخاطبان خود یعنی دانشجویان جدید آگاهی عمیق و درستی داشته باشیم؛
خامساً، صرف نظر از رشته تحصیلی و تخصص دانشگاهی خود، شناختی نسبتاً عمیق از دین و آموزههای دینی داشته باشیم: دستکم آثار شهید مطهری و علامه مصباح (به ویژه شش کتاب مربوط به دورههای طرح ولایت) را با دقت مطالعه کرده باشیم.
سادساً، با اندیشههای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی امامین انقلاب (امام خمینی و امام خامنهای) به خوبی آشنا باشیم؛
سابعاً، رسالت و مسئولیت تاریخی و جهانی دانشگاه و دانشگاهیان ایران اسلامی در دوران معاصر برای تعالی و پیشرفت و عدالت و ارائه الگویی جدید از زیست انسانی به جهانیان را به خوبی درک کنیم؛
ثامناً، از جریانهای سیاسی و اجتماعی و فکری و فرهنگی داخلی و خارجی آگاهی داشته باشیم: اصول، مبانی و روشهای آنها و اختلافات و تمایزات بنیادین آنها را بدانیم و بشناسیم؛ و الا ممکن است ناآگاهانه هم خود در دام سودجوییهای فرقهها و جریانهای منفعتٰطلب گرفتار شویم و هم دانشجویان خود را گرفتار کنیم.
#دانشگاه
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹