eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نامه‌اي که شهيد باکري به فرماندهان و مسؤولان واحدهاي زير مجموعه خود مي‌نويسد. 🔸محتواي نامه آنقدر گويا هست که نيازي به هيچ توضيحي جز ابراز شرمندگي و سرافنکندگي دربرابر عظمت بينش و بزرگي روح اين شهيد بزرگوار ندارد. 🔸از همه عزيزان مي‌خواهم دقايقي درباره اين نامه تأمل کنيد و بيانديشيد که چرا مسؤولان سياسي و اقتصادي و حکومتي ما چنين رويه‌هايي را در پيش نگرفتند؟ و چگونه مي‌توانيم چنين نگاهي را که الان هم در ميان دلسوزان اصيل انقلاب کم نيست، تکثير کنيم؟ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تفاوت نگاه اجتماعي سعدي و حافظ 🖊احمدحسين شريفي 🔸 🔸 و به عنوان دو انديشمند فرهنگ‌ساز، هر کدام بر بخشي از فرهنگ ما و آداب و رسوم ما و حتي داوري‌هاي اجتماعي و ديني ما تأثير گذاشته‌اند. به اعتقاد بنده تفاوت‌هاي فراواني ميان نگاه اجتماعي سعدي و حافظ وجود دارد: نگاه اجتماعي حافظ، نگاهي بسته، تک‌بعدي، اتهام‌زني به ديگران، خودپاک‌بيني و مبرا دانستن خود از هر عيب و نقصي و در نتيجه «غيردرس‌آموز» و نااميدکننده است؛ اما نگاه اجتماعي سعدي، نگاهي باز، چندجانبه نگر، خود‌ناقص‌بين، دائماً در انديشه اصلاح خود بودن، «درس‌آموز از بدي‌ها» و اميدبخش است. 🔸مع الاسف بايد گفت که نگاه حافظي در ميان ما غلبه پيدا کرده است تا جايي که حتي سعدي را نيز به ناحق و نادرست به سود حافظ مصادره کرده‌ايم. به عنوان مثال، سعدي مي‌گويد «غلط است آن چه مدعي گويد/ خفته را خفته کي‌ کند بيدار» اما ما ايرانيان با حافظة حافظي خود مصرع دوم آن را گرفته و به ضرب‌المثل تبديل کرده‌ايم! يعني چيزي را به سعدي نسبت داده‌ايم که سعدي آن را سخني غلط مي‌دانست! براي مطالعه بخش دوم اين نوشتار اينجا را کليک کنيد (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/486 ) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد 🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي 🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبه‌اي دربارة انجام داده‌ايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقوله‌هايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعه‌شناسي اسلامي» و «روان‌شناسي اسلامي» و به طور کلي را انکار مي‌کنيد و ابراز ناراحتي مي‌کنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک « » معرفي مي‌کنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» مي‌دانيد و در عين حال اعلام آمادگي مي‌کنيد که اگر کسي از اين ايده‌ها دفاع مي‌کند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و مي‌فرماييد: « ». 🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي مي‌کنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آماده‌ام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم. 🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانه‌اي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانه‌اي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانه‌هاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلال‌هاي طرفين قرار گيرند. 🔸بنده مطمئن‌ام که چنين گفتگوهايي مي‌تواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم. 🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴تفاوت نگاه اجتماعي حافظ و سعدي 🖊احمدحسين شريفي براي مطالعه قسمت اول اينجا را کليک کنيد (👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/484 ) 🔸 🔸در اينجا مناسب است براي آشنايي بيشتر با تفاوت نگاه‌هاي اجتماعي و نمونه‌هايي را بيان کنيم: يک. حافظ حتي با خلوت و حريم خصوصي افراد هم کار داشت و مي‌گفت: واعظان کين جلوه بر محراب و منبر مي‌کنند چون به خلوت مي‌روند آن کار ديگر مي‌کنند يا توبه را که امري دروني و باطني است، از توبه‌فرمايان نمي‌پذيرفت! مشکلي دارم ز دانشمند مجلس باز پرس توبه فرمايان چرا خود توبه کمتر مي‌کنند يا در مقابل اين سخن سعدي که مي‌گفت: گفت عالم به گوش جان بشنو ور نماند به گفتنش کردار مدعي بود که: عنان به ميکده خواهيم تافت زين مجلس که وعظ بي‌عملان واجب است نشنيدن و يا مي‌گفت: دور شو از برم اي واعظ و بيهوده مگوي من نه آنم که دگر گوش به تزوير کنم دو. سعدي مي‌گفت همانطور که خداي متعال يک کار خوب را ده‌برابر پاداش مي‌دهد، تو نيز اگر يک هنر از کسي ديدي، چشم خود را بر ده عيبش بپوشان: نکوکاري از مردم نيک‌راي يکي را به ده مي‌نويسد خداي تو نيز اي عجب هر که را يک هنر ببيني، ز ده عيبش اندر گذر اما حافظ حتي عيوب نداشته يا کاملاً پنهان و مخفي افراد را آفتابي مي‌کرد و دائماً در پوستين ديگران بود! فراوان در نقد رياکاري ديگران سخن گفته است، در حالي که تشخيص آن در غايت دشواري است. زيرا ظاهر عمل ريايي و عمل مخلصانه هيچ تفاوتي نمي‌کند، يعني اخلاص و ريا اموري کاملاً دروني و باطني‌اند. سه. حافظ با مشاهده بي‌عملي بزرگان، ديگران را هم دعوت به بي‌عملي مي‌کرد: مي خور که شيخ و حافظ و مفتي و محتسب چون نيک بنگري همه تزوير مي‌کنند اما سعدي چنين کاري را شرط مردانگي نمي‌داند! و توصيه مي‌کند که نصيحت ديگران و سخنان نيک را آويزة گوش کن و در عمل به آنها بکوش حتي اگر گوينده به آنها عمل نکند: گفت عالم بگوش جان بشنو ور نماند به گفتنش کردار باطل است آنچه مدعي گويد خفته را خفته کي کند بيدار مرد بايد که گيرد اندر گوش ور نوشته است پند بر ديوار چهار. بالاتر، آنکه سعدي مي‌گفت حکمت آن است که حتي از بي‌ادبان هم ادب‌آموزي کنيم: «لقمان را گفتند: ادب از كه آموختى؟ گفت: از بى‏ادبان كه هرچه از ايشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهيز كردم.» اما حافظ نه تنها منتقدان بلکه حتي ناصحان خود را با بدترين الفاظ خطاب مي‌کرد: ناصح به طنز گفت حرامست مي مخور گفتم به چشم و گوش به هر خر نمي‌کنم 🔸نتيجه نگاه حافظي، ايجاد فرهنگ و جامعه‌اي بي‌انعطاف، خودبرتربين، تک‌بعدي، بدبين و نااميد است؛ اما محصول نگاه سعدي، ايجاد فرهنگ و جامعه‌اي منعطف، درس‌آموز، چندجانبه‌نگر، خوش‌بين و اميدوار به آينده است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
✅ استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 👇👇
🔴نقش مجلسي اول در توسعه منابع حديثي 🖊احمدحسين شريفي 🔸مرحوم (م1070ق)، مشهور به مجلسي اول، پدر علامه محمدباقر مجلسي دربارة تلاشي که در جمع‌آوري و تدوين کتاب‌هاي حديثي و رونق حديث‌شناسي و حديث‌خواني داشته است، در کتاب لوامع صاحبقراني [اين کتاب هشت جلدي را براي شاه‌عباس صفوي که به «صاحبقران» ملقب بود، تألف کرد به همين دليل با عنوان لوامع صاحبقراني نامگذاري شد] مي‌فرمايد: 🔸«حاصل آنكه در اين شهر [اصفهان] دو كس يا سه كس كتب حديث داشتند و آن نيز در كتابخانه بود كه كسى نديده بود تا آنكه روزى شيخ المحدثين شيخ بهاء‌الدين محمد العاملى در اثناء درس مى‏گفتند كه اول كسى كه كتب حديث را به ايران آورد پدر من بود عرض نمودم كه «در كتابخانه جدّ بنده و كتابخانه ميرزا محمد ابوالفتوح و كتابخانه مير شجاع‌الدين محمود بود؟» در جواب فرمودند كه «همين كتابخانه بود كسى مى‏خواند و چنين بود.» و الحال قريب به چهل سال است كه سعى نمودم و به مرتبه‌اي رسيده است كه در بسيارى كتابخانه‌ها جميع كتب مكرر هست بلكه در قرى از اصفهان و ساير بلاد منتشر شد و آب رفته به جوى باز آمد و الحمد للّه ربّ العالمين كه اكثر فضلاى عصر اوقات شريف ايشان صرف حديث مى‏شود و روز بروز در ترقى و تزايد است و به سبب هجران كلى كه بر اخبار واقع شده بود و كسى نمى‏خواند تصحيفات و اغلاط بسيار واقع شده بود بتأييد اللَّه تبارك و تعالى در روضة المتقين اكثر به اصلاح آمد» 🔸فضاي حديث‌شناسي، صرفا به و اختصاص نداشت؛ بلکه زمينه‌اي براي تأملات عقلاني و فلسفي و کلامي در احاديث پديد آمد تا جايي که بزرگترين فيلسوف آن دوران و شاگرد برجستة او بنيانگذار حکمت متعاليه، به شرح و تبيين احاديث کتاب کافي پرداختند. در همان دوران حدود سي شرح بر کتاب کافي نوشته شد. 🔸البته کار اخباريان و محدثان نيز صرفا جمع‌آوري احاديث و دسته‌بندي آنها نبود بلکه به شرح و تفسير منابع اوليه حديثي هم مي‌پرداختند. في المثل مجلسي اول کتابي مفصل به زبان فارسي با عنوان «لوامع صاحبقراني» و کتابي مفصل‌تر به زبان عربي با عنوان «روضة المتقين» در شرح کتاب من لايحضره الفقيه نوشتند. کتاب مرآة العقول را در شرح کافي و کتاب ملاذ الاخبار را در شرح تهذيب الاحکام نوشت. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
15.mp3
10.81M
🔸از "باید مرا قانع کنند" تا "ابای از گفتگو"! 🔴گفتگوی استاد شریفی با یکی از رسانه هایی که دنبال برگزاری جلسه مناظره ایشان با استاد علوی بروجردی بودند. 🔸به نقل خبرنگار پيگير يکی از رسانه‌های حوزوی، دفتر جناب آقای سيدجواد علوی بروجردی از قول ايشان گفته‌اند که ايشان «منکر نيستند!» و گفته‌اند «من چیزی که امروز به نام اقتصاد اسلامی مطرح میشه قبول ندارم» و ادامه داده‌اند که نظر ايشان اين است که خرابکاری‌های اقتصاد کشور را به اسلام نچسباینم! 🔸استاد شريفی درگفتگوی تلفنی با اين خبرنگار محترم نکاتی را بيان کرده‌اند که جهت روشنگری بيشتر آن را اطلاع‌رساني مي‌کنيم. 🔸اميدواريم جناب آقای برای دعوت و سخن خودشان ( ) احترام قائل شوند و حال که استاد شريفي دعوت ايشان را لبيک گفته‌اند، اجازه دهند اين گفتگو برگزار شود تا همگان قوت و ضعف استدلال‌های طرفين را متوجه شوند. و مطمئناً برگزاری چنين گفتگويی مي‌تواند خدمتی بزرگ به فضای آزادانديشی علمی و پيشبرد علوم اسلامی در حوزه‌های علميه داشته باشد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔴شکل‌گيري دانش رجال در ساية هدايتهاي ائمه 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي ازدانش‌هايي که از ديرباز در ميان مسلمانان به ويژه شيعيان شکل‌گرفت دانش رجال يا شناخت شخصيت راويان احاديث بود. در دانش ، شخصيت، صفات، خوبي‌ها و بدي‌هاي راويان احاديث (البته تماماً از همان جهتي که در اعتماد به نقل او تأثير دارد) به طور دقيق مورد بحث قرار مي‌گيرد. 🔸اين دانش در سايه توصيه اهل بيت عليهم السلام جايگاهي ويژه در روش‌شناسي اجتهاد و شناخت احاديث اصيل از غير اصيل پيدا کرد. امام علي عليه السلام مي‌فرمود: «إِذَا حَدَّثْتُمْ بِحَدِيثٍ فَأَسْنِدُوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُمْ فَإِنْ كَانَ حَقّاً فَلَكُمْ وَ إِنْ كَانَ كَذِباً فَعَلَيْهِ» 🔸ذکر دقيق اسناد يک ، از ويژگي‌هاي دين اسلام است. در ادياني مثل مسيحيت، يهوديت و هندوئيسم و امثال آن وجود ندارد. با شناخت شخصيت راويان از حيث ديانت، قدرت ضبط و امانت‌داري و امثال آن ميزان اعتماد به حديث هم دسته‌بندي مي‌شود. 🔸توصيه‌هاي ائمه اطهار عليهم السلام موجب شد که اين دانش در زمان خود ائمه شکل بگيرد و نخستين آثار مکتوب در نيمه قرن سوم تدوين شود. احمدبن محمدبن خالد (م 284 يا 290 قمري)،‌ کتابي با عنوان رجال که معروف به است تدوين کرد که در آن طبقات راويان را مشخص مي‌کند. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴مظلوميت نهج‌البلاغه، تبليغ دين و تاريخ اسلام 🖊احمدحسين شريفي 🔸چند روز پيش به صورتي اتفاقي، صوت يکي از استادان برجستة فقه و اصول حوزة علميه قم را مي‌شنيدم که به جمع فراوان شاگردان خود (طبق شنيده‌ها، قريب به 500 تا 600 طلبه سطوح عالي در درس ايشان شرکت مي‌کنند!) سه توصيه جالب داشت: 1.«من هر وقت بيکار مي‌شوم، مي‌خوانم؛ نکات خوبي دارد؛ شما هم همين کار را بکنيد. در اوقات بيکاري‌تان نهج‌البلاغه بخوانيد!» 2.«گاهي هم برويد؛ زيرا تبليغ باعث مي‌شود زبانتان باز شود!» 3.«تاريخ اسلام هم بخوانيد نکات خوبي دارد! به درد منبرتان مي‌خورد!» 🔸با شنيدن اين سخنان از يک استاد برجسته و خوشنام فقه و اصول، واقعاً به حال شاگردان او و براي مظلوميت نهج‌البلاغه و تبليغ و اسلام تأسف خوردم؛ گريه کردم؛ و براي مردمي که احياناً تحت تبليغ کساني قرار مي‌گيرند که هدفشان از تبليغ اين است که زبان‌شان باز شود! دلم سوخت. 🔸چنين نگاهي به نهج‌ البلاغه و تبليغ و تاريخ اسلام است که ما را بدين روز انداخته است. تا جايي که يک استاد پيرمرد بعد از ساليان سال که در کسوت روحانيت است، مي‌گويد ما چيزي به نام «مکتب اقتصادي اسلام» نداريم! پيامبر اسلام فقط «يک مرشد معنوي» بود! کاري به اقتصاد و مديريت و سياست و علم نداشت! 🔸اميدوارم که بزرگان حوزه و دلسوزان اسلام و معارف اصيل اسلامي تا دير نشده است، فکري براي سيستم آموزشي حوزه کنند. آموزش جهان‌بيني و نظام ارزشي و قرآن و روايات و اخلاق را در صدر بنشانند. دست کم حق هر کدام از علوم و معارف اسلامي را به همان شکل و صورت و نسبتي که در قرآن است در نظام آموزشي و تربيتي ادا کنند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زنگ خطر سکولاريسم در حوزه‌هاي علميه: تا دير نشده است کاري کنيد! 🖊احمدحسين شريفي 🔸مصاحبه جناب آقاي ، نوة ‌دختري آيت‌الله بروجردي(ره)، با سايت اکوايران، بازتاب‌هاي فراواني در ميان حوزويان و همچنين در رسانه‌هاي داخلي و خارجي داشت. نقدهاي عالمانه و دقيقي نيز از سوي و انديشمند نسبت به آن مصاحبه صورت گرفت. 🔸ضمن تشکر از همه طلاب بصير و انقلابي و شجاعي که هر کدام به سهم خود بخش‌هاي مختلف آن مصاحبة سراسر ايراد و نقص و ناداني را نقد کردند، نکته‌اي را متذکر مي‌شوم که به نظر اين بنده هر گونه غفلت از آن يا ناديده گرفتن آن خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري براي ، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي خواهد داشت. 🔸و آن اينکه به اعتقاد اين بنده، هر چند شخص جناب آقاي علوي بروجردي از جايگاه علمي چنداني برخوردار نيست؛ اما به دليل انتساب به بيت مرجعيت و توانايي در جذب مريداني از ميان طلاب و عوام مردم، تأمل در سخنان ايشان لازم و مهم است. مصاحبة‌ جناب آقاي علوي بروجردي در حوزه‌هاي علميه را به صدا درآورد. اين مصاحبه نشان داد که ايده‌هاي روشنفکرنمايان سکولار و غرب‌زده و ضد اسلام تا کجا در ميان پاره‌اي از حوزويان نفوذ کرده است! 🔸به اعتقاد اين بنده، مهم‌ترين نکتة انحرافي در آن مصاحبه يک ساعتة ايشان، اين بود که به تبعيت از مهندس و دکتر عبدالکريم ، دين را به تقليل دادند و همچون پاره‌اي از خانقاه‌نشينان و معنويت‌گرايان اسلام‌ستيز، نقش پيامبر خدا را در قد و قوارة يک مربي اخلاقي متعارف و فروکاستند. و اين عين است. با پذيرش چنين ايده‌اي است که نه تنها چيزي به نام نخواهيم داشت که اساساً سياست اسلامي، مديريت اسلامي، حقوق اسلامي هم بي‌معنا خواهند بود؛ چه رسد به جامعه‌شناسي اسلامي و روان‌شناسي اسلامي و امثال آن. 🔸طرح مسأله اقتصاد کاپيتاليستي و سوسياليستي و امثال آن در اين مصاحبه به اعتقاد بنده، صرفاً پوششي براي طرح چنان ايدة به شدت مخرب و انحرافي بود. اين پوشش را بدان جهت انتخاب کردند که در حال حاضر به سبب ولنگاري‌هاي اقتصاديِ دولت غرب‌زده‌اي که با حمايت‌هاي خود آنان به قدرت رسيده است، چنين سخناني مطابق با ذائقه عامه و حتي پاره‌اي از متخصصان ناآگاه يا غرض‌ورز هم هست. 🔸به هر حال، شايد طرح اين سخن قدري تند و گزنده جلوه کند؛ اما با تمام وجود معتقدم که مديران حوزه تا دير نشده است، بايد يک بازنگري اساسي در سيستم آموزشي و تربيتي و تعليمي حوزه‌هاي علميه داشته باشند. 🔸اين امري بديهي است که بدون تحکيم و تعميق بنيان‌هاي معرفتي، جهان‌نگري، انسان‌شناسي، دين‌شناسي و ارزش‌شناسي طلاب علوم ديني، و با تمرکز مستقيم و اصلي بر مسائل و به شيوة مرسوم، در دوران طلائي آموزش (ده سال ابتدايي تحصيل در حوزه‌هاي علميه)، نه تنها هرگز نمي‌توان حوزه‌اي در تراز انقلاب اسلامي و متناسب با آرمان‌هاي کبير و بزرگ داشت؛ بلکه بايد منتظر روزي بود که پاره‌اي از تربيت شدگان همين حوزه‌ها با برافراشتن پرچم سکولاريسم و ليبراليسم، در مقابل انقلاب و اسلام و آرمان‌هاي خميني کبير بياستند. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴راز ناآشکارگي بسياري از امور اين جهان 🖊احمدحسين شريفي 🔸ساده‌انديشان چنين مي‌پندارند که چقدر خوب بود اگر در اين عالم همه چيز آشکار مي‌شد! پرده‌اي بر چهره‌اي يا حجابي بر انديشه‌اي و يا حاجبي بر قلبي نبود! مي‌گفت: «من اناری را، می‌کنم دانه، به دل می‌گویم: خوب بود این مردم، دانه‌های دلشان پیدا بود.» 🔸اما حقيقت آن است که آشکارگي درون آدميان، نظم و انتظام عالم را به هم مي‌زد. انتظام زيست بشري را به هم مي‌ريخت. به همين دليل خود سپهري، پس از چنان تمناي نادرستي، بلافاصله متوجه پيامدهاي ناگوار تحقق چنين تمنايي شده و مي‌گويد:‌ «می‌پرد در چشمم آب انار: اشک می‌ریزم. مادرم می‌خندد. رعنا هم.» (حجم سبز، در هشت کتاب، ص344-345) 🔸(ص) چه زيبا چرايي عدم آشکارگي پاره‌اي از حقايق را در اين دنيا بيان مي‌کند: «اگر مي‌دانستيد پس از مرگ چه خواهيد ديد؛ هرگز غذائى با اشتها نمى‏خورديد و هرگز با رغبت چيزي نمي‌نوشيديد و براي آرامش وارد خانه‌اي نمي‌شديد؛ بلکه بر بلندى‏ها رفته سينه خويش مي‌خراشيديد و بحال خويش مي‌گريستيد» هم مي‌گفت: استن اين عالم اي جان غفلت است هوشياري اين جهان را آفت است هوشياري ز آن جهان است و چو آن غالب آيد پست گردد اين جهان هوشياري آفتاب و حرص يخ هوشياري آب و اين عالم وسخ ز آن جهان اندک ترشح مي‌رسد تا نلغزد در جهان حرص و حسد گر ترشح بيشتر گردد ز غيب ني هنر ماند در اين عالم نه عيب 🔸بدون غفلت از انگيزه‌ها و حالات دروني ديگران، و حتي بدون فراموشي ناگواري‌ها، هيچ التذاذي پديد نمي‌آمد. روابط انساني از هم مي‌پاشيد: ليک حق بهر ثبات اين جهان مُهرشان بنهاد بر چشم و دهان 🔸در صورت آگاهي دائمي از بدي‌ها و جفاها و غم‌ها، کار معيشت آدميان، سامان نمي‌يافت. مولوي چه زيبا مي‌گفت: گاو اگر واقف ز قصابان بدي کي پي ايشان بدان دکان شدي يا بخوردي از کف ايشان سبوس يا بدادي شيرشان از چاپلوس ور بخوردي کي علف هضمش شدي گر ز مقصود علف واقف بدي پس ستون اين جهان خود غفلتست ... ز آن همي تاني بدادن تن به کار که بپوشد از تو عيبش کردگار همچنين هر فکر که گرمي در آن عيب آن فکرت شدست از تو نهان بر تو گر پيدا شدي زو عيب و شين زو رميدي جانت بعد المشرقين 🔸البته کساني که ظرفيت لازم را داشته باشند، چنين آگاهي‌هايي را دارند. بر آشکار و نهان و سرّ و علن افراد آگاهي دارند و البته از اين آگاهي هرگز به سود خود استفاده نمي‌کنند. هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند ×××× دست را بر اژدها آن کس زند که عصا را دستش اژدرها کند سر غيب را آن سزد آموختن که ز گفتن لب تواند دوختن در خور دريا نشد جز مرغ آب فهم کن و الله اعلم بالصواب 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴لزوم برنامه‌ريزي اخلاقي و تهذيبي از نگاه امام‌خميني(ره) 🖊احمدحسين شريفي 🔸(ره) همواره تأکيد مي‌کرد بايسته است که هر انساني، به ويژه طلاب ، در کنار برنامه‌هاي منظم آموزشي، برنامه‌هاي اخلاقي و تربيتي و معرفتي منظم، دقيق و سنجش‌پذيري داشته باشند. 🔸مي‌فرمود همانطور که در پايان سال تحصيلي ميزان پيشرفت علمي هر کسي در رشتة تحصيلي‌اش مشخص است و کارنامة آموزشي او مي‌تواند گوياي ميزان پيشرفت علمي‌اش باشد، دربارة تهذيب ، تحصيل آداب شرعي، معارف الهي و تزکية نفس نيز بايد ميزان پيشرفت افراد (دست‌کم براي خودشان) مشخص شود. بايد هر کسي بداند که مثلاً در پايان هر روز، هفته، ماه يا سالي چه قدم يا قدم‌هاي مثبتي در اين جهات برداشته است. و روشن است که اين بدون داشتن برنامه‌اي منظم و دقيق و سنجش‌پذير در حوزه اخلاق و تربيت و تهديب نفس، شدني نيست. (ر.ک: جهاد اکبر، ص11) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🎤نقد سخنان جناب درباره طب اسلامي 🔸اين سخنراني که در تاريخ 19/ 1/ 1399 ايراد شده است؛ قبلا نيز در همين کانال منتشر شده بود؛ اما به دلايل نامعلومي قابل دانلود نبود و مخاطبان فرهيخته کانال کرارا درخواست بازنشر آن را داشتند. 🔸اکنون با توجه به سخنان ديگري که در ماه‌ها و روزهاي اخير توسط برخي از عالمان دين مثل جناب استاد و جناب استاد سيدجواد در نقد مطرح شده است، انتشار مجدد آن مي‌تواند مفيد باشد. 👇👇👇👇 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
نقد سروش.mp3
20.19M
🔴نقد سخنان جناب درباره 🎤احمدحسين شريفي 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴حوزه‌هاي علميه، اخلاق و تهذيب نفس 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از سفارش‌هاي مدام (ره) به ، اين بود که نبايد لحظه‌اي از مسائل اخلاقي و تهذيبي غافل شوند. و تأکيد مي‌کرد که همزمان با يادگيري و ياددهي مسائل علمي و فقهي و فلسفي، تعليم و تعلم مسائل اخلاقي و علوم معنوي هم بايد باشد. 🔸و مي‌فرمود همانطور که تعليم و تعلم فقه و اصول و فلسفه بدون استاد ناشدني است؛ در تعليم و تعلم و معنويت و تهذيب نفس نيز محتاج به استاد و مربي و راهنما هستيم: «حوزه‌هاي علميه ... راهنماى اخلاق و مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامه‏هاى اخلاقى و اصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف الهيه، كه مقصد اصلى بعثت انبيا عليهم السلام مى‏باشد، بايد در حوزه‏ها رايج و رسمى باشد.» 🔸و همواره از اين مسأله رنج مي‌برد که چرا جايگاه اخلاق و عرفان و تهذيب نفس و به طور کلي علوم معنوي و روحاني در حوزه‌هاي علميه جايگاهي شايسته و درخور نيست. و هشدار مي‌داد که «بيم آن است كه حوزه‏هاى علميه در آتيه نتوانند علماى اخلاق، مربيان مهذب و آراسته و مردان الهى تربيت كنند؛ و بحث و تحقيق در مسائل مقدماتى مجالى براى پرداختن به مسائل اصلى و اساسى، كه مورد عنايت قرآن كريم و نبى اعظم (ص) و ساير انبيا و اوليا عليهم السلام است، باقى نگذارد.» 🔸و به مديران و برنامه‌ريزان حوزه و همچنين مدرسان و انديشمندان حوزوي سفارش مي‌کرد که دست کم «در خلال درس و بحث به تربيت و تهذيب افراد همت گمارند و به مسائل معنوى و اخلاقى بيشتر بپردازند.» 🔸و به علوم ديني هم سفارش مي‌کرد که «محصلين حوزه‏ها نيز لازم است در كسب ملكات فاضله و تهذيب نفس كوشش كرده، به وظايف مهم و مسئوليت‌هاى خطيرى كه بر دوش آنان است اهميت دهند.» (جهاد اکبر، ص11-12) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا: 📍ایران دائما در حال بهبود قابلیت های متعارف خود می‌باشد اگر تحریم نبودند چه می‌کردند؟! 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
⚫️جهاد جهل‌‌زدايي؛ جهادي از جنس عاشورا 🖊احمدحسين شريفي ◾️از جملة شاخصه‌هاي فکر و فرهنگ اسلامي و ايماني است. تلقي عامة مردم اين است که جهاد صرفاً در مبارزه با دشمنان بيروني و ايستادگي دربرابر حملة متجاوزان به سرزمين‌هاي اسلامي است. در حالي که جهاد در تفکر اسلامي گستره‌اي بسيار وسيع دارد. ◾️جهاد يعني تلاش مضاعف و خستگي‌ناپذير در زدودن موانع و گشودن راه‌هاي تعالي. مجاهدت و تلاش بي‌وقفه در مبارزه با دشمنان بيروني و دروني. به هر حال، این دنیا دنیای درگیری‌ها و تزاحمات است. برای دستیابی به اهداف باید جنگید. کوچکترین غفلتی ممکن است پیشیمانی ابدی به بار بیاورد. موانع و دشمنان را بايد از سر راه برداشت. ◾️يکي از مهم‌ترين جلوه‌هاي زيست مجاهدانه، جهاد مبارزه با جهل و ناداني و گمراهي است. که مي‌توان بارزترين جلوه آن را در و قيام حسيني(ع) ديد. ◾️آن حضرت تمام تلاش خود را براي بيداري‌سازي مردم به کار گرفت. به صورت آشکار و نهان مردم و بزرگان قوم را متوجه انحرافات بني‌اميه کرد. و حتي براي بيدارسازي مردم، جان خود را نيز فدا کرد. از جملة فقرات بلند عليه السلام اين است که 🌹و أَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ و مَنَحَ النُّصحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ إِلَى بَابِ الْهُدَى وَ الرَّشَاد؛ و در دعوتش جای عذری باقی نگذاشت و از خیرخواهی دریغ نورزید و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی و بي‌بصيرتي و شک و ترديد برهاند و آنان را به سوي باب هدايت و رشد بکشاند» ◾️اين نشان مي‌دهد که درگير شدن با جهل و جهالت کاري بسيار پرهزينه است؛ به ويژه آنگاه که فرد مجاهد تصميم داشته باشد با «جاهلان» نام و نشان دار، با سردمداران جهالت و ضلالت، مبارزه کند؛ بالاخص جايي که «جهل» و «جهالت» و «جاهل» لباس دين و ديانت بر تن کرده باشد. البته چنين جهادي آن قدر ارزش دارد که جان حسين بن علي(ع) و عزيزترين انسان‌هاي روي زمين در راه آن فدا شود. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🔴هنر و موسيقي متعالي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 از هنرهاي شريف و بسيار ارزشمند و از جلوه‌هاي جمال الهي است؛ اما همواره در طول تاريخ و به طور ويژه در دوران ما گرفتار افراد حقير و بي‌بنيان و افکار منحط و روح‌هايي حيواني‌ شده است. کساني که اين را در خدمت هواهاي نفساني و اميال شيطاني خود و ديگران به کار گرفته‌اند. 🔸به همين دليل بر دلسوزان فکر و فرهنگ و انسانيت لازم است اين هنر الهي و ارجمند را از چنگ انسان‌هاي حيوان‌صفت و مدعيان دروغين و بي‌بنيان نجات دهند و آن را به مسير اصلي خود باز گردانند. موسيقي درست يعني يک موسيقي متناسب. اين تناسب و تقارن نه تنها بايد در اجزاء خود موسيقي و ضرب و آهنگ و زمان آن نمايان باشد؛ بلکه بايد: اولاً، با کليت روح انساني نيز تناسب داشته باشد؛ در خدمت تعادل قواي انساني باشد؛ و معلوم است که چنين تناسبي تنها مي‌تواند از موسيقي‌داني صادر شود که خود داراي روحي متناسب باشد؛ کسي که روح نامتناسبي دارد و زنداني شهوت يا غضب است، هرگز نمي‌تواند مولِد يک امر متناسب و موزون و پيش‌برنده باشد. «ذات نايافته از هستي‌بخش/ کي تواند که شود هستي‌بخش» کسي که داراي «روحي حيواني» است آيا مي‌تواند در خدمت تعالي «روح انساني» باشد؟ و ثانياً، با کليت جريان هستي هم تناسب داشته باشد؛ کل جهان هستي، در مسير حق است؛ به تعبير قرآن کريم: «وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصير» (نور، 42). همه چيز در حال ذکر حضرت حق است: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا» (اسراء، 44) يک موسيقي زماني رسالت خود را انجام مي‌دهد و مي‌تواند ماندگار باشد که در خدمت چنين حرکتي باشد. 🔸و کبير چه زيبا هنر مطلوب قرآني و اسلامي و انساني را ترسيم مي‌کردند: «تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- عليهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگانِ تاريخِ تلخ و شرم‏آور محروميتها باشد. هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه‌دارى مدرن و كمونيسم خون‏آشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بى‏درد، و در يك كلمه « » باشد. در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است. هنر در ترسيمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالوصفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى‏برند. تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امريكا و شوروى، را بياموزد. هنرمندان ما تنها زمانى مى‏توانند بى‏دغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيده‏اند. و هنرمندان ما در جبهه‏ هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بى‏درد را رسوا نمودند.» (صحيفه امام،‌ ج21، ص145// 30/ 6/ 1367) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964