eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴فرصت‌ها و برکات شبهات و نقدها 🔸قسمت پنجم: آفت برخوردهاي منفعلانه و متعصبانه با شبهات 🖊احمدحسين شريفي 🔸شبهات و نقدهاي ديني، زماني آسيب‌زايند که يا 1️⃣از سوي عالمان و فرهيختگان ديني مورد بي‌اعتنايي قرار گيرند؛ يعني مدافعان دين، با اين گمان باطل که «الباطل يموت بترک ذکره»، با بي‌اعتنايي از کنار آنها بگذرند؛ و به تعبير ديگر، آنها را نردباني براي ارتقاي سطح دين‌داري مردم و ابزاري براي عمق‌ بخشيدن به باورهاي ديني مردم قرار ندهند؛ 2️⃣و يا به صورتي متصلبانه و متعصبانه با آنها برخورد شود. يعني بدون آنکه دليلي محکم و معقول و موجه در نقد شبهات ارائه دهند، تلاش کنند عواطف و احساسات مردم را عليه شبهه‌افکنان و ناقدان تحريک کنند. اين کار ممکن است به صورت مقطعي و براي عوام الناس مفيد باشد، اما قطعاً‌ نه تنها براي فرهيختگان جامعه قانع کننده نيست؛ بلکه در دراز مدت به ضرر دين و باورهاي ديني هم خواهد بود. زيرا روشن است که استفاده از تعابير تند و اهانت‌بار به هنگام پاسخ به نقدها و شبهات، و يا پرداختن به ناقد به جاي نقد، و در شکافتن انگيزه‌ها به جاي تحليل انگيخته‌ها، به ‌صورت ضمني نشان مي‌دهد که پاسخ دهندگان از برهان و دليلي معقول و موجه کوتاه است و الا نيازي به درشت‌گويي و درشت‌خويي و انگيزه‌جويي نبود: به تعبير زيباي : «دلايل قوي بايد و معنوي/ نه رگ‌هاي گردن به حجت قوي» و باز هم به تعبير زيباي سعدي «سنت جاهلان است که چون به دليل از خصم فرومانند، سلسلة خصومت بجنبانند». 🆔 @Ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴قطع اين مرحله بي‌همرهي خضر مکن (3): 🔸ويژگي‌هاي استاد معنوي از نگاه عبدالرزاق کاشاني 🖊احمدحسين شريفي 🔸، از بزرگ‌ترين و قوي‌ترين شارحان و ، دربارة ويژگي‌هاي عرفان و پير راه معنويت مي‌گويد: 🔸انسان کامل و استاد سير و سلوک معنوي کسي است که: «در علوم شريعت و طريقت و حقيقت، به کمال رسيده باشد» 🔸یعنی کسي که (۱) در فقه و احکام شرعي تخصص نداشته باشد؛ و (۲) از دانش اخلاق آگاهي نداشته باشد؛ و (۳) دستي در عالم حقايق نداشته باشد، توانايي راهبري ديگران را نخواهد داشت. 🔸تنها آگاهان نسبت به شريعت، طريقت و حقيقت‌اند که مي‌توانند آفات و آسيب‌هاي روحي را به خوبي بشناسند و نسخة درماني آنها را ارائه دهند. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اگر يک سيستم حکومتي نتواند "انسان خوب" تربيت کند، وجود ساختارها و سخت‌افزارهاي خوب هرگز موجب خوشي و خوشبختي آن جامعه نخواهد شد؛ ديوار چين با هزينه‌هاي هنگفت براي تأمين امنيت مردم و جلوگيري از نفوذ دشمنان ساخته شد، اما چون حاکمان از تربيت حارسان و نگهبانان غافل شدند، دشمنان با پرداخت رشوه‌اي اندک به حارسان بدون آنکه نيازي به بالا رفتن از ديوار داشته باشند، بارها به چين حمله کردند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از اندیشکده فقهی مناط
📌 : اقتصاداسلامی، معنا، امکان و روش 🎞 اقتصاد اسلامی شاید مهمترین عرصه ای باشد که مناقشات اسلامی سازی آن از بعد نظری فراتر رفته و به جهت نیاز فوری حاکمیت به عرصه عمل وارد شده است... (ادامه در لینک) ویدیوی مربوطه را در لینک زیر ببینید: https://manaatt.ir/اقتصاد-اسلامی؛-معنا،-امکان-و-روش/ @manaatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 برگزاری مجلس با شکوه دعای جوشن کبیر توسط طلاب لاهور پاکستان جهت شفای علامه مصباح یزدی 👈این مراسم در مسجد بیت العتیق حوزه علمیه جامعة العروة الوثقى لاهور پاکستان در تاریخ 04 دسامبر 2020 مصادف با 14 آذرماه برگزار شد. ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ @Ahmadhoseinsharifi
رسالتهای حوزه علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی بخش دوم.mp3
23.69M
🎤احمدحسين شريفي 🔴نشست علمي «رسالت‌هاي حوزه علميه در گام دوم انقلاب اسلامي» 🔸قسمت دوم: پرسش و پاسخ 🔸تاريخ برگزاري: 11/ 9/ 1399 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴نيکوس کازانتزاکيس و بلوغ صبورانه 🖊احمدحسين شريفي 🔸نيکوس کازانتزاکيس (Nokos Kazantzakis) (1885-1957)، يکي از نويسندگان مشهور يوناني در قرن بيستم، که پاره‌اي از کتاب‌هاي او به زبان فارسي نيز ترجمه شده‌اند، مي‌گويد در دوران کودکي شاهد صحنة خروج يک پروانه از پيلة کرم ابريشم بودم، وقتي ديدم که اين پروانه با سختي در حال خارج شدن از پيله است، به قصد خدمت به پروانه تلاش کردم با حرارت دهان، پيله را گرم کنم تا پروانه زودتر و راحت‌تر بتواند از آن خارج شود. اما با کمال تأسف ديدم که هر چند پروانه خارج شد، اما بالهايش هنوز بسته بود و اندکي بعد مرد. 🔸 مي‌گويد: «بلوغ صبورانه با ياري خورشيد لازم بود، اما من انتظار کشيدن نمي‌دانستم. آن جنازة کوچک، تا به امروز، يکي از سنگين‌ترين بارها، بر روي وجدان من بوده است. اما همان جنازه باعث شد، درک کنم که يک گناه کبيرة حقيقي وجود دارد: فشار آوردن بر قوانين بزرگ کيهان. بردباري لازم است، نيز انتظار زمان موعود را کشيدن و با اعتماد راهي را دنبال کردن که خداوند براي زندگي ما برگزيده است.» 🆔 @Ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴سخني حکيمانه از ديوانة مَرغَزَي 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در سيزدهمين حکايت از باب هفتم بوستان (در عالم تربيت) سخني حکيمانه از -مرغزي [مرغز، نام مکاني ميان غور و هرات بوده است] دربارة نقل مي‌کند: چه خوش گفت ديوانة مَرغَزَي حديثي کز آن لب به دندان گزي من ار نام مردم به زشتي برم نگويم به جز غيبت مادرم که دانند پروردگان خرد که طاعت همان به که مادر برد اين فرد هر چند ديوانه بود اما بهلول‌وار، حکيمانه مي‌گفت که چرا بايد غيبت ديگران کنيم؛ مگر نه اينکه غيبت موجب مي‌شود کارهاي خوب غيبت‌کننده براي غيبت‌شونده ثبت شود؛ خوب اگر بناست غيبت کسي را کنم، شايسته‌ترين فرد، مادرم است؛ غيبت مادرم را مي‌کنم که چنين خيراتي به او برسد و يا به خاطر او دچار عذاب و کيفر اخروي شوم. نه به خاطر ديگراني که دل خوشي از آنان ندارم. 🆔 @Ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
بررسي ديدگاه شبستري قسمت اول.mp3
18.4M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه هجدهم: بررسي ديدگاه جناب محمد مجتهد شبستري 🔸قسمت اول 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه جناب آقاي پرداخته‌ شده است. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴قواعد زيست اخلاقي 🖊احمدحسين شريفي 🔸قسمت شانزدهم: اخلاق داوري 🔸انسان اخلاقي کسي است که 51.از داوري شتابزده و عجولانه دربارة افراد، افکار و رفتارها، به شدت مي‌پرهيزد؛ و هرگز به خود اجازه نمي‌دهد پيش از بررسي همة جوانب و ابعاد موضوع، به داوري و قضاوت دربارة آن بپردازد. 52.مي‌کوشد تا حد ممکن احساسات و عواطف و خواسته‌هاي شخصي خود را در داوري‌هايش دخالت ندهد. 53.نه تنها هيچ سخن و ادعاي بي‌دليل و نامستندي را از ديگران نمي‌پذيريد؛ بلکه خودش هم هيچ سخن و ادعايي را بي آنکه دليلي معقول و موجه براي آن داشته باشد، بر زبان جاري نمي‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
ديدگاه مجتهد شبستري قسمت دوم.mp3
14.22M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه هجدهم: بررسي ديدگاه جناب محمد مجتهد شبستري 🔸قسمت دوم 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه جناب آقاي پرداخته‌ شده است. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴خبرهاي نادرست و تفسيرهاي نادرست‌تر 🖊احمدحسين شريفي 🔸چند سال قبل (زمستان سال 1386) دربارة چرايي ترويج و تبليغ در دنيا و کشور خودمان، در سالن اجتماعات مدرسة در شهر مقدس قم، سخنراني ‌کردم. 🔸روز بعد با کمال تعجب ديدم در برخي از سايت‌هاي خبري چنين نوشته‌اند: «معاون پژوهشي مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني [مسؤوليتي که در آن زمان بر عهده داشتم؛ هر چند آن سخنراني بنده هرگز از جايگاه حقوقي‌ام نبود!]: استکبار جهاني بيش از 7000 دين و فرقة جديد براي تقابل با اسلام و جمهوري اسلامي توليد کرده است» 🔸خود بنده با ديدن اين تيتر شوکه شدم. وقتي تماس گرفتم و گفتم بنده کجا چنين آمار و ارقامي داده‌ام، آن فرد محترم گفتند بنده خودم در جلسه حضور داشتم و از گفته‌هاي شما چنين استنباط کردم! 🔸آن خبرنگار محترم از روي حسن نيت و بدون هيچ قصد و غرضي چنين خبري را ارسال کرده بود. 🔸اما اصل سخنان من اين بود: «دربارة تعداد اين فرقه‌هاي نوپديد آمارهاي متعددي مي‌گويند برخي مثل خانم مارگارات سينگر در کتاب "فرقه‌ها در ميان ما" سخن از وجود بيش از 5000 فرقه در آمريکا مي‌گويد و اگر اروپا و ديگر کشورها را به آن ضميمه کند شايد بيش از 7000 فرقه شود؛ اما تعريفي که ايشان از «فرقه» دارند درست نيست؛ نمي‌توان هر نظريه و ديدگاه‌ متفاوتي را «فرقه» ناميد. اگر چنين باشد مي‌توان سخن از 700 هزار فرقه هم گفت.» و در ادامه تأکيد کردم که «بنده حدود 50 تا از اين فرقه‌ها را مي‌شناسم که در کشور ما فعاليت مي‌کنند و از اين ميان بسياري از آنها کاملاً مديريت شده و هدفمند به قصد تخريب مباني ديني و اخلاقي و ارزشي ما در حال فعاليت‌اند.» 🔸خيلي روشن است که منظور من بسياري از اين 50 فرقه‌اي بود که مي‌شناختم نه بسياري از آن 7000 فرقه‌اي که اصل وجود آنها را مورد ترديد قرار داده بودم. 🔸حال مقايسه کنيد گفتة گوينده را با خبر ارسالي و ببينيد که آن خبر چه اطلاعات نادرستي را در جامعه نشر مي‌دهد و منشأ چه سوء تفاهم‌هايي مي‌شود و ناخواسته چه خوراکي در اختيار افرادي که دوست دارند به هر بهانه‌‌اي ديگران را نقد کنند، قرار مي‌دهد و ده‌ها آفت و آسيب‌ ديگري که چنين خبر از بيخ و بن نادرستي به دنبال دارد! 🔸البته يکي از بهره‌برداري‌هاي اصلي و دائمي چنين اخباري براي افراد و گرو‌ه‌هاي سياسي، به دست آوردن بهانه‌اي ديگر براي تخريب چهره‌هايي مثل استاد عزيز ما حضرت آيت‌الله دام‌عزه بود. چرا که معاون پژوهشي ايشان چنين سخنان غيرمستند و غيرواقعي را بر زبان آورده است؛ و مگر مي‌شود که بدون دستور رئيس چنين گفته باشد؟! 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
حکمت متعاليه به مثابه روشي براي فلسفه‌ورزي.mp3
13.43M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسگفتارهای و 🔸درس اول: حکمت متعالیه به مثابه روشی برای فلسفه‌ورزی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
ديدگاه مجتهدشبستري قسمت سوم.mp3
15.08M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه هجدهم: بررسي ديدگاه جناب محمد مجتهد شبستري 🔸قسمت سوم 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه جناب آقاي پرداخته‌ شده است. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
🔴اخلاق سياسي(1): رابطه دولت و ملت 🖊احمدحسين شريفي 🔸(ع) دربارة رابطة ملت و دولت مي‌فرمايد: «فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ‏ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ‏ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّة» يعني يکي از راه‌هاي مهم اصلاح زندگي و فرهنگ عمومي مردم، برخورداري از واليان و حاکماني صالح و درست‌کردار است؛ اما واليان و حاکمان هم صالح و درست‌کردار نخواهند شد مگر آنکه مردم اهل استقامت و راه درست و عمل به وظيفه باشند. 🔸اگر مردم در انتخاب‌هاي خود دقت نکنند، و اگر در نظارت بر رفتار و عملکرد مسؤولان بي‌تفاوت باشند، هرگز نبايد انتظار جامعه‌اي درست و صالح را داشته باشند. 🔸در سال 1395، بعد از متهم شدن خانم پارک ‌گئون هاي، رئيس جمهور کرة جنوبي، به فسادِ دخالت دادن يکي از دوستانش در برخي مسائل حاکميتي، در کرة جنوبي غوغايي برپا شد و مردم (مخالفان و موافقان حزبي رئيس جمهور) روزهاي متمادي در خيابان‌هاي پايتخت تجمعات اعتراضي برپا کردند، تا جايي که رئيس جمهور رسما عذرخواهي کرد و حتي در مقابل دوربين‌ها، گريه کرد. اما هيچ کدام از اينها، مردم کره را آرام نکرد و آنها را به پذيرش چنين فسادي در حاکميت راضي نکرد. آنان به اعتراضات مسالمت‌آميز و بسيار هوشمندانه و هدفمندانه خود ادامه دادند (بدون آنکه اموال عمومي را تخريب کنند، بدون آنکه عليه مقدسات خود شعار دهند، بدون آنکه راه را بر وسايل حمل و نقل عمومي يا آمبولانس‌ها و ماشين‌هاي آتش‌نشاني ببندند و ...) تا آنکه نهايتاً حکم برکناري و بازداشت رئيس جمهور مستقر، توسط هشت قاضي دادگاه قانون اساسي کره جنوبي صادر شد و وي در تاريخ 20 اسفند 1395 به اتهام فساد بازداشت شد. جرم وي چه بود، سوء استفاده از قدرت، با همدستي و نفوذ يکي از دوستانش. 🔸اما در جامعه ما، عليرغم همة‌ باورها و پيشينة اخلاقي و ارزشي‌مان، حساسيت‌هاي اخلاقي از اين دست بسيار اندک شده است. نه مردم بهايي به چنين خبرهايي دربارة برخي مسؤولان مي‌دهند و نه خود مسؤولان نيز از چنين کارهايي واهمه دارند! (اختلاس‌ها و حقوق‌هاي نجومي، و فسادهاي اطرافيان و زنداني شدن برادران رئيس جمهور و معاون ايشان به دليل فساد اقتصادي و ...، چه نقشي در اقبال يا ادبار مردم به گروه‌هاي سياسي ايفا کرد؟) 🔸چرا چنين شده‌ايم؟ چه سرنوشتي در پي داريم؟ براي فعال‌سازي حساسيت‌هاي اخلاقي در جامعه چه بايد کرد؟ وظيفة حوزويان و عالمان دين در اين باره چيست؟ وظيفة رسانه‌ها چيست؟ وظيفة احزاب و گروه‌هاي سياسي چيست؟ وظيفة قوة قضائيه در اين باره چيست؟ وظيفة تک‌تک آحاد مردم چيست؟ وظيفة من و شما در اين باره چيست؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
داروین و دینداری و فرگشت و الحاد.mp3
24.91M
🎤احمدحسين شريفي 🔸«داروين و دينداري» و «تکامل و الحاد» 🔸از مجموعه درس‌گفتارهاي «انسان‌شناسي فلسفي و علوم انساني» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جناب افشين علا، شاعر خوش ذوق معاصر شعری زیبا درباره یاوه سراییهای اخیر اردوغان درباره ایران، سروده اند که تقدیم دوستان میکنم. نه شام لقمه ي چربی برای شام تو شد نه در عراق، قضا و قدر به کام تو شد نه در سيادت اعراب، نقشه ي تو گرفت نه افتخار اروپا شدن به نام تو شد نه با ریا و دغل، سنگ دین به سینه زدن دلیل رونق بازار و احترام تو شد كنون هم از هوس ساحل ارس بگذر گمان مبر دل ايران زمين كنام تو شد دوام عزت اين خطه از ولاي علي است اگر كه كافه و مي، پایه ي دوام تو شد ارس ز هر دو طرف زير گام شيران است ترشحي اگر از آن نصيب جام تو شد رفیق قافله ای و شریک دزد اما گمان مدار كه تُرك غيور خام تو شد فقط به حرمت همسایگی است صبر يلان گمان مبر وجبي هم نصيب گام تو شد نه تُرك گنجه و باكو نه تُرك ايراني نه قوم كُرد هماهنگ با مرام تو شد سكوت شير برادر! ز ترس روبه نيست ز خوان اوست اگر لقمه اي طعام تو شد به خود، قيافه ي فاتح گرفته اي با شعر چه غم؟ كه قافيه اسباب التيام تو شد فسانه گشت و کهن شد حديث عثمانی به خود بیا كه همای ظفر ز بام تو شد نه غرب با تو وفا می‌کند نه اسراییل نه داعشی که به دستور او غلام تو شد خود آگهم كه روا نيست هجو همسايه حلال کن اگر اين بیت‌ها حرام تو شد! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ديدگاه شبستري قسمت چهارم.mp3
25.23M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه هجدهم: بررسي ديدگاه جناب محمد مجتهد شبستري 🔸قسمت چهارم 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه جناب آقاي پرداخته‌ شده است. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نقش انسانشناسی داروینیستی در تبعیض نژادی و تحقیر نژادهای دیگر، در اروپا و آمریکا را میتوان در این کلیپ کوتاه اما بسیار غم انگیز دید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
چیستی شناسی فلسفه (Trimmed).mp3
30.07M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسگفتارهای و 🔸درس دوم: چيستي‌شناسي "فلسفه" و تشريح ده معناي اصطلاحي فلسفه 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
آيا فلسفه غيرمضاف هم داريم؟ منظور از فلسفه مضاف چيست؟ (Trimmed).mp3
3.56M
🎤احمدحسين شريفي 🔸آيا فلسفه غيرمضاف هم داريم؟ 🔸منظور از «فلسفه مضاف» چيست؟ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
درسگفتارهاي علم ديني ج19 بررسي ديدگاه استاد ملکيان.mp3
22.36M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه نوزدهم: بررسي ديدگاه جناب استاد مصطفي ملکيان 🔸قسمت اول 🔸در اين جلسه به تحليل و نقد دلايل جناب آقاي در نقد اسلامي‌سازي علوم انساني پرداخته‌ شده است. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد دل رمیده ما را انیس و مونس شد نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مساله آموز صد مدرس شد 🔸درود خدا بر خمینی کبیر و خامنه ای حکیم که در ذیل ولایت و مدیریت الهی خود چه انسانهای بلنداندیش و چه روحهای بزرگی را پرورش داده اند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴امام خميني، «جامعيت اسلام» و «سکولاريسم حوزوي» 🖊احمدحسين شريفي 🔸(ره) در ابتداي کتاب ولايت فقيه مطالب مهمي دربارة و فهم و عرضة ناقص اسلام توسط روحانيت و يا به تعبير ديگر رخنه و نفوذ فکر سکولاريستي در بيان مي‌کنند. ايشان مي‌فرمايد الان فهم نادرستي از حقيقت اسلام در ميان عامه مردم وجود دارد و شکل ناقصي از اسلام و آموزه‌هاي اسلامي در حوزه‌هاي علميه عرضه مي‌شود. بلکه، در اثر تبليغات سوء دشمنان دين و کم‌کارهاي عالمان راستين، متأسفانه شاهد آن هستيم که حتي برخي از طبقة تحصيل‌کرده، چه دانشگاهي و چه حوزوي، گمان مي‌کنند «اسلام دين جامعى نيست؛ دين زندگى نيست؛ براى جامعه نظامات و قوانين ندارد؛ طرز حكومت و قوانين حكومتى نياورده است. اسلام فقط احكام حيض و نفاس است. اخلاقياتى هم دارد؛ اما راجع به زندگى و اداره جامعه چيزى ندارد.» 🔸و کار به جايي رسيده است که «چنانچه كسى بخواهد اسلام را آن طور كه هست معرفى كند، مردم به اين زوديها باورشان نمى‏آيد؛ بلكه عمال استعمار در حوزه‏ها هياهو و جنجال به پا مى‏كنند.» 🔸«براى اينكه كمى معلوم شود فرق ميان اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفى مى‏شود تا چه حد است، شما را توجه مى‏دهم به تفاوتى كه ميان «قرآن» و كتب حديث، با رساله‏ هاى عمليه هست: قرآن و كتابهاى حديث، كه منابع احكام و دستورات اسلام است، با رساله‏ هاى عمليه، كه توسط مجتهدين عصر و مراجع نوشته مى‏شود، از لحاظ جامعيت و اثرى كه در زندگانى اجتماعى مى‏تواند داشته باشد بكلى تفاوت دارد. نسبت اجتماعيات قرآن با آيات عبادى آن، از نسبت صد به يك هم بيشتر است! از يك دوره كتاب حديث، كه حدود پنجاه كتاب [باب و بخش] است و همه احكام اسلام را در بردارد، سه- چهار كتاب مربوط به عبادات و وظايف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقدارى از احكام هم مربوط به اخلاقيات است؛ بقيه همه مربوط به اجتماعيات، اقتصاديات، حقوق، و سياست و تدبير جامعه است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹