آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إنَّ كلّ نعمة عجزت عن شكرها بمنزلة سيّئة تؤاخذ بها» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸
#شکر_نعم
نعمتهای بیشمار پیدا و پنهان الهی/ تبیین #شکر نعمتهای الهی/منّت خدای را عزّ و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو میرود مُمِدّ حیات است و چون بر میآید مُفَرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب #گلستان_سعدی/شکرگزاری #داود علیهالسلام
بنده همان به که ز تقصیر خویش
عذر به درگاه خدای آورد
ور نه سزاوار خداوندیاش
کس نتواند که به جای آورد
#گلستان_سعدی
حکمت شکرگزاری و اعتراف به عجز شکر در راه رسیدن به کمال انسان/ #شکر_فعلی
توسل به #سیدالشهداء علیهالسلام
مقصد من، خواجه، مولای من است
توشه من نیز تقوای من است
در مناجاتم چو موسی با اله
خلوت دل طور سینای من است
می روان مردهام را زنده کرد
آری آری می مسیحای من است
گاهگاهی این رکوع و این سجود
کلمینی یا حمیرای من است
دامن تدبیر را دادم ز دست
رشته تقدیر در پای من است
حسن لیلی جز یکی مجنون نداشت
عالمی مجنون لیلای من است
نفی من شد باعث اثبات من
آنچه در لای من الای من است
نشاۀ ناسوتم اندر خور نبود
عالم لاهوت ماوای من است
نام نیکت ذکر صبح و شام ماست
یاد رویت ذکر شبهای من است
ره به خلوتگاه وحدت یافتم
وحدتم فوق گمان جای من است
#وحدت_کرمانشاهی
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
خواهرش بر سینه و بر سرزنان
رفت تا گیرد برادر را عنان
سیل اشکش بست بر شه، راه را
دود آهش کرد حیران، شاه را
در قفای شاه رفتی هر زمان
بانگ مهلا مهلنش بر آسمان
کای سوار سر گران کم کن شتاب
جان من لختی سبکتر زن رکاب
تا ببوسم آن رخ دلجوی تو
تا ببویم آن شکنج موی تو
شه سراپا گرم شوق و مست ناز
گوشهی چشمی به آنسو کرد باز
دید مشکین مویی از جنس زنان
بر فلک دستی و دستی بر عنان
زن مگو مرد آفرین روزگار
زن مگو بنت الجلال اخت الوقار
زن مگو خاک درش نقش جبین
زن مگو، دست خدا در آستین
#عمان_سامانی
۲۰محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۷
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة ، لا يستكثرون له الكثير ، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل ، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار ، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
شباهت این فراز با خطبه #همام امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه در #نهج_البلاغه
حکمت ذکر امام کاظم علیهالسلام از امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه؛ یاد #امیرالمومنین علیهالسلام/ یاد منشأ #علم/استادان دزدی علمی! و قبح بسیار آن/دورهٔ #تحدیث و #حدیث /منع تحدیث از دورهٔ #عمربن_خطاب تا دورهٔ #عمربن_عبدالعزیز/قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ #الکافی ج۱ص۵۳
«إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته»؛ #خشیت به معنای ریزش و #ترس و آن ترسی است که انسان در آن دلش میریزد/بروز جنبهها و شئون مختلف در #قلب انسان
بغال خوب باید پاچلاق دکانش باشد #ضرب_المثل/کسرت قلوبهم یعنی در این مقام مستقرند
لله عبادا حصر دارد/ عامل شکست اینان خشیت الهی است
وأسكتتهم عن النطق؛ نکتهای پیرامون #تربیت_فرزند / یادآوری از سن یک سالگی/قبح #تحقیر دیگران/نقش مهم کنترل #زبان و سخن گفتن در انسان با #تقوا ؛ فروکش کردن نطق #اصحاب پس از نزول آیه: ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ #ق :۱۸/خشیت باعث حرف نزدن اهل تقوا شده است/ضرورت سخن گفتن در جای خود
دو چیز طَیرهٔ عقل است؛ دم فرو بستن
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
#گلستان_سعدی
«وإنّهم لفصحاء عقلاء»
آنکس که سخن به کام و لب خاموش است
حرف زدن در جای خود و مسئولیت انسان در قبال آن/تمجید آیتالله #مرتضی_حائری از مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری در باب کنترل زبان و جریاناتی از ایشان/انسان #مراقب
«يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة»
حرف زیاد جلوی #عمل را میگیرد/ #مسابقه_در_دین سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ #الحدید :۲۱
جواب شبههای پیرامون پذیرایی در مجالس عزای #سیدالشهداء علیهالسلام
توسل به #امام_زمان علیهالسلام
آن سینه که مهر تو مه دارد
روزی چه شبان سیه دارد
قربان وفای دلی گردم
کو جانب عشق نگه دارد
اقلیم ملاحت را نازم
کامروزه بمثل توشه دارد
جانم به فدای زنخدانی
کان یوسف حسن به چه دارد
در حلقۀ زلف خم اندر خم
یک سلسله خیل و سپه دارد
شاها دل غمزده ام گله ها
زان صاحب تاج و کله دارد
هر چند که بنده گنهکارم
گر لطف کنی چه گنه دارد
ای سرو سهی قد، مفتقرت
عمریست که چشم بره دارد
دیوان #کمپانی
مهر تو رسانده به ماه مرا
وز چه به ذروه جاه مرا
افسوس كه طالع تيره من
بنشاند به خاك سياه مرا
جز خرقه فقر و فنا نبود
تشريف عنايت شاه مرا
عمرى به درش برديم پناه
نگرفت دمى به پناه مرا
در رهگذرش چون خاك شدم
بگذشت و نكرد نگاه مرا
چون گرد دويدم در عقبش
بگذشت و گذاشت به راه مرا
سوزاند مرا چندان كه نماند
جز شعله ناله و آه مرا
من سوخته تو و مفتقرم
ديگر مستان به گناه مرا
دیوان #کمپانی
السلام علیک حین تقوم و تقعد
السلام علیک حین ترکع و تسجد
السلام علیک حین تهلل و تکبر
السلام علیک حین تحمد و تستغفر
السلام علیک حین تصبح و تمسی
گریه و ندبه حضرت بر حد غریب خود در هر صبح و شام
۲۱محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۸
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة، لا يستكثرون له الكثير، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
#سکوت و #سخن گفتن مطابق با مقام #خشیت الهی؛ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ #القمر :۵۰
متصور بودن سه شأن برای انسان به نسبت #توحید نزد اهل #عرفان : توحید دانستنی ( #وهم ) و توحید معاینة ( #عقل ) و توحید یافتنی ( #عشق ) / #عشق_مجازی غلیان #شهوت است و عشق نزد عرفا #فنا در بحر توحید است
آنچنان برده یادت از هوشم
که به کلی ز خود فراموشم
«إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته» مقام #متوسطین چون و ود را در #محضر الهی مشاهده میکنند نه اینکه فانی باشند/ تشریفاتی نبودن مقام مشاهده/ عالم محضر خداست #مرحوم_امام /هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ #الحدید :۴/ #معیت خدا با بندگان نه معیت بندگان با خدا/دانایی باعث سکوت میشود و نادانی باعث حرّافی است
کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پر
#نظامی
جریان تشرف یکی از شاگردان مرحوم #علامه_طباطبایی خدمت ایشان
«وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة»
اشتفال به #مناسک عبادی/ نقلهایی از مرحوم آقای #حمیدی_تهرانی و مرحوم آیتالله #حق_شناس از حالات #مرحوم_امام
«لا يستكثرون له الكثير»
شأن عاقل و جاهل در مواجهه با عمل برای #دنیا و #آخرت /نقل جریانی از مرحوم #محدث_قمی / لزوم رعایت محضر
هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد #ضرب_المثل
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
بینش اهل حـقیقت چو حقیقت بین است
در تو بینند حقیقت که حقیقت این است
نیست چشم دگران سوی حقیقت نگران
ورنه آن رایت حقیقت که چنین آئینست
من اگر جاهل گمراهم اگر شیخ طریق
قبلهام روی حسین است و همینم دین است
او چو بینا حقیقت بود از دیدهٔ من
به حقیقت که مرا چشم حقیقت بین است
خردلی بار غمت را دل عالم نکشد
آه از این بار امانت که عجب سنگین است
دختری را به که گویم که سر نعش پدر
تسلیت سیلی شمر و سر نی تسکین است
#فؤادکرمانی
روضه #حضرت_سکینه علیهاالسلام
این بدن از کیست که سر ندارد
عزیز زهراست کفن ندارد
میکشد غیرت دینم که بگویم به امم
این جفا بر نبی از امت بی تمکین است
#فؤادکرمانی
۲۲محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۲۹
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: ... لا يستكثرون له الكثير، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
#خشیت الهی/تبیین بزرگ شمردن امر به به نسبت واقع و نسبت وعاء وجودی خود/شأن صاحب #عمل در هنگام توجه به خود و بزرگ ندیدن عمل خود و در نسبت به خدای متعال و کمال پیش روی خود/اعمال انسان مثل بذر است که رسد آن به دست خدای متعال است/سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ #الحدید :۲۱/وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ #الذاریات :۴۷/عمل انسان مثل نطفه است که رشد خود را تا انسان شدن به پرورش الهی طی میکند/ لا يستكثرون له الكثير از باب #تواضع نیست
«ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل»
تبیین به کم راضی شدن/نیاز به دستگیری از #فقرا در مسیر سفر #آخرت و منت فقیر بر انسان: «وَ إِذَا وَجَدْتَ مِنْ أَهْلِ الْفَاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَيُوَافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمْهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ وَ أَكْثِرْ مِنْ تَزْوِيدِهِ وَ أَنْتَ قَادِرٌ عَلَيْهِ فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ فَلَا تَجِدُه» #نهج_البلاغه نامه۳۱/جریانی از مرحوم آیتالله #سیدمحسن_حکیم در برخورد با فقیر/جریانی از مرحوم شیخ #جعفرکاشف_الغطاء در اهانت شخصی به ایشان/چرایی عدم قبولی اعمال دشمنان #اهلبیت علیهمالسلام
صلی الله علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تا چه کرد آن شیرخوار شیر خوی
با امیر شیرخویان گفتگوی
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
اندکی گر شیر جانم هی کند
شیر گردون شیر جان را قی کند
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
گر که نتوانم به میدان تاختن
سوی میدان جان توانم باختن
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
روضه #حضرت_علی_اصغر علیهالسلام
عشق بر پیغام اصغر شد سروش
آمد آواز علی شه را به گوش
تاخت سوی خیمهگه بار دگر
تا از آن صاحب صدا جوید اثر
#صفی_علیشاه
یا اختاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه
حسین جان حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان حسین جان
۲۳محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۳۰
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة، لا يستكثرون له الكثير، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
شأن انسان #عاقل در مقابل دوست و دشمن/بدترین دشمن انسان #نفس اوست/ #عبادت_شیطان ؛ فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّهَ آلاَفِ سَنَهٍ #نهج_البلاغه ص۲۸۷/مشاهده منبر واژگون #شیطان در بیت المعمور در شب #معراج #خزینة_الجواهر مرحوم آیتالله شیخ علی اکبر #نهاوندی / #نفس_اماره مظهر شیطان در انسان است؛ دست برداشتن از یاری #سیدالشهداء علیهالسلام توسط #ضحاک_بن_عبدالله_مشرقی در ظهر #عاشورا #تاریخ_طبری ج۵ص۴۴۵/سرگذشت خوش #وهب از سر پاکی سریره در #کربلا /يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ #فاطر :۵/ #فریب دادن نفس اماره با #دنیا تا زمان #مرگ / ابتلای #محتضر هنگام مرگ به عطش و #وسوسه شیطان عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَحْضُرُهُ الْمَوْتُ إِلَّا وَكَّلَ بِهِ إِبْلِيسُ مِنْ شَيْطَانِهِ أَنْ يَأْمُرَهُ بِالْكُفْرِ وَ يُشَكِّكَهُ فِي دِينِهِ حَتَّى تَخْرُجَ نَفْسُهُ فَمَنْ كَانَ مُؤْمِناً لَمْ يَقْدِرْ عَلَيْهِ فَإِذَا حَضَرْتُمْ مَوْتَاكُمْ فَلَقِّنُوهُمْ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُهُ ص حَتَّى يَمُوتَ. #الکافی ج۳ص۱۲۳/مظاهر نفس اماره نقل جریان خوابی از مرحوم آیتالله شیخ #محمدتقی_آملی ؛ أعدى عدوك نفسك التي بين جنبيك #بحارالأنوار ج۷۰ص۶۴
«يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار»
#استعداد نهفته در انسان برای شقاوت: وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ #الاعراف :۷۶/ #جنودجهل را باید حقیر شمردن
نفس اژدرهاست او کی مرده است
از غم بی آلتی افسرده است
#مثنوی_معنوی
قال النبي صلى اللّه عليه و آله: «ما منكم إلّا و له شيطان». قالوا: «و أنت يا رسول اللّه»؟ قال: «و أنا؛ إلّا أنّ اللّه أعانني عليه فأسلم على يدي فلا يأمرني إلّا بخير». #علم_الیقین ج۱ص۲۹۰ تألیف #فیض_کاشانی
«يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار»
مشاهده جنگ همیشگی بین جنبه استعدادی خیر و شر در انسان تا هنگام مرگ؛ وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ #الحجر :۹۹
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
شاهی که عنان عالمش بود به دست
بر ناقهٔ بیعنان شدش اوج نشست
این مفخر اولیا پس از ختم رسل
معراج به ناقه کرد زین عالم پست
روضه #امام_سجاد علیهالسلام و اسارت آل الله علیهمالسلام
آن پردگیان که مهرشان چهره ندید
چون مهر چهره گشوده گشتند پدید
حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان
۲۴محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۳۱
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام الحياء من الإيمان و الإيمان في الجنّة، و البذاء من الجفاء و الجفاء في النار.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
#عقل و #برهان و #منطق در #نصائح #اهلبیت علیهمالسلام و حکمت و فوائد آن/ #مکتب_شیعه مکتب منطقی است تحت تأثیر تربیت ائمه اطهار علیهمالسلام برخلاف #مکتب_سقیفه و #وهابیت که منطق را زندقه میدانند: من تمنطق تزندق/جریان ساده کردن دروس درسی #حوزه و فرمایش حکیمانه #مرحوم_امام
«يا هشام الحياء من الإيمان»
#حیاء از #جنودعقل در مقابل #بذاء از #جنودجهل است/ترویج #فرهنگ_غربی در دورۀ #رضاخان با انداختن #القاب و عناوین/عدم رعایت شئون افراد باعث ساخت پردهای از بی حیایی میشود و سبب تباهی جامعه میشود/ جریان اشغالگری #بصره توسط #آمریکا و #انگلیس / خار کردن بزرگان اولین اقدام حکومت #بعث_عراق بود/رعایت ادب و حیا در تاریخ #ایران تا دورهٔ #قاجار /جریان شروع #انقلاب_مشروطه با #توهین و فلک یک قند فروش ( #حاجی_قندی ) توسط #کامران_میرزا /اهتمام #اسلام به حفظ احترام اشخاص و خواندن افراد با #لقب و #کنیه
جاری بودن حیاء در جمیع مراتب و شئون و رفتارها و در تحت عقل بودن آنها/جریانی از عدم رعایت شئون در جوامع غربی/رعایت حیا در روابط اجتماعی برگرفته از معارف دینی ماست/تلاش مستعمرگران برای از بین بردن حرمتها/مطلبی پیرامون #تربیت_فرزند توسط #والدین
السلام علیک یا صاحب العصر و الزمان
بهخدا که ز غیر تو بیزارم
وز خویش همیشه در آزارم
آوارۀ کوه و بیابانم
سرگشتۀ کوچه و بازارم
چون مرغ شب آویزم همه شب
روزانه چه بلبل گلزارم
در خرمن نه فلک آتش زد
یک شعله ز آه دل زارم
رنجورم و باز مرنجانم
بیزارم و باز نیازارم
آن خاطر نازک را ترسم
کز زاری خویش بیازارم
من مفتقر سودا زدهام
اینست متاعم و ابزارم
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
مهر تو رسانده به ماه مرا
وز چه به ذروه جاه مرا
افسوس كه طالع تيره من
بنشاند به خاك سياه مرا
جز خرقه فقر و فنا نبود
تشريف عنايت شاه مرا
عمرى به درش برديم پناه
نگرفت دمى به پناه مرا
در رهگذرش چون خاك شدم
بگذشت و نكرد نگاه مرا
چون گرد دويدم در عقبش
بگذشت و گذاشت به راه مرا
سوزاند مرا چندان كه نماند
جز شعله ناله و آه مرا
من سوخته تو و مفتقرم
ديگر مستان به گناه مرا
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
روضه بازگشت #ذوالجناح به خیمهگاه
فلاندبنك صباحا ومساء، ولابكين عليك بدل الدموع دما ... وأسرع فرسك شاردا، وإلى خيامك قاصدا، محمحما باكيا.
#بحارالأنوار ج۱۰۱صص۲۳۸-۲۴۰
صــــدای نـــالــه اش را، تـــا شــنـیـدنــد
هـمــه از خــیـمــه هـا، بـیـرون دویــدنـد
دیوان #نخل_میثم
هل سقی ابی ام قتل عطشانا
چـو خـنــجــر، بـر گــلــوی او نــهــادنــد
بــه آن لــــب تــشـــنــه، آیــا آب دادنــد؟
۲۵محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶٫۱
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام الحياء من الإيمان و الإيمان في الجنّة، و البذاء من الجفاء و الجفاء في النار.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
خاصیت ملکه #حیاء و مواجهه آن با #ستر؛ جواب جناب #سلمان در مورد خلوت با همسر خود: «... فلما أصبح غدا عليه أصحابه وقالوا: كيف وجدت أهلك، فاعرض عنهم، ثم قال: إنما جعل الله الستور والخدور والأبواب لتوارى ما فيها، حسب امرء منكم أن يسأل عما ظهر له، فاما ما غاب عنه فلا يسئلن عن ذلك، سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم يقول: التحدث عن ذلك كالحمارين يتشامّان في الطريق»
#نفس_الرحمن_فی_فضائل_سلمان ص۵۶۰ تألیف #محدث_نوری
تبیین موضوع #ستر و پوشش و رابطه آن با مسائل #عرف و #دین ؛ مواضع مختلف بی حیایی مثل سرکشی در زندگی #مردم و #عیب دیگران را دیدن و امثالهم
موارد بیجای ستر و حیا درست کردن بر اثر نادانی و #جهل که گاهی #شرم بیجا است/ضرورت معرفی خود در سه جا و کنار گذاشتن حیای بیجا:
۱- در محضر #عالم در مقام تعلیم
۲- در مقام #قضاوت
دو چیز طَیرهٔ عقل است؛ دم فرو بستن
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
#گلستان_سعدی
۳- در #خواستگاری
جریانی از مواجهه مرحوم آیتالله شیخ #حسین_لنکرانی و با مرحوم آقای #خالصی_زاده /خطر جلسات #خصوصی و وظیفه انسان #عاقل /لا حیاء فی الدین
لزوم رعایت #اعتدال بین حیای بیجا و #گستاخی کردن با استفاده از دانایی در امر حیا
«الحياء من الإيمان»؛ حیای برخواسته از #ایمان /شرم نباید انسان را از #وظیفه خود باز بدارد/ #احتیاج انسان به دیگران ؛ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام: قُلْتُ اللَّهُمَّ لَا تُحْوِجْنِی إِلَی أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله یَا عَلِیُّ لَا تَقُولَنَّ هَكَذَا فَلَیْسَ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ هُوَ مُحْتَاجٌ إِلَی النَّاسِ قَالَ فَقُلْتُ كَیْفَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ قُلِ اللَّهُمَّ لَا تُحْوِجْنِی إِلَی شِرَارِ خَلْقِكَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ قَالَ الَّذِینَ إِذَا أُعْطُوا مَنَعُوا وَ إِذَا مُنِعُوا عَابُوا. #بحارالأنوار ج۹۰ص۳۲۵
قَالَ بِحَضْرَتِهِ [زین العابدین علیهالسلام] رَجُلٌ اللَّهُمَّ أَغْنِنِی عَنْ خَلْقِكَ فَقَالَ علیه السلام لَیْسَ هَكَذَا إِنَّمَا النَّاسُ بِالنَّاسِ وَ لَكِنْ قُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِی عَنْ شِرَارِ خَلْقِكَ.
#بحارالأنوار ج۷۵ص۱۳۵
جریانی از عالمی در تبلیغ/ ضرورت انجام تمام امور در محل خود
تا نگرید کودک حلوا فروش
بحر رحمت در نمیآید به جوش
#مثنوی_معنوی دفتر دوم بخش۱۱
نقل داستانی از #ملای_رومی ذیل شعر مذکور و رو زدن به شخص #کریم /بدترین حیا لب به حاجت نگشودن در #محضر خدای متعال است
روضه #حضرت_علی_اصغر و #سیدالشهداء علیهماالسلام
تا چه کرد آن شیرخوار شیر خوی
با امیر شیرخویان گفتگوی
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
اندکی گر شیر جانم هی کند
شیر گردون شیر جان را قی کند
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
عشق بر پیمان اصغر شد سروش
آمد آواز علی شه را به گوش
تاخت سوی خیمهگه بار دگر
تا از آن صاحب صدا جوید اثر
#صفی_علیشاه
یا اخیاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه
ذبح الطفل من الاذن الی الاذن و من الورید الی الورید
حسین حسین حسین
بابی العطشان حتی قضی
بابی المهموم حتی مضی
روحی فداک یا اباعبدالله
۲۶محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶/۲
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام المتكلّمون ثلاثة : فرابح، و سالم، و شاجب: فأمّا الرابح فالذاكر للّه و أمّا السالم فالساكت، و أما الشاجب فالّذي يخوض في الباطل» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
#سخن در محل خود سبب ترقی و #کمال است و اگر در غیر محل باشد سبب انحطاط/تکلم اعضای بدن انسان با #زبان در هر روز: «عن علي بن الحسين علیهماالسلام قال: إن لسان ابن آدم يشرف كل يوم على جوارحه فيقول: كيف أصبحتم؟ فيقولون: بخير إن تركتنا، ويقولون: الله الله فينا و يناشدونه و يقولون: إنما نثاب بك و نعاقب بك» #بحارالأنوار ج۷۱ص۲۷۸/تجربه علاوه بر علم میگوید اگر سخن در موضع خود باشد سبب خیر و اگر در غیر موضع خود باشد سبب شر میشود.
معنای لغوی و اصطلاحی #متکلم / متکلم در اصطلاح به صاحبان عقل متعهد به دین برای اثبات دین میگویند/ متکلمان مثل #شیخ_مفید و #سیدمرتضی و #شیخ_طوسی و #خواجه_نصیرطوسی و #علامه_حلی
متکلم در روایت معهود منظور سخنگو است از جهت سود و زیان و ساکت (بدون سود و زیان)
سخنگوی منتفع و سودمند کسی است که #ذکرالله و #یادخدا دارد/ذکر خدا مصادیق مختلف در سخن و قول و وراء سخن و قول دارد ( #سخن_درونی )/ #ذاکر به معنای یاد کننده است/#تذکار به معنای یادآوری؛ سوغات سابق سفر #کربلا کبریتهایی بود که روی آن مکتوب بود: تذکار کربلا/تبیین #ذکر_فعلی خدا در وقت #جماع در بیان مرحوم #شهیدثانی : «(والجماع مستقبل القبلة ومستدبرها) للنهي عنه (والكلام) من كل منهما (عند التقاء الختانين إلا بذكر الله تعالى)» #الروضة_البهیة_فی_شرح_اللمعة_الدمشیة ( #شرح_لمعه ) ج۵صص۹۴-۹۵/ «أَفَرَأَيْتُمْ مَا تُمْنُونَ(۵۸)أَأَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ» #الواقعة :۵۹/ تعبیر #فکر به #ذاکره در برخی مواقع/ذکر فعلی خدا در مواطن مختلف مثل ذکر فعلی#کاسب در کاسبی: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ #الکافی ج۵ص۸۸/ذکر نام #اهلبیت علیهمالسلام و ذکر #احکام الهی از مصادیق ذکر خداست.
«فأمّا الرابح فالذاكر للّه و أمّا السالم فالساكت و أما الشاجب فالّذي يخوض في الباطل»
دم فرو بستن در زمان مناسب
زبان بریده به کنجی نشسته صُمٌّ بُکمٌ
به از کسی که نباشد زبانش اندر حُکم
#گلستان_سعدی
#شاجب و زیان کننده در صورت بیجا حرف زدن/ مقام مرحوم #ملااحمدنراقی و حکایتی از ایشان در #مثنوی_طاقدیس پیرامون سخن گفتن بهجا و بیجا/ وقار و مهابت با #سکوت : «المزاح يأكل الهيبة ، وقد أكثر من الهيبة الصامت.» #بحارالأنوار ج۷۸ص۱۱۳
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
#گلستان_سعدی
صلی الله علیک یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تشنه لبا به آب مهر تو سرشته شد گلم
چون بکنم دل از تو و چون ز تو مهر بگسلم
گرچه بلای دوست را از سر شوق حاملم
بار فراق دوستان بسکه نشسته بر دلم
میروم و نمیرود ناقه بزیر محملم
عزیز مادرم حسین
تا تو بخاطر منی دیده بخواب کی شود؟
راحت و عشق روی تو؟ آتش و آب کی شود؟
غفلت از تو در ره شام خراب کی شود؟
معرفت قدیم را هجر، حجاب کی شود؟
گرچه بشخص غائبی، در نظری مقابلم
دیوان #کمپانی
روضه اسارت #حضرت_زینب علیهاالسلام
سری به نیزه بلند است، در برادر زینب
خدا کند که نباشد، سر برادر زینب
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
داس غم تو می کند حاصل عمر را درو
درد و بلا همی رسد از چپ و راست نو به نو
رفتم و دل بماند در سلسلۀ غمت گرو
ای که مهار میکشی صبر کن و سبک برو
کز طرفی تو میکشی وز طرفی سلاسلم
دیوان #کمپانی
رشته ای بر گردنم افکنده دوست
تار و پودش از محبتهای اوست
گه به کوفه گه به شامم میبرد
میکشد هرجا که خاطرخواه اوست
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
سیدنا المظلوم یا اباعبدالله
۲۷محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶/۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«إنَّ الله حرم الجنّة على كلَّ فاحش بذي قليل الحياء، لايبالي ما قال و لا ما قيل فيه» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
#سخن گفتن و رعایت #حیاء و نسبت حیا به #ایمان /راه #کمال رعایت حیاء
بی حیایی انسان را به بیحساب حرف زدن میکشاند/ مسئولیت انسان نسبت به سخن گفتن: مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ #ق :۱۸/ عاقبت عدم رعایت شئون در سخن گفتن به بی دینی میکشد که همان گروه #شاجب سابقالذکر است
«إنَّ الله حرم الجنّة على كلَّ فاحش بذي قليل الحياء، لايبالي ما قال و لا ما قيل فيه»
#فحش و #فاحش و #فاحشه در عربی یعنی کسیکه ابایی از بیپروایی و دریدگی ندارد؛ وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا #الإسراء :۳۲؛ آیه در مقام بیان این است که قرب و نزدیکی به #زنا فاحشه است
#بذی همان سخن به درشتی و ناروایی است
قلیل الحیاء؛ بحث از کم حیا است که بهشت نمیرود؛ گاهی انسان به خود تلقین میکند که من بیحیا نیستم که از مقولهٔ اثبات #نفس و خودفریبی است/ انسانها حالاتشان هرکسی با دیگری فرق دارد/انسان موجود بسیار عجیب و پیچیدهای است/مصادیق متعدد اقناع نفس حتی در جنایتکاران که در خیال خودشان دارند کار نیکو میکنند/ نفس انسان میزانالحراره عجیبی دارد/ موش و گربه بازی نفس!/ جریانی به نقل از #مرحوم_امام به نقل از مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری : ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محالِ/نقل جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #مرتضی_حائری پیرامون #سلوک پدرشان مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در دوران جوانی؛ #ذنب_عرفانی
طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
#نشاط_اصفهانی
#گناه در لسان اهل #عرفان یعنی جایی وظیفه #صبر کردن بودن صبر نکردیم/وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ #یس :۲۰؛ یاری مردم مناطق پایین #شهر به #انبیاء علیهمالسلام؛ #مؤمن_انطاکیه از اقصی المدینة بوده/ #حقوق_مهمان / تصنعی نبودن حالات #اولیاء «يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
«إنَّ الله حرم الجنّة على كلَّ فاحش بذي قليل الحياء، لايبالي ما قال و لا ما قيل فيه»
حرمت #بهشت بر کم حیای بد زبان
«لايبالي ما قال و لا ما قيل فيه»
جلوه به حیوانیت در کسانیکه چیزی در کف ندارند/ انسان دارا #کتوم و صاحب #وقار است
صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
ما بدین در نه پِیِ حشمت و جاه آمدهایم
از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم
رهروِ منزلِ عشقیم و ز سرحدِّ عَدَم
تا به اقلیمِ وجود این همه راه آمدهایم
آبرو میرود ای ابرِ خطاپوش ببار
که به دیوانِ عمل نامه سیاه آمدهایم
#حافظ
یادی از مرحوم آیتالله شیخ #محمدناصری (۴شهریور۱۴۰۱)
به خدا که ز غیر تو بیزارم
وز خویش همیشه در آزارم
آوارۀ کوه و بیابانم
سرگشتۀ کوچه و بازارم
چون مرغ شب آویزم همه شب
روزانه چو بلبل گلزارم
مولای من یابن الحسن یوسف فاطمه
رنجورم و باز مرنجانم
بیزارم و باز نیازارم
آن خاطر نازک را ترسم
کز زاری خویش بیازارم
من مفتقر سودا زدهام
اینست متاعم و ابزارم
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
تا به کی ای نوش جان میزنیم نیشتر
زخم از این بیشتر یا دل از این ریشتر
ز آه من اندیشه کن بیخ جفا تیشه کن
مهر و وفا پیشه کن بیشتر از پیشتر
در نظر اهل دل سادگی آزادگی است
جز متصنع مدان از همه بدکیشتر
ای به نصاب جمال یافته حدّ کمال
نیست مرا آرزو جز نظری بیشتر
خرمن حسن تو را موقع احسان بود
مفلسم و مفتقر از همه درویشتر
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
توسل به #حضرت_عباس علیهالسلام
و بان الانکسار فی وجه الحسین...
بود امیدم تا مرا یاری کنی
سالها بهرم علمداری کنی
ای دریغا شد امیدم نا امید
بی برادر گشتم و پشتم خمید
سیدنا المظلوم یا اباعبدالله
سیدنا الغریب یا اباعبدالله
سیدنا العطشان یا اباعبدالله
۲۸محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶/۴
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«وكان أبوذرّ رضی الله عنه يقول: يا ميتغي العلم إنَّ هذا اللسان مفتاح خير، و مفتاح شرّ، فاختم على فيك كما تختم على ذهبك و ورقك» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
تبیین حکمت نقل مطلب #اهلبیت علیهمالسلام از کسانیکه پایینتر خودشان هستند؛ طَأْطَأَ كُلُّ شَرِيفٍ لِشَرَفِكُمْ وَ بَخَعَ كُلُّ مُتَكَبِّرٍ لِطَاعَتِكُمْ وَ خَضَعَ كُلُّ جَبَّارٍ لِفَضْلِكُمْ وَ ذَلَّ كُلُّ شَيْءٍ لَكُمْ
زیارت #جامعه_کبیره
حفظ شأن کسانیکه ذیشأن هستند #سیره معصومین علیهمالسلام است/مقام جناب #ابوذر / #مباهات خدای متعال به گروهی از بندگانش از مصادیق #شکر کردن #خالق از #مخلوق است؛ #شاکر و #شکور بودن خدای متعال/ شاکر بودن خدا به سپاسگزاری خدا از خلقش است؛ اقسام شکر:
شکر خلق از خالق
شکر خالق از خلق ( #شاکر )
شکر خلق از خلق
شکر خالق از خالق ( #شکور )
#متکلمین پیش از #شیخ_مفید شکر خالق از خالق را بهعنوان #ابتهاج_نفسی بیان کردهاند/تفخیم معصوم علیهالسلام از جناب ابوذر از مصادیق شکرگزاری است
حکمت دیگر #سند رساندن حضرت به ابوذر برای إفهام به #عامه و اهل #تسنن است که ابوذر را همچون ما از #صحابه بزرگ میدانند
مطلب دیگر این است که ابوذر از خودش نمیگوید بلکه از اهلبیت علیهمالسلام نقل میکند
«وكان أبوذرّ رضی الله عنه يقول: يا مبتغي العلم إنَّ هذا اللسان مفتاح خیر ومفتاح شرّ»
#ابتغاء یعنی در پی بودن؛ یعنی ای کسانیکه دنبال #علم هستید این #زبان هم مفتاح #خیر است هم مفتاح #شر است/جریانی از مرحوم میر محمدصالح #خاتون_آبادی (داماد علامه #مجلسی) مولف کتاب #حدائق_المقربین و نقل جریانی از مرحوم #آقااحمدکرمانشاهی در #مرآت_الاحوال_جهان_نما از ایشان در مورد خوابی از مرحوم مجلسی/جریانی از مرحوم آیتالله سیدمحمدرضا #گلپایگانی که به همراه #مرحوم_امام به عیادت مریضی رفتند/جریانی از #شبلی و برخوردش در بغداد با #بهلول / #بهلول به معنای خاکآلود است که از صفات #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه است؛ خطبه شامیه #حضرت_سجاد علیهالسلام: سمح سخي بهي بهلول زكي أبطحي رضي مقدام همام صابر صوام مهذب قوام قاطع الأصلاب ومفرق الأحزاب أربطهم عنانا وأثبتهم جنانا وأمضاهم عزيمة وأشدهم شكيمة أسد باسل يطحنهم في الحروب إذا ازدلفت الأسنة وقربت الأعنة طحن الرحى ويذروهم فيها ذرو الريح الهشيم ليث الحجاز وكبش العراق مكي مدني خيفي عقبي بدري أحدي شجري مهاجري من العرب سيدها ومن الوغى ليثها وارث المشعرين وأبو السبطين الحسن والحسين ذاك جدي علي بن أبي طالب #بحارالأنوار ج۴۵ص۱۳۹/من بلغ الأربعين و لم يأخُذِ العصا فَقَد عَصى/ #خدمت به خود و خدمت به دین!
«يا ميتغي العلم إنَّ هذا اللسان مفتاح خير، و مفتاح شرّ، فاختم على فيك كما تختم على ذهبك و ورقك»
لزوم حفظ زبان مثل حفظ مال و ثروت؛ درس گرفتن طالبان #تقوا از پول پرستان/آثار شوم #گناه مثل #غیبت : مَنِ اغتَابَ مُسلِماً أو مُسلِمَةً لم يَقبلِ اللّهِ صَلاتَهُ وَ لا صيامَهُ أربَعينَ صَباحاً إلّا أن يَغفِرَ لَهُ صَاحِبُه #بحارالأنوار ج۷۵ص۲۵۸/لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان؛ هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعلِ آن پرهیز کردم. #گلستان_سعدی /کنترل #خشم توسط جناب #اباذر غفاری/کنترل خشم نیاز به #عقل دارد/ #ایمان به #قیامت باعث حفظ زبان و رعایت تقواست
توسل به #حضرت_زهرا سلام الله علیها
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الْجَلیلَةِ الْجَمیلَةِ ذاتِ الاَْحْزانِ الطَّویلَةِ فِی الْمُدَّةِ الْقَلیلَةِ، الْمَخْفِیَّةِ قَبْرها، الْمَجْهُولَةِ قَدْرها، فاطِمَةَ الزَّهْراءِ بنت رسول الله
اميد دل برفت و این دل خونین عزا گرفت
بيمار بستري من آخر شفا گرفت
کس جز اجل به ديدن بيمار ما نرفت
گل در بهار زیر گل و خاک جا گرفت
با آنکه رفت و رفتنش از پا مرا فکند
شادم که باز حاجت خود از خدا گرفت
اللهم عجل وفاتی سریعا
آن شب که گشت دست رسول خدا پديد
نگرفت جسم فاطمه جان مرا گرفت
آتش ببارد از در و دیوار خانهام
خیرالنسا جا بر خیرالوری گرفت
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
زهرا ببین این حال خرابم
جان حسینت بده جوابم بده جوابم
ای همسر حیدر سوره کوثر فاطمه جانم
۲۹محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶/۵
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام الحياء من الإيمان و الإيمان في الجنّة، و البذاء من الجفاء و الجفاء في النار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
«الحياء من الإيمان و الإيمان في الجنّة»؛ نتیجه: بعض الجنة من الحیاء؛ یعنی جزئی از #ایمان حیاء است، و نتیجه ایمان جنت است؛ یعنی جزئی از ایمان حیاء است.
#حیاء عبارت از بازداشتن #نفس است در آنجایی که رعایت حضور غیر میشود که این غیر یا به اعتبار لحاظ میشود یا حقیقتا. بعضی از اعمال در تنهایی زشت نیست ولی در حضور دیگران زشت است مثل آب دهان انداختن بر زمین که برای رعایت احترام دیگری در حضور او انجام نمیشود.
بیان برخی مصادیق اینکه حیاء جزئی از ایمان است؛ توجه داشتن به مرزها و رعایت حرمات در #قرآن کریم که در بردارنده باز داشتن نفس است که خچدش#کمال بزرگی است/نفس در سرشت خودش فقط #من است مثل خوشی من، راحتی من، منفعت من، که همه کمال این است که انسان از این "من" خارج شود که با رعایت حضور "دیگری" که چه حقیقی باشد مثل خدای متعال یا مجازی و اعتباری است، که به وسیله این مسأله کار سیر کمال برای انسان محیا میشود/رعایت شأن دیگری یک قدم از خود و من بیرون آمدن است/#تمرین رعایت شأن دیگری باعث پیدایش #ملکه نفسانی اخلاقی در انسان میشود که یا کاملا جلوی کار زشتی مثل دزدی در او را میگیرد یا اگر دست به دزدی خواست بزند با ترس و لرز و سؤال اینکه آیا میتوانم روزی این کار را جبران کنم، این کار را میکند، که این هم در حد خودش کمال است که راهی را برای بازگشت خود باز میگذارد که اینها یکی از شئون #مروت است/حیا یا مستقیماً انسان را به #بهشت میبرد یا مقدمه ورود برای به بهشت میشود/انسان #خودخواه هیچ حد و مرزی برای دیگران نمیشناسد
ِ وَ اِعْلَمْ أَنَّكَ لاَ تَكْسِبُ مِنَ اَلْمَالِ شَيْئاً فَوْقَ قُوتِكَ إِلاَّ كُنْتَ فِيهِ خَازِناً لِغَيْرِكَ وَ اِعْلَمْ أَنَّ فِي حَلاَلِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ وَ فِي اَلشُّبُهَاتِ عِتَابٌ فَأَنْزِلِ اَلدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ اَلْمَيْتَةِ #بحارالأنوار ج۴۴ص۱۳۸
#دنیا مثل مردار است
«و البذاء من الجفاء و الجفاء في النار»
#جفاء یعنی #ستمکاری به دیگری چه #حرام باشد چه بی اخلاقی باشد که #بذاء دارد یعنی کسیکه حیاء ندارد، این به دیگران تعدی و تجاوز میکند که این همان جفاست که در آتش است که منشأ آن #منیت است/ نکته مهمی پیرامون وضعیت فعلی قشر نسل فعلی اجتماع؛ روش #تربیت غلط و ضعیف؛ تربیت نسل قدیم به کفاف در خوراک
داشت عباس قلی خان پسری
پسر بی ادب و بی هنری
اسم او بود علی مردان خان
کُلفَت خانه ز دستش به اَمان
هرچه میدادَند می گفت کم است
مادرش مات که این چه شکمست !
نه پدر راضی از او نه مادر
نه معلم نه لَلِه نه نوکر
#ایرج_میرزا
نکاتی پیرامون #تربیت_فرزند برای جلوگیری از بیحیایی و رعایت مرز دیگران/لزوم تربیت و آموزش کودکان برای رعایت حرمت مجالس دینی و حضور دیگران/از امور مسلم #روانشناسی است که کودک نباید رها و ول تربیت شود؛ معنای روایات سید و امیر بودن #کودک تا هفت سالگی ول و رها بودن کودک نیست؛ و قال النبي صلىاللهعليهوآله: الولد سيد سبع سنين عبد سبع سنين و وزير سبع سنين فان رضيت خلائقه لاحدى و عشرين، و إلا فضرب على جنبه فقد أعذرت إلى الله تعالى #بحارالأنوار ج۱۰۴ص۹۵/ انسان از هفت سال به بعد کپی تربیت تا هفت سالگیاش است/خاطرهای از برخورد مرحوم پدر بزرگوار استاد اخوان با ایشان در سن چهار سالگی/باید به زبان و بیان خود طفل و کودک با او تعامل کرد/امیر در روایت یعنی آنی که هست، تو او را بساز، تو نمیتوانی شخصیت دیگری به بچه بدهی. #شخصیت غیر از تربیت است. یکی شخصیتش مستعد نقاشی و هنر است که نمیتوانی او را به ریاضی بکشانید و باید در هنر او را پرورید/حیا از امور تربیتی است که از خارج وارد ساحت شخص میشود. شخصیت را نمیشود عوض کرد ولی میتوان شخص را تربیت کرد.
رفت دلم همچو گوی، در خم چوگان دوست
وه که ز من برگرفت، رفت به قربان دوست
نی متصوّر مراست خوبتر از صورتش
ماه برآرد اگر سر ز گریبان دوست
بر سر سودای دوست گر برود سر ز دست
پای نخواهم کشید از سر میدان دوست
من نه به خود گشتهام فتنهٔ آن روی و موی
فتنهٔ جان و دل است نرگس فتّان دوست
گر به علاج دلم آمدهای ای طبیب
درد دلم را بجوی، چاره ز درمان دوست
#شاطرعباس_صبوحی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
۱۴۰۱٫۷/۲۴
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110