eitaa logo
المدرس الافضل
796 دنبال‌کننده
600 عکس
169 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ ؛ 🌸 در جمع دوستان کارگاه ادبیات، برگزار شده در حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام 👇👇👇👇
هدایت شده از مهدی نجفی برزگر
هدایت شده از مهدی نجفی برزگر
هدایت شده از مهدی نجفی برزگر
هدایت شده از مهدی نجفی برزگر
هدایت شده از بایگانی
؛ ؛ ✅ جناب میرزا ابوطالب اصفهانی درباره معنی کاف در آیه شریفه (لیس کمثله شیء) نکات دقیقی مطرح کرده و می فرمایند: ((یمکن أن تکون هذه الکاف غیر زایده، و المعنی:لیس مثل مثله شیء، و یفید المقصود أی:نفی المثل عن الله تعالی بالکنایه اللتی هی أبلغ من التصریح، و ذلک بسته أوجه؛ لأن المراد من منطوق هذا الکلام حینیذ:إما نفی مثل مثل الله عن الله أو نفی المثل لمثل الله عن مثل الله. ✅ فعلی الأول تقول:لو کان لله مثل کان له مثل مثل، فالتالی باطل فالمقدم مثله، و الملازمه إما لأن الله تعالی حینیذ یصیر مثل مثل نفسه، أو لأن مثل الله حینیذ یصیر مثل مثله، أو لأن الله مع کونه بالنسبه إلی مثله أقوی و أرفع من أن یکون له مثل إذا کان ذا مثل، فمثله یکون ذا مثل بالطریق الأولی، فالمثل لمثله تعالی مثل مثله. ✅ و علی الثانی نقول:لو کان لله مثل لکان لمثله أیضا مثل، و التالی باطل فالمقدم مثله. و بیان الملازمه بالوجوه الثلاثه السابقه إلا أن الأخیر منها هنا لا یحتاج الی التفریع الثانی من التفریعین السابقین، فافهم. 📘 ر.ک:حاشیه ابوطالب بر سیوطی، باب معانی حرف جر، معنی کاف. @alafzal1400
📢 📢 📢 📢 📢 ؛ ✅ متن پیام فوق که از میرزا ابوطالب اصفهانی درباره آیه شریفه (لیس کمثله شیء) است، حاوی نکات بسیار دقیق ادبیاتی و منطقی و کلامی است؛ این متن جهت ترجمه و توضیح به مسابقه علمی گذاشته می شود تا بهترین شرح و توضیح از متن فوق خدمت همه دوستان معرفی شود. ان شاء الله تعالی. @alafzal1400
هدایت شده از اندیشانه
💢نقل می‌‌کنند با در زمان شاه عباس به نجف مشرف می شوند. 🔺️در مجلسی بین شیخ بهایی و مقدس اردبیلی سر موضوعی مباحثه‌ای شد. شاه آنجا در مجلس نشسته بود و نگاه می کرد. با اینکه حق به جانب مقدس‌اردبیلی بود، او حق را به جانب شیخ بهایی می دهد و جلوی شاه عباس عرض اندام نمی کند. 🔴بین آن دو مباحثه می شود و مجلس به نفع شیخ بهایی تمام می شود. 🔰فردا در کوچه مقدس‌اردبیلی به شیخ بهایی بر می‌خورد و دیگر شاه نزد آنها نبود. به او می گوید که آن مطلب که دیشب فرمودید به این دلایل آن نبوده و این است که من می گویم. 🔸️شیخ بهایی می گوید چرا دیشب نفرمودید؟ 🔸️دیشب می توانستم بگویم اما چون تو شیخ الاسلام ایران بودی و نزد شاه محترم بودی، اگر من می خواستم جلوی شاه شما را کوچک کنم ، این به ضرر اسلام بود 🔺️و لذا حاضر شده بود که خودش را خرد کند که شیخ بهایی کوچک نشود. این ها درس اخلاق است عیب کار این است که نفس وقتی که اخلاق نبیند، نمی شود، به این چیزها اهمیت نمی دهد. 📃به نقل از آیت الله مجتهدی 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
هدایت شده از بایگانی
۲۹ (قسمت اول) ۱۶۳ ✅ در جایی که علم اجمالی به تکلیف وجوبی یا تحریمی داریم، اما شک در مکلف به داریم، سه حالت وجود دارد: 1⃣ اگر مکلف به مردد بین متباینین باشد، اصل اشتغال (احتیاط) جاری می شود. 🔹مثال وجوبی:علم اجمالی دارم که در ظهر جمعه نمازی واجب است، اما نمی دانم که مکلف به نماز ظهر است یا نماز جمعه؟ و نماز ظهر و نماز جمعه با هم متباین هستند، در اینجا باید احتیاطا هر دو نماز را به جا آورد، زیرا اشتغال یقینی براءت یقینی می طلبد. 🔹مثال تحریمی:علم اجمالی دارم که یک حرامی وجود دارد، اما نمی دانم که ظرف (الف) است یا ظرف (ب)؟ و این دو ظرف با هم مباینند، در اینجا باید احتیاط کرد و از هر دو ظرف اجتناب کرد. 2⃣ اگر مکلف به مردد بین اقل و اکثر ارتباطی باشد، باید احتیاط کرد و اکثر را انجام داد. 🔹مثال:شک دارم که نماز ۱۰ جزء است یا ۱۱ جزء؟ باید احتیاطا ۱۱ جزء را انجام داد، زیرا اشتغال یقینی براءت یقینی می طلبد. 🔹در مثال فوق رابطه ۱۰ و ۱۱ رابطه اقل (۱۰) و اکثر (۱۱) می باشد، منظور از ارتباطی این است که همه این اجزاء از جهت اطاعت و عصیان واحدند و به هم مرتبطند، یعنی یا همه اجزاء با هم قبول می شوند و یا با هم باطلند و اینطور نیست که برخی از اجزاء قبول شود و برخی باطل شود؛ مثلا اگر شخص رکوع به جا نیاورد، باقی اجزاء نماز هم فایده ندارد و کل نماز باطل است. 3⃣ اگر مکلف به مردد بین اقل و اکثر استقلالی باشد، نسبت به اقل باید رعایت کرد و نسبت به اکثر براءت جاری می شود. زیرا علم اجمالی منحل شده و دیگر منجز تکلیف و مقتضی احتیاط نیست، یعنی علم اجمالی به علم تفصیلی نسبت به اقل و شک بدوی نسبت به اکثر منحل می شود. 🔹اقل و اکثر استقلالی آن است که اجزاء از نظر اطاعت و عصیان مستقلند و هر کدام از اجزاء مستقلا می تواند قبول یا باطل شود. 🔹مثال:شک دارم که ۱۰ سکه خمس بدهکارم یا ۱۱ سکه؟ باید ۱۰ سکه را بپردازم و نسبت به ۱ سکه براءت جاری می شود. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۲۹ (قسمت دوم) ۱۶۲؛ ✅ در دوران تکلیف بین متباینین، که علم اجمالی داریم یا ظهر واجب است یا جمعه، اگر تکلیف از همه جهات به فعلیت رسیده باشد، با اینکه اجمال و تردید وجود دارد، ولی علم اجمالی علت تامه برای حصول بعث و زجر فعلی شده و تکلیف منجز می شود و باید احتیاط کرد، زیرا مخالفت با تکلیف مستحق عقوبت است. ⚡️اشکال:ادله براءت در هنگام شک در تکلیف، دلالت بر رفع تکلیف و سعه و اباحه دارند، و این ادله عمومیت داشته و شامل موارد شک بین متباینین هم می شوند، پس در دوران بین متباینین باید براءت جاری کرد نه احتیاط. 💠 جواب:موضوع ادله براءت عدم البیان است و علم اجمالی به وجود تکلیف نوعی بیان است، پس بین این دو تناقض وجود دارد و ادله براءت نسبت به اطراف علم اجمالی تخصیص عقلی می خورند. ✅ اگر علم اجمالی از همه جهات به فعلیت نرسیده باشد، ادله براءت بدون هیچ مانع عقلی یا شرعی شامل اطراف علم اجمالی هم می شود. ✅ از آنجا که علم علت تامه برای بعث و زجر فعلی است، فرقی بین علم تفصیلی و علم اجمالی در تنجز تکلیف وجود ندارد، و تنها فرق این است که در اطراف علم تفصیلی حکم واقعی جاری می شود و جایی برای اجرای حکم ظاهری و اصول عملیه در اطراف علم تفصیلی وجود ندارد، زیرا علم تفصیلی از همه جهات فعلیت دارد؛ ولی از آنجا که علم اجمالی از بعضی جهات فعلیت ندارد، در اطراف علم اجمالی باید حکم ظاهری و اصول عملیه را جاری کرد. 🔹فافهم:در اطراف علم اجمالی هم نباید اصول عملیه جاری کرد، زیرا علم، علم است و اجمالی و تفصیلی ندارد و در هر صورت علم منجز تکلیف است، اعم از اینکه اجمالی باشد یا تفصیلی. ✅ اگر علم اجمالی از همه جهات به فعلیت رسیده باشد، باید با آن موافقت کرد و احتیاط کرد و در این زمینه از نظر عقل فرقی در ناحیه علم نیست، اعم از آنکه اطراف شبهه محصوره باشد یا غیر محصوره؛ پس هر دو شبهه مقتضی برای تنجز تکلیف دارند؛ بله تنها فرق در ناحیه معلوم است، زیرا گاهی در اطراف شبهه غیر محصوره اموری مانند عسر و حرج یا اختلال نظام، مانع فعلیت تکلیف شده و براءت جاری می شود. @alafzal1400
هدایت شده از معاونت تهذیب حوزه قرآنی امام حسین(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 بدون تعارف با خانواده شهید «قاسمی» 🔹 شهید مظلوم روحانیت - «مصطفی قاسمی» 🔸 پخش شده از خبر 20:30 شبکه دوم سیما ✍️ نسخه با کیفیت yon.ir/vNn1n @TahzibQurani
✅علامه طباطبایی (ره): 💥الفرق بین الاکمال و التکمیل و الاتمام و التتمیم انما هو الفرق بین الافعال و التفعیل و هو ان الافعال بحسب الاصل یدل علی الدفعة و التفعیل علی التدریج. وان کان التوسع الکلامی أو التطور اللغوی ربما یتصرف فی البابین بتحویلهما الی ما یبعد من مجری المجرد أو من اصلهما کالاحسان و التحسین و الاصداق و التصدیق والامداد و التمدیدو الافراط و التفریط و غیر ذلک فانما هی معان طرأت بکسب خصوصیات الموارد ثم تمکنت فی اللفظ بالاستعمال. 📙المیزان،ج۵،ص۱۸۱ @alnokat
هدایت شده از بایگانی
۳۰ (قسمت اول) ۱۶۵؛ ✅ اگر مثلا علم اجمالی داشته باشیم که خوردن یکی از دو ظرف حرام است، درباره تاثیر این علم اجمالی در اطراف خود، چهار احتمال وجود دارد: 1⃣ این علم اجمالی مانند علم تفصیلی به وجود حرام است و موافقت قطعیه با علم اجمالی واجب است و مخالفت قطعیه با آن حرام است، پس باید احتیاط تام کرد و هر دو ظرف را کنار گذاشت و اجازه استفاده از هیچکدام را نداریم. 2⃣ این علم اجمالی مانند شک بدوی است و موافقت قطعیه واجب نیست، و مخالفت قطعیه هم حرام نیست، پس می توان براءت جاری کرد و از هر دو ظرف استفاده کرد. 3⃣ این علم اجمالی از جهتی مانند علم تفصیلی است و از جهتی مانند شک بدوی است، پس نیاز به احتیاط نلقص دارد یعنی موافقت قطعیه واجب نیست، ولی مخالفت قطعیه حرام است، پس می توان موافقت احتمالی و مخالفت احتمالی کرد، یعنی نمی توان هر دو ظرف را استفاده کرد ولی می توان یکی از دو ظرف را استفاده کرد و دیگری را ترک کرد. 4⃣ علم اجمالی هم نسبت به موافقت قطعیه و هم نسبت به مخالفت قطعیه حالت اقتضاء دارد و نه حالت علیت تامه. پس اگر مانعی نباشد علم اجمالی نسبت به هر دو تاثیر می گذارد. ✅ محقق خراسانی نظر اول را قبول دارند و علم اجمالی را علت تامه تکلیف نسبت به وجوب موافقت قطعیه و حرمت مخالفت قطعیه می دانند و با یک قیاس می فرمایند: 🔹 اگر موافقت قطعیه واجب نباشد پس علیت تامه به هم خورده و مخالفت قطعی هم حرام نخواهد بود، و التالی باطل فالمقدم مثله فی البطلان. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۰ (قسمت دوم) ۱۶۶؛ ✅ گاهی علم اجمالی به وجود تکلیف داریم، ولی برخی از موانع مانع علم به فعلیت تکلیف می شوند، و در صورت وجود این موانع می توان براءت جاری کرد و دیگر احتیاط جایی ندارد، یعنی موافقت با علم اجمالی واجب نیست و مخالفت با آن جایز است. ✅ برخی از موانع به فعلیت رسیدن تکلیف عبارتند از: 1⃣ عدم ابتلاء به بعضی از اطراف علم اجمالی؛ مثلا شک دارم که ظرف من نجس است یا ظرف زید که هیچ وقت سر و کار و ابتلایی نسبت به ظرف زید ندارم. در اینجا در واقع شک دارم که آیا ظرف خودم نجس است یا نه؟ که در این شبهه بدویه اصالت الطهاره و البراءه جاری می شود. 2⃣ اضطرار تعیینی نسبت به بعضی از اطراف علم اجمالی؛ مثلا علم اجمالی دارم که یا ظرف (الف) نجس است یا ظرف (ب) و اضطرار دارم که ظرف (الف) را حتما استفاده کنم؛ در اینجا نسبت به ظرف (الف) با توجه به حدیث (رفع ما اضطروا الیه) تکلیف برداشته می شود و نسبت به ظرف (ب) هم شک بدوی دارم و براءت جاری می کنم. 3⃣ اضطرار مردد نسبت به بعضی از اطراف علم اجمالی؛ مثلا علم اجمالی دارم که یا ظرف (الف) نجس است و یا ظرف (ب) و اضطرار دارم که یکی از این ظرف ها را حتما استفاده کنم؛ در اینجا تکلیف نسبت به یکی از ظرف ها با توجه به حدیث (رفع ما اضطروا الیه) برداشته می شود و تکلیف نسبت به ظرف دیگر هم از باب شبهه بدویه برداشته می شود. 4⃣عدم احراز موضوع: تکلیف به موضوعی تعلق گرفته که علم اجمالی دارم آن موضوع در بعضی از روزهای ماه اتفاق می افتد؛ مثل زن مستخاضه ای که علم اجمالی دارد در بعضی از ایام این ماه حیض می شود، اما زمان دقیق آنرا نمی داند؛ پس هرگاه شک در حیض کند، اصل عدم حیض و اصل براءت جاری می کند. 💠 تذکر:اینکه بعضی از اطراف علم اجمالی تدریجا به وجود بیایند، مانع از به فعلیت رسیدن علم اجمالی نیست، زیرا همانطور که تکلیف به امر حالی درست است، تکلیف به امر استقبالی هم درست می باشد. 🔹مثال اطراف علم اجمالی که دفعی الوجود است:می دانم یکی از این دو ظرف نجس است. 🔹مثال اطراف علم اجمالی که تدریجی الوجود است:می دانم یا این ظرف نجس است یا ظرفی که دو ساعت دیگر به وجود می آید. در اینجا از همین الان تکلیف نسبت به ظرف اول منجز است و باید نسبت به آن اجتناب و احتیاط کرد. 🔹مثال دیگر برای تدریجی الوجود:می دانم یکی از معاملاتی که امروز و به تدریج وجود می آید ربوی است؛ در اینجا از اول صبح باید نسبت به همه معاملات، اجتناب و احتیاط کرد. 🔹مثال امر حالی:همین الان منکری رخ داده و همین الان نهی از منکر واجب است. 🔹مثال امر استقبالی:در ماه رجب، پولی کسب کرد که مستطیع شد و وجوب حج بر ذمه اش آمد، ولی واجب در ماه ذی الحجه می آید. ❄️ فافهم:شما در مبحث واجب معلق، وجوب حالی و واجب استقبالی را نپذیرفتید، حال چگونه به آن استشهاد می کنید؟! @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۳۰ (قسمت سوم) ۱۶۶؛ ✅ اضطرار به ارتکاب اطراف علم اجمالی مانع علم به فعلیت تکلیف است، و براءت جاری می شود، اعم از اینکه اضطرار به ارتکاب یک طرف معین باشد یا اضطرار به ارتکاب یک طرف غیر معین باشد، پس اضطرار موجب جواز ارتکاب یکی از اطراف علم اجمالی در شبهه تحریمیه یا جواز ترک یکی از اطراف علم اجمالی در شبهه وجوبیه می شود و فرقی ندارد که این جواز ارتکاب و جواز ترک، تعیینی باشد یا تخییری باشد، زیرا به هر حال جواز ارتکاب و جواز ترک با علم اجمالی به وجوب و تحریم فعلی در اطراف علم اجمالی، منافات دارد. ✅ شیخ انصاری:اگر عروض اضطرار بعد از حدوث علم اجمالی باشد، مانع علم به فعلیت رسیدن تکلیف نمی شود، زیرا با حدوث علم اجمالی ذمه شخص به تکلیف مشغول می شود و اشتغال یقینی براءت یقینی می طلبد و اضطرار بعدی نمی تواند اثر علم اجمالی قبلی را از بین ببرد (الشیء لا ینقلب عما هو علیه). ✅ محقق خراسانی:اضطرار مانع علم به فعلیت تکلیف می شود، اعم از اینکه عروض اضرار قبل از حدوث علم اجمالی باشد یا همراه حدوث علم اجمالی باشد یا بعد از حدوث علم اجمالی باشد. ✅ اضطرار از قیود و حدود تکلیف است و تکلیف تا زمانی فعلیت دارد که اضطراری در بین نباشد و با صرف آمدن اضطرار، علم به فعلیت تکلیف از بین می رود؛ زیرا اگر اضطرار به یک طرف معین باشد، احتمال دارد تکلیف واقعی در همان مورد معین باشد و طرف دیگر خالی از تکلیف باشد؛ و اگر اضطرار به یک طرف غیر معین باشد احتمال دارد تکلیف در همان طرفی باشد که جهت ارتکاب یا ترک اختیار می شود و طرف دیگر خالی از تکلیف باشد، پس به هر حال طرف دیگر از موارد شک است و در آن براءت جاری می شود. ✅ در حاشیه کفایه محقق خراسانی نظر دیگری دارد و معتقد است:اگر اضطرار به یک طرف غیر معین باشد، اضطرار بعدی مانع تاثیر علم اجمالی قبلی می شود؛ ولی اگر اضطرار به یک طرف معین باشد، اضطرار بعدی نمی تواند مانع تاثیرگزاری علم اجمالی قبلی شود و نظر شیخ انصاری در اضطرار معین درست است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ ۱. فرق انحرافی از اعتقادات حق و پاک مردم استفاده کرده و در درون ادیان الهی انحرافاتی به وجود می آورند. ۲. یکی از علتهای تشکیل فرق انحرافی، معرفت کم و نا آشنایی و بی سوادی نسبت به مطالب حق و واقعی است. ۳. فرق انحرافی از احساسات پاک مردمی جهت رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. ۴. گاهی فرق انحرافی در قالب کارهای خیریه مانند کمک به فقرا، زلزله زدگان و سیل زدگان وارد کار می شوند. ۵. گاهی فرق انحرافی زندگی عادی شخص را عوض کرده و در روند تحصیل یا کار شخص خلل ایجاد می کنند. ۶. گاهی فرق انحرافی از راههای عادی مانند روانشناسی، یوگا و . . . مطالبی را مطرح کی کنند تا خود را شخصی معنوی و مرتبط با عالم غیب نشان دهند. ۷. مشکلات روحی، خانوادگی و عاطفی و اقتصادی باعث گرایش فرزندان به فرق انحرافی می شود. ۸. در غالب فرق انحرافی تخلفات یا جرمهای متعددی مانند استفاده از مواد مخدر و . . . ترویج می شود. ۹. فرق انحرافی معمولا به گروندگان خود سفارش می کنند که با خانواده و دوستان خود حرفی از گرایش و اعتقادات خود مطرح نکنند. ۱۰. گاهی فرق انحرافی مورد تایید و حمایت سرویسهای جاسوسی دشمن قرار گرفته و دست به جاسوسی، بمب گزاری، شورش خیابانی و . . . می زنند. ۱۱. معمولا گردانندگان اصلی فرق انحرافی در پشت پرده بوده و خود را آشکار نمی کنند. ۱۲. یکی از اهداف گردانندگان فرق انحرافی، ضربه زدن به نظام اسلامی است. ۱۳. امروزه فرق انحرافی از طریق فضای مجازی وسایل ارتباطی مثل سایت و ماهواره و تلگرام و . . . برای اهداف خود استفاده می کنند. ۱۴. فرق انحرافی در خارج از بین دانشجویان و ایرانی های مهاجر که معمولا مشکلات مادی یا مشکلات قانونی اقامتی دارند استفاده کرده و با جذب آنها و وعده حل مشکلات آنها را به کار میگیرند. ۱۵. فرق انحرافی با ایجاد شبهه در عقاید حقه، در افراد تزلزل عقیدتی و روانی ایجاد می کنند. ۱۶. بیشترین مخاطب فرق انحرافی جوانان نخبه یا بیکار است. ۱۷. فرق انحرافی با اسمهای مستعار مجوزها و نامهای مستعار و تقلبی و یا نامهای بزرگان یا شرکتهای بزرگ وارد جذب می شوند. ۱۸. فرق انحرافی از راه مسایل جنسی و شهوانی به جذب دختران و پسران می پردازند. ۱۹. با آموزش صحیح به جوانان و جامعه از طریق خانواده، حوزه، دانشگاه و رسانه ها می توان جلوی تبلیغ فرقه ها را گرفت. ۲۰. تشکیل گروههایی مثل گروه کلامی احیا با هدف آموزش و تبیین عقاید صحیح و پاسخ به شبهات می تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند. @alafzal1400
✅ کلاس معارف قرآن و اعجاز قرآن؛ ✅ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰ ✅ مدرسه مرحوم آخوند. 👇 👇 👇 👇 👇
هدایت شده از حسین همتی
هدایت شده از حسین همتی
هدایت شده از حسین همتی
هدایت شده از حسین همتی
هدایت شده از حسین همتی